Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Schema 2 tanksysteem

BacchusBacchus PPO Burner
edited June 2005 in Algemene Techniek
Dit is een schema hoe ik er over denk om een tweetanksysteem in te bouwen waarbij ik het mengsel kan mengen vlak voor het de pomp in gaat, dus niet mengen in een van de twee tanks.
Graag meningen, opmerkingen en kritieken!

image

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Tèh-deuhn! Hier het schema! 8)

Na de spanning lange tijd opgevoerd te hebben, verwacht iedereen hier een spectaculair schema... :shock:
    Laat de mogelijke teleurstelling niet te groot zijn en denk met me mee hoe ik bij een Lucasje met een vast mengsel voor de zomer en een vast mengsel voor de winter kan rijden, zonder op voorhand te moeten staan mixen en shaken met jerrycans.
    Ik dacht eraan te werken met verschillende diameters leidingen, welke afhankelijk van de ingeschakelde combinatie, 70 ppo - 30 diesel (zomer) en omgekeerd voor de winter geven.
    Starten en stilleggen gebeurt op pure diesel.
    De 'mixer' bestaat uit een bakje met inwendige dwarsverbindingen die op bepaalde plaasten doorboord zijn: de binnenlopende brandstoffen worden gedwongen een bepaald traject af te lopen waarbij ik hoop dat ze voldoende mengen (moet nog proefondervindelijk vastgesteld worden...).

Voilà, heren en dames techneuten, het is aan jullie!

Groet
    Dieter
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Aardig bedacht, maar hoe realiseer je de docering?
    Mvg.
    edited June 2005
    Dat moet ik proefondervindelijk vaststellen!

Ik ga er van uit dat ik mijn temperatuur aardig onder controle kan houden, zeg 70 - 80° (temperatuurmetertje in de mixer, gloeibougie springt bij als nodig).
    Het idee is dus: leiding ppo 10-12 mm met leiding diesel 6 geeft 70 - 30% of iets daaromtrent; leiding ppo 8 mm en leiding diesel 6 (dit zal wel een vaste diameter hebben) geeft het wintermengsel.

Tenzij ik grove blunders redeneer
    :P
  • edited June 2005
    Dieter said:

Dat moet ik proefondervindelijk vaststellen!

Ik ga er van uit dat ik mijn temperatuur aardig onder controle kan houden, zeg 70 - 80° (temperatuurmetertje in de mixer, gloeibougie springt bij als nodig).
    Het idee is dus: leiding ppo 10-12 mm met leiding diesel 6 geeft 70 - 30% of iets daaromtrent; leiding ppo 8 mm en leiding diesel 6 (dit zal wel een vaste diameter hebben) geeft het wintermengsel.

Tenzij ik grove blunders redeneer
    :P

waarom niet gewoon ombouwen en in de 2e tank van tevoren mixen?? hoef je dat hele moeilijke verhaal niet uit te voeren! bedenk wel: destemeer trucjes/techniek, destemeer punten waarop het kan fout gaan :!:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    het is het proberen waard.

Maar ik denk dat het niet zal lukken om zo goed te mengen.
    Vergeet niet dat je pomp de brandstof aanzuigt, en dat de brandstof altijd de makkelijkste weg zal kiezen. D.w.z. dat de brandstof die door de grotere diameter komt, volgens mij zo goed als alleen naar de pomp zal vloeien. Ik denk niet dat die kleinere diameter iets van bradnstof zal kunnen "afgeven" in de stroom van brandstof uit de grotere diameter.

Je kunt dit gewoon eens proefondervindelijk testen, vooraleer je iets maakt.
    Neem gewoon een aanzuigslang van je pomp, zet er een T-stuk op, aan de ene kant met grote diameter slang, an de andere kant een kleine diameter slang, en domple ze beiden onder in brandstof. Je zult snel zien welke vloeistof waar vloeit, en hoe snel.

Het is maar een bedenksel.

Groeten en succes nog,
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    Ik heb ook een mss niet zo'n fijne menig hieromtrent:

wat gebeurt er met de brandstof retour? Je kan de diesel en olie niet weer uit elkaar halen...

ik denk dat je dan beter een soort mengkraan zoekt, die een klein tussen reservoir (bv 1liter en gelijk mee verwarmd) laat vullen uit je twee tanks en daarin retourt. met een soort vlottersysteem zoals in de spoelbak van de toilet laat je dit reservoir op peil houden.

heel dit systeem kan je dan uitschakelen indien je op pure dino wil rijden met de gangbare methode van wisselende mix + mixretour naar dino + dinoretour...

dan heeft het wel zin.
    ook die mengkraan moet je ZEKER in gedachten nemen, met leiding diameters spelen is een beetje omslachtig en zeer moeilijk te controleren.

mengkraan moet desnoods maar bestaan uit twee kraantjes die je elk afzonderlijk kan regelen tot het gewenste resultaat.
    edited June 2005
    Bedankt voor de kritische noten!

Waarom niet op voorhand mixen? 1. Omdat ik dat een gedoe vind: het lijkt me veel gemakkelijker, leuker en properder om enkel olie bij te vullen en 2. omdat ik mijn originele tank wil houden voor diesel én niet met een mixtank in mijn koffer (laadbak) wil zitten, ik denk daarbij aan dieselluchtjes.

Wat gebeurt er met de retour? Als ik op diesel rijd komt de retour (diesel) gewoon terug in de dieseltank. Rijd ik op mengsel dan komt de retour (mengsel) terug voor het eerste 3/2 ventiel PPO leiding. Dit verdund de PPO enigszins, maar dat is niet veel en het is een constante retourmengeling.

