Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Toys for boys only !

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited May 2007 in Algemene Techniek
Ik heb bij APK 'tje een onderdeel gezien, kwam van Bosch meen ik.

Ergens op dit forum staat er een plaatje van maar deze was nieuw en reeds getweaked door de Pro.

Een koelwatervoorverwarming met aansluitingen van 17 mm inwending.
Aluminiumgegoten met 4 vette gloeispiralen erin ...

Hij begint pas met gloeien als de ppo bedrijf ingezet is en de voorgloeiinstalltie klaar is met gloeien.

:lol:

Think, voor de 2 tanker is maar 1 ding van belang ....

Hoe snel kan ik overschakelen en waarom duurt het zo verdomde lang voordat mijn koelwater op temperatuur is ?
Kostte nieuw rond de 100 euries maar ...

Drappie

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Is een koelwater verwarmer voor HDI'tjes. Staat op het forum een picca van, compleet met onderdeel nummer...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]Aluminiumgegoten met 4 vette gloeispiralen erin ...Ik heb zo'n ding liggen.....

Alleen de 50 ampere die dat ding trekt houdt me tegen :evil:

Tim
  • EdEd PPO Burner
    edited April 2007
    Deze?

image

Ed :idea:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    jjaa dat is hem ... ubergeil.

Juist voor die sloompies die niet willen fietsen voor die 9 km ...

Want moet je dan ? Tim ?

Als de motor eenmaal loopt pakt de voorverwamrer daar zijn stroom weg.
    Dus niet zoals met de PH een lege accu tijdens het starten, maar hooguit die terugval tijdens het rijden.

Ideaal zou ik zeggen voor jou Tim

:lol:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Ik vroeg bij de garage of mijn auto het aankan een poelheizer extra te voeden bij al de rest. Jaja, de elektriciteit is voorzien voor een HDI, en die heeft 4 gloeibougies in het koelwater + 4 in de motor (zoals elke diesel). Blijkbaar kan dit dus geen probleem zijn voor een paar minuten. Maar hoe doen ze het? 50A + 50A voor het voorgloeïen en nagloeïen tot de motor 65° is?? 100A en er zit een 50A alternator in? Batterijpower dan?
    Voor een 1.5D zoals tim zal het wss wel een probleempje zijn en ik vermoed dat mijn 1.9D er ook wat PK's aan zal verliezen maar met een stevige dieselmotor kan het geen probleem zijn lijkt me? Hoe efficiënt is zo'n ding?

Grtz 8)
    edited April 2007
    [quote=Lord Drappo]en reeds getweaked door de Pro.
    Kijk als je dat u eens toelicht, dan vertel je wat :wink:

Tim
  • apktje PPO Burner
    edited April 2007
    Gloeibougies in het koelwater gaan pas aan als de gloeibougies van de motor uitgaan. Met een relais en een diode is dit eenvoudig te realiseren.

Zodra de koelwatertemperatuur 75 graden (bij de gloeibougies) is, worden de bougies uitgeschakeld (bimetaal). De gloeibougies worden dus slechts enkele minuten gebruikt. De motor is eerder op temperatuur; beter voor de motor en de uitlaatemissies en beter om op ppo te rijden.
    Tevens worden de gloeibougies alleen aangestuurd als ik van plan ben om om te schakelen naar ppo. Als ik een kort stukje ga rijden op alleen diesel wordt de elektrische verwarming niet in geschakeld en zo mijn accu/dynamo gespaard.

Mijn motor (en kachel) wordt lekker snel warm en schakelt sneller om naar ppo. Het grote voordeel moet van de winter blijken.

Groet APKtje
    edited April 2007
    Thanx!!

Doet zo'n pijpje dan echt zoveel? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je merkbaar warmtewinst krijgt in zo'n blok ijzer, in de eerste minuten van je motor.

Zou je eens kunnen meten? Met en zonder, 's ochtends bij koude start?

Cheers,
    Tim
  • apktje PPO Burner
    edited April 2007
    De verwarming zit er nog niet zo lang in, dus echt veel ervaring met koude start heb ik niet.
    Ik zal eens meten hoe snel de auto op temperatuur is bij ongeveer gelijke buitentemperatuur.

Waarom denk je dat ze die gloeibougies in een HDI gebruiken?
    Circa 750w aan extra verwarming van het koelwater scheelt toch wel wat.

Groet APKtje
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Blijft de vraag natuurlijk wie de eerste koelwaterverwarming-op-uitlaatgassen uitvind. Dat kost namelijk géén stroom dus ook geen extra brandstof.
  • Bokkum PPO Addict
    edited April 2007
    Carlo said:

Blijft de vraag natuurlijk wie de eerste koelwaterverwarming-op-uitlaatgassen uitvind. Dat kost namelijk géén stroom dus ook geen extra brandstof.

