Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

1468910

Comments

  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ten einde raad gisteravond laat de auto voor de deuren van de Citro
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    wanneer zijn je gloeiers voor t laats vervangen Douwe??
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ongeveer 358.000 km. geleden Pjotter.
    Echter toen ze er 10.000 km. geleden uitgehaald zijn zagen ze er nog prima uit dus.........

    Douwe.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ik wisselde bij mn 1ste VW golf zeker binnen de 100.00 km en vanaf mn PPO avontuur2005 net voor iedere winter.
    en of je dat kunt merken met de koude start. reken maar van yes.

    dus Douwe : morgenvroeg ffn naar de Brezan en nieuwe halen.
    k schat 80 euro ,en een uurtje werk.

    k zou zo maar niet ffn 5 uur aan je xantia laten sluetelen.
    neem is contact met Apktje en vraag die is om advies,
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43891]

    dus Douwe : morgenvroeg ffn naar de Brezan en nieuwe halen.
    k schat 80 euro ,en een uurtje werk.


    Enne, ga daarna even naar een echte techneut (bosch center) om terugslagklepjes, want Brezan heeft die niet (maar maandag mag ook hoor ;) )
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe,

    Haal al je trots er weer uit. Zorg dat hij op Dino goed aangesloten zit.

    Volgens mij kan er het volgende aan de hand zijn:
    - Eindelijk toch de compressie op, blok aan end, compressie kun je zelf meten. Ik heb zo'n goedkope set, als je dit zelf wilt doen, pb, dan stuur ik het setje op. Bij dit setje doe je het via het gloeibougie gat.

    Als dat goed is:
    - Gloeibougies doormeten. Draadje wat erover loopt verwijderen, dan de Ohm's meten. Beneden de 5 Ohm zou goed moeten zijn. Tweede manier is met een dunne draad (speaker kabeltje bv), de ene kant op de plus, de andere de gloeibougie op de aansluiting aantikken. Vonkt dit behoorlijk, dan zou hij goed moeten zijn. Ook hier verwijder je de draad die erover loopt eerst. Als je toch de compressie meet, kun je ook de gloeiers afzonderlijk gewoon aan de accu leggen. Dan zie je met eigen ogen of ze nog lekker roodgloeiend worden. En of ze dat allemaal nog even rap doen.

    Als dit ook goed is, dan kunnen je verstuivers nog verrot zijn. Dichtgekoekt en/of versleten. Of de IP heeft z'n beste tijd gehad.
    Dit kan alleen een specialist. Nozzles kost iets van 350 euri. Dan heb je nieuwe naalden en goed afgestelde nozzles. IP testen ongeveer hetzelfde, totdat ze wat tegenkomen :sad:

    Dus alleen het laatste kun je niet zelf, de rest wel.

    Is bovenstaande allemaal weer goed, bouw de boel weer om. Ik zou het dan wel wat simpeler houden, gewoon
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    @ Pjotter,
    Omdat ik nog niet weet of de gloeibougies nog goed zijn wil ik ze eerst (laten?) testen.

    @ Raaf,
    Hoe is het in Sas? Moet eerst even een paar dagen werken heb dan wel even tijd om naar Bosch centrum te gaan. Goed idee trouwens want dan hoef ik niet naar Duitsland, Monopoel te mailen om nieuwe. Er zit geloof ik een Bosch centrum in Arnhem aan de Lelyweg of zo. Kan op de fiets :) .

    @ Tim,
    Hoeveel flessen Berenburg kost het me als je me ermee zou willen helpen. Heb ook al lang aan Nero gedacht i.v.m. vervroeging van de pomp, verhoging van de inspuitdruk van de verstuivers en compressie opmeten maar wilde eerst trots op PPO daar aankomen. Echter moet de Xantia eerst maar eens goed op mijn 33,3 % mengsel rijden voordat ik Nero 'durf' te vragen.
    Om de boel dan weer om te bouwen zoek ik i.p.v. 'mijn blije doos' de doos van de ECU die origineel, gezien vanaf de bestuurders plaats, rechts voorin zit. Lukt even niet om hem van Haynes te copi
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe,

    Ik heb in het voorjaar ook flinke startproblemen gehad.
    Op aanraden van Ingmar heb ik strakker passende retourslangetjes op m'n verstuivers gezet waarmee dat euvel was verholpen.

