Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Omega 2.5 TD 1996

atjongatjong PPO Addict
edited October 2007 in Opel
Allen,

Na wat geexperimenteerd te hebben met mengen van ppo en diesel op een originele motor volgt nu het moment dat mijn favoriete werkpaard omgebouwd moet gaan worden. Inmiddels zijn bij Emrich besteld: een elektrische verwarmer, een (30) platenwarmtewisselaar, slangen, verbindingsstukken en elektrische onderdelen. Ik verwacht de spullen begin volgende week, maar met een beetje geluk is er deze week al wat binnen.

In eerste instantie wil ik de elektrische verwarmer inbouwen en testen. Daarna de platen-ww. Als laatste stap ook nog de overige materialen bestellen om er een 2-tanksysteem van te maken; reservewieltank, slangen, magneetkleppen e.d. Uiteraard zal ik alles zoveel mogelijk via foto's proberen te laten zien; dan kunnen jullie lachen om mijn beginnersfouten :). Ik hoop dat ik de eerste 2 stappen binnen een maand rond heb; kan alleen in de weekenden klussen :|.

image
(Wie was er hier ook weer zo 'gek' op volgestouwde station-burgerbakken? :) )

Nog een overzicht van de motorruimte vóór de ombouw.
image
«1345

Comments

• atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    Helaas, nog geen spullen ontvangen van Emrich :|. De bestelling staat nog steeds "offen". Ik had maandag wel een mail van hem ontvangen dat het geld ontvangen is dus ik had goede hoop dat er nog voor het weekend iets binnen zou zijn.

Morgen een verstuiversleutel halen. Als alles lukt, dan gaan de verstuivers dit weekend naar Nero. Ik denk dat het inlaatspruitstuk eraf moet om bij de achterste verstuivers te kunnen komen, gaan we morgen zien (inclusief foto's). De komende week moet ik mij dan maar op de motor verplaatsen. Dat gaat me een plasje benzine kosten met 160 km per dag en een 21 jaar oude motor die 1 op 13 slurpt :?.
    edited April 2007
    Vandaag heb ik de verstuivers verwijderd om de openingsdruk te laten verhogen. Gisteravond nog even het blok rond de verstuivers schoongespoten met de hogedrukspuit met warm water. Vanmorgen met de compressor de laatste druppels weggeblazen. Daarna een dopsleutel gehaald bij de automaterialenzaak. Omdat ik overal las dat Opel 22 mm verstuivers gebruikt heb ik een maat 22 sleutel gehaald.
    image

Helaas FOUT! Het blok is geproduceerd door BMW en BMW gebruikt veelal 27 mm. Dus terug naar de zaak en omgeruild voor een 27 mm exemplaar (dat overigens 20 euro duurder was, schandalig). Die paste perfect. Begonnnen met de middelste verstuiver omdat die het makkelijkst bereikbaar was.
    image
    image

Het gapende gat dat na verwijderen ontstaat.
    image

Vreemde eend in de bijt was verstuiver nr 4 (van de voorkant van de auto af geteld). Die is wat hoger dan de rest en heeft een draadje dat eruit komt en daarna via een geel stekkertje in een plastic doosje onder het inlaatspruitstuk verdwijnt. Wie kan me vertellen waar dit voor dient? Startonderbreking misschien?? :?
    image
    image

Ik was bang dat het inlaatspruitstuk verwijderd moest worden om bij de achterste verstuiver te kunnen komen, maar dat viel mee. Hier nog een blik op het verstuiverloze blok. De gaten zijn wat afgedekt met een tissue om rommel in het blok te voorkomen.
    image

Hier dan een blik van de 6 rakkers waar ik 2 uur mee aan het ploeteren ben geweest, nog los van de fietstijd naar de winkel. Mijn eerste eigenhandig verwijderde verstuivers 8).
    image
    image
    image
    image

Als ze weer terug zijn meteen even testen of ik niks kapot heb gemaakt :roll:. Vooral dat stekkertje aan verstuiver 4 wordt een lastige om terug te duwen in zijn houder :|.
    Wordt vervolgd :).
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    die met de draad, is een sensor die de lichthoogte van de naald constateert. Hij weet dus hoeveel de naald opgetild is (en dus hoever het zit met de ontsteking).

