Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

poelheizer emrich, kruipende gloeikaars, met foto's

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited July 2007 in Algemene Techniek
Ben wegens drukte helaas niet meer vaak op het forum. Heb tijdje terug Smul's poelheizer van Emrich onder handen gehad. Enkele bevindingen:
* inwendig alles nog mooi gaaf. geen aankoeking of verkleuring van ALU wat kan duiden op lokale verkooling, gewoon puntgaaf van binnen.
* opvulmedium tussen ALU blok en gloeikaars is olie. Gevolg:
> verkooling van de olie op de stift van gloeikaars (lager rendement :( )
> druk opbouw door verhitting en vermoed de verkoling
> losschroeven van de gloeikaarsen had drukontlating tot gevolg. Enige oorzaak die ik kan bedenken is door bovenstaande. Immers als de boel warm in elkaar wordt gedraaid, hoe anders kan er dan toch druk zijn bij het uit elkaar draaien in koude toestand. Gevolg:
>>De kern van de gloeikaars wordt uit de houder gedrukt. FOTO's zie onderaan.

Oplossing: voorlopig, of koperpasta of keramische pasta gebruiken. Echter let op, beide zijn op basis van, jawel, olie. Dus zaakje vullen, aandraaien, gloeikaarsjes stoken en langzaam kaarsjes uitdraaien zodat de opgebouwde druk kan ontsnappen. (stook zeg maar de olie eruit) Tja dit zal best een aantal keren in de loop van de tijd herhaald moeten worden vrees ik. Of Gloeikaarsen aan de bovenkant en de kaarsen niet al te vast aandraaien zodat bij gebruik van de kaarsen toch nog de druk kan ontsnappen. Wordt vervolgd.

Opmerking: iedere bezitter van de Emrich poelheizer doet er dus wijs aan om ff een keer die kaarsen los te draaien om de druk eraf te laten. Beste om gelijk het vulmiddel (olie) te vervangen en de stiften te ontkoolen.

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    wat doe je dan de hele dag ?

vrouwtjes jagen zeker ?

:wink:

Maarre vanaf nu brengen we Poelheizers vor onderhoud naar Swiep Gloeiers BV ??

Drappie
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    ericzwiep said:

Opmerking: iedere bezitter van de Emrich poelheizer doet er dus wijs aan om ff een keer die kaarsen los te draaien om de druk eraf te laten. Beste om gelijk het vulmiddel (olie) te vervangen en de stiften te ontkoolen.

Hoi Ericzwiep,

Ik heb ook zo een poelheizer van Emrich besteld. Kunnen koperpasta en keramische pasta wel tegen langdurig hoge temperaturen? Ik ken beide niet.

Als ik de olie meteen vervang door een van deze 2 pasta's (bolognese? :D), hoe snel verwacht je dat het druk aflaten nodig is? Na uren al? Of eerder na weken/maanden?

Groetjes,
    Arne
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Hallo,

In het originele ontwerp van de heizer (hotteheizer) wordt gebruik gemaakt van een metaal-pasta ? die uithardt en alleen door de maker met speciaal gereedschap te verwijderen is.

Im Reparaturfall sollten Sie die komplette Heizung zum Tausch der Glühkerzen einschicken, da im normalen Haushalt keine dafür nötigen Vorrichtungen vorhanden sind. Ein Herausschrauben der Glühkerzen ist ohne spezielle Hilfsmittel nicht zerstörungsfrei möglich

Bron: www.poelheizer.de link aan de linkerzijde Der Poelheizer

Overigens heeft de bedenker van het origineel hier al veel discussies met Emrich over gehad op FMSO.de en FMPO.de. Ik denk als je het vriendelijk aan hem vraag dat hij wel bereid is een tipje van de sluier op te lichten.

