Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Omega 2.5 TD 1996

245

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Motorenco Beverwijk heeft bijna ALLES ......

    :lol:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Anders draadjes doorknippen en 2 losse klemmetjes erop klemmen.
    Fiche op zich is niet nodig.

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    smul said:
    Ehm, wat bedoel je Smul?
    nero said:

    Anders draadjes doorknippen en 2 losse klemmetjes erop klemmen.

    1 van de 2 aders was afgebroken binnen de plastic behuizing van het stekkertje, dus zo makkelijk ging dat niet.

    Anyhow, dan maar zelf wat freubelen met het ijzerzaagje.
    image
    image

    Het doel was om het eind van het stekkertje af gaan zagen, voorzichtig om de aders niet te raken.
    image

    Toen die half door was heb ik het er met een tang af gewrikt. Het gevolg: beide aders wederom afgebroken. Grrrrr...
    image

    Volgende poging. 2 naalden diep in de aders gestoken. Beetje lijm erop.
    image

    Het geheel even in de oven op 100 graden om hard te worden.
    image

    Daarna de koppen van de naalden afgeknipt.
    image

    Naalden op een stukje 2.5 mm2 kabel geprikt. Effe doorgemeten. Geen contact tussen de aders, mooi.
    image

    Aan de andere kant 2 snelklemmen vastgezet.
    image
    image

    En daarna snel naar de auto om te testen :-).
    Kabeltje aangesloten zonder verstuiver eraan en doorgemeten; alles OK.
    Verstuiver doorgemeten; netjes 101 Ohm.
    Kabeltje aan verstuiverkabeltje verbonden.
    Contact omgedraaid. Nog steeds dat motorelektronicalampje.
    Accu een paar minuten losgehaald.
    Nog STEEDS dat motorelektronicalampje! Grrrr...
    Voor de zekerheid een proefritje. Auto rijdt nog steeds als een oma'tje :-)
    Stekkertje was na de proefrit uit zijn houder gevallen, dus de borgpen is hard nodig! Of een drupje lijm.

    Maar het wordt laat. Morgen weer met een fris hoofd verder gaan. Misschien ben ik wat vergeten. To be continued :).
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik bedoelde: Zoek een Opelgarage (het liefst 1 met een megamagazijn), ga er met je auto heen, laat ze dat stekkertje opzoeken en voila!
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    smul said:

    Ik bedoelde: Zoek een Opelgarage (het liefst 1 met een megamagazijn), ga er met je auto heen, laat ze dat stekkertje opzoeken en voila!

    Dat is wat ik gedaan heb. Althans, de grootte van het magazijn heb ik niet kunnen beoordelen maar het was de Opel in Apeldoorn en die is aardig groot.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Heb je een productnummer ofso? Of iets anders waarmee ze gelijk snappen wat ik bedoel? Dan vraag ik het na bij Eef en Huub in Rotterdam Noord. Die hebben echt bijna alles op voorraad.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2007
    Dit is misschien ook wel een oplossing.

    Zowel voor het stekkertje als het uitlezen en de oplossing:

    http://rb-aa.bosch.com/bosch/aa/ben_diesel-specialists/webdepot/nl-NL/index.cfm?cid=103&version=1

    Groet, Cp
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    smul said:

    Heb je een productnummer ofso? Of iets anders waarmee ze gelijk snappen wat ik bedoel? Dan vraag ik het na bij Eef en Huub in Rotterdam Noord. Die hebben echt bijna alles op voorraad.

    Hum, het stekkertje zit aan de verstuiverkabel vast. Bij de dieselspecialist waar ik ben geweest kon ik wel een complete verstuiver met sensor bestellen a 189 euro ex BTW, maar geen los stekkertje of kabel met stekkertje. Op het stekkertje zelf staat niets, alleen 1 en 2 van de kabels. De binnenmaten zijn 11x6 mm, buitenmaat 16x12 mm, de platte aansluitpennen zijn 2,5 mm breed.

    [quote=Chicken Power]Dit is misschien ook wel een oplossing.

