Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Simpel KGR idee, met evt retour tank en vergroten leiding

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited May 2007 in Algemene Techniek
Stokers,

Zo slapend in de Saxo ga je dromen 8)

Ik kreeg onderweg naar huis een idee, ik wil van de KGR (elektrische klep) af. Toch werkt die kgr goed, alleen wil ik ook goed kunnen ontluchten, of dit makkelijk kunnen "aanzetten".

Uitgangspunt is natuurlijk dat de aanvoer en retour beide laag in de tank zitten. Ik denk aan een 1/4" (10mm) kogelkraantje tussen 2 t-stukken fitten, aansluiten en gaan!

Bovenste plaatje:
Normaal aanvoer-retour systeem

Onderste plaatje:
De IP gaat aanzuigen wat het makkelijkste toekomt. Dat is de (kgr) hete ppo, dus krijg je bij het onderste plaatje ook nog eens een verdubbeling van je aanvoer leidingdiameter!! Bij luchtproblemen, kap open, kraantje dicht en doorkarren!

image

Your opinion!
Tim 8)

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tim,

Ja heb ik ook af en toe, die ideetje in de auto, ook als ik niet slaap..... :lol:
    Wat ik me alleen afvraag is als je natuurlijk een opvoer pomp hebt vlak bij de tank dan zul je toch ook wat terugslagklepjes moeten plaatsen, want anders pompt je opvoer pomp via de retour weer een gedeelte terug, en dan heb je dus geen dubbele diameter aanvoer :cry: . Voor de rest denk ik een goed idee, al weet ik niet zeker of de retour bij mij ook laag in de tank wordt teruggegeven.

Groet,
    Ingmar

P.S Ga vannacht nou niet in de auto slapen...om het idee nog beter te krijgen
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    lijkt me wel een lekkere el cheapo no pumpo oplossing voor de keep it simple freaks onder ons :)

'k ga't in elk geval overwegen wanneer de mooie dag zich aandient dat ik een auto bezit ;)

(tenzij er ondertussen zware tegenargumenten komen)

een kraantje is denk ik veeel goedkoper dan een TOC :)

alleen is de vraag of je dan geen lucht gaat trekken via de retour in de tank... is die ook onder het vloeistof niveau gelegen of niet...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    een toc gebruikte ik nooit.
    Gewoon rijden op kgr, met klep die retour kan openzetten naar tank. Wanneer er zich teveel lucht opstapelt (was gemiddeld meer dan 100km naeen riujden), dan kort de retour openzetten (enkele seconden) en alle lucht was eruit. Dan klep terug dicht en klaar is kees. Dit alles al rijdend natuurlijk.

Tja Tim...de kap open om te verzetten. Vind ik eigenlijk niks aan....
    Alles moet van in je luie bestuurderszetel kunnen ...

Groeten,
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Stokers,

Ja, uiteraard moeten aanvoer enr retour onderin tank zitten. Bij 10mm aanvoer en 8mm retour, zou je gecombineerd op 13mm aanvoer komen :mrgreen:

@nero: Nee, alleen als je aan de ppo componenten werk (bv filterwissel=veel lucht). Als ik spoel (lees: ppo uitzet), doet ie dat naar de juiste tanks. Omdat de aanvoerklep dan dicht staat, kan het te spoelen ppo alleen retour ppo tank, en de lucht dus ook. Nu hopen dat de spoelhoeveelheid (4meter 8mm slang is 0,2L, ik spoel ongeveer 0,5L) dan genoeg is om de lucht mee te brengen naar de tank.

@ingmar: Je kan de pomp ook na het t-stuk hangen. Je hebt ook zuigpompen, die wel geschikt zijn om verder in de leiding te zetten. Toch moet het ook goed gaan zonder pomp. Terugslagkleppen hebben drukval, dat wil ik niet, allemaal weerstand. Moeten de leidingen nog groter :cry:

Ik denk dat het maar in productie moet gaan :P

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Dit systeem heb ik al gehad... Ik had drie enkele klepjes (geen drieweg). Twee voor de aanvoer en één voor de KGR. In de retourleiding zat een terugslagklepje dat bij een bepaalde druk opent. Tussen aanvoer en retour zat ook een klepje. Door de lage druk bij KGR ging de terugslagklep niet open. Als er iets foutging met het elektrisch klepje, ging gewoon alles naar de tank. Werkte prima tot ik een kortsluiting in het systeem had en ik niet meer kon rijden. Ik heb dan maar twee degelijke siraï-klepjes gekocht...
    Ik denk dat ik het gewoon zonder KGR ga proberen...

Grtz
  • edited May 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.