Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Experimenten met Aceton

Toyo PPO Burner
edited July 2011 in Algemene Techniek
Nou gisteren de eerste toevoeging gemaakt. De laagste concentratie bij diesel van deze site: 1 ounce op 10 US gallon. In SI wordt dit 0,39 ml aceton per 1 liter diesel. In mijn geval een mengsel van 65%D en 35%WVO.

Kosten: 1,75 voor 100 ml bij de drogist. (merk TENDO)
op internet, klik hier, ook al gezien voor 9,38 per liter. (merk TENDO). Bezorgkosten: 5,50 euro en 3,95 extra indien bestelling <25 euro.

Deze prijzen zullen je de kop niet kosten denk ik. De verbetering in het verbruik moet ik nog gaan bepalen. Zodra ik wat meer weet zal ik dit hier laten weten.

~ Toyo ~
«134

Comments

• edited June 2005
    Héée leuk dat je er ook mee aan de gang bent gegaan! Op het Duitse Forum staat mijn openings meel welke ik hieronder op verzoek nog eens inplak.

Geschreven door Diezell at 01. Jun 2005 19:43:08:

Na hier vorige maand weggefloten te zijn - mensen staan vaak totaal niet open voor nieuwe ideeen omdat ze denken dat alles al bedacht is - heb ik de afgelopen weken toch de proef op de som genomen om met aceton als toevoeging aan diesel aan de gang te gaan.(benzine kan ook)
    In totaal heb ik 4 tanks leeggereden met verschillende mengverhoudingen zoals aangegeven op:
    http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive

Het verbruik nam tussen de 5 en 13% AF! Op voorhand was ik erg sceptisch, maar ik moet zeggen dat de resultaten mij zeer verbaast hebben.

Ik rij in een Renault Traffic 1.9D. Elke dag dezelfde route (lange stukken 120) zodat de omstandigheden redelijk vergelijkbaar zijn.
    Natuurlijk is het nog te vroeg om direct hoera te roepen maar het geeft me wel moed om door te testen.

Ik hou jullie op de hoogte. Ga binnenkort met m'n Smartje op benzine testen.

• edited June 2005
    Nog even een paar tips:

> Hou het verbruik eerst een paar tanks bij ZONDER aceton toevoeging.

> Hou je goed aan de opgegeven hoeveelheid aceton. Een teveel aan aceton kan zelfs een hoger verbruik geven. (zie tabel)

> Gebruik een -grote- injectiespuit om nauwkeurig te kunnen doseren.
  • Toyo PPO Burner
    edited June 2005
    Ik gebruik een kleine spuit die we nog hadden liggen (1 ml) dus met de nauwkeurigheid zit het wel goed.

@Diezell: Had al eerder het idee om er mee te gaan testen maar ivm drukte was ik er nog niet aan toegekomen. Ik begrijp dat jij al verder bent dus als je al data hebt dan denk ik dat er meerdere mensen in geinteresseerd zijn. Kunnen we meteen van 2 merken auto's vergelijken, dit schijnt volgens de bron ook een variabele te zijn.

Nog een vraagje: hou jij je PPO/diesel mengsel constant op hetzelfde percentage of varieer je hier ook nog mee. Bij mij lijkt de hoeveelheid PPO ook nog van invloed te zijn op het verbruik.

~ Toyo ~
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Diezell said:

Geen idee of het schadelijk is. Ik ken de chemische formule van Aceton niet. Mogelijk kan een chemicus hier antwoord op geven.

Aceton is de handelsnaam voor propanol. Het behoort tot de groep van de alkanonen. De chemische formule is CH3-CO-CH3.
    Het is een sterk oplosmiddel voor alle vetten, olieen en vloeibare koolwaterstoffen (dus met CH -bindingen).
    Bij het verbranden van aceton komen er dus geen (bijzondere) schadelijke stoffen vrij, uiteraard wel water (in dampvorm), CO2 en wat NOx, maar deze verbrandingsgassen komen altijd vrij :!: .
    Mvg.
  • Toyo PPO Burner
    edited July 2005
    Peus said:

Aceton is de handelsnaam voor propanol. Het behoort tot de groep van de alkanonen. De chemische formule is CH3-CO-CH3.

Peus, hierbij moet ik je corrigeren: propanol is geen aceton. Propanol ziet er als volgt uit:
    CH3-CH2-CH2-OH. Bij aceton heeft het zuurstof atoom een dubbele binding met het C atoom en bij propanol een enkele verbinding met het C atoom (en aan de overgebleven verbinding zit een waterstof atoom):
    Zuurstof verbinding in aceton:

C
    C=O
    C

Zuurstof verbinding in propanol (de OH groep kan ook aan het 2de koolstof atoom zitten):

C
    C
    C
    O
    H

Als je goed telt zie je dat propanol een extra waterstof atoom heeft ten opzichte van aceton.
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Prijzig spul, hoor. Ik zou er niet mee experimenteren in PPO als brandstof voor je auto. Lees ook even mijn viscositeit onderzoeken met mengsels.
    Als je benzine, tinner, terpentine, aceton of wat voor oplosmiddel ook wil mengen, dan ben je aan het OPLOSSEN, daardoor verlaag je nauwelijks de visco. De vloeistof "verdwijnt" min of meer in de olie (volumevermindering treedt op). Verwacht er geen wonderen van, het is nog slecht voor je longen ook! 8) :!:
    Bedankt Toyo en Zeveneens voor je oplettendheid.
    Mvg.

