Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

1246710

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited April 2008
    Juist let's keep it simple ;)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik deel jouw gevoel Eric, mijn advies goede brandstof slangen (evt PE die zijn ok doorzichtig) en goede slangklemmen. Zelfs met slechte slangklemmen krijg je ook nog lucht naar binnen.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Ik gebruik altijd die slangklemmen met een boutje en moertje en dan het liefst RVS. Die dingen van ABA met blauw bovenkantje vind ik minder van kwaliteit en de vermoeren de slang en draaien regelmatig door.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Easy,

ABA gebruik ik ook, maar dan het liefst deze....die zijn van verzinkt staal en een beetje goeiekoper dan die van RVS...tenzij je daar op kickt ...ze blijven inderdaad mooit glimmen.
    Kosten rond de Euro het stuk in de brandstofleiding maat.
    Voordeel van deze klemmen is dat zij heel mooi rond blijven itt. tot die andere die je bedoelt met die blauwe band.

Groet,
    Ingmar
    edited April 2008
    Die van het plaatje bedoel ik ook, die zijn erg goed.

Groeten,

Easy rider.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    yep die heb ik ook :-)
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik heb beide types slangklemmen gebruikt. Het maakt denk ik niet zoveel uit als ze beiden in losse toestand maar nauw om de slang passen. Met teveel ruimte trekt de ene krom en de andere krijg je niet ver genoeg dicht.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2008
    Na eerst de tuin onderhanden genomen te hebben om moeders weer blij te maken ben ik op jullie aanraden maar eens om andere slangklemmen gegaan. Kleinere en met een schroef en moertje. Deze passen veel beter, helaas kan ik deze niet met mijn dopsleutelschroevendraaier (?) vast draaien maar moet dit weer met een gewone schroevendraaier doen. Ook heb ik een meter van die dunne verstuiver lekslang gehaald want die vertrouwde ik al niet tijdens de voorbereidingen van het ombouwen v
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Dappere Douwe;33157]Is de moraal van dit verhaal dat ik moet isoleren en dan vooral voor de rijwind? Slangen en doos?
    .

wordt t toch weer simpel intressant hier:cool::mozilla_wink:

vraag: heb je t gedeelte van waar de sensoren geplaats zijn wel goed in geisoleerd.
    zo niet heb je valse waardes.
    zo ja : dan moet je isoleren zo ver je er bij kunt.

grtn
    edited May 2008
    Isoleren die handel en misschien wel even een nieuwe thermostaat zetten.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=easy rider;33162]nieuwe thermostaat zetten.
    Groeten,
    Easy rider.

waren deze gegevens van Douwe rond de kerst geweest , zou ik zeggen ja
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Dappere Douwe;33157] (de water aanvoer voor de PWW) al snel naar 80 graden gaan. .

omdat rijdend t koelwater heet genoeg is.
    edited May 2008
    Hij heeft een koelwater temp van 80 bij rijden en 88 bij stil staan, nu heeft hij dacht ik een electrische fan dus dat verschil heb je dan wel en zou dan als normaal beschouwd kunnen worden, maar ja even vervangen kan geen kwaad, weet je tenminste zeker dat de thermostaat in orde is.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=pjotter;33160]vraag: heb je t gedeelte van waar de sensoren geplaats zijn wel goed in geisoleerd.

wachten we t antwoord van Dappere D op deze quote maar is ffn af.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Stokers,

Je kan je suf isoleren voor die laatste graad, maar effectief is dat niet en mooi al helemaal niet (NOFI). Je set moet dermate uitgelegd zijn dat je zowieso altijd minimaal 70 graden haalt uit de wisselaar, mits je standaard motor koelwatertemp dit toelaat.

Ik zou alleen de leiding wisselaar - IP isoleren, en in de winter de rijwind voor de pomp wegvangen (bv plaat voor de radiator). Dit is ook precies wat ik zelf doe. (ik heb ook het filter een jasje gegeven).

Als je dan maar 50graden uit de wisselaar krijgt, is ie te klein of gaat er ergens iets fout met je koelwater.

Edit: pjotter, idd, als ie z'n sensor niet goed afscherm, is het plaatje snel zoek.

