Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oudere auto's

Martijn PPO Addict
edited July 2005 in Algemene Techniek
Uit andere forums krijg ik soms het idee dat ouderdomskwaaltjes ten onrechte(?) aan PPO worden geweten.
Hou goed in je hoofd dat de meeste PPO-rijders ouwe bakkies gebruiken... Dus de kans dat ouderdomskwaaltje het beeld vertroebelen is niet ondenkbaar. Maar dat mag de pret niet drukken ;-)
Er zijn er niet veel die hun gloednieuwe bak hieraan durven te offeren...

groeten

Comments

• KockieKockie PPO Burner
    edited November 2004
    Ik weet ook niet of het zo verstandig is om je nieuwe (direct ingespoten) bak om te zetten op ppo. Of zijn hier inmiddels al goede ervaringen mee opgedaan door de een of ander?
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited December 2004
    Mits alles goed is verwarmd kunnen ze het makkelijk hebben... zoniet kun je nog altijd voor biodiesel kiezen.

De VAG motoren vanaf 98 zijn zelf al voorbereid op biodiesel.
  • Martijn PPO Addict
    edited December 2004
    biodiesel geloof ik niet in, er zijn al voldoende mensen zoals jij die hebben aangetoond dat t ook op de basisstof (ppo dus) daarvoor kan. dus waarom die extra stap? de bedoeling van het idee, althans MIJN idee daarvan, is dat t goedkoop, simpel, en millieuvriendelijker word. biodiesel voldoet daar net niet helemaal aan. n simpele technische ingreep als verwarmen en afstellen ligt meer in die lijn.

groeten
  • edited January 2005
    Martijn , goed dat je dat noemt van de ouderdoms kwaaltjes...
    Hoewel ik het eerder achterstallig en/of klungelig onderhoud zou willen noemen.
    Want oud hoeft niet per definitie gammel te betekenen.

Meer dan eens lees ik her en der vastgelopen distributies waar men de PPO van verdenkt. Een paar dagen later vind men echter slechte spanrollen en totaal verraffelede riemen...

De nieuwere auto's hebben met hun veel hogere inspuitdrukken juist een veel beter toepassings gebied op ppo.Helaas , en dat kan ik me best voorstellen, kiepen de "nieuw rijders" iets minder makkelijk een mengsel in hun tank.
    Dus wordt er in die richting weinig ervaring opgedaan.

Groet,
    Martin
  • edited May 2005
    Hallo,

Ik gebruik tot 40% frituurolie in m,n peugot expert 1,9D (lucas) 19K, en ik merk dat het ding stukken beter start/loopt dan m,n Cit XM 2.1D met 335K. Zelfs bij vorst, ook is de topsnelheid omhoog gegaan ( moet je wel eerst een uur vol gas). Bij de XM kan ik wat (lekkers!) ruiken, de Peu stinkt niet eens.
    Ik vraag me af of de dealer wat zegt bij de 30k beurt.
    Vandaag gehoord dat in het boekje van een Renault Kangoo 19 dci, bio diesel verboden is.

Norbert
  • edited May 2005
    Ik rijdt een vrij jonge Peugeot HDi 2,0 met 40% zonnebloemolie.
    Dat start en rijdt probleemloos. Met een commonrail moet je niet verder gaan dan 40% anders geeft de hogedrukpomp (tot 1500 bar !!) te weinig druk af bij koude start. Bij zulke systemen hebben de injectoren zeer kleine verstuiver-openingen. Dan luistert de zuiverheid en de viscositeit van de brandstof heel nauw. Er wordt electronisch een nauwkeurige dosering afgegeven in meerdere trappen per arbeidslag van de zuiger.
    Die optimale docering (afh. van toerental / gaspedaalstand / positie van de nokkenas / motortemperatuur) wordt berekend door de ECU, d.w.z. de electronische controle unit.
    Door deze fijnere docerering zijn de motoren zuiniger en lopen de stiller.

Er is dus wel wat ervaring met nieuwere direct ingespoten diesels.
    Mvg.

Peus
  • gerMusic PPO Newbie
    edited July 2005
    Mijn ervaringenmet oudere auto's is dat de modellen voor '96 vaak nog natuurrubber gebruiken als aanvoer en retourleidingen. Die worden bij gebruik van PPO op den duur week/lossen op. Overal waar een beetje druk op staat gaat dan scheuren.

In m'n oude mercedes 407 (1986) was dat duidelijk te merken. Ook gebruikte deze nog papierfilters in de aanvoerleiding, die bij de minste verontreiniging heel makkelijk dichtslaan. Tevens zijn de oude tanks nu niet direct luchtdicht te noemen wat nogal wat condesvorming in de tank gaf.

Met de Nissan 2500 heb ik nooit problemen gehad van lekkende leidingen maar die was dan ook van 1996. Wel krijg ik problemen met het tanken (het ontluchtingsfilter raakt verstopt?)

Momenteel rij ik in een ford mondeo turbo diesel en het enigste verschil wat ik merk t.o.v. de Nissan/Mercedes is de lucht. De turbo-diesel hebben een lagere compressieverhouding en verbranden blijkbaar niet zo goed de geurstoffen in de WVO/PPO. Bij de Nissan/Mercedes mest je het weten wou je de gebruikte brandstof kunnen traceren. Bij de ford is de Chinees of de visboer er zo vanaf te ruiken.

Ger.
Sign In or Register to comment.