Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

betere verbranding van de ppo

edited June 2007 in Algemene Techniek
om een betere verbranding te krijgen kun je een cyclone gebruiken. zie ook www.cyclone3.com . heb dit zelfs op mijn moto zitten en het werk echt !

Comments

• Henk THenk T PPO Burner
    edited April 2007
    Is volgens mij door een aantal weetjewellers (T4 forum) ook getest, en dat riep nogal wat discussie op zodat de mensen die getest hebben alleen hun bevindingen nog via mail sturen en niet meer openbaar op het forum.
    Ik hoef het niet want mijn bescheiden mening zegt dat dit een broodje AAP is. :D

mvg Henk
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    En aangezien de gebruikers hier niet van commerciele verhaaltjes houden en er altijd wel iemand op de hoogte is van iets, heeft Cyclone the newbee het meteen lastig.

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik lees geen Koreaans jullie wel ?

hehe

LD
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited April 2007
    Meer een broodje hond, dus.

Groet, Cp
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]En aangezien de gebruikers hier niet van commerciele verhaaltjes houden en er altijd wel iemand op de hoogte is van iets, heeft Cyclone the newbee het meteen lastig.

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik lees geen Koreaans jullie wel ?

hehe

LD

Je kan ook gewoon het ami-vlagje aanklikken, dan krijg je engels. Zoals gebruikelijk, weinig inhoudelijk informatie en alleen de aanbeveling om vooral veel van die cyclone's te monteren. beetje kansloos, ook omdat er niet staat WAT het nou precies doet. Je kan ze in de inlaat monteren op diverse plekken, in de uitlaat, maakt allemaal niks uit. Vind het een vorm van non-informatie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Zo een cyclone zorgt ervoor dat de lucht in een draaikolk de motor
    ingaat en dit zorgt in theorie voor een betere vermenging lucht /
    brandstof. Dit geldt enkel voor atmosferische motoren, en vooramelijk bij
    grotere cylinderinhoud is er een 'merkaar' verschil... Het is meer een
    gedacht dan iets anders. Beter kan je een goede luchtfilter steken...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    [quote=cyclone driver]om een betere verbranding te krijgen kun je een cyclone gebruiken. zie ook www.cyclone3.com . heb dit zelfs op mijn moto zitten en het werk echt !
    Hoeveel heb je er op zitten?
    edited April 2007
    wodan said:

Waarschijnlijk pas als je er een stuk of 10 insteekt?? Vindt het dan trouwens wel apart waarom ze ook toepassing in je uitlaat aanbevelen. Gewoon verkooppraat of heeft dat invloed op de samenstelling van je uitlaatgassen?? :twisted: Tenslotte zijn we allemaal ook een stukje met het milieu begaan. Zoals Tim in een topic zei, voor het geld moet je het vaak niet doen.
  • pieter PPO Master
    edited April 2007

Tenslotte zijn we allemaal ook een stukje met het milieu begaan. Zoals Tim in een topic zei, voor het geld moet je het vaak niet doen.

Dat zegt Tim natuurlijk omdat hij anders niet meer slapen kan :lol:
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited April 2007
    Carlo said:

[quote=cyclone driver]om een betere verbranding te krijgen kun je een cyclone gebruiken. zie ook www.cyclone3.com . heb dit zelfs op mijn moto zitten en het werk echt !

Hoeveel heb je er op zitten?

Zijn moto; motorfiets. Misschien van totaal een stuks, of een per cylinder.
    Miglowie said:

wodan said:

Waarschijnlijk pas als je er een stuk of 10 insteekt?? Vindt het dan trouwens wel apart waarom ze ook toepassing in je uitlaat aanbevelen. Gewoon verkooppraat of heeft dat invloed op de samenstelling van je uitlaatgassen?? :twisted: Tenslotte zijn we allemaal ook een stukje met het milieu begaan. Zoals Tim in een topic zei, voor het geld moet je het vaak niet doen.
    In aanvulling op Wodan, het is ooit aangetoond dat het werkt bij oude motoren met carburateur. Hiermee werd een dampvormig mengsel gemaakt. Ontwerptechnisch was er weinig nagedacht over hoe het inlaatspruitstuk er toe te laten bijdragen, van die damp meer een gas te maken. Met als gevolgeen betere verbranding en dus rendement. Dat kon door de werveling te verbeteren. Weet nog van de laatste oliecrisis dat het ding toen als een geperforeerde vingerhoed na je carburateur te monteren.

