Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Compressie meten zonder verstuivers?

atjongatjong PPO Addict
edited April 2007 in Algemene Techniek
Ik zou de compressie van mijn blok willen weten. Is het mogelijk om dit zelf te meten? Is een compressiemeter iets dat je kunt huren, of is het misschien zelfs betaalbaar genoeg om aan te schaffen? Op dit moment zijn de verstuivers uit het blok gehaald. Lijkt me een mooi moment om te meten, of kan dit niet?

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited April 2007
    Loop eens langs bij je lokale garage, die heeft het waarschijnlijk wel, zeker als het reeds lang meedraaiende is.
    Voor een 150 euro kan je ook zo'n ding kopen (met uitschrijver). Wellicht is een gewone manometer aan een rubberen slang met fitting goedkoper.
    Of de op deze site aangegeven meter iets is, kan ik niet zeggen. Wel erg goedkoop: http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lang=nl&target=d2.html
  • Bokkum PPO Addict
    edited April 2007
    Bacchus said:

Wellicht is een gewone manometer aan een rubberen slang met fitting goedkoper.

Hou je er dan wel rekening me dat je de inhoud van de slang moet optellen bij de compressieruimte?
    Oftewel: hoe langer de slang, hoe minder de meter gaat aanwijzen.

Mvg, Leo.:D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Heren,

Ik heb eens zo'n slang met manometer gezien. Je moet ook erg goed kunnen kijken waar die naald heenstuitert.

Een schrijver is beter.

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Hoe gaat dat dan in zijn werk dat meten? Moet je de motor ronddraaïen met de startmotor of op één poot minder laten lopen?
  • frenkck PPO Burner
    edited April 2007
    Ronddraaien met startmotor, wijzertje gaat dan heen en weer maar dat is dus soms slecht af te lezen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    motor altijd op startmotor laten draaien, en zorgen dat hij NIET kan aanslaan (lees: starten). Want dan kan meter kapot gaan!!
    Vergeet niet dat als hij aanslaat, de compressie zeer snel omhoog gaat. Vooral als je meet via gloeikaarsgaatje is er gevaar dat de verstuiver injecteert en de boel dus ontbrandt. Dan spreken we niet meer over 20 bar , maar meer het tienvoud hiervan.

Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    Hum hum, 150 euro iets teveel om even neer te leggen voor een compressiemeting. En een garage zal me zoiets ook niet snel meegeven he :). Jammer, want het zou nu geen echte inspanning meer kosten om de compressie te meten nu er geen verstuivers in het blok zitten. Heeft iemand wel een compressiemeter met uitschrijver en is het mogelijk om op de meeting in Bierbeek de compressie te meten? Of kan dat weer niet omdat na het uitdraaien van de verstuivers een nieuwe koperen ring nodig is? :? :?:
  • edited April 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Het meten van compressie is altijd een geneuk.
    Een goede meter kost +- ongeveer 100 voor benzine, 500 voor diesel.
    Als het ding 50 E zou kosten had ik er wel een gehad. Helaas.
    Maak je over compressie geen zorgen, als de motor slecht loopt loop eerst andere dingen na.
    edited April 2007
    Carlo said:

Maak je over compressie geen zorgen, als de motor slecht loopt loop eerst andere dingen na.

Slecht lopen is niet het probleem. Het starten op diesel is de afgelopen jaren verslechterd. Koude start: 10 sec extra voorgloeien is nodig. Warme start: 10 sec starten is nodig. Met een PPO-mix slaat de motor warm meteen aan. Koud is ongewijzigd. Ik dacht aan compressieverlies. Aan de andere kant: als hij eenmaal loopt, loopt ie zo netjes regelmatig dat er met de compressie eigenlijk niet veel mis zou moeten zijn... Ideeen?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Verbruikt hij olie (motorolie natuurlijk :lol: ) ?

Grtz
    edited April 2007
    Nero's tip: Zet een jerrycan diesel bij de motor en hang een aanvoer en een retourslang zó van de pomp in de can. Zonder filter ook. Test hoe het startgedrag dan is. Bij mij zijn alle startproblemen dan inééns opgelost....
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited April 2007
    Probeer er achter te komen of je veel druk hebt in je carter.
    Bij mijn auto een T4 mag de dop op het kleppen deksel er niet afgeblazen worden
    Misschien is er voor jou auto ook zo'n soort controle mogelijk.

mvg Henk
    edited April 2007
    Begin met je kleppen af te stellen, dit kan ook compressieverlies opleveren en is relatief gemakkelijk te doen...
    En een garage geeft dit echt wel een keertje mee hoor!
    edited April 2007
    soapwater said:

Verbruikt hij olie (motorolie natuurlijk :lol: ) ?

Nauwelijks. Tussen onderhoudsbeurten (15.000 km) heb ik 1 a 2 liter extra nodig.
    Carlo said:

Nero's tip: Zet een jerrycan diesel bij de motor en hang een aanvoer en een retourslang zó van de pomp in de can. Zonder filter ook. Test hoe het startgedrag dan is. Bij mij zijn alle startproblemen dan inééns opgelost....

Dat is een leuke test. Dat ga ik doen ja (als de verstuivers binnen zijn).
    Bacchus said:

Begin met je kleppen af te stellen, dit kan ook compressieverlies opleveren en is relatief gemakkelijk te doen...
    En een garage geeft dit echt wel een keertje mee hoor!

Zo ver ik het begrepen had zouden de kleppen van deze auto niet gesteld hoeven worden. Maar om eerlijk te zijn heb ik hier nooit naar gevraagd :oops:.
    edited April 2007
    Bij hydraulisch geregelde kleppen zou dat kunnen ja.
    Er kan echter ook aanslag op de klep of klepzitting komen en dan sluit ze ook niet goed...
    Kan je opsporen door een kleplektest.
    edited April 2007
    die hydraulische kleppenstoters gaan wel vaker stuk.
    Goed hoorbaar trouwens aan een luidere "tik".

Groeten,
    Nero
    edited April 2007
    hmmm... dat heb ik dus misschien. Af en toe tikt het ergens (luid) en af en toe niet.
    edited April 2007
    nero said:

die hydraulische kleppenstoters gaan wel vaker stuk.
    Goed hoorbaar trouwens aan een luidere "tik".

Hum hum, misschien is dit een leuke voor de meeting? Luisteren naar de verschillende motoren en beoordelen of er wat aan de hand is?
    edited April 2007
    weeral werken!!!! :evil: :evil:

Nero
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited April 2007
    Dan had je maar geen vak moeten leren.
    Arme Nero :D
    Wij zullen wel komen kijken hoe of je werkt.
    Succes,
    Douwe.
Sign In or Register to comment.