    De nieuwe retourslangetjes uit de Elsbett-set lekten geen brandstof maar zaten net niet strak genoeg om er 'snachts geen lucht in te laten.
    Dit was een simpele ingreep van een paar euri.

    Als jij nog de originele slangetjes op de Xantia hebt kan het zijn dat deze door verwijderen en herplaatsen of door de tand des tijds niet goed meer passen.

    Groeten,

    [EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Hoi Man@work,

    Dit zou ook nog een mogelijkheid zijn. Dit voorjaar heb ik zelf het laatste lekslangetje vervangen, die van de laatste verstuiver naar het filter gaat. Hij was tijdens het rommelen aan het circuit beschadigd en toen wilde hij ook niet goed starten. Dank voor de suggestie ook hier zal ik achteraan.
    Vanmiddag geprobeerd te starten maar hij gaf zelfs geen klap. Blast :( . De retour leiding leek leeg. De startmotor liep doelloos rond. Het leek wel of de startcode niet was geactiveerd. Misschien toch lucht of een combinatie van alles. Woensdag sleutelen.

    Dank,

    Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe, als ie helemaal niks deed zou ik met m'n boerenverstand zeggen lucht of geen compressie. Heb je al eens geprobeerd of verstuiverreiniger helpt? Wie weet heb je geen compressie meer, dan kan je altijd nog verder kijken voor je er geld aan uitgeeft toch? Als je genoeg compressie heb, zou je met nieuwe gloeibougies en gereviseerde verstuivers toch een eind moeten komen lijkt me? Verder dan nieuwe lekleidinkjes die strak zitten (of een tie-wrap eromheen??)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Het eindstopje...? lekte laatst ook bij mijn w210 op de eerste cilinder, als ie onder het spruitstuk had gezeten had het even geduurd voordat ik het gezien zou kunnen hebben.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Lekleiding issue ?

    Ik heb mijn lekolieleidingen aangesloten op de drukloze retour leiding naar de tank, als ik op KGR rijdt dan staat er geen druk meer op de lekleidingen.

    Nadat ik de Hardi opvoerpomp achterin gebouwd had had ik wat last van zweten/lekkage op die lekolieleidigen.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Morgenochtend eerst mijn zoon naar school in Wageningen brengen met de Suzuki WagonR+ van mijn vrouw en dan de leidingen zover mogelijk in orde maken. Nu heb ik nog een Facet liggen die ik er eens tussen kan zetten en dan zien wat er gebeurt. Vanmiddag wil ik even naar Bert Groot in Winkel (ben toch in Bergen N-H)om 1 of 2 terugslagklepjes te halen. Dat zal in ieder geval weer een storingsmogelijkheid uit kunnen sluiten. Dan proberen te starten met de accu van de Suzuki. Als het dan nog niet gaat ben ik bang dat er een 'specialist' aan te pas moet komen want verstuivers uitdraaien en testen en klepspeling controleren gaat boven mijn pet omdat ik dat nog niet vaak gedaan heb. Vroeger op de Praktijkschool voor Landbouwmechanisatie misschien wel maar dat is toch anders denk ik en zooooooooooo lang geleden :) .
    Miglowie, ik begin nu overal aan te twijfelen maar ik hou je op de hoogte.
    Dank voor de reacties,

