Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

2456710

Comments

  • edited May 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    @Tim,
    Wat ik nog vergeten was om te vertellen gisteravond is dat er op diverse plaatsen temp. sensors (zitten nog in Italië :cry: )komen. Deze zitten in T- stukken met slangtules aan 2 kanten. De doorstroming hoeft niet recht te zijn. Ik kan deze ook in een hoek van 90 graden laten gaan wat al scheelt in de (evt. nodige) te nemen (krappe) bocht. Dat is de volgende fase.
    (1) plekje zoeken voor alles, (2) alles monteren, (3) de draadjes opnieuw trekken/aansluiten/vervangen/vastzetten, (4) water aansluiten en proefdraaien, (5) diesel aansluiten en proefdraaien en dan de PPO aansluiten en RIJDEN!!!!!!!!!! :D .
    @Miglowie,
    Vanaf de kachel gaat het water eerst naar de pww, die moet per slot van rekening het warmst worden, daarna naar de Eckes omdat die eigenlijk alleen de PPO moet voorverwarmen (en filteren). Dan overweeg ik om het dan wat afgekoelde water, dat op weg is naar de retourslang van de kachel, langs de diesel aanvoer te laten lopen zodat hij de aangevoerde diesel die naar de aanvoer Sirai gaat al wat op kan warmen zodat de pomp wat eerder warm wordt nog voordat de hete PPO naar binnen gaat en wat minder snel afkoelt als ik ga spoelen. De PPO komt vanuit de tank eerst door de Eckes om voorverwarmd te worden en gaat daarna door de pww om goed warm te worden. Is het nog niet warm genoeg dan springt de electr. naverwarmer bij.
    @Pjotter,
    Slimme opmerking. Daar heb je me wel. Ik moet uit 2 kwaden het minst erge zoeken n.l. Of de Eckes moet uit de 'blije doos' en elders gemonteerd en geïsoleerd of, en ik geloof dat jij zelf zei dat je weinig filters hoefde te vervangen, hij moet met vleugelmoeren vast en wat langere slang zodat ik hem, bij evt. filtervervanging, 5 cm kan optillen om bij het filter te kunnen. Als derde mogelijkheid, en die bedenk ik me terplekke, kan ik hem zowiezo 5 cm. hoger monteren omdat ik het deksel aan die kant wat hoger kan laten. Aan de voorkant heb ik bijna geen ruimte voor het deksel maar omdat de motorkap wat oploopt heb ik misschien aan de achterkant wel zoveel ruimte dat ik de Eckes zo hoog kan monteren dat ik er een nieuw filter onder kan schroeven. Weer wat denk werk. Leuk :D :D . Dit maakt het project zo leuk. (vraag: waarom rijd jij op PPO? Antwoord: Nou niet voor het geld , misschien wel voor het milieu, maar speciaal voor het denkwerk en het technische gedeelte>.
    Ik had me voorgenomen om eens wat kortere stukjes te schrijven maar ..............
    Zover,
    Douwe.
  • edited May 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Proficiat Pjotter. 4 Ton is memorabel.

    .(tijd dringt)

    Gaan we stressen :D.
    Succes,
    Douwe.
  • edited May 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Zit op mijn werk Pjotter :D :D :D
  • edited May 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Goedenavond Pjotter,
    Je was weer thuis las ik. Ja ik heb het getroffen met mijn baan. Ik ben 3 dagen van de week werkzaam in het onderwijs (Vrije School) en heb dan wel eens even tijd om te snuffelen op het net. Ja we hebben het goed ook omdat Loes haar eigen hobby heeft (afstuderen bachelor opleiding vertaler Frans, dus als je wat te vertalen hebt......).
    OK nu weer on topic. Op aanraden van Nero wilde ik de filterkop met handpompje demonteren om het membraan te verwisselen wat zou kunnen gaan lekken. Het schroefje waarmee de zwarte knop vast zat brak af. Ik kan er een klein gaatje in boren en dan een linkse tap er in draaien om te proberen de rest van het vast geroeste schroefje er uit te krijgen maar zo'n kleine heb ik niet. Verder heb ik geen idee hoe het spul uit elkaar moet. Het dekseltje lijkt wel gestanst/gevelsd/omgebogen. Heb ik net zoveel moeite gedaan om het spul (slangtules, filter, oliekoeler) bij elkaar te krijgen 'verneuk' ik de boel. Bij www.poelmax.de zijn ze € 19,95 zonder pompje anders met pompje iets van € 35,- :evil: En ik was zo trots dat ik het ding op de sloop gevonden had.

