Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Jumper 2.8 HDI: stapje 2 = schema "aanpassen"

BacchusBacchus PPO Burner
edited August 2007 in Citroën/Peugeot
Ben nog (lang) niet gestart (ben Jumper nog aan het verbouwen tot camper), maar ik reserveer alvast een topic voor mij(n problemen)...

Ik plaats het meegeleverde schema hier, en het begint al goed: de werking ervan is me nu al niet duidelijk :lol:

Echter nog geen spoortje van paniek 8)

Eerst maar eens naar FAQ om te zien hoe ik foto's e.d. kan invoegen...

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    hehe zo is dat Baccus reserveer alvast een plekkie en upload alvast je Hdi zodat we weten waar we over praten.

Welk schema ik zie niets ?

Drappie
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited May 2007
    Kan het zelf niet plaatsen. Heb het doorgemaild naar Menno die het hopelijk wil plaatsen...
    Is wel vervelend als ik in de toekomst ook foto's wil plaatsen.
    Misschien eens zien hoe ik de gratis webruimte via mijn server moet benutten.
    edited May 2007
    Er zijn uitgebreide topics op meerdere forums ook camper forums hoe je plaatsjes plaatst ...

Succes
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2007
    kijk ens hier is mij ook gelukt dus :D

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1525

Dyssie :D :D
    edited May 2007
    image

Héhé is me al gelukt denk ik! Via eigen website nog wel...
    Zo'n oldie hebben we ook staan: een BM 320... op diesel met Volvo motor... wie weet komt daar ooit verandering in!
  • mennomenno Webmaster
    edited May 2007
    Wat denk je, kun je nu ook zelf het schema plaatsen? Dan doe ik dat namelijk niet, is een mooie gelegenheid om je nieuw verworven kennis te onderhouden :-)
    edited May 2007
    image

Even stress... gelukt?
    Denk het wel! :P
    edited May 2007
    ik ben ook een echte schema man, bouwplannen en blueprints zijn mijn especialidad ..

ahum ...

:wink:

Jouw schema is een beetje vaag Baccus.
    3 pompen is wel mucho, ga je onderwegfilteren ?
    Terugslagkleppen ?

Leg is uit allemaal.

Ik snap het al, jij hebt zo'n hightech injectiepomp in je originele tqank hangen, een 2de dino tankje is een probleem volgens mij. Mits jij daar zo'n pompje in verwerkt.
    En die kosten wel wat, en je mag er geen APO doorheen jagen van makers.
    Maar misschien werkt het wel prima dat weten we niet.

Drappie
    edited May 2007
    Beste Lord

Ik weet niet of je het goed en wel beseft, maar het schema is een rasecht kopieergerechtigd (of hoe vertaal je copyright :?: ) E L S B ....-schema zoals meegeleverd met de kit die ik aldaar gekocht heb :!:

Eén terugslagklep op de plaats waar ik nog ?? had staan.
    Voor de rest drie pompjes, u leest het goed!

Ik zie merkwaardig genoeg géén speciale aanpassingen voor HDI's, wat ik anders wel verwacht had!

Overigens wil ik het omzetten zodat ik de originele tank behoud voor diesel en een extra tank ergens wegmoffel voor PPO... maar dat komt later...

Santé:!:
    Bacchus
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Bacchus,

Er is wel degelijk een aanpassing voor de HDI, dat is dat de transfer pomp een veel groter volume kan opbrengen dan de pompje waar wij mee rondrijden. Dit is de belangrijkste aanpassing, de andere is goed voorverwarmen.

Dat is idd dezelfde oplossing voor hetzelfde probleem. Eigenlijk zou je moeten weten wat er in de collector gebeurt om meer te kunnen zeggen. De rest is wel duidelijk.

Succes,
    Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2007
    Bacchus,

Vindt het niet vreemd dat je het niet snapt, dat doe ik hier ook niet.

