Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorgloeien.

Paul Siemons PPO Burner
edited May 2007 in Algemene Techniek
Heb een opel Zafira 2.0 td van 2002 (niet ppo) en zou graag weten of de temperatuur waarop de gloeikaarsen worden "geactiveerd" kan worden verhoogd?
Als het koud is en de "gloeispiraal" in de km teller licht een tijdje op start hij direkt ; zit ik iets boven die temp en geen indicatie dan duurt het starten iets langer.
Ik heb de indruk dat de die "inschakeltemperatuur" wat laag staat.
Of ik kan het relais eens "handmatig" bekrachtigen (maar waar vind ik dat
relais?)
Dank bij voorbaat.
Mvg,

Paul Siemons

Comments

• atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ik heb begrepen dat de noodzaak voor voorgloeien wordt gemeten via een temperatuursensor in het koelwater. Koppel je deze sensor los, dan gloeit ie altijd voor. Of dat nadelige gevolgen heeft voor je motormanagement kan ik je niet zeggen maar is wel denkbaar. Gewoon opsporen en proberen.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Het zou kunen baten de sensorcontacten eens schoon te maken.
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited May 2007
    Ben ik even terug.

Omdat het starten even moeizaam ging zowel met koude als met warme buitentemperatuur ben ik gaan twijfelen aan het voorgloeien.

Ik heb dan op internet eens rondgestruint en kwam een paar keer tegen dat het wel eens aan de terugloopleidingen van de verstuivers zou kunnen schorten.
    Het ging hem dan specifiek over het type "rubberdarm met een geweven canvas omhulling" Deze zouden met de tijd poreus worden en bij het starten van de motor kan er dan lucht in de pomp worden gezogen.
    Nu zat diezelfde als hierboven beschreven leiding al zo'n 5 jaar aan de motor.
    Dat zou om te beginnen geen kwaad kunnen om ze te vervangen en zou me ook geen fortuin kosten (alhoewel € 30 per meter!)
    En warempel, na vervanging een week geleden start hij terug als voorheen zonder problemen.
    De nieuwe uitvoering van de "retourleiding" is helemaal anders al de originele die er is uitgekomen: voelt soepeler aan en er is geen canvas omhulling meer rond.

Bedankt iedereen,

Mvg,

Paul Siemons
    edited May 2007
    Paul, wat is de inwendige diameter van de slang die je hebt geplaatst? Kun je misschien een foto maken van de nieuwe situatie?
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited May 2007
    atjong said:

Paul, wat is de inwendige diameter van de slang die je hebt geplaatst? Kun je misschien een foto maken van de nieuwe situatie?

Binnendiameter met de schuifmaat bedraagt 3,2 mm.
    Buitendiameter 9 mm.
    Groene opdruk over de ganse darmlengte : GM 2/08/06 3.2 x 9 S20542A
    Groene opdruk aan de andere zijde: ECO<>FPM<>ECO<>FPM....
    GEEN "weefsel" meer rond de buitenkant van de leiding wel zie je op de nieuwe, daar waar hij is afgesneden, versterkingsgaas zitten tussen twee lagen .
    Ben niet in mogelijkheid om een foto te plaatsen maar er is eigenlijk geen "nieuwe situatie " gecreëerd: de nieuwe leiding zit exact op dezelfde plaats als waar zich de oude bevonden.
    Ik wou hier allen maar even meedelen dat bezitters van zulke oude leidingen er goed aan doen om deze te vervangen als de wagen al een paar jaartjes meegaat.
    Ik heb de oude daarjuist nog eveen vastgehad en deze is veel harder dan deze die er nu inzit.
    Voornamelijk waar ze aan de verstuivers hebben gezeten zijn ze hard en kan je scheurtjes ontwaren.

Mvg,

Paul Siemons
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik zou eerst eens kijken of al je gloeikaarsen nog wel in orde zijn...
    edited May 2007
    smul said:

Ik zou eerst eens kijken of al je gloeikaarsen nog wel in orde zijn...

Het ging om de warme start. De koude start zou geen probleem zijn als ik het goed lees.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Paul,

Ik heb ook een Zafira, toen ik hem nog op PPO reed, kreeg ik op een gegeven moment ook last van dat ie koud niet meer wilde starten. Ik hb toeen ook deze leidingen vervangen. De standaard Opel leidingen zijn ook niet van zo'n beste kwaliteit.
    Ten aanzien van het voorgloeien bij deze auto, ontleen ik het volgende aan mijn handboek.

Maximale gloeiduur 8 seconden, vooropgesteld een buiten temp van -20 graden. Bij een motortemp van boven 80 graden vervalt het voorgloeien. Zodra de motor de eerste tekeken van leven geeft vervalt de voorgloeifase en begint het nagloeien, het geen het stationair draaien bevoordeeld. De maximale nagloeiduur bedraagt 30 seconden (bij -20 graden). Bij een motor temp van boven 50 graden vervalt het nagloeien ook, evenals de het moment waarop de motor meer dan 2500 toeren maakt.

Bron: Jetzt helfe ich mir selbst, Opel Zafira ab modeljahr 99, Motorbuch verlag ISBN 3-613-02227-3

Dus er zijn meer sensoren die hier een rol spelen, en vermoedelijk communiceren deze met het motor management over de CAN bus, dus ik denk dat het zonder meer loskoppelen een storing geeft in het motormanagement.

Groet en opassen met die VP44 he !,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    ingmar said:

dus ik denk dat het zonder meer loskoppelen een storing geeft in het motormanagement.

Zeker weten, er zit nog veel meer gekoppeld aan deze sensor, de besturing van de dieselpomp (ingespoten hoeveelheid) b.v. Afblijven dus, het enige wat je kan doen is het draadje wat van het management systeem komt en aangesloten zit aan het voorgloei relais doorknippen, dan gloeit ie altijd voor. Beter is nog een nagloei relais te plaatsen maar dan moet je ook nog nagloeibougies plaatsen.

Groeten,

Easy rider.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

Beter is nog een nagloei relais te plaatsen maar dan moet je ook nog nagloeibougies plaatsen.

Moet je ook al hebben als je de standaard voorgloeitijd gaat verlengen!
    Mare als ik dat handboek van ingmar lees, zullen er al nagloeiers inzitten.
Sign In or Register to comment.