Groeten,
    Nero
    edited April 2007
    He he, de bestelling van Emrich is eindelijk binnen. 19 april besteld, 27 april binnen.
    image

Dit kwam er uit het pakketje:

(1) 30-platen warmtewisselaar
    image

(2) Elektrische verwarmer
    image

(3) Bi-metaalschakelaar 85 graden
    image

(4) Relais
    image

(5) Schakelaartje met led
    image

(6) Tülles, knietjes en T-stukken
    image

(7) Slangen, 9 mm en 22 mm (oei)
    image
    image

(8 ) Slangklemmen
    image

Een totaalplaatje; hier heb ik 221,78 voor betaald inclusief verzending.
    image

En natuurlijk heb ik iets niet goed besteld, de slang is te groot :roll:. Kan ik iemand op de meeting nog blij maken met een meter 22-mm koelwaterslang? :)
    image

Wat ik nog moet halen:
    • 17 mm koelwaterslang
    • Ophangmateriaal voor de ww en el. verwarmer
    • Inline filters
    • Isolatiemateriaal
    • Zekeringhouders
    • Zekeringen
    • Kabels
    • Kabelschoentjes
    • Koelwater
    • Loctite 243
    • Temperatuurmeter
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    je verstuivers zijn ook klaar!
    Lekker op 170 bar gezet i.p.v. 150!

Groeten,
    Nero
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Nero is the best! Nero for president!

Ik zal mijn best doen om dit weekend een heel eind te komen. Bea heeft me inderdaad weer overgeslagen; misschien volgend jaar. Mijn kindjes gaan vanaf zondag logeren bij de grootouders, dus ik zie zie een mooie kans om het hele weekend met zwarte handen rond te lopen :D.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Het wordt bloedheet dus je kan 24 uur nonstop doorwerken AT !

Geen gemekker, bij vermoeidheid een biertje...

Drappie
    edited April 2007
    Hee Udoisten .... huiver en bibber !

De ATJong'er is on the job, no more talk, only work.

Ubertopic ? Zou kunnen ... zou kunnen.

Drappie
    edited April 2007
    Vandaag nog effe wat materialen gescoord :).

2 meter 17 mm koelwaterslang. Dit spul is een stuk steviger dan de slang van Emrich en ook nog eens bijna een euro per meter goedkoper.
    image

Deze past tenminste wel lekker strak om de tülles.
    image

2 inline filtertjes.
    image

Zekeringenkastje, 25A zekeringen en wat kabelschoentjes.
    image

De op een na dikste kabel die ze hadden (10 qmm) voor de kabel van de accu naar de zekeringenkast. Over aansluiting op die laatste zit ik nog te dubben, want de kabelschoentjes passen hier natuurlijk niet op.
    image

Miniflesje Loctite 243.
    image

Kopervet.
    image

En wat van de goedkoopste koelvloeistof die je met geld kunt kopen (vooruit, misschien dat het bij de Action goedkoper kan). Je kunt beter het goedkope spul lekken, nietwaar? :mrgreen:
    image

Verder heb ik de plaats bepaald waar ik de warmtewisselaar en de elektrische verwarmer op wil hangen. De elektrische verwarmer rechtop staand met een beugel aan de accubak op 15 cm van de toevoerbanjo van de brandstofpomp. De warmtewisselaar aan (helaas) de andere kant van het motorblok in de ruimte naast het brandstoffilter. Dan zal er ongeveer 70 cm brandstofleiding nodig zijn om de elektrische verwarmer te bereiken. Ik zal het in de praktijk moeten merken of dit niet teveel warmteverlies veroorzaakt. Als dat zo is, zie ik geen andere optie dan de accu te verplaatsen naar bv. de kofferbak :-|.

Aangezien ik geen ophangbeugels heb gehaald, zal ik dit weekend niet verder komen dan het voorbereiden van het werk :oops:.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Atjong,

Waarvoor ga je dat borgmiddel gebruiken?