    Zowel voor het stekkertje als het uitlezen en de oplossing:

    http://rb-aa.bosch.com/bosch/aa/ben_diesel-specialists/webdepot/nl-NL/index.cfm?cid=103&version=1

    Thanks CP, maar alleen als allerlaatste oplossing als ik er zelf echt niet uit kom. Het uitlezen is op zich wel gelukt met de machtige paperclip 8).
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Op E-bay staan ze wel per setje A 149 Euro http://cgi.ebay.de/Einspritzduese-BMW-2-5-E36-E34-E39-325-525-725-TDS-TD_W0QQitemZ330117660627QQihZ014QQcategoryZ61258QQcmdZViewItem
    Wellicht een mailtje naar de verkoper of je alleen die ene kunt kopen ?

    Gr. Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Op E-bay staan ze wel per setje A 149 Euro

    Wauw, geweldig om te zien dat ze de brandstofleidingen daar gewoon doorgesneden hebben i.p.v. ze effe van de verstuivers af te trekken :).

    Ik ga eerst nog zelf wat aanrommelen voordat ik een nieuwe verstuiver wil overwegen. Heb helaas nog niet veel tijd hieraan kunnen besteden. De ombouw gaat voor :).
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Waar de draadjes de verstuiver ingaan kun je daar helemaal niets doen ?
    Weg met die stekker gewoon straight through UTP ?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Okay, de banjohuizen blijken niet zo makkelijk te vinden en ik wilde toch vandaag de elektrische verwarmer ingebouwd hebben dus ik ben toch maar de bestaande brandstofleiding te lijf gegaan. Dit is hem. Het eerste stuk (links) vanaf het brandstoffilter is erg dik (ongeveer 20 mm buitendiameter) en voorzien van een stuk alu bescherming. Daarna gaat ie over in een stalen buis van 10 mm buitendiameter die zich mooi om het blok kronkelt. Daarna komt weer een stuk van dat dikke spul en daarna een keiharde kunststof buis van 9 mm buitendiameter.
    image

    Ik hoop erop dat de kunststof buis stevig genoed is om de slangklemmen aan te kunnen. Het zag er in ieder geval stevig uit en was niet zomaar doorgezaagd.
    image
    image

    De buizen paste lekker in mijn nieuwe brandstofleiding van 9,5 mm binnendiameter. Dit is het resultaat.
    image

    Dan nog de slangpilaren van de verwarmer intapen met de beruchte PTFE tape (ik kon geen Loctite 577 vinden).
    image

    De slangaansluitingen. Deze slangklemmen zijn eigenlijk niet zo geweldig. Ik draaide er eentje al dol.
    image

    De aanvoer (boven) en afvoer (onder) van de elektrische verwarmer. De beugel heeft nog enkele mm speling onder de dikke slang naar de radiateur. Ik hoop dat als die echt heet is die speling er nog steeds is...
    image

    En nog een totaalplaatje zonder accu. De verwarmer zit middenonder op de foto, half verstopt onder de dikke slang. De accu zit ondanks zijn 5 mm verhoging toch nog goed stevig vast als ik alles heb aangedraaid (wat ik natuurlijk vergeten was bij de testrit :oops:).
    image

    De elektra is nog niet aangesloten, dat gaat komende week gebeuren.
    Tot mijn verbazing startte de auto na slechts 10 sec starten. Kennelijk is zo een brandstofleiding en een elektrische verwarmer snel gevuld met brandstof.

    Zo, nu morgen eerst veel moederdagverantwoordelijkheden en weinig PPO ;).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong,

    Voor die banjo bouten, zoek een hydrauliek boer op, die heeft ze wel.

    bv: deze

    Tim
  • edited May 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Tim said:

    Voor die banjo bouten, zoek een hydrauliek boer op, die heeft ze wel.

    bv: deze

    Thanks. Ik ben al 2x naar Pirtek geweest, maar beide keren waren ze al gesloten om 16:40 doordeweeks. Ik kan eens een kijkje nemen bij Mees.
    pjotter said:

    terug on topic: waarom onder de kap tot aan de banjo s niet alles met nieuwe 10 mm brandstof leiding?

    Als ik banjo's vind dan wordt alles ook vervangen door 9,5 mm leiding. Helaas kon ik de bestaande banjo's niet gebruiken daarvoor. Die aan het filter lijkt geen slangpilaar te hebben maar heeft een persdeel waarmee die over de slang zit (weet niet precies hoe) en die bij de brandstofpomp heeft een slangpilaar met een buitendiameter van maximaal 6 mm.

