Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Foto's van ombouw motoren

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited April 2009 in Bedrijfspresentaties
Af en toe krijg ik foto's die gemaakt zijn bij de ombouw van motoren. Die zou ik per ombouw kunnen verzamelen en tot één nieuwe foto maken. En die hier eventueel plaatsen. Ik kreeg bijvoorbeeld net een foto reportage van iemand die zijn Mitsubishi Pajero 2,8D van 1993 omgebouwd heeft naar een ééntank systeem. Wordt het plaatsen van dat soort foto's hier op prijs gesteld? Voor de goede orde: de ombouw is gedaan door particulieren of door bedrijven die niets anders doen.
«13

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ruud,

Natuurlijk wij zijn altijd geinteresseerd hierin, ook al is het geen zelfbouw er is altijd wel iets van te leren.

Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    [quote=Ruud S]Wordt het plaatsen van dat soort foto's hier op prijs gesteld?
    Jazeker, heel erg zelfs! Wij leven voor foto's. Tekst is leuk; foto's zijn leuker. Zeker profi ombouw ;).
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited May 2007
    jaaah..... natuurlijk foto's!!
    praatje is leuk, uitleg is prachtig, maar foto's geven een goed totaalbeeld van het praatje en de uitleg.
    wij zijn allemaal visueel ingesteld op dit gebied, dus...
    met een foto word alles veel duidelijker, en.........het geeft nieuwe ideeen voor inbouwers zonder proffesioneel spul. (waaronder ikzelf).

Ruud...............als het je gaat lukken, dan heel graag.

ride like hell, the finger for Shell :twisted:
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Laat maar komen Ruud.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Deze ombouw is gedaan door een particulier (Frank). Hij rijdt op "gewassen"en koud gefilterde (1mu) gebruikte zonnebloem olie. Het is een Misubishi Pajero 2.8D uit 1993. Eéntank systeem.
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    edited May 2007
    Ruud, dat ziet er netjes uit. Wel jammer dat de foto's wat klein zijn. Moest de laadvloer open om er een PPO-bestendige opvoerpomp in te plaatsen? Want met een 1-tanksysteem ben je verder toch alleen onder de motorkap bezig?

Ik zie ook geen koelvloeistofuitgang uit het brandstoffilter dat aan de ophangplaat bij de WW zit. Hoe werkt dat? Moet je zelf de koelwaterslang van de WW en het filter maken met T-stuk?

Wat is het zwarte plastic doosje linksboven op de 3e foto?
    edited May 2007
    Atjong: ik heb de foto's op één ondergrond geplakt. Ik kan ze ook per stuk neerzetten, maar dat zal aardig wat geheugen van deze site vragen denk ik. Jouw opmerkingen kan ik bij de ombouwer neerleggen als je dat wilt, ik ben geen technische man.
    edited May 2007
    Graag, misschien zijn er ook wel anderen met vragen.
    En over de foto's, ach de meesten hebben een goede internetverbinding en het kost de site geen ruimte. Alleen mensen met langzame internetverbindingen moeten wat langer wachten tot de pagina getoond worden. Wat mij betreft zijn grotere foto's welkom (wel beperkt tot bv 800x600 pixels).
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited May 2007
    De inwendige zelfaanzuigende opvoerpomp in de brandstof pomp is niet sterk genoeg voor PPO, vandaar dat deze wat hulp krijgt van zijn electrische vriend :D
    edited May 2007
    Nu wel duidelijk Atjong? Ik heb ze er nog een keer onder gezet.
    edited May 2007
    [quote=Ruud S]Nu wel duidelijk Atjong? Ik heb ze er nog een keer onder gezet.
    Perfect! Heel duidelijk nu.

[quote=PPO-Systems]De inwendige zelfaanzuigende opvoerpomp in de brandstof pomp is niet sterk genoeg voor PPO, vandaar dat deze wat hulp krijgt van zijn electrische vriend :D
    Begrijp ik het goed dat de bruine cilinder aan de plaat een aanzuigende opvoerpomp is? Maar wat is de blauwe cilinder dan?

En is het T-stuk op de plaat een kortgesloten retour?