Tim
    edited April 2007
    Tim said:

Waarvoor ga je dat borgmiddel gebruiken?

Ja, ik lees nu net bij Douwe zijn ombouwverslag dat ik 577 had moeten kopen :?. Ik wilde het gebruiken in plaats van de PTFE tape die door Nero ergens werd afgeraden, dus voor alles dat geschroefd wordt. Omruilen dus?
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    AT daar gaan we:

Je inline filtertjes zijn ondermaats en knijpen al je fantastische dromen af ....
    Dumpen en omruilen voor een inlinefilter met flowcapaciteit ?

Beugeltjes ..... inderdaad PJotter hij buigt er maar eentje van zijn Grolsch flessie ..

Voor het 10mm2 draad moet je gaan improviseren, man o man je hebt wel de spullen gekocht he naaper !! Geel gaat tot 6 mm2

hehe ...

Ben jij miljonair ofzo ?

:wink:

Je lijkt die mongool van een Drappo wel.

LD
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]Je inline filtertjes zijn ondermaats en knijpen al je fantastische dromen af ....
    Dumpen en omruilen voor een inlinefilter met flowcapaciteit ?
    Bestaan die dan? Het dunne deel van buisjes is 4 mm inwendig. Het dikke deel is 6 mm. Ik kan het dunne deel er af knippen. Overigens zijn ze bedoeld voor tijdelijk om eventuele rommel in de ww en verwarmer tegen te houden. Met de 2e tank en de kleppen neem ik ook een beschaafd brandstoffilter.

Voor het 10mm2 draad moet je gaan improviseren, man o man je hebt wel de spullen gekocht he naaper !!

hehe ...

Ben jij miljonair ofzo ?

Liever goed gejat dan slecht bedacht toch? :mrgreen:
    Miljonair ben ik gelukkig niet. Maar ik verwacht met een 2-tanksysteem per jaar 1100 euro te gaan besparen, dus die kleine 390 euro die ik tot nu toe heb uitgegeven (onderdelen, gereedschap, verstuiverdruk) is nog wel in verhouding. Die dikke kabel is omdat ik bang ben voor doorbranden.
    edited April 2007
    dom dom dom rijden op APO kost namelijk geld .........

Het kantel punt wordt in veel gevallen nooit behaalt door en ligt vaak ook veel verder dan men berekent:

Pech: SmulCorsa Burn It Starlett Drappo Iveco
    Pompenkerkhof
    Upgraden
    Nogmaals Upgraden
    2de ombouw
    LPG
    Waterstof
    Extra investeringen in IBC Pomp LEkbak Zaagsel Jerrycans Slangen en Pistolen

Zekers zijn er leuke inlinefilters met 6-8 mm inwendig goed zoeken ze zijn rood.
    Elsbett gebruikt ze ook en op sommige sites worden ze aangeboden.
    Ik hou meer van de afwasbareversie met superflow.

LD

Ja je voelt hem al aankomen he .... je moet herberekenen.

LD
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]Ja je voelt hem al aankomen he .... je moet herberekenen.
    Ik zal aan het eind van het verhaal een overzicht plaatsen van alle kosten. Doe mn best om het allemaal netjes bij te houden. Natuurlijk zit daar dan ook gereedschap bij dat de komende jaren nog wel bruikbaar blijft. Maar het blijft een hobby en hobbies kosten geld (en zeeën van tijd) :D.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Gisteravond een beugel gemaakt voor de elektrische verwarmer. Wat blijkt? De accubak is veel te slap om de verwarmer goed strak vast te zetten. Als ik aan de beugel schud kan ik de verwarmer een halve cm heen en weer bewegen terwijl alles goed vast zit. Helaas. Vandaag maar een andere oplossing proberen te verzinnen. Een beugel die aan 2 kanten vastzit zou ideaal zijn.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Zo heb ik em vastgemaakt...

image

Als je het ook zo doet, dan de beugels (zoals ik) op een metalen plaat schroeft en die plaat tegen de accubak monteert met boutjes of eventueel revetten zodat de plaat het gewicht verdeelt en niet alles op 2 punten rust, dan zal het wel blijven zitten denk ik...

