Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Actueel: fijnstof: de 7 grote vergissingen
Hallo,
Hier gaat het over actuele zaken waar de hoge heren van de 2e kamer geen raad mee weten. Toch maar die roetfilters stimuleren.....laten ze eerst eens onderzoek verrichten op welke auto's dat echt noodzakelijk is. :roll:
Lees:
http://www.elout.xsdsl.nl onder Mijn Column (links te vinden) de artikelen van dd. 16-4-2005 en 14-4-2005.
Het artikel over koolzaadolie en zeer zuinige diesels (o.a. HDi) spreekt mij wel aan :!:
:D Mvg.
Peus
Comments
Als het gaat om fijn stof wordt gezegd dat het merendeel van natuurlijke oorsprong is en dat die 3-9% extra roetdeeltjes dus te verwaarlozen zijn. Je hebt fijn stof en je hebt fijn stof: als het gaat om roet dan zijn dat hele fijne deeltjes die erg diep in de longen kunnen doordringen en zich daar kunnen vastzetten en opstapelen. Als het gaat om Saharazand of zoutpartikels van de zee heb je dat probleem niet: die worden vrij gemakkelijk door de trilhaartjes in onze bronchiën naar buiten gewerkt. Die 9% extra roetbelasting voor onze longen is dus wel degelijk van belang. Dat in combinatie met andere uitlaatgassen... in Tokyo staan er niet voor niets zuurstofpalen en zijn er niet voor niets zuurstofcafé's...
Dat is hetzelfde als er mee schermen dat de aardstraling en kosmische straling veel meer radioactiviteit geven dan dat een gemiddelde kerncentrale lekt. Aan u de keuze of je naast een kerncentrale wilt wonen die 3-9% radioactiviteit lekt of gewoon ergens in de natuur waar je natuurlijke straling over je heen krijgt.
Ik wil maar zeggen: het is een beetje gekleurd...
Wat niet wil zeggen dat er inderdaad ernstiger onderzoek gedaan moet worden en niet gewoon er wat op los lullen om een gelijk te halen.
1. De oude diesels hebben meer "onschadelijke" roetuitstoot. Dit moet je dus vertalen als groffe roetdeeltjes. Door de grofheid van de roetdelen van oude diesels slaat dit ogenblikkelijk neer. Het blijft dus niet in de lucht.
2. De nieuwe diesels stoten "schadelijk" roet uit. De fijnheid is door naverbranding zo fijn van structuur dat het overal in de luchtwegen kan ophopen.
Hier heb je dus al twee verschillen die wezenlijk anders zijn maar wel door de overheid op 1 hoop gegooit worden om extra accijnzen te heffen.
Vervolgens hebben we zonnebloemolie, koolzaadolie enz. Co neutraal daar de groei van het nieuwe plantje de CO uitstoot weer neutraliseert. Als je goed afstelt geen roet enz enz enz Hier is niets gekleurd aan maar gewoon feiten. Je hoeft slechts de duitse rapporten op te vragen en alles wordt duidelijk. Onze overheid is dan wel zijn accijnzen kwijt en je tankt bij de Aldi voor 45 cent.
Kortom de discussie over roetfilters enz wordt geleid door onkundige milieu activisten en worden zeer grof gesponserd door de roetfilter fabrikant. Objectieve bericht geving en onderzoek ontbreekt.
Laat mijn berichtgeving maar gekleurd zijn het is wel gebaseerd op hoor en wederhoor in de branche en bij kenners.
Massaal op de motor zou een goede optie zijn. Maarjah daar zijn nog niet zo veel goed werkende diesels van. Anders zit je toch weer aan de benzines en met je kop in de regen...
Alle mogelijkheden kunnen wel ingeschaald worden op de mate van milieubelasting. De minste erge opties horen het minst belast te worden.
Gezien de traagheid van de nederlandse regering zal zoiets pas in het jaar 2080 ingevoerd kunnen worden.
(ikzelf produceer zeg maar nog meer afval dan de auto) - denk ik:
Waarom hebben ze (afgezien van de power) die dingen eigenlijk veranderd? Ze zijn minder betrouwbaar geworden, stoten meer giftige stoffen uit (meer NOx en meer ioniserende kleine deeltjes) en kunnen ook nog eens niet gewoon ppo verstoken. Ik zit zo gek nog niet met mijn 17 jaar oude schuit, minstens zo veilig als een nieuwe en VEEL beter voor het milieu!