Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hevelpomp Pompy

MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
edited May 2007 in Olieen
Weet niet precies of dit de juiste categorie is, maar op de zoektocht naar jerrycan-beluchtingen en trechters, kortom, hoe tank ik het makkelijkst, kwam ik deze site tegen. Dit is een hevelpomp waarbij je alleen even hoeft te schudden om de slang vol te maken. Er zijn 2 uitvoeringen: 10L/min en 30L/min. Ze schijnen veel gebruikt te worden in de scheepvaart, maar misschien is het voor "ons" ook wel wat. Iemand ervaring met deze "pompjes"??

image

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited May 2007
    word "aangeraden" voor pleziervaart, in de echte scheepvaart zal je ze niet snel zien ;) vermoed dat het best bruikbaar is. maar wel schoon maken iedere keer, anders gaat die knikker vastplakken.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Zal die ook snel vastplakken als je hem om de dag nodig heb ja?? Kan natuurlijk een doosje met ontvetter meenemen en hem daarin bewaren :)
  • Martijn PPO Addict
    edited May 2007
    na verloop van tijd zal je hem schoon moeten maken, maar dat is met alles. in ontvetter bewaren? moert je dat weer eerst afspoelen voor gebruik. en dan weer laten drogen ;) of gewoon met diesel spoelen?
    edited May 2007
    Met WAT spoelen?? :shock: Dat kan ook ja, laatste beetje een beetje diesel door pompen. Dan is ie meteen genoeg gereinigd misschien zodat ie niet vastplakt.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    wat is dat nu weer voor een ruk pomp???
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Miglowie,

Geef geen 15 euri uit voor dat ding. Koop een terugslagklep met thule, slang erop en klaar. (niet een veerbelaste terugslagklep).

Als je hem elke dag gebruikt, gewoon in de ppo laten staan, desnoods in een olieblik met dino.

Die 30L/min geldt vast alleen voor water, dikke ppo zal dan wel 5l/min of zo zijn. Pomp kopen is beter.

Cheers,
    Tim
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Ben ik met Tim eens dat een pomp beter is, ik denk dat je hier 's winters helemaal niet mee uit de voeten kunt.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ik vind het idee van deze hevel'pomp' bijzonder creatief en goed bedacht. Desondanks zal een simpel kraantje met stukje slang onderop je jerrycan waarschijnlijk beter, sneller en handiger werken dan dit.
    edited May 2007
    Dat kraantje heb ik geprobeerd, maar dat werkt dus gewoon niet. Doorvoer in een 13mm slang is ongeveer 2 liter per minuut. En het nadeel van een electrische pomp vind ik weer dat je dus stroom moet hebben. Dillema's all over :P De 30-variant heeft een binnenwerks 20 mm, dus het lijkt me dat je daar toch wel redelijk snel mee moet kunnen hevelen...
    edited May 2007
    Miglowie,

Je kan ook een handpomp doen, zoals bv de bovenste op deze pagina.

Kijk es op marktplaats en zoek op "handpomp". Staan er twee, 12,50 en zonder prijs.

Dingen doen met diesel ongeveer 1 liter op 4 slagen.

Cheers,
    Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Miglowie,

We zijn erg benieuwd hoeveel jij eruit krijgt met hoeveel slagen...
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Miglowie said:

Dat kraantje heb ik geprobeerd, maar dat werkt dus gewoon niet. Doorvoer in een 13mm slang is ongeveer 2 liter per minuut.

Er zijn kranen en slangen die veeeel breder zijn dan 13 mm :).
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited May 2007
    Ik heb zo'n vleugelpomp op m'n IBC, werk op zich goed. Zit een slang van ca 3 meter aan met vulpistool.
    Hij plakt nu wat meer dus als je een tijdje niet gepompt hebt gaat ie wat stroef, dus misschien keertje met diesel spoelen.
    Maar hij is wel millieu vriendelijk :lol: en dat is ook wat waard.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik heb een pompje dat op een boormachine past. Het grappige is dat het een "Bosh-pomp" is.:lol: Ik heb het gebruikt om mijn APO mee te filteren zonder te moeten hevelen en achteraf te tanken. De boormachine is een 9.6V geval dat ik via een simpele PWM schakeling (om de snelheid te regelen) op een oude moto-accu heb aangesloten. Ik ga die binnenkort eens wat verder uitwerken. Dit wordt de thuistap denk ik...
    Het is een goedkoop doe het zelf alternatief en het is mobiel met de accu...

Zoiets ongeveer:

image

Grtz
    edited May 2007
    Ik heb m'n pompy30 geprobeerd en het gaat best snel, ook al haal ik uiteraard de 30 liter per minuut niet. Ik denk eerder iets van 20. Wel loop ik nog tegen het feit aan dat mijn slang aan de korte kant is. Daar ga ik morgen achteraan als ik een winkel kan vinden die open is en anders dinsdag. Verder offer ik een jerrycan op om dienst te doen als lekbak. Al met al ben ik niet geheel ontevreden.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Miglowie,

www.wildkamp.nl heeft in ieder geval die slangen wel, kijk even op de site voor de locatie bij jou in de buurt.

http://www.wildkamp.com/search-engine/ocmsSearch.do?ss=diesel
    Ingmar
    edited May 2007
    Stokers,

Wildkamp is super, heeft veel....

Maar is DUUR :evil:

Maar goed, beter duur dan niet te krijgen :x

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    ingmar said:

Miglowie,

www.wildkamp.nl heeft in ieder geval die slangen wel, kijk even op de site voor de locatie bij jou in de buurt.

http://www.wildkamp.com/search-engine/ocmsSearch.do?ss=diesel
    Ingmar

Ik neem gewoon van die doorzichtige slang, Ingmar, dat leveren ze zelf standaard bij de 10liter versie, dus neem aan dat die goed genoeg is. Verder is het wel makkelijk om te zien of het loopt en geen luchtbellen blijven hangen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    @Tim,

Ja niet echt goedkoop, maar ze hebben er van alles en nog wat, grote voordeel is dat ie 500 meter van mijn werk zit...en tijd....

@Miglowie,

Klopt die kan je ook prima gebruiken, hij hoeft ook niet bestand te zijn aan hoge druk en je past op om er noet overheen te rijden. Ga van de week trouwens ook een metertje of wat scoren van die doorzictige slang, om het deksel te maken in de stijl van a la Tim. Het terugslagventiel en de korf heb ik al maanden in de schuur liggen.

Groet,
    Ingmar
Sign In or Register to comment.