Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Omega 2.5 TD 1996

124

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Tim said:

    @Soapy: Hoe selecteer je zo'n ptc? En hoe sluit je die aan op je tempmeter (die van mij heeft maar 2 draden)?

    Ik heb een KTY10 gebruikt. Dat is een temperatuursensor die werkt op weerstand. Je hebt maar twee draden nodig. De schakeling die ik gebruikt heb heeft twee potmetertjes. Eén om de offset en één om de versterking in te stellen.
    Concreet: met de ene afstellen op 0° als de sensor in het smeltend ijs ligt en met de andere op 100° als de sensor in kokend water zit.
    Het voordeel vind ik dat je met een eenvoudige schakelaar tussen meerdere sensoren kan schakelen met toch maar één elektronische schakelaar.
    Met een gewone PTC kan je niet nauwkeurig meten omdat die geen lineair verloop heeft.

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    pjotter said:

    .wbt omzetten naar dino.en dan niks om te meten.
    let maar s op hoe de dino temperatuur oploopt.
    net wat Soapie zegt, de 40/50 graden heb je zo bereikt..

    Ik ben benieuwd hoe dat gaat op diesel. Kheb nog wat spulletjes nodig, zoals slangpilaren voor de magneetkleppen, maar de financien zijn op dit moment wat beroerd :oops:.
    ingmar said:

    Arne...welk artikel is het van Conrad.\ ?

    image
    De 195715-89. Dat witte dingetje dat zovelen van ons hebben :). Kun je daar eigenlijk een andere sensor op zetten (solderen)? Kun je zomaar iedere sensor van Conrad op zomaar iedere meter gebruiken?
    soapwater said:

    Met een gewone PTC kan je niet nauwkeurig meten omdat die geen lineair verloop heeft.

    Wat vind je van mijn ijkmethode hier en hier? Zou die jouw goedkeuring kunnen krijgen? :) De ijsblokproef heb ik niet aan gedacht.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Ik denk dat ik een verklaring heb gevonden voor de blijvende verhoging van de brandstoftemperatuur na de WW van 50 naar 70 graden als ik even 4000 toeren heb gereden (nadat ik al een halfuur met 1800 toeren rij). Vanmorgen heb ik de temperatuursensor tussen de isolatie van de WW geplaatst i.p.v. tussen de isolatie van de elektrische verwarmer (die uit staat). Vrij snel ging de temperatuur naar de verwachte 70 graden, met een rustig rijgedrag:

    image

    Door met 4000 toeren te gaan rijden ('s ochtends vlak voor de meting van 00:30) ging de temperatuur wel een paar graden omhoog, maar daalde daarna ook snel weer. De verklaring van de eerder gemeten temperatuur van rond de 50 graden is de plek waar ik de sensor had geplaatst: op de smalle kant van de elektrische verwarmer, tegen de hoek.

    image

    Aangezien de binnenkant van deze verwarmer rond is zal de hoek pas als laatste opwarmen. Ik kan me voorstellen dat de hoek pas goed heet wordt als de brandstofflow hoog wordt, wat dus bij 1800 toeren niet gebeurt en bij 4000 toeren wel. Ook wel leuk om te zien dat de temperatuur daarna niet meer omlaag gaat tot de motor uit gaat. Dat betekent dat de isolatie goed werkt. Het viel me vanmorgen wel op dat de (buis)isolatie rond de WW een beetje korter geworden was door de temperatuur en hier en daar een kiertje vertoonde. Hij zit ook maar 10 cm van het uitlaatspruitstuk af...
  • edited June 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Atjong said:

    De 195715-89. Dat witte dingetje dat zovelen van ons hebben Smile. Kun je daar eigenlijk een andere sensor op zetten (solderen)? Kun je zomaar iedere sensor van Conrad op zomaar iedere meter gebruiken?"

    Hmm, interessant dingetje eigenlijk. Mijn zelfbouw temp-meter is eigenlijk veel te groot. Misschien moet ik ook maar zo ééntje kopen.
    Blijkbaar heef dat ding nog enkele andere leuke functies zoals alarmen enz... Kan handig zijn (als het te vertrouwen is).
    Wat de sensor betreft, wordt deze los meegeleverd of zit die al vast aan de meter zelf? Anders zou je eens bij verschillende temperaturen de weerstand kunnen gaan meten en eens gaan vergelijken met enkele courante sensoren zoals bijvoorbeeld de KTY10 of KTY100 (datasheets). Dan is het eenvoudig om met een dubbelpolige (draai)schakelaar om te schakelen tussen de verschillende sensoren.

