Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Omega 2.5 TD 1996

1235»

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    atjong said:

Och, mijn 'mannetje' bij de Opel heeft dat de vorige keer via de computer gedaan. Zolang die mogelijkheden er zijn maak ik er graag gebruik van

Dat is beter zo een "mannetje" bij de garage. Waar ik woon is een BMW garage, die jongens hebben er goed verstand van, ze hebben bij mij laatst ook de pomp versteld met de computer omdat de motor wel eens af sloeg als ik hem in zijn D zette.

Maar eh.... ik neem aan dat nu je auto APK gekeurd is je nu als een speer om gaat bouwen toch?

Groeten,

Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    APK en ombouw heeft niks met elkaar te makem hoor. De WW en de elektrische verwarmer doen het goed (hoewel ik die laatste eigenlijk niet gebruik). Stukje bij beetje wordt de 2e tank steeds meer een feit. Ik lig nog voor op jou hoor ER :).
    edited June 2007

Ik lig nog voor op jou hoor ER .

Nee hoor ik rijd al op 100% PPO, het enige wat ik nog wil doen is een snelspoel systeem aanbrengen maar dat doe ik na de zomer als het kouder gaat worden.

Zolang de beemer gewoon goed blijft starten houd ik mijn systeem zoals het nu is. Dat neemt niet weg dat ik wel constant denk over verbeteringen aan mijn systeem en deze ook zal aanbrengen.

Groeten,

Easy rider.
  • edited June 2007
    DELETED
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Arne,

Dat zal Tim geweest zijn. Mijn E-Klasse heeft er ook last van. Ik heb goede resultaten gehoord van Meguiars Plast-x http://www.meguiars.com/?clear-plastic-care/PlastX-Clear-Plastic-Cleaner-Polish
    Heb ze zelf tot nu toe alleen eens goed met commandant cleaner schoongemaakt.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2007
    [quote=easy rider]Nee hoor ik rijd al op 100% PPO
    Goed man! Ik zie dat ik wat gemist heb op je ombouwverslag. Ga het zometeen allemaal doorlezen; ik zag foto's (foto's=goed!).
    pjotter said:

vraag me wel af wat jij met 6 meter slang , die klaar ligt voor je 2e tank
    onder de motor kap doet.

Dit bedoel ik:
    image
    Hoewel ik dat voor de APK wel wat netter had neergelegd. Ik heb afgelopen weekend de slangen van achteren naar voor getrokken en heb ze voor nog niet korter gemaakt of aangesloten, dus het ziet er nog niet uit. En omdat ik in totaal 16 meter slang had denk ik dat er ongeveer 6 meter onder de motorkap ligt :).
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    Hi Atjong,

Het was mij al eerder op gevallen maar......... Je bent wel erg vroeg je nest uit om nieuwe berichten op het forum te zetten zeg. 04:18, man dan lig ik nog vet te snurken.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2007
    Dat moet 05:18 zijn, maar de forumsoftware kent geen zomertijd. Ik vertrek meestal om 05:30 naar het werk, vandaar.
    edited June 2007
    Okee, goed nieuws en slecht nieuws. Goed nieuws: Ik heb de Boschbout op mijn inspuitpomp los kunnen tikken en de O-ring kunnen vervangen. Slecht nieuws: De pomp lekt nu een stuk erger! Een verslag.

Na wat moed verzameld te hebben en een paar flinke tikken op de bout lukte het lostikken in de draairichting van de bout goed. De bout kwam er vrij makkelijk uit.
    image

En wat bleek toen? De overige 3 (torx) bouten van het deksel waren M6 x 25 mm maar de speciale bout was M6 x 60 mm. Nog een grapje van meneer Bosch. Deze bout houdt dus niet alleen het deksel vast, maar ook de behuizing van de quantity adjuster (debiet regelaar?) die eronder zit. Mijn M6 x 25 mm RVS inbusboutjes van de bouwmarkt waren dus niet bruikbaar.
    image

Toen kon het deksel eraf. Hier de (nog niet schoongemaakte) binnenkant.
    image