Bij diesels is het helemaal onzin. Alle moeite en tijd is daar in het ontwerp gestoken om een goede werveling van lucht en brandstof te krijgen. Zeker de kennis opgedaan bij de tweetakt diesels met spoelpoorten heeft veel aan inzicht en nieuwe ontwerpen bijgedragen. Het ding zou hier alleen maar negatief op het ontwerp kunnen werken.

In de uitlaat zou het kunnen werken als een soort van uitlaattuning, met een lagere onderdruk voor de inlaatslag. Maar dan ook alleen bij ongeblazen motoren.

Ik zie dr weinig in. Net zo als de brandstofpil en de dieselpil.

Groet, Cp
    edited April 2007
    Cp, ik zie er ook weinig in, juist door de argumenten die je aandraagt, het kan nooit heel veel uitmaken hoe de lucht in je cylinder komt als het niet gemengd hoeft te worden met brandstof zoals een benzine-ding. En met turbodiesels al helemaal niet lijkt me. Daar wordt de lucht er al onder druk ingeperst dus zal het ook weinig wervelen...
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    [quote=Chicken Power]
    Zijn moto; motorfiets. Misschien van totaal een stuks, of een per cylinder.
    Miglowie said:

Cp, ik zie er ook weinig in, juist door de argumenten die je aandraagt, het kan nooit heel veel uitmaken hoe de lucht in je cylinder komt als het niet gemengd hoeft te worden met brandstof zoals een benzine-ding. En met turbodiesels al helemaal niet lijkt me. Daar wordt de lucht er al onder druk ingeperst dus zal het ook weinig wervelen...

Ik ben ook vrij sceptisch ingesteld tegenover zo'n producten... Maar! Bekijk even dit prentje, en kijk hoeveel van deze dingetjes ze voorzien in een motor...
    image

het enige dat ik dan kan denken is dat ze als bedoelingen hebben, om in elke "verandering" van de gasstroom (dus elke overgang) zo'n ding te plaatsen om de lucht of uitlaatgassen (terug) in een laminaire flow te dwingen.

als dit ook daadwerkelijk de bedoeling is en 't product ook écht werkt, dan geloof ik dat het zou kunnen werken... Een laminaire stroming geeft immers een stuk minder weerstand dan een turbulente.

Ze halen dan hun winst door op alle verbindingsleidingen tussen de verschillende "apparaten" de weerstand te minimaliseren.
    Vergelijk het maar met alle brandstofslangen van 6mm naar 10mm verhogen...
    Tot zover de theorie. Over de praktijk spreek ik mij niet uit.
  • frenkck PPO Burner
    edited May 2007
    Een laminaire stroming is juist niet gewenst om de brandstofmix optimaal te krijgen, omdat er nauwelijks uitwisseling met luchtstromen plaats vindt. Bij injectie maakt dit minder uit, maar bij een carburateur motor wil je veel werveling in je inlaat hebben voor een zo homogeen mogelijk mengsel.
  • cyclone driver PPO Newbie
    edited May 2007
    stelletje ongelovige thomassen !
    ik heb het geprobeerd op volgende voertuigen : daihatsu ferosa injectie op LPG, suzuki grand vitara turbo diesel intercooler (huidige wagen), honda fmx 650 monocilinder, kymco mxu 500 4X4 (quad). op al deze voertuigen had ik een goed resultaat ! ik vind dat je je niet kunt uitspreken over iets waar je zelf geen ervaring mee hebt. bij al deze voertuigen stak er slechts 1 cyclone in (ook op de motorfiets). je kan, maar hoeft niet, meerdere exemplaren te monteren. kijk ook eens op www.akings.nl
    het maakt ook niet uit wat voor type motor het is, zoals je kan zien heb ik het op verschillende voertuigen getest.

NIET LULLEN, MAAR ZELF UITTESTEN !!!!!
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited May 2007
    Dag meneer de cyclone driver.