What's new?
    In de scheepvaart zijn watergekoelde uitlaatspruitstukken standaard. :wink:

Mvg, Leo.:D
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited April 2007
    Sprak vrijdag jl. een man uit Hem/Venhuizen, hij heeft me geholpen met de inbouw van m'n 2e tank, die Lelijke Eendjes restaureert. Hij wil een gas installatie bouwen in een bestel eend. Deze is lucht gekoeld zoals we weten en hij wil iets om de uitlaat maken om water op te warmen voor de verdampers of i.d. Daar ik niet zo geïnteresseerd ben in gas luisterde ik maar half naar zijn verhaal :cry: . Ik zal hem een dezer dagen eens vragen naar details. Als dit nu solide lijkt kunnen we dat natuurlijk ook voor PPO opwarming gebruiken.
    Succes,
    Douwe.
    edited April 2007
    @ Leo; hoe moet ik me dat voorstellen en hoe word voorkomen dat door stagnatie de temp zo hoog op loopt dat de zaak explodeert? (Ik bedoel als het water ooit stil komt te staan en gaat koken heb je wel een probleem denk ik) En werkt die koeling alleen tijdens de warmloopfase of altijd?
  • Bokkum PPO Addict
    edited April 2007
    Hoi Carlo,

dat zijn moeilijke vragen over een simpel onderwerp..:)

hoe moet ik me dat voorstellen en hoe word voorkomen dat door stagnatie de temp zo hoog op loopt dat de zaak explodeert?

Het zit op het normale circuit aangesloten Carlo.
    En van het normale koelwatercircuit vraag je jezelf toch ook niet af wat er zou kunnen gebeuren ALS...
    Want natuurlijk gebeurt er gewoon niks, afgezien van een hoop stoom en een uiteindelijk vastlopende motor.:P

En werkt die koeling alleen tijdens de warmloopfase of altijd?
    Altijd dus.
    Het is ook niet zo zeer om die motor snel op temp te krijgen, alhoewel dat wel een voordeel is.
    Maar de hoofdreden is anders: Een auto heeft altijd wel wind onder die motorkap om de hitte van een uitlaat af te voeren.
    In een machinekamer ligt dat ff anders, daar moet de lucht kunstmatig aangevoerd worden en dan nog is het somstijden om te smoren van de hitte. :?
    Zo had ik in de Rode Zee machinekamertemps van zo'n 65 graden waarbij deze machinist tijdens het sleutelen 4 liter water per uur verbruikte zonder te hoeven piesen..:wink:
    Kun je indenken wat er gebeurt als je dan ook nog een stel gloeiende uitlaten daarbij hebt?

Zodoende .:D

@Douwe: Waar heeft die man dat water voor nodig dan?
    Als ie een verdamperspiraal in z'n koelluchtsysteem zet issie toch klaar?
    Voor het reduceer maakt het weinig uit waar dat gas gemaakt wordt.
    Als het maar op de juiste druk aangevoerd wordt.
    Waarmee ik wil zeggen dat het originele verdampergedeelte niet per se gebruikt hoeft te worden.
    Alleen voor de zekerheid een extra solenoid na de verdamperspiraal monteren is voldoende veilig.

Mvg, Leo.:D
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited April 2007
    Leo,
    Had de man nog even aan de lijn vanmorgen. Hij wil de gas installatie zo veel mogelijk origineel laten ook i.v.m. de keuring. Over de vraag hoe hij de temp. van het water rond de uitlaat in de hand denkt te houden deed hij nog al laconiek. Het warme water gaat wel naar boven en het koude zakt en dat geeft een natuurlijke circulatie (............). Een thermostaat er in en hopla :D . Bevriest de boel dan wat meer windingen, wordt het te heet dan wat minder. Ook hij komt niet in aanmerking voor 'DE PRIJS' :cry:
    Succes,
    Douwe.
    edited April 2007
    [quote=Dappere Douwe]Het warme water gaat wel naar boven en het koude zakt en dat geeft een natuurlijke circulatie (............).Zo werkt het koelsysteem van m'n ouwe John Deere ook. Geen pomp dus.

Met betrekking tot het opwarmen van je koelwater op een andere manier:

Wij hebben op het werk net een aantal motors ingekocht, die ook een rookgaskoeling (ofwel koelwateropwarming) hebben. De koelwatertemperatuur stijgt hiermee 10graden. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe de WW ontworpen is. Bij een opstelling met een WKK, zijn er over het algemeen altijd voldoende warmte afnemers, dus is de extra warmte geen probleem.

