Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Caddy: The Switserland - Holland express

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
Vandaag ben ik de trotse eigenaar geworden van deze SEAT Inca. Ik heb hem overgenomen van Jor=, omdat aan mijn Corsa nu teveel kosten komen. Bovendien is die laadruimte van de Inca welkom!

image

Wat heeft deze Inca momenteel in huis:

- 2 3-weg kleppen
- buis-in-buis warmtewisselaar
- verwarmd filter
- 2de tank van 25 liter
- chiptuning voor PPO

Wat gaat er gebeuren:

- verbreden van de brandstofleidingen naar de 2de tank. Er is momenteel 8mm aanvoer en 6 mm retour. Dit wordt 10mm en 8mm.
- installatie van een 150 liter 2de tank ipv 25liter
- meten van de temperatuur van het buis-in-buis systeem. Wanneer nodig bouw ik de platenwarmtewisselaar in.
- inbouw van de Poelheizer

Maar eerst....aanstaande vrijdag naar Zwitserland. Vanaf Bern zal hij 250km een aanhanger trekken voor het verhuizen van mijn vriendin. Jammer genoeg komt ze (nog) niet naar Nederland.
«134567

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Smul gefeliciteerd !!

Eindelijk een echte auto, met een normale afwerkplek achterin.

Heel goed, laten we hopen dat die D snaar het haalt naar Switserland.
    Wat was de interval nou ?

De originele leidingen zijn smaller dan 6-8 mm.
    Ik zou de originele leidingen geheel vervangen voor Brezan 10 mm hose.

:wink:

Groet

Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    proficiat!!
    En als ik mij goed herinner is de pomp reeds vervroegd!! :lol: :wink: Groeten,
    Nero
    8)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Smul,

Gefeliciteerd met deze aankoop, volgens mij past er een IBC achterin, dus de tank kan nog groter :lol: Als je nog een tweede tank nodig hebt, kijk dan hier eens: http://www.plantaardigdieselen.nl/tanks.html?1177361045752 Kunstof tanks in verschillende grootten, tot zo'n 160 liter.
    Ik heb een telefoonnummer, laat even weten dan stuur ik dit per pb. Overigens is dit ook diegene die de APO van Niek levert in de buurt van Breda

Groetjes,
    Ingmar
    edited April 2007
    Smul ?

Heb je er geen boekje bij gekregen met onderhouds gegevens ?
    Ik heb nog een reserve velg ook voor je.

Drappie
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]Smul ?

Heb je er geen boekje bij gekregen met onderhouds gegevens ?
    Ik heb nog een reserve velg ook voor je.

Drappie

Er is een boekje met onderhoudsgegevens bij. Ik ben alleen nog aan het spitten hoeveel km de distributie meegaat. Hij is er op gezet bij 93.000km en hij staat nu op 167.000km.
    edited April 2007
    ik kan mijn boekkie weer is niet vinden ....

:cry:
  • EdEd PPO Burner
    edited April 2007
    Meeste VAG auto's gaan om de 90k aan de distributiewissel. Voor de Caddy tot aan 2002: 90k, vanaf 2002 120k. Als je mij het motortype ff doorgeeft, kan ik het exact voor je uitzoeken.

Ed :idea:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    Hey Smul,

Rij je de Inca nu op een normaal personenwagenkenteken?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Grads Smul!!

Nu de opties, AP50 met Drappie en een "echte" WW. Waar gaat de Crossa heen?

Tim
    edited April 2007
    AP-50
    Distributiesnaartje
    Spanrollers
    V-snaartje
    Filterpakketje
    Leidinginkjes
    Olie
    APO
    Tank
    :roll:
    Vignetje
    Verstuiversvernieuwen
    Drukaanpassen
    Siraikleppen aanleggen

Toedeloe Smullie !!!

It is a dirty job and somebody gotta do it !!!

ps 60.000 km distributie volgens mij.

LD
    edited April 2007
    Tim said:

Grads Smul!!

Nu de opties, AP50 met Drappie en een "echte" WW. Waar gaat de Crossa heen?

Tim

De Crossa wordt eerst ontdaan van zijn PPO-set. Vervolgens verkoop ik hem via Marktplaats.
    atjong said:

Hey Smul,

Rij je de Inca nu op een normaal personenwagenkenteken?