Volgende prijsinfo en gegevens zijn van een paar sites afgeplukt:
    -------------------

ACETON 78%
    Verpakt in cans van 1 liter. Prijs exclusief BTW
    Gratis bezorgen in Amsterdam bij een netto factuurbedrag van 20 Euro
    Geen levering aan particulieren

Groothandel in schoonmaakartikelen en toebehoren TECHNOPRODUCTS
    Prijs € 9,50

image

Verder:

aceton (67-64-1)
    synoniemen: dimethylketon, dimethylformaldehyde
    IUPAC naam: 2-propanon

engelse vertaling: acetone, 2-propanone, dimethyl ketone, dimethyl formaldehyde
    duitse vertaling: Aceton
    Groepen: oplosmiddelen , alkanonen

CAS Nummer: 67-64-1
    NSC Nummer: 135802
    UN Nummer: 1090

image

Triviale naam voor 2-propanon.
    Oplosmiddel dat zeer goed mengt met water.

Was ik meteen benieuwd wat PROPANOL is :roll: : is namelijk ook een oplosmiddel, die behoort bij de alkoholen :D . Voorts (erg OFFTOPIC trouwens) bestaat er nog 1-propanol en 2-propanol met allemaal weer andere formules

propanol (71-23-8 )
    Groepen: oplosmiddelen

CAS Nummer: 71-23-8
    NSC Nummer: 30300
    UN Nummer: 1274

image

• Jelle PPO Burner
    edited August 2005
    Volgens mij (wat ik op enkele sites heb gelezen) is het voornamelijk bedoeld om de verstuiving "een handje te helpen" (hoe was me ook niet helemaal duidelijk); het maakt niet uit of je aan het verdunnen of oplossen bent.
    Het hele kleine beetje aceton (ca 30 milliliter op een tank...) schijnt daarbij toch te helpen.
    Als mensen aceton willen proberen, zorg dan wel voor een zo hoog mogelijk zuiverheids-percentage!!!!!!
    Als je 78% koopt, is die andere 22% waarschijnlijk (voor een heel groot deel) water!
    Het is idd geen fijn goedje, maar lees de ingredienten op een flesje nagellak remover maar eens; zit veel aceton in! Tegenwoordig wordt dat steeds meer vervangen door ethylacetaat, maar of je daar blij mee moet zijn.. Als je het buiten op de parkeerplaats in je tank kiepert en niet met je neus in de vulopening staat is er niets aan de hand
    Ik ga me er nog eens in verdiepen en kijken of ik het wil proberen.
    Als chemicus kan ik wel aan 30 mL zuivere aceton komen... :mozilla_innocent:
  • vetfrituur PPO Burner
    edited August 2005
    Inderdaad, Peus heeft zeker gelijk over benzine (echt nie doen) maar de aceton is niet bedoeld om viscositeitsveranderingen te brengen. Men merkt dat aceton een positief effect heeft op de verneveling/inspuiting van brandstoffen. Het is niet gelimiteerd tot diesels, benzinewagens kunnen het ook gebruiken.

ps: ik begrijp niet waar jullie je aceton halen maar hier in den Brico is een liter aceton spotgoedkoop (ik heb zelfs nog nooit minder gezien dan 1 liter verpakkingen) en zuiver genoeg...
    Ik zou eens exact moeten nakijken maar het is zeker niet de bedragen die hier genoemd worden
  • RolandRoland PPO Burner
    edited August 2005
    In Nederland mischien verkrijgbaar bij de verfhandel of de bouwmarkt?
  • Toyo PPO Burner
    edited August 2005
    Zie de eerste post. Betreft zuivere aceton. Verkrijgbaar bij de betere drogist. Bij mij kon ik alleen 100ml kopen (goedkoper dan de TENDO prijs) en eventueel grotere verpakking (1 liter) konden ze voor me bestellen. Hiermee kun je flink wat km mee mengen. 0,49 ml / liter brandstof, dus 1000 ml is voldoende voor 2000 liter brandstof. De 0,49 ml /l is de laagste concentratie op de website die ook genoemd staat in de eerste post.

Groeten Toyo
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2005
    Wat een geluk dat Jelle het ook niet snapt, ik begreep geen moer van wat die yanken nu waarom deden.

Wat dus opvallend is: Het wordt dus in aanvang voor minerale brandstoffen gebezigd. Heb nog nergens resultaten gespot van de werking in combinatie met PO.

Volgens mijn boerenklompen verstand zal het positieve effect veroorzaakt worden, alhoewel het de viscositeit nu niet echt spectaculair doet dalen, het toch behoorlijk de oppervlakte spanning zou kunnen doen dalen.

