Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Dieselfilter probleem (verstopt) Toyota Avensis

a.lai PPO Newbie
edited June 2007 in Algemene Techniek
Sinds kort rij ik op afgewerkte frituurolie, na ongeveer 300 liter raakte mijn dieselfilter van mijn Toyota Avensis verstopt, dus een ander erin en hij reed weer goed. Nu zoek ik naar een duurzame oplossing. Dus dacht ik aan de volgende oplossingen:

1. mijn ww omleggen voor de dieselfilter.
2. een voorfilter plaatsen met grote doorlaat.
3. een andere filterhuis met grote doorlaat evt met verwarming en orginele filter verwijderen.
Wat is wijsheid. Gaarne uw tips.

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Rij je op pure olie, heb je die gefilterd op 1 Mu, 1 of 2 tank, bij 1 tank, mix je dino of petroleum bij, heb je een common-rail of rotatiepomp?? Dingen die niet zo in m'n glazen bol te zien waren. Ik zal donderdag een andere halen bij Ikea, ze zijn in de aanbieding voor 14,95.
  • a.lai PPO Newbie
    edited May 2007
    Ik rij momenteel op pure frituurolie, hoeveel mu is onbekend. Ik koop dit van mijn leverancier. De pomp is van Bosch, type onbekend.
    1 tank systeem met alleen een platen wisselaar.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    A.lai,

Als je frituur olie wilt blijven rijden, zou ik filteren vóór je het in je tank stopt. Er van uitgaande dat het niet goed gefilterd is, omdat je filter zo snel verstopt. Kun je zeggen hoe die olie eruit ziet? Foto?

Je koopt filterdoek voor een paar euri en een filteropstelling zal niet veel meer kosten, bij de keten waar Miglowie z'n glazen bol koopt.

Zie ook dit topic.

En ook deze.

Succes,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Op zich is het verstoppen van het filter niet vreemd als je net op PPO/APO rijdt. Het gebeurt veel vaker dat rommel aan de tankwanden losgaat zodra PPO getankt wordt, terwijl het bij diesel blijft zitten. Grote kans dat de je de komende 1000 liter geen problemen hebt.

Het 1 mu filteren van APO is meer van belang om de verstuivers te sparen. In APO kunnen immers zeer kleine keiharde mineraaldeeltjes voorkomen die door je gewone brandstoffilter heen kunnen, maar wel schadelijk kunnen zijn voor je verstuivers.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    [quote=a.lai]1. mijn ww omleggen voor de dieselfilter.
    2. een voorfilter plaatsen met grote doorlaat.
    3. een andere filterhuis met grote doorlaat evt met verwarming en orginele filter verwijderen.
    Je geeft de antwoorden zelf al.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    @ Tim: A.Lai is vorig jaar 2 keer bij me langs geweest. Op mijn aanraden heeft hij de WW geplaatst.

Hij heeft al, ik meen zon 30.000 km gereden op PPO / WVO. Ik vind het niet gek dat zijn filter een keer verstopt raakt. Zo nu en dan moet je die nou eenmaal vervangen.

@A.lai: Zorg dat je minimaal een reserve filter bij je hebt. Eventueel is een voorfilter een optie.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2007
    alai,
    zoek even op het forum bij Mitsubishi. Je komt daar mijn L300 4x4 tegen. Ik heb excact hetzelfde probleem gehad.
    Enkele tips:
    1. zeker weten dat je tank schoon is ?? APO en PPO lossen alle vuil op en dat baland in je filter
    2. Test je APO: in een jampot 4 weken laten staan. Donker mayo op de bodem ?? dan is je APO van onvoldoende kwaliteit. 2e test: de pantest: olie verhitten in de koekepan. Als er water inzit begint het te spetteren.
    3. Installeer je ww voor je dieselfilter
    4. installeer een voorfilter om de ergste rommel op te vangen. Kun je ook gebruiken om te kijken of het zaakje vollopt met mayo.

Met een beetje redelijke APO moet je met gemak 5000 km op 1 filter kunnen halen.
    Voorzover ik het nu begrijp, haal je de APO bij iemand anders. Vraag naar zijn productieproces en vraag of hij er zelf ook op rijdt.

Niek
  • a.lai PPO Newbie
    edited May 2007
    Ik heb toch maar besloten om een nieuwe filterhuis + filter aan te schaffen met een grote doorlaat, ik geloof 10 mu. Ik had vandaag liter of 30 afgewerkte frituurolie getankt, en bij hoge toeren zo'n 3500 voelde ik een kleine happering. Dit is het begin van de verstopping.

Op deze nieuwe filter heb ik hooguit 300 km gedraaid, dus aan de filter ligt het niet. En ik heb voordat ik op frituurolie reed zo'n 8 maanden op 100% zonnebloemolie gereden zonder enige problemen/verstoppingen. Ik weet het zeker dat aan de frituurolie ligt. Mijn leverancier rijdt er zelf ook op, en hij had dezelfde problemen. Volgens mijn leverancier is de olie gefilterd op 10 mu, maar dat weet ik niet zeker.

Maar bij het leeggieten van mijn oude dieselfilter kwam er kleine blokjes vet/reuselachtige substantie eruit. Dit zorgde voor de verstoppingen.

