Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Rendement PPO bij weinig gebruik wagen?

maarten. PPO Newbie
edited May 2007 in Algemene Techniek
ik ben sinds kort terug geïntereseerd geraakt in PPO. toen ik net mijn rijbewijs haalde en mijn eerste autotje kocht (citroen ZX) wou ik die ombouwen om op PPO te rijden maar door gebrek aan kennis en geld is dit nooit doorgegaan.
nu ben ik er dus opnieuw serieus over aan't nadenken. ik probeer zo milieubewust mogelijk te leven en doe het absoluut niet voor het goedkoper rijden maar voor het milieu en dus wil ik er gerust wel wat geld en tijd tegenaan gooien. (het moet natuurlijk wel niet over vele duizende euro's gaan. :) )
probleem is wel dat ik niet veel rondrijd met de wagen. de meeste verplaatsingen doe ik met de fiets of openbaar vervoer en het gebeurt regelmatig dat de wagen twee weken of langer stil staat.
dat als inleidiing, nu de vraag:

heeft het zin om mijn wagen om te bouwen?
een beetje informatie:
- Daihatsu Rocky 2800D met Boschpomp
- 1000-2000km/jaar
- ongeveer 180l verbruik op jaarbasis
- langere afstanden: 50km op autosnelweg (nuja, lang :roll: )
- maar ook af en toe eens naar de winkel
- nooit in hoog toerental (enkel heel af en toe eens laten uitblazen)
- max 90-100 km/h
- 1/3 van de tijd worden er zware lasten mee vervoerd (1,5ton - 2ton) en op ruw terrein gereden
- altijd rustig rijden (rustig optrekken zeker wanneer ze lasten trekt)
mijn voorkeur gaat uit naar:
- liefst puur op PPO rijden( ik ben zo'n geitenwollensok ideologist :lol: )
- zoveel mogelijk warmte-energie overbrengen via grote WWs
- alles (leidingen, tank,...) goed isoleren
- eventueel gebruik van zonneboiler

ik heb de 9 pagina's met onderwerpen doorlezen, maar een echt volledig antwoord heb ik niet gevonden (kan zijn dat ik ergens overgelezen heb, mijn excuses ervoor). deze twee posts boezemde me toch wat vrees in:
Lord Drappo in de "ik zie door de bomen het bod niet meer" draad[/url">]Hoeveel kilometers ga je maken op jaar basis, want voor de echte kilometervreters onder ons is het puur rijden het voordeligst.
Maar de kosten voor een 2 tank systeem zijn weer hoger ( wat weer nodig is voor puur).
Net zoals met LPG rijden moet je je eigen kantelpunt bepalen en bereken.
wordt hier met "kilometervreters" bedoelt lange afstanden of veel kilometers per jaar doen?
Multivan Generation in de "10 liter boilertje ertussen" draad]Echter bij lagere toerentallen is de verbranding van ppo minder goed als van diesel. En daarom zijn de kant en klare systemen zo gemaakt, dat als er een laag debiet is, dus een lage vraag aan brandstof, dat er dan over geschakeld wordt naar diesel. Door lage vraag aan de brandstofpomp bij lage toerentallen, bijvoorbeeld stationair wachten bij een stoplicht zou er sprake kunnen zijn van kristal afzetting op zuigerveren (de bovenste, olieschraapveer) en op de verstuivers. Daarom schakelen die systemen dan over op diesel...
dus is het in laag toerental rijden niet aan te raden met PPO?

daarbij komt nog dat ik in verschillende draden gelezen heb dat PPO zeer gumachtig wordt als het een tijdje niet meer gebruikt wordt. als ik dan mijn simpel verstand wat laat redeneren: starten na enkele weken stilstand gaat niet lukken (en maakt misschien zelfs stukken) zonder eerst de boel volledig uit te kuisen. of wordt die "gum" weer vloeibaar als ik het opwarm tot 70-90°C?

raden jullie in mijn geval een ombouw aan of niet, of kan ik die (vele) centjes beter in andere energiebewuste projecten steken die meer gaan renderen? (bouw van mijn passiefhuis, maar dat zal pas ten vroegste binnen een jaar zijn (of twee :) ))

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Maarten,

Voor 1 à 2000 km per jaar zou ik mijn auto wegdoen, af en toe een auto huren of lenen. Ombouwen zou ik niet aan beginnen met die kilometers.

Ik rij ook ppo, beslist niet om de centen, maar met die kilometers?

