Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

1356710

Comments

• Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007

SIS

:?: :oops:. Het staat niet in de begrippenlijst.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

SIS- Slang in Slang, of Slauch im Slauch zie: http://www.dieselumbau.de/sg_SchlauchimSchlauchLeitung_khlwasserbeheizt.htm?ID=176&ref=sg_SchlauchimSchlauchLeitung_khlwasserbeheizt.htm
    wordt veel door de Duitse APO rijders gebruikt als slang van tank naar motor.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2007
    Pjotter,
    Waar blijft mijn fotoverkleintip ( :?: ) want ik wil nog veel foto's plaatsen (oh no :cry: )

Tim,
    Toen ik bijna 1,5 jaar geleden op het forum kwam las ik vaak dat het een grote probleem was om de olie warm te krijgen. Samen met de wetenschap dat ik veel korte stukjes zou rijden (15 km. vv.) deed me besluiten een all-in-one te kopen met electr. verwarming (snel omschakelen) en daarbij een Eckes. Het zit er allemaal op en ik wil eerst eens kijken of ik er zo mee weg kom. Ik zal proberen om een foto te maken van het geheel al moet ik het nog wel even uitbouwen want het zit ver weg. Ik doe daar dan ook wel even een beschrijving bij want het is een wirwar van draden. Je uitnodiging om langs te komen (kan ik gelijk je jongste bewonderen) vind ik geweldig aardig maar hou het nog even in beraad.

ingmar,
    Standkachel heb ik besteld bij de Citroën sloper bij Nijmegen. De SIS (wist ik veel :oops: ) heb ik wel overwogen maar het anders gedaan omdat het zo'n dikke 'worst' zou worden door de auto heen (aan- en afvoer van 20 mm. bd. waterslang, aan- en afvoer van 10 mm. bd. PPO slang en dan nog 1 of 2 electr. kabels voor brandstof hoeveelheid en evt. Hardi of andere VFP, verwarming etc.). Bij mij lopen de PPO aan- en afvoer met 2 stroomkabels samen door een buisisolatie slang naar voor door de cabine en het is nu al ongeveer 4,5 cm. diameter. Hopende op het zelfde effect als de SIS.
    Auto heeft weer 10.000 km. gelopen (nu 40.000 km. op 33% waarvan 33% APO en 66%ZBO) en vol getankt met superdiesel voor de reiniging van alle delen. Hij gaat morgen naar de garage voor een nieuwe koppeling die is versleten na 310.000 km. daarna nieuwe olie en motor- + brandstof filter vervangen waarna hij volgende week heen en weer gaat naar Grenoble. APK roetmeting was 0,7 en dat vond ik niet verkeerd.
    Zover,
    Douwe
    edited June 2007
    Douwe,

Ja de diameter was mijn voornaamste bezwaar ook, alhoewel en ook kleintjes zijn voor het gebruik ipv. platen ww. Voornamelijk in auto's waar plaats en probleem is kan SIS een uitkomst bieden.
    Dus volgende week weer heen en weer naar Grenoble, korte vakantie of zakelijk ? Begin aug kom ik ook nog langs Grenoble, maar ga daar de N75 op richting Sisteron, mooie route hoor.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2007

korte vakantie of zakelijk ?

