Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

(Magneet)Klep in koelwaterleiding

BrajoBrajo PPO Burner
edited May 2007 in Algemene Techniek
Bij mijn auto heb ik de warmtewisselaar direkt voor de pomp zitten.
Dus als ik start op diesel wordt de diesel en pomp al voorverwarmd.
Alleen bij spoelen wil ik de aanvoer van het koelwater afsluiten zodat de diesel niet meer wordt verwarmd.
Ik heb nu al 2 magneetkleppen geprobeerd, maar steeds problemen of ze gaan niet open op ze gaan niet meer dicht bij ca 80 graden.

NU heb ik een probeersel gemaakt met een kogelkraan ( koste maar 2,50!!) en een elektromotortje met eindschakelaars voor de standen open en dicht.

Als ik tijd heb en het is wat mooier weer ga ik dit inbouwen

image
[URL=http://imageshack.us][IM

Comments

• edited May 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Er bestaan wel kleppen voor dat soort klusjes hoor.

Er bestaan kleppen voor ieder klusje geloof ik, dit is wel leuk maar niet automotive, dus storings gevoelig leek mij. Wel goed hoor ben er jaloers op maar hou je storingsfactor in de peiling.
    Volgens een oud leermeester zou hij in het geval van ongewenste dieselverwarming een dikke knijper op de waterslang plaatsen.
    Plop prpbleem opgelost wel manueel.

Drappie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hoi Brajo,

Wil me graag bij mijn voorgangers aansluiten, een pomp weer direct voeden met koude dino zeker in de winter vindt ie vast niet leuk. Kan me wel voorstellen er een kraan op te zetten in het geval dat je alleen op diesel moet rijden, maar elke keer omschakelen bij het spoelen...geen problemen oplossen die er niet zijn.

gr. Ingmar
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2007
    Hoe constanter de temp van je brandstof, Diesel of PPO,
    hoe beter voor je pomp. Dat mag dus gerust 80 °C zijn.
    Hoe het simpel, doe net als ik, ALLE brandstof voorverwarmen.
  • edited May 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Zoals Nero al 10 x heeft getypt, de koude diesel kan de pomp niet ineens doen barsten of zoiets, de daling zal geleidelijk plaatsvinden.

Wat wel goed is om je diesel voor teverwarmen tot je blok warm is, maar ja dan schakel ik over.

Drappie
  • edited May 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tof idee Brajo, zet eens wat meer foto's want ik vind dit zeer interessant.
    Ik wil wel graag weten hoe je zoiets kunt maken.
    Overigens heb ik met mijn Sirai-kleppen nog nooit een probleem gehad, maar ik denk dat de doorvoeropening voor koelwater veel te klein is.
    Gr C
  • frenkck PPO Burner
    edited May 2007
    Ik snap niet waarom je de spoeldiesel niet meer verwarmd wil hebben. Als je de auto eventjes wegzet, profiteer je er alleen maar van als er nog warmte in de pomp blijft zitten.
  • edited May 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Als ik 10km met de Xsara heb gereden, is de IP 50°C zonder enige vorm van verwarming. Warme diesel kan dus geen kwaad want het is origineel zo. Na een stukje rijden is de retour echt heet... Ik zou me er geen zorgen over maken en inderdaad een gewone kogelkraan gebruiken. Maar het is een mooi stukje knutselwerk. Heb je'm al ingebouwd? Ik ben wel benieuwd...
    Qua storing kan het wel meevallen. Als je alles goed afschermt van vuil en water.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik denk dat dit vooral nuttig is op dagen met hoge Temp en in een KGR :)

maar 'k heb ook al veel met zulk idee gespeeld omdat ik die Sirai's nogal duur vind en omdat die continu een stroompje trekken om ze in een bepaalde stand te houden.
    vooral dat laatste stoort mij :roll:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Tjorque said:

en omdat die continu een stroompje trekken om ze in een bepaalde stand te houden.

Je moet je systeem zo ontwerpen dat hij in vol PPO bedrijf geen stroom nodig heeft.

Groeten,

Easy rider
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    [quote=easy rider]
    Tjorque said:

en omdat die continu een stroompje trekken om ze in een bepaalde stand te houden.

