Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

1235710

Comments

• Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited July 2008
    Update en vele vragen,

Alweer 10.000 km. gereden :( en toch wel wat problemen gehad.
    1)
    Eerst het goede nieuws. Tussen mijn PPO aanvoer voor de Eckes en de retour naar de PPO tank onder de motorkap in beide leidingen een T-stuk geplaatst. Aan de retourzijde voorzien van een kogelkraantje aan de tankkant (een KGR dus i.p.v. een LGR
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Douwe,

75.000km en dan zo'n filter?? Ik vind het best schoon, hij is weliswaar verkleurd, maar op de foto zie je alleen bij het kleine filtertje een klein beetje viezigheid. Hoe dit je eerste filter doorgekomen is?? Zal erna of via een bypass losgekomen zijn.

De vettigheid is volgens mij idd gesmolten boter of ander vet. Je kan bijna niet alle vettigheid eruit filteren. Dit is ook een nadeel van KGR, je tank wordt nooit warm, dus dergelijke vettigheid smelt niet en blijf hangen.

Tim
    edited July 2008
    Betekent het Tim, dat ik toch maar weer een klein filtertje moet installeren. Het is per slot van rekening zo dat na het verwijderen van dat kleine vieze filtertje het rijden op 100 % weer mogelijk was.

Dank,

Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=Tim;37533]
    De vettigheid is volgens mij idd gesmolten boter of ander vet. Je kan bijna niet alle vettigheid eruit filteren. Dit is ook een nadeel van KGR, je tank wordt nooit warm, dus dergelijke vettigheid smelt niet en blijf hangen.

Tim

Kan dit beamen, bij mijn voorfilter dicht bij de tank komt er ook alleen vet-kristallen in. Dit is meer een kwestie van het probleem bij de bron aanpakken ....de apo/ppo dus.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    Douwe,
    75000 km voor een filterwissel met APO vind ik heel knap. Ik wissel mijn filter op 10-15000 km. Als is het maar voor de zekerheid.
    In een dieseltank komt veel vuiligheid terecht: stof, roest, water, bacterieslijm, etc. In mijn MB 1017 heb ik een keert in Hongarije stilgestaan: voorfilter helemaal dicht en verroest (water en roest). De MB loopt uitsluitend op diesel.

Je voorfilter moet je ook voor je hoofdfilter plaatsen (niet erna). Als je zomerapo tankt en in de winter gebruikt krijg je onherroepelijk gestold "vet" . In het voorfilter wordt dat afgevangen. Als je een voorfilterneemt, waarvan je het filterelement kunt schoonmaken, ben je spekkoper.

Zelfs aan de vukdop van mijn verwarmde tank zit een beetje gesteld vet. Geen probleem met een grof voorfilter.

Niek
    edited July 2008
    Niek,

Dank voor je reactie. Die 75.000 km. is het originele DINO filter waarbij ik dus 33 % APO meng. Ik heb een schriftje gehaald om al die filterwissels in op te schrijven zodat ik een betere kijk erop houd. Ook zal ik het vaker verwisselen gezien de ervaring. Ongetwijfeld heb ik zomer APO in de winter gebruikt en v.v. Het stond al een tijdje. Dus niet te veel in voorraad nemen voortaan. Een v
    edited July 2008
    H
    edited July 2008
    Vond nog wat filtertjes.

image

Om nu als vegetari
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Douwe,

Ik zou de rechtse gebruiken, die linker kun je wellicht nog in je grasmaaier gebruiken.
    Ik heb ook zoiets (van PPO-mobiel), er zit bij mij een uitwasbaar filtertje in wat ik zo elke 3000 km preventief even schoonmaak.