    Douwe.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Zie ik ineens 4,5 sterren waardering bij mijn draadje. Leuk. Dank beste mensen voor jullie inbreng en wijze raad. Daar hebben jullie aan mee gedaan :) .
    Gistermiddag via 'nachtje weg.nl' een nachtje weg geweest. Niet te ver van onze zoon (9,5 jaar) die logeert bij een vriendinnetje (ja, ja het begint vroeg :) ). Nu startte de Xantia ondanks mijn kleine ingreep nl. alle doorzichtige benzine slang verwijderd en nieuwe lek/retourleiding gehaald bij de dealer !! nog steeds slecht. Vanmorgen met de koude begaf de accu het na 4x 15 seconde starten. Hij bleef maar op 1 poot lopen en wilde niet verder aan slaan. Ik de wegenwacht gebeld. Komt er een hele aardige man in een geel busje en kijkt eerst eens uitgebreid onder de motorkap waar alle leidingen en voelertjes nog zitten van mijn PPO doos. Geen commentaar. Prima. Wel belangstelling. Eerst met 12 volt starten. Nog steeds op 1 poot. Daarna met 24 volt starten. De man zei dat het niet erg was want gezien de lengte van de startkabel bleef er maar 16 volt over. De startmotor vloog rond en na even starten kwamen al snel de 2e, 3e en 4e poot erbij. De motor liep zonder startmotor maar met een mega grijze rookwolk er achter. Volgens de wegenwacht man is het allemaal onvoldoende verbrandde brandstof ook naar de geur te oordelen. (Ik vind het knap dat iemand aan de geur en kleur van de uitlaatgassen kan concluderen wat er aan de hand is met een motor).
    De man gaf mij 3 mogelijke oorzaken.
    1) Door uitzetten en inkrimpen van de brandstof en het verstopt raken van de tankontluchting door vette PPO kan de brandstof door afkoelen en inkrimpen de pomp leeg zuigen (de retour leiding is 's morgens altijd leeg), probeer eens de tankdop te verwijderen 's avonds en zie hoe hij start de volgende morgen,
    2)Door het grote aantal km 's (359.000 nu) kan hij lucht zuigen door het gashandle asje dat boven op de pomp zit. Hij liet mij zien dat er wat speling zit als ik de gas geef handle op en neer beweeg. Hij zei dat het asje dat hier aan vast zit rechtstreeks naar het binnenste van de pomp gaat. Hij zei dat het eenvoudig te verhelpen is door de bovenkant van de pomp af te schroeven en nieuwe rubbertjes aan te brengen. (Klusje voor Nero?),
    3)Verder zei hij dat deze symtomen ook bij Opel voorkomen die een Isuzu motor hebben en verholpen kunnen worden door de kleppen 's winters bij voorkeur, te (laten) stellen.
    Dus.......... kleppen laten stellen want het was koud vanmorgen buiten om te wachten op de Wegenwacht (dank voor de snelle en prof. hulp) na een warme nacht.

    Douwe.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Dik vet aan pompas doen kan een tijdelijke diagnostische maatregel zijn.
    Tankdop losdraaien voor je hem achterlaat kan inderdaad de mogelijks slechte tankontluchting behandelen en diagnosticeren, maar zorg wel dat je wagen dan niet openbaar toegangkelijk staat, of je tank kan anders ongewild leeg zijn...
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ha, ha dan rijden ze op een 33,3 % mix en kunnen ze 'gratis' kennis maken met het fenomeen PPO. Als ik de auto afsluit gaat het tankdopdeurtje/klepje (?) ook opslot.
    Vanmorgen een afspraak gemaakt met de garage om de kleppen te stellen. 5 Januari komen ze hem halen want hij wilde niet starten vanmorgen zelfs niet met de 'grote' accu van de Suzuki. Hij kwam niet verder dan 1 poot.

    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Ik weet dat als een DW8 (opvolger van jouw motor) slecht start, de kans groot is dat de kleppen gesteld moeten worden. Een XUD9 is er minder gevoelig aan, maar ik zou dat toch eens laten nakijken.
    Verder inderaad compressie (zonder dat ben je niks) als compressieverlies niet door de kleppen veroorzaakt wordt, dan heb je een ander probleem., dan gloeiers en dan verstuivers nakijken. Verstuivers en gloeiers kan je er gewoon uitdraa
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Wat een aardig mailtje soapwater,
    Op dit moment wil hij helemaal niets meer dan op 1 poot lopen zelfs niet met de 2e accu uit de Suzuki. Daarom laat ik hem ophalen door de garage en die moeten dan maar kijken hoe ze hem weer aan de praat krijgen.
    Er zit een stukje doorzichtig slang (+/- 5 cm. lang) op de retour net na de retour banjo. Daar zit dus geen brandstof in als hij even heeft gestaan wat kan wijzen op lekkage ergens maar waar. Voor zover ik weet zit alles vast dus zou het iets van de pomp kunnen/moeten zijn. Hierover wil ik in conclaaf met Nero.
    Er zit weer een balgje op welke ik iedere keer voor het starten oppomp. Volgens mij helpt het niets. Verder dan 3x pompen kom ik niet want dan zit alles weer vol en zie ik ook brandstof in het doorzichtige retour slangetje komen. Ik heb 2 terugslag klepjes liggen maar kan er ook een in de retour? In ieder geval eerst maar eens de kleppen stellen en dan verder zien. Ik krijg hem toch niet gestart op dit moment om verder te experimenteren. Dank voor het aanbod maar eer er een volgende meeting is wil ik weer 100 % rijden. Een van de goede voornemens. Als ik eerst maar eens weet wat er aan de hand is want ik tast in het duister en dat geeft een vervelend gevoel omdat er iets niet goed is en ik op dit moment niet weet wat er aan te doen.