En hier de ingewanden van de pomp. Wat me opviel was dat er vrij veel zwarte deeltjes (vuil) in de pomp zaten. Ik heb de neiging om alles schoon te spuiten met de compressor maar bedwongen. Nero, kun je uitleggen wat we hier allemaal zien?
    image

Een totaalplaatje.
    image

Het vervangen van de O-ring was zo gebeurd. Hij paste perfect. Ik heb alle randen netjes schoongeveegd en het deksel terug geplaatst. Uiteindelijk heb ik de bout vervangen door een huis-tuin-en-keuken bout waar ik nog even een schroevendraaiersleuf in heb gezaagd omdat een normale dop niet meer om deze bout past door het opstaande randje in het pompdeksel. Volgende week een RVS boutje halen.
    image

En toen starten he. Ik heb hem 30 sec in contact laten staan en toen gestart. Hij startte vrijwel meteen, terwijl er toch een grote stortvloed aan brandstof uit de pomp liep toen ik het deksel er af haalde. Maar toen ik na het starten met de zaklamp onder de auto keek zag ik dat het lekken erger geworden was: 1 druppel per sec bij stationair. Ik heb de boutjes wat aangedraaid, maar het heeft niks geholpen. Je ziet de brandstof langs de onderste rand van het deksel (onder op de foto) uit de pomp lopen. Nu morgen maar weer alles uit elkaar halen en kijken of ik iets raars tegenkom :(.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    Die zwarte deeltjes die horen daar NIET.
    Uit wat bestaan ze? Zijn ze magnetisch? Zijn ze brandbaar?
    Kortom, WETEN wat het is is zeer belangrijk om de juiste conclusie
    te kunnen trekken.
    Kijk eens of je brandstofdarmen nog goed zijn en controleer de
    inhoud van je filter(s) eens.

Dat lekken dat zou ik voorlopig als het minst van je probleem
    beschouwen... die zwarte deeltjes, dat is wat mij verontrust.
  • edited July 2007
    DELETED
  • edited July 2007
    DELETED
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2007
    Arne,

wat de vervuiling betreft, ik zie allerlei dotjes vuil. Geen algemene deken. Naar mijn idee afzettingen veroorzaakt door het nu gebruik van PPO, waarbij ouder dinovuil loskomt.

Maar Nero heeft daar meer kijk op.

Wat me op die piccies ook opvalt is dat je brandstofpomp kennelijk 2 jaar ouder is dan de wagen zelf...

Groet, Cp
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    wodan said:

Uit wat bestaan ze? Zijn ze magnetisch? Zijn ze brandbaar?
    Kortom, WETEN wat het is is zeer belangrijk om de juiste conclusie
    te kunnen trekken.
    Kijk eens of je brandstofdarmen nog goed zijn en controleer de
    inhoud van je filter(s) eens.

pjotter said:

kan dat geen losgeraakte aanslag zijn veroorzaakt door t tikken op die bout

Ze zijn zacht en niet magnetisch. Het voelt aan als vervuiling zoals je vaker ziet op plaatsen waar water lang staat. De filters controleren moet inderdaad nog gebeuren. Aanslag van tikken op de bout, zou kunnen. Maar dat zou wel betekenen dat het al in de pomp heeft gezeten. Ik heb net een halfuur gereden en er was geen enkel verschil met voorheen. Misschien is het wel rommel van de tankwand van de originele tank.

wat is hier mee gebeurt Shocked Shocked .

De boutkop is net zo zwart als de rest van de pomp :-) De achterkant van de bout is niet scherp omdat er is scherpgesteld op de boutkop.

[quote=Chicken Power]Naar mijn idee afzettingen veroorzaakt door het nu gebruik van PPO, waarbij ouder dinovuil loskomt.
    ...
    Wat me op die piccies ook opvalt is dat je brandstofpomp kennelijk 2 jaar ouder is dan de wagen zelf...
    Dat zou kunnen, hoewel ik nu al 3 maanden rij op PPO (mix). Dat de het pompdeskel van 94 is... sja :?.

Nu weer effe alles loshalen en op zoek gaan naar de fout.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    die zwarte deeltjes, dat is typische dieselbacterie.
    Dit wordt gevormd door diesel en water!
    Dit betekent dat ofwel er water in je dieseltank zit, ofwel (meest logisch) je ppo of apo waterhoudend is!
    Goed is dit zeker niet.
    Filters vervangen en eventueel tank kuisen als dit gaat.