Vandaar wellicht de betere verstuiving.

Tweedens, gezien de aard van het goedje, lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat het bijdraagd aan een ontstekings- vervroeging en intensivering.

Dat is zeker met onze 'alternatieve" brandstofen een 'super' voordeel.

Bij het dino- proces zou het de tweede fase (de koolstof- verbranding) meer in aansluiting kunnen doen brengen bij de eerste fase (waterstof verbranding).

Een dieselmotor is eigenlijk een soort kraak- instalatie, daarom draait een rudimentaire (simpele) uitvoering eigenlijk ook op allerlei soorten brandstoffen. In die instalatie worden koolstof- ketens eerst door druk en temperatuur vergast, en vervolgens gesplitst ( gekraakt) in waterstof- en koolstofatomen. Die beiden brandbaar zijn, hoe practisch.

Dat waterstof is daar knap rapper mee dan die koolstof- atomen, d'r hoeft minder voor te gebeuren. Het wordt daarom ook wel 'knalgas' genoemd... .

Naar ik begrepen heb, is die eerdere verbranding van de waterstofatomen de veroorzaker van de welhaast fameuze dieselklop.

Anders zou ik het ook niet weten.

Groet, Cp
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    Toyo said:

De 0,49 ml /l is de laagste concentratie op de website die ook genoemd staat in de eerste post.

In de eerste post spreek je van 0.39 ml / l :) wat is het nu? :)
  • Toyo PPO Burner
    edited September 2005
    Oeps. die 0,39 was voor mijn eigen test. Blijkbaar 2 getallen door elkaar gegooid:

wat er op de site geadviseerd wordt voor Diesel 1 tot 2 ounce per 10 gallon. Ik ben er van uit gegaan dat het US ounce en US gallon is.
    1 ounce = 29.57 ml (uit de calculator ook op de genoemde site)
    10 gallon = 37.85 l (idem)
    1 ounce /10 gallon = 29.57 / 37.85 = 0.78 ml/l

Waarom dan 0.39 ml/l: om veilig te beginnen ben ik met de helft begonnen. Nu zit ik op .49, of eigenlijk .50 omdat dit makkelijker te doseren is.

Ik denk dat het effect op PPO nog lager is dan het effect op diesel. Het is zeer waarschijnlijk dat er toch een invloed van viscositeit in het spel is. En de viscositeit van PPO is aanmerkelijk hoger dan die van Benzine en Diesel. Voorlopig heb ik nog geen positieve, maar ook geen negatieve relatie kunnen ontdekken. Het testen wordt erg bemoeilijkt omdat er nogal wat variabelen zijn:
    • Buitentemperatuur
    • Winter of zomerbanden
    • wisselende mengverhoudingen PPO / Diesel
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Toyo said:

.......Voorlopig heb ik nog geen positieve, maar ook geen negatieve relatie kunnen ontdekken. Het testen wordt erg bemoeilijkt omdat er nogal wat variabelen zijn......

Hm....Tis net als met homopatische middelen: erg hoge verdunningen werken het beste, je moet er mee doorgaan......zeggen ze.
    Ik denk: je moet er in GELOVEN anders werkt het echt niet. :roll:
    Toyo, na 6 maanden verneem ik graag wat het effect is geweest.:?

Mvg. Peus
  • evarist PPO Newbie
    edited September 2005
    Ik ben een noop in nieuwe brandstoffen en weet niet waarom die aceton bij diesel gemengd wordt?
  • RolandRoland PPO Burner
    edited September 2005
    Aceton schijnt de oppervlaktespanning van de brandstof te verlagen.
    Ik heb effe gegoogled en het volgende gevonden:

de viscositeit van een vloeistof: deze beschrijft met
    hoeveel wrijving volume-elementen in de vloeistof langs elkaar schuiven. De viscositeit bepaalt hoe "stroperig" de vloeistof is en dus hoe makkelijk de vloeistof stroomt. Een tweede belangrijk begrip is de oppervlaktespanning. Deze beschrijft hoe sterk moleculen (aan het oppervlak van een vloeistof) aan elkaar gebonden zijn

Tot de fysische interferenties behoren veranderingen van viscositeit, oppervlaktespanning en dichtheid door gebruik van een ander oplosmiddel. Organische oplosmiddelen als ethanol en aceton geven een verlaging van viscositeit en dichtheid, waardoor het opzuigen van de vloeistof wordt vergemakkelijkt. De oppervlaktespanning van deze oplosmiddelen is klein, zodat bij de verneveling kleinere druppels ontstaan. Daar komt nog bij dat ze, doordat ze brandbaar zijn, in de vlam verbranden en deze een hogere temperatuur geven; en een hetere vlam bevordert, zoals bekend, de atomisatie. Tenslotte hebben deze vloeistoffen ook een hogere dampdruk, waardoor het oplosmiddel in de vlam sneller verdampt.

