Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Motormanagent klaagt, wat nu?

atjongatjong PPO Addict
edited May 2007 in Algemene Techniek
Wie kan me helpen met het volgende probleem? Sinds ik mijn verstuivers terug heb geplaatst (waren naar Nero geweest) brandt op het dashboard het lampje van het motormanagement Volgens het boekje betekent dit dat de motor draait in een noodprogramma omdat er iets mis is. De motor draait wel, maar heeft weinig kracht. Het kost ruim een minuut om 90 km/h te bereiken :|.

Ik verdenk de verstuiver waar een kabeltje op zit; volgens Nero heeft deze een sensor die meet hoe ver de ontsteking is. Als ik het stekkertje hiervan niet verbind met de motorelektronica, dan reageert de auto hetzelfde als wanneer ik hem wel verbind. Het lijkt erop of hij de sensor niet meer ziet :shock:. Ik heb het kabeltje van de verstuiver doorgemeten met een weerstandmeter. Als de motor stilstaat is de weerstand 1 (geen stroom mogelijk). Maar als de motor loopt (zonder kabeltje) dan is de weerstand ook 1. Zou ik met lopende motor niet moeten zien dat de weerstand met iedere inspuitcyclus even 0 wordt? Zou er wat met de sensor aan de hand kunnen zijn? Het kabeltje zelf ziet er ongeschonden uit.

Of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn? Ik heb juist bewust alle andere onderdelen van de auto met rust gelaten tussen het verwijderen van de verstuivers en het weer aanbrengen ervan om eventuele problemen met andere onderdelen van de auto te voorkomen.

Wie heeft nog meer ideeen wat het zou kunnen zijn? :?

Comments

  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    contactjes al'ns nagekeken op vuil?

    behoorlijk lastig als zo'n dingen niet werken...

    Vergeet niet dat weerstand meten op elektronika nonsense is. Die sensorkabel hoeveel polen heeft die? (en dan bedoel ik geen oosteuropeanen
    :lol: )

    Als dit kabeltje twee polen heeft, zou ik gewoon de spanning eens meten.
    Zijn er meerdere zo'n kabeltjes? (1 per verstuiver?) meet dan de andere kabeltjes dan ook'ns...

    een weerstand metertje meet door een stroompje te sturen, als er een sensor aan die kabel moet zitten stuurt dat kabeltje op zich ook een stroom... die stroom neemt jouw metertje dan mogelijk waar als een fout.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong,

    Past het stekkertje ook andersom?

    Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tim said:

    Atjong,

    Past het stekkertje ook andersom?

    Tim

    Hihihi wie weet is dat wel de oplossing :lol: :lol:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Mmm,

    Schiet me nog iets te binnen, misschien heeft het management wel een "nul punt" nodig, die hij verloren is toen ie eraf ging.

    Wellicht moet ie gereset worden?

    Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Tjorque said:

    contactjes al'ns nagekeken op vuil?

    behoorlijk lastig als zo'n dingen niet werken...

    Vergeet niet dat weerstand meten op elektronika nonsense is. Die sensorkabel hoeveel polen heeft die? (en dan bedoel ik geen oosteuropeanen
    :lol: )

    Als dit kabeltje twee polen heeft, zou ik gewoon de spanning eens meten.
    Zijn er meerdere zo'n kabeltjes? (1 per verstuiver?) meet dan de andere kabeltjes dan ook'ns...

    De kabel heeft 2 polen en de contactjes zien er schoon uit. Er is maar 1 kabeltje, alleen in de 4e verstuiver (van de 6). Zie foto en verstuivertopic. Het kabeltje komt rechtstreeks uit de verstuiver, dus ik neem aan dat daar geen geweldige elektronica in zit, hoogstens een aan/uit schakelaar. Daar is dus geen spanning over te meten. Aan de kant van de motorelektronica zou dat misschien wel zijn; die heb ik nog niet gemeten. Maar als het inderdaad slechts een aan/uit signaal is dat de elektronica verwacht, dan zou ik waarschijnlijk alleen maar een constante 12 volt uit de andere kant kunnen verwachten. De accu is trouwens 12,8 volt, maar dat ter zijde.

    een weerstand metertje meet door een stroompje te sturen, als er een sensor aan die kabel moet zitten stuurt dat kabeltje op zich ook een stroom... die stroom neemt jouw metertje dan mogelijk waar als een fout.