Wat het lekken betreft, er zal wel een vuiltje tussen zitten denk ik.
    Normaal lekt dit zelden na vervanging van rubber, maar kan altijd.
    Gewoon opnieuw doen en goed proper werken.

Groeten,
    Nero
    edited July 2007
    Dank voor de info Nero. De tank is nooit schoongemaakt. Hoe zou ik dat moeten aanpakken?

Voor de rest, ik heb de boel weer losgemaakt: inlaatspruitstuk en pompdeksel. Langs de randen van de pomp zat hier en daar nog wat zwarte oude harde rommel. Ik heb dat verwijderd en het deksel opnieuw schoongemaakt. Bij het aandraaien van de boutjes viel me op dat ze nog een stuk verder konden draaien dan me verstandig leek. Alleen die 4e zelfgemaakte bout kon ik niet superstrak aandraaien. Nadat alles weer vast was gezet lekte de pomp nog net zo hard langs het bovenste deksel en voornamelijk bij die 4e bout. Dus ik ga er maar van uit dat hij lekt omdat de bout niet strak genoeg vastzit. Morgen een lange RVS inbus M6 bout halen en goed strak aandraaien en dan kan ik weer verslag uitbrengen :?.

Ik heb helaas niks aan de ombouw kunnen doen dit weekend :|.
    edited July 2007
    Hi Atjong,

Je hebt veel lef om de pomp uit lekaar te halen, jammer dat ie nu nog lekt, het is immers veel werk om alles uit en in elkaar te krijgen.

Ik heb es zitten denken, is je deksel toevallig niet krom. Dit kan je testen door de onderkant van het deksel met een beetje olie in te smeren en hem dan vervolgens op een glasplaatje te leggen. Als je dan aan de onderkant van de glasplaat kijkt kan je zien of de gehele rand de glasplaat raakt.

Als het deksel krom is moet je hem vlakken, als je wil weten hoe stuur maar een PB.

Als het deksel vlak is kan je het raakvlak in smeren met wat vloeibare siliconen pakking van loctite. Let wel op dat je geen siliconen in de pomp krijgt. Het is mijn ervaring dat je dergelijke onderdelen, in jou geval het deksel, wel met een bepaald moment aan moet draaien en dat alle boutjes even vast moeten staan. er zijn wel tabellen voor het aanhaal moment van b.v. 4.6 of 8.8 boutjes in aluminium, misschien weet Nero wat het aanhaal moment zou moeten zijn.

Wat me opviel was dat er vrij veel zwarte deeltjes (vuil) in de pomp zaten

Misschien een idee om wat diesel reiniger in de tank te gooien en een filtertje in de retour leiding plaatsen om de losgekomen troep op te vangen.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    Arne,

Kijk hier eens vor het schoonmaken van je brandstof tank http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Ingmar
    edited July 2007
    Hier nog wat foto's van gisteren. Nadat ik deksel en pomp nogmaals goed schoon had gemaakt zag het er zo uit.
    image

De O-ring stak nog ongeveer 1 mm uit het deksel. Precies goed lijkt me. Goed vastdraaien en klaar.
    image

Maar helaas, hij lekte nog steeds. Vandaag heb ik een goede M6 inbusbout gehaald en heb ik de hele poging herhaald. Inlaatspruitstuk eraf, pompdeksel eraf, schoongemaakt, deksel terug, boutjes terug, diagonaal handvast draaien en daarna goed vastdraaien. Helaas, weer lekkage. Niet zoveel meer langs het deksel, maar onder de auto drupte het nog wel vrij hard.

Intussen heb ik ook een van de ander boutjes van het deksel in tweeen gebroken; toch iets te hard aangedraaid, oeps :oops:. Gelukkig had ik nog wat andere RVS inbusboutjes bij de hand, dus zo een zit er nu op.
    image

Wat nu... Misschien dat er eerst druk op het deksel gezet moet worden voordat alles vastgezet wordt? Zou het helpen om de hele pomp eerst met 4 lijmklemmen vast te klemmen en daarna pas de boutjes aan te draaien? Of andere creatieve ideeen?