Volgens mij kun je niet recht lullen wat krom is.
    €125 is voor menig een geen kattepis, dus ff testen is er zo niet bij.

Als ik kijk wat er bij menig turbo motor gebeurt na de turbo (ca 1 bar druk), word de lucht al redelijk in swüng gebracht, door de weg die de lucht moet afleggen in het inlaatspruitstuk.
    En als je denkt dat lucht en brandstof na dat het met ca.175 bar verneveld word nog beter mengt na het plaatsen van zo'n cyclone, dan word het toch echt tijd dat je is gaat kijken hoe die verstuiving er uit ziet in een tester.
    Mischien kan het bij benzine motoren werken, daar praat je over een lucht brandstof mengsel, en daar ben ik wat minder bekend mee.
    Maar als je er profijt bij hebt blijf je het toch lekker gebruiken, mij lul je niet zomaar om. (lekker eigenwijs :lol: )

mvg Henk
  • Bokkum PPO Addict
    edited May 2007
    Hoi Cyclone.

Kom eens met cijfers van je EIGEN testen? (bv acceleratie en verbuik)
    Aan " het helpt echt" gaat niemand hier geld uitgeven, net zo min als aan bijbelteksten of gemanipuleerde cijfertjes van een fabrikant/dealer.

Iets nieuws wordt altijd sceptisch ontvangen, en terecht!!
    Het barst nu eenmaal van de "slimme jongens" die met allerlei mooie praatjes geld willen verdienen.
    Die voorbeelden hebben we hier genoeg zien passeren, en sommigen forumleden hebben daar hun leergeld ruimschoots aan betaald.

Maar iedere uitvinding verdient het voordeel van de twijfel, dus overtuig ons met grondige argumenten van je gelijk inplaats van losse kreten te slaken.
    Natuurlijk krijg je dan weerwoord en zul je jezelf misschien aangevallen voelen.
    Maar indien je echt van je gelijk overtuigd bent, zal je die kritiek allemaal moeten weerleggen met argumenten waar geen hond omheen kan.

Ter opening (of einde?) van de discussie heb ik de teksten en berichten van de site www.akings.nl eens bekeken.
    Daarbij kwam ik tot de volgende commentaren:

Brandweer Flevoland:
    Die moesten zich de pleuris schamen dat hun heftruck en ladderwagens zo hard roeten.
    Denk nou niet dat die wagens ijskoud gestart worden; daar staat dus altijd een electrische motorverwarming op.
    Dat roetgedrag wijst dus op een verkeerde afstelling die mijns inziens nu verdoezeld wordt door zo'n cyclone (als het al waar is).
    Kun je natuurlijk zeggen:" Een teken dat die cyclone werkt", en daar moet ik het dan bijna mee eens zijn.
    Ware het niet dat die verbeteringen ook zonder cyclone mogelijk zijn, simpelweg door een betere afstelling.
    Cijfers ontbreken, en het doet mij een beetje denken aan een reclamepraatje van iemand die grote korting op zijn spullen krijgt in ruil voor positieve berichten.

Ook zijn die berichten maar wat in elkaar geflanst met knippen en plakken zonder kennis van zaken, want in de uitleg van het systeem wordt steevast gepraat over een gasklep.
    Helaas zit er geen gasklep in een grote Cummins of Mercedes. (1 of andere zedenprediker vervangt hier een wereldbekend dieselmerk door rode letterjes: Kummins met een C dus.. :? )
    Ook de cijfers die in een artikel genoemd worden zijn om te huilen: Een benzinemotor die slechts 20-40% van zijn brandstof verbrand? Was dat een T-Ford?
    Conclusie: Tikkie verdacht.

TNO-test:
    "Cijfers van TNO" zijn door de fabrikant gebruikt om een eigen uitleg te geven.
    Waarom niet gewoon de hele originele TNO-test afgebeeld?
    Was die niet positief genoeg?
    Conclusie: Door mijn negatieve ervaringen met dit soort zogenaamde officiele testen, die vervolgens door een fabrikant op geheel eigen wijze gebruikt worden, vind ik dit ook deze "test" verdacht.