    Kleine aanvulling achteraf: als ik aan de slag ga om de 2e tank in te bouwen met kleppen, dan wil ik de originele leiding weer gebruiken voor de diesel. Die originele leiding kan dus het beste in stand gehouden worden.
  • edited May 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    [quote=Lord Drappo]ps: Waar de draadjes de verstuiver ingaan kun je daar helemaal niets doen ?
    Weg met die stekker gewoon straight through UTP ?
    Sorry Drappie, ik had dit nog niet gelezen.
    Het draadje komt juist uit de verstuiver en is in orde. Het loopt naar een motorelektronicadoosje en daar is (was) het stekkertje eraf. Ik hoop dat ik vanavond de nieuwe kabel kan testen.

    Straight through UTP, hmm leuk idee. Maar dan moet wel het inlaatspruitstuk eraf. Dus eerst effe verder klooien met het gerepareerde stekkertje. Als dat niet werkt dan spruitstuk eraf en rommelen met het kastje (kabel direct erin moet ook wel kunnen).
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Straight through ja ....

    Als ICT 'ers ff onderelkaar ... slijm slijm

    :wink:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Vandaag weinig nieuws te melden. Deze jongen is druk met het elektrisch aansluiten van zijn elektrische verwarmer. Van accu naar verwarmer via zekeringkastje en relais is af. De schakeldraad naar de relais nog niet. Ik heb de relais eerst geprobeerd te schakelen via de constante plus van de radio, maar daarmee deed ie niks. Toen direct aan de accu gehangen en daarmee schakelde die wel. Mag je als schakeldraad van het relais direct de plus van de accu pakken? (met zekering natuurlijk)
  • edited May 2007
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Vandaag weinig nieuws te melden. Deze jongen is druk met het elektrisch aansluiten van zijn elektrische verwarmer. Van accu naar verwarmer via zekeringkastje en relais is af. De schakeldraad naar de relais nog niet. Ik heb de relais eerst geprobeerd te schakelen via de constante plus van de radio, maar daarmee deed ie niks. Toen direct aan de accu gehangen en daarmee schakelde die wel. Mag je als schakeldraad van het relais direct de plus van de accu pakken? (met zekering natuurlijk)

    Zou ik niet doen, weet je zeker dat je niet de geschakelde plus te pakken had van je radio?? Fabrikanten hebben er wel eens een handje van om iso-normeringen vrij te interpreteren. In principe heeft een schakeldraad van een relais geen vermogen nodig, alleen spanning. Waarom ik niet zou schakelen vanaf de accu, of uberhaupt met een constante voeding: als je hem toevallig met de hand vergeet uit te zetten, loop je risico dat je poelheizer net zo lang staat te fikken tot je accu leeg is. In de winter zal dat maar zeer weinig zijn met extra risico dat je relais doorfikt/in brand vliegt.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    pjotter said:

    heb je hier wat aan: t schema van Tim aan mij althans

    Thanks, zo had ik het al gedaan. Althans geprobeerd. Die groene draad komt bij mij van de constante plus van de radio, maar krijgt de relais niet omgeschakeld.
    Miglowie said:

    Zou ik niet doen, weet je zeker dat je niet de geschakelde plus te pakken had van je radio??

    Ja dat weet ik zeker. Er stond +12 volt op deze draad.

    In principe heeft een schakeldraad van een relais geen vermogen nodig, alleen spanning.

    Hm vreemd dat ie het dan niet deed. Ik zal het morgen nogmaals proberen.

    Waarom ik niet zou schakelen vanaf de accu, of uberhaupt met een constante voeding: als je hem toevallig met de hand vergeet uit te zetten, loop je risico dat je poelheizer net zo lang staat te fikken tot je accu leeg is. In de winter zal dat maar zeer weinig zijn met extra risico dat je relais doorfikt/in brand vliegt.

    Loud and clear. Maar ik wil in eerste instantie het spul aan de praat krijgen en daarna pas gaan finetunen.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Op zich is de geschakelde draad van je radio pakken ipv de constante niet zoveel fine-tuning hoor. Je moet toch je halve dashboard uit elkaar knutselen :P Tenminste, neem aan dat je in je Opel geen standaard DIN radio heb, maar zo een met een los schermpje
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Miglowie said:

    Op zich is de geschakelde draad van je radio pakken ipv de constante niet zoveel fine-tuning hoor.