Grtz
    edited May 2007
    Ziet er netjes uit Soapwater. Maar helaas heb ik geen plaats waar ook maar de kleine verwarmer netjes tegenaan vastgezet zou kunnen worden, laat staan een plek voor verwarmer en ww bij elkaar. Dus bij mij moet ie gaan zweven aan een haakse beugel die onder de accu wordt vastgeschroefd. Een deel van mij accubak (bakje eigenlijk) is van slap plaatmateriaal, vandaar dat mijn 1e beugel van 10 cm teveel kon bewegen. Morgen ga ik een nieuwe dubbele beugel maken die horizontaal 25 cm lang is en helemaal onder de accu gaat.

Heb je trouwens ook een foto van hoe het er gemonteerd in de auto uit ziet?
    edited May 2007
    atjong said:

Heb je trouwens ook een foto van hoe het er gemonteerd in de auto uit ziet?

Ja, meerdere zelfs... http://ppo.nu/viewtopic.php?t=1934&postdays=0&postorder=asc&start=0

Grtz 8)
    edited May 2007
    O ja inderdaad, die had ik gezien. Ik ben ontzettend jaloers op wat je daar allemaal aan ruimte hebt! Bij mij gaat het een stuk lastiger. Maar vooruit, ik blijf doorklussen tot het allemaal rotsvast zit :-).
    Had je inmiddels ook isolatiemateriaal aangebracht?
    edited May 2007
    atjong said:

O ja inderdaad, die had ik gezien. Ik ben ontzettend jaloers op wat je daar allemaal aan ruimte hebt! Bij mij gaat het een stuk lastiger. Maar vooruit, ik blijf doorklussen tot het allemaal rotsvast zit :-).
    Had je inmiddels ook isolatiemateriaal aangebracht?

Haha, en ik vond al dat het allemaal wat krap was...

Toen had ik nog eens veel plaats (en meer tijd ook :( )

image

Atjong, doe zo verder:!: :!: :!:

Grtz
    edited May 2007
    Dank je.
    Is dit de C15? Mooi zeg, die buis-in-buis ww. Je had zo te zien nog wel ruimte over! :)
    edited May 2007
    De verstuivers zijn binnen! Eindelijk; de post heeft er precies 7 dagen over gedaan om ze uit België hier te krijgen. Nero had ze vorige week vrijdagochtend op de post gedaan.
    image

Dit is wat er uit het doosje kwam. Netjes verpakt en verzonden met priority.
    image

En daar zijn dan de lang verwachte 170 bar schatjes! Allemaal netjes voorzien van een hoedje :).

image
    image

Goed, ik ga nu meteen aan de slag om ze weer in het blok te krijgen. De verstuiver nummer 4 met zijn draadje wordt de uitdaging. To be continued! :)
    edited May 2007
    Kijk dan allen een echte ombouwer aan het werk, hij opent topics alsof het dropjes uit een blik zijn maar als de AT ér eenmaal begint te fotograferen dan vergeef ik hem bijna alles.

Uberuberubergeil 6 rete strakke afgestelde geroteerde en geteste verstuivers.

Luister allen, ik heb de mijne van de Seat gedumpt bij de lokale dynamoboer en nu weet ik zeker dat de mijne niet zijn gerodeert en niet zijn getest op de precieze openingsdruk.
    Kostten me wel 248 euries ..... zo ff uut t kopske.

Dus bedenk je wel dat er hardware nodig is om de druk te tesen zo'n planten spuit doet het niet.

Een boog is een boog maar er kan teveel onderling verschil inzitten.
    edited May 2007
    Jemig Drappie, waarom heb je het niet aan Nero gevraagd? Da's toch wel veel geld!

Back to the Omega.
    Okay, de verstuivers zitten erin. De auto start weer. Ik ben zo slim geweest om de verstuivers eruit te halen terwijl er nog een 30% slaoliemix in de tank zat. De auto heeft 2 weken stilgestaan en ik ben blij dat er niks is vastgeplakt in bv. de brandstofpomp.