Mijn vrouw + dochter bezoeken ex schoon familie en grootouders, auto moet dus in orde zijn. Ik blijf met onze zoon 14 07 1999 thuis :cry: :D . Van de zomer :?: (14 graden nu) gaan we met z'n allen naar het zuiden.
    Groet,
    Douwe.
    edited June 2007
    Tim,
    Toch nog een klusje. Het spul moest weer uit de doos en het zat er knap krap in.
    Bovenaan links en rechts staan de 2 relais. Op de relais staat: Goodsky, GRL-S-112DF, tekentje, NO:40A/12VDC, ander tekentje, NC:30A/12VDC, coil:12VDC. Op de linker staat dan EY en op de rechter EZ. Van de linker gaat dan 1 draadje naar de gloeispiraal, 1 naar de 'Breek' clixon, 1 naar een kroonsteen die ik 'R' heb genoemd en 1 naar een kroonsteen die ik 'I' heb genoemd. Van deze laatste gaat er 1 via een zekering naar de + van de accu en 1 naar de blauwe knop in de cabine van de auto. Aan de andere kant v.d. blauwe knop zit een draadje dat afkomstig is van de kroonsteen 'R'. Aan kroonsteen 'R' zitten de ene kant van de sirai ventielen. De andere kant gaat naar een kroonsteen die ik 'Z' heb genoemd. Vanuit 'Z' gaat er 1 draadje naar clixon 'Schakel', 1 naar de massa van de blauwe knop en 1 naar relais EZ. Van uit EZ gaat er verder nog 1 naar de +
    over het contact, 1 naar de montage plaat van de electr. na verwarmer die ik massa heb genoemd en 1 in de kabel naar de cabine. Deze vind ik niet terug bij de blauwe knop maar wel 2 hele dunne draadjes waar de zoemer op zit (deze zoemt als ik bij stilzetten van de motor vergeten ben om terug te schakelen) De ene niet te vinden kabel is waarschijnlijk bij het einde verbonden met de zoemer maar niet meer terug te vinden omdat dat allemaal ingetaped zit. Verder zit er aan kroonsteen 'massa' de - van de accu, de andere zijden van de clixons en het andere eind van de gloeispiraal. Omdat ik al veel met de boel gerommeld heb (in- en uitbouwen enz.) kan het zijn dat er een draadje veranderd is maar ik denk dat dat alleen in mijn hoofd gebeurd is (pjotter :D ).
    Als het jullie electro techneuten duidelijk is zet ik de boel weer in elkaar en kan ik misschien eindelijk eens ombouwen :?: :D .

image
  • edited June 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    RANAGAGGAGAGAG,

CAPPACINOOOO... ADHD....

Ik zal je schema morgen es uitprinten en bestuderen tussen het terras aanleggen door.

Cheers,
    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Verwissel je de relais niet, normaal gebruik je alleen NO types i.pv. NC types.

NO is een type wat een open (normaly open) contact heeft en de NC is een type wat een gesloten (normaly closed) contact heeft op het moment dat de spoel van het relais niet bekrachtigd is.

Ik zou zelf het NC type nooit gebruiken tenzij je er een hebt met 2 contacten dus een NO met een extra NC contact er in.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    Douwe,

Ben even aan het puzzelen. Staan er ook nummers op het relais? Ik bedoel waar je de draad erop drukt. Bv 30, 87, 87A, 85 en 86?

ZO ja, kun je die nummers bij de juiste draad zetten op de tekening? En hoe zien die kroonstenen eruit, je tekend ze met oa 5 draden erop, deze zijn dan allemaal met elkaar verbonden?

Groeten,
    Tim
    edited September 2007
    Douwe,

Nog actie hiero?

Tim
    edited September 2007
    @easy rider,
    De relais' zijn niet verwisseld. Hier ben ik niet aan geweest.

@Tim,
    Toch wat last van 'UDOISME' denk ik. Zowat 2 maanden niet op het forum geweest. Was van plan om nu eerst maar eens alles af te maken en dan pas weer te reageren op het forum maar jij haalt me er weer aan mijn haren (wordt wat minder bovenop) bij. Ben wat weken weg geweest in Franfrijk enzo enzo. Gisteravond maar weer eens achter de werktafel/bank gekropen en heb alle nummers op geschreven. Weet niet of het help om mijn angst voor verkeerde clixons weg te werken.
    Heb bericht gekregen dat de temp. sensors aangekomen zijn. Deze ophalen en zien te integreren in het geheel. Ga vanmiddag achter verloopjes aan van 10 naar 6 mm. bd. bij Bert Groot in Winkel. Heb verder alles denk ik. Alleen moet ik nog wat verzinnen om te kunnen zien of de electr. (na)verwarming het doet.
    Reünie 41 tk.bat. gaat niet door dus heb nu mogelijkheid om naar Texel te komen (?).
    De kroonstenen waren eerst van die grijze insteek stekkertjes maar op aanraden van iemand hier op het forum heb ik ze vervangen door wat grotere maat kroonstenen waarbij dus wel tot 5 draadjes bij- en met elkaar verbonden zijn. Ze moeten dan nog wel even vertind worden voor beter contact (moet nog steeds eerst een schuurtje bouwen om al mijn gereedschap met o.a. de soldeerbout op te zoeken en een plaatsje te geven :oops: ).
    image
    Het vierkantje rechts van de blauwe aan/uit knop is de zoemer. In de blauwe knoop zit een lichtje dat gaat branden als het systeem in werking gaat/is.
    Dank,
    Douwe
    edited September 2007
    Douwe,