    Nee inderdaad, maar ik bedoel dat ik om te testen eerst alles wil zien werken, desnoods met wat kunst en vliegwerk (lees: draadjes op de accu). Daarna:
    - geschakelde draad pakken i.p.v. constante draad
    - bi-metaalschakelaar tussenvoegen
    - temperatuurmeter bijplaatsen
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Ik heb een schakeldraad gekoppeld aan de afsluiter op de dieselpomp, zodra je het contact aan zet komt daar spanning op te staan.

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Waar heb je die draad afgetapt? Op de pomp zelf of in een elektronicadoos?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Vandaag niet aan de ombouw toegekomen. Ik heb vandaag wat klepjes gescoord :).
    image
    image

    2 glimmende Sirai L340's
    image
    image
    image
    image
    image
    image

    Zwaar spul; ik zal het wel goed moeten vastmaken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Strakke ventielen.

    De draad heb ik aangesloten op een klep op de dieselpomp die zit net boven de kant waar de 6 leidingen uit komen die naar de verstuivers gaan. Er loopt 1 enkele draad naar toe en zit op de afsluiter met een m5 moertje, over de afsluiter zit ook nog een rubberen kapje waar de draad doorheen gevoerd kan worden, de draad voor de aansturing van het klepje loopt hier ook al doorheen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Okay, 2 problemen zijn opgelost:

    (1) De verstuiverkabel doet het nu weer goed. Mijn roodzwarte speakerkabel met de 2 naalden lijkt te werken. Waarschijnlijk was mijn hoofd bij de vorige test niet helder genoeg :roll:. Het motormanagement klaagt niet meer 8) en de auto spurt weer als een jonge hond (die 1600 kg aan zijn staart heeft hangen :D ). Hier is het eindresultaat, vastgezet met tie wraps. Geen enkel van de kabels raakt iets dat warm kan worden. Onder de roodzwarte draad zie je de dunne draad die naar de verstuiver toe loopt:
    image

    Het stekkertje op de motorelektronicakast zit nu nog zonder borgpen vast. Voor een borgpen moet het inlaatspruitstuk eraf (jawel) omdat ik er niet bij kan. Ik wil een borgpen van een andere aansluiting gebruiken waar ik wel goed bij kan boven in de motorruimte en de stekker daarvan dan gewoon vastlijmen of zoiets. Maar dat komt later.
    image

    (2) Het relaismysterie is opgelost. Ik had niet de constante plus van de radio te pakken maar iets anders. Met de echte constante (of geschakelde) plus van de radio gaat het ook goed. Het plan is om morgen de elektrische verwarmer af te maken.

    [quote=easy rider]Er loopt 1 enkele draad naar toe en zit op de afsluiter met een m5 moertje, over de afsluiter zit ook nog een rubberen kapje waar de draad doorheen gevoerd kan worden, de draad voor de aansturing van het klepje loopt hier ook al doorheen.
    Okay dank voor de tip.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Tim, ik heb de buis voor de EGR nog eens bekeken. Dit is bij mij het eindstuk bij het inlaatspruitstuk (effe nog de koppeling losgehaald):
    image
    Maar jij bedoelt dus niet dit stuk maar dat bij het uitlaatspruitstuk? De bouten daar zien er bij mij wat roestig uit. Gaat dat bij jou makkelijk los? En begrijp ik dus goed dat daar een vlakke flens zit?

    Nu begrijp ik je vraag beter. Jij hebt dus een trompetje (eindstuk) die in het inlaatspruitstuk zit gedrukt met een overschuifflens. Hier kan natuurlijk geen plaatje tussen. Bij mij zit het eindstuk aan het flensje vast.

    Bij gingen de roestige boutjes, op het uitlaatspruitstuk, redelijk uit. Ik heb wel wat angst voor knappen gehad, maar dat gebeurde gelukkig niet.

    Ik zal tzt foto's voor je maken.

    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    hoe zit het nu met je verstuivers zelf? nu hij eer volop rijdt?
    Merk je verschil met voordien (voor drukverhoging en revisie)?
    Hoe draait hij?

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Tim said:

    Nu begrijp ik je vraag beter. Jij hebt dus een trompetje (eindstuk) die in het inlaatspruitstuk zit gedrukt met een overschuifflens. Hier kan natuurlijk geen plaatje tussen. Bij mij zit het eindstuk aan het flensje vast.