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Douwe, maak de gaten aan je doos eens dicht met McGyver-tape, liefst dubbel of drievoudig. Ik doel dan op de servicegaten aan de voorkant waardoor je je slangenklemmen kunt losdraaien. Dan nog isolatie om de t-stukken waar je sensoren inzitten en je ben al een eind op weg denk ik. Je platenwisselaar heeft niet heel veel capaciteit, maar samen met je poelheizer en Eckes, zou je toch wel meer moeten kunnen halen dan nu. Sowieso de snelheidgevoeligheid wegnemen....
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Douwe,

Stroomt je koelwater wel in de tegengestelde richting door de ww's heen, ten opzichte van de PPO. Anders werken deze niet effici
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=easy rider;33166], weet je tenminste zeker dat de thermostaat in orde is.
    Groeten,
    Easy rider.

dat is toch t geval als je orginele koelwater meter terugvalt naar de 60/70 graden.en je kachel niet meer warm wordt
    althans dat was bij mij een tijd geleden aan de hand.
    toen wel gewisseld, en vanaf toen weer een constante temperatuur van 90 graden.

grtn.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik ben ook niet overtuigd van het nut van isolatie.
    Ik heb zelf een klein model platenwisselaar (15 platen denk ik), wel KGR en filter met iso-jasje maar verder niks ge
    edited May 2008
    @ pjotter,
    Alleen de binnen kant van het doosje is provisorisch ge
    edited May 2008
    Een schema van een tochtje naar Frankrijk. Totaal ongeveer 1500 km.waarvan ongeveer 1400km. op KZO en WVO/APO (ben ik heeeeeeeeel trots op :) ). Gebruik is ongeveer 1 op 15 en dat is het zelfde als op DINO. Het is in de loop van de jaren iets meer geworden want ik kon, toen ik de Xantia net had, gemakkelijk 1 op 17 rijden. Zal daarom spoedig de verstuivers laten testen nu na 338.000 km. en ze 10 % meer druk geven. Snelheid tussen de 100 km/u bij mij (met cruise control) en 135 bij mijn vrouw (haat cruise control). De buiten temp. steeg tot 30 graden Celsius ? (metertje kapot). Motortje loopt uitermate soepel.

Sensor Sensor Sensor Sensor
    1 2 4 5

Dag 1) 3 min. Na starten 80 38,2 56,9 64 en inschakelen

Na 50 km. 80,2 46,6 58,2 64,9

Na 100 km. 78,5 50,7 54,1 63,1

Na 350 km. 80.3 52.4 56.2 63.0

Na 560 km. 80.2 55.8 57 64.1

Na 700 km. 79.0 59.2 62.4 70.0

Het is leuk om te zien hoe de temp. (sensor 2) in de PPO tank langzaam warmer wordt en daarmee eigenlijk alle waarden.
    Het ledje van Tim heb ik vervangen (sorry Tim) voor een groter lampje omdat het toch wel wat moeilijk te zien is als het zonnetje fel schijnt. Dit lampje wat aangeeft dat de electr. naverwarmer aan gaat, brandde de hele reis vari
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;33186]@Tim,
    Wat bedoel je met 'Je set moet dermate uitgelegd zijn..........?Dat je de soep goed aansluiten en niet ondermaats is.

20-platen en een eckes moet dat goed zitten bij jou.

Tim
    edited May 2008
    Misschien ziet dit er beter uit.

image

Succes ermee,

Douwe.
    edited May 2008
    Ik vind je koelwater toch een beetje aan de lage kant Douwe, niet verontrustend ofzo, maar je zou zeggen dat die heter zou zijn. Aan de andere kant, ze zijn ongeisoleerd en moeten een stukje over de motor klauteren, dus het zou een ree
    edited May 2008
    valt wel mee miglow, als hij in zijn xud9 blok dezelfde thermostaat heeft als wij in de xud7 dan gaat deze open bij 81C.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    wel een intressante tabel Douwe.
    ik let ook regelmatig nu nog steeds naar de waarden.
    terwijl ik weet dat t bij mij wel snor zit.
    maar ja:lange rit ,altijd de zelfde snelweg( niks nieuws dus) neuspulken, zware van nelle paffen.
    wat is de enige afwisseling die over blijft:??.
    jaja mn beide meters.

en waarachtig dr is verschil te zien ,tussen drenthe/Zwolle.
    veluwe bossen en veluwe meer, en zelfs daarna richting Corus.

maar terug naar jou.

kun je vermelding meetpunt 1,2,3,4 boven aan je tabel niet vervangen door de afkorting waar ie voor staat.bv. sensor KW.v.WW( koelwater voor de WW), KW,n,WW enz enz.

lijkt mne overzichterlijker.

grtn
    edited May 2008
    @pjotter,

Wordt aan gewerkt.