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    Douwe,

Het filtertje wat ik goed herken is goed om vettigheid tegen te houden, maar minder fijn voor fijne viezigheid. Ik zou Niek advies aanhouden, dit uitwasbare filtertje v
    edited July 2008
    Ok, doen we. Hij komt voor het fijn filter in de Eckes, dan moet het goed gaan. Dank voor de tip,

Douwe.
    edited July 2008
    Douwe,
    het rechtse filtertje is de goede: het filtertje zelf is een grofmazig metalen filtertje. Als je er eentje beteld, koop er dan meteen een los filtertelementje bij. Wordt het wisselen onderweg makkelijker: gewoon vervangen en de vuile thuis even schoonblazen emt de compressor.
    Nee, ik ga pas 15 aug of daaromtrent weg. Dan eind sept weer retour. Vraag Hugo om je te informeren over beschikbare Apo.
    Niek
    edited October 2008
    Beste mensen,

Een paar maanden later. Heb veel problemen gehad met de ombouw. Het is nu zo dat de hele boel eruit is gehaald om en schoon gemaakt te worden (na een laatste restje uit een 60 liter vaatje in de 2e tank gegooid te hebben begon de ellende) en een hardnekkige kortsluiting op te sporen. Tevens is de doos er uit gehaald om ruimte te maken voor het omleggen van een nieuwe distributie snaar (later bleek dat ze dat hoofdzakelijk van de onderkant doen sh.t). Alles is weer origineel. De Xantia heeft ondertussen +350.000 km. gelopen.
    Na het legen van een ander 60 liter vaatje (er zaten wat klontjes in hoorde ik bij het legen in de gieter maar dat heb ik genegeerd omdat ik dacht dat ze wel zouden oplossen in de Dino tank. Er zit per slot van rekening maar 33 % Apo in) begon het probleem van niet willen doortrekken, afslaan, niet meer willen starten enz. Hup weer € 15,- voor een nieuw (origineel) hoofdfilter. Starten en lopen maar........ na 1 minuut komen er weer belletjes uit het hoofdfilter en tot mijn verbazing begon het balgje dicht te knijpen. Zet ik de motor uit dan wordt het balgje weer mooi rond. HELP............... Zit er nog ergens een filter in de tank of zo. Heb geen idee hoe oud de olie is want heb oud en nieuw door elkaar staan. Kan ik ? % benzine toevoegen om die waarschijnlijk geflokte Apo op te lossen. Graag 'WIJZE' raad.
    Dank,

Douwe.
    edited October 2008
    Douwe,
    1. Je balgje zit waarschijnlijk voor alle filtergedoe (?). Als dat zo is heb je een verstopping in je tank of in je aanvoerleiding vanaf je tank. Dat het balgje zichzelf samenknijpt komt omdat er aan het ding gezogen wordt (door je brandstofpomp). Als je dan luchtbelletjes ziet trekt hij nog ergens anders lucht aan. Je moet wat als pomp, als je geen brandstof krijgt, probeer je het maar met lucht. Of er een filter in je tank zit, zou je aan apk'tje kunnen vragen, die heeft ook zo'n franse bak. Ik zou (als hij erin zit) het ding er onmiddelijk uitslopen en vervangen door een grofmazig voorfilter. Tijdelijke oplossing: even doorbalzen met de compressor: de aanvoerslang bij het balgje loskoppelen en even wat luchtdruk.

2. Als je je hoofdfilter hebt vervangen en je kan daarna maar 1 minuut rijden, is dat dus geen filterprobleem. Een brandstoffilter met slechte kwaliteit GPO en/of onvoldoende warmte loopt pas na 400 km dicht.

3. Als je zomer GPO hebt ingeslagen en het wordt kouder, dan zakt het vet uit. Dat veroorzaakt verstoppingen. Je moet dus wel in de gaten houden of je met zomer- of met winter GPO rijdt. Mengen met extra benzine oid gaat je niet helpen. Er is slecht 1 oplossing: haal niet het onderste uit de kan, maar schenk je GPO rustig af. Tweede oplossing: ruil je zomer GPO voor winter GPO. Je leverancier zal je daar vast mee van diesnt willen zijn.

Niek
  • apktje PPO Burner
    edited October 2008
    Heb precies hetzelfde gehad. Het balgpompje is bij mij dicht gaan zitten door boorslijpsel van het in bouwen van de tweede tank.
    Oplossing is om het balgpompje tijdelijk te vervangen door een universeel filter.
    De tankfilter (onder aan de tankvlotter) is eenvoudig te verwijderen door onder de achterbank de plasticdop te verwijderen. Ook kun je dan gelijk de retour dicht bij de aanvoer plaatsen zodat je snel warme ppo aagezogen krijgt.