    Wat zou ik nog meer kunnen meten?
    Tim said:

    Past het stekkertje ook andersom?Tim

    Nee, en voor de zekerheid ook nog geprobeerd. Lukt niet, dan krijg ik hem helemaal niet erin :).
    Tim said:

    Schiet me nog iets te binnen, misschien heeft het management wel een "nul punt" nodig, die hij verloren is toen ie eraf ging.

    Wellicht moet ie gereset worden?

    Ik kan wel de boordcomputer resetten ja. Ga nu NU effe proberen :).
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    atjong said:

    Ik kan wel de boordcomputer resetten ja. Ga nu NU effe proberen :).

    Helaas, geen verschil. Ik denk overigens niet dat de boordcomputer veel te maken heeft met het motormanagement, aangezien je er alleen verbruik en temperatuur en dat soort ongein mee af kan lezen. Echte leuke dingen zoals timing is niet beschikbaar. Zouden er meer manieren zijn om het motormanagement te resetten? De accu is er al een keer of 5 van af geweest.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Start de motor, en meet of het kabeltje een bepaalde spanning (gelijk of wissel) hoe klein ook geeft... (zonder aan de injector gekoppeld te zijn)

    als er geen spanning af te lezen valt, dan zal er iets mis zijn verderop naar de CPU toe... Een sensor moet tenslotte toch ergens z'n voeding vandaan halen...
    Als je pech hebt, kan het wel zijn dat de meting door spanningspulsen gedaan wordt die jouw multimeterje niet kan meten. Daar stopt het meten dan vermoed ik...

    Tenzij, je kan ook elk contactje nog'ns meten (spanning) tussen massa (motorblok) en contact.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Kan je je management niet resetten door de klemmen van je accu te halen, je binnenverlichting aan zodat alle reststroom verdwenen is en dan weer aansluiten?? De wat oudere motormanagement-modules willen zo nog wel eens resetten. Let er wel op dat als je een code voor je radio nodig hebt, je die wel in kan voeren, anders zit je meteen aan een nieuwe radio vast :evil:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    De radio was al overleden dus dat probleem heb ik niet :).
    Volgens mij is met het loshalen van de accu meteen alle spanning weg, maar ik ga het zo eens proberen.
  • EdEd PPO Burner
    edited May 2007
    Laat anders je auto eens uitlezen. Hiermee kan vaak een redelijke diagnose worden gesteld. Het resetten is natuurlijk de eerste optie.


    Ed :idea:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Lijkt er op dat de sensor in de verstuiver (volgens mij een piezo element) stuk is. Haal eerst de + pool van de accu los voor ongeveer een minuut , dan de pool weer vast maken, starten en kijk dan of de storing weg is.

    Groeten,

    Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik heb blijkbaar ook iets dergelijks op mijn verstuiver(s) maar wat regelt dat dan? De injectiepomp is toch puur mechanisch? Ik had er onlangs ook problemen mee (enorm nagelen) maar na herstarten is het vanzelf weggegaan... :?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    soapwater said:

    Ik heb blijkbaar ook iets dergelijks op mijn verstuiver(s) maar wat regelt dat dan?

    Volgens Nero wordt ermee gemeten hoe ver de ontsteking is, zie hier.

    De injectiepomp is toch puur mechanisch? Ik had er onlangs ook problemen mee (enorm nagelen)

    Dat betekent toch dat je ppo te koud is?
    Kennelijk kan de VP-pomp meer kunstjes dan alleen maar op commando wat brandstof onder druk zetten. Nero kan er vast wat meer over vertellen?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

    Dat betekent toch dat je ppo te koud is?
    Kennelijk kan de VP-pomp meer kunstjes dan alleen maar op commando wat brandstof onder druk zetten. Nero kan er vast wat meer over vertellen?

    Van PPO is voorlopig geen sprake en toen was er nog geen fluit omgebouwd. Het is een gekend softwareprobleem bij de DW8 motor. Door een softwarefout blijven de verstuivers hangen op een of andere manier en klinkt de motor alsof hij gebouwd werd in 1960... Gewoon opnieuw starten bleek een oplossing.