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    pjotter said:

    sensor op een ww hebt geen nut Atjong.

    't Is alleen om te testen. Ik laat hem daar niet zitten. Het is leuk om te weten dat ie het doet. Als ik de meter ergens permanent ga vastmaken zal het op de retourklep zijn.
    pjotter said:

    mijn 12 volt ww werd zo warm dat de iso smolt , terwijl de ppo temperatuur niet spectaculair steeg.

    Wat voor isolatie had je gebruikt?
    soapwater said:

    Hmm, interessant dingetje eigenlijk. Mijn zelfbouw temp-meter is eigenlijk veel te groot.

    Heb je daar een foto van? Kun je er meer over vertellen?
    soapwater said:

    Blijkbaar heef dat ding nog enkele andere leuke functies zoals alarmen enz... Kan handig zijn (als het te vertrouwen is).
    Wat de sensor betreft, wordt deze los meegeleverd of zit die al vast aan de meter zelf?

    Hier is de handleiding die erbij zat. Inderdaad moet je er leuke dingen mee kunnen als het allemaal werkt.
    soapwater said:

    Anders zou je eens bij verschillende temperaturen de weerstand kunnen gaan meten en eens gaan vergelijken met enkele courante sensoren zoals bijvoorbeeld de KTY10 of KTY100 (datasheets). Dan is het eenvoudig om met een dubbelpolige (draai)schakelaar om te schakelen tussen de verschillende sensoren.

    Volgende mij heeft dit ding geen mogelijkheid om te kalibreren zoals je schreef met 0 en 100 graden. Maar iemand hier had een opstelling met een stuk of 6 temperatuurschermpjes. Lijkt me wat comfortabeler dan moeten schakelen, maar kost ook wel meer.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Hahah,

    ZOiets als dit? Smul heeft één van die meters nu, de combo en de Saxo. Er is één gesneuveld (in actie).

    Zal nog es een foto makn van hoe het er nu bijligt.

    image

    Cheers,
    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Arne,

    heb even bij Conrad gekeken maar in de handleiding, alswel in de andere documentatie staat niet echt een beschrijving van de sensor die gebruikt wordt. Maar zoals Soapwater al zei, meet de weerstand bij 0-graden en bij 100, dan weet je welke PTC je moet gebruiken. Op basis van deze gegevens kun je er een uitzoeken die wellicht stabieler mechanish te monteren is.

    Hroet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    atjong said:

    soapwater said:

    Hmm, interessant dingetje eigenlijk. Mijn zelfbouw temp-meter is eigenlijk veel te groot.

    Heb je daar een foto van? Kun je er meer over vertellen?
    Dit is em:
    image

    image

    En het is bouwpakketje nr 115452-89 van conrad

    Als iemand interesse heeft? Ik ga die kleine gebruiken denk ik. Deze komt waarscijnlijk wel aan de muur of op het bureau...
    Spijtig dat al die dingen geen backlight hebben.

    Grtz
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited June 2007
    Soapwater:

    Voor bovenstaande meter is wel een backlight verkrijgbaar!

    Heb er misschien nog wel een liggen
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Brajo said:

    Soapwater:

    Voor bovenstaande meter is wel een backlight verkrijgbaar!

    Heb er misschien nog wel een liggen

    Interessant!! Laat zien, hoe werkt dat dan? Ik heb al gedacht aan Led's aan de voorkant maar backlight :shock:

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Brajo said:

    Voor bovenstaande meter is wel een backlight verkrijgbaar!

    Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dat werkt. Misschien is dat ook wel bruikbaar voor mijn temperatuurmetertje. Zelf zat ik te denken aan een USB-lampje of iets dergelijks.