Ja.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Mooi karretje, Smul, ziet er op eerste gezicht zo wel knap uit. Gefeliciteerd, dat je maar heel wat kilometers ermee mag maken.
  • Jor= PPO Burner
    edited April 2007
    inderdaad een mooi karretje,... en ben je wel een beetje lief voor mijn inca??
    edited April 2007
    Smul gaat hem afraggen ...

zonder onderhoud naar Zwitserland.

Wanneer moest die riem vervangen worden Jor=?

Drappie
    edited April 2007
    [quote=Jor=]inderdaad een mooi karretje,... en ben je wel een beetje lief voor mijn inca??

Natuurlijk ben ik lief voor haar. Ze gaat alleen heel wat kilo's verslepen in Zwitserland...maar daar stel ik een lekker wasbeurtje tegenover :)
    edited April 2007
    Vandaag ben ik grotendeels bezig geweest de ombouwonderdelen uit de Corsa te halen.

Maar, ik heb even mijn temperatuursensor overgezet naar de retour van de Inca. Ik ga morgenochtend het rendement van de buis-in-buis warmtewisselaar meten. Dit zal voor mij de doorslag geven of ik overga naar de platenwisselaar of niet.
  • Jor= PPO Burner
    edited April 2007

Wanneer moest die riem vervangen worden Jor=?

Ik weet niet beter als om de 100000 d.riem vervangen.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Gisteravond zonder problemen thuisgekomen uit Zwitserland. Ik heb ruim 1700km gereden en hierbij 100 liter PPO verstookt.
    edited May 2007
    smul said:

Ik ga morgenochtend het rendement van de buis-in-buis warmtewisselaar meten.

Bijna 1 maand later: Traallalalalaa

Op de meeting die temp sensor maar weer van je af pakken :evil:

Tim :mrgreen:
  • pieter PPO Master
    edited May 2007
    Smul ?.... Smul ?...... ,is dat niet die student die niks met techniek had en de ombouw voor een natje en droogje graag aan de deskundigen op dit forum wilde uitbesteden??? www.ppo.nu/viewtopic.php?p=9259&highlight=#9259
    Wat mij betreft mag Smul ook direct "PPO-er van het jaar" worden, ook al is die nog maar halverwege.
    Ook zijn inzet met de lege flesjes, zowel voor ons als voor het kinderziekenhuis, is zeer prijzenswaardig.... petje af :!:
    (ik moet het hierbij laten Smul, m'n veren zijn op.......)
    edited May 2007
    pieter said:

Smul ?.... Smul ?...... ,is dat niet die student die niks met techniek had en de ombouw voor een natje en droogje graag aan de deskundigen op dit forum wilde uitbesteden??? www.ppo.nu/viewtopic.php?p=9259&highlight=#9259
    Wat mij betreft mag Smul ook direct "PPO-er van het jaar" worden, ook al is die nog maar halverwege.
    Ook zijn inzet met de lege flesjes, zowel voor ons als voor het kinderziekenhuis, is zeer prijzenswaardig.... petje af :!:
    (ik moet het hierbij laten Smul, m'n veren zijn op.......)

Dankje Pieter..:) Ik heb afgelopen jaar al inmiddels meer dan 1700 liter weggestookt en de teller blijft doorlopen!
    Tim said:

smul said:

Ik ga morgenochtend het rendement van de buis-in-buis warmtewisselaar meten.

Bijna 1 maand later: Traallalalalaa

Op de meeting die temp sensor maar weer van je af pakken :evil:

Tim :mrgreen:
    Zo nu en dan heb ik ook nog andere dingen te doen dan mijn PPO-hobby. Dan moet de Inca gewoon kilometers vreten en wil ik lekker van mijn setje genieten. Twee weken terug moest ik de gehele vrijdagnacht doorbikkelen om mijn PPO-spullen op tijd uit de Corsa te halen. Zaterdagochtend werd hij namelijk verkocht. Nu ben ik grote opruiming aan doen.

Volgende week komt mijn 138 liter tank binnen en zal ik aan gaan sluiten. Het weekend erna namelijk naar Zwitserland, dus kan ik er gelijk van genieten.
    edited May 2007
    Mooeeeaaaahhhh!!

Donderdagavond heb ik mijn nieuwe tweede tank ingebouwd, 138 liter keiharde inhoud :P Ik heb hem nu even vastgesjord met spanbanden, maar ik ga binnenkort een houten kast eromheen maken, zodat de spanbanden niet nodig meer zijn.