Ik heb em. De blauwe knop is de knop waarmee je ppo in bedrijf zet. De "schakel" clixon zet de motor ook daadwerkelijk op ppo als de "schakel" temperatuur bereikt is. Na het omzetten van de blauwe knop begint ook de gloeispiraal te stoken, tot hij afgeschakeld wordt door de "breek" clixon, wederom bij het bereiken van de temp van de clixon.

De blauwe knop zet onderstaande in gang.
    Relais EY zet de gloeispiraal aan;
    Breek clixon is de aansturing van relais EY;
    Schakel clixon stuurt de sirais aan;
    De massa op de blauwe knop zorgt ervoor, dat wanneer je hem omzet, hij ook licht gaat geven (de knop dan :wink:)
    Relais EZ is alleen voor de bewaking, zodat je niet vergeet om te zetten.

Als je de blauwe knop aan hebt staan, heeft bij + van klem I. Als je het contact afzet, maakt EZ een - naar de summer toe BEEEEEEEP.

Cappies?
    Tim

image
    edited September 2007
    GEWELDIG Tim,
    Dank, ziet er fantastisch uit. Niet dat ik er alles van begrijp maar het is in ieder geval wel veel duidelijker. Er zit dus geen vertraging in tussen het schakelen van de ene naar de andere Sirai wat je eerst veronderstelde. Ik denk dat het ook niet zo nodig is als ik het 100% rijden alleen doe als ik langere ritten rijd en de korte stukjes op mijn, al zowat 50.000 km. beproefde, 33% mengsel.
    Dan rest mij nog één vraag (ééntje maar?????......NEE :oops: ) hoe sluit ik een lampje/ledje of i.d. aan waarop ik vanaf de bestuurdersplaats kan zien wanneer de gloeispiraal brandt, lijkt me interessant en ter controle. 2) Mocht ik besluiten de Facet er nog tussen te zetten waar komt die dan in het schema.
    Dan kan nu het hele spul weer in elkaar gezet worden (heb de 2 verloopjes) nadat ik eerst de draadjes heb vertind (toch maar een nieuwe soldeerbout kopen want met dat schuurtje wordt het toch nog even niets :cry: ........ dus vrouw boos :evil: )
    De temp. controle is binnen. Eén klokje met 5 sensortjes met m10x1 draad. Deze draai ik in blinde doppen van T-stukken waar m10x1 draad in is getapt. Deze zet ik op 5 plaatsen in mijn circuit (zie schema). Nu moet de draai schakelaar er nog tussen zodat ik op 4 plaatsen in de olie en 1 in het koelwater de temp. kan aflezen. Lijkt mij leuk maar misschien onnodig na verloop van tijd.
    Als ik kom naar Texel neem ik alles mee ter lering en de vermaak.
    Zo ver,
    Douwe.
    edited September 2007
    Douwe,

Klem R en Z zijn de bestaande klemmen, ik heb ze even apart gezet omdat je anders allemaal kruisingen kreeg in het schema.

Ook zou je bij het plaatsen van de Facet de zekering moeten verhogen met het amperage wat voorgeschreven is voor de facet + het bestaande. Nog beter is een aparte kabel van de accu, met zekering voor de facet, op contact 30 van het FCT relais.

De pomp schakelt nu alleen in als de blauwe knop ingedrukt is en het "schakel" contact gemaakt is.

