Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO zakt naar onder in de tank ?

cyclone driver PPO Newbie
edited May 2007 in Algemene Techniek
ik rij met een mix van PPO en diesel. tijdens de week rij ik echter zelden met de auto (ook in lux. zijn er files) nu vraag ik me af of de PPO dan niet naar beneden zakt ? hoe mengen jullie eigenlijk ? ik doe de PPO even voor het tanken in de tank (jerrykan) en daarna tank ik aan de pomp. is dit de goeie methode voor een goede vermenging ?

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited May 2007
    ik rij zelf ook mix, over het mengen maak ik me weinig zorgen. tanken doe ik net als jij: eerst ppo, dan dino. omdat dino bij de meeste mixers het grootste percentage is en omdat de dino met grotere kracht in je tank komt dan de ppo uit flesje of kannetje zal dit al voor enige menging zorgen. je retour laat het overschot van de pomp rondgaan zodat het verder mengt.

ik heb er ooit eens bij vertelt dat de verkeersdrempels de rest deden... deze onzin werd door een aantal serieus genomen, die gingen na het tanken nog een hobbelweggetje op of stonden aan de auto te schudden ;)

bezinken hoef je je weinig zorgen over te maken, als het al gebeurd: je systeem zit nog steeds vol met de mix, dus starten zal wel lukken. daarna zorgt je retour voor een rondpomp waardoor alles weer mengt.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

omdat dino bij de meeste mixers het grootste percentage is

euh, daar hoor ik dan niet bij :wink: zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1625
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2007
    WVO in bus, dan Diesel erbij en dan goed schudden.
    Bus wel maar voor 80% vullen, anders helpt het schudden niet veel :)
    Oh ja, voor ge begint te schudden, dop op de bus doen.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2007
    ericzwiep said:

omdat dino bij de meeste mixers het grootste percentage is

euh, daar hoor ik dan niet bij :wink: zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1625
    Ikke ook niet, altijd meer dan 50% ‘altenatief’.
    wodan said:

WVO in bus, dan Diesel erbij en dan goed schudden.
    Bus wel maar voor 80% vullen, anders helpt het schudden niet veel :)
    Oh ja, voor ge begint te schudden, dop op de bus doen.

Deed het net andersom, eerst diesel, dan pas zonnebloem ed. Soortelijke massa van PPO is eenmaal groter dan diesel. Zakt er dus doorheen, en geeft zo ook al een gedeelte menging.

Nu maak ik m’n blends in afzonderlijke vaten. En het lichtste spul als eerste erin.

Groet, Cp
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Hier is in het begin ook al veel over geschreven, de PPO schijnt inderdaad naar onderen te zakken en over de wijze van mixen zijn al hele discussies geweest.
    Zelf gooi ik altijd eerst 20 ltr. diesel in de tank en daarna 30ltr. ZBO. ik heb een 55ltr. tank dus is er nog wat klotsruimte als ik hem goed leeg gereden heb.
    Ik ga dan vaak even in de achteropening van m'n Caddy staan en even flink "jumpen" en laat het daarbij.
    En soms is hij met het vullen van de ZBO tot de nok toe vol en ga ik niet schudden want dat heeft niet zoveel effect dan.
    Ik moet zeggen dat ik nog nooit gemerkt heb dat de mix a.h.w. gescheiden in de tank zit en rijd altijd probleemloos op deze manier.
    Je kunt hem ook vullen en even op een achterafweggetje wat zigzaggend gaan rijden maar dat is zonde van de gereden meters en het verbruik.
    Ik deed dat nog wel eens totdat dorpsgenoten me vreemd aan gingen kijken :oops: je gaat zo door voor drankrijder i.p.v. PPO rijder :cry:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Effe nog een ongezouten mening: Mixvolgorde van belang? Hobbelweggetjes en slingeren na het tanken? Allemaal flauwekul. Zelf heb ik altijd de ppo na het tanken aan de pomp erin gemikt, maar dat was alleen maar omdat ik het spul thuis met de jerrycan erin gooi en geen jerrycan in de auto mee wil nemen naar het benzinestation. Nooit wat gemerkt van een verkeerde volgorde. Vergeet niet dat je retourleiding het grootste deel van de brandstof die je tank uit is gegaan er weer terug in gooit, dus je hebt daar al een mooi roersysteem dat het spul goed gemengd houdt.

In de diverse topics over dit onderwerp lees je over proeven die mensen hebben gedaan met een potje ZBO en diesel en dat zelfs na vele weken stilstand het spul nog goed gemengd is. Ik zou me er geen zorgen over maken.
  • cyclone driver PPO Newbie
    edited May 2007
    bedankt voor de info !
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

Vergeet niet dat je retourleiding het grootste deel van de brandstof die je tank uit is gegaan er weer terug in gooit, dus je hebt daar al een mooi roersysteem dat het spul goed gemengd houdt.