Je moet je systeem zo ontwerpen dat hij in vol PPO bedrijf geen stroom nodig heeft.

Groeten,

Easy rider

Ik vind net van niet. Als er wat misgaat met het elektrisch systeem (kan gebeuren) dan heb je geen dino meer... Ik heb dat in het verleden eens gehad... (maar ik ben dan ook een doemdenker :wink: )

Grtz
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    @easy rider,
    Eigenlijk wil ik het precies andersom doen. Ben het dan ook eerder eens met soapwater. Gebeurt er wat in het electr. systeem dan gaat hij vanzelf over op diesel en kun je altijd opnieuw starten. Het blijft een auto, hij kan stuk. En hoeveel amp/h. zullen ze trekken. Eén keer met je raam op een kier en hij gebruikt meer.
    Succes,
    Douwe.
    edited May 2007
    Er zijn ook bistabiele versies van de Sirai's, die dus niet constant bekrachtigd te worden...

ze worden als ik de kataloog moet geloven spijtig genoeg enkel met een opening van 1,6mm gemaakt...

ik prefereer een systeem dat ik ook met de hand nog kan bedienen in de stand die ik wil zonder elektro sturing

een sirai kan je wel manueel bedienen als ik de prentjes mag geloven, maar veert gelijk terug als je ze los laat... :)

Douwe, de grote Sirai's verbruiken tot 13W... (dus voor 2 kleppen 26W)
    Een raampje openen hoeveel wat zou dat nodig hebben, en hoe lang duurt dat dan? :lol:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Alez he,

26 Watt, tuurlijk is elke watt er een, maar op zo'n totaal van inefficiente energie omzetting als in een motor is dit mijns inziens wel erg op de kleintjes letten hoor.
    De radio aanzetten of je licht gebruiken is al een veelvoud hiervan.

Wellicht is een oplossing van kogelkranen met bowden-kabels dan een oplossing, die eventueel uit zijn te breiden met solenoids om elektrisch om te zetten.

Groetjes,
    Ingmar
    edited May 2007
    Het enige auto'tje dat ik mij op deze moment kan veroorloven heeft amper 38kW :)
    Daarvan wil ik zo weinig mogelijk opsoeperen aan andere dingen dan vooruitgaan :lol:

Waarschijnlijk wordt m'n schema iets in de zin van:

PPO-tank - 3 weg kogelkraan - TOC (KGR) - WW - EVV - Inspuitpomp
    Dinotank------|

Dus één kogelkraantje is nu niet zo'n ramp om met een kabeltje te bedienen :)
    Its got to be a fully mechanical system :)

De bedoeling van m'n autootje is toch enkel voor langere afstanden te rijden... Voor korte afstanden heb ik m'n fiets :lol:
    Dus dan is het omschakelen allemaal redelijk goed in te plannen denk ik...
  • frenkck PPO Burner
    edited May 2007
    Ik snap nog steeds niet waarom je met spoelen je dino niet meer wilt verwarmen, ik vind het nogal een onnodige aanpassing.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited May 2007
    Hallo medestokers,

Bedankt voor al jullie reakties.

Het is inderdaad weer een storingsbron erbij, de aanpassing is vooral bedoeld dat als de spanning van de 2 tank installatie af is de auto gewoon zonder verwarmde diesel rijd. (voor de vrouw en kennissen ect en heel korte stukken)

Ten tweede wil ik later een ontwerp maken met een drieweg regelklep met twee flowmeters en een PIC besturing, maar zo ver ben ik nog niet.

Hieronder nog wat foto's en het elektrische schema.

image

image

image

image

Heel misschien kom ik nog naar de meeting, dan neem ik hem wel mee!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Waanzinnig stukje techniek, je hebt alleen maar stroom nodig om de klep in een bepaalde stand te krijgen meer niet. Het mooie van deze costructie is dat je twee led's op je dashboard kan maken om de stand van de klep te controleren, je weet dan altijd of ie open of dicht staat. Bij de Sirai en andere kleppen moet je altijd maar aannemen of ie open of dicht staat.

Groeten,

Easy rider.
  • edited May 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.