Gedengedeng Gedengedeng oeh oeh! 2500 kilometer zonder te tanken op APO/PPO!

Ook heb ik even mijn brandstoffilter van de PPO vervangen. De auto begon in te houden dus het werd hoog tijd.

Ai...en nu komt het ergste. De uitlaat rammelde als een tierelier bij lage toeren. Wat bleek, de katalysator kapot.. Bij nadere inspectie bleken alle 3 de uitlaatdelen doorgeroest te zijn. Vandaag alles laten vervangen, schade 800 euro.

Komende week afspraak maken voor vervanging van de distributieriem en spanrol. APKtje heb je een zaterdag de tijd?

Foto van de tank volgt nog.
    edited May 2007
    smul said:

Ik heb hem nu even vastgesjord met spanbanden, maar ik ga binnenkort een houten kast eromheen maken, zodat de spanbanden niet nodig meer zijn.

En hoe ga je die kist vastzetten? Spanbanden misschien? :mrgreen:

Foto van de tank volgt nog.

Foto's! Foto's! Foto's! 8)
    Heel veel foto's van alle details van de tank en de ophanging willen wij zien! En niet alleen het eindresultaat, maar ook de tussenstappen. Gewoon je fototoestel in je gereedschapskist leggen als dienst aan de maatschappij (that's us) :).

Ai...en nu komt het ergste. De uitlaat rammelde als een tierelier bij lage toeren. Wat bleek, de katalysator kapot.. Bij nadere inspectie bleken alle 3 de uitlaatdelen doorgeroest te zijn. Vandaag alles laten vervangen, schade 800 euro.

Ai ai, ik hoop dat je het niet bij KwikFlut hebt gedaan, anders sta je er over 2 jaar weer... :(
    edited May 2007
    Smul,

Je bent toch niet verplicht om op grijs kenteken een Kat te hebben?

Ingmar
    edited May 2007
    ingmar said:

Smul,

Je bent toch niet verplicht om op grijs kenteken een Kat te hebben?

Ingmar

Waarom niet? Ik heb namelijk geen idee..
    edited May 2007
    Smul,

Nou, volgens mij had ik dat gehoor van Multivan Generation, die had uit zijn transporter ook de Kat verwijderd voor meer vermogen en is niet verplicht op grijs kenteken. Maar misschien is er iemand bekend met deze regel ? APK-Ologen ?

Ik heb dit gegoogeld:
    http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html

Over de Katalysator
    Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.

KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:

De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.

KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:

Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.

Dus dit houdt in dat een KAT dus niet verplicht is als een diesel door de roettest komt, en is dus niet expliciet voor een grijs kenteken. Volgens mij kan de roetmeting beter zijn met PPO dan Diesel dus.......

Gr. Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    [off topic]
    ingmar said:

Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst.

Hier klopt niets van, een roet meting word gedaan met een onbelaste motor vol gas. Dit betekend dat de turbo wel draaid maar geen druk opbouwd en derhalve niet meer lucht in de motor perst dan dat de motor zelf al aanzuigt.

[/off topic]

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Ahum....

Hij schreef niet hoor.....hij citeerde !

Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Natuurlijk, het ging er niet om wie het schreef, het ging er om wat er geschreven werd.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    De tank:

image

image

Stukje ijzer á 800 e

image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik had dit topic ff niet meer gevolgd helaas.
    @smul, had je er niet aan gedacht de kat te demonteren, aan de bovenkant(onzichtbaar als ie er weer onder zit) een gat in slijpen, zooi eruit halen en weer dichtlassen. roetmeting op ppo doen en geen haan kraait er na volgens mij.

gr Ton
    edited May 2007
    smul said:

Ik heb namelijk geen idee..