Wel draaide hij koud stationair wat onregelmatig. Een telkens wijzigend toerental, vergelijkbaar met toen ik een 80% mix had :mrgreen:. Dat zou wel verklaard kunnen worden doordat door de verhoogde openingsdruk van de verstuivers de pomp nu nog erger te laat ingesteld staat en echt hoog toe is aan vervroeging. De meeting is over 2 weken; ik probeer voor die tijd uitgevogeld te hebben hoe de pomp opgehangen is. Met warme motor gaat het stationair draaien wel een stuk beter. Op toeren is er niks aan de hand.

Iets wat ik nog niet had: Op het dashboard is het lampje voor de motorelektronica gaan branden. Ik vermoed dat het komt door het kabeltje van die $%$@#$ 4e verstuiver :x. Dat stekkertje heb ik met veel pijn en moeite ongeveer in het stekkerhoudertje kunnen steken, maar misschien dat ie toch slecht contact maakt. Ik zal hem morgen wel even helemaal eruit halen en kijken of er verschil is. Als dat er niet is, dan is dat waarschijnlijk de veroorzaker. In het boekje staat dat de auto bij dit lampje overschakelt op het noodprogramma en doorrijden mogelijk is (maar niet te lang). Iemand ervaring met een slecht contact met zo een stekkertje?

Ik heb het idee dat ik in de stationair draaiende motor een iets scherpere klop hoor dan voorheen. Misschien dat het verbeelding is, maar dit viel me op. Nero, zou dit te maken kunnen hebben met de verhoging van de openingsdruk van de verstuivers? Het klinkt overigens niet slecht; gewoon anders.

Na 2 weken noodgedwongen motor gereden te hebben voelt het overigens bizar aan om weer eens in zo een stabiele maar logge auto te rijden die nauwelijks geluid maakt (in vergelijking met de motor) en bijna niet vooruit wil :).
    edited May 2007
    Korte update tussendoor: De auto rijdt als een oma'tje. Is niet vooruit te branden. Daarnet de snelweg op reed ik aan het begin van de wisselstrook nog maar 60 km/h met de pedal to the metal :). Vanmiddag effe met dat stekkertje spelen.
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    pjotter said:

jeetje man:dat is 10km per cilinder:wauw.( filter dicht misschien) na 2 weken stilstand??

en das op ppo of dino.??.

Na ongeveer 2 km zat ik wel op 90 km/h :D.
    Ik heb gisteravond de tank aangevuld met dino zodat het nu 90% dino is. Dicht filter geeft toch alleen problemen bij hoge toeren?

heb jou draad net doorgenomen.
    t barst van de mooie foto s en plannen.

maar wat heb je tot nu toe ingebouwd???

6 verstuivers! :)
    En een poelheizerbeugel die te slap was. Dit weekend verder om de poelheizer erin te krijgen. Wel moet de auto het eerst wat beter doen.
    edited May 2007
    Omdat het motorblok een uur na gebruik nog te heet was om aan het stekkertje te prutsen ben ik maar verder gegaan met mijn ophangbeugel voor de elektrische verwarmer. Het is een BIG ASS - DOUBLE TROUBLE - beugel van 5 mm verzinkt staal geworden van 25 x 17 x 8 cm (l x b x h) waar mijn ienie-mienie verwarmertje aan komt te hangen :).
    image

Ik had vooraf twijfels of mijn decoupeerzaagje door dit materiaal heen zou komen. Gelukkig no problemo!
    image

Dit is wat het uiteindelijk is geworden. Het afgezaagde hoekje is omdat de hoofdslang van het motorblok naar de radiateur net een beetje te laag hangt en de beugel zou raken.
    image

Ik heb helaas geen beschikking over een lasapparaat, anders was de constructie wat eenvoudiger geworden.
    image

Dit is de plek waar hij moet komen: in de accubak, onder de accu, met wat schroefjes vastgezet in het slappe plaatwerk. De accu komt hiermee 5 mm omhoog.
    image

Hier zie je de hoofdslang naar de radiateur toe die net ter hoogte van de achterste beugel een beetje omlaag loopt, vandaar het afgezaagde hoekje.
    image

De verwarmer wijst met zijn slangpilaren naar de brandstofpomp toe.
    image

Midden-bovenin de foto de inlaatbanjo van de brandstofpomp, ongeveer 15 cm verwijderd van de verwarmer.
    image

Morgen de slangen maken, de elektra proberen rond te krijgen en het geneuzel met het motorelektronicalampje proberen te fixen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong, je bent goed bezig! Je gaat de goede kant op met je kit!