[quote=easy rider]Ik heb es zitten denken, is je deksel toevallig niet krom.
    Zelfs als ie krom is, dan zou die weer rechtgetrokken worden met het aandraaien van de boutjes toch? Over aanhaalmomenten heb je helemaal gelijk. Ik heb wel geprobeerd om alles met gevoel gelijkmatig vast te zetten. Ik denk niet dat Loctite op deze plaats erg verstandig is. Volgens mij waarschuwde Nero daar elders over.
    ingmar said:

Kijk hier eens vor het schoonmaken van je brandstof tank

Thanks Ingmar, maar mijn originele dieseltank is van kunststof. Dan moet ie natuurlijk nog steeds schoongemaakt worden. Mooi klusje voor een zomers weekend na de vakantie.
    edited July 2007
    Arne,

Ongetwijfeld zoals Easy-rider al zei, zullen er aandraaimomenten gespecificeerd zijn voor de pomp, en wellicht ook een volgorde waarin deze bouten moeten worden aangedraaid.

Ik heb wel geprobeerd om alles met gevoel gelijkmatig vast te zetten.

Ongetwijfeld hebben die-hards zoals bv.Nero wel een fingerspitzengefuhl hiervoor, voor zover nog niet voorhanden....mischien eens tijd voor een momentsleutel ???

Groet,
    Ingmar
    edited July 2007

Of andere creatieve ideeen?

Ja, vind dat boutje er wel raar uit zien, er zit en raar puntje aan. Is dit een orgineel boutje?

Volgens mij zijn er 2 dingen aan de hand.

1/ je boutjes gaan niet ver genoeg het draadgat in zodat je het deksel niet goed aan kan trekken, misschien zit er vuil of nog een beetje diesel in het draadgat. Draai de boutjes er eens in zonder deksel om te kijken of ze wel ver genoeg het pomphuis in gaan

of

2/ Haarscheur in het deksel of het pomphuis.

Je kan trouwens je motor laten draaien zonder inlaat spruitstuk weet je, het is alleen maar om even te kijken of de boel dicht is. Zet wel even oorkleppen op, het maakt wel veel lawaai.

Groeten,

Easy rider
    edited July 2007
    Nog een theorie: 1 van de 4 boutjes is erg lang en zal daardoor ONDER het 2e 'deksel' in de pomp aangrijpen. Dat betekent dat als ik alle 4 boutjes eruit haal dat 2e deksel maar met 3 bouten vast zit. Zou het kunnen zijn dat die daardoor een beetje scheef is gaan staan en met normaal aandraaien niet meer goed dicht wil?

Komend weekend ga ik de boel weer loshalen. Effe proberen om eerst mijn volle gewicht op het 1e deksel te zetten en daarna pas de boutjes aan te draaien. Misschien dat het helpt :?.
    ingmar said:

Ongetwijfeld zoals Easy-rider al zei, zullen er aandraaimomenten gespecificeerd zijn voor de pomp, en wellicht ook een volgorde waarin deze bouten moeten worden aangedraaid.

Die volgorde zit wel OK. Die aanhaalmomenten zijn bedoeld om de kracht op de boutjes te perfectioneren. Zonder dat zou het ook vloeistofdicht moeten kunnen.

[quote=easy rider]Ja, vind dat boutje er wel raar uit zien, er zit en raar puntje aan. Is dit een orgineel boutje?
    ...
    je boutjes gaan niet ver genoeg het draadgat in zodat je het deksel niet goed aan kan trekken
    ...
    Haarscheur in het deksel of het pomphuis.

Die boutjes zijn origineel. Ik weet ook niet waarom dat puntje er zit.
    Het indraaien van de boutjes zonder deksel ga ik proberen.
    Haarscheur... Ik denk het niet. kZie de brandstof onder het bovenste deksel vandaan komen als de motor draait. Eerst luchtbelletjes, daarna brandstof. Heel weinig, maar toch zichtbaar.
    edited July 2007
    Hi Atjong,

Hoe staat het met de reparatie van de dieselpomp.