    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Terugslagklepje kan ook op de retour. Als de pomp lekt, dan kan de brandstof teruglopen naar de tank. Dit kan zowel langs retourkant als langs aanvoerkant. Ik zou aan beide kanten dus een klepje installeren. Maar het feit dat hij zelfs niet wil starten als de pomp vol zit, dat is vreemd. Heb je de klassieke truuk met een vaatje diesel met slang al geprobeerd? Gewoon een korte slang van jerrycan recht op de pomp en dan eens koud proberen starten. Als hij dan goed start, dan weet je zeker dat het in je leidingen/filters zit.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    @Douwe,

    Troubleshooten is een kwestie van zaken elimineren. In jou geval betekend dat alles weer terug naar orgineel moet en van daar uit gaan kijken. Niet kijken waar het probleem zit maar vast stellen wat goed werkt. Bestaat er enige twijfel over bepaalde componenten dan dienen die nader geinspecteerd te worden.

    Over dat terugslagklepje, mijn auto heeft er 1 standaard voor het brandstoffilter zitten, heb je onderweg naar de IP ergens een lek (lees lucht trekken) dan zou het kunnen gebeuren dat alles boven het nivo van de tank leeg loopt.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Hoi ER,

    Was gister een beetje lam geslagen door alle gebeurtenisen met de Xantia vandaar dat ik je niet meteen geantwoord heb. De aluminiumvoet van het hoofdfilter huis was gescheurd volgens de garagist. € 120,- + montage en we zetten er een nieuwe op. Nou ik heb hem afgesloten en een los filterhuis naast gezet. Hielp niet. De benzine slang wordt te hard en sluit niet meer af. Ik heb alle doorzichtige slang (op 5 cm. na, wat net na de retour banjo zit) vervangen door originele brandstof slang (€ 44,- voor een stukje van 40 cm.). Hielp niet. Hij trekt lucht naar de tank. Heb het balgje waar een terugslagklepje inzit er weer tussen gezet. Hielp niet. Accu is niet goed (ben ik het ook wel een beetje mee eens). Hij start de motor wel 4x 15 seconden (heb ik van jou ER). Nou als een accu helemaal verrot is doet hij dat niet. Dus dat is het ook niet. Van Soapwater nog wat tips (dank) gekregen maar dan moet hij eerst lopen en hij doet niets nu.
    @ Soapwater,
    Als ik de pomp met het balgje zo vol pomp dat de brandstof bij de retour er uit komt dan zit de pomp toch vol en hoef ik er geen jerrycan boven te hangen? Ik wil, als hij gelopen heeft, wel een teugslagklepje op de retour zetten en een pompje vet rond het gasgeefstangetje op de pomp smeren en weg zetten met de tank dop er af maar moet eerst een slachtoffer zoeken die me aan wil trekken. Eerst de accu binnenhalen en opladen.
    Tot zover het elimineren van de mogelijke oorzaken ER.

    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Je hebt het vloeistofniveau van de acuu al gechecked neem ik aan. Bij koud weer gebeurt het wel eens dat de accu het begeeft. Ik heb hier hetzelfde probleem, elke dag weer een avontuur... start hij nog... brr... n
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    //Denk eens na over dat reserve blok :D ZX //

    Wat moet ik dan met de sticker achter op dat hij al zoveel duizend km. gereden heeft :)
    .
    Accu is onderhouds vrij dus daar kan ik niet bij. Ga hem NU binnen halen. Jas aan, wanten aan, sjaal om, muts op, gereedschap zoeken, mezelf voorhouden dat het niet zo koud is ......................
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;44702].........Tot zover het elimineren van de mogelijke oorzaken ER........