    Ik heb vandaag de sensor van de temperatuurmeter op een metalen deel van de retourleiding geplaatst met wat buisisolatie er omheen:
    image

    De temperaturen vielen me niet tegen (hoewel het weer nu wel uitzonderlijk goed is). Ik had lagere temperaturen verwacht omdat deze leiding ongeveer 80 cm van de brandstofpomp verwijderd is, op de plek waar de leiding weer de motorruimte uit gaat richting tank. Ik weet dat dit niet de beste plek is om te meten, maar weer was het gewoon voor mijn nieuwsgierigheid. De metingen:
    image

    Voor de compleetheid ook nog even mijn vorige metingen erbij, nu wat overzichtelijker:
    image
    image
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited June 2007
    Soapwater:

    Volgens mij zit jouw display ingestoken in een rij male printconnectors.
    Als je het display eruithaalt kun je eroder een LCD backlight plaatsen.

    Een lcd display is nl van glas en laat licht door

    type van jouw LCD display se 6902 afm 50,8x30,8mm

    Backlight is 50,8x30,5 dit moet volgens mij gewoon passen.

    Dit is bestelnummer 149950 van Conrad
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Brajo said:

    Soapwater:
    Volgens mij zit jouw display ingestoken in een rij male printconnectors.
    Als je het display eruithaalt kun je eroder een LCD backlight plaatsen.
    Een lcd display is nl van glas en laat licht door
    type van jouw LCD display se 6902 afm 50,8x30,8mm
    Backlight is 50,8x30,5 dit moet volgens mij gewoon passen.
    Dit is bestelnummer 149950 van Conrad

    Inderdaad, de schakeling die als voorbeeld wordt gegeven is dezelfde als de mijne. Prima, misschien gebruik ik die dan toch nog... Zeer interessant!! Bedankt voor de tip!
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Allen,

    Het is een tijdje rustig geweest bij mij. Maar ik ben dit weekend weer aan het steutelen gegaan.

    (1) Doel was om de O-ring onder het bovenste deksel van de inspuitpomp te vervangen omdat ie de laatste tijd toch weer een beetje is gaan lekken. Met hulp van Nero is de juiste O-ring bepaald en het Bosch center had hem op voorraad.
    image

    Toen kwam de uitdaging: 3 van de 4 boutjes van het deksel zijn Torx, maar de laatste is een speciale bout van Bosch die wel zeskantig is, maar met 3 lange zijdes en 3 korte. Daarvoor heb je deze speciale sleutel nodig:
    image
    En die heb ik natuurlijk niet :(. Dus geprobeerd met Nero's tip: lostikken met een beitel in de draairichting. Helaas, het is niet gelukt. Ik heb een halfuur lang vanalles geprobeerd. De bout is nog steeds heel. De bout zelf is M6. Heeft iemand nog tips hoe verder te gaan?

    (2) Ik heb de EGR met zijn trompetvormige flens dichtgemaakt met een 5 ct munstuk :). Het inlaatspruitstuk was er toch al van af en ik heb gecontroleerd welke maat munt het beste was. De 5 ct viel langs alle randen ongeveer 1 mm over de ring op de EGR en was ook groot genoeg om niet in de trompetflens vast te komen zitten. Heb er inmiddels een halfuur mee rondgereden en het resultaat: nul komma nul verschil in motorgedrag en verbruik met voorheen :). Maar de verbranding zou nu iets beter zou zijn bij lage motorbelasting en de hogere NOx-uitstoot zou gecompenseerd worden door lagere CO2-uitstoot en dat is voor mij reden genoeg om het zo even te laten. Als de munt het uithoudt natuurlijk :).

    (3) Ik ben effe weggelopen tijdens het vullen van de jerrycan uit de vaten en vergat hem vervolgens. Toen ik 2 minuten later terug kwam lag er een enorme plas olie in de schuur en een net zo grote plas erbuiten in het steegje. Ik denk dat ik 50 liter kwijt ben geraakt. Stupid me :).
  • edited June 2007
    DELETED
  • edited June 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    pjotter said:

    Atjong, je zou een overmaatse inbussleutel op maat kunnen slijpen.
    en altijd op de kop van de bout een een flinke tik geven( laten schrikken heet dat).
    dan gaat ie sneller los.

    Sja, ik heb flink getikt. Bedoel je een tik loodrecht op de bout (zoals bij een spijker) of juist haaks op de bout? Ik ben wel bang dat ik mijn pomp naar de verdoemenis help al ik te hard tik.

