Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Normering PPO

Simon PPO Newbie
edited June 2005 in Algemene Techniek
Weet iemand of er al een normering is voor PPO?

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Als je hiermee bedoelt dat er een kwaliteitslabel op PPO gekleefd wordt, dan denk ik het niet. Uiteindelijk gaat het om wel 100 verschillende soorten PPO, dus ik denk niet dat enige normering voor handen ligt.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    welkom hier simon.

normering is momenteel nog niet veel verder dan ppo of svo en wvo. oftwel pure plantaardige-, straight vegetable- en waste vegetable oil. onze tuinman heeft iets geprobeerd met vloeibaar frituurvet, heb hem gewaarschuwd dat dit minder geschikt is.
    voor de rest wordt er alleen nog onderscheid gemaakt in de oorsprong, bv soya, zonnebloem, koolzaad, arachide en zo.

op dit gebied is nog veel te doen, tot nu toe verschillen de ervaringen en meningen nog behoorlijk. over een ding zijn de meeste het wel eens: het werkt behoorlijk goed.

ps: moet m'n auto een tijdje missen... nee, niet vanwege de olie maar er is iets tussen m'n remschijf gekomen :( kan de beurt er meteen bij, benieuwd of er met de smeerolie iets opvalt maar ikzelf heb aan de peilstok niets van emulsie kunnen zien.
  • Toyo PPO Burner
    edited June 2005
    Elsbett stelt toch wel degelijk eisen aan de brandstof, die moet aan bepaalde normen voldoen. Kijk anders eens op die site.

~ Toyo ~
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Ze moeten zich op één of andere manier natuurlijk kunnen indekken voor mogelijke schadegevallen...
    Je kan eisen wat je wilt, daarom zijn er nog geen normeringen hé :cry:
  • Toyo PPO Burner
    edited June 2005
    Nou dat begrijp ik, maar wat jij wil zijn brandstof normeringen van een voedingsmiddel. En die zijn er niet. PPO wordt in deze vorm nog relatief weinig toegepast, dus het feit dat je geen normering kunt vinden lijkt me logisch. Misschien dat Duitsland verder is met normering, omdat daar (naar ik begrepen heb) pompen zijn die PPO verkopen, die hebben misschien wel al een normering.

Het dichtste wat er in de buurt komt zijn dus, volgens mij, de eisen van Elsbett (wellicht hebben andere ombouwers ook al eisen gesteld aan de te gebruiken PPO). Dat het geen officiele normen zijn begrijp ik, maar die eisen van Elsbett komen ook niet zomaar uit de lucht vallen neem ik aan.

~ Toyo ~
  • RolandRoland PPO Burner
    edited June 2005
    Volgens mij kan er pas sprake zijn van een normering als er wetenschappelijk aangetoond kan worden wat de beste fysische samenstelling is van élke ppo soort afzonderlijk. (voor bio diesel bestaat deze al) En dan hebben we het nog niet eens over wvo. Voor koolzaad is er wel een norm. ( http://www.elsbett.de/pdf/weihenstephan.pdf ) Elsbett onderschrijft deze en ik meen dat die ondertussen gehanteerd wordt. Ik heb ook wel eens iets gelezen over een Duits onderzoek op een technische universiteit of zo, maar volgens mij was dit eerder kleinschalig en in het kader van 'n afstudeer project. Verder zijn tot nu toe vooral proefondervindelijk een aantal vereisten vastgesteld op gebied van viscositeit en zuiverheid. Het zou mooi zijn als een onderzoeksinstitiuut als TNO een groter opgezette test zou doen. Wie weet komt het er nog van als er in heel Europa meer vraag naar komt. [/u]
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    roland, klopt die link? krijg "nicht gefunden" in beeld...
  • RolandRoland PPO Burner
    edited June 2005
    Huh??? inderdaad?! Ok, dan maar een routebeschrijving :wink:

Ga naar: http://www.elsbett.de/ kies Deutsch
    Klik in de linkerkolom op: pflanzenöl
    Dan op: Tanken
    In de 2de alinea staat de link: Weihenstephan-Standard 05/2000

Dit zou het wel moeten doen.
Sign In or Register to comment.