Een kleine opmerking:

Je schrijft dat je Poelheizer onder de accu komt. Zorg je er wel voor dat er voldoende isolatie/beschermingsmateriaal tussen je accu en de poelheizer komt? Accu's houden namelijk niet zo van extreme hittes.

Succes!
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    smul said:

Je schrijft dat je Poelheizer onder de accu komt. Zorg je er wel voor dat er voldoende isolatie/beschermingsmateriaal tussen je accu en de poelheizer komt? Accu's houden namelijk niet zo van extreme hittes.

Thanks. Er zit ongeveer 6 cm lucht tussen de verwarmer en de accu. Er moet natuurlijk ook nog isolatiemateriaal om de verwarmer en er zat al een isolatietas om de accu (had ik ook nog niet eerder gezien) dus ik hoop dat ze mekaar niet in de weg zitten.
    pjotter said:

constructie is constructie, simpel zat.
    gelast of gebout maakt niet uit.

zorg wel voor borgmoeren en/of evt locktide, zodat er niks losrammeld

Ik raak door die bouten en moeren wat ruimte kwijt wat ik met lassen niet had gehad. Maar goed, ik heb nog nooit wat gelast in mijn leven :roll:.
    Ik heb veer-ringen gebruikt bij de moeren. Houden die ook over langere tijd het spul goed op zijn plaats?
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Ik heb de hele middag lopen prutsen met het stekkertje van de 4e verstuiver. Hem (het stekkertje) een paar keer eruit gehaald en weer in gedaan. Geen verschil :(. Het kabeltje nagelopen, maar die ziet er ongeschonden uit. Wel verbaast het me dat ik geen weerstand erover kan meten, alsof het een schakelaar is die open staat. Ook als de motor draait. Ik heb Nero een pb gestuurd met de vraag of er iets met de sensor aan de hand zou kunnen zijn.

Verder heb ik de brandstofaanvoerleiding van het hoofdfilter naar de brandstofpomp eruit gehaald ter inspectie. Het laatste stuk bij de pomp is namelijk een harde dunne zwarte slang die ik waarschijnlijk niet over de slangpilaren van mijn elektrische verwarmer heen krijg. Als ik hem al van de inlaatbanjo af krijg. Ik heb besloten om de hele leiding te vervangen met banjo's aan beide kanten. Zo ben ik wat flexibeler (ook letterlijk) en is het tegen de tijd dat ik de 2e tank aanleg wat makkelijker om er een leiding naast te leggen. Verder is in geval van nood ook de oude leiding nog bruikbaar. Morgen dus naar de winkel voor 2 banjo-ogen. Een van 12 mm diameter (brandstofpomp) en een van 14 mm (filter) :|.
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Net bij Smul geweest. Heb de ringtank en toebehoren uit zijn Corsa overgenomen. Wat die jongen daar allemaal in zijn kleine hokkie aan vatenspul heeft staan, niet normaal! :)
    De koffie was lekker Smul!
    Helaas geen banjospul meer kunnen regelen.
    edited May 2007
    atjong said:

Morgen dus naar de winkel voor 2 banjo-ogen. Een van 12 mm diameter (brandstofpomp) en een van 14 mm (filter) :|.

