Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zelfbouw ww

ttinus PPO Burner
edited April 2007 in Algemene Techniek
ben benieuwt of dit de olie warm genoeg krijgt als er nog een verwarmt filter voor zit en deze vlak voor de pomp zit zijn 5 koper leidingtjes met een binnen maat van 3 mm
image
image
image
image
image
image

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Dat ik daar niet aan gedacht heb, contactoppervlak vergroten...

Ik ben benieuwd.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Ik herinner me net een opmerking van iemand dat je een ijzerdraadspiraal moet inbakken; je krijgt dan werveling en dus betere warmteoverdracht.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Tinus,

Mooi gemaakt man!

Dat is het "shell and tube" principe, wordt veel gebruikt in de industrie. Ik heb nog even een fotootje gescoord op het werk. Deze is dan wel 273mm in doorsnee en 2,5? m lang. Past misschien wel in Carlo's bussie :mrgreen: Of onder de Iveco van Drappie.

image

Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    daar heb ik het van afgekeken had die dingen bij de ijzer boer zien liggen
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Carlo said:

Ik herinner me net een opmerking van iemand dat je een ijzerdraadspiraal moet inbakken; je krijgt dan werveling en dus betere warmteoverdracht.

KOPERdraad... Kan je solderen en roest niet :D
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    had ook de leidingen kunnen draaien in een spiraal mischien voor de volgende een idee
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    mooi idee. Nu nog de kern hol zodat het koelwater niet alleen maar van buitenaf naar binnen verwarmd zoals nu het geval is volgens mij, als ik je eerste foto bekijk.
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    geen idee de leidingen zitten op ringetjes van 10mm gesoldeert voordat het in elkaargezet werd en dus kan het water rondom de leidingen komen het meeste water zal door het midden stromen
    alleen de uiteinden zijn bijelkaar gebracht om in een 15mm leiding te passen
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    5 leidingen van 3 mm; doorsnede = 35,3 mm^2
    1 leiding van 15 mm; doorsnede = 176,7 mm^2

Dus de doorstroomsnelheid is 5 keer zo snel.

en geen ingewikkelde dingen.8)

:D :D
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    met die stroom snelheid weet ik niet je hebt een grotere opening maar de doorstroom heeft toch te maken met olie aanvoer en koelwater stroming
    hoe verhoud de 5x3mm zich ten opzichte van een 8mm leiding?
    dacht dat het wel ongeveer overeen kwam was iets met pi kwadraat toch :oops:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Ttinus,

r²*PI = opp circel.

Volgens mij klopt er iets niet. Je schrijft ringen van 10mm in het midden te hebben. Een leiding van 3mm inwending is ongeveer 5mm uitwendig. 10+5+5= 15 en toch past in een koper buis die 15mm uitwendig is? Heb je geen 22mm gebruikt?

Anders zou je komen op:

(Ben overal even uitgegaan van een wanddikte van 1mm)

15mm - inwending=13 -> 133mm² Totale doorstroomoppervlak van de buitenste buis.
    5mm - uitwendig=5 -> 20mm² * 5=100mm²

Dus in theorie blijft er maar 33mm² over voor je koelwater. Dat komt overeen met een binnendiameter slang van 6,5mm. Te klein denk ik. Ik zou hem minimaal 8mm willen hebben. Liefst 12, dat past ook mooi op de koperbuis.

5mm - inwendig=3 -> 7mm² * 5= 35mm²(zoals Carlo al schreef), komt neer op een leiding binnenmaat van ook ongeveer 6,7mm.

Doe hetzelfde trukje met een 22mm buis, dan wordt het totale doorstroomoppervlak 314mm²-100mm²=214mm²=16,6mm koelwater leiding.

De drukval in een 3mm leiding is 10 hoger dan in een 10mm leiding. En dan heb ik de flow ook gecorrigeerd (delen door 5). Ik weet even niet meer hoe ik de viscositeit ingesteld heb, die komt uit pjotters lange WW berekening. Eea uitgaande van 1:10 verbuik en 3/4 retour IP.

Is het pauze, ben ik nog aan het rekenen.....kan niet loslaten, heb Keith nodig :lol:

Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    de uiteinden zijn 15mm waar de apo in komt waar het koelwater in komt is de doorgang 15mm en komt dan in een 22mm buis want anders zou het inderdaat niet passen de leidingen zijn 4,5 mm buitenwand
    zit te denken om het nog een keer met 28 of 32mm koper te proberen en wat meer leidingen
    ik heb de leidingetje om 10mm ringetje gesoldeert zodat er een goede doorstroom door het midden is hoop dat er genoeg door 6,7mm leiding heen kan maar omdat het daar warm is en er een pomp voor komt denk ik dat het wel goed komt
    edited April 2007
    Uitproberen dan merk je 't vanzelf :arrow:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    oke, als je ook vanuit de kern kunt warmen, super dan. Gezien de diverse berekeningen: Yep, maak er dan een echte mooie buis(jes) in buis WW van door dikkere leidingen te nemen. Concept is mooi door het veel grotere contact oppervlak.
Sign In or Register to comment.