    Okay, dat is dan makkelijk af te sluiten. Ik wil nog wel de flens bij het uitlaatspruitstuk loshalen. Misschien dat er daar geen trompetsluiting zit (kleine kans :?).

    Bij gingen de roestige boutjes, op het uitlaatspruitstuk, redelijk uit. Ik heb wel wat angst voor knappen gehad, maar dat gebeurde gelukkig niet.

    Als 1 van mijn 2 bouten daar zou breken dan kan ik met geen mogelijkheid de bout uitboren en zou op zijn minst het uitlaatspruitstuk eraf moeten. Brrr, daar zit ik niet op te wachten :|.
    nero said:

    hoe zit het nu met je verstuivers zelf? nu hij eer volop rijdt?
    Merk je verschil met voordien (voor drukverhoging en revisie)?
    Hoe draait hij?

    Bij het rijden merk ik er eigenlijk niks van. Ik heb het idee dat de motor een fellere plof geeft dan voorheen, maar dat kan slechts een gevoel zijn. Wat me wel opviel is dat de koude motor nu erg netjes stationair draait op mijn huidige 33% PPO-mix. Zonder motormanagement draaide hij rommelig. Ik moet ook zeggen dat ik nog niks heb geroken uit de uitlaat, wat tot gisteravond wel het geval was. Zou dit een teken kunnen zijn van betere verbranding?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Nero, er zit zoveel verschil in trekkracht van de motor tussen wel motormanagement ingeschakeld een geen motormanagement ingeschakeld. Hoe kan dit eigenlijk? Wat doet het motormanagement dan? Er is toch bijna niks dat elektronisch geregeld wordt in de motor behalve dan (kennelijk) iets in de brandstofpomp?

    De vraag die hierop volgt: Heeft deze VP-pomp ook mogelijkheden om elektrisch te vervroegen i.p.v. mechanisch?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Vanmiddag ben ik bezig geweest een goed punt te vinden voor het aftappen van een plusdraad voor de 2 relais' van de elektrische verwarmer. Op aanraden van Miglowie toch maar de geschakelde plusdraad van de radio. Nog wel even testen of die inderdaad deed wat er van hem verwacht werd.
    image

    Dit is de uiteindelijke aansluiting geworden. Midden-onder op de foto zie je nog de schakelaar die ik links in de middenconsole ga inbouwen. De radio is al een jaar weg uit de auto nadat ie al een jaar eerder stuk was gegaan :). Ik gebruik nu een mp3-speler.
    image

    Ik heb de plus en de min afgetapt met blauwe doorprikblokjes (weet niet hoe die dingen heten) en op de plus nog de schakelaar tussengeplaatst.
    image

    Het ledje van de schakelaar is waarschijnlijk ook nog wel te gebruiken maar ik moet nog uitzoeken hoe ik hem schakel zodat hij alleen brandt als de bi-metaalschakelaar contact maakt.
    image
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    het motormanagement beperkt de hoeveelheid ingespoten diesel.

    Vervroeging kan niet zomaar veranderd worden.

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Zo, na wat gepruts vanavond is de elektrische verwarmer nu helemaal functioneel. Ik had afgelopen weekend al de stroomdraden aangesloten (accu → zekering → relais → gloeispiralen) en vandaag heb ik de schakeldraden voor de relais aangesloten met de bi-metaalschakelaar in serie (geschakelde plus van de radio → bi-metaal schakelaar → relais). Bij de testrit van een halfuur werd de verwarmer lekker warm. Nog niet zo warm dat ik mijn vingers verbrand bij eerste aanraking; dat maakt me nog een beetje bezorgd (klein beetje). Maar ja, eerst de temperatuur zien te meten.

    Ik moet alleen nog het ledje zien uit te vogelen en een zekering tussenplaatsen in de schakeldraad. Later dit weekend volgen foto's. Morgen de mix verhogen naar 50% en kijken wat er gebeurt :).
    nero said:

    het motormanagement beperkt de hoeveelheid ingespoten diesel.

    Ha, dat verklaart waarom hij zuiniger is met motormanagement. Maar hoe kan minder ingespoten diesel positieve gevolgen hebben voor de prestaties van de motor?
    atjong said:

    Bij het rijden merk ik er eigenlijk niks van.
    ...
    Ik moet ook zeggen dat ik nog niks heb geroken uit de uitlaat, wat tot gisteravond wel het geval was.