Mengkranen houd ik in mijn achterhoofd, maar nog niets concreets over gevonden. Vandaar de overstap naar verschillende leidingsdiameters. Wat bovendien een pak goedkoper en betrouwbaarder zal zijn. Als het werkt :)

Brandstof kiest de gemakkelijkste weg: daar kan je gelijk in hebben, daar moet ik rekening mee houden. Testen dus.
    Toch denk ik niet dat dit voor problemen zal zorgen: de brandstofpomp zuigt onderaan de mixer, d.w.z. dat beide leidingen bovenaan een gelijke onderdruk krijgen waardoor brandstof in de mixer wordt gezogen. Grote diameter geeft meer dan kleine, ziedaar een verhouding :?

Vraag: is een bijkomende opvoerpomp voor PPO nodig? Zo ja, waar blijf je met de overdruk? Ik wil geen mengsel in mijn zuivere PPO-tank!

Bedankt voor het meedenken!

Dieter
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Mengen met instelbare ventielen (kraantjes) of met een mengkraan wordt volgens mij een grote mislukking, omdat de onderdruk in het mixvaatje enorm wisselt. De toevoerdruk in de leidingen dino en PPO wisselen ook nog eens flink omdat dit afhangt van de vullinggraag van de brandstoftanks. Dan nog het verhaal dat de flowweerstanden door de filters gaan wijzigen, naarmate de filters er langer inzitten wordt de weerstand groter. m.a.w. de flow kleiner. :oops:
    Ik denk dat jou idee goed is, het bijzetten van een 2e tank voor PPO spreekt mij ook wel aan. PPO ruik je niet zoals dino en voorschriften om een dino tank vast te zetten zijn strenger. Je PPO tank kun je simpel met een paar spanbanden vastmaken.
    Ik zie eigenlijk maar 1 mogelijkheid voor een goede docering, nl. electronisch gestuurd met een opto-opnemer (led+lampje) aan een stukje heldere leiding tussen mixvaatje en inspuitpomp. Via een electronische sturing kun je een regelklepje aansturen die de PPO doceert. Tijdgestuurd open/dicht regelen. De verhouding open en dicht regelt de mengverhouding dino-PPO.
    Je zult wel een donkere kleurstof bij de PPO moeten toevoegen, dat kan heel eenvoudig met een paar liter gefilterde afgewerkte motorolie (roet is de kleurstof) op een volledige PPO vulling. Anders werkt de opto-koppeling niet :wink:
    Zoek een electronica hobbist op die deze uitdaging ziet zitten :!:
    PS. de opto-koppeling moet uiteraard van daglicht worden afgesloten, ander rijd je voortdurend op PPO.
    Succes ermee (vraag je patent aan ? :lol: ).
    Mvg.
    Peus
  • mennomenno Webmaster
    edited June 2005
    Peus said:

PS. de opto-koppeling moet uiteraard van daglicht worden afgesloten, ander rijd je voortdurend op PPO.

Niet dat dat nou weer zo'n ramp is... :-)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    Peus said:

Mengen met instelbare ventielen (kraantjes) of met een mengkraan wordt volgens mij een grote mislukking, omdat de onderdruk in het mixvaatje enorm wisselt. De toevoerdruk in de leidingen dino en PPO wisselen ook nog eens flink omdat dit afhangt van de vullinggraag van de brandstoftanks. Dan nog het verhaal dat de flowweerstanden door de filters gaan wijzigen, naarmate de filters er langer inzitten wordt de weerstand groter. m.a.w. de flow kleiner.
    Peus

Als je de beide tanks een eigen brandstof pomp geeft, dan krijgt de mengkraan altijd quasi dezelfde hoeveelheid aan. De hoeveelheid brandstof in de tanks bij een gewone diesel maakt nu ook quasi niets uit...

de bedoeling van de mengkraan is de samenstelling mooi regelbaar te maken en dan in het mix vaatje te steken. het mixvaatje staat net zoals de andere tanks niet onder druk of iets dergelijks zodat je dieselpomp er probleemloos diesel uit kan tappen... Wanneer het koud is kan je dan met een hendeltje ofzo, gewoon de mengverhouding aanpassen terwijl je met leidingen spelen erg statisch kan noemen.

vergelijk het maar met een douche waar je het warm water zou gaan regelen met de dikte van de leidingen, daar durf ik zelfs nog niet aan denken ;)

Ik zal eens een schema'tje uitwerken ;)
  • fritskefritske PPO Burner
    edited June 2005
    ik zou ook een terugslagklep, of een magneetklep in de dieselleiding zetten. Je PPO tank ligt hoger, dus zal door de zwaartekracht anders leeglopen naar je dieseltank, en met een beetje pech loopt die dan via de ontluchting van de dieseltank over. Zelfs al heb je de tanks op de zelfde hoogte, dan nog is het nivo van de brandstoffen niet gelijk, en zullen ze naar elkaar toe kunnen stromen.
    Ik denk dat je zowiezo rekening moet houden met de zwaartekracht om tot de juiste dosering te komen. De PPO ligt hoger als je brandstofpomp, de diesel zit juist lager. Dus zal bij gelijke diameters van je restricties, toch meer ppo komen. Maar om dat zeker te weten zal je het moeten uitproberen.
    succes,
    fritske
Sign In or Register to comment.