AT'er,

Hou je de boekhouding nog scherp bij ?
    Ook de kleintjes tellen mee ..

edited May 2007
    Yep, alles wordt genoteerd! :)
    edited May 2007
    Heren, ik denk dat ik de storing heb gevonden! Het draadje naar de verstuiver blijkt kapot. Een verslagje:

Ik ben begonnen met de weerstand van de verstuiver te meten. Niks te meten, oneindige weerstand. Dit wist ik eigenlijk al.
    Daarna de elektronicakast opgemeten. Op de uiteinden van een stroomkabeltje 2 spijkers vastgedraaid en de spijkers in het contactdoosje gedaan (blauwe gevalletje). Schroevendraaier ertussen om de polen uit elkaar te houden.
    image

Aan de andere kant van het kabeltje de meter. Eerst weerstand gemeten: ongeveer 1000 Ohm. Daarna motor gestart en spanning gemeten: 13,2 V. Op de accu stond met draaiende motor 13,8 V. Komt niet overeen met wat Nero verwachtte, maar dit gaf in ieder geval aan dat de elektronicakast het nog deed (oef) :).
    image

Toen viel me op dat er een knik zat in het kabeltje, vlak bij het stekkertje. Effe aan gevoeld en het voelde echt niet lekker.
    image

Effe voorzichtig de isolatie van de kabel doorgesneden tussen de 2 aders in en wat kwam eruit? 2 volledig afgebroken aders!!
    image

Bij het stekkertje zit 1 ader helaas helemaal binnenin het plastic dus dit stekkertje lijkt me niet bruikbaar meer. Morgen maar een andere gaan zoeken. Het moet wel solide zitten, want het elektronicadoosje zit vast aan het motorblok en schudt en trilt dus lekker mee. Vreemd overigens dat de aders kapot zijn; de ene is 8 mm langer dan de andere en de isolatie van de aders is recht door. Het lijkt bijna wel afgestript :?.

Nog even de verstuiversensor doorgemeten: 101 Ohm. Precies wat Nero zei. Thanks guys, ik laat jullie z.s.m. het vervolg weten.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hey Atjong,

Weet je nog wat ik zei toen je hier de ringtank kwam ophalen?

Is het misschien een idee om dat stekkertje te vervangen? Als je eraan getrokken hebt, wil dat nog wel eens sneuvelen. Dat heb ik ook bij mijn Corsa gezien!

Succes. 8)
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Bij de opeldealer kunje verloopstekkers kopen voor ca. € 8,-. Dan je je deze er zo aan solderen.

Groet Apktje
    edited May 2007
    Thanks Apktje!
    smul said:

Is het misschien een idee om dat stekkertje te vervangen? Als je eraan getrokken hebt, wil dat nog wel eens sneuvelen. Dat heb ik ook bij mijn Corsa gezien!

Inderdaad, maar de kracht die ik erop heb gezet was nooit groot genoeg voor 2 kapotte aders. Sja, misschien was ie al gaar en heeft net dat beetje kracht hem gebroken :roll:.
    edited May 2007
    Hey Atjong, ben ik blij voor je dat je het zelf gevonden hebt. (Ik had al lang in de garage gestaan) Ik wou dat ik ook dat zelfvertrouwen en geduld had als jij. Heb je mooi gefixt!! Veel plezie r nog met de verdere ombouw...
    edited May 2007
    Blij dat je het gevonden hebt.
    Vreemde waarde, maar ok.

Maar ik verwachtte wel dat het de sensor zelf niet was.
    Gelukkig maar!

Groeten,
    Nero
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

Er moet natuurlijk ook nog isolatiemateriaal om de verwarmer /poelheizer.

gij snapt het :wink:
    edited May 2007
    Ho ho, eerst zien dan geloven. Ik ben vandaag voor het stekkertje langs een grote merkgarage geweest, een motorelektronicaspecialist en een dieselspecialist en geen van allen hadden iets dat leek op dit stekkertje.

Verder nog langs een hydrauliekbedrijf geweest voor de banjohuizen (zo heten de ogen kennelijk) maar die waren al dicht. De eerder genoemde 3 bedrijven hadden niks op banjogebied, hoewel de dieselspecialist ze wel kon bestellen per 10 (a 25 euro per doos ex BTW). Leuk zeg, de gereviseerde brandstofpompen lagen daar op de toonbank :-)

Dus nu:
    - toch maar het stekkertje openzagen en hopen op genoeg draadeinde om er toch nog een kabeltje aan te solderen
    - toch maar de bestaande brandstofleiding proberen te gebruiken; ik post er wel een foto van als ik hem weer eraf heb.
This discussion has been closed.