    Over dat slijpen: de kop van de bout is 6-kantig. De 8 mm dop paste er ruim overheen en de 7 mm helemaal niet. Ik heb geprobeerd een oude 7 mm dop erop te tikken, maar dat wilde niet. Het materiaal van de bout is kennelijk te hard. De kop van de bout afvijlen gaat niet lukken omdat er een opstaand randje van het pompdeksel omheen staat (de ingenieurs bij Bosch hebben hun best gedaan om de eigenaren niet met de pomp te laten rotzooien :) ). De 7 mm dop uitfrezen met de dremel is misschien mogelijk, maar ik denk dat ook dat materiaal erg hard is. Zou een Bosch center mij zijn sleuteltje voor 10 min willen uitlenen? :|
    pjotter said:

    en deze moet ff in de flater hoek.

    Is gebeurd ;).

    Nog een aanvullinkje: hier is de beruchte bout die ik niet los krijg.
    image
    Ook met een platbektang is er geen beweging in te krijgen. Een fikse dreun met een hamer moet ik nog proberen, maar ik krijg nu al trauma's als ik denk wat er dan mis kan gaan :?.
  • edited June 2007
    DELETED
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2007
    Ik ben altijd voor de veiligheid.

    In dit geval zou ik er niet voor terugdeinzen die hoek waar het draadeind in zit ook nog eens even flink te kietelen met een acytleenvlammetje, alvorens de houtenhamer narcose uit te voeren.

    Zoals Pjotter al zegt: feeling.

    Groet, Cp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    atjong said:

    Zou een Bosch center mij zijn sleuteltje voor 10 min willen uitlenen? :

    Vraag die monteur gewoon of hij even jouw boutje losdraait.
    Als hij daarvoor ook nog poen wil zien verkoop je hem een dreun :!:

    Hahaha

    Nee maar serieus geen enkele monteur maakt daar een probleem van.
  • edited June 2007
    DELETED
  • edited June 2007
    DELETED
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2007
    pjotter said:

    tis omdat ie heet word,maar anders maakt m daarna los met je pik :oops: ai ( sorry)

    Kortom, een zo genoemde G-bout.

    Groet, Cp :wink:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    pjotter said:

    maar nu ik de foto zie denk ik uitboren.

    eerst een kleine diameter en dan met een linkse tap proberen uit te draaien.
    lukt dat niet dan helemaal uitboren,en nieuw draad gaan tappen

    Het boutje is zo ontzettend klein, bestaat er wel een tap die klein genoeg is daarvoor? De tapsetjes die in heb gezien zijn minimaal 4 mm breed en daarmee krijg ik nooit een M6 eruit.
    Carlo said:

    Vraag die monteur gewoon of hij even jouw boutje losdraait.
    Als hij daarvoor ook nog poen wil zien verkoop je hem een dreun :!:

    Gisteren geweest (een andere Bosch center dan waar ik de O-ring heb gehaald).
    "Nee meneer, gereedschap lenen we niet uit".
    Wilt u dan het boutje voor mij losmaken?
    "Nee meneer, daar doen wij niet aan. U kunt wel een sleuteltje bestellen bij bedrijf ... verderop".
    Toen ging die weer verder met koffiedrinken.
    Dus ga ik maar op zoek naar een andere Bosch center :(
    pjotter said:

    haha: jij tipt t , ik dacht eraan ,maar hebt gelaten om dat Arne al niet durft te tikken met een hamertje , laat staan met vuur beginnen.( humor Arne :wink: )

    Hey, het gaat hier om de inspuitpomp he. Grote vlammen erbij? Wel cool :).
  • edited June 2007
    DELETED
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    gewoon goed mep verticaal op geven met hamer en stuk ijze (doorslag ofzo)
    Daarna met beiteltje in draairichting kloppen aan de zijkant.
    Lukt bij mij, dus zal bij jou ook zo wel lukken.

    Bij vertikaal kloppen kan je niks stukmaken hoor.

    Groeten,
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Ik zou gewoon vanuit een dopje 7 met een dremel of zo een driekant dopje te maken dan ben je goed bezig.

    Wat iedereen ook even vergeet is dat je (omdat je geen origineel gereedschap hebt) eerst het boutje met de driekant los moet maken en dan de overige bouten. doe je dat niet dan komt alle druk op dat ene boutje te staan en krijg je hem nooit los.

    Heb je er al aan gedacht hoe je dat boutje weer vast krijgt? :roll: :lol:

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Nero thanks, dat is een duidelijke beschrijving. De auto gaat vanavond voor onderhoud en APK keuring, ik ga er het weekend verder mee proberen.