Wat voor temperaturen staan er op de clixons? Staan vaak op het lipje waar je het kabelschoentje opschuift.

image

Tim
    edited September 2007
    Ze zeggen wel Tim, IEDER ZIJN VAK, maar ik vind het heel knap. Heb met veel belangstelling je schema doorgespit. Iedere keer zie ik weer nieuwe dingen en begrijp het beter. DANK.
    De temp. aanwijzingen zijn niet te vinden op de clixons. Zie mijn verslag van juni j.l. Het is zelfs nu zo dat de 2 clixons precies het zelfde zijn. Misschien moet ik het eerst testen voordat ik het hele spul in de auto zet.
    Nogmaals dank,
    Douwe.
    edited December 2007
    Hey Douwe,

Ga je het nog inbouwen voor 2008 :?: :lol:

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Voor 2008? Dat wordt kunst en vliegwerk... :D
    edited December 2007
    @ Tim: Wat aardig dat je het vraagt.
    @Wodan:

vliegwerk...

Als oud heli vlieger zou dat moeten lukken :D .

Heb veel tijd gestoken in het uitzoeken van en voorbereiden op een nieuwe baan.
    Omdat ik deze dagen vrij ben en alle dagelijkse dingen wat aan de kant zet, heb ik wel om de spulletjes heen gelopen en .......... Ja, ja de geest is gewillig maar het vlees is wat zwak.
    Eigenlijk ligt zowat alles klaar om ingebouwd te worden. Waar ik nu tegenaan hik is om de 'worst' ( 10 mm. aan- en afvoer + 2 stroomdraden + isolatie) door het schutbord heen te krijgen. Het is namelijk niet 1 plaat waar ik doorheen moet maar 2. Om bij de 2e te kunnen komen vanaf het interieur moet er een rooster tussen het voorraam en 2e schutbord verwijderd worden. Ik vind dat een heel gepiel en een koud klusje eerlijk gezegd.
    image
    Daarbij komt ook nog dat we volgende week even naar een paar huisjes gaan kijken in Frankrijk (hobby van mijn vrouw) Dus...... dit jaar wordt het 'even niet' denk ik. Evengoed een goedvoornemen voor het nieuwe jaar.

Heel veel goeds toegewenst, dank voor de belangstelling en de leuke dingen die ik lees op het leukste forum van Nederland.

Douwe.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2007
    [quote=Dappere Douwe]

Als oud heli vlieger

Gewoon rustig blijven Douwe hoogspanning vermijden :wink:
    edited December 2007
    Hoi Raaf,
    Een van de eerste dingen die mij geleerd zijn is dat ik bij hoogspannings lijnen uit de buurt moet blijven. Moet ik ze toch kruisen dan nooit er onderdoor maar altijd OVER DE PALEN. Ze zijn gewoon aan het spelen geweest die jongens. :D :D :D Heb jaren in de Wieringermeer gewoond het officiële laagvlieggebied van Marinevliegkamp De Kooy in Den Helder. Ik heb genoeg gezien :D . GEWELDIG.
    De groeten in Sas.

Douwe.
    edited January 2008
    Gister was ik toch in Noord-Holland en heb meteen maar een bezoek gebracht aan mijn 'oude' hydroliek boer t.w. Groot techniek in Winkel www.groot.nl Ze hebben van alles daar op gebied van koppelingen, slangen etc. Ik zag daar een poster hangen van een Italiaans bedrijf waar ze het assortiment van voeren en dat wil ik jullie niet onthouden want er is werkelijk van alles daar. www.camozzi.com
    Succes er mee,
    Douwe.

p.s. weet iemand een Xantia zonder motor te staan waar ik eens onder de motorkap kan zoeken naar een doorvoer in het schutbord voor mijn slangen- en kabelboom.
    Dank.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    [quote=Dappere Douwe]
    p.s. weet iemand een Xantia zonder motor te staan waar ik eens onder de motorkap kan zoeken naar een doorvoer in het schutbord voor mijn slangen- en kabelboom.
    Dank.