Heb hem ff uitgeprint om d’r zicht op te krijgen. Zal je vertellen wat ik denk te zien:

Tweetanksysteem, welke tank je uiteindelijk voor wat gaat gebruiken, maakt idd feitelijk niet uit (‘oude’ en bijgeplaatste tank, als je het schema maar aan houdt naar aard brandstof).

Lullig dat er geen pijltjes bijstaan, maar als je ESP als einspritzpumpe of zoiets benoemd, dan kan je de loop maar in een richting zien.

De dino- loop als halve cirkel tegen de klok in, waar is de retour gebleven? Bij spoelen altijd terug naar de PPO tank?

De PPO- loop als cirkel met de klok mee.

De loop van aanvoer en retour (incl. pomp A) van de inspuitpomp tegen de klok in, lijkt me helemaal logisch.

Heb het idee gehad dat de collector een samenstel van 2 en 3drieweg klep zou kunnen zijn.

Maar dan werkt het nog niet, althans ik snap geen reet van de functie van de terugslagklep en de magneetklep in de retour van de PPO.

Tot op heden voor mij erg onduidelijk. Denk dat het woord collector onjuist gebruikt is. Ik tel drie ingaandeleidingen en twee uitgaande; das tegen het wezen van een collector.

Groet, Cp
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    image

my 5 cents:

collector dient als KGR

magneetventiel gaat pas open wanneer de branstof te warm wordt, de overdruk van de pompen zorgt dan dat er afvoer is naar de PPO tank en een verlaging van de temperatuur (meer aanvoer van "koelere" voorverwarmde brandstof) [orange pijl]

terugslagklep dient om te vermijden dat lucht van uit de tank in de collector zou kunnenkomen.

pomp a werkt continu (als je ze nodig hebt)

[gele pijlen]
    door de pompen te laten werken beslis je welke brandstof je gebruikt... of de hardst draaiende pomp stuurt de meeste brandstof...
    misschien hebben deze pompjes een terugslagklep.

Wat denken jullie?
    edited May 2007
    Elsbett werkt met pompen die dicht of open staan, kleppen zijn dan overbodig.
    Wist ik veel dat dit een Elsbett tekening was.

:oops:
    edited May 2007
    Ok, dan ook my 2 cents :P

De pompen dienen ook als kleppen. De pomp voor de esp is een soort tandwielpomp (grote flow), die een loop nodig heeft om het teveel aan druk/flow weg te kunnen pompen.

De collector is niets anders dat een collector, de magneetklep dient er alleen voor dat de dino niet retour ppo tank kan, vanaf de collector.

Waarom die 2e pomp in het ppo circuit? Een common rail heeft een grote flow nodig over de rail. Op deze manier trek je die niet continu uit de tank, maar door de collector. Het blokje na pomp a is waarschijnlijk een drukgestuurd (met een veertje) terugslagklepje, die opent bij een bepaalde druk.

Nothin' more I presume.
    Tim
    edited May 2007
    :oops: 1) het woordje collector heb ik gekozen omdat het op het eerste gezicht niets anders is dan een hoop nippels aan elkaar gekoppeld. (zal straks fotootje plaatsen).

:oops: 2) het schema heb ik ff getekend in paint om toch niet al te grof en opvallend de copyright te doorbreken. Op het originele staat alleen een pijltje retour PPO (de leiding met terugslagklep)

Pomp A is dezelfde soort als de pomp die ook de PPO uit de tank trekt.

De pijltjes van Tjorque lijken mij te kloppen.

Een grotere aanvoer voor de rail: hoe moet ik dat zien??
    Het is wel zo dat ik in de "suction basket" van de originele tank een "valve/trush" moet veranderen door een meegeleverde overdrukklep. Eerst moet ik de originele druk meten en afhankelijk daarvan (meer of minder dan 1,3 bar) moet ik kiezen.