Lijkt me duidelijk wat het voordeel is.... niet? :wink:
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited September 2005
    Ook bij het weetjewel forum komt het om de hoek.
    Er was een link naar het Tdi forum, en daar was men ook in de weer met aceton
    http://www.tdiclub.nl/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=11735&FORUM_ID=3&CAT_ID=2&Forum_Title=Tips+en+Adviezen%2E&Topic_Title=Verbruik+verlagen+%21

Lijkt me leuk om het ook eens te proberen. Hier word alleen van andere hoeveelheden op een tank gesproken. Zijn er hier al mensen die er meer ervaring mee hebben opgedaan de laatse tijd?

mvg Henk
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Ben aan mijn 2de test tank bezig, niet echt een goede referentie maar ik merk zeker een daling in het verbruik (heb echter bij vergissing in de 1ste tank 39cl ipv 39ml gedaan)

Ik noteer het verbruik, na een keer of 10 zal ik toch een trend moeten zien. De eerste tank was in ieder geval een pak minder verbruik te zien, alhoewel ik sterk overdreven had in de hoeveelheid.

van 7 liter per 100km voorheen naar 6,2 per 100km deze laatste tank.

Nu moet er correctheidshalve wel moeten bijgezegd dat mijn rijgewoonte sterk varieren dus ik kan echt geen conclusies maken (nog niet) op dit moment. Er waren van die 680km's een 160tal op de autoweg. Ik vul gestaag mijn rekenbladje met de cijfers die ik krijg. Daarna terug een controletest of 6 zonder aceton. Ik zal het weten te zeggen. Mijn eerste vermoeden is dat het werkt , niet omdat ik het geloof maar omdat mijn cijfers het aantonen.

Maar om een correcte test moet ik dus nog een pak meer data hebben.

ps: ppo,dino = 50/50%
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited September 2005
    dan weet je zeker ook nog niet of er verschil is tussen het gebruik met diesel of met een mix dino/PPO.
    Trouwens op het TDI forum heeft men het over 1,5ml Aceton per liter diesel.
    Dit lijken mij wat andere waarde's dan die hier genoemd worden, en dat het van belang is hoeveel er in gaat omdat teveel juist een hoger verbruik geeft.

mvg Henk
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Inderdaad, een goede conclusie Henk, maar de page waar ik mijn informatie vandaan haalde over aceton sprak ook dat je het via tests moet aantonen. Omdat het gewoon anders is per motor.

Mijn test vertelt mij dat ik weliswaar TEVEEL erin gedaan had maar blijkbaar niet zoveel dat mijn verbruik ervan steeg. Ik heb dit gedaan in referentie met een grafiek over aceton gebruik. Vergeet niet dat dit eigenlijk een goede controletest is om er teveel in te doen.

Nu effe die link terugvinden... haja

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

Deze grafiek is het waar ik me op baseer.

image

Mijn eerste tank met aceton was 25% mix trouwens. Naar wat ik lees heeft het geen belang waar je mee rijd want deze aceton toevoeging is ook nuttig in gewone benzine.

via onlineconversion.com heb ik even al die gallons naar wat meer normale inhoudsmaten gebracht en had voor mezelf besloten omdat ik een tank van ongeveer 40 liter heb dat ik zou starten met 39ml als eerste test.
  • edited September 2005
    Hier een reactie op een reactie op Auto week.
    Speekt voor zichzelf dacht ik.

En hier een reactie van een ander forumlid!
    Snijd ook wel hout dacht ik.....

18-09-05 05:49Door Xius (IP bekend)

@kasperht: Waarop basseer je je betoog dat aceton minder brandbaar is als benzine (diesel)... Ik vraag me toch af welk component vluchtiger is. Hangt brandbaarheid niet tezamen met de graad van verdamping? Dat weet ik als student Biochemie zelfs...

Ten tweede: Waarin bewaart u uw aceton als u bezig bent met een experiment? Een metalen cilinder (die niet in te duwen is) of zo een plastic spuitfles (waarmee je wel kunt spuiten...)

Ten derde: Neen geen dubbelblind onderzoek. Een redelijk gestaafd onderzoek eigenlijk. Eerst op een autosnelweg (wel om 00.00 voor zo weinig mogelijk verkeer) van de ene tot de op een na volgende oprit(afrit) gereden. Dus 1 oprit op, 1 afrit overgeslagen en dan een andere afrit genomen. Ging over een afstand van 30 km. Mijn gemiddeld verbruik op dat stuk was 6.0 l /100km. Ik heb een snelheid van 120kmph aangehouden op de CC. Bij de afrit de aceton toegevoegd. We reden uiteraard op een volle tank. Tankinhoud van 55l, dus 82 ml diemethylketon toegevoegd. Hebben we die 30km terug gereden en niet gekeken naar het verbruik. Bij het eerste oprit (waar we begonnen zijn) terug dezelfde handelingen gedaan. Ons verbruik daalde van 6.0 naar 5.5 l/100km. Condities waren gros identiek, en het verkeer was NIHIL. Dit hebben we herhaald met 3 wagens. Bij elk van de 3 daalde het verbruik met 0.5 l/100km.