    [quote=easy rider]Ik zou gewoon vanuit een dopje 7 met een dremel of zo een driekant dopje te maken dan ben je goed bezig.

    Wat iedereen ook even vergeet is dat je (omdat je geen origineel gereedschap hebt) eerst het boutje met de driekant los moet maken en dan de overige bouten. doe je dat niet dan komt alle druk op dat ene boutje te staan en krijg je hem nooit los.

    Heb je er al aan gedacht hoe je dat boutje weer vast krijgt? :roll: :lol:

    Die dop 7 had ik ook al bedacht, maar het materiaal waar die doppen van zijn gemaakt is nogal hard en mijn dremelervaring is zeer beperkt. Uiteraard is die bijzondere bout de eerste die los gaat. Precies wat je zegt. Verder heb ik meteen een RVS M6 inbus boutje gehaald van 25 mm lang ter vervanging van deze. Ik heb de torx bout diagonaal tegenover deze bout losgedraaid om hem op te meten.

    Ben gisteren nog bij het Bosch center geweest waar ik de O-ring heb gehaald en die monteur was wel bereid om te helpen. Helaas was hun sleuteltje kapot en het nieuwe sleuteltje was nog niet binnen.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Om het effect van de elektrische verwarmer (EV) te beoordelen heb ik wat temperatuurmetingen uitgevoerd van de retourleiding. De meting is gedaan op de buitenkant van de leiding, op 5 cm van de inspuitpomp en met een stuk buisisolatie om de sensor heen, net als de vorige keer:
    image

    Ik heb in 3 opeenvolgende dagen tijdens ritten van telkens een uur het volgende gemeten ('s ochtends en 's middags):
    image temperatuur retour met met de EV uit
    image temperatuur retour met met de EV aan
    image temperatuur motorruimte
    Bij de laatste meting heb ik de sensor uit de buisisolatie gehaald en erbuiten vastgebonden om het effect van de warme motorruimte op de vorige metingen te kunnen bepalen.

    Het resultaat:
    image
    De blauwe grafieken zijn 's ochtends en de rode 's middags.

    Ik had gehoopt dat de eerste 5 a 10 minuten het verschil tussen EV uit en EV aan ontzettend groot zou zijn. Dat zou laten zien dat een EV bij een koude start flink zou helpen om de opwarmtijd van de PPO te verkorten. Helaas is het verschil klein :|. Bij 00:10 minuten is het verschil het grootst: bijna 9 graden 's ochtends en bijna 15 graden 's middags. Dit soort temperatuurverschillen rechtvaardigen voor mij geen EV.

    Wat je wel ziet is dat de overall temperatuur met EV (blauwe en rode vierkantjes) uiteindelijk hoger is en constanter blijft. Dat betekent dat als buiten het erg koud is, de EV het wat veiliger maakt om op PPO te blijven rijden. Maar voor het verkorten van de opwarmfase bij de koude start is mijn voorlopige conclusie: helaas pindakaas :(.

    PS:
    :arrow: De EV zit op 15 cm afstand van de IP dus daar zal nauwelijks verlies optreden.
    :arrow: Ik realiseer me dat met buitentemperaturen tussen de 15 en 25 graden de EV niet nodig is, maar was gewoon nieuwsgierig hoe goed zo een verwarmer presteert.
    :arrow: Wel grappig om te zien dat op een droge dag met een lage buitentemperatuur (16,5) de motorruimte warmer is dan op een vochtige dag met hogere buitentemperatuur (19,0).
    :arrow: Ik ga deze tests nog herhalen als het weer wat kouder is buiten.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Hier nog wat foto's van de onderdelen die ik pas binnen heb gekregen.