Bacchus
    edited May 2007
    image
    De opvoerpomp(en) voor PPO: beide zijn gelijk. "Collector na pomp" heeft overdrukventiel.

image
    De "collector", geen overdrukventiel

image
    Terugslagklep in retour PPO

image
    Elektro-klep met handbediening voor noodgevallen (?)

image
    U wel bekend...

image
    Dino opvoerpompje voor extra tank

image
    Dino-filter extra tank

image
    PPO filter na tank, voor pomp
    edited May 2007
    Bacchus,

In die rail moet een bepaalde voordruk/flow zijn om het geheel goed te laten funktioneren. Deze is groter dan de door ons gebruikte "goedkope" pompjes.

Die collector hebben ze van mij af gekeken :lol: :lol:

image

Tim :mrgreen:
    edited May 2007
    Wordt het allemaal toch aardig duidelijk , zeker ook door de foto’s. Zal de ‘collector’ dan veder mengbalk of manifold noemen.

De onderkant is dan idd met pomp A een KGR.

Wat me wel opvalt is dat het spoelvolume bij switchen aanzienlijk is. Zou het niet beter zijn om het surplus van pomp A direct naar de retour van de ESP te leiden ipv weer naar pomp A? Je hebt nu weer een deelcircuitje wat bij het spoelen pas langzaam in PPO gehalte naar beneden gaat. Terwijl het zaak is zo snel mogelijk dino te krijgen.

De gespoelde brandstof komt dan weer in de PPO tank terecht. Daar is dan die magneet klep voor. En de terugslagklep om luchtintreding bij het afkoelen (krimp v.d. olie) van het systeem te voorkomen. Magneet kleppen dichten veelal niet af in twee richtingen. Is deze NO of NC (normaly open/ normaly closed)?

Ik zie dan alleen nog niet hoe het overlopen van de PPO tank voorkomen wordt.

Groet, Cp
    edited May 2007
    Schiet me voor de benaming van de 'collector' ook nog het woord 'open verdeler' te binnen. Voor onze Vlaamse vrienden: evenwichtsfles.

Groet, Cp
    edited May 2007
    [quote=Chicken Power]Wat me wel opvalt is dat het spoelvolume bij switchen aanzienlijk is.
    Uitgaande van 8mm slang en 2 meter (lijkt me veel te veel) kom ik op 0,1liter. Valt reuze mee toch?

[quote=Chicken Power]Magneet kleppen dichten veelal niet af in twee richtingen.Alleen indirect gestuurde magneetkleppen niet. Direct gestuurde kleppen sluiten veelal wel beide kanten goed af. Als ik het klep zo bekijk, lijkt het me een direct gestuurd klepje. Als je hogere drukken wilt keren, kom je vaak bij indirect gestuurde kleppen uit. Zoals mijn spoelklepje bv, kan tot 20 bar tegenhouden, idd één richting.

Het principe voor indirect gestuurde kleppen is dat de druk van het medium "helpt" de klep gesloten te houden.

[quote=Chicken Power]Ik zie dan alleen nog niet hoe het overlopen van de PPO tank voorkomen wordt.Dat kan toch ook niet? Op dino is er geen retour.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Tim said:

Uitgaande van 8mm slang en 2 meter (lijkt me veel te veel) kom ik op 0,1liter. Valt reuze mee toch?

Ik had tenminste 10mm voor ogen, en geen idee van de inhoud van pomp A en de drukregelklep daarna. En eigenlijk in vergelijking met het systeem met twee driewegkleppen.
    Tim said:

Dat kan toch ook niet? Op dino is er geen retour.

Dat vraag ik me nou juist af. Je gebruikt de dino om te PPO te verdrijven. Zoals ik het zie komt dat mengsel echt in de PPO tank terecht. Het zal alleen een probleem zijn bij een volle PPO tank. Maar er wordt in de spoelcyclus dino naar de PPO tank gepompt. Of zit er nog ergens een sensor die 'ziet' waneer de PPO uit het systeem weg is? En vervolgens de magneetklep doet sluiten.

Lijkt me bij het systeem met de twee driewegkleppen dat deze problematiek veel minder speelt (alleen bij storingen aan de klep/ besturing).