Het ding van aceton is NIET PERSE dat het mee verbrand. Dus de calorische waarde (u bedoeld waarschijnlijk de enthalpie, want de calorische waarde gaat uit van een VOLLEDIGE verbranding, die bij een motor NIET geschiedt...) heeft geen enkel belang. Het Aceton verlaagt de oppervlaktespanning waardoor fijnere druppels gevormd kunnen worden. En een groter actief oppervlakte betekend een hoger rendement.

Om verder te gaan met de calorische waarde:

Diesel 38.675 MJ/L
    Plantaardige olie 39-48 MJ/kg
    Ethanol 25.2, 30 MJ/kg

Waar zit het feit dat het schadelijk is voor de motor? Spijtig dat het al toegepast wordt in de Biodiesel... Anders kon u inderdaad gelijk hebben.

Waarom ik ook de calorische waarde van Ethanol heb opgezocht: Omdat deze lager ligt, maar toch een hoger rendement heeft. Dit mede omdat ethanol een sterke waterstofbrugacceptor heeft... Dit wilt zeggen meer energie die vrijkomt bij verbranding, dit wil zeggen een hoger motorrendement...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Is hier nog iemand mee bezig? Gisteren voor het eerst aceton in de tank gegooid. 1 op 1000. Ben benieuwd.
  • Clioman PPO Burner
    edited October 2005
    Carlo said:

Is hier nog iemand mee bezig? Gisteren voor het eerst aceton in de tank gegooid. 1 op 1000. Ben benieuwd.

Ben er mee bezig maar ik wil eerst een paar tankbeurten gehad hebben voor ik uitspraken doe over het verbruik.

marcel
  • Joey PPO Newbie
    edited October 2005
    Nou ik wil ook een paar tankbeurten afwachten .....mijn eerste keer aftanken verbaasde mij ! Normaal rijdt ik maximaal 1:17 / 17,5 en nu was het tegen de 1:19 !?!? Ik wil meer zekerheid, dus nog maar een aantal tankbeurten testen. En mijn km / tankbeurten boekje raadplegen voor betrouwbare gegevens ....

wordt vervolgd ....

jullie al ervaringen ??
  • edited October 2005
    Ik heb mij laten vertellen dat aceton bij verbranding in een diesel motor een beter spreidingsveld geeft in de verbrandings kamer waardoor de motor in het totaal plaatje beter en rustiger loopt.

Ook de verhouding is 25 cl op 20 liter, heeeeeeel weinig dus .

en dat kun je bereiken met schilders aceton kwalitijd, a € 5,50 de liter
    van middag gekocht.

aceton van de kruidvat of tp zijn veelste duur.

Succes
    edited October 2005
    Quote:

25 cl op 20 l = 250 ml op 20 l = 12,5 ml/L.
    Ik ga uit van 1 ml/L.
    Jij gebruikt dus 12,5 keer zoveel als ik.
  • Clioman PPO Burner
    edited October 2005
    [quote=jorgen-rover]Ik heb mij laten vertellen dat aceton bij verbranding in een diesel motor een beter spreidingsveld geeft in de verbrandings kamer waardoor de motor in het totaal plaatje beter en rustiger loopt.

en dat kun je bereiken met schilders aceton kwalitijd, a € 5,50 de liter
    van middag gekocht.

aceton van de kruidvat of tp zijn veelste duur.

Succes
    Acceton verlaagd de oppervlakte spanning van de brandstof en zo kunnen er kleinere druppels worden ingespoten.

Trouwens 1<2ml/L is voldoende, zo veel als jij er in doet maak je het je zelf veels te duur.

Bij de weg waar heb jij die acceton in literverpakking gekocht?

Marcel
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    kun je bij de welkoop zo kopen hier.
    edited October 2005
    ik heb gelezen dat de resultaten bij aceton + benzine in een benzine motor nog grotere opbrengsten oplevert...

ik vraag me echter af, of dit voor carburators ook geldt en niet enkel voor injectie systemen...
  • edited October 2005
    Voor meer informatie kan je hier kijken:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,1646778

Als je alle geplaatste berichten doorleesd kom je tot de ontdekking dat het echt niet werkt!
  • Clioman PPO Burner
    edited October 2005
    Anonymous said:

Voor meer informatie kan je hier kijken:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,1646778

Als je alle geplaatste berichten doorleesd kom je tot de ontdekking dat het echt niet werkt!

Als je alle geplaatste berichten doorleest kom je tot de ontdekking dat er te veel mensen niks zelf geprobeerd hebben en alleen met kennis van anderen lopen te smijten :P

Zelf proberen!!!!! voor dat je er uitspraken over doet.