Ik had begrepen dat je met een Elsbett 1-tanksysteem 100% PPO kunt rijden. Zijn de verstuivers bij deze wagen dan ook vervangen?
    edited May 2007
    Bruine cilinder is filter mer elctrische verwarming (voor koude start)

Blauwe cilinder is de electrsche pomp

T-stuk is ervoor om het verwarmdfilter paralel aantesluiten op je orginele filterer ,hier komt een kraan tussen voor noodgevallen, filter onderweg verstopt, kraan open en verder rijden .thuis gouw nieuw filter plaatsen en kraan weer dicht zetten voor de volgende keer .

verstuivers worden idd aangepast, even als het gloeistysteem , zowel gloeibougies als de aansturuing hiervan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong,

Die blauwe cylinder is de elektrische opvoerpomp (volgens mij een tandwielpomp, injectiepomp). Het bruine deel om het ppo filter is de ophangbeugel :oops:.

Het filter wordt alleen bij het warmlopen verwarmd met de "beugel" die boven de bruine beugel zit. Dit is een verwarmingsband, wordt in de industrie ook veel gebruikt om vaten mee warm te houden. Werkt hetzelfde als verwarmingslint.

Ennu die verstuivers, dat is de elsbett knowledge!! :wink:

Ruud & PPO-Systems: Ik vind het top, foto's en uitleg!

Cheers,
    Tim

Edit: zie dat we tegelijk dubbel schrijven....
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    het valt me op dat er 2 soorten gloeibougies inzitten.
    Dat is toch nooit goed.
    Als je vervangt, vervang je ze best allemaal.

Voor de rest zien de foto's er goed uit.
    Natuurlijk zie je niet alles hé.

Groeten,
    Nero
    edited May 2007
    Wat zou je nog willen zien Nero? Kan ik het aan de ombouwer vragen :lol:
    edited May 2007
    liefst de vrouw van de ombouwer :lol: :lol:

Groeten,
    Nero
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Vast eentje met veel botox......
    edited May 2007
    Nero en Pieter: Ik denk eentje puur natuur. Maar wel alles zo gemonteerd zoals het er uit zou moeten zien. Dus geen botox Pieter, dat heet pimpen :lol:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Mooie ombouw maar ehhh.... geen isolatie?

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    [quote=easy rider]geen isolatie?Voordat de discussie hier losbarst, lees even hier en ga dan weer vragen.

Cheers,
    Tim
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Daf omgebouwd door meelezer Wilco :lol:

image
    image
    image
    image
    edited May 2007
    Mercedes Vito 110 CDI omgebouwd door Jacquel, ook actief op dit forum.

image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    edited May 2007
    Mitsubishi 6 cylinder 4,9D (S6TD) Eerst is de motor aangepast met oa nieuwe zuigers en een nieuwe kop. Dit is de eerste uit een grotere serie.
    Sorry Nero, ik heb van niemand foto's van de vrouw meegekregen :lol:
    Het gaat hier om een ééntank systeem (gaat eerst op koolzaad, dan op palmolie, en tenslotte op gebruikte olie draaien)

image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2007
    Moet op foto 7 van de ombouw mercedes sprinter Jacquel de overdrukleiding van de pomp niet ONDER de pomp teruglopen? Als ik goed kan zien loopt die er nu boven.

Groet
    Bacchus
    edited June 2007
    Bacchus,

Waarom? Voor wat betrefd de werking zou ie ook over de auto heen mogen lopen. Als ie maar terug komt bij de aanvoer van de injectiepomp.

Cheers,
    Tim
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2007
    Tja, "the by-pass to limit the max fuel pressure behind the pump should be positioned below the pump".... tot zover handleiding van mijn Elsbettje.
    Elsbett is erg zuinig (lees gerust: geeft absoluut geen) met zijn uitleg waarom iets moet of niet :cry:
    edited June 2007
    Bacchus said:

Moet op foto 7 van de ombouw mercedes sprinter Jacquel de overdrukleiding van de pomp niet ONDER de pomp teruglopen? Als ik goed kan zien loopt die er nu boven.

Groet
    Bacchus

Je hebt gelijk, maar soms moet je keuzes maken :wink:
    Heeft alleen maar te maken met evt. lucht in het systeem en dan makkelijker te ontluchten.

pomp hoord officeel ook rechtop te staan (uitgang naar boven) ook i.v.m. lucht , helaas is dit ook niet altijd haalbaar

daarom staat hij bij deze Mercedes onder een hoek met de uitgang naar boven gericht.
    edited June 2007
    :D Die mitsu motor...die ken ik goed. Van binnen en vanbuiten.
    We doen er maandelijks enkele die gebruikt worden voor grote heftrucks en voor elektrogroepen.

