Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Totale beginnersvraag

pietermans PPO Newbie
edited January 2008 in Algemene Techniek
gedag gedag,

ik heb het forum eens rondgezocht en eveneens de site ppo.be, maar ik ben absoluut onwetend wat heel dit betreft. Er is veel interessant leesvoer, maar eigenlijk snap ik er niet zo veel van.

Ik rij momenteel met een VW transporter T4 uit 2000 (1,9TD) en zou graag op koolzaadolie willen rijden. Klopt het dan dat ik eigenlijk gewoon naar de frituur kan stappen en daar plantaardige (geen dierlijke???) olie moet gaan vragen, dat filteren (gewoon met een zeef???) en dat simpelweg in de naftbak moet kiepen? Ik heb ook al gelezen dat je voor 100% te rijden een ombouw moet laten doen. Dat is op dit moment geen optie (financieel), dus zal het een mengeling zijn (70%-30%???).
Ik vind het een beetje een gek idee en heb ook een beetje schrik om mijn motor naar de knoppen te helpen. Kunnen jullie me laten weten wat ik moet doen (of net niet) en hoe het nu precies zit?

Verder heb ik ook ergens iets gelezen over belastingen en accijnzen. Stel dat bovenstaande klopt (dat ik dus een deal heb met de frituur en dat ik op die olie kan rijden), moet ik dan ergens accijnzen betalen of hoe zit het daarmee?

Een zeer welgemeende merci alvast.
hartelijke groeten,
pieter

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Pieter,

Allereerst welkom op het forum. Op bijna alle vragen kun je hier antwoorden vinden. Ik zal je wel even op weg helpen.

Met jouw auto kun je in de zomer met gemak zonder aanpassingen op 50% PPO rijden. Ik heb hier PPO vetgedrukt, omdat PPO anders is dan WVO/APO. Olie van de frietkraam is namelijk WVO/APO. Dit is dikker en het wordt afgeraden dit zonder aanpassingen in je auto te kiepen. Ook moet je dit goed filtreren voor gebruik. Dit vraagt naar een meer professionele aanpak van filterdoeken en bezinking. Ik raad je aan niet met de WVO/APO te beginnen.

PPO = Pure Plantaardige Olie. Dit betekent dat het nieuwe ongebruikte olie is. Je kunt dit in flessen bij de supermarkt kopen of bij boeren tanken. De meesten op dit forum zijn begonnen dit mee te gaan mengen met hun diesel, ik ook.

Qua fiscaliteiten zit er een verschil in of je Belg bent of Nederlander. In Belgie geldt namelijk voor PPO accijnsvrijstelling. In Nederland (praktisch) niet. Door het EU-verband kan de Nederlandse overheid / douane het echter niet verbieden om op PPO te rijden.

Dus even de vraag: Uit welk land kom je? En uit welke omgeving? Als je dit aangeeft, kan ik je wel op weg helpen door aan te geven waar je eenvoudig aan je PPO kan komen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Pietermans,

Ik denk zo aan de woorden dat je uit Belgie komt, maar dit weet ik niet zeker, dacht laatst in Kwaadmechelen met een Belg te maken te hebben maar dit bleek een Nederlander te zijn.
    Behalve de goede adviezen en vuistregels hierboven, is het misschien ook raadzaam om eens te bekijken wat anderen met een vergelijkbare auto hebben gerealiseerd. Dit in termen van max % zomer/winter, ervaringen ed. Via www.fmso.de (Fahren mit Salatoel) kun je ook kijken in de fahrzeugendatenbank van deze community, waar je op Merk/type kunt zien wat anderen hebben ervaren met jouw auto.

De een kan met 50 % prima rijden de ander zal tegen problemen aanlopen, zoals velen al gezegd hebben, ombouw naar PPO zal eventueel bestaande problemen (waar je op diesel geen last van hebt of niet merkt) groter maken. Km stand, staat van de verstuivers, pomptiming om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

Goede voorbereiding is het halve werk, en als je kunt gebruik maken van het voortschrijdende inzicht van mede-forum leden dan zul je zien dat je op een avondje surfen heel wat wijzer geworden bent.

Veel succes op jouw ontdekkingsreis, en we zien natuurlijk altijd graag je vorderingen en hopen ook te delen in jouw ervaring.
    Ingmar :D :D
  • pietermans PPO Newbie
    edited May 2007
    ik kom inderdaad uit België. Momenteel woon ik in Brussel, maar kom ook vaak in Limburg

Dus als ik het goed begrijp, ga ik morgen simpelweg naar de dichtsbijzijnde winkel en koop ik me daar een aantal flessen maïsolie en giet die gewoon in de naftbak? Of zijn er speciale 'tank-plaatsen' waar je kan gaan tanken?