Marcel
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited October 2005
    na aanlijding van een stukje tv op 24 okt 1900 ned3 terug te zie op
    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terugkijken.php?id=19

de evaren aceton rijder zij dat je bij diesel 0.15% aceton moet bijmengen voor een bandstofbesparing van +- 15%
    en bij een benziene motor 0,20%aceton bijmengen

bij mengen van meer (teveel)aceton ga je de brandstof bespaaring tegen werken

mijn ervaring is minder geur en minder rook
    en de bandstof bespaaring weet ik pas als mijn tank leeg is
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Hello,

Wel ik ben vandaag ook aan de aceton gegaan.

Ik ben voorzichtig begonnen op de eerste tank, nl 0,5 ml / l diesel, wat me op de resterende tankinhoud van 70 l een toevoeging betekende van 35 ml.

Dit is zelfs een minieme toevoeging gezien men volgens het tdi forum tot 1,5 ml / l diesel kan gaan.

Wie ook het tegendeel beweert, het haalt WEL iets uit, ik kan hier nog geen verbruiksdaling gaan geven, maar ik weet zeker dat m'n landcruiser wel hierop wel degelijk reageert.

Het is een automaat en ik stelde vast dat hij veel soepeler opschakelt, hij schakelt nu zeker 200 à 300 toeren vroeger op in versnelling, wat betekent dat volgens mij de motor veel meer koppel en ook veel relaxer loopt dan anders.

Dit is althans m'n eerste vaststelling, ik hou het zaakje verder in de gaten vooral wat betreft verbruik, dit is huidig 10,25 l / 100 km.

Hou jullie verder op de hoogte, maar dit is zeker iets om mee door te gaan, desnoods ga ik naar de verhouding 1 ml / l diesel en hou jullie hiervan ook op de hoogte.

Johan.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Hoi allemaal,
    ik ben een dagje aan het testen geslagen met mijn generatorset:

Generatorset: Perkins, direct ingespoten, max 40 kva, 100% dino.
    Op bedrijfs temperatuur voordat de test begon.
    Toevoeging 1,5 ml aceton per liter diesel.
    Testen zijn alletwee uitgevoerd MET en ZONDER toevoeging.

test 1; belasting 25%, 2x2uur, TOENAME van t brandstofverbruik met 0,85% na toevoeging van 0,15% aceton.

Test 2: belasting 10%, 2x2uur, TOENAME van 't brandstofverbruik met 2,75% na toevoeging van 0,15% aceton.

Het enige positieve na het bijmengen van aceton was de geur uit de uitlaat. De "scherpe" stank was er van af.
    Zo te ruiken was de verbranding dus beter, alleen viel dat niet terug te vinden in het verbruik..
    Verder geen verschil in geluid of gedrag motor.

Het lijkt er alvast op dat de beloofde verbetering niet geldt voor een laag belaste, direct ingespoten generatorset. Jammer maar helaas voor mijn persoontje. :cry:

Mvg, Bokkum
    edited October 2005
    Bokkum said:

Hoi allemaal,
    ik ben een dagje aan het testen geslagen met mijn generatorset:

Generatorset: Perkins, direct ingespoten, max 40 kva, 100% dino.
    Op bedrijfs temperatuur voordat de test begon.
    Testen zijn alletwee uitgevoerd MET en ZONDER toevoeging.

test 1; belasting 25%, 2x2uur, TOENAME van t brandstofverbruik met 0,85% na toevoeging van 0,15% aceton.

Test 2: belasting 10%, 2x2uur, TOENAME van 't brandstofverbruik met 2,75% na toevoeging van 0,15% aceton.

Het enige positieve na het bijmengen van aceton was de geur uit de uitlaat. De "scherpe" stank was er van af.
    Zo te ruiken was de verbranding dus beter, alleen viel dat niet terug te vinden in het verbruik..
    Verder geen verschil in geluid of gedrag motor.

Het lijkt er alvast op dat de beloofde verbetering niet geldt voor een laag belaste, direct ingespoten generatorset. Jammer maar helaas voor mijn persoontje. :cry:

Mvg, Bokkum

Misschien wordt het maar net interessant als je belastingen in de hoge % gaan...? Ook eventueel eens de test over langere periode doen, dan heb je een hogere nauwkeurigheid :)
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005

Misschien wordt het maar net interessant als je belastingen in de hoge % gaan...? Ook eventueel eens de test over langere periode doen, dan heb je een hogere nauwkeurigheid

Zou idd kunnen dat een hogere belasting een beter resutaat geeft, alleen jammer dat ik zelden met een zwaardere belasting draai.
    Zo bezien heeft het voor mij weinig nut.