    Maar wat wordt er dan gestuurd met die elektronica? De verstuivers zelf? Atjong heeft het over één van de 6 met zo'n draadje...

    Atjong, hoe staat het verder? Ga je langs de garage ofzo?

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Waarschijnlijk is met het uitlezen van het motormanagement alles opgelost.
    Bij lostrekken van een fiche, kan auto automatisch in noodloop gaan.
    Lost het probleem zo niet op, dan zou er inderdaad iets stuk kunnen zijn. Maar dit laatste betwijfel ik.

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ik ben vanmorgen bij een kleine Opelgarage hier in de buurt geweest die de storing hebben uitgelezen. Ze kregen foutcodes 85 en 91. Het zou te maken moeten hebben met de brandstofinspuiting, maar meer informatie konden ze niet vinden. Ze verwezen me door naar een dieselspecialist omdat die meer apparatuur zou hebben voor het uitlezen. Daar ben ik nog niet geweest, want ik zie de €€€ al weer uit mijn zak vliegen als ik dat doe :(.

    Is iemand bekend met deze foutcodes voor dit 25DT motorblok?

    Alleen het uitlezen heeft niks uitgehaald. Kan de uitleesapparatuur ook het motormanagement resetten?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Hi Atjong,

    Wat vreemd dat ze foutcodes 85 en 91 niet kunnen verklaren, bel even een grote opel dealer en vraag het ze.

    Je zou ook een bmw dealer kunnen bellen, per slot van rekening kom het management systeem van bmw. Vervelend van een bmw dealer is wel dat ze weinig info geven (is mijn ervaring) maar misschien heb je geluk.

    Je kan met de computer de foutcodes resetten maar de vraag is of de storing dan ook weg is.

    Groeten,

    Easy rider.
  • EdEd PPO Burner
    edited May 2007
    85 Injector valve 5 Low voltage
    91 Oxygen sensor heater High voltage

    http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

    De complete lijst:


    12 Diagnosis initiation/separator (indicates beginning/end of fault code list)
    13 Oxygen sensor - open circuit
    14 Coolant temperature sensor - voltage low
    15 Coolant temperature sensor - voltage high
    16 Knock signal circuit - no voltage change
    17 Knock signal circuit 2 - no voltage change (V6 models only)
    18 Knock control module (ECU)
    19 Incorrect RPM signal (Crankshaft sensor - incorrect signal)
    21 Throttle position sensor - voltage high
    22 Throttle position sensor - voltage low
    23 Knock sensor - out of range
    24 Speed sensor (MPH)
    25 Injector 1 - voltage high
    26 Injector 2 - voltage high
    27 Injector 3 - voltage high
    28 Injector 4 - voltage high
    29 Injector 5 - voltage high/ Fuel pump relay voltage low (non-V6 models)
    30 Injector 6 - voltage high (V6 models only)
    31 No engine RPM signal (engine not running, or no Crankshaft sensor signal)
    32 Fuel pump relay - voltage high
    33 MAP sensor - voltage high
    34 MAP sensor - voltage low
    35 Idle air control valve stepper motor (no idle speed control)
    38 Oxygen sensor - voltage low (weak mixture)
    39 Oxygen sensor - voltage high (rich mixture)
    41 1 gear indent switch - voltage low
    42 1 gear indent switch - voltage high
    43 EGR system
    44 Oxygen circuit - voltage low (weak mixture)
    45 Oxygen circuit - voltage high (rich mixture)
    47 Linear EGR position
    48 Battery - voltage low
    49 Battery - voltage high
    51 ECU memory failure
    52 Check engine light - voltage high
    53 Fuel pump relay - voltage low
    54 Fuel pump relay - voltage high
    55 ECU faulty
    56 Idle air control valve - voltage low/high
    57 Idle air control valve - voltage high/low
    61 Fuel tank vent valve - voltage low
    62 Fuel tank vent valve - voltage high
    63 EST line coil cylinders 2 & 3 - voltage low
    64 EST line coil cylinders 1 & 4 - voltage low
    65 Idle CO potentiometer - voltage low
    66 Idle CO potentiometer - voltage high
    67 Idle position switch - voltage low (idle position switch not opening)
    69 Intake air temperature sensor - voltage low
    71 Intake air temperature sensor - voltage high
    72 Full position switch - voltage high
    73 Air flow sensor - voltage low
    74 Air flow sensor -voltage high
    75 Torque control - voltage low
    76 Torque control - continuous
    79 Full load inhibitor - voltage low (traction control signal)
    81 Injector valve 1 - voltage low
    82 Injector valve 2 - voltage low
    83 Injector valve 3 - voltage low
    84 Injector valve 4 - voltage low
    85 Injector valve 5 - voltage low (V6 models only)
    86 Injector valve 6 - voltage low (V6 models only)
    87 A/C cut-off relay - voltage low
    88 A/C cut-off relay - voltage high
    91 Oxygen sensor heater High voltage
    92 Camshaft sensor failure
    93 Hall sensor - voltage low
    94 Hall sensor - voltage high
    95 Hot start valve - voltage low
    96 Hot start valve - voltage high
    97 Ignition/Injection cut off - voltage high (traction control signal)
    113 Boost control out of range (turbo models only)
    114 Boost pressure (idle) above upper limit (turbo models only)
    115 Boost pressure (full) below upper limit (turbo models only)
    116 Boost pressure (full above upper limit (turbo models only)
    117 Wastegate valve - voltage low (turbo models only)
    118 Wastegate valve - voltage high (turbo models only)