dat bedoel ik :wink:
    enneuh dat drankrijden doe ik ook als ik laat thuiskom met een hoog PPO gehalte in de tank maar bijna lege tank om zo mogleijke startconflicten in de ochtend te vermijden. ff wat niet PPO erbij en klotsen maar.
  • edited May 2007
    DELETED
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2007
    100% juist.
  • edited May 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Helemaal mee eens Pjotter. In de zomer tank ik in het volgende dorp (4 km. verder) 30 liter Diesel daarna naar huis om er 15 liter KZO bij te gooien. Geen probleem. Doe ik het zo bij vriezend/koud winter weer dan begint de Xantia te bokken en roken als ik na 1,5 km stationair sta te wachten voor het eerste verkeerslicht. Dus drummetje achterin, tanken met 30 liter Diesel, thuis 15 liter KZO erbij, goed schudden en hop in de auto. Dan heb ik geen centje pijn en dat al zo'n 35.000 km. Dus........... bij mij maakt het wel degelijk uit maar dat hoeft niet zo te zijn bij anderen. Misschien ligt het wel aan de vorm van de tank of de plaats van de aanvoer t.o.v. de vul buis. Succes,
    Douwe.
    edited May 2007
    [quote=Dappere Douwe]In de zomer tank ik in het volgende dorp (4 km. verder) 30 liter Diesel daarna naar huis om er 15 liter KZO bij te gooien. Geen probleem. Doe ik het zo bij vriezend/koud winter weer dan begint de Xantia te bokken en roken als ik na 1,5 km stationair sta te wachten voor het eerste verkeerslicht.
    Dat kan toch niet? Je doet eerst de diesel en daarna de KZO. Zelfs als het helemaal niet zou mengen dan zou de eerste 30 liter die je verbrand de diesel zijn en zou je daarna pas problemen krijgen (de retour gaat het spul steeds verder mengen natuurlijk).
    edited May 2007
    De KZO is zwaarder (ca. 0,90) dan diesel (ca. 0,84), en in de winter nog 'taaier'. Dat zakt maar zo door de diesel heen en is dus het eerste wat opgeslurpt wordt.

Het mengeffect van de retour hangt sterk af hoe de retour aan de brandstoftank verbonden is. Hier zijn nogal wat variantjes op. Net zo als de inloop vanaf de tankdop, dat kan ook een hoop uitmaken.

Groet, Cp
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    pjotter said:

sorry At Jong:met 150 liter ppo ervaring, is niet minderwaardig bedoeld

Maar zo komt het zeker wel over Pjotter, dus let op je woorden graag.
    atjong said:

maar neem van de doorgewinterde ppo-ers maar aan dat ppo vooral bij kou mixen met dino.
    voor rare verassingen kan zorgen.

Lees jij nu maar even de vraag van de originele poster terug, kijk naar de datum en denk een beetje na voordat je reageert. Jij rijdt op verse schone slaolie, niet de dikke drap of KZO waarover verder wordt gesproken en hebt daarmee in deze tijd zeker geen mixproblemen (mister 2-tank), behalve misschien tussen de oren. Lees verder ook even goed de bijdrages van andere mensen over dit onderwerp na op dit forum, want kennelijk spreek je voor je beurt.
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Jongens, vecht dat even in Bierbeek uit, sla elkaar met rookworsten om het hoofd en maak er vooral foto's van voor hier :lol:
    Zelf heb ik het gevoel dat we hier voor de zoveelste keer het wiel proberen uit te vinden.........
    edited May 2007
    atjong said:

pjotter said:

sorry At Jong:met 150 liter ppo ervaring, is niet minderwaardig bedoeld

Maar zo komt het zeker wel over Pjotter, dus let op je woorden graag.
    Niet voor het een of ander hoor, maar Pjotter mag toch ook zijn mening geven, niet eens ongezouten. Hij neemt zelfs de moeite om er een voorbehoud aan te geven.
    pjotter said:

maar neem van de doorgewinterde ppo-ers maar aan dat ppo vooral bij kou mixen met dino. voor rare verassingen kan zorgen.

Kan niet anders dan dat beamen.
    atjong said:

Lees jij nu maar even de vraag van de originele poster terug, kijk naar de datum en denk een beetje na voordat je reageert.

Vergeef me dat ik me de vrijheid neem en dat ik dat ook nog is probeer.
    atjong said:

Jij rijdt op verse schone slaolie, niet de dikke drap of KZO waarover verder wordt gesproken

Topic starter rijdt op dino en PPO. PPO kan van alles zijn, soya, koolzaad, arachide of wat dan ook. Of mixen daarvan onder de naam slaolie. Tevens hoeft de gebruikte olie (WVO) helemaal geen dikke drap te zijn. Alle hebben ze gemeen dat hun soortelijke massa groter is dan die van dino.

Nog even theoretisch over het mixen; eenmaal gemengd zul je, zolang je niet onder het stolpunt komt, geen last hebben van ontmenging. Bij het mengen treed volumecontractie op. De vloeistoffen gaan door de verschillen in SM in elkaar op. 1 liter dino en 1 liter PPO geeft minder dan 2 liter mengsel.

Praktisch over het mixen, en misschien komt daar het misverstand vandaan:
    Cyclone mixt in zijn jerrykan, Wodan in een bus (te lezen als recipiënt, geen bestelwagen dus), ikke in m’n vaten, Pjotter deed het in zijn fameuze kanister alias jarrycan en DappereD, in zijn drummetje.

Dus allemaal buiten de tank van het voertuig! Mag duidelijk zijn dat bij het overschenken naar de voertuig tank er nog eens nagemengd wordt.
    atjong said:

en hebt daarmee in deze tijd zeker geen mixproblemen (mister 2-tank), behalve misschien tussen de oren.

Uh, snap even niet hoe 2tankers mixproblemen kunnen hebben, dat is nieuw voor mij.
    atjong said:

Lees verder ook even goed de bijdrages van andere mensen over dit onderwerp na op dit forum, want kennelijk spreek je voor je beurt.

Wat ik ook weer in deze draad zie, is dat theorie bevestigd wordt door de praktijk. Toch slimmer om het dan ook gewoon in een keer goed te doen dan overvallen te worden door een koude nacht?

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is en het inzicht weer verdiept wordt!

Groet, Cp
    (al heel lang 1tanker en blender)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Stokers (mixers),

Bij deze lijkt het me duidelijk wat de meningen zijn. Ik hoop dat je (cyclone driver) hiermee uit de voeten kan. Draadje kan op slot.

Groeten,
    Tim
This discussion has been closed.