Test over een langeren periode: Zou kunnen, maar in het normale dagelijks gebruik varieert de belasting van de set nogal erg.
    Dit testje heb ik speciaal uitgevoerd met stabiele vaste belastingen.
    Leuk om te doen, maar een langdurige test wordt een nogal dure aangelegenheid op die manier, dus helaas... :oops:

Mvg, Bokkum

Even een kleine toevoeging 02-11-05:
    Het schijnt zo te zijn dat onzuivere brandstof een enrm verschil kan maken .
    Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de brandstof hier aan boord niet de allerbeste kwaliteit heeft, dus dat zou de resultaten dan wel danig kunnen vertroebelen.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Omdat ik toch nog aceton over hed van m'n testje, heb ik 0,15% in m'n Hanomag F40 gegooid.
    Nou is dat dus een camper van ong 3000kg voorzien een motorretje met het verschrikkelijk vermogen van wel 65 manke ezeltjes.. :? (Mercedes OM616)

Wat schets mijn verbazing?
    Het ding kreeg opeens meer vermogen onderin z'n toerentallen.
    Waar ik normaal gesproken bijna tot het top-toerental moest gaan, kon ik nu veel sneller opschakelen zonder acceleratie in te hoeven leveren.
    Bij een proefrit ging ik aan het eind van de (mij bekende) invoegstroken opeens 5km sneller dan voorheen. ( nu dus de duivelsche snelheid van wel 75km/uur, en dat zonder rugwind.. :P :P )

Ik zou bijna gaan geloven dat het werkt... :shock: :roll:

Ik hou jullie op de hoogte van mn bevindingen.
    Mvg, Bokkum
  • edited November 2005
    Hallo mensen

Na uitgebreid allerlei topics over dit onderwerp te volgen zou ik ook wel willen testen met mijn scooter (peugeot speedake). Echter heb ik nog nooit iets gelezen over hoe het aceton reageert met mengsmering (2 takt). De olie wordt pas in de carburateur met de brandstof gemengd.

Mijn vraag dus eigenlijk: Reageert het aceton met de smeerolie gezien dit voor een 2 takt motortje toch wel een probleem is wanneer dat wel het geval is.
  • edited November 2005
    In onze mb l406d uit 1975 heb ik gisteren 25l getankt met 35ml aceton(1,5 ml per liter diesel) en ben daarna een stukje gaan rijden. Waar voorheen heuvel af en wind mee en plankgas 80-85 kmph gehaald werd ging het bussie nu zonder probleem naar de 95kmph. Dus niet allen een flinke brandstofbesparing,maar ook een aanzienlijke vermogens toename.
    Hoe het allemaal precies werkt,geen flauw idee maar bij ons lijkt het of het busje een peper in z'n r.....t heeft.
    toine
  • vetfrituur PPO Burner
    edited November 2005
    Bokkum said:

0,15% aceton.

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

How Much to Use:

Add in tiny amounts from about one part per 5000 to one part per 3000, depending on the vehicle -- just a few ounces per ten gallons of gas. This comes to between 0.0003 % to 0.0025 % acetone maximum or approximately 1/15th of one-percent.

je doet er te veel bij, dus slechte test naar mijn mening.

1 ounce [US, liquid] = 29.5735297 milliliter
    10 gallon [US, liquid] = 37.854118 liter

Dus afgerond, 29ml perl 38 liter, oftewel : 0,68 ml per liter.

Begin eens wat lager te testen en bekijk de grafiek eens
    edited November 2005
    Op die pagina staan meer getallen die niet met elkaar kloppen!
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2005
    Hoi vetfrituur, je zal mij niet horen zeggen dat t een goeie test is, veel te kort en te weinig variatie in toevoeging en belasting.

Maar ik ben geen testlab, en word ook niet gesubsidieerd, dus veel meer kan je niet van me verwachten. ( ook hier bunt wie zünnig)

Die 0,15% heb ik gehaald uit een grafiek van de Nederlandse TDI-club.
    Een mens moet toch ergens keuzes maken uit de meer dan 30.000 sites die er over gaan.

just a few ounces per ten gallons of gas.

De beste man heeft t daar trouwens over benzine, niet over diesel.
    De mengverhoudingen tussen benzine en diesel verschillen ook nog al wat.
    Maar de aanbevolen hoeveelheden op de verschillende sites is zo enorm variabel, dat je je leven lang zou moeten testen, en dat is wat die meneer LaPointe gedaan heeft, 50 jaar lang testen.

Ook zegt hij op zijn eigen site, dat zijn aanbevolen hoeveelheden geen wetmatigheid is, dat iedere motor zijn eigen mengsel heeft, en dat onzuivere brandstof alle verschil maakt.

Nou ben ik bang dat die brandstof bij mij aan boord niet de allerbeste kwaliteit heeft, dus daarvan akte bij deze.
    Want mn camper loopt als een raket op diezelfde 0,15%...

Maar test gezellig mee zou ik zeggen, hoe meer zielen, hoe meer resultaten.. :P

Ik heb hier trouwens nog geen vermogens/ verbruiksresultaten gelezen van mensen die op PPO rijden, ik wacht in spanning.. :roll:
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2005
    Mark,

kijk hier ff, het is een rapport over een 80cc tweetakt, meer kon ik zo ff vlug niet vinden.

http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone:Rumbolt%27s_2-Stroke

Hoop dat je er iets aan hebt.

Mvg, Bokkum
  • edited November 2005
    Bokkum,

In elk geval bedankt ..... heb het even door gespit maar ook hij vermeld niets over de smering...toch heeft hij wel erg goed resultaat als ik het zo begrijp.