In je auto zou je hiermee dus best teveel warmte kunnen produceren. Vandaar dat ik zei, ergens in pjotters topic geloof ik, dat je goed moet meten, waar je de ww zet. Of je moet, zoals pjotter wil uitvoeren, de uitlaatgasstroom parrallel zetten, zodat ie af te schakelen is.

Dergelijke rookgaskoelers hebben ook vaak een bypass, zodat de uitlaatgassen niet per definitie door de WW moeten.

Dus we hoeven iets uit te vinden, het ei ligt er al..... Nu alleen de uitvoering nog :arrow: Go

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Tim said:

In je auto zou je hiermee dus best teveel warmte kunnen produceren. Vandaar dat ik zei, ergens in pjotters topic geloof ik, dat je goed moet meten, waar je de ww zet. Of je moet, zoals pjotter wil uitvoeren, de uitlaatgasstroom parrallel zetten, zodat ie af te schakelen is.

Dergelijke rookgaskoelers hebben ook vaak een bypass, zodat de uitlaatgassen niet per definitie door de WW moeten.

Dus we hoeven iets uit te vinden, het ei ligt er al..... Nu alleen de uitvoering nog :arrow: Go

Tim

Ik heb hierover vorig jaar ook al eens een paar ideen' geopperd...
    Je zou er EGR kleppen voor kunnen gebruiken om de bypass aan te sturen. Dan dient dat ding ook eens voor iets nuttigs :)
    Tenslotte zijn die dingen daar toch perfect voor gemaakt.
    edited April 2007
    Kijk die Tjoque!!

Dat is hem, een reserve EGR relais van de sloop, daar de originle stekker op (motormanagement voor de gek houden).

Ander flensje op de EGR uitlaatkant van de klep, en die via een bi-metaal op je ppo leiding op een pjotter style WW!!

Wie o wie gaat het bouwen, kom op pjotter....

Tim
    edited May 2007
    apktje said:

De verwarming zit er nog niet zo lang in, dus echt veel ervaring met koude start heb ik niet.
    Ik zal eens meten hoe snel de auto op temperatuur is bij ongeveer gelijke buitentemperatuur.

Groet APKtje

Weet je al meer?
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Het werkt perfect, alleen wil ik de bimetaalschakelaar verlagen van 75 en naar 65 graden om nog wat stroom te besparen. Als mijn koelwater eenmaal 60 graden is mag ie van mij uitschakelen. De auto schakelt na 1000 à 1500 meter al om naar apo. Mijn dieseltank gaat veel langer mee :lol: . Het voltanken van mijn dieseltank is mijn enige ergernis. Helaas door gebrek aan tijd nog niet kunnen veranderen. :cry:

Groet APKtje
  • frenkck PPO Burner
    edited May 2007
    Er kan natuurlijk ook altijd nog een grotere dynamo gemonteerd worden, zodat die gloeikaarsen geen enkel probleem vormen.
    edited May 2007
    apktje said:

Als mijn koelwater eenmaal 60 graden is mag ie van mij uitschakelen. De auto schakelt na 1000 à 1500 meter al om naar apo.

Apktje,

Begrijp ik dan goed dat het koelwater na 1-1,5 km al 60 graden is? Bij mij duurt dat (zonder zo'n element natuurlijk) ongeveer 4 km.

Cheers,
    Tim
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007

Er kan natuurlijk ook altijd nog een grotere dynamo gemonteerd worden, zodat die gloeikaarsen geen enkel probleem vormen.

Een grotere dynamo lost het probeem niet op, er wordt dan alleen meer (elektrische) energie verspilt.

De bimaalschakelaar vervang ik omdat:
    - Het weing nut heeft om het koelwater van 65 naar 75 graden elektrisch te verwarmen. Dit gaat snel genoeg met de motor en bovendien loopt de motor dan al perfect op apo.
    - als ik de auto even weg zet, dan schakelen de gloeibougies steeds in als het koelwater onder de 65 graden komt. Ik wil de gloeibougies eigenlijk alleen laten werken bij een echte koude start.

@ Tim
    Inderdaad de motor (en kachel) zijn sneller warm. Ik weet niet wat voor het milieu het voordeligst is, maar bij de hdi motoren wordt het ook gebruikt om de emisssiewaarden lager te houden bij koude start. Een warme motor geeft minder vervuilende uitlaatgassen.
    Voor mij tellen de voordelen; motor snel warm, kachel snel warm, snel omschakelen naar apo en dus minder diesel tanken.

Groet APOktje
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    In welke slang heb je dat geval geplaatst?
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Lekker twee topics door elkaar.!!!
    @ Carlo

Heb je het nu over pjotter of mij???

@ Pjotter: voor de duidelijkheid, open een nieuwe topic "koelwater door de uitlaat".

Groet APktje
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    @ APKtje, waar heb je je quatro-gloeistuk geplaatst?
Sign In or Register to comment.