Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citreon XM 2.1 TD met Bosch pomp

Frank Hilgevoord PPO Newbie
edited April 2007 in Algemene Techniek
Hallo,

Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie iets zinnigs kunnen zeggen over het volgende;

Een jaar geleden ongeveer ben ik begonnen met experimenteren met PPO in mijn Citroen XM 2.1 TD met Bosch pompen (VE532). Daar had ik er drie van (auto's) allemaal uit de begin 90'er jaren en diverse kilometrages. Ondanks de verzekeringen op de diverse forums dat deze pompen zeer geschikt zouden zijn voor PPO zijn ze alle drie geweldig gaan lekken na toevoeging van zonnebloem olie aan de diesel (varierend tussen 20 en 50%). De auto's reden goed en stonken als een patat tent maar gingen helaas ALLEMAAL lekken.
Bij terugkeer naar 100% diesel stopte het lekken na een paar tanken.

Als antwoord op deze vraag kreeg ik oa van Esbett dat het wel aan de pomp zou liggen. Ze hadden het echter alle drie dus dat lijkt mij sterk.

Heeft iemand dezelfde ervaring? en wat zou de oorzaak en noplossing zijn?

bedankt alvast

Frank Hilgevoord

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    [quote=Frank Hilgevoord]Ondanks de verzekeringen op de diverse forums

Frank,

Begrijp me niet verkeerd, maar wat stond er nog meer bij al die verzekeringen, dat ombouw (van in ieder geval een warmtewisselaar) gewenst/noodzakelijk is, wil je goed van ppo genieten?

Het probleem van ppo is, dat het dikker is dan diesel. De interne transferdruk in de pomp wordt daarmee ook hoger. Daar kan afdichting van de XM pomp dus niet tegen. De ppo dunner maken (verwarmen) zal dat wellicht oplossen, je zou ook de transferdruk nog kunnen aanpassen.

Na de meeting in belgie weten we wat voor invloed koude en warme ppo heeft op de interne druk van pomp, dan kun je hier meer over lezen.

Dus de oorzaak mijns inziens: Te hoge transferdruk in de pomp
    De eerste oplossing: Bouw een Warmtewisselaar in

Succes,
    Tim
  • edited April 2007
    DELETED
  • Frank Hilgevoord PPO Newbie
    edited April 2007
    Nou daar heb ik dus ook een vraag over die tot nog toe niemand heeft kunnen beantwoorden.
    Ik heb van diverse kanten de suggestie gekregen om de PPO voor te verwarmen via een warmte wisselaar. Het lekken ontstond meestal bij het draaien na het starten dus kopude motor. Een warmtewisselaar doet dan nog niks en de pomp zelf is ook nog koud. Dus hoe verwarm je het mengsel dat al in de pomp zit en dus in het begin wordt gebruikt?? juist dan krijgt de pomp het meest voor de kiezen.

??????

gr frank
  • edited April 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    ik rijd al heel lang op APO en heb nog nooit iets zien lekken uit mijn boschpomp ....

weer een huilebalk die klaagt dat zijn pomp lekt.

:cry:
  • edited April 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    [quote=Frank Hilgevoord]pompen zeer geschikt zouden zijn voor PPO zijn ze alle drie geweldig gaan lekken na toevoeging van zonnebloem olie aan de diesel (varierend tussen 20 en 50%)
    Hier hetzelfde verhaal met een VP-pomp van Bosch Frank. Na 1 tank diesel en daarna een mix van 33% ppo lekt er bij mij niks meer. Er is maar 1 echte oplossing: 2-tanksysteem.

[quote=Lord Drappo]weer een huilebalk die klaagt dat zijn pomp lekt.
    Jij huilt veel meer en over hele andere dingen Drap, dus niet zo hard van stapel lopen. 't Is toch juist goed dat Frank hier om raad komt vragen i.p.v. PPO de rug toe te keren?
    edited April 2007
    nou Drappo, niet ik maar de auto's waren de huilebalk.

het stroomde eruit dus dat was geen optie.

Vwb het twee tank systeem, vreemd genoeg staat de 2.1 td XM bij Elsbett als 1 tank systeem genoteerd. Het zou dus moeten gaan.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    toen ik met zonnebloem olie begon had ik er drie omdat er een slecht werd en ik een vervanging vond. Nu nog maartwee omdat er een overleed aan gebroken aut bak.

Partner en ik rijden er nu elk 1. Ik experimenteer nog steeds met de mijne. De andere heeft een verbod op PPO van de berijdster ivm lekken en stank in parkeergarage werk.

Ik ga verder lezen op het forum.
  • edited April 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.