De test van de MAN en Iveco:
    Dat soort testen kan ik ook ff vlug schrijven.
    Maar wat me vooral opvalt is de ouderdom en knulligheid van die testen.
    Iedere zichzelf serieus nemende fabrikant kan toch wel fatsoenlijke langeduur-testen uitvoeren ipv dit amateuristische "It's Amazing"-geklungel?
    Die MAN test zou wat betreft kilometrage nog wel door de beugel kunnen, maar die Iveco-test is natuurlijk gewoon een lachertje.
    Dus ook deze berichten komen bij mij onder de rode streep terecht.

Al met al geen overtuigende website. :?
    Voor zover mijn 2 cents op de "dieseltesten en berichten" van www.akings.nl.

Mvg, Leo.:D
    edited May 2007
    suzuki grand vitara turbo diesel intercooler : verbruik : was 10 liter, is nu 8 liter afhankelijk van het traject enz....vermogen : als ik de autostrade neem (E411) richting Luxemburg, dan kom je een aantal hellingen tegen. ik rij steeds 120 km/u en op die hellingen moest ik steeds terugschakelen, ook als ik me "lanceerde" aan 140 km/u. Nu, met die cyclone, kan ik gewoon tegen 120 km/u komen aangereden (5de) en ik kan 12O aanhouden, sterker nog, ik kan zelfs nog acceleren ! maar ja, t'zal gewoon inbeelding zijn zeker hé.
    ook het trekken van een aanhangwagen gaat veel vlotter.
    daihatsu feroza injectie op LPG : op dit voertuig had ik het minst voordeel, verbruik : weet ik niet meer. vermogen : verschil vooral voelbaar op hellingen en bij trekken van aanhangwagen.
    honda FMX 650 monocilinder : verbruik : was 5,5 en is nu 4,5. vermogen : hier in luxemburg (waar ik werk) is het heuvelachtig én bochtig. ik kon voorheen de 5de versnelling hier moeilijk "ophalen". dit is nu verleden tijd, nu kan ik de heuvels "opstormen" in 5de versnelling, wat een verschil !!!
    quad kymco MXU 500 4x4 : verbruik : heb geen idee, daar dit voertuig niet van mij is en ik er maar 50 kilometers mee gereden heb. vermogen : jawel, alweer een zeer goed resultaat ! duidelijk verschil voelbaar !
    maar, het zal allemaal inbeelding zijn hé

voor de Nederlanders :niet gelezen op de site dat je een "niet tevreden geld terug" garantie krijgt ????
    edited May 2007
    Das altijd ubergeil natuurlijk, op zich wel onredelijk van ons en vooral mij om sceptisch te zijn want ik lach de onwetende PPO die diesel stookt ook vet uit.

Dus mannen we bevinden ons op glatt eis jawohl.

In the name of science wil ik me wel opofferen om ergens zo'n ding te scoren het helemaal uit te honen to the max en dan maar een onafhankelijk oordeel vellen.

Drappie
    edited May 2007
    Er zit zo'n cyclone dealer om de hoek bij mij.
    Ga er morgen ff langs om ze te porren, maar ik weet nual dat de gehaaide carsalesmen geen tijd hebben om hem in te bouwen.

125 euries inclusief de inbouw pppfff ben benieuwd na de uitbouw heb ik natuurlijk wel een nieuw luchtrubbertje waarschijnlijk.

:wink:

Hata pasta cycloasta
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Heren,

op mijn suzuki motor motor zit standaard een ram air direct systeem. Dit zijn buizen die van vooraf de motor naar de airbox lopen. vanaf ongeveer 180km/u geeft dit een mega drukvulling en een gemeten hoger topvermogen van 8pk. Op een geremde dynobank gemeten, met en zonder drukvulling bij Ruud Freriks te Goes. De dynojet importeur.Deze lucht wordt in het ram air systeem ook wervelend ingezogen.

Ik vraag me dus af hoe hard zo'n autoluchtfilter aanzuigt. Zo'n cyclone zal denk ik wel de luchtstroom versnellen.
    In ieder geval succes Drappie!

groeten Ton
  • Bokkum PPO Addict
    edited May 2007
    Hoi Cyclone.