    Goed bezig Douwe, je garagist schrijft wel met een vork lees ik, (€ 44,- voor een stukje van 40 cm.). Laat je niet te veel op kosten jagen he.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=easy rider;44711], je garagist schrijft wel met een vork lees ik,.

    zeker goed bezig Douw: alleen wat quote betreft niet.
    nooit iets halen bij de dealer, wat de brezan of lassaulec ook heeft
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ja maar, ja maar, ja maar dan wil ik het goed. Ben helemaal klaar met illegaal/niet origineel spul en wil er zoveel mogelijk goeds op zetten en dan bestel ik het bij de "Chevron apotheek" :) :) :) .
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Heb het overleefd. Accu staat binnen aan de 1 amp/h lader. Lig ook nog achter de tochtige voordeur. Zover nog niets :( .
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe,

    Ik heb ook een onderhoudsvrije accu in mijn Caddy. Toch was deze in oktober helemaal versleten BINNEN de garantietermijn. Ik heb hem gewoon laten vervangen en het starten is echt een wereld van verschil. Zelfs hier in Zwitserland, met nachten tot -10 graden geen enkel startprobleem. Kijk even of er op de accu nog garantie zit.

    Wat betreft je luchtprobleem. Zo heb ik eens een halve dag met Berre gezocht waar het probleem nou zat waarom zijn auto niet op PPO liep. Zwaar rokend en afslaan. Uiteindelijk bleek de aanvoer op de retour zijn aangesloten. Als je het probleem hebt gevonden en je wagentje rijdt weer lekker, ben je zo trots als een pauw :D echt waar!

    Enne, laat je niet afzetten. Natuurlijk mag een garagist geld kosten, maar 44 euro voor een slangetje van 44cm is een beetje gortig.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Accu is 3 jaar oud dus de garantie is wel weg neem ik aan. We (koninklijk meervoud :) ) blijven zoeken.
    Veel "plezier" in Zwitserland. Leuk. Hier is het 2,2 graden onder nul, 15.17 u.
    Goeie reis terug,

    Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe, als ik n geldboom op het balkon had, huurde ik vandaag nog een trekker en reed je heel NL door, net zo lang tot die Xantia wilde starten. Moet ik je alleen ff m'n telefoonnummer geven, anders merk ik niet of ie inmiddels al is gestart.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Douwe,
    echt eerst proberen met een jerrycannetje met diesel direct op de pomp. Dan weet je in ieder geval of het voor of achter/in de pomp zit !!
    Accu van drie jaar: alles kan kapot. Niemand in de buurt, die je een hulpstart kan geven ??
    Niek
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    @ Miglowie,
    :) :) :) .

    @ Niek,
    Net terug van een rondje fietsen. Morgen voor een nachtje weg (alweer???). Deze keer een zakenreisje naar Lille. Het moet nu maar met de Suzuki van mijn vrouw :( :( .... :) nou ja we komen er wel. Dan maar weer eens verder zien. Tankje met aftapplugje heb ik niet maar kan wel een slangetje met een trechter maken en dat aansluiten op de pomp aanvoer. Bedenk me net dat ik meer heb dan ik denk. Er moet nog ergens een rode brandstoftank liggen van 12 liter die ik bij mijn all-in-one setje kreeg. Als ik dat nu woensdag doe is de accu ook weer bijgeladen en opgewarmd.
    De mensen in de buurt hebben allemaal kleine benzine auto's en durven het niet aan. Voorheen/vroeger/thuis zette ik ook de trekker er voor en roste net zo lang het erf op en neer tot hij liep maar............ en heb nu ook de zorgen niet meer.

    Douwe.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Douwe,

    Ik zou zeggen, kom langs, maar dan moet ie wel lopen (anders kom je er niet). Fijn dat de mens zo gereserveerd is, en je niet wil aanslepen. En wel elk jaar de caravan met een 1.4i de alpen in crossen, 4000rpm in z'n 3.

    Ik begrijp dat hij op dino ook niet loopt. Heeft de garagist ook compressie gemeten? Gloeiers nog goed?

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    pjotter investeerd sins 4 jaar toen de VW zn kilometers boven de 250.000 km kwamen: elk jaar 1 nieuwe accuu en 4 nieuwe gloeiers.
    dit ook mede dat ik een dikke 3 jaar PPO rijd en dus regelmatig wel is een aanslag op mn accuu moest doen,en vaker en meer voorgloeien.