Hartelijk bedankt al voor de tips. Ik bekijk die links vanavond nog.

groetjes
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Brussel, nou dan is het nog makkelijker, dan kun je gewoon kontakt opnemen met 'ook jan' van dit forum, die produceert de olie en zit in Bierbeek vlakbij Leuven daar kom je praktisch langs naar Limburg. Jammer dat je het afgelopen weekend niet in staat was daar te komen, had je gelijk eens kunnen kijken naar al die auto's aldaar.

Maar vooraleer de eerste druppel in de tank te doen, volg je eigen voornemen:

Ik bekijk die links vanavond nog.

Groet,
    Ingmar
  • pietermans PPO Newbie
    edited May 2007
    Mijn opnieuw vragen in mijn tweede post of dat het er daadwerkelijk op neer komt om maisolie uit de winkel in de naftbak te gooien is omdat ik het moeilijk kan geloven. Is het werkelijk zo simpel? Ik heb gelezen dat ik best een voorverwarmer kan installeren, maar dat is zelfs niet noodzakelijk. Is het werkelijk zo dat ik zonder aanpassing aan mijn auto voor een klein percentage op zonnebloemolie kan rijden? (excuus voor die twijfel)

Ik ga straks kijken of ik een Bosch-pomp in de auto heb liggen en laat idd dat filteren nog best effe achterwege. (Meer tips heb ik niet gevonden in die links)

Ik ben enkel op zoek naar wat bevestiging, want ik ben wat onzeker en heb geen zin om mijn (enige en broodnodige) auto naar de kl*ten te helpen.

Sorry dus nogmaals voor de zovele navragen.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Begin gewoon maar met een beetje bijmengen van verse olie. Dat hoeft niet gefilterd te worden en kan je brandstofpomp prima aan tot op zekere hoogte. Let op hoe je motor reageert, als hij wat gaat inhouden of moeilijk op toeren komt, zit je waarschijnlijk te hoog met je percentage en dan krijg je vanzelf zin om om te bouwen.
  • ook jan PPO Burner
    edited May 2007
    welkom bij de klub,
    uw wagen is een van de 'betere modellen ' om op PPO te rijden.
    dus , ik zou zeggen begin rustig met wat te mengen uit de suppermarkt,of kom bij mij wat bidons van 20 liter halen, (bidon is gratis)
    je hebt al een Bosch pomp en de inspuitdruk is zowiezo al hoger bij turbodiesels.
    op de meeting was er een belg die had de zelfde motor als de jouwe en die reed op 100% 'zei hij'. hij had een tweetanksysteem zelf ingebouwd maar wegens te veel 'lucht'problemen weer gedeeltelijk gedemonteerd.
    alleen de warmtewisselaar was nog aangesloten.
    zelf rij ik met een vw LT busje op 70% PPO en
    30% petrol zonder enige aanpassing en zonder startproblemen.
    op de petrol moet ik dan wel tax betalen.

iedere wagen reageert anders en de omstandigheden hebben ook een invloed.op plantenolie rijden blijft een beetje spannend.
    gelukkig maar, want ik heb de indruk dat veel mensen van dit forum het daar net voor doen.

als je geen knustlaar bent begin dan met te mengen, of beter begin met je wagen te observeren op 100% diesel en begin dan te mengen,
    tot hij naar jou gevoel 'anders ' begint reageren. en deel ons je avonturen mee

om met PPO terijden moet je terug voeling kweken met je machinne,
    en dat op zich is al een goede zaak ,
    want;autorijden is vandaag de dag veel te vanzelfsprekend geworden, met alle milieuproblemen vandien.
  • barry-Campertje PPO Newbie
    edited October 2007
    Hallo allemaal
    ook ik ben nieuw hier en had de zelfde vragen als peitermans

alleen rij ik in een touringcar-camper met 2 tanken er onder van 500L p.st
    die ik van uit binnen kan omzetten tank 1 tank 2 dus is het verstandiger om in 1 tank gewone diesel te hebben voor het geval dat .
    2e tank lijnzaad olie . ??
    maar moet ik die dan mengen met diesel of met iets anders ?.
    en hoe zit het hier in dat (st*me met regels vergoten ) Nederland moet ik hier extra betalen voor ppo ?
    en voor nu mijn laatste vraag .
    ik woon in Roosendaal waar kan ik het hier halen .
    wand de aldi verkoopt niet meer dan 15 flessen ....?per klant