Succes,

Groet,

APKtje
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Als Het balgpompje plat gezogen wordt en je trekt lucht op je filter na Het balgpompje kan je er zeker van zijn dat de leiding voor Het balgpompje naar de tank toe verstopt zit.

Ik weet niet of je de orginele tank als PPO tank gebruik maar die is nogal dun qua binnendiameter en raakt dus snel verstopt met allerlei prut. Gebruik je een extra tank voor je PPO en heb je dan daarvandaan een leiding getrokken naar Het balgpompje dan is dat de boosdoener, er kan een knik in zitten onderweg of ook deze zit flink verstopt met prut.

Vacuum trekken van de tank aangasloten op Het balgpompje kan natuurlijk ook nog.

Leg es uit hoe je de zaak voor Het balgpompje hebt opgebouwd.

[offtopic] i.v.m. de nieuwe forum regels doe ik niemand meer de groeten, mwwwaah voor deze ene keer dan nog[/offtopic]

Groeten,

Easy rider.
    edited October 2008
    Dank voor de tips.
    Apktje heb de dop er af. Zichtbaar is een soort schroefdop met een pijltje er op. Betekent dat pijltje iets? Er zit een aan- en retour aansluiting op en draadjes van de tankaanwijzer? Kan ik de ring met een schroevendraaier los tikken en dan het hele spul eruit halen. Zit hier het tankfilter ook aan. Dank,
    Douwe.
    edited October 2008
    @ Easy rider. Dank voor de groeten!!!!!!!!!!!!
    Nu ik alles eruit gehaald heb is alles weer origineel. Er zit nu 33 % mengsel in de originele hoofd tank. Het gaat vandaar onder de auto door naar het balgje in het motor compartiment en vandaar naar het standaard verwarmde (tot 33 graden geloof ik) hoofdfilter. Vandaar naar de ESP.
    Als ik de leidingen zou doorblazen blaas ik dan niet alle evt. rommel terug in de tank goed voor een nieuwe verstopping als dat het is.
    @APKTJE kan ik het filterje niet voor het balgje zetten i.p.v. het er voor in te wisselen. Het zuigt zo rot op zonder balgje na een filter wissel.

GROETEN,

Douwe.
  • apktje PPO Burner
    edited October 2008
    Yep, die ring kun je los draaien en het pijltje geeft aan hoe vast je die moet draaien.
    Maar ik denk dat je beter het balgpompje kunt verwijderen. Hier zitten membraamklepjes in die kunnen blijven hangen en daardoor de brandstof blokkeren.

APKtje
    edited October 2008
    OK dat ga ik eerst proberen. Gelukkig heb ik nog een paar filterjes liggen.
    Tot horens.

Douwe
    edited October 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;41230]..........Als ik de leidingen zou doorblazen blaas ik dan niet alle evt. rommel terug in de tank goed voor een nieuwe verstopping als dat het is..............

Ja dat dan weer wel natuurlijk maar dan kan je wel constateren of die leiding daawerkelijk verstopt zit, vervolgens zou je de tank dan goed schoon moeten maken.

Om nog een keer dit probleem te vookomen zou ik gewoon een filter plaatsen tussen de tank en de leiding naar voren, ik heb het ook zo gedaan en heb zelfs nooit meer een verstopt hoofdfilter!!!! kijk voor een voorbeeld hier http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-525-tds-1095/index18.html#post35984
    edited October 2008
    Heb balgje vervangen. Ziet er gelijk 200 % beter uit. Ga nu de A 50 onveilig maken ( max. 110 km/u ) voor een proefrit.
    Tot zo,

Douwe.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    je kan ook vanaf de de leiding die op de tankschroefdop zit naar voren blazen.