    heb ook van dikke laskabel startkabels gemaakt.
    start 10 x beter over dan die bouwmarktdraadjes met antiewegwaaicampingtafelkleedklemmmettjes, waar na 3 x starten de rook vanaf krult.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    Douwe,

    ik weet niet of het mogelijk ,is maar als je kan voor je de volgende startpoging de motor proberen op te warmen met een warmelucht kachel tussen de motorkap met de warmeluchtstroom op de motor of langs onder
    op het carter ,hangt een beetje af of je de plaats hebt voor het kacheltje te plaatsen , als je geen ventilator kacheltje hebt wil het ook wel eens lukken met een straalkacheltje(goed op letten voor brandgevaar alleen maar op metalen delen stralen vb het carter)

    bij de startpoging zelf kun je ook proberen met een haardroger je inlaatlucht wat op te warmen door in het lucht filter te blazen .

    ik wens je alvast veel succes
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    behoorlijk bewerkelijk carl.en lost t probleem niet op.
    kan je net zo goed de luchtinlaat inspuiten met remreiniger:confused:

    ( de mijne golf 1e hebt dr al 10 seconden op gedraaid)
    terwijl de brandstoftoevoerklep dicht stond:oops:
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    das waar ,maar het geeft je batterij en je startmotor wel wat meer ademruimte , een motor
    met een temp van -2 of 15 graden kan gelijk al 100ampere minder stroom vergen ,en als alle parameters tegen zitten , is deze alvast er 1 minder .

    bij mijn generator is het temp verschil zeer goed voelbaar, dit is een oud vw 1600 blokje met 220000 km op de teller toen hij in mijn bezit kwam

    vandaar
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    @ Tim,
    Goed idee om als de Xantia bij de garage staat gelijk te vragen of hij de compressie wil meten. Eigenlijk wil ik het niet weten want stel............ ----> Struisvogel :(
    De gloeibougies zijn er 20.000 km. geleden uitgehaald, door mij bekeken en er weer ingezet omdat ze nog goed leken. Ik vond dat het onnodig was om iets wat goed is te vervangen voor iets wat goed is.

    @ Pjotter,
    Ik denk dat je per jaar meer km's maakt dan ik in 3 jaar. Eigenlijk weet ik anders niet te zeggen, misschien moeten er andere gloeiers in. Ook ik heb startkabel van laskabel om de trekkers te kunnen starten in het verleden.

    @Carl,
    Op warmen is geen optie omdat hij een eindje van huis staat en ik er niet bij kan komen met snoer.
    Dank voor het meedenken.

    Douwe.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Douwe, Als je zo'n Campinggaz brandertje hebt dan is dat ook prima te gebruiken.
    Eerst de plastic zooi er af en de brander brandend in je inlaatspruitstuk duwen, vol open en dan starten.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Vanmorgen nog even wat starthulp in het inlaatspruitstuk gespoten, 1 keer voorgloeien en meteen lopen. 'T was -3 graden.

    Moet wel zeggen dat die starthulp wel erg veel dieselnok veroorzaakt en af en toe slaat de motor "terug" tijdens het starten. Denk dat ik het dan ook alleen maar ga gebruiken als ie helemaal niet aan de gang te krijgen is.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Mmmmh,

    Raaf, dat lijkt me toch niet echt de manier een auto aan de praat te krijgen. H
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Tim ik ben het met je eens dat de motor zonder extra toestanden zou moeten starten, maar als noodmaatregel zou je het kunnen toepassen.
    Zo start mijn traktor ook met een "flamestart"
    Er zit een gloeispiraal in het inlaat spruitstuk waar je diesel op spuit en door de vlammen warmt de boel genoeg op om te starten.
    Glow Plug for Flame Start Systems (Type GF)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    En wat voor trekker is dat precies? (leest vlammen en begint van oor tot oor te glunderen)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Word wel erg offtopic nu , maar Douwe als ex-boer zal me het vergeven hoop ik ;)
    Het is een 1964 Fordson Super Dexta
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    vroeger veel toegepast op industri
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Vanmiddag rond 16.00 u. weer terug. De kennis, waarmee we weg waren, heeft een C220 Diesel uit 1994 of zo > GR-..-..) Hij heeft de Xantia 'even' getrokken nadat ik de accu weer gemonteerd had. Grote grijze rookwolken maar.........hij liep. Zodra hij dan maar weer op 4 poten loopt is het een zonnetje. 33,3 % en geen gejojo of genagel gewoon echt DIESEL. Ik heb hem/haar voorzichtig warm gereden en weer stop gezet. Daarna een terugslagklepje vlak voor de pomp gezet in de aanvoer en een in de retour net na de pomp. Daarna heb ik de brandstofdop verwijderd en hem weg gezet nadat ik nog een klein eindje heb gereden. Hij haperde wat rond de 3600 toeren maar daar zit ik alleen als ik bumperklevers heb. Ik zie dat later wel weer. Ben heel benieuwd hoe hij zal starten. Misschien ga ik straks, nu 23.05 u., nog even starten en rijden en dan morgenochtend weer. Accu zit er nog in.