Douwe,

Heb je nergens rubber doppen zitten naast de gaskabel, of daar ergens in de buurt? Daar had ik bij de Xsara gewoon een rubbertje zitten dat ik eruit heb getrokken en de multikabel past er mooi doorheen. Je kan natuurlijk ook gewoon gaan boren. Mijn garagist zei dat naast de gaskabel zowat de geschiktste plaats is.
    Bij de C15 zat er ook een hele dikke rubber met een kabelboom door het schurbord, daar konder alle leidingen mee door...

Grtz
    edited February 2008
    Heren,

Op uitnodiging van een van de medewerkers van Bart Ebben ben ik 2 weken geleden, met een vlaai in mijn hand (de liefde gaat door de maag :) ), naar een van de grootste sloperijen van Citro
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Jeetje Douwe, nog ff en je gaat daadwerkelijk 2-tank :D
    edited March 2008
    Aan het einde der dagen zult Gij vreemde dingen zien :)
    Nou Miglowie, nu ik het gat gevonden heb ben ik wel weer enthousiaster over het hele gebeuren alleen het is zo koud om nu buiten te gaan staan sleutelen (het is ook altijd wat met die jongens). De temp. sensors zitten al door het gat, de aanvoer ook alleen moet nu eerst het ' kistje' in het motor compartiment want de schakelaar voor de 2 sirais moet eerst door het gat en daarna pas de retour + enkele stroomdraden want anders is het gat vol.
    Ik hou je op de hoogte,

Douwe.
    edited March 2008
    Een kleine update,

Toen ik onderstaand schema zag dacht ik dat alle leidingen naar en van de pomp 6mm. binnendiameter zouden zijn. Zie 2e foto.

image

image

Nou niet dus . Dan maar weer terug naar Groot BV in Winkel om de verloopjes van 10 naar 6 mm. te veranderen in 10 naar 8 mm. en de 6 mm. binnendiameter slang aan de kant gegooid en nieuwe slang van 8 mm. binnendiameter gekocht samen met 40 ABA slangklemmen van diverse grootte.

image

Zo zag de pomp er dus uit.

Ik heb (oh griezel) de banjo los gedraaid en het pijpje wat de aanvoerslang achter de pomp om voert naar het brandstoffilter 180 graden gedraaid zodat hij nu naar voren wijst en daarna nog zo gedraaid dat hij naar het rechter spatbord wijst waar de hele 'handel' komt te zitten. Ook heb ik het deksel van het brandstof filter een kwart gedraaid tegen de klok in zodat de aanvoer naar de pomp banjo voor de pomp langs kan gaan (i.p.v. origineel achterlangs).

image

Op het gebogen buisje wat aan de aanvoer banjo zit heb ik de 8 mm. slang geschoven, daarin het verloopje van 8 naar 10, daar de 10 mm. slang geschoven aan het eind een verloop van 10 naar 8 en deze in de originele gevlochten slang geschoven welke van het filter afkomstig is. Zie rechts boven.

image

Voorlopig heb ik alles nog opgerold om, als de blije doos er in zit de juiste leidingen op de juiste lengte af te snijden.

image

Leidinkjes links boven zijn van de 5 temp. sensors die al door het schutbord geschoven zijn.
    Ook de retour banjo verwijderd. Er stond op (evt. voor Tim en Nero) diameterteken 55
    OUT 303 s Misschien belangrijk als ik nog eens een super snel spoelsysteem wil.
    De retour banjo wilde ik ook 180 graden draaien zodat hij naar voren zou wijzen maar er zit een piefje op waar het slangetje van de retour van de verstuivers op aangesloten zit. Dit dunne leidinkje was te kort om om te leggen dus heb ik dat nog maar even zo gelaten. De retour is OOK 8 mm. Gelukkig had ik bij Bert Groot 2 extra 8 mm. slangtules mee genomen. Verder heb ik het zelfde gedaan als bij de aanvoer v.w.b. verloopjes van 8 naar 10 en van 10 naar 8 mm.

image

Op de foto is te zien dat er na het stilleggen van de motor allemaal luchtbelletjes in de retour leiding zitten.
    Verder ben ik mij aan het ori
    edited March 2008
    Joehoe Douwe, hij gaat lekker!! Nu is het eigenlijk alleen de blije doos er nog in en die aansluiten?
    edited March 2008
    Precies. Alleen eerst even wachten wat ze over die Webasto te zeggen hebben waar ik op geboden heb.