    Na de testrit moet ik mijn mening bijstellen. De auto gaat als de brandweer! Het zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met de elektrische verwarmer en het feit dat ik 2 weken als een slak heb rondgereden, maar volgens mij was ie voor de PPO-tijd op diesel niet zo snel als nu 8). Je werk heeft zijn vruchten afgeworpen Nero ;). Ik heb wel het idee dat het verbruik een pietsie omhoog gegaan is, maar dat is minder belangrijk.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Ik moet alleen nog het ledje zien uit te vogelen en een zekering tussenplaatsen in de schakeldraad.

    De schakeldraad is + neem ik aan. Na de clixon een extra draadje naar een relais. Dit relais de massa laten schakelen naar het ledje.

    Tim :wink:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Of vanaf je geschakelde plus een draadje naar de clixon. vanaf de clixon weer terug naar je schakelaar en dan naar je relais. Oftewel, zolang je clixon de gewenste temperatuur nog niet heeft bereikt gaat er stroom door je schakelaar, is die wel bereikt, wordt de stroom onderbroken en doet je lampje het ook niet meer. Nadeel, als je contact aanstaat, staat er ook sowieso stroom tot aan je clixon. Zet je de schakelaar uit, dan staat er stroom tot aan je schakelaar.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Hier nog wat foto's van wat er aan nieuwe elektra onder de motorkap te vinden is. Van de plus van de accu (middenboven) heb ik een 2-aderige 2,5 mm2 draad naar de (nu nog gesloten) driehoekige motorelektronicadoos rechtsboven laten lopen (roodzwarte draad met geel kabeloogje). Van de min van de accu loopt een rode 6 mm2 draad (rechtsonder) naar de massa van de elektrische verwarmer (linksonder).
    image

    Met geopende kap van de elentronicadoos zie je rechtsmidden het zekeringenkastje, 1 van de 2 relais en 1 van de verbindingsklemmen. Ik heb 2 van de originele relais die daar hingen los op de bodem van de elektronicakast gelegd om ruimte te maken voor het lange zekeringenkastje.
    image

    Hier het zekeringenkastje (rechts), de 2 relais (linksboven) en de 3 verbindingsklemmen (midden). Wat een bos met korte draadjes wordt dit zeg. Lastig als je weinig ruimte hebt om het op te bergen.
    image

    Uiteraard moeten de verwarmer en de leidingen nog geisoleerd worden, maar dat komt later.
    Tim said:

    De schakeldraad is + neem ik aan. Na de clixon een extra draadje naar een relais. Dit relais de massa laten schakelen naar het ledje.

    Miglowie said:

    Of vanaf je geschakelde plus een draadje naar de clixon. vanaf de clixon weer terug naar je schakelaar en dan naar je relais.

    Thanks guys, maar beide oplossingen zorgen ervoor dat de schakeldraad van de hoofdrelais (voor de elektrische verwarmer) onderbroken wordt voor het ledje. Dat ledje heeft een vrij hoge weerstand. Volgens mij is het beter om de schakeldraad parallel een 3e relais te laten schakelen die de min van het ledje doorverbindt met de massa.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hoe de weerstand is weet ik niet, maar het werkt prima. Ik heb het gewoon nagebouwd van de officiele Ach Janssen WT2-inbouw instructie in de 205. Waarom nog meer relais inbouwen terwijl het eigelijk niet nodig is. Ik weet niet hoe hoog de schakelweerstand van een zwaar relais is. Verlies je daar niet net zoveel??
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Ziet er goed uit, plaats es je electrisch schema dan kan ik es kijken naar dat led probleempje.

    Groeten,

    Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Een beetje elektronica-les dan maar?