Douwe.
    edited May 2008
    Speciaal voor Pjotter,

image

Succes er mee.

Douwe.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hulde voor Douwe, er worden lekkere kilometertjes gemaakt op 100% APO
    edited May 2008
    :) :) :)
    En ik ben er toch trots op :)
    Ik ben al, met de kalender in mijn hand, aan het uitzoeken waar en wanneer ik weer weg kan om zo'n ritje te maken.

Het lekken en slecht starten is helemaal voorbij dankzij het nieuwe slangetje van de laatste verstuiver naar de retour leiding. 1 Keer voor gloeien en tik hij loopt als een zonnetje. Ben nog steeds verbaasd dat zo'n slangetje in de retourleiding zovell invloed kan hebben op het startgedrag. Heeft dat te maken met de tegendruk of zo?

Onder tussen, een mens is niet snel tevreden, ben ik al weer aan het studeren op de 1- tank schema's van Tim (mooi zijn ze Tim). Elsbett schreef jaren geleden al dat mijn Xantia gemakkelijk naar een 1- tank systeem omgebouwd kan worden. In de hoofdtank zit nog steeds een mix van 33,3 % maar met de regelmatige korte ritjes naar de school van mijn zoon (11 km. v.v.) is het eigenlijk niet de moeite om over te schakelen en zou het mooi zijn om die eindjes, soms als hij ergens gaat spelen, 3 keer per dag, ook 100 % te rijden (minder mag ook, omdat ik niet weet welke naalden er in de verstuivers moeten en dat wil Elsbett niet verklappen). Al was het alleen maar voor de techniek en de kick (en natuurlijk het milieu :) ). Want ja nu hij het zo goed doet moet ik toch weer wat nieuws bedenken om te doen :) .
    Heb heerlijk een eind gefietst lang de Nederrijn tussen Heteren en het pontje bij Oosterbeek, maar dat was wel te merken denk ik.

Succes,

Douwe.
    edited May 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;33276 ]Ben nog steeds verbaasd dat zo'n slangetje in de retourleiding zovell invloed kan hebben op het startgedrag. Heeft dat te maken met de tegendruk of zo?Douwe.

Nee, heel simpel omdat er lucht in je systeem komt...en diesels starten er slecht op laat staan lopen. Had mijn Zafira ook last van...en de brandweerbus trouwens ook, mijn advies is om te gaan voor de dealer de universele pasten simpelgewoon niet mooi genoeg.

PS. Ik denk trouwens niet dat die Elsbett aanpassing aan jouw verstuivers rocket-science is, waarschijnlijk gewoon de druk aanpassen (Nero ?). Naalden zullen ze niet speciaal maken voor Elsbett....ze zijn al prijzig genoeg en de markt is te klein denk ik.

Ennuh...die eindjes 3xper dag bij deze buitentemp, denk niet dat het dan nodig is om terug te schakelen....

Groet,
    Ingmar
    edited May 2008
    douwe, jouw xud9 TD blok verschilt niet veel van mijn xud7 blok. Dus als jij denkt aan een 1-tank systeem....
    Mare je weet wat ik zei he over als je naar 1-tank gaat, moet je wel effe dat knopje omzetten in je hoofd en afscheid kunnen nemen van je huidige meesterwerk waar veel noeste arbeid in zit! kijk voor vergelijk hier http://www.ppo.nu/forum/f47/1-tank-voorbeeld-ombouwverslag-peugeot-205-1-8d-xud7-872/
    edited May 2008
    Ennnn, niet te vergeten, hoe zit het met je standkachel-project?? Ik weet nog dat je eerst alles tegelijk wilde en iemand toen zei dat je eerst maar eens 2-tank moest gaan rijden en dan verder kijken.
    edited May 2008
    @ericzwiep,