Groet, Cp
    edited May 2007
    Vraagje: is een watertank zoals gebruikt wordt onder mobilhomes bestand tegen PPO?
    Wil extra tank installeren voor PPO i.p.v. bestaande dino-tank te gebruiken. Kwam op campercentersite een watertank van 80 liter tegen (die bestand zou zijn tegen diesel) op maat gemaakt voor Jumper...
    Bestand tegen diesel = bestand tegen PPO?
    edited May 2007
    Bacchus,

De meeste kunststoffen zijn wel bestand tegen ppo, het zijn meer de rubber onderdelen die bestand moeten zijn.

Een watertank is meestal van PE, hier kan ook goed ppo in. Alleen PE gaat tot 70 graden (geloof ik) medium temp.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Heb even 10 minuten uitgetrokken om de handleiding nog eens te herlezen. Ja ik weet het, het duurt allemaal erg lang bij mij, maar ergens in mijn achterhoofd ben ik er toch mee bezig...

- vervangen standaard pomp door extra PPO pomp bij CR-motoren die standaard een extra "pre-pressure transfer pump" in de tank of tussen tank en motor hebben zitten: waarom niet gelijk altijd die extra PPO pomp installeren?

- je mag niet permanent in diesel-modus rijden met diesel uit de extra dino tank: waarom niet? Wordt de boel te warm door WW? --> magneetventiel plaatsen voor WW?

- bij sommige motoren kan er een piekdruk ontstaan die te hoog is voor de retour magneetklep. Oplossing: extra magneetklep installeren in retourleiding. Ik dacht dat dicht dicht was, maar dat heb ik blijkbaar mis?

Groet
    Bacchus
    edited June 2007
    Bacchus said:

waarom niet gelijk altijd die extra PPO pomp installeren?

Als de huidige afdoende is, dat is het toch logisch om dat er niet allemaal er uit te halen?
    Bacchus said:

je mag niet permanent in diesel-modus rijden met diesel uit de extra dino tank: waarom niet? Wordt de boel te warm door WW? --> magneetventiel plaatsen voor WW?

Het lijkt me idd dat het diesel circuit te warm kan worden. Je zou ook een gewone aflsuiter in de koelwaterleiding kunnen zetten, op momenten dat je diesel in de tank hebt. Zo vaak zal dat (hopelijk) niet voorkomen.
    Bacchus said:

- bij sommige motoren kan er een piekdruk ontstaan die te hoog is voor de retour magneetklep. Oplossing: extra magneetklep installeren in retourleiding. Ik dacht dat dicht dicht was, maar dat heb ik blijkbaar mis?

Ik vind dat wat een gekke oplossing. Direct gestuurde kleppen houden maar een bepaalde druk, dit komt simpelweg omdat de veer die de klep dicht houdt niet sterker is. Een extra klep betekend dat je een hogere druk kan tegenhouden, want het tweede klep hoeft de drukval van de eerste niet meer tegen te houden.

Heb je dat zelf bedacht van die tweede klep in de retour, of staat dat in de handleiding?

Ik denk dat het afsluitertje is om te spoelen. Op het moment dat je van van ppo af zet (Yakk :x) dat gaat ie kort open. Hierdoor spoel je de ppo snel uit de rail en ppo circuit.

Cheers,
    Tim
    edited June 2007
    De drie aangehaalde puntjes komen uit de handleiding. Ik heb er enkele vragen bij gesteld.

Van die PPO pomp: ze leveren wel gelijk een extra pomp mee! Ik ga er van uit dat de kit dan toch een beetje op maat gemaakt is voor de jumper en dat ik dus automatisch die extra pomp moet installeren.
    Jij zegt dat in sommige gevallen de huidige pompen afdoende zijn (handleiding zegt dat ook zoals gemeld): waar zit dan de moeilijkheid om een CR HDI op PPO te laten lopen???
    Ik merk weinig aanpassingen hoor!