Leuk dat je de uitdaging aanneemt.
    Je moet alleen niet zo cynish zijn, dat komt niet zo prettig over.
    Als ik me zou laten beinvloeden door ongelovige mensen, dan had ik nooit iets "nieuws" uitgevogeld. :wink:

Je verhaal doet me denken aan de eerste keer dat ik met 20% LPG-toevoeging naar Luxemburg ging.
    Dat scheelde me op iedere helling precies 1 versnelling.
    Ben alleen benieuwd waar die cyclone dan zijn energie vandaan haalt, want bij een diesel heb je het hoogstens over 7% onverbrande brandstof.
    En dan spreek ik nog over een ouwe truttenschudder, want een moderne commonrail zit ergens rond de 3%.
    ###################################

[quote=Lord Drappo]In the name of science wil ik me wel opofferen om ergens zo'n ding te scoren het helemaal uit te honen to the max en dan maar een onafhankelijk oordeel vellen.
    Had niet anders van je verwacht Drappie.. :P
    ###################################

@Ton:
    Wat jij Ram-air noemt: Ik zit er al een tijdje over te denken om dat toe te passen bij mijn touringcar.
    Het is toch puur zonde die langsstromende lucht niet te gebruiken om je cilindervulling te verbeteren?
    Bij mij zal er dan alleen wel een soort luchthapper op moeten komen omdat ik niet zo snel rij.. :cry:

Mvg, Leo.:D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    @Bokkum, Suzuki noemt het SRAD=suzuki ram air direct. Elke japanse supersport motor heeft een ram air systeem standaard. De werking: je zuigt KOUDE lucht in, deze is veel compacter dan warme lucht. hierdoor en door de drukvulling heb je een betere verbranding.

Voor de normale luchtinlaten van het luchtfilterhuis zitten flappen(aan de binnenkant van het huis). Dan kan ie dus geen warme lucht meer aan zuigen vanaf het moment dat m'n drukvulling voldoende is.

De flappen zijn van redelijk stug rubber, en werken zoals een membraam in een tweetakt crosser/motorfiets.

Voor japanse auto's (oa Honda Civic)kun je een zgn cold air intake bestellen via tuners. Ik denk dat je eens naar die techniek moet kijken.
    Ik ben bang dat je snelheid mist om een conventioneel ram air systeem te gebruiken. Of je moet lucht gaan aanzuigen?

gr Ton
    edited May 2007
    bedankt voor de steun, bokkum.
    Je moet alleen niet zo cynish zijn, dat komt niet zo prettig over : het komt ook niet prettig over om meteen aangevallen te worden door mensen die het zelfs niet eens geprobeerd hebben. de verkoper heeft me overhaald door zijn voorstel : je moet me niet betalen, we plaatsen d'er één en als je er tevreden over bent dan pas betaal je me. vanaf toen was ik er een "fan" van :D
    edited June 2007
    en Drappo, wat zijn je bevindingen ???
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    [quote=cyclone driver]bedankt voor de steun, bokkum.
    Je moet alleen niet zo cynish zijn, dat komt niet zo prettig over : het komt ook niet prettig over om meteen aangevallen te worden door mensen die het zelfs niet eens geprobeerd hebben. de verkoper heeft me overhaald door zijn voorstel : je moet me niet betalen, we plaatsen d'er één en als je er tevreden over bent dan pas betaal je me. vanaf toen was ik er een "fan" van :D

Bij welke verkoper was dat? Zo een no cure no pay systeem bevalt me wel.
  • sauspasta PPO Burner
    edited June 2007
    Ben blij dat een Belg dat zegt, no cure no pay. Niemand bij zijn volle verstand betaald voor niets.

Dat verhaal van die 650cc één pitter, kom op man daar zit een bult kracht in. Ging je 30kmh de berg op in zijn 5.

Bij die suzuki diesel had je de cyclone nog voor de interkoeler of zelf na de turbo?

Ik ben echt niet scepisch hoor, maar is het een verkoop praatje of echt belangeloos ervaring delen.

Ik meng nog steeds met aceton, terwijl het waarschijnlijk na 100km er uit verdampt is, maar heb nog staads minder roet op mijn bumper.

vrgr Niels
Sign In or Register to comment.