    Ed :idea:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    dan kan het inderdaad toch de sensor zijn!
    Of de verbinding ernaartoe.
    Wat is ermee gebeurd?
    of heeft de post het pakje uit een vliegtuig gegooid?

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Leuke site Ed, thanks. Helaas zijn er geen codes voor de dieselmotor, maar dit geeft wel een idee.

    Wat er gebeurd is; niet veel. Om het draadje los te krijgen ben ik wel een tijdje bezig geweest. Het stekkertje zit op de motorelektronicadoos onder het inlaatspruitstuk en was nauwelijks bereikbaar. Ik heb het borgklemmetje eraf gefriemeld en toen kwam het stekkertje er vrij makkelijk af. Ik ben wel dat borgklemmetje (gebogen stukje ijzerdraad) kwijtgeraakt, maar dat kan de storing niet verklaren. Het zou kunnen dat er op een moment teveel kracht op het draadje is gekomen, maar ik zie geen tekenen van misbruik zoals aders die vrij zijn gekomen of iets dergelijks.

    Kan ik bepalen of de fout in de verstuiver zit of in de motorelektronicadoos? Die laatste moet ik nog even opmeten op spanning; doe ik vanmiddag.

    Nero, heb jij op het werk toevallig meer van dit soort verstuivers liggen en is het mogelijk dat ik even langskom om te testen of het aan de verstuiver sensor ligt?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Welke pomp zit erin jouw Opel ?

    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Welke pomp zit erin jouw Opel ?

    Ingmar, volgens onze pompengoeroe is het de VP-pomp van Bosch :).
    Miglowie said:

    Kan je je management niet resetten door de klemmen van je accu te halen, je binnenverlichting aan zodat alle reststroom verdwenen is en dan weer aansluiten?? De wat oudere motormanagement-modules willen zo nog wel eens resetten.

    Oh, deze had ik ook nog uitgeprobeerd. Heeft helaas niet geholpen :|.
    Straks nog even proberen te meten of er uit de motorelektronicakast nog een stroompje komt tijdens draaien van de motor.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    he Arne,

    Zo kun je de sensor uitmeten:

    Weerstand moet : 90 - 110 Ohm zijn
    Bij ralenti moet spanning : >0,25V
    Met scoop moet je zien dat de 1ste signaalsinus positief moet zijn.

    Ik denk dat je de problemen moet zoeken in je verbinding bovenop je stekkerdoos.

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ha, daar heb ik wat aan!
    Dank je Nero.
    Wat betekent ralenti? Is dat stationair draaien?