k las net op een citroen forum dat t standaart ww gebeuren ook verstopt kan raken,en deze dan wel gebypast wordt.
    edited October 2008
    GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!
    Heb net een nieuwe Xantia gekregen. Wat een scheurijzer ha, ha, ha. Waar eerst alleen maar schuim was, zowel in de aanvoer vanaf het hoofdfilter als in de retour, zat schuim. Nu alleen nog ietsjes in het voorfiltertje. De auto loopt als lang geleden. Bij +/- 2400 toeren voel ik de turbo inkomen en hij trekt door tot 3600 toeren = +/- 138 GPS kilometers per uur. Verder durfde ik niet met de 'oude dame'. FANTASTISCH. DANK.
    Maar.... wat is nu de moraal van dit verhaal.......1) Natuurlijk de drummetjes dateren zodat ik zoveel mogelijk de zomer- en winter olie van elkaar gescheiden hou en ze de juiste tijd gebruik (het verbruik ligt nu laag omdat ik i.p.v. op 100 % maar op 33 % rijd). 2) de balgjes raken vol en gaan slechter doorlaten. 3) Niet meer de drummetjes op hun kop zetten om het laatste er uit te krijgen (2 keer gebeurd dus). 4) ?........
    Moet het tankfiltertje er nog uit nu hij zoveel beter loopt.

Heel veel dank,

Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Ik zou het wel doen, danwel vernieuwen. Bij m'n Benz kostte het 15 euro en een uurtje sleutelen en je bent zeker van het gezeik af. Zien we je nog in Almen?
    edited November 2008
    Beste mensen,

Veel problemen met mijn Dino aanvoer. s' Morgens slecht starten en als hij loopt dan is er de eerste 20 sec. een blauwe rookpluim (ook als ik rijd en de motor slaat over omdat hij geen brandstof krijgt komen er grote blauwe rookwolken uit). Geen merkbaar oliepeil verlaging/verbruik. Vaak filters wissel (vuiligheid?) omdat hij toch niet op toeren komt en luchtbelletjes in het systeem zitten. Na 2600- 2800 t/m. houdt hij in en gaat niet verder. Dan maar snel opschakelen zodat ik in een lager toeren bereik zit. Balgje vervangen door een grof voorfilterje wat een beetje verbetering geeft op de lange duur. Heb op advies van Niek bij Heipro.de een uitwasbaar/vervangbaar voorfilter besteld. Een boormachinepompje gekocht bij de Gamma voor € 12,- en de tank via het grote gat van de tanksensor en aan- en retour leiding leeg gezogen. Werkte prima trouwens (het tankfilterje was na de vorige schoonmaak beurt ongeveer 2000 km. geleden nog prachtig schoon) Ten einde raad naar de garage. "Ja, je slangen zijn te oud (355.000 km.) waarschijnlijk scheurtjes". Nieuwe slang tussen voorfiltertje (voorheen balgje) en hoofdfilter. € 36.- incl. € 3,- slangklemmetjes. Ook heb ik overal doorzichtige benzineslangeindjes tussen gezet om naar de brandstofstroom te kunnen kijken. Het gaat goed tot het standaard brandstoffilter. Daarna is het HOPELOOS. HEEL VEEL lucht evenals de retour. Als ik het filter 'bypass' (dus vanaf het voorfilter recht naar de pomp) is het probleem voor 90 % opgelost maar ik durf niet zonder hoofdfilter te rijden. Terug naar de garage. "Bij een Jumper met 2,5 l. motor hebben we wel eens een aluminium filtervoet gehad met scheurtjes. Bestel maar een nieuw want dat is het vast en zeker. Kost €120.- en het is zonder arbeidsloon". SH*T........... Heeft ooit iemand daar wel eens van gehoord?
    Kan ik het filter bypassen en een universele filterkop kopen b.v. op de sloop, een filter er onder schroeven en er voor in de plaats doen om zo die hele bedoeling te omzeilen?
    Graag hulp :) :( Jantje lacht, Jantje huilt. Nu is toch wel de eerste zin van mijn handtekening van toepassing.

Douwe.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Is het een elektrisch verwarmd filter? Ja of nee, dat maakt vrij weinig uit. Ga naar de sloop en en haal daar een filterhuisje uit een auto. Een onverwarmd filterhuisje kostte mij 2 jaar geleden €10.
    edited November 2008
    @Smul,
    Het is een verwarmd filter. Tot iets van 30 tot 35 graden geloof ik (ze weten het niet bij de garage). Ik geloof niet dat ik dat nog nodig heb met de tegenwoordige toevoegingen aan Dino. Ik zou dus toekunnen met een eenvoudige filterkop van de sloop. Heeft nog iemand iets liggen?