Groetjes,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Tja, lekker belangrijk von der Sammie. Heb dat nooit van hem gesnapt waarom hij dat met die pasta doet. Wat kapot kan gaan moet er ook weer uitkunnen is mijn moto zou ik zegen.
    Koperpasta kan tot 1350 graden. En keramische pasta ook. Beide zullen niet uitharden waardoor uitelkaar halen geen probleem is. Overigens zal de temperatuur vanwege de geleiding nooit echt hoog oplopen (lees over de 1.000)
    Gewoon pasta erin, gloeikaars eerst 3/4 erin. aanzetten zodat pasta wat vloeibaarder wordt. Daarna eventueel wat extra pasta erbij of kaars verder aandraaien. Weer gloeien. Dan hoor je vanzelf wel de lucht eruit persen. Daarna kan je de kaars handvast draaien en nog eens laten gloeien. Weer ff los, aandraaien, weer ff gloeien, minuut of zo, heerlijk warm nu dat ALU blok. EN ja draai dan maar aan. Ervaring zal het leren.
    edited April 2007
    Altijd al gezegd dat ik het ook onbegrijpelijk vind dat ik de gehele PH op zou moeten sturen voor vervanging van de gloeiers.
    Nu is het onze beurt om aan te tonen dat het beter kan.

Daarnaast wil ik eigenlijk wel is een echte PoelHeizer zien heeft echt niemand er eentje ? En als ik een neppert heb waarom is dan alsnog die metaalshite gebruikt ?

Zijn ze alleen te koop via E Bay dan ?

Boel vragen he .....

Drappie
    edited April 2007
    Meen dat ingmar het beste thuis is in de geschiedenis van Sammie en zijn peolheizer en de vete tussen hem en Emrich. Ik, Tim en anderen zijn al wel eens op zoek geweest via Ebay, resultaat, zippo. En toch zegt mijn gevoel dat het labyrinth van Sammie beter in elkaar zit qua warmte afdracht. Maar goed, persoonlijk zou ik het labyrinth weer anders laten lopen :twisted: Hahahahaha al was het maar als wraak op een zekere docent kip die me ooit es uit zijn klas warmteleer heeft gezet!
    edited April 2007
    Kip .... die zit je dwars das duidelijk.

Maar waarom scoren we niet 1 Samme .... rijden naar een alu frees dude en laten er wat draaien ... niet dat ik nog een PH wil maar wij moeten gewoon het beste hebben ...

Of in ieder geval uitvinden waarom en wat het verschil is.

Of niet ... boeit niet ?

LD
    edited April 2007
    Eric/Drappie,

Begin deze maand stond er wel een op Ebay:

Ik wilde hem voor mijn mannschaftwagen hebben. Ik heb toen nog even contact met Sam gehad om te verifieren of dit de echte was...en dat was zo.
    Had ik toen maar gelijk de sofort kaufen button geklickt voor 55 Euri dan had ik hem gehad...Nee ik heb weer eens te lang gewacht...stom stom stom :oops:

Ik zal Sam eens een mailtje sturen, want hij heeft volgens mij op zijn site staan dat een update zou komen in maart 2006, met de combinatie Hotteheizer.

Groetjes,
    Ingmar
    edited April 2007
    Ja drappie, het boeit mij dus totaal niet :twisted: hahahahahaha. Het truukje is me wel duidelijk. Nope, als ik (na de thermos K5) nog es ga experimenteren dan zie ik meer heil in dat gegoten ALU blok van Carlo. Ik zie hier namelijk een combi van opwarming en warmtebuffer mogelijk.
    Aanvulling volgt....
    edited April 2007
    Hallo,

Zoals beloofd de reactie van Sam, voor het advies om de Emrich heizer te repareren:

In den Glühkerzenbohrungen der Emrich-Heizer ist (wie bei meinen auch) Thermalöl drin, das den Luftspalt zwischen Glühstift und Gehäuse füllt. Mit der Zeit verkokt dieses Öl, das ist aber nicht so schlimm. Beim Glühkerzenwechsel kann man einfach die Bohrung mit einem 6mm-Bohrer wieder sauber kratzen, neues Öl einfüllen und die Glühkerze montieren. Man kann auch Kupferpaste nehmen, aber wie sich das Zeug auf Dauer verhält, weiß ich nicht.