Toch maar een keer proberen denk ik

MVG,

Mark
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2005
    Omdat het al eerder gesuggereerd wqerd, heb ik een rubberen )-ring een weekje in (pure) aceton gelegd. Na een week was de )-ring verhard en kon ik hem met de hand kapot trekken. Conclusie: aceton tast rubber aan. Omdat ik nog niet weet wat 0,15 % aceton in VWO doet, heb ik daar nu een ringetje in gelegd. Ik verwacht geen effect, maar als je het niet getest hebt, weet je het ook niet.

Niek
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited November 2005
    Mark said:

Hallo mensen

Na uitgebreid allerlei topics over dit onderwerp te volgen zou ik ook wel willen testen met mijn scooter (peugeot speedake). Echter heb ik nog nooit iets gelezen over hoe het aceton reageert met mengsmering (2 takt). De olie wordt pas in de carburateur met de brandstof gemengd.

Mijn vraag dus eigenlijk: Reageert het aceton met de smeerolie gezien dit voor een 2 takt motortje toch wel een probleem is wanneer dat wel het geval is.

Hallo mens!

Mijn 2- takt tijd ligt al even achter me, maar toen was de brandstof in de tank al gemengt met de smeerolie, vandaar mengsmering.

Heb toen al eens een JLO blokje op een mengsel van zelf gestookte alcohol uit aardappelschillen en Castor olie laten draaien.

Werkt dat nu apart, seperate mengsmeering?

Maar wat ik wel zeker weet, aceton reageert niet met je brandstof of smeerolie, het lost er in op.

Wat het werkende effect is, ga ik buiten het verlagen van de oppervlakte spanning (Van der Waalskrachten en zo) er nu meer van uit dat het door het lagere kookpunt, de aceton eigenlijk meer als een blaasmiddel fungeerd. En wel in die zin, zoals pentaan in isolatieschuim en lachgas in slagroom, koolzuurgas in de schuimkraag, enz.

Immers, die verlaagde oppervlakte spanning zou toch meer in positieve zin moeten doen met de viscositeit. Of ben ik aan nieuwe klompen toe?

Ik denk dus dat het lage kookpunt van aceton er aan bijdraagt dat er een effect optreed als van kook vervroeging. De gasvorming van aceton doet de grotere druppels brandstof sneller vernevelen. Wat weer leidt tot een veel betere verbranding.

Handicap van het 2 takt systeem was altijd dat er meer rookvorming was, door die lastiger te verbranden smeerolie. Op basis van deze theorie, zou dat emperisch vastgesteld kunnen worden of die rookvorming door de toevoeging minder wordt...

Derhalve zal de doseering van het percentage aceton dus tussen die van benzine en diesel moeten liggen.

Maar, misschien een wat raar-barberaase wilde beschouwing ...

Doe ik ook is gek.

Groet, Cp
  • edited November 2005
    Chicken power,

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik vanmiddag ook maar even probeer aan aceton te komen. Ben nu wel erg benieuwd wat de resultaten zijn van het gebruik van aceton in de brandstof van mijn bromfiets.
    Ook zal ik mijn bevindingen zo snel mogelijk plaatsen :lol:

Mark
  • Clioman PPO Burner
    edited November 2005
    Mark said:

Chicken power,

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik vanmiddag ook maar even probeer aan aceton te komen. Ben nu wel erg benieuwd wat de resultaten zijn van het gebruik van aceton in de brandstof van mijn bromfiets.
    Ook zal ik mijn bevindingen zo snel mogelijk plaatsen :lol:

Mark

Houd wel in de gaten dat je bij benzine 2ml aceton per liter benzine moet toevoegen (niet meer/niet minder)

Marcel
  • Clioman PPO Burner
    edited November 2005
    Mark said:

Bokkum,

In elk geval bedankt ..... heb het even door gespit maar ook hij vermeld niets over de smering...toch heeft hij wel erg goed resultaat als ik het zo begrijp.

Toch maar een keer proberen denk ik

MVG,

Mark

Heb jij een ouderwetse mengsmering of heb je een appart tankje voor de olie?
    Heb je dat laatste dan krijg je geen probleem met de smering omdat zulke scooters direct op de lagers smeren.

Marcel
  • maxie PPO Newbie
    edited November 2005
    Als trotse :D eigenaar van een 8 jarige Volvo heb ik 4 maanden geleden ook de stap genomen naar een aceton/benzine mix. Het resultaat wisselt ( rijstijl, weersomstandigheden, airco aan/uit, lange/korte ritten... ) maar een ding is zeker, het werkt ( ruwweg 10-20 % winst ). Zoals altijd is het probleem het meten van het resultaat. Het is altijd moeilijk om als leek de objectiviteit te bewaren.
    Wat me een beetje intrigeerd is dat er bij mijn weten blijkbaar weinig gecontroleerde meetresultaten zijn uitgevoerd door bvb universiteiten. Kunnen we via dit forum niet eens een "officiele " test organiseren/aanvragen zodat we wat meer concrete gegevens bekomen?
    Willy
Sign In or Register to comment.