Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Luchtbelletjes in PPO / WVO

wodanwodan Super Moderator
edited April 2007 in Algemene Techniek
Ik zit ergens met een probleempje:
Ik merk dat er luchtbelletjes in de PPO blijven zweven en dat die ook
opgezogen worden. Met als gevolg dat bij KGR er alsmaar meer
lucht in het syteem komt te zitten. Is er buiten een ontluchter plaatsen
een manier om ervoor te zorgen dat de luchtbelletjes sneller naar de
oppervlakte drijven in de brandstoftank en er dus minder worden
opgezogen?
(Mijn WVO bevat al een antischuimmiddel, maar dit lijkt niet (genoeg) te helpen.)
In een bus die stilstaat blijven er zelfs heel kleine luchtbelletjes dagenlang
zweven ipv naar de oppervlakte te komen!

Comments

  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Houd een vibrator tegen je tank. De bellen zullen dan sneller boven zijn.
    (Wel een flinke vibrator nemen!)
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited April 2007
    Je mag m'n oma ook wel een weekend lenen :D
  • edited April 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Heren heren, tis niet de koffiehoek :oops:

    Misschien dat vewarmen helpt? Of uit zoek waar die bubbeltjes erin komen en dat elimineren?

    Tim
  • edited April 2007
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Zit er in olie zelf geen zuurstof die er langzaam uitborrelt omdat je gaat verwarmen naar 70°?? Als alcohol al bij 80° volledig verdampt, waarom zou er dan geen zuurstof ontsnappen bij 70°??
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2007
    Wodan,
    kun je iets meer vertellen over de herkomst van je WVO en waarom je een antischuimmiddel gebruikt ?? Ik vind het nogal een vreemd verschijnsel, dat er lucht in je WVO zit. Het kan geen vrije lucht zijn, want die onstsnapt snel uit je opslagvat of je tankontluchting. De lucht (of een ander gasmengsel) moet dus voortdurend ontstaan in je WVO. Misschien is het zaakje wel aan het gisten. Daar kun je mooi een gasmotor op laten lopen.
    Heb je al geprobeerd petroleum toe te voegen of een biocide ??
    Niek
  • edited April 2007
    DELETED
  • ook jan PPO Burner
    edited April 2007
    in mijn olie zitten ook luchtbelletjes .
    die komen er in met het gieten.
    na een uur zijn ze er helemaal uit,
    maar het zou wel kunnen dat bij een pas gevulde tank , luchtbelletjes mee in het brandstofsysteem worden opgezogen.

    veel kan dat niet zijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Inderdaad, het komt erin door het gieten, klutsen enzo, mechanisch.
    Antischuimmiddel zit inde WVO, maar dat is tegen schuimen door koken.
    De belletjes zijn HEEEEEL klein, maar blijven er lang in zweven...
    Bij 50/50 mengeling is dat natuurlijk vlugger weg, dan zie je ze stijgen.
    Het ligt volgens mij gewoon aan de dikte van de olie, deze is vergelijkbaar
    met verse koudgeperste KZO. Eens op 70°C gaat alles veel sneller...
    Ik dacht er al aan mijn tweede tank te gaan verwarmen... Ik denk
    dat het weer een extra motivatie daarvoor is :D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2007
    Wodan,
    WVO is misschien ietsje dikker dan Koolzaadolie. Als het er bij Jan snel verdwijnt, zou dat bij jou ook moeten.
    Doe eens eens een proef: WVO in een jampot als controle en WVO met 5 % petroleum als proef in een andere jampot. Nog een potje met WVO en een klein beetje kathlon (biocide). Paar dagen laten staan. Daarnaa alles in de zon zetten en warm laten worden. Kan je zien welke potjes lucht geven.
    Ik zou ook de panproef van Marc de Mesel doen. Dat om te controleren of er water in de olie zit. Als dat zo is, heb je een veel grotere kans op bacterien.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Olie is zeker 100% watervrij, panproef al vaker gedaan.
    Olie geeft ook geen dampen noch gassen af.
    Enkel bij minder dan +7° C is de KZO dunner, daarboven
    lopen ze beide evenvlot, dus veel verschil denk ik niet dat er is.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    OK.
    Denk dat je aan de Tigerloop, Overtrop, of Afriso moet.
    Snap zowieso niet dat je met een loop zonder ontluchter zou kunnen rijden tenzij de pomp de lucht verwijdert.
Sign In or Register to comment.