K heb nog es zitten denken, staat je deksel niet gewoon BOL, dan krijg je hem ook niet dicht.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    Hey, dit weekend niet aan toegekomen. Ik wil proberen het deksel vanavond los te halen, brandstof uit de gaatjes te blazen en weer vast te maken. Overigens valt het mee met de hoeveelheid lekkage op dit moment.

Deksel bol? Hoe zou dat kunnen dan? En dan zou die met het kruiselings aanspannen van de boutjes toch weer goed dicht moeten gaan? Ik zal je glasproef ook uitvoeren.
    edited July 2007
    Allen, ik ben ontzettend druk met de voorbereidingen voor de vakantie en heb geen tijd kunnen besteden aan PPO-zaken. kHeb wel de caravan 'omgebouwd', d.w.z. een stapelbed gebouwd om nu met zijn 5-en comfortabel te kunnen kamperen. Vanaf vrijdag 2 weekjes naar Zweden. Daarna weer hard verder klussen aan het 2-tanksysteem.

Het brandstofpompdeksel is het weekend wederom nog effe los geweest en schoongemaakt. Schroefgaten uitgespoten met de compressor. Mooi zeg, zo een witte vloeistofwolk uit zo een klein gaatje :-). Het resultaat: hij lekt nog steeds, maar niet (of minder duidelijk) uit het bovenste deksel, maar langs de O-ring eronder... Da's niet meer door mijzelf op te lossen. To be continued na de vakantie.
    edited July 2007
    Arne,

Zoals ze daar zeggen trevlig semester i Sverige, tot in september.

Groet,
    Ingmar
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ha Atjong, je gaat toch wel met het 2 tank systeem op vakantie? Dan heb je een lekker stukje om op de PPO te rijden!
    edited July 2007
    Inderdaad met het 1-tanksysteem naar Zweden. Want de dikke brandstofslang ligt er al mooi te wezen, maar de tank en de Sirais liggen nog in de schuur :oops:. Ik neem in ieder geval wel een flinke jerrycan ppo mee :-).
    edited September 2007
    We zijn weer terug na Zweden en er achteraan nog een korte vakantie in Bertrix Belgie. Ik ben wat lui geweest met posten op het forum. In Belgie bleek het lekken van de brandstofpomp zo erg geworden zijn dat ik werd aangesproken door een medekampeerder die monteur is bij een revisiebedrijf voor oldtimers. Dit is hoe de weg er uit zag na een stukkie achteruitrijden:
    image

Terug thuis heb ik toch maar contact opgenomen met een Bosch center en die hebben eergisteren de 2 O-ringen in de pomp vervangen. Zover ik kan zien heb ik nu totaal geen lekkage meer 8)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    hyyiiaaa ....

Zo los je dat op .

Drappie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Ho, niet zo snel... zijn dat o-ringen van zegmaar de gasklep?
    edited September 2007
    Nee, dit soort O-ringen:
    image
    Maar dan ook de 2e die lager zit en die ik op aanraden van de kenners maar niet zelf heb vervangen.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2007
    Dus geen `tik` meer?
    edited October 2007
    Vooralsnog een hele luide en overduidelijke tik aanwezig :-)
    edited October 2007
    Ik ga toch effe verder van het topic Slechte drijfstang lager = einde motor?? naar hier. Dat het probleem niet in de drijfstanglagers zat is inmiddels bekend. Toen de auto op de brug stond kwam het geluid van tussen het blok en de versnellingsbak. En de hele motor hing wat scheef.

Nu zijn we inmiddels weer naar een andere garage gegaan in de hoop de rubberen motorsteun en zijn ijzeren beugel, die aan de motor vastzit, te kunnen laten vervangen. Maar zij zien het als veel werk, de hele motor zou eruit moeten. Uren werk, resultaat onbekend.

Ik geloof daar zelf eigenlijk geen fluit van. Motor moet weliswaar omhoog gekrikt worden, maar daarna is die beugel er volgens mij met wat boutjes uit te draaien en hoeft er alleen maar een nieuwe onder worden geschroefd. Waarom willen die #$#@$ me daar niet mee helpen? :x :x :x Een alternatief is hem naar mijn eigen onderhoudsman brengen, maar zit weer 120 km daar vandaan. Hoe krijg ik de auto daar? Zijn autotaxi's (aanhanger) te huur?
    edited October 2007
    Arne,

Bij mij in dit gat wel, 50 Euri per dag, let wel op je trekgewicht, sommige auto-ambulance's zijn leeg al 600 Kg.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2007
    atjong said:

Maar zij zien het als veel werk, de hele motor zou eruit moeten. Uren werk, resultaat onbekend?