En ook geen grijs kenteken; wel een plaat die begint met een B.
    smul said:

De tank:

Wauw, past daar 138 liter in?? Hij ziet er zo klein uit. Zoiets zou ook nog wel in mijn kofferbak passen ;). Ik zou hem wel extreem goed vastmaken, want bij een aanrijding is je passagier niet erg blij met zoveel gewicht in zijn nek. Die 4 spanbanden houden dat echt niet bij een echte catastrofe. Vrachtwagenspanbanden zijn veel beter.
    edited May 2007
    suzuki said:

Ik had dit topic ff niet meer gevolgd helaas.
    @smul, had je er niet aan gedacht de kat te demonteren, aan de bovenkant(onzichtbaar als ie er weer onder zit) een gat in slijpen, zooi eruit halen en weer dichtlassen. roetmeting op ppo doen en geen haan kraait er na volgens mij.

gr Ton

Ton, heb ik niet aan gedacht. Volgens mij heeft de kat wel een positieve uitwerking, omdat de auto nu merkbaar minder stinkt. Maarja, daar betaal je dus wel voor!!
    atjong said:

En ook geen grijs kenteken; wel een plaat die begint met een B.

Nope, hij begint met een V, dus wel grijs kenteken
    atjong said:

Wauw, past daar 138 liter in?? Hij ziet er zo klein uit. Zoiets zou ook nog wel in mijn kofferbak passen ;). Ik zou hem wel extreem goed vastmaken, want bij een aanrijding is je passagier niet erg blij met zoveel gewicht in zijn nek. Die 4 spanbanden houden dat echt niet bij een echte catastrofe. Vrachtwagenspanbanden zijn veel beter.

Zoiets past ook in jouw kofferbak! Als je die ringtank hebt ingebouwd en je wil uitbreiding van je tankcapaciteit kun je een systeem opzetten met een 3de tank..lijkt me zeer interessant!
    Ik rij meestal remy in de auto...helemaal alleen...maar met dat vastzetten ga ik nog aan de slag. Er komt namelijk nog isolatie in en de tank wordt geheel weggewerkt.
    Bovendien...mijn mooie nieuwe 138 liter tank zie ik ook niet graag bij een aanrijding langs mij dwars door de voorruit vliegen! :shock:
    edited May 2007
    Wat ik zo kan zien ligt er nog een randje achter de stoel waar hij sowieso niet zo snel overheen zal schuiven. Misschien gewoon in een gelaste stalen bak die je vastschroeft aan de bodemplaat?? Of zit daar precies je originele tank onder??
    edited May 2007
    Miglowie said:

Wat ik zo kan zien ligt er nog een randje achter de stoel waar hij sowieso niet zo snel overheen zal schuiven. Misschien gewoon in een gelaste stalen bak die je vastschroeft aan de bodemplaat?? Of zit daar precies je originele tank onder??

Klopt, daar zit een rand van de laadvloer. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar de tank onder de vloer zit, maar dat zal Drappie wel weten..

[mod=walks around in the countryside of APO-land and jells]Drappie...kom eens van die chick af! Je kennis is nodig[/mod]
    edited May 2007
    Aan de andere kant, als je toch aan het lassen ben, las hem dan meteen vast aan de vloer :D
  • sauspasta PPO Burner
    edited May 2007
    Kom die tank van "plantaardigdieselen"?
    Weet je waar het bedrijf zit, zodat ik kan overwegen de tank op te halen?
    vrgr Niels
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    sauspasta said:

Kom die tank van "plantaardigdieselen"?
    Weet je waar het bedrijf zit, zodat ik kan overwegen de tank op te halen?
    vrgr Niels

Niels, je hebt PB.
    pjotter said:

Smul: als je mij de maten van de tank doorgeeft. las ik een rvs frame/beugel in elkaar met 4 boutgaten dr in om de tank veilig te bevestigen aan de laadvloer.
    .

als de baas vervelend is betaal je alleen materiaal kosten :lol:

maar niet gisteren klaar , want ben ook nog met mn eigen rvs tank bezig aan te passen
    .

grtn

De maten zijn 75cm x 55cm x 35 cm. Zou wel mooi zijn als je daar iets voor kunt maken. Veiligheid boven alles he.
    edited May 2007
    Tank zit onder je bodemplaat aan de rechter zijde, met andere woorden Smul ...

Je balans is totaal verneukt, je hebt 130 kg aan de verkeerde kant gelegt.

wiellagers zullen daardoor harder gaan slijten aan 1 kant.

etc etc ...

Ok ik duik er weer op !!