Een heel eind je topic gelezen. Het spreekt nu veel meer dan 2 jaar geleden toen ik nog druk bezig was mijn 2- tank systeem uit te dokteren. Voordat de ombouw naar een 1- tank zou plaats vinden wil ik eerst de tweetank versie wat beter leren kennen en mee experimenteren. Het instrumenten paneeltje moet nog bekleed worden, ik wil eigenlijk het nafilterje wat nu na de inlaat Sirai en voor de pomp zit verplaatsen naar de leiding van de elec. naverwarmer naar de sirai zodat ik niet de zelfde toestanden krijg als ik las na de meeting in Melissant dat het filter verstopt zat en er toen überhaupt niet meer gereden kon worden. Als ik het nafiltertje verplaats heeft zowel het DINO circuit als het PPO circuit zijn eigen filters. Mocht er ergens in het systeem iets dicht raken moet ik gewoon op het andere systeem verder kunnen rijden. Verder veel isoleren en de doorzichtige leidingen langzaam vervangen door betere.
    De grotere retour banjo kan ik wel eens gaan zoeken. Zijn daar verder nog dingen uit gekomen die voor die vergroting pleiten (heb nu 55) anders dan de drukverlaging.
    Er zitten standaard Duratherm gloeibougies in No. 3J 5962 welke een maand of 2 geleden gecontroleerd zijn. Moet maar eens informeren of deze 150 sec. na kunnen/mogen gloeien. Ook heb ik mijn PWW bekeken en deze zit ook vertikaal met de water stroom naar beneden en de PPO stroom naar boven.

@ingmar,
    De naalden zijn origineel Bosch alleen de nummers zijn er uit geslepen zodat het 'voetvolk' niet weet wat het type is.
    Het idee om bij deze temp. gewoon niet terug te schakelen spreekt mij wel aan. Ik ga eens proberen.

@Miglowie,
    Ja ik zit ook nog steeds met een standkachel in mijn hoofd want dan is het probleem sowieso opgelost vind ik (grappig ik zou er net over schrijven. Synchroniciteit noemde Dr. Jung dat).

Zover,

Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;33320]
    Het idee om bij deze temp. gewoon niet terug te schakelen spreekt mij wel aan. Ik ga eens proberen.

Terugschakelen voor verschillende korte stukken per dag is een beetje zinloos (met een BOSCH-pomp). Ik laat de auto tegenwoordig als het minder dan 4 uur is, altijd op PPO staan en op't werk, in de garage, een hele dag zelfs. Lang genoeg gloeien is wel belangrijk, dat verschil is zeer goed merkbaar.
    edited May 2008
    Leuk te horen.
    Morgen proberen.

Dank,

Douwe.
    edited May 2008
    Douwe, die banjobout is niet echt een must. Tim en Nero hebben dat eens gemeten maar de .55 of de .75 maakte niet zoveel uit. Elsbet gebruikt wel een ander type banjobout maar die hebben we nog niet terug kunnen traceren wat of welke dat nu is en waarom..als ik mij herinner.

Zolang je IP zeg maar boven de 25C is ben ik niet bang om hem op 100% te starten hoor met jouw ombouw.

Die duratherm zijn geschikt voor nagloei, no problemo.

besef wel dat als je naar 1-tank gaat dat je dan gaat mixen, en of je dat aandurft in de winter......als jouw 2-tank system gewoon goed loopt zou ik de dino wel mixen maar het systeem zo verder laten.
    edited May 2008
    Ben gister 3 keer met de auto weg geweest en heb na de eerste keer overschakelen naar PPO niet meer teruggeschakeld (alleen bij het stilleggen en starten, omdat anders de pieper begint te piepen :) ). Het werkte prima alleen startte hij niet met de eerste tik maar had 2 of 3 tikken nodig. Leuk, net een 1- tank systeem. 'Keep on dreaming', Douwe.
    Van isoleren is nog niets gekomen maar ik heb nog wel een leuke foto. Genomen tussen Langres en Charleville-M
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    eric,

Die banjo van elsbett is gewoon de banjo die gebruikt wordt op pompen bij Vw tdi(tjes.
    Gewoon standaard banjo.

Gr
    nero
    edited May 2008
    Dank Nero.

Douwe.
    edited June 2008
    Miglowie,

Standkachel is binnen. Alleen komt hij als standaard uit een (sloop) Peugeot 806 en zit er derhalve GEEN kabelboom en klokje bij dus............ maar weer eens googlen. Ben ik weer even onder de pannen want ik heb nog geen idee hoe ik het ding aan de praat moet krijgen. Omdat hij op pure DINO brandt en ik of (tank I) 33,3% of (tank II) 100 % PPO rijd moet ik nog een 3e tank inbouwen ha, ha, ha. Foto's en verslag volgen.
    Daarbij heb ik ook een nieuwe motorkap voor een zacht prijsje bij Bart Ebben in Malden (hele grote Citro
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik heb ook al een tijdje geleden gedacht: als'k nu eens een zonnepaneel in de motorkap inbouw...

maar in be is dat niet toegestaan... of je hangt gelijk vast aan een peperdure jaarlijkse tjoening-keuring (tuning).