Douwe.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Kunnen we jouw werk op de voorjaarsmeeting aanschouwen op rijd je dan nog niet op PPO?
    edited March 2008
    Weet niet of ik over 2,5 weken het hele spul voor elkaar heb. Het hangt ook een beetje van de Webasto man af (leuk om een ander de schuld te geven) en dan moet ik dat hele ding nog in de bouwen. Als dat zit en die kabelboom zit door het gat dan kan ik de verdere kabels en slangen ook door het gat frommelen en de boel aansluiten. Ik kan alleen alles zover mogelijk voorbereiden omdat alles in de 'blije' doos zit en tegelijk aangesloten moet worden.

image

image

De T-stukjes zijn om de temp. sensors in te draaien. Ook zijn de verschillende componenten al met doorzichtige benzine slang (om te kijken of er ergens luchtbelletjes komen) met elkaar verbonden.

Zover,

Douwe.
    edited March 2008
    Douwe, ga nou eerst eens 2 tank rijden, dan komt die kachel wel een keer.
    edited April 2008
    OK nu rijd ik 2-tank mag ik nu weer wat anders uitzoeken Miglowie? :)

Even een 'update'.
    Zaterdag al fluitend naar huis. Eindelijk. Heb nu wel het gevoel dat ik 'erbij' hoor. Bij thuiskomst heb ik 10,5 liter olie bijgetankt. Dus ongeveer 1 liter in de aanvoer slang (vanuit de tank achterin van 50 l.), Eckes, PWW, electr. nagloeier, Sirai en verder de slangen naar de pomp en 9,5 l. verstookt op de +/- 155 km. wat ik niet verkeerd vind. Zondagmorgen klein rondje gereden (2 x 11 km.). Zondag avond weer even gestart. Heftig pruttelen en na flink gas liep hij eindelijk. Wat bleek ALLE (Miglowie ook die jij vast gezet hebt ;)) ALLE slangklemmen zaten los. Met mijnwerkers lampje van mijn zoon op mijn kop, in donker, gelukkig zagen de buren het niet, alle klemmen (30 +) vast gedraaid. Vanmorgen startte hij beter. Ik moet het maar even in de gaten houden.
    Ik heb verder nog niets ontlucht. Alles wordt wel warm maar een 45 graden PPO voor de pomp en 50 graden in de retour bij 79 graden water temp. voor de PWW maakt me nog niet echt blij.

Tot zover,

Douwe.
  • GolfIIdieselGolfIIdiesel PPO Burner
    edited April 2008
    Heel goed bezig!!

van die slangklemmen is logisch; door het opwarmen en afkoelen "zetten" de klemmen zich. Als het goed is mogen ze nu niet meer loskomen.

(ik ga nu de rest van je topic doorlezen:mozilla_oops:)

Groeten,

Rik.
    edited April 2008
    Douwe,

Pas wel op met die slang, het mooie is dat je elke luchtbel kunt volgen, het nadeel is dat ie wel erg zacht wordt bij hoge temp, en zou het risico kunnen zijn dat de slangetjes gaan scheuren als ze onder spanning staan.