Wat de WW betreft, als ik deze voor de dieselfilter installeert, kan mijn dieselfilter dat wel tegen de hoge temperatuur?

ps hartelijk dank voor de tips

Ik ga inderdaad een keertje de testen uitproberen.
    edited May 2007
    Beats me, iedereen adviseert hier om op 1 mu te filteren en hij gaat een grovere doorlaat monteren want dan raakt het niet zo snel verstopt. Daarnaast heeft je leverancier ook problemen met dezelfde op 10 mu gefilterde olie, gaat er dan niet een belletje rinkelen dat het niet zuiver genoeg is??
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    hé!!!

Een filter is niet lukraak gekozen hé!
    Als jij je filterdoorlaat verhoogt naar 10mu is dat enkel het probleem doorschuiven.
    Daarna achten je veel minder leuke (en vooral dure ) problemen.
    Je wvo zal niet proper genoeg zijn, anders had je dit probleem niet.
    Als je eroip blijft rijden, en de brokken gaan vlot door je filter, wat voor nut heeft je filter dan nog?
    Je bosch Ve-pomp zal dit niet leuk vinden, en je verstuivers zullen snel beginnen blokkeren. De kosten zullen sneller oplopen dan je verwacht.

Groeten,
    Nero

Ps. Dit is echt 1 van de slechtste oplossingen die ik hier al las op het forum!!
  • a.lai PPO Newbie
    edited May 2007
    ok, bedankt voor de tips, ik zal mijn beslissing herzien. En op zoek gaan naar een andere olieleveranier.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2007
    Waarom begin je niet met zelf koud op 1µ te filteren?
    Zo lastig is dat nu toch ook niet?
    edited May 2007
    Een andere olieleverancier heb je zo gevonden. Niek heeft volgens mij 3 distribrutiepunten door ongeveer het hele land en die is op 1 mu gezuiverd. Hij komt zaterdag naar de meeting en wil niet zoveel apo meenemen, misschien kan ie een voorraad bij jou kwijt? Nee heb je, ja kun je krijgen. Vraag oa Lord Drappo maar naar de kwaliteit van Niek's olie
  • a.lai PPO Newbie
    edited May 2007
    Zelf filteren heb ik geen ervaring, ik stook ongeveer 60 liter p. week. Ik heb reeds contact gehad met Niek.
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited June 2007
    hoi hoi allemaal,

ik las deze topic en omdat ik vorige week mijn auto ververst heb geef ik mijn ervaring er maar bij.
    heb dus vorige week motorolie en filter vervangen, en mijn brandstoffilter voor de zekerheid ook maar eens. ik rij al 100.000 km op PPO waarvan de laatste +/- 12.000 km op de APO van Niek.
    ik had mijn brandstoffilter er 80.000 km inzitten, dus ik dacht kan wel een keer een nieuwe in, bleek achteraf een goed idee want de oude had toch wel een behoorlijke sludge en aanslag opgevangen!
    zat een behoorlijke draplaag op de bovenkant van het filter, inwendige van filter was nog aardig, maar om de verwarmingsstaaf zat een hele dikke ring met een soort gekristaliseerde aanslag.
    ik had geen camera bij de hand anders had ik er ff een foto van gemaakt voor jullie.
    auto gaf nog geen problemen, ik ga voor de zekerheid over 15.000 km weer kijken of het door de APO komt, de PPO heeft volgens mij nooit vervuiling gegeven.

succes en groetjes
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    @ RoadRunner:
    Rij je 100% APO of meng je?
    Hoe warm wordt je brandstof en je filter zelf?
    Al eens bij buitentemperatuur een potje met de APO 1 maand of zelfs
    langer laten staan? Aanslag of geen homogeen mengsel bemerkt?
    Beter om de verbruikte hoeveelheid APO te vermelden bovenop
    het aantal gereden Km.
    edited June 2007
    Roadrunner,
    Als je PPO of APO in je dieseltank gooit, komt al het vuil los. Ik weet niet of dit je eerste filter is sinds je op PPO gereden hebt. Als dat zo is, is het niet vreemd, dat je filter vol viezigheid zit.
    Voor APO is het erg belangrijk, dat het zaakje goed warm door het filter gaat. Als je mengt met diesel en geen verwarming toepast krijg je ook filterproblemen. Enig remedie is vaker filterwisselen.
    Ik wissel mijn filter altijd rond de 5000 km, just to be sure. Zaag hem altijd open om te kijken of hij vervuiild is. Sinds mijn dieseltank schoon is, nooit meer problemen gehad. Als je verwarming niet goed werkt, loopt het zaakje soms al na 500 km dicht.
    Niek
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    Pjotter,
    goed lezen: to be sure !!
    Probeer het eerst maar eens zelf. Groot inkopen is ook niet verkeerd hoor.
    Niek
  • edited June 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Niek/Pjotter,

Ik rij nu 12.000km met hetzelfde apo filter. Merk nog steeds geen verschil. Hij is wel verwarmd (koelwater).

Tim
  • edited June 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    pjotter said:

zal als ik op apo ga rijden om de 2 weken een filterwissel moeten doen :? :( .

kan ik wel groot gaan inkopen, met misschien wel een fikse korting 8) :lol:

smoesjes Pjotter, de echte ombouwer rijdt gewoon op APO punt uit.

De beginner tank uit flesjes en mengt en het met de diesel
    Dan komt de wannabee, die wil graag puur op de flesjes.
    Dan komt de Guru, de alles verbrander de stoker, die doet het maar voor 1 ding.

Drap verbranden en filtertjes wisselen.

Nou met Niek zijn olie wissel je echt heel weinig, van de andere ( ik zal geen namen noemen) blijf je wisselen.

Drappie
  • edited June 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.