Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

start niet meer

mulder PPO Wannabe
edited May 2007 in Algemene Techniek
Beste forumleden

Ik heb een tijdje niks gepost, maar geintresseerd regelmatig gelezen. Ook de ervearingen van Dyslectie omdat die dezelfde wagen heeft, ander bouwjaar maar de motor is verder hetzelfde.

Van de ombouw van m'n escort is eerlijk gezegd nog niks gekomen, behalve de bosch injectie pomp die ik op de sloop had gehaald. Maar wat niet is kan nog komen.

Toen ik fanatiek met de ombouw plannen bezig was had ik wat raad/adviezen gekregen van andere forumleden. Ook werd ik er min of meer attent op gemaakt dat het toch wel de bedoeling is dat je iets bijdraagt. Daar ik (in mijn ogen) weinig ervaring heb met ppo liet ik dat toen achterwege. Maar dan toch voor de geintresseerde.

Ik heb een peugot 205 van 87 gehad, dat was een paar jaar geleden, toen is mijn intresse in het rijden op ppo gewekt. Dat autotje reed zonder enige vorm van ombouw met gemak op 80 % slaolie van de c-1000. zelfs bij lage temperaturen. Ik heb geen idee wat voor inj.pomp erin zat, maar vermoedelijk een bosch. Eigenlijk nooit problemen mee gahad, behalve dat ik langer moest voorgloeien en dat het starten langer duurde (soms tot 10 sec). Na verloop van tijd wou hij ook niet meer uit als ik het contact af zette, wat ik van andere verhalen op dit forum begrepen heb was dat een defecte stopklep, maar zoals iemand anders al zei daar was een hogere versnelling goed voor.
Later kocht ik de escort Hier heb ik ook geen ombouw in en tot nu toe zo'n 2000 km op mengsels varierend van 10 tot 70 % olie gereden. Eerst kocht ik het bij de c-1000, later heb ik 40 liter gebruikte olie verwarmt en dat dan 5 x gefilterd door theedoeken, erg arbeids intensief maar op zich leuk dat je op die manier je eigen brandstof ''maakt''.

Toen ben ik er kompleet mee gestopt uit angst dat de (lucas)inj.pomp het zou begeven. De auto starte toen nog normaal.

Vanaf oktober vorig jaar is dit echter minder geworden.

wordt vervolgd

Comments

  • mulder PPO Wannabe
    edited May 2007
    Dus eerst duurde het langer voor hij aansloeg.
    Toen begon hij -als hij gestart was- onregelmatig te lopen, als ik dan gas gaf sloeg hij af, als ik geen gas gaf was dit na een paar seconden weg en liep hij als vanouds. Dit was echter alleen de eerste x van de dag, daarna starte hij perfect en liep gelijk normaal.
    Daarna begon die voorbeschreven kuren te vertonen en dan liep hij niet normaal na een paar seconden onregelmatig te hebben gelopen maar sloeg hij af, nadat nij even (2 of 3 sec.) opliep in toerental zonder dat ik gas gaf. Ook rook ik dan een geur die het meeste op de walm van een olie lamp leek, dit rook ik alleen bij het vanzelf afslaan. Als ik hem daarna aansleepte deed hij het gewoon, ook van de vreemde geur niets meer te merken.

    Mijn oplossing daarvoor was hem elke avond op een heuvel in de buurt te parkeren, beetje lastig maar hij deed het in iedergeval de volgende dag.
    Toen veranderde er nog meer, ik kreeg hem steeds slechter aan de praat, soms wel 400 meter slepen, dan slaat hij schokken en stotent aan, loopt daarna weer prima, en start de rest van de dag goed.

    Nu heb ik de auto dus een x niet op die heuvel weggezet sávonds en start ie helemaal niet meer. Ik ben ervan overtuigt dat wanneer ik hem weer ga slepen hij na 3, 4 of 5 honderd meter wel weer aan zal slaan maar volgens mij is dat ook niet goed voor het blok, en hij moet het natuurlijk gewoon doen.

    Nu dacht ik eerst aan de brandstof toevoer, omdat ik er zelf gefilterde olie in heb gegooid. Na op dit forum er ergens over gelezen te hebben, heb ik een voor een de verstuiverleidingen losgedraait aan de verstuiverzijde en dan gestart. Uit de eerste kwam wel wat, maar uit die andere 3 niks, dus mijn conclussie was ofwel de inj.pomp werkt niet naar behoren ofwel hij kan niks aanzuigen omdat het filter helemaal dicht zit met restanten loempia. Dus ik een nieuw brandstof eropgezet, nog steeds niks ! Wat bleek nou, de massa kabel v d stopklep vd inj.pomp maakte geen goed kontakt, beetje geschuurd en probleem was opgelost.

    Wel diesel uit alle verstuiverleidingen maar starten ho maar.
    Ik weer internetten erover lezen etc.
    Toen las ik een verhaal over de gloeistiften. Ik de gloeistiften eruitgedraait kabel weer bevestigt met hulpkabel massa gemaakt, en die bleken dus ook allemaal mooi rood gloeiend te worden.

    Wat zou het nu kunnen zijn ? De verstuivers misschien, en hoe kan ik weten of die goed werken.

    Alle advies, hints en tips zijn welkom !!!

    Vr groeten
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Mulder,

    Mooi verslag! Ik denk idd dat je verstuivers "pissen". Niet verstuiven maar, eerder sproeien of gewoon 1 straal. Dan krijg je de brandstof niet meer goed ontsteekt, met alle geurtje van dien.

    Loempia achter de verstuivernaalden, zoals je zelf schrijft. Verstuivers testen moet met speciaal gereedschap. Vraag bij de lokale dieselspecialist om een opgaaf, of wellicht nero hier op het forum.

    Succes,
    Tim
  • mulder PPO Wannabe
    edited May 2007
    thank's,
    ik zal eens informeren. Zou goed kunnen , eind vorig jaar hoorde ik ook even bij stationair lopen een sissend geluid onder de motorkap vandaan komen, dit hoorde ik maar 1 x, maar past wel bij wat je zegt.

    correctie: in m'n vorige bericht schreef ik :''dus ik een ander brandstof eropgezet''. Dit moet zijn:''dus ik een ander brandstoffilter eropgezet.''

    vr groet
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Mulder,

    Wanneer je dit probleem hebt opgelost, wordt het dan niet tijd om onze adviezen op te gaan volgen en om te gaan bouwen naar een 2-tank systeem?

    Dan ben je een paar honderd euro kwijt, maar bij goed gebruik weet je ten minste zeker dat je auto geen kuren gaat vertonen bij het gebruik van de PPO
  • edited May 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.