Groet,
    Ingmar
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik vind eerder het risico van de PVC slangetjes dat ze door de hoge temperatuur gaan uitharden (de weekmaker die erin zit vergaat sneller) op een dag zou het kunnen dat ze dan hard zijn en beginnen te barsten.
    edited April 2008
    Vandaag weer een nieuwe dag dacht ik. Gisteravond onverwacht naar Epe. Ongeveer 120 km. vv. en op 100 % uiteraard :) . Helemaal geen probleem. Ik zal nog een keer uitvogelen hoelang het systeem erover doet om (automatisch) om te schakelen na een koude start. Ondanks dat ik gisteravond nog wat gereden heb en hem optijd (5 km. voor huis want ik ben nog wat voorzichtig) heb terug gezet wilde hij weer niet starten. Omdat ik geen problemen heb met het PPO circuit moet het in het Dino circuit zitten. Ik zal het deksel van het originele DINO filter (wat ik een kwart slag gedraaid heb) nog eens na trekken en het slangklemmetje wat daar op de originele slang zit vervangen voor een ABA slangklem en kijken of het dan beter gaat met starten. Als hij een keer loopt is het prima. Dan het ledje (van Tim gekregen) monteren om te zien wanneer de electr. naverwarmer werkt. Ook een reserve brandstof filter halen (n.a.v. de verhalen met de WW) en mijn paneeltje op de plaats van de (verplaatste) radio verder uitzagen en inbouwen. Dan het hele systeem nalopen, evt. slangen en kabeltjes inkorten en vastzetten en optimaliseren.

Dank,

Douwe.
    edited April 2008
    Vergeet niet de kabeltjes te verlengen die naar je relais-doosje gaan, je kan er nu op wachten dat er een uit de kroonsteen schiet en je systeem niet meer werkt.
    edited April 2008
    Je hebt helemaal gelijk. Het is zo dat het doosje eigenlijk veel te groot is maar alles past er zo mooi in . Om al die kabeltjes te verlengen met schijfstekkertjes vind ik zo'n gedoe. Ook een veelpotige stekker solderen is niet mijn hobby. Misschien moet ik gewoon alles uit het doosje halen en intapen zodat ik het ergens tussen kan proppen. Of heb je een beter idee.

Alvast bedankt,

Douwe.
    edited April 2008
    Misschien kan CaddyEd je eens helpen met een veelpotige kabel, multi-stekker zogezegd, ik zag zijn soldeerbout achterin staan zaterdag, dus die vindt het vast een genot om te doen... Dan kan je altijd je doosjes afkoppelen en de kabel zo lang maken als je wil. bijvoorbeeld een rs232, die is 9 of 25 polig. 2 chassisdeeltjes en een kabel, dan ben je klaar en kan je hem over 2 meter wegwerken
    edited April 2008
    Dank, Miglowie.
    Ik zal hem eens een PB-tje sturen.

Douwe.
  • ookjan PPO Burner
    edited April 2008
    klassiek ombouwverhaal lijkt me, en met lucht starten ze inderdaad niet goed. ik hoop voor jou dat het alleen maar luchtproblemen zijn .
    Wat het meest waarschijnlijke is.
    Toch godgeklaagd dat het bij ombouw bijna nooit van de eerste maal perfect gaat.
    Op deze mannier heb je natuurlijk wel iets meer avontuur, h
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    met die doorschijnende slangen ging hij bij mij verdacht lang goed, ook op 70°C maar investeren in goede brandstofslang lijkt me toch een beter idee... wat die RS232 (D-connector) betreft is dat niet echt een geschikte connector voor motorruim-omgevingen lijkt me...

Grtz
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hoi Douwe,

Ik zal van de week eens kijken op mijn werk, wat we hebben liggen aan geschikte connectoren en wat ze kosten.
    Hoeveel polig moeten de connectoren zijn?

Grtz, Ed
    edited April 2008
    @ CaddyEd,

Er zitten op een gegeven moment 9 draden die eigenlijk wel verlengd zouden kunnen worden. Misschien heb je daar wat voor. Dank alvast.