    De filterkop met banjobouten. Aan de onderkant is goed te zien dat ie inderdaad 3 ingangen heeft.
    image
    image
    image

    Twee brandstoffilters
    image
    image
    image
    image

    Slangpilarenspul voor de Siraikleppen, veel slangklemmen en een banjohuis ter vervanging van die op de aanvoer van de inspuitpomp
    image

    En dan de bom! 16 meter brandstofslang, 10 mm inwendig :). Dit is veel, maar ik verwacht ook veel nodig te hebben. Hemelsbreed moet ik vanaf de reservewieltank tot de inspuitpomp 4,5 meter overbruggen (auto is 4,82 m). De leidingen gaan door het interieur en vanwege de vele bochten verwacht ik minimaal 6 meter per leiding nodig te hebben. Vandaar. Wel dik spul zeg :)
    image
    image

    Dan heb ik natuurlijk nog de reservewieltank van Smul en het dashboardmetertje liggen.
    image
    image
    image
    image
    image
    image

    't Wordt hard werken dit weekend image image image
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited June 2007
    he atjong

    mooi foto`s

    succes van het weekend .

    heb je hulp of doe je het allen?

    hulp is altijd makkelijk voor de moeilijke momenten 8)

    en die komen zekker maar gewoon door gaan

    en hou ons op de hoogte

    dyssie :D
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Thanks Dyssie. Ik doe het alleen. Geen sleutelaars in mijn vriendenkring helaas. En ach, bij zware tijden heb ik mijn PPO-vrinden toch? ;)
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    'k Ben vandaag de binnenbekleding aan het loshalen geweest om ruimte te vinden voor de dikke brandstofslangen die ik wil gaan aanleggen van de reservewieltank naar de motorruimte. De slangen moeten binnendoor. Onderlangs de deuren loopt zowel links als rechts een afdekplaat waar mijn 2 slangen net bij zouden kunnen passen.

    Ik wil de slangen liever rechts omdat mijn WW rechts in de motorruimte zit, maar daar zit weer geen doorgang van het interieur naar de motorruimte. Aan de linkerkant zit wel een doorgang van ongeveer 5 cm diameter, afgesloten met een rubberen dekseltje. Vervelend aan links is dat daar een 3 cm dikke kabelboom doorheen loopt en om nu slangen die 70 graden kunnen worden (retour) en een bos dunne kabeltjes 2 meter lang strak tegen elkaar aan te leggen is misschien vragen om problemen. Ik zal morgen kijken of er misschien door de middenkant van de auto mogelijkheden zijn langs de middenconsole of zo.
  • edited June 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Je bent wel de RVS-man Pjotter :)

    Gisteren ben ik verder gegaan met de ombouw. Doel: reservewieltank en slangen installeren. Alleen al de slangen op een nette manier in de auto wegwerken heeft me de hele dag gekost, zonder ze nog aan kunnen sluiten. Hier een verslagje.

    De before-foto van de kofferbak :).
    image

    Voor de tank moet ik nog een houder maken zodat ie geen cm meer kan bewegen. De slangen gaan langs de interieurbekleding naar voren. Daar is nog wat ruimte.
    image
    image

    Vanaf de achterbank lopen ze onderlangs de deuren, achter een plastic afdekplaat waar ook de kabelboom doorheen loopt.
    image
    image

    Hier hangen de slangen nog los, maar na terugplaatsen van de afdekplaten zit alles netjes links weggewerkt.
    image

    Voorin heb ik nog wat werk te doen :).
    image

    Terug in de kofferbak. De bekleding links zit weer op zijn plek. Met de vloerbekleding weg is dit alles wat je nog ziet. Uit de vloerbekleding heb ik wat materiaal verwijderd.
    image

    Zo komen de slangen bij de reservewieltank.
    image
    image

    Nog een blik naar voren voordat de afdekplaat terug wordt gezet. Ik ben de tie-wrap man! :).
    image

    Nadat de grijze afdekplaat terug is gezet.
    image

    Ja... en ik had te weinig tijd om de slangen voorin netjes weg te werken dus ze liggen nog in mooie lange lus. Wordt vervolgd.
    image
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Arne,

    Voor de tank moet ik nog een houder maken zodat ie geen cm meer kan bewegen.

    PUR, eventueel met een lossingsmiddel om hem niet aan de carosserie vast te laten plakken.

    Ingmar
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Atjong, even een praktisch vraagje:

    Als ik de foto's goed bekijk, sta je te sleutelen midden in zo'n typisch woonwijkje met rijtjeshuizen. Mijn ervaring daarmee is dat iedereen naar buiten staat te loeren. Over het algemeen krijg je problemen als je regelmatig aan je auto sleutelt met mensen die zich overal mee willen bemoeien. Met een vlekje op het wegdek heb je vaak al veel problemen.