Mit den Kombinationswärmetauschern komme ich nicht so recht weiter. Mittlerweile sind zwar einige davon erprobt worden, aber irgendwie fehlt mir ständig die Zeit, endlich mal eine richtige Serie davon aufzulegen. Bei der ganzen Verunsicherung, die durch die Besteuerung von Pöl unter das Volk gebracht wird, weiß ich auch gar nicht, ob sich das überhaupt noch lohnt.

Schöne Grüße nach Holland

Sam Hotte

Indien het nog nodig is dat het vertaald wordt laat het me dan nog even weten.

Groetjes,
    ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Wie spreekt/leest er een woordje Duits? Ik namelijk niet... :shock:

Grtz
    edited April 2007
    Soap,
    komt neer op mijn verhaal.
    Samm zegt dat er thermische olie als opvul middel in zowel zijn als Emrich's poelheizer zit. Deze 'verschraalt' wel eens. Niet zo erg zegt hij. Tja kan, je efficientie zakt. Om schoon te maken van de Emrich zegt hij dat je met een 6mm boortje de aankoeking kunt verwijderen. Nieuwe olie erin of koperpasta. Van dat koperpasta heeft hij geen langeduur ervaring dus weet niet hoe dat spul zich in de tijd houd.
    Goed lekker krom nederlands mare, lees mijn eerste posting maar daar staat hetzelfde.
    Verder nog een opmerking over waar die nu mee bezig is....
    edited April 2007
    Dan nog even de rest vertaald:

Met de combinatie-warmte wisselaar kom ik nog niet vel verder. Mettertijd zijn er wel enige uitgeprobeerd, maar ergens ontbreekt gewoon mij de tijd om er een serie van te gaan maken. Daarbij komt de onzekerheid over de accijnsheffing op PPO en weet ik ook niet of het zelfs nog loont.

Groetjes,
    Ingmar
    edited May 2007
    De beloofde piccies.
    image
    De boosdoener (bovenste) van Smul's poelheizer. Vermoed dat vanwege de interne drukopbouw dus de kern van de gloeikaars eruit wordt gedrukt. Wel verkooling van de gloeistiften. Let op: gloeikaarsen staan niet direct in contact met de PPO dus daar geen verkooling! zie onder.
    image
    Het inwendige van Smul's poelheizer waarbij ik met zekerheid kan zeggen dat deze voor lange periodes aan 1 stuk heeft staan fikken. Et voila, zo zuiver als iets. geen spoor van verbranding, geen verkleuring van ALU wat eventueel te heet is geweest. niets noppes nada.
    image
    jammergenoeg wat wazig maar om een idee te krijgen hoe de gloeikaarsen nu eigenlijk in zo'n poelheizer steken. Nu kan je ook zien dat het middelste gat het slimste is om als uitgang te gebruiken met het hoogste rendement.

Nu is de grap, na al dat werkt koopt die Smul een andere auto.
    Zien we het dan maar als een wetenschappelijke PPO bijdrage :wink:

image
    mijn eigen ingepakte poelheizer :lol:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Echter, de Poelheizer heb ik nog!
    edited May 2007
    gaatie vast verkopen in bierbeek hahahaha.
    @drappie foto geilerd waar blijft je commentaar nu over de foto's? :wink:
    edited June 2007
    geisoleerde poelheizer
    image
    edited June 2007
    Zie ik daar een kinderwagenband?? :?
    edited June 2007
    :roll: nog nooit iets geisoleerd atjong :?: :twisted: hahahaha moet je mijn WW maar eens bekijken
    edited July 2007
    Ik zit al een hele tijd op je WW-foto's te wachten hoor Eric :).
    edited July 2007
    ahja, heb ik die nog niet in mijn topic http://www.ppo.nu/viewtopic.php?p=28346#28346 staan?
    nope, staat nog de oude 12 platen. zal de nieuwe eens uploaden. beetje zooitje onder de motorkap op moment :oops:
Sign In or Register to comment.