Beste mensen,

Een laatste stand van zaken.
    Nadat ik, nog voor de gehele ombouw, de in- en uitlaat banjo's los gehad heb om de leidingen van 8 naar 10 mm. binnendiameter te laten verlopen, is de auto slechter te starten na +/- 12 u. of langer stilstand. Hij geeft na het gloeien 1 klap en valt dan stil. Ik moet daarna weer gloeien en dan 20 tot 25 sec. starten waarna hij tot leven komt met een grote blauwe walm uit de uitlaat ook in het balgjeknijpen zou kunnen helpen. Als ik even tijd heb ga ik alle slangklemmen na of er niets los tussen zit. Dit heeft niets te doen met PPO en zit in het Dino circuit. Omdat ik tegenwoordig met de fiets naar het station ga moet ik 's morgens vroeg (o6.30 u.) eerst de auto starten (ik rijd dan even om hem warm te laten worden) opdat mijn vrouw hem dan gemakkelijker starten kan als ze een paar kinderen (waaronder 1 van mij) naar school (11 km. v.v.) kan brengen.
    Verder is het blok nat, de pomp is nat en er liggen allemaal spetters op de oprit. Als de motor het eenmaal doet loopt hij als een zonnetje. Weinig/geen gezaag (niet op de toerenteller terug te vinden dus misschien minimaal) of gedoe. Zodra hij loopt trek ik de blauwe knop uit en 3 tot 4 km. later gaat het lampje branden als teken dat het systeem op PPO loopt. Het ledje van Tim begint gelijk te branden als teken dat de elec. naverwarmer brandt. Dit duurt 2 tot 3 minuten waarna het ledje uitgaat. 30 tot 40 km. verder gaat het ledje weer even aan (dit gebeurt meerdere keren per rit ). 3 Km. voor huis duw ik de blauwe knop weer in en hij start na een paar uur weer prima. Bij een korte pauze van b.v. 1 u. stop ik de auto op PPO nadat ik gelijk tijdens het uitzetten de blauwe knop heb ingedrukt omdat het buzzertje anders gaat loeien. Na het starten dan gelijk de knop weer uit en hij gaat meteen over op PPO. De water temp. bij het ingaan van de doos is rond de 79 graden, de temp. van de retour is rond de 50. Ik wil de sensors verplaatsen zodat ik kan zien hoe koud/warm de PPO is bij binnengaan van de doos en bij verlaten daarvan op weg naar de pomp. Ook wil ik de retour meten als laatste (zit nu nog door elkaar). en dan de waarden bekijken en evt. dingen aan passen.
    Ik heb de originele aanvoer slang van het filter naar de pomp vervangen omdat ik dacht dat het bij het verplaatsen ervan kapot gegaan zou kunnen zijn, doch dat was het niet. Ook zat er een doorzichtig slangetje klem waarna de auto nog 20 km./u reed. Gelukkig gebeurde het vlak bij huis en kan ik omdraaien en terug naar huis gaan om het slangetje te vervangen.
    Op dit moment is mijn grootste zorg dat en het blok en de pomp nat zijn.
    Iemand idee
    edited April 2008
    Douwe,

Voor de connectortjes zou je ook eens hier Rick Donkers Auto Electrics kunnen kijken bij de multi-connectors. Het nat zijn van je blok is het diesel of PPO....nergens een klemmetje dat lekt...? Het lijkt erop dat je brandstof(diesel) bij het starten ergens lucht in zit...kijk ook eens de retourslangetjes op de veerstuivers na. Ik heb deze ook een keer lek gehad en toen startte die ook erg slecht en was hij nat.

Groet,
    Ingmar
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;32150]Omdat ik tegenwoordig met de fiets naar het station ga moet ik 's morgens vroeg (o6.30 u.) eerst de auto starten (ik rijd dan even om hem warm te laten worden) opdat mijn vrouw hem dan gemakkelijker starten

Das geen goede situatie. Je hebt waarschijnlijk ergens een luchtlekkage zitten. Je hebt een aantal doorzichtige brandstofslangen bij je aanvoer. Heb je al eens gekeken of daar luchtbellen inzitten voor het starten?
    edited April 2008
    @ ingmar,

Dank voor de tip. Ik ga eens op onderzoek uit.

@ smul,

Volgens mij zitten er overal luchtbellen :(. Ik zal nog eens goed kijken.

Dank,

Douwe.
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited April 2008
    hee douwe

je moet een kijken naar de retour
    van de pomp die zat op de meeting ook los
    en die was lastig vast te krijgen volgens mij.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Mannen, met alle respect voor de twee-tankrijders maar ik merkte het al op de meeting aan mijzelf, ik krijg al de kriebels als ik al die slangklemmen (lees, mogelijke lucht-lekken) zie brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ;-)
This discussion has been closed.