Douwe.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2008
    in derdaat smul heeft gelijk
    gewoon naar de sloop .
    ik haal altijd de filtershouders van een fort met een pompje
    deze kosten mij 25€
    he filter zelf kost bij brezan €8 ;)

gr dyssieimage
    edited November 2008
    Hoi Dyslectie,

Voordeel van die houders is dat er al een pompje op zit, dus dan hoeft het balgje ook niet meer. Nadeel is dat ze door het membraam lucht kunnen lekken.
    Heeft een van jullie wel eens gehoord van een aluminiumfiltervoet dat poreus is geworden. Ik vind het nog steeds een raar verhaal.
    Dank,

Douwe.
    edited November 2008
    Aluminium oxidingest ook he. De zuurstof vreet er op den duur doorheen. Zoals smul en Dyssie al zeiden, gewoon weer je ouwe kloffie aan en een (jonge) diesel zoeken op de sloop. Het maakt an sich niet uit wat voor filter je ervoor hangt, zolang je er maar een filter voor hangt. Al zou je er een 5micron filter van easy aanhangen, filteren is filteren :)
    edited November 2008
    Douwe,

355000 km warm koud warm koud, stuiterende Xantia met Dr Douwe aan het stuur, jah, ik heb alu gezien dat gescheurd is na de stress van het leven.

PPO Mobiel: Filterkop universeel, haaks
    PPO Mobiel: Schroefpilaar aansluit set 8mm[cat]=173
    PPO Mobiel: Brandstoffilter S

18,50 + 4,56 + 6,25 en verzendkosten ben je de man. Inbouwen is een eitje voor je en koppel het originele maar af.

Of bv deze: Filterkopf, flach, mit Handpumpe, 8mm Anschluesse

Tim
    edited November 2008
    Dank Miglowie en Tim,
    In mijn 'blijde doos' (die er nu dus uit gehaald is) zit een Eckes met filterkop, VW oliekoeler, adapterhuls en filter. Deze zou ik kunnen gebruiken voor het Dino circuit, er zit per slot van rekening ook nog een 20 platen WW en het aluminium blokje met gloeispiraal als naverwarmer in de doos en dat is toch wel genoeg?????? Ik krijg dan wat meer ruimte wat mij wel goed uit komt want dan kan ik meer isoleren (nu is er zowat 15 tot 20 graden verschil tussen rijden en stilstaan). Alleen Tim zei zo eenvoudig "Koppel het origineel maar af"'. Het is een verwarmd filter met sensortjes (2X) waterslangen etc. Ik denk dat ik hem maar gewoon bypass en verder alles laat zitten. De vraag is alleen zou het raadzaam zijn om de Eckes als WW in ere te houden en niet alleen de brandstofslangen aan te sluiten maar ook de kachelslangen. Daarmee heb ik weer een verwarmd Dino filter maar dan continu. Misschien heb ik dan ook minder kans op vet op mijn filters en omdat ik in mijn Dino tank bijna altijd een 33 % mengsel heb ben ik niet bang om de Dino te verwarmen.
    Dank voor de reacties,

Douwe.
    edited November 2008
    [quote=Dappere Douwe;42636]Dank Miglowie en Tim,
    In mijn 'blijde doos' (die er nu dus uit gehaald is) zit een Eckes met filterkop, VW oliekoeler, adapterhuls en filter. Deze zou ik kunnen gebruiken voor het Dino circuit, er zit per slot van rekening ook nog een 20 platen WW en het aluminium blokje met gloeispiraal als naverwarmer in de doos en dat is toch wel genoeg?????? Ik krijg dan wat meer ruimte wat mij wel goed uit komt want dan kan ik meer isoleren (nu is er zowat 15 tot 20 graden verschil tussen rijden en stilstaan). Alleen Tim zei zo eenvoudig "Koppel het origineel maar af"'. Het is een verwarmd filter met sensortjes (2X) waterslangen etc. Ik denk dat ik hem maar gewoon bypass en verder alles laat zitten. De vraag is alleen zou het raadzaam zijn om de Eckes als WW in ere te houden en niet alleen de brandstofslangen aan te sluiten maar ook de kachelslangen. Daarmee heb ik weer een verwarmd Dino filter maar dan continu. Misschien heb ik dan ook minder kans op vet op mijn filters en omdat ik in mijn Dino tank bijna altijd een 33 % mengsel heb ben ik niet bang om de Dino te verwarmen.
    Dank voor de reacties,

Douwe.