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik denk dat dan een 2 tank systeem voor jou het best zou zijn, omdat de auto vaak stil staat wil je natuurlijk niet dat de PPO in je verstuivers gaat aankoeken.
  • maarten. PPO Newbie
    edited May 2007
    het kninkt inderdaad enorm tegenstrijdig, een milieubewust persoon die met een 2800D rijdt :) (ik heb het al dikwijls mogen uitleggen :wink: )
    vroeger had ik een ZX 1900D, vrij zuinig autootje (5l/100km) maar omdat ik zo weinig rondreed (toen zelfs minder dan 1000km/jaar) moest ik meer betalen aan tax en verzekering dan aan diesel... daarom (en omdat ik toch vaker en vaker zwaardere aanhangwagens moest gaan trekken(bouwmaterialen bijeen aan't zoeken :wink: )) had ik besloten een lichte vracht te kopen (maar 100€ tax) en degene die het meeste kon trekken was de Rocky.

dankzij het daihatsuforum (en een PPOstoker die daar ook zit) ben ik hier terecht gekomen en nu zijn mijn vingers weer beginnen jeuken om op PPO te rijden (liefst 100% zodat ik helemaal geen gewetensbezwaren meer heb als ik mijn auto start).

@pjotter: met alle respect , maar PPO mengen met diesel (of andersom :) )zie ik niet echt zitten. dan moet ik beginnen met literbusje uit de winkel en dat brengt weer verpakking mee waar ik echt niet op zit te wachten. veel liever zou ik een vat van 1000l op mijn aanhangwagen zetten en dat laten volgooien bij ookjan (en dan kan ik wel een jaar of vijf verder :) )
    nu, natuurlijk kan ik ook wel een 60tal liter gaan halen bij hem om te mengen, maar dat vind ik nogal riscant bij een onomgebouwde wagen en dan ga ik er wel veel te veel tijd, moeite en geld insteken voor hetgeen het maar (op CO2neutraal gebied) gaat uithalen. en dan blijf ik zitten met mijn gewetensbezwaren..(ik weet het, ik ben op dat vlak een moeilijk manneke :) ))

@smul: daar heb ik ook al lang over nagedacht, maar ik lees hier toch op verschillende plaatsen dat je best pas na 15min overschakeld van diesel naar PPO en de laatste 5-10 minuten opnieuw overschakeld naar diesel om zuiver te spoelen... tja, dan blijft er maar een 10 minuten over dat ik op PPO kan rijden en dan zit ik weer met het verhaal van hierboven... is het het dan wel waard?
    daarom dat ik liever een 1tank systeem heb en 100% op PPO rijdt. maar dan gaat waarschijnlijk mijn batterij veel sneller kapot (van al dat voorgloeien en te weinig tijd voor terug op te laden) en die laten recycleren is al even slecht voor het milieu als de uitstoot die ik dan zou uitsparen.
    en zoals je zegt gaat die PPO waarschijnlijk aankoeken en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk...

en dan klopt de bedenking van Tim natuurlijk, als je het niet dikwijls gebruikt rendeert PPO niet. (of wou je iets anders zeggen Tim?)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    ik denk dat de best oplossing een LPG wagen is.
    Een diesel die maar zo weinig rijdt, die vervuilt extra veel!!!
    Niet warm worden voor een dieselmotor betekent veel extra roet- en andere uitstoot (Nox) .
    Enkel warm valt dit mee. en dan nog....

Plus wat trekkracht betreft kan je met sommige benzines beter af zijn.

Ik denk echt dat je de verkeerde wagen hebt.
    Altijd kopen naargelang je situatie, niet naargelang het model of eigen voorkeur qua uiterlijk ofzo.

Groeten,
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    De rocky omruilen voor een benz met lijnpomp...? :)
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited May 2007
    Dit zijn wel erg weinig kilometers... en ik die dacht het record te breken met een 7-10 000 km per jaar!

En als het over geitenwollensokkenmilieuidealisten gaat: ik heb de twee-tank-kit van Elsbett reeds in huis! Ga dus nooit enige winst maken, en daar is het mij niet om te doen ook!

Verschil: ik rij elke dag met de fiets naar het werk en gebruik de Jumper (ook een 2800) enkel om op vakantie of weekend te gaan. Dan doe ik dus wel de langere trajecten.

Ik juich je ombouwing toe maar je zal verdomd hard op je temperatuur moeten letten....
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Maarten,

Nee, ik bedoelde dat ik bij dergelijk (km) gebruik geen auto zou hebben. Voor die paar keer een auto huren of lenen van een ander.

Wil je de rocky houden en heb je geld over, zet er een elsbett 1-tank systeem in (=€1000). Inbouwen doe je zelf. Kun je veilig tot 0 graden 100% ppo rijden.