En dat allemaal omdat je een ecologischere auto wilt... Toch maar niet dan...
    edited June 2008
    Hemeltje Tjorque,

Heb geen idee of dat hier ook zo is. Weet niet of ik dat op dit monent wel wil weten. Het enige is dat ik wat slangetjes op de motorkap wil leggen en de evt. tussen ruimte opvullen met doorzichtig lamineren of i.d. voor de broodnodige CW/CD waarden (stroomlijn).
    Omdat ik ook nog 'motormuis' ben (Suzuki GS 850 van 25 jaar oud) en mijn fiets bij MotoPort in onderhoud heb krijg ik hun 'Magazine'. In jaargang 10 nummer 2 stond vermeld dat ene Ad Groenenberg met een Land Rover Discovery op koolzaadolie naar de Noordkaap geweest is. Leuk te horen.
    Hier in ieder geval wat foto's.

Webasto Thermo Top Z/C - D
    12V/ 32 W
    5
    Diesel
    2,5 bar
    Jaar van ingebruikname 2000Kw

image

image

image

Zover,

Douwe.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    douwe, kan je dan niet beter binnenin de motorkap er koperen buizen tegenaan leggen (eventueel een platte kant hameren om ze meer contactoppervlak te geven) en de motorkap matzwart schilderen?

aerodynamica blijft dan onveranderd :)

zorg wel dat je collector helemaal leeg kan lopen als hij niet in gebruik is, dan warmt hij sneller op en koel je de vloeistof niet als je rijdt...

als je de buizen binnenin legt en er dan nog een dikke laag isolatiewol tegenaan flikkert dan valt het niet zo op dat er buisjes tegenaan liggen :)

voortaan altijd met de neus naar het zuiden parkeren dan ;)
    edited June 2008
    Douwe,

Kijk eens even op Standkachel, staan ook handleidingen/inbouw enz.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    [quote=Dappere Douwe;34757]...... Het enige is dat ik wat slangetjes op de motorkap wil leggen en de evt. tussen ruimte opvullen met doorzichtig lamineren of i.d. voor de broodnodige CW/CD waarden (stroomlijn).
    ........

Wat je dus wil is een ZONNEBOILER maken, en dat kan in een auto.

Ik ga zonneboilers op het dak van mijn huis zetten.

Als je wil weten hoe je zo'n ding moet bouwen PBje maar.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;34770]Wat je dus wil is een ZONNEBOILER maken, en dat kan in een auto.

Ik ga zonneboilers op het dak van mijn huis zetten.

A a a, ik denk zonnecollectoren. Vlakke plaat of vacuumbuis?

De boiler, en wss meer juister, de buffer zal wel elders komen.

Groet, Cp
    edited June 2008
    Vlakke plaat type kan je zelf maken, uiteraard is er een buffer nodig om het warme water in op te slaan.

(is wel ff flink topic vervuiling trouwens)

Groeten,

Easy rider.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik zou dat warme water gebruiken om onderweg koffie te zetten ofzo. Of een ander idee....als ik 8 uur lang naar Zwitserland rij, rijdend fonduen! Ja...ik heet niet voor niets Smul ;-)
    edited June 2008
    Geweldig wat een reacties allemaal, dank daarvoor. Voor mij is het geen topic vervuiling want het gaat om mijn Xantia en ik probeer een snellere manier te verzinnen de PPO te verwarmen dus brand maar los.

@tjorque,
    De nieuwe motorkap is al matzwart. Leuk idee de koperen buizen binnen in. Ik wil dat nog even bekijken. Na het parkeren, met de neus naar het zuiden, wil ik wel de motorkap slangen met een kraantje afsluiten zodat de motor niet ook dat gedeelte erbij opwarmt.

Ingmar,
    Dank voor de tip. Ik had het adres al van Tim. Vooral de downloads zijn interessant.

easyrider,
    E
This discussion has been closed.