Met een gewoon aflsuitertje bedoel je even motorkap open en kogelkraan verzetten? Zal wel goedkoper zijn, ja.
    edited June 2007
    Toch af en toe proberen een stapje vooruit te gaan...
    Stapje 2 dus: schema "omzetten" naar mijn bedoeling, nl. behouden originele bezetting en plaatsen bestaande tank en pomp en aanpassing kit.

Op het eerste gezicht moet ik niet veel veranderen: ik plaats een zelfde dinofilter bij, maar gebruik hem voor ppo.
    Ik installeer een kraan in de aanvoer van de ww. En plaats natuurlijk een grote ppo tank.

Probleem: de nieuw ppo pomp cr motoren wordt aangestuurd via de originele relais (87) van de bestaande dino pomp. Hoe los ik dit op?

Voor de rest wordt alles aangestuurd via het Elsbett elektronische stuursysteem: brandstofmeter (normaal voor kleine extra dino starttank, maar nu gebruikt in grote ppo tank), opvoerpomp kleine dino starttank (vervalt of gebruiken om dino pomp aan te sturen?), magneetklep, ppo pomp tank en temperatuursensor.
    Bij dit stuursysteem komen dan ook maar drie draden toe: 61/D+, 15 en 30.

Zijn er meedenkers?

image
    edited June 2007
    Bacchus said:

Zijn er meedenkers?

Hey bacchus,

Ik zou het aansluiten zoals voorgeschreven.

Gaan met die banaan!!

Tim
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited August 2007
    Ik heb ook een elsbett 2tank systeem in huis en loop met de zelfde vragen rond.
    Mijn vragen zijn deze.
    1. Wanneer gaat de magneet/solenoid klep naar de PO tank retourleiding open?
    2. Waarom mag je niet lang op de zuivere diesel rijden? Is dat omdat dan de diesel naar de PPO tank gaat? Dat zou dus betekenen dat de solenoid tijdens diesel rijden open staat?!
    3. ik begrijp de manier van omschakelen (nog) niet helemaal.
    Draaien de diesel en PPO transfer pompen continu?
    Of worden ze pas ingeschakeld als je de desbetreffende brandstof selecteert? (Volgens het manual kan er geen tekort in het manifold ontstaan bij gebrek aan PPO dus moeten de beide pompen wel continu draaien)
    Als beide pompen continu draaien én de PPO transferpomp heeft een grotere druk dan 'override' die de dieselpomp ten allentijde dus kan er geen diesel komen (tenzij de PPO pomp wordt stilgezet.)
    Wie heeft antwoord op deze vragen?
    edited August 2007
    Hans,

Je kan toch meten op welke pompen/kleppen (of de contacten) spanning komt tijdens het schakelen. Weet je precies wat wanneer schakelt.

Maar even dezelfde vraag als aan Bacchus (die helaas verdwenen is), waarom sluit je het niet gewoon aan en rijden met die hap?

Tim
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited August 2007
    Ja dat is het meest simpele. Maar ik heb er een pest hekel aan als ik iets bouw en ik snap niet hoe het werkt...Kan ik ook niet eventuele fouten opsporen....
    Maar dat kaal aansluiten en aan het meten slaan is nog niet zo'n gek idee. Dan maar mijn eigen maintenance manual schrijven.
    edited August 2007
    Hela! Ik ben niet verdwenen hé!
    Ik heb toch gezegd (dacht ik) dat ik op vakantie ging in juli?!

Heb voor de rest weinig tijd, vandaar de zéér trage inbouw (die nog steeds moet starten....).

Ben trouwens eind volgende week weer weg, richting Bretagne deze keer. De ombouw van mijn Jumper (en dan bedoel ik inrichten zodat er in geslapen en gekookt kan worden) is zo goed bevallen dat we er nog even tussenuit gaan!

CU
    edited August 2007
    Hey Bacchus,

Sorry, dat had ik gemist. Kan ik ook voor jouw baas werken? Ik wil ook wel zo veel vakantie... :lol: 8)

Tim
Sign In or Register to comment.