Heb je geen geld over, zet er een WW in en een flink nagloei relais. Ga je mixen zolang de motor goed start.

Succes,
    Tim
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Zoveel geld en ombouwenergie steken om ca. 75 % van die 180 à 200 liter co2 neutraal te verstoken, dat vindt ik pas zonde.
    Dit terwijl op ppo rijden pas echt goed gaat als de motor goed warm is, hetgeen jouw motor niet wordt door de geringe belasting en de korte ritten.
    Gaat het je om je geweten, stort dan het bedrag wat je normaal voor de ombouw zou gebruiken in de kas bij Menno om deze site te onderhouden of uit te breiden (Of in een ander project). Ik weet zeker dat het rendement van de investering in het milieu vele malen groter is.

Jij kunt dan met een gerust hart die paar keer per jaar je auto starten.
    Ombouwen is leuk en goed voor het milieu maar laten we wel reeel blijven. In dit geval is het effect nul en het is in dit geval (veel stilstaan) slecht voor de motor.

Groet APKtje
  • Bokkum PPO Addict
    edited May 2007
    Hoi Maarten.

Dat je wilt ombouwen voor het milieu is een loffelijk streven, maar heb je er ooit al eens gedacht dat het produceren van al die ombouwspullen ook enorm veel energie kost?
    Met jouw geringe aantal kilometers ben je wel een paar jaar bezig voordat je milieu-neutraal uitkomt.
    Da's het paard achter de wagen spannen. :cry:

Mvg, Leo.:D
    edited May 2007
    Bokkum said:

boodschap: koop een brabants trekpaard :)
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Bokkum said:

Hoi Maarten.

Dat je wilt ombouwen voor het milieu is een loffelijk streven, maar heb je er ooit al eens gedacht dat het produceren van al die ombouwspullen ook enorm veel energie kost?
    Met jouw geringe aantal kilometers ben je wel een paar jaar bezig voordat je milieu-neutraal uitkomt.

Mvg, Leo.:D

Daarom "moet" je bij weinig km.s ook kiezen voor mixen met een relatief goedkope en eenvoudige ombouw i.p.v. een 2 tanksysteem lijkt mij.
    edited May 2007
    Ik begrijp de tinteling van Maarten om op PPO te rijden volledig.
    Het kàn, het is leuk, het is opwindend.

Ik begrijp de terughoudendheid van de anciens: met zo weinig kilometers is het rendement verwaarloosbaar. Of is dit het verhaal van dat graantje dat een brood wordt...?

Geld storten voor een milieuorganisatie om nadien geen schuldgevoel te hebben als je de stinkende diesel op gang trekt, is voor mij zoiets als geld storten en nadien zonder schuldgevoel een busje afgedraaide olie in de goot kappen.

Ik heb de indruk dat nogal wat PPO'ers het in de eerste plaats uit 'zuinigheidsoverwegingen' doen ipv ten voordele van het milieu (getuige de graag gelezen topics over in welke winkel het goedkoopste aan olie geraakt kan worden). Op zich is daar niks mis mee omdat het in dit geval toevallig goed is voor het milieu.

Hoeveel zogenaamde groene PPO'ers zijn actief in een groene vereniging of zijn er lid van?? Weet je volgens mij direct waarom de meesten op PPO rijden...
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik ben lid van milieudefensie, koop voornamelijk biologische producten (op kipfilet na, want das bijna net zo duur als biefstuk) en tank net zo lief bij een boer, ook al is die 5 a 6 cent duurder. Ik rij dan wel 45-50 duizend km per jaar van en naar m'n werk, maar ben al bezig om werk dichter in de buurt te krijgen.
    edited May 2007
    Bacchus said:

Hoeveel zogenaamde groene PPO'ers zijn actief in een groene vereniging of zijn er lid van?? Weet je volgens mij direct waarom de meesten op PPO rijden...

Ik zit op iets groen... :) en heb daarvoor een ander groen ding afgedankt omdat dat groene ding niet zo groen was. (zie link onderaan ;) )

maar lid van een natuurvereniging ben ik niet, de wereld verbeteren begint bij jezelf laten we zeggen :wink: :wink: :wink:
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007

Twee jaar lang een Elsbett-kit nader bekijken, onder tussen in een 2800 HDI rondrijden op diesel, maar wel lid van een groene vereniging.
    Over schuldgevoelens gesproken.