    Herken je dit een beetje of is het nog bij jou allemaal koek en ei. Of ben je zelf de wijkagent? :P
  • edited June 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Atjong,

    Way to go 8) Ziet er mooi afgewerkt uit. Ik sta binnen te sleutelen en dan komen ze ook nog binnen, zoveel maakthet dus niet uit :lol:

    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    AT je bent bijna een volwaardig PPO' er ... ga zo door.


    Drappie
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    ingmar said:

    PUR, eventueel met een lossingsmiddel om hem niet aan de carosserie vast te laten plakken.

    Klinkt leuk! Dan heb ik ook meteen een mooie tankisolatie. Hoe werkt dat met dat lossingsmiddel, ik ken dat niet?
    smul said:

    Herken je dit een beetje of is het nog bij jou allemaal koek en ei. Of ben je zelf de wijkagent? :P

    Hey Smul! Nee, nooit problemen mee gehad. Nu moet ik zeggen dat ik de mensen redelijk ken, dus met vrij veel van hun (o.a. de mensen naast wiens erf ik sta te klussen) wordt meestal een praatje mee gemaakt als ze langslopen en sta er weer met mijn zwarte handen. Er liggen hier al vlekjes genoeg, van mijzelf en van anderen. En mijn afval gaat natuurlijk na het sleutelen in de container. De enige over wie ik agent ben is mijn kinderen :).
    [quote=Lord Drappo]AT je bent bijna een volwaardig PPO' er ... ga zo door.
    Thanks Drappie, maar eerst resultaten. Dan pas de eer :).
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Arne,

    PUR, eventueel met een lossingsmiddel om hem niet aan de carosserie vast te laten plakken.

    Een lossingsmiddel wordt gebruikt om in mallen te smeren zodat het gietsel loslaat na droginghttp://home.hetnet.nl/~jgrootendorst/. Harjon in Dordrecht verkoop oa. dit spul alsmede allerlei betaalbare Polyesterproducten.(www.harjon.nl)
    Je smeert dan zowel tank als carosserie in, en spuit daarnaa de PUR ertussen, na droging heb je een perfekte mal, waar je dankzij het lossingsmiddel je tank zuigend uit kunt kriijgen.
    PS. Houd wel rekening met de uitzetting van PUR !

    En inderdaad het isoleert ook nog eens.

    Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Strakke spullen Atjong.

    Kijk je wel een beetje uit met het wisselen van die pakking onder het pomp deksel. Als je het deksel er af haalt moet je het nulpunt weer laten afstellen met een computer. dit heb ik gisteren begrepen van een BMW monteur.

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Easy rider, de monteur had het waarschijnlijk over de quantity ajuster, de hardware die achter het '2e deksel' zit (wat dus geen deksel is). Ik ga alleen het 1e deksel verwijderen, wat wel echt een deksel is. Plus natuurlijk mooie foto's maken. Komend weekend.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Ik had begrepen dat je het deksel een beetje kan lossen en hem vervolgens b.v. 0,1 mm naar voren kan schuiven als je het stationair toerental wil verhogen.

    Dit gebeurd wel eens bij motoren die in toeren zakken als de automaat ingeschakeld word.

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    [quote=easy rider]Ik had begrepen dat je het deksel een beetje kan lossen en hem vervolgens b.v. 0,1 mm naar voren kan schuiven als je het stationair toerental wil verhogen.
    Och, mijn 'mannetje' bij de Opel heeft dat de vorige keer via de computer gedaan. Zolang die mogelijkheden er zijn maak ik er graag gebruik van :). Maar het lek/luchtprobleem moet mu wel opgelost zijn want ik ben er beu van. De auto staat nu bij de garage voor APK (vorige week ging niet door) en dit weekend ga ik die 4e bout van de IP te lijf!
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    Zo, de auto is terug en APK goedgekeurd. Roetmeting was laag, maar niet extreem. Ik rij nog op 50% mix. Mijn 6 meter brandstofslang onder de motorkap die alvast klaarligt voor de 2e tank heeft geen problemen veroorzaakt bij de APK. De lichtdoorlatendheid van de koplampen bijna wel. Die beginnen aardig slecht te worden. Wie begon daar ook weer over op de meeting dat mijn koplampen er zo mat uit begonnen te zien? Ingmar of Tim? Kmoet nog met de dremelpolijstkop en wat alupoets proberen het glas (plastic) wat gladder te krijgen, anders wordt ie volgend jaar misschien afgekeurd.
This discussion has been closed.