Laat je niet naaien. Je zet de auto op de brug, paaltje onder de motor, brug laten zakken, motor komt omhoog, motorsteun en rubber vervangen.

Dit is wat kort door de bocht maar hier komt het op neer.

Die garage waar je bent geweest zijn een stelletje oplichters, prutsers. Een beetje geld verdienen aan andermans ellende, afschieten die lui.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Atjong,

Als het zo simpel is kan je het ook zelf. Krik onder de motor, opkrikken en boel vervangen.

Past de krik er niet onder, graaf je een gat zodat ie wel past. Zo het ik al eens een band vervangen, toen ik er ook geen krik onder kreeg.

Als je wegrijdt alleen niet in het gat rijden :wink:

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik weet niet hoe het bij de Omega zit (foto's?) maar bij mijn C15 heb ik de motor ook al eens losgemaakt. Bij het vervangen van de koppakking waren er een paar bouten waar we niet bijkonden dus moest de motor omhoog. Ik vreesde op het moment zelf dat het nooit meer goed kwam maar uiteindelijk liep hij weer perfect. Dag werk, €110 aan onderdelen. Laat dat in de garage doen en je ben een tienvoud kwijt.
    Moraal van het verhaal: ga zelf aan de slag. Je kan beter onbetaalde vakantiedagen nemen om het goedkoop op te lossen dan te gaan werken om de afzetters te betalen. Je leert er van bij.
    Laat je niet doen hé en veel succes ermee...

Grtz
    edited October 2007
    Thanks guys. Ik ga donderdagavond proberen hoe ver ik kom met de krik. De wagen staat helaas niet hier voor de deur, maar 50 km verder bij mijn pa en terugrijden is met de schurende poelie niet verantwoord.

Easy rider, ik kon bij de motor maar 2 plaatsen zien waar die op het chassis rust en dat is op de 2 rubberen motorsteunen links en rechts onder de motor. Zijn er niet meer plaatsen waar deze motor vastzit?
    edited October 2007
    Hi Atjong,

De motor hangt ook nog aan het chassis aan het einde van de versnellingsbak.

Ik stuur je een PB met mijn telefoonnummer dan kan ik je even wat adviesen geven.

Groeten,

Easy rider.
    edited October 2007
    Ik zou nog de bevindingen van afgelopen donderdag laten weten. Op deze foto zie je de beginsituatie. Het motorblok hangt links van de auto veel lager dan rechts, goed te zien aan de 2 rode pijlen. Die kunststof buis waar turbo diesel op staat moet horizontaal lopen:
    image

Gevolg is dat deze poelie bijna tegen de massieve stang aankomt die onder de auto zit. Je kunt zien dat ie hem in het verleden al geraakt heeft. De beschadigingen zijn niet vers, maar ik heb er nooit wat van gemerkt.
    image

Ik heb de auto omhoog gekrikt, een vurenhouten plankje onder de rand van de carterpan geplaatst (thanks Easy rider) en een as-steun weer daaronder.
    image
    image

De auto een stukje laten zakken en de motor stond weer keurig horizontaal. Helaas was de tik daarmee niet weg. Mijn hoop was dat de tik was ontstaan door het wrikken van iets in de versnellingsbak doordat de motor zo laag hing.

Dit was de laatste poging van mijn kant om de aard van het probleem te achterhalen. De kogel is door de kerk, de Omega is op marktplaats gegaan. Hoewel de Audi heerlijk rijdt en de Omega net wat rauwer en luider is, voelt het toch als een familielid dat ik nu moet proberen kwijt te raken :cry:.
    edited October 2007
    PPO'ers, de Omega is verkocht. Ik hoop dat deze thread nuttig is geweest. Het is in ieder geval erg leerzaam voor mij geweest om te sleutelen aan de Omega.
This discussion has been closed.