Ik ben meer van het type, begin bij je zelf en daar heb ik geen groene vereniging voor nodig!
    Als ik voor € 0,25 per liter brandstof vooor mijn diesel kon vinden dat slecht voor het milieu is, zou ik het zeker niet doen!
    Daarnaast ben ik realistisch genoeg en zou ik ook geen auto ombouwen om op ethanol te rijden à € 2,00 per liter. Ik zou dan liever minder gaan rijden.

Groet APKtje
    edited May 2007
    Heb E-kit nu een kleine 25 dagen, geen twee jaar! Waar haal je dat?
    Heb Jumper nu ongeveer 2 maanden en heb nog niet moeten tanken.
    Rij met de fiets naar het werk.
    Ben speciaal 30 km verhuisd om dicht bij mijn werk te kunnen wonen.
    Ben actief lid van meerdere verenigingen en eet zoveel mogelijk bio.

Alleen met jezelf bezig zijn (om geen groene groepen nodig te hebben) lost bijzonder weinig op: sensibiliseren, motiveren en activeren van mensen doe je alleen als je problemen onder de aandacht brengt en oplossingen aanbiedt (zie ook subsidies om zonnepanelen op je dak te zwieren: zonder dit geld van de overheid doet geen kat het)...

En niemand hoeft aangebrand te reageren, we wisselen enkel van gedachten :shock:
    edited May 2007
    Bacchus said:

En niemand hoeft aangebrand te reageren, we wisselen enkel van gedachten :shock:

ik grapte maar hoor ;)
    edited May 2007
    weet ik 8)
  • edited May 2007
    DELETED
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Mijn punt was: steek je ombouwenergie en geld in een ander project (bv. zijn huis) Ombouwen levert niets op voor het milieu (slechts voor zijn geweten).

Iedereen heeft zijn eigen redenen om op ppo te rijden. Jij vindt dat je een echte pporijder bent als je lid bent van een groene vereniging. Ik vindt, als je een echte pporijder bent, dan had je in de twee jaar tijd, dat je het forum volgt, al wat verder geweest als bijmengen en 25 dagen geleden een Elsbett kit kopen.

Dit forum gaat over ervaringen met pure plantaardige olie als brandstof in diesel motoren. De een doet het voor de kosten, de ander voor de techniek en jij en vele anderen voor het milieu.
    Kortom laat elke pporijder met zijn beweegredenen in zijn waarde, door mensen te veroordelen krijg je reaktie.

Groet Apktje
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2007
    Maarten,
    Ik vind dat je goed bezig bent met het milieu. Als ik het goed begrijp stoot je per jaar ongeveer 200 kg fossiele CO2 uit. Ik zou me niet bezwaard voelen.
    De volgende suggesties:
    - plant elk jaar 1 boom, die vreet jouw fossiele CO2 op
    - meng 50/50 diesel in eentanksysteem met warmtewisselaar
    - gebruik APO, de ultieme gerecycelde brandstof.
    Niek
  • maarten. PPO Newbie
    edited May 2007
    allen hartelijk bedankt voor de reacties, het heeft me heel wat bijgebracht :)

ik ben er nu van overtuigd dat het inderdaad niet echt realistisch en absoluut nier rendabel is om mijn rocky om te bouwen.

en om mijn geweten te sussen heb ik toevallig de zelfde redenering gevolgd als Niek en eergisteren een stukje bos gekocht van 28a om het te vrijwaarden van de kap (want die 'bosbouwers' zijn hier weer goed bezig in onze streken) en zo stoot ik ook min of meer CO2 neutraal uit (de tientallen bomen die nu niet gekapt worden zullen mijn uitstoot wel kunnen verwerken :) )

nogmaals bedankt voor het meedenken
    edited May 2007
    @ apktje (en dan stop ik deze zinloos geworden welles niettes topic)

Ik vindt, als je een echte pporijder bent, dan had je in de twee jaar tijd, dat je het forum volgt, al wat verder geweest als bijmengen en 25 dagen geleden een Elsbett kit kopen.

Ik neem je deze opmerking niet kwalijk, maar jij weet niet wat er in die twee jaar in mijn privé-leven is gebeurd. Wellicht had ik een gegronde reden.
    Ik vind het dan ook een domme en kort door de bocht opmerking die alleen als persoonlijke aanval bedoeld was in de hoop je gelijk te krijgen.

Ik heb gezegd.
    Shake hands en stoppen maar.
    Groet
    Bacchus
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    @ Bachus

Absoluut niet als persoonlijke aanval bedoelt.
    Laten we (en ik ook dus) ieder zijn redenen om om te bouwen (of niet) respecteren.

Shake hands

Draadje kan op slot

Groet APKtje
This discussion has been closed.