gr barry
    Bedankt
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Jouw auto is zowat gemaakt voor PPO! Ideaal als je al twee afzonderlijke tanks hebt.
    Aks je in Nederland PPO tank, moet je accijns afdragen. Je kan ook in Belgie koolzaadolie tanken bij de boer. Die koudgeperste olie is geschikter en vaak goedkoper dan supermarktolie. Bovendien hoef je dan geen accijns te betalen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Barry, Dat van die 2 tanks is idd al grote mazzel dus!
    Hoe groot is dat blok van jou? Ik denk dat als jij 1 of 2 3,7kw platenww's parallel op de kachel zet jouw 2tank ombouw al zo ongeveer af is!

gr Ton
  • barry-Campertje PPO Newbie
    edited November 2007
    Bedankt voor jullie reactie. ik denk dat u bedoelt het vermogen . dat is 7.L
    de afmeting van het blok zelf ? is 1,30cm lang 0.97 cm breed en 1,10cm hoog .

mijn tanken + leiding zijn verwarmt door een standkachel en de motor zelf
    deze Touringcar heeft lang in de sneeuw gereden ( van hotel naar ski piesten )

dus dat probleem heb ik niet denk ik.. :?: ( op een tek plaat staar dat hij tot - 45 C kan hebben ? )
    dus lijkt me goed ?

ik heb even naar gezocht wat voor motor het is een 830 T goed voor 380 Pk
    misschien dat dat u meer zegt..

bedankt . Gr Barry
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    is dat dan standkachel tot de motor warm is of staat het parallel aan elkaar?
    (slaat de thermostaat af als blok warm is of blaast de kachel continu?)
    kost anders wel een hoop branstof allemaal...
    zo essentieel is de tankverwarming niet volgens mij, zolang het maar goed heet de pomp in gaat, dat is anders als bij een dieselbrandstofverwarming om de -45c te overstijgen, dan moet de diesel 20c worden, op ppo 70c
    heb zelf ook tankverwarming, en op alle onderdelen zit een verwarming, heeft wel als voordeel dat er ook dikkere materie doorheen te jagen is,
    maar het belangrijkste: de eindtemperatuur, is in mijn sytsteem vooralsnog onvoldoende. ik denk dat dat bij jou ook zal zijn als je het niet aanpast voor de nieuwe omstandigheden. hij doet het gerust, dat is bij mij ook zo, maar met minimale aanpassing heb je een groter rendement, vandaar plaatsing van grote warmtewisselaar vlak voor de brandstofpomp. p.s. zijn je brandstofleidingen ook geisoleerd, filter verwarmd etc, om bij -45 te blijven rijden??
    succes, jochem.
  • Audi80 de 2e PPO Newbie
    edited January 2008
    Ik rijd met een Audi 80 1600 cc bj.1988

Kan ik ook gewoon een deel slaolie of zo inkappen?

En hoe meng je dat het beste?

Alvast bedankt.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    pjotter said:

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1502

Audi80,

Probeer je eerst eens te verdiepen in het forum. Er is veel info beschikbaar, ook over mengen.

Gebruikt de zoekfunktie http://www.ppo.nu/search.php

Als je dan nog vragen hebt, horen we het graag.

Tim

• audi 80 PPO Wannabe
    edited January 2008
    goedendag!misschien ook een idee om eerst de namenlijst eensdoor te lopen
    audi 80 was er al!
    vrgr audi 80 [de eerste]
    edited January 2008
    Oei

excuseer.
    Dat kon ik niet echt weten vooraleer ik me aanmeldde hé.

Groetjes
    Audi 80 de tweede ;-)

Misschien kunnen de mods dit veranderen?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Audi 80 de 2e, om even te peilen waarvoor je hier bent, wat wil je horen, dat je diesel zonder probleem en met garantie kan inruilen voor zonnebloemolie omdat diesel 1,20 kost en zbo van de jumbo 0,69?? Of ben je bereid onder de kap te duiken, je diesel in optimale staat te brengen en dan om te bouwen??
    edited January 2008
    Dat laatste natuurlijk :-).

Ik ben bereid om hem om te bouwen hoor.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    In dat geval, open een topic en dan zullen we je daar graag verzuipen in informatie :)
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2008
    Audi80 said:

Oei

excuseer.
    Dat kon ik niet echt weten vooraleer ik me aanmeldde hé.

Groetjes
    Audi 80 de tweede ;-)

Misschien kunnen de mods dit veranderen?

is geregeld, zie : je mail :-)
Sign In or Register to comment.