    Als ik met meten niks kan vinden dan ga ik toch maar het inlaatspruitstuk er af proberen te krijgen. Pakkingen komen later dan nog wel een keer. De verbinding is namelijk beroerd om te bereiken, zelfs met mijn arm in een kronkel :?.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Op Motortalk.de vindt ik heel andere verklaringen van codes:
    http://img501.imageshack.us/img501/7029/omegab25turbod9496teil2io5.jpg
    Overigens zag ik ook nog dat het mogelijk is (zij het primitief, met een paperclip) om zonder diagnose app de foutcodes uit te lezen: http://www.emling-online.de/digital/kfz/diagnose/fehlerdiagnose_omega.html

    Misschien heb je er wat aan ?

    Gr. Ingmar
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    ingmar said:

    Arne,

    Op Motortalk.de vindt ik heel andere verklaringen van codes:
    http://img501.imageshack.us/img501/7029/omegab25turbod9496teil2io5.jpg
    Overigens zag ik ook nog dat het mogelijk is (zij het primitief, met een paperclip) om zonder diagnose app de foutcodes uit te lezen: http://www.emling-online.de/digital/kfz/diagnose/fehlerdiagnose_omega.html

    Misschien heb je er wat aan ?

    Gr. Ingmar

    cool, even filmpje van draaien, zodat je op je gemak kan tellen :)
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Op Motortalk.de vindt ik heel andere verklaringen van codes:
    http://img501.imageshack.us/img501/7029/omegab25turbod9496teil2io5.jpg
    Overigens zag ik ook nog dat het mogelijk is (zij het primitief, met een paperclip) om zonder diagnose app de foutcodes uit te lezen: http://www.emling-online.de/digital/kfz/diagnose/fehlerdiagnose_omega.html

    Tjorque said:

    cool, even filmpje van draaien, zodat je op je gemak kan tellen :)

    Thanks Ingmar! De originele lijst met codes waarvan je een schermprintje hebt gemaakt kon ik niet vinden, maar dat komt nog wel. De codes van het printje zijn inderdaad heel anders.

    Inderdaad supercool he, dat met dat paperclip verhaal? Ga ik zo nog effe proberen en dan meteen een filmpje maken met de telefoon. Goed idee Tjorque :).
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Heren, ik denk dat ik de storing heb gevonden! Ik post hem in mijn Omega ombouwtopic.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tja,

    Vaak blijken elektronische storingen een mechanische oorzaak te hebben.

    Succes verder,
    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Okee, test met de paperclip (stroomkabeltje) uitgevoerd. Pinnen 5 en 6 van de 16-polige stekker zijn doorverbonden.
    image

    Het resultaat: foutcodes 81 en 95. Dus ik had mooi de verkeerde codes onthouden :mrgreen:.
    Volgens de Bosch Motronic Code Chart betekent dit:
    81 / Injector valve 1 / Low voltage
    95 / Hot start valve / Low voltage
    Die 2e snap ik niet, maar die 1e kan kloppen (er is maar 1 injector sensor).

    Ik wilde jullie het filmpje niet onthouden:
    http://atjong.tweakdsl.nl/ppo/mov00006.avi

    De knippercodes die je ziet:
    1 2
    1 2
    1 2 (initialisatiecode; 3x herhaald)
    8 1
    8 1
    8 1 (foutcode 81; 3x herhaald)
    9 5
    9 5
    9 5 (foutcode 95; 3x herhaald)
    1 2
    1 2
    1 2 (herhaling vanaf het begin)

    Ik zie trouwens dat het filmpje wordt afgekapt na 50 sec :roll:.
    Nou ja, het werkt in ieder geval. Nu nog een ander stekkertje regelen :|.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    heeeeel erg cool :)

    zo'n toestanden ga ik'ns achter zoeken of dat voor onze citroën ook te vinden valt... ben benieuwd wat die motor mij te vertellen heeft :p

    (waarschijnlijk iets in de zin van: ik ben incontinent, m'n neus loopt, 'k heb een vreselijke hoest wanneer ik opsta en stink uit m'n bek...

    ik ben een oude motor, verlos me uit m'n lijden... :lol: :lol: :lol: )
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ik moet ook hier nog even melden dat het probleem met het klagende motormanagement is opgelost door het laatste stuk van de verstuiverkabel (het deel met het stekkertje) te vervangen. De details vind je hier (klik). Allen bedankt voor jullie positieve bijdrages.
This discussion has been closed.