Groeten,
    Nero
    edited June 2007
    Nero: in deze motor zitten andere zuigers en cylinderkop. Op verzoek van de ontwikkelaars. Ik weet niet waarom (heb ik niet om gevraagd). De Europese importeur van Mitsubishi gaat binnenkort diverse motoren leveren die door hen al aangepast zijn voor PPO. Monteurs krijgen binnenkort een training in Duitsland.
    edited June 2007
    PPO-systems,

Waar haal je dat zwarte mantelbuis? (waar je de pa/pe/ptfe whatever brandstofslang doorvoer).

Ik kan alleen die beige voor elektro vinden.

@Ruud:
    Ik denk dat dit ook een stap te ver is, maar weet je ook wat het rendement van een Elsbett aangepaste WKK is qua warmte?

Omdat het elsbett origineel alleen op oliekoeling (door oa andere zuigers en kop) draaide en dus waarschijnlijk meer power/minder warmte gaf.

De biogas wkk's die wij gebruiken ziten vaak nog ongeveer op 1:1.15 - kWe:kWth

Tim
    edited June 2007
    Tim: Er bestaat uitgebreide info over de motoren. Ik zal het de Nederlandse ombouwer vragen. Die doet daar niet moeilijk over denk ik. Voor mij is dat idd een stap te ver. Ik kom niet verder dan het adviseren van PPO-Systems :wink:
  • Dutch PPO Newbie
    edited June 2007
    Bacchus said:

Groet
    Bacchus

Kleine correctie: het is geen Sprinter maar een Vito 110 CDI en hij rijdt perfect op 100% PPO. En die actiradius van ruim 3000 km door die 200 liter PPO + 80 liter diesel is werkelijk schitterend!!
    edited June 2007
    Mijn fout Dutch, ik heb het gelijk aangepast. De fotoserie zat bij mij in het verkeerde archief.
    edited June 2007
    Er worden nu foto's gemaakt van een bekende Citroën Berlingo 8) ééntanksysteem.
    edited June 2007
    :?: ,

Bling blingo?

Tim
    edited June 2007
    :roll:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Berlingo een-tank, dat is toch een HDI ? nou ben benieuwd.
    Ingmar
  • mennomenno Webmaster
    edited June 2007
    ingmar said:

Berlingo een-tank, dat is toch een HDI ? nou ben benieuwd.
    Ingmar

Ik weet uit bijzonder betrouwbare bron dat het géén HDI is :-)
    edited June 2007
    Het ombouwen ging wel goed. De proefrit wat minder. Foto's van de inbouwkit volgen morgen :lol:
    image
    edited June 2007
    ai!!!!
    edited June 2007
    :?
    edited June 2007
    Als de wagen opgehaald wordt staat de goede kant naar voren :lol:
    edited June 2007
    [quote=Ruud S]Als de wagen opgehaald wordt staat de goede kant naar voren :lol:

:idea: , dankje Ruud,
    Daar had ik nog niet aan gedacht!
    zouden ze het zien? :shock:
    edited June 2007
    wie heeft het ongeluk tegengekomen?
    Jij Jacquel?
    Geen lichamelijke letsels?

Hopelijk in je recht.
    Nu, scherven brengen geluk zeker?

Groeten,
    Nero
    edited June 2007
    nero said:

wie heeft het ongeluk tegengekomen?
    Jij Jacquel?

ja :cry:

Geen lichamelijke letsels?

Nee, :o

Hopelijk in je recht.

Ja , kijk maar hij kwam van rechts, :oops:

Nu, scherven brengen geluk zeker?

hoe ga ik dit uitleggen ? :roll:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Dit is echt goed waardeloos.

Ik heb toen ik nog in de garage werkte de motor van een 935 met dubbele turbo opgeblazen tijdens een proefrit, we hadden net de motor gereviseerd/getuned. :oops:

Gelukig heeft de klant dit nooit te horen gekregen, we waren alleen drie weken later met afleveren.

In jou geval lijkt het mij beter om toch maar even met de billen bloot te gaan, helaas :roll:

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2007
    Sorry, het was een gephotoshopte foto, om de hier aanwezige eigenaar te plagen. De echte ombouw naar ééntank systeem van de Citroën Berlingo. Vandaag afgeleverd.
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Hahaha :) Fotoshoep! :)

en hoe reageerde de eigenaar? :)
    of heb je de wagen eigenlijk niet meer hoeven afleveren omdat de eigenaar z'n hartaanval niet overleefd heeft :lol: :lol:
    edited June 2007
    WHAHAHAHAHA,

Ben benieuwd naar je gebruikerservaring bling bling.

Komt er nu ook een kentekenplaathouder op?

Tim
Sign In or Register to comment.