    De weerstand van een led zegt niks. Een led is niet hetzelfde als een lampje. Het is een diode (light emiting diode). De led wordt in sper aangesloten. De kathode (negatief) en de anode (positief) kan je herkennen aan de lengte van de pootjes en aan de afplatting in de behuizing. De Anode heeft meestal een langer pootje. De kathode is te herkennen aan de afplatting aan de rand van de behuizing (lens?)
    Omdat elke led een max spanning kan verduren, is het nodig een voorschakelweerstand te plaatsen (de hoogste spanning voor de led het zou begeven bij continu-gebruik. Bij een pulserende voeding, puls breedte modulatie bijvoorbeeld, kan de voedingsspanning hoger liggen zolang de gemiddelde waarde maar onder de max spanning ligt.)
    Algemeen wordt aangenomen dat een rode led zijn maximale lichtsterkte geeft bij 2V. Hierbij trekt hij een stroom van 20mA. Voor een gele led is dat 2.1V en voor een groene 2.2V. Als vuistregel kan je voor alles led's 2V nemen. Je ziet het verschil nauwelijks.
    De voorschakelweerstand zal de spanning dus beperken. Deze kan met de wet van Ohm als volgt berekend worden:

    R=U/I (wet van Ohm)

    Dus: Weerstand = spanning / stroom

    Dus: voorschakelweerstand = voedingsspanning - spanning led / stroom

    Dus voor een standaard led in 12V auto-gebruik (2v - 20mA):

    R=(12-2)/(20*10^-3) = 500 Ohm

    Omdat niet alle weerstandswaarden bestaan, moet een waarde uit de E12-reeks gekozen worden.

    Tegenwoordig zijn er echter led's die afwijken van de standaard. Low current led's die maar 2mA trekken, witte led's hebben 4V voedingsspanning nodig. Er zijn led's met ingebouwde weerstand, bijvoorbeeld 12V led's. Deze info kan je terugvinden in de datasheets of je vraagt het best aan de verkoper. Maar als je vraagt naar een standaard LED, dan krijg je normaal een diffuse lens, 2V, 20mA...

    Nuttige link: http://nl.wikipedia.org/wiki/LEDs

    Hopelijk heb je er wat aan...

    Grtz

    Grtz 8)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Volgens mij is het beter om de schakeldraad parallel een 3e relais te laten schakelen die de min van het ledje doorverbindt met de massa.

    Dat is wat ik bedoelde, maar iets anders omschreef :lol: Alleen gebruik je niet de schakeldraad, maar de plus van je elek verwarmer. Het relais kan bv wel stuurstroom kijgen, maar niet schakelen. Brandt je led, maar de elektrische verwarmer staat niet aan.

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Zet gewoon een led (met de juiste voorschakel weerstand) over de verbruiker heen. Een verbruiker, ventiel, polheizung, enz. hangt meestal met 1 kant aan de min pool (chassis auto). De andere kant is geschakeld (pluspool), meestal door een relais of een clixon.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ook makkelijk is gebruik te maken van de led-calculator, te downloaden van http://www.circuitsonline.net/download/view/48.
    Ga er vanuit dat de spanning van de autoaccu 13.8 volt is, dan zal ie zeker niet overbelast worden.

    Groet,
    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Dank jullie wel heren. Het ledje zit ingebouwd in de schakelaar zonder aparte plus ervoor dus ik kan hem niet apart schakelen. Maar op de meeting heeft Miglowie mij duidelijk gemaakt dat het verwisselen van positie van de clixon en de schakelaar in de plusdraad genoeg is.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Op de weg terug van Belgie viel het me op dat als ik de elektrische verwarmer uitzet het display van de auto soms gereset wordt en dan weer 01-01-92 en 0:00 toont. Ik heb de geschakelde plus van de radio afgetapt voor de schakeldraad van de 2 relais en volgens mij kan het handschakelaartje op geen enkele manier een kortsluiting veroorzaken (misschien 'dendert' ie, maar dan nog...). Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken en hoe het op te lossen is?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Je hebt dus gewoon een spanning na het contact gebruikt van je radio als ik het goed begrijp?
    Kan je niet ergens aftakken na een zekering die na het contact zit? Ik heb in de garage het boek met de schema's mogen kopiëren en zo heb ik een zekering gevonden na het contact. Met die spanning stuur ik een relais aan en met dat relais schakel ik dan alles aan als het contact aanstaat. Denderen zou kunnen. Maar ik begrijp niet goed hoe je het hebt aangesloten...

    Grtz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Zo heb ik het ook gedaan, je neemt een relais van 30A en bekrachtig deze met de + afkomstig van het contact (in mijn geval van de afsluiter van de dieselpomp). Vervolgens plaats je een zware zekering vanaf de accu naar pool 30 van het relais. Op de uitgaande aansluiting van het relais kan je nu alles van stroom voorzien.

    Groeten,

    Easy rider.
This discussion has been closed.