Drappie
    edited May 2007
    Mijn idee was meer van: Ik rij meestal alleen in de auto. Dat betekend dat mijn gewicht (70 kilo) aan de linker kant zit. Om het gewicht te verdelen heb ik de tweede tank aan de rechterkant gemonteerd. Mijn originele tank zit bijna nooit vol.
    edited May 2007
    tsja zo kan je het ook bekijken he ...

je plaats een extra tank zonder meters en toeters die lucht hapt op de eerste heuvel en je laat de tank die alles kan leeg eronder hangen ....

Drappie
    edited June 2007
    Deze week heb ik de hinder ondervonden van het gebruik van slechte brandstofslangen. Jor= had namelijk doorzichtige (tuin)slangen gebruikt? Ik heb het brandstoffilter vervangen waarbij ik de slangenklemmen moest loshalen. Vervolgens nieuw filter erin en alles weer vastgedraaid. Nu bleek hij lucht te happen en zag ik belletjes door de leidingen gaan als ik even had gereden. Ik heb vervolgens alle slangenklemmen langsgelopen, maar dit hielp niet.

Ik heb daarom de volgende maatregel genomen. De slangen die op het filter uitkomen allemaal vervangen door Brezan brandstofslang. (die had ik nog liggen uit de Corsa). De slangen die Jor= heeft gebruikt waren keihard geworden waarbij ze scheurden en luchthapten.

image

Omdat ik niet de gehele slang naar de tank vandaag wilde vervangen heb ik een voorfiltertje geplaats, zodat ik de slang op het filter wel kon vervangen, maar ik de slang naar de tank (voorlopig) kan laten zitten. Blijft bij jullie dit voorfilter ook maar halfvol???

image

Ik ben erachter gekomen dat de thermostaat ook kapot is. Hij staat net als toen bij de Corsa altijd open :(

En de rubberenring uit het deksel van mijn tank was IN de tank gevallen....BAAAAHHH ooit wel eens tot aan je elleboog met je arm in de APO op zoek geweest naar een rubberen ring?? :P

image
    edited June 2007
    Smuller,

Ik heb zo'n filtertje wel eens alle hoeken van de koffer laten zien, maar kreeg de laatste bel er niet uit :x
    Verder nooit last van die bel trouwens, hij blijft braaf zitten.
    smul said:

BAAAAHHH ooit wel eens tot aan je elleboog met je arm in de APO op zoek geweest naar een rubberen ring??

Als je de verhalen leest van sommige feesten in Groningen....:?

Cheers,
    Tim
    edited June 2007
    Zoals je hem op de foto ziet, had ik de motor even laten lopen. Daarvoor had ik de onderkant losgehaald en hem helemaal volgezogen. Yak..APO+petroleum in je mond smaakt niet goed! Ik proef het nog!

Net moest ik even een snabbeltje van Marktplaats ophalen, dus ik dacht mooie test. Tot nu toe lijkt het luchtprobleem opgelost. Dit waren echter allemaal binnenwegen. Morgen de snelweg op. Dan komt de vuurproef.

De Inca moet morgen 1000kg extra verslepen.

:D
    edited June 2007
    Hoe weet jij dit dan ?

Ik ben erachter gekomen dat de thermostaat ook kapot is. Hij staat net als toen bij de Corsa altijd open

Groet

Drappie
    edited June 2007
    smul said:

De Inca moet morgen 1000kg extra verslepen. :D

Gaat ie kapot?

Inca heeft een laadvermogen van een dikke 600 kg...... En de trekhaak kan op kenteken max 1000 zijn, maar dat is natuurlijk incl het gewicht van de aanhanger.

Ik hoop dat je weet wat je gaat doen.

Cheers,
    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    [quote=Lord Drappo]Hoe weet jij dit dan ?

Ik ben erachter gekomen dat de thermostaat ook kapot is. Hij staat net als toen bij de Corsa altijd open

Groet

Drappie

Dit merk je wanneer je een koude motor start, de radiator tegelijk warm wordt met de rest van het systeem. Bovendien wordt je koelwater max 50 graden tijdens het rijden, maar zodra je even stilstaat loopt het gelijk op richting de 80 graden zoals het hoort te zijn.
    pjotter said:

zal dus wel een volle ibc zijn.

de seat kan dat qwa trekkracht wel aan .
    maar maak geen brokken, want dan word t wel hele dure olie.

Nope, het gewicht wordt verdeeld over de Inca en de aanhanger.

Natuurlijk ben ik voorzichtig, maar een ongelukje zit altijd in een klein hoekje!
Sign In or Register to comment.