Koppelstukje tussen de waterslangen? Sensortjes lostrekken en kijken wat er gebeurt. Verder lijkt de Eckes me ook prima zonder verwarming in je dino-circuit. Het is toch alleen om te starten en tegen de tijd dat je dino verwarmd zou worden, wordt je ppo ook al verwarmd en schakel je toch om. Je zou ze natuurlijk aan kunnen sluiten als je ze van je originele filter afhaalt. Wanneer komt er weer een meeting, dan rukken we je filter er gewoon uit :)
    edited November 2008
    [QUOTE=Miglowie;42647]dan rukken we je filter er gewoon uit :)

Prachtig :) :) :).

Douwe.
    edited November 2008
    HA,

Miggy the quote specialist, zou hij ook in de quote 500 komen :mrgreen:

Douwe,

Ik bedoel, je kan een lusje over de aan en afvoer van het originele filter zetten. Dan is ie afgekoppeld en blijft de rest werken. Die 2 stekkers zijn volgens mij voor het nagloeien en de "te heet" sensor.

Die Eckes kun je idd mooi op het nieuwe dino filter gebruiken. De rest van je verwarming zit snor als je eigen :wink:

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42667]HA,

1) Die Eckes kun je idd mooi op het nieuwe dino filter gebruiken. 2) De rest van je verwarming zit snor als je eigen :wink:

Tim

1) Had ook al zo'n idee.
    2) Dank :)

Nog 2 foto's van het tankfilter.

image

image

"Ter leering en de vermaeck".

Douwe
    edited November 2008
    Sow, dat ziet er niet best uit. Heb ook een tijdje gereden met van die kleine doorzichtige brandstof filtertjes na de tank, ik heb 1 tank waar altijd DINO in gezeten heeft. Na het rijden op PPO kwam er allemaal meuk uit en ving ik af met die kleine filters, ik was konstant aan het wisselen, ze zaten om de have klap vol. tegenwoordig heb ik deze oplossing, klik hier.
    edited November 2008
    Hoi ER,

Het filter rechts heb ik besteld bij heipro.de als zijnde het nieuwe voorfilter en tevens, op termijn, vervanger voor het tankfilter en hij komt in het motorcompartiment (met 2 dochters 'antikraak' moet ik nog wel eens verhuizen :) ). Deze, destijds overgenomen van Tim, is nu het voorfilter van mijn PPO gebeuren.

image

Als hoofdfilter wil ik de Eckes gebruiken die uit het PPO gebeuren komt.

image

Douwe.
    edited November 2008
    Die Eckes is heel goed te gebruiken natuurlijk, zeker aan te bevelen maar je grof filter is m.i. te grof, op die manier slibt je Eckes nog steeds dicht en het oppervlak van je grof filter is vrij klein. Ik heb goede ervaring met het 5" 1Mu filter wat ik achterin de Beemer heb, lees mijn laatste bericht in mijn topic maar. Zo zijn er al vele leden op dit forum die op die manier hun hoofdfilter beschermen.

Ik probeer je niets aan te smeren hoor, maar zet alleen mijn ervaringen neer zodat anderen daar van kunnen leren.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42708]Ik probeer je niets aan te smeren hoor, maar zet alleen mijn ervaringen neer zodat anderen daar van kunnen leren.Eric,

Dat doe je heel goed, maar in bijna elk bericht van je komt dit wel ergens naar voren. Waarom promoot je je zaken niet gewoon in "bedrijfspresentatie" en zorg je dat je site up to date is?

NOFI verder hoor, ik heb ook (goed) spul van jou, maar anderen worden afgebrand als ze uit de kruiwagen stappen, dus laten we het eerlijk houden.