    Douwe.
    Oh ja. Eerst Farmall C + H + M + Caterpillar D2. Daarna Ford 5000 + 3000. Dan 7000 en later 7710 en 4600 + John Deere 4430. Trekkers hebben nog steeds mijn belangstelling en wil daar best, in een ander draadje, over praten.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Nu 23.30 u., temp hier tegen een warme muur geeft -5 graden Celsius. Trok de motorkap open en weer geen brandstof in de retour leiding ????????????? 1 Sessie van 15 sec. starten gaf geen resultaat :( :( :( . De startmotor raasde rond maar de motor kwam niet verder dan 1 poot. Ik ben gestopt met starten omdat mijn zoon aan de voorkant ligt te slapen en het morgenavond laat wordt. Heb eerst nog gepompt met het balgje tot er weer brandstof kwam in de retour slang. Het mocht niet baten. Waar verliest hij nu brandstof/lucht. De retour slang moet toch vol brandstof blijven als hij stil staat en waar loopt de brandstof heen????????
    Eerst moet het maar weer eens morgen worden dan weer verder zien.
    Dank en tot de volgende keer,

    Douwe.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Dapper hoor Douwe!
    Maar ja, je hebt het er maar niet makkelijk mee.
    En nu moet je dus weer iemand vinden om je aan te slepen?
    Kan me voorstellen dat je er even moedeloos van wordt. Gelukkig zie ik in je onderschrift een mooi motto. ;-)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Als er een terugslagklepje zit vlak voor en vlak na de pomp en de pomp loopt dan nog leeg, dan moet er ergens een serieus lek in de pomp zelf zitten zou ik denken... maar dan moet je toch ergens een lek zien?
    Zeker dat de klepjes juist zitten? Echt
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    @ jgdenhol,
    Ze zeggen wel dat we onze vijanden en tegenslagen moeten koesteren omdat we daarvan groeien en leren maar......... Als ik nu wist wat het was kon ik of iemand anders het verhelpen.
    Ik kan wel weer voor de voordeur gaan liggen maar ik weet niet wat ik er nog aan kan veranderen zodat hij de volgende keer zonder bijzondere ingrepen wel wil starten.

    @ Soapwater,
    De terugslag klepjes zitten goed want anders zou de motor niet gelopen hebben gistermiddag na de ingreep. Ik heb ze echter niet getest van te voren. Ook heb ik net nog even onder de motorkap gegluurd en gezien dat ik de terugslagklepjes heel dicht bij de pomp gezet heb (10 cm. er voor en 5 cm. er achter). Het doorzichtige slukje slang zit wat verder dus........ ik kan helemaal niet zien of de pomp leeg gelopen is. Als in het doorzichtige gedeelte geen brandstof zit hoeft niet te betekenen dat er niets in de retourleiding voor het terugslagklepje zit gerekend vanaf de pomp. Toen ik vanmorgen keek zat er wel brandstof in. Na het pompen met het balgje liep hij weer leeg. Ik weet niet of dat alles er toe doet maar ik wil het toch zeggen omdat misschien iemand iets herkent.
    Ook heb ik het rode tankje eens te voorschijn gehaald maar er zit alleen een nippeltje aan de bovenkant waar de pomp brandstof uit moet zuigen dus niet een nippeltje er onder zodat de brandstof zo recht de pomp in loopt. Om daar nu weer een gat in te boren voel ik ook niet zo veel voor alhoewel ik langzamerhand wel alles wil proberen om het beest aan de praat te krijgen.
    Aan de bovenkant van de pomp bij de gas handle is het wel vochtig. Hoe lang dat er zit weet ik niet. Het hele blok is ook wat vochtig. Om nu vet op te smeren op het gasasje lijkt mij moeilijk omdat er ook een veer onder het gashandletje zit om het asje.
    Zal zo een paar foto's schieten (voor dat ik bokken schiet) en 1 foto zegt meer dan 1000 woorden want het zijn er al zoveel :( .

    Douwe.
This discussion has been closed.