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42709]........maar in bijna elk bericht van je komt dit wel ergens naar voren. Waarom promoot je je zaken niet gewoon in "bedrijfspresentatie" en zorg je dat je site up to date is?......NOFI verder hoor, ik heb ook (goed) spul van jou, maar anderen worden afgebrand als ze uit de kruiwagen stappen, dus laten we het eerlijk houden......Tim

Je hebt gelijk hoor Tim, ik realiseer mij ook terdege dat ik er een beetje dubbel in zit. Als een ander echter deze spulletjes zou verkopen zou ik dat ook aanbevelen als het goed werkte. Heb ook zitten denken om eens iets in "bedrijfspresentatie" te schrijven. Ja mijn site... tijd he, een berichtje schrijven op het forum gaat tussen neus en lippen door, het schrijven van HTML kost wat meer tijd, zal es kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken.
    edited November 2008
    Vanmorgen de aan- en retourslangen van het hoofdfilter verwijderd en op de Eckes gezet. Deze heb ik provisorisch opgehangen op de plaats van de 'doos'. De dikke waterslang naar het hoofdfilter heb ik nog even laten zitten evenals de 2 electrische stekkertjes. Ook heb ik nog geen koelwaterslang aangesloten op de Eckes maar het resultaat is 95% beter merkte ik op mijn proefritje richting Bennekom (Ben je al weer thuis Niek?). Als ik eens 1000 km. probleemloos gereden heb, het nieuwe voorfilter gekregen heb en de 'doos' gerestaureerd, ge
    edited November 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;42752]De dikke waterslang naar het hoofdfilter heb ik nog even laten zitten evenals de 2 electrische stekkertjes. Douwe.Douwe,

Deze moet je ook laten zitten. Vooral die stekkers worden gebruikt door je motormanagement. Die dikke slang heb ik m;n twijfels bij, post eens een foto, maar ik denk dat het de koelwaterslang is op de thermostaat, zonder deze kom je bennekom niet meer uit :mrgreen:

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;42752]........... een verkeerde (te grote) slangklem ietwat vermorzeld heb...........

Ik gebruik altijd van die slangklemmen met zo een boutje er in, die zijn veel beter dan die standaard dingen die (bijna) iedereen gebruikt. Die met het boutje sluiten mooi aan op de slang en hebben dus geen "platte" kant die voor lekkage kan zorgen.
    edited November 2008
    Nog wat foto's. Sorry voor de kwaliteit. Het is een eenvoudig oud Aldi toestelletje en zo heel dichtbij is het wat wazig.

Het Gamma boormachinepompje met 13 mm. slangaansluiting.

image

image

De onderste helft van het plastic koppelstukje is iets vervormd dankzij verkeerde slangklemmen.

image

Aba slanklem is helemaal vervormd. Prima klem alleen voor grotere diameter.

image

Geloof dat ER deze bedoelde.

image

De dikke slang onder het hoofdfilter. Heb geprobeerd om een schema te scannen en te uploaden maar is nog niet gelukt :( . Bij het filter in de slang zit de thermostaat. De slang gaat recht naar de radiateur.

image

Douwe.
    edited November 2008
    Gelukt?

image

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :)

Succes met puzzelen,

Douwe.
    edited November 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;42790]..............Geloof dat ER deze bedoelde......

Ja Douwe, die bedoel ik. ze zijn veel beter dan die "aba" dingen hoewel ze ook van "aba" verkrijgbaar zijn hoor. Ik weet niet hoe je die dingen exact noemt met het boutje er in, er zijn nogal wat klemmen die je slangklem kan noemen.
    edited November 2008
    In dat geval Douwe, lekker laten zitten, ander filter als hoofdfilter gebruiken en deze omzeilen.
    edited November 2008
    Hoi Miglowie,

Het spul is aangesloten en is in de test fase. Slechts 1 koude start gehad (gister morgen) en deze was slecht. Veel stotteren en blauwe rook. Ook zie ik het niveau in de aanvoerslang tussen balgje en pomp zakken als de motor uit is, dus er zit ergens nog iets niet goed.

Ik hou jullie op de hoogte,

Douwe.
This discussion has been closed.