    image


    image
    Ze zullen toch ook wel zoiets in Nederland hebben want de porto, vanuit Duitsland, is zowat meer dan de kosten van het ding.
    Enfin heb ik weer wat te doen.
    Douwe.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Het pomp membraam zit onder het deksel wat gevelst is op het aluminium huis, ik had in mijn peugeot 205 ook zo een ding zitten en daarvan was het membraam gescheurd. Ik heb toen de velsrand terug gebogen met een schroevendraaier zodat het deksel los kwam en heb toen van een chemicalien handschoen een nieuw membraam gemaakt.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Easy rider,
    Dank voor de tip. Als ik vanavond thuis ben ga ik het eens proberen.
    Douwe.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Nou dat lukte dus maar matig. Op 't laatst met grof geweld en dan blijft er helemaal niets van over. Dus als er iemand nog een filterkop ZONDER handpompje heeft liggen dan hoor ik het graag.
    Ik zet dit ook nog even op 'Vraag en aanbod'.
    Dank,
    Douwe.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Na de tip van Tim en Ingmar ben ik vanmiddag maar eens op zoek gegaan naar een auto sloper. De eerste had kisten vol met filterkoppen maar de meeste met pompje. Echter......... tussen wat carburateurs vond ik een Facet (blue top?) en heb hem maar mee genomen. Nero zegt overal dat, als de pomp van de auto goed is, we geen extra pompje nodig hebben. Na het lezen van een paar draadjes over de Facet ben ik gaan kijken op facet-pumpen.de Ze beschrijven de Facet als opvoerpomp voor diesel en PPO met een max temp. van 55 graden Celsius en € 65,-. Mocht het nodig zijn dan kan ik hem na mijn Eckes en voor de pww zetten. IK zit dan nog niet op die temp. denk ik.
    Bij de tweede sloper vond ik een filterkop zonder pompje maar met nog al veel draad op de afvoerkant zodat de adapter huls er niet helemaal op kan. Ik moet er een stukje van af zagen zodat hij stevig vast gedraaid kan worden. Omdat de aan- en afvoer bovenop het filterhuis zitten wordt het allemaal een stuk smaller en kan ik smaller inbouwen waardoor er weer ruimte komt om bij de dynamo en andere onderdelen te komen hetgeen eventueel toekomstige sleutelaars (distributie snaar etc.) zullen waarderen.
    Tim en Ingmar dank voor jullie gouden tip, ik kan weer verder.
    Douwe.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Foto's vergeten, het wordt al wat later :( .

    De 'boodschappen' van vandaag. De 'oude' links en de 'nieuwe' met aansluitingen boven op.
    image

    Het verschil in aanzuig/schroefdraad pijpjes.
    image

    Is dit een Blue top. Hij heeft wel een blauwe kop :) Wat is het verschil buiten de kleur om?.
    image

    Nu eerst slapen,
    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hey Douwe,

    Een stukje van die draad afzagen moet te doen zijn lijkt me... Mooi afvijlen en dat komt in orde!!

    Grtzz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Douwe,

    Die lange draad, past daar niet precies een eckes op?

    Heb je direct een verwamrd filter!

    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    @soapwater,
    Eerst een oud filter net achter de kop doorgezaagd en op de af te zagen draad geschroefd. Daarna een stukje van de draad af gezaagd,
    voorzichtig bij gevijld en de rest van het filter er afgedraaid welke nu werkte als draadsnijder. Ging prima.
    @Tim,
    Er zat 35 mm. draad op en ik heb 70 mm. (zo lang is de adopterhuls) nodig dus iets te kort. De Eckes die jij bedoelt is een olie koeler van Volkswagen en die heb ik al dus mijn warmte wisselaar volgens het Eckes idee is nu klaar.
    Ik weet nog niet of ik het allemaal dicht krijgen kan.
    Ook overweeg ik om de accubak af te schaffen en alle onderdelen in een opmaat gemaakt kistje/bakje te monteren. Nu kan er niemand bij de achterkant van de rechtervoorlamp voor vervanging etc. en niemand bij de dynamo/generator en de distr. snaar. Ook is het een heel gepiel om het brandstof filter te vernieuwen.

    De onderdelen van de Eckes t.w. filterhuis, ww,adapterhuls en het filter.
    image


    Zo is de boel handvast gemonteerd. Hoe zet ik het nu vast. Met teflon, loctite 577 of hennep en kit.
    image
    We gaan weer verder met uitvogelen,
    Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Douwe,

    Niets van dat al, gewoon de ring een beetje insmeren met wat olie en handvast dichtdraaien, geloof zo'n 25 Nm. Als het goed is zit er zowel in de filter als wel in de eckes een rubber ring.

    Ingmar
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    @ingmar,
    De adapter huls moet de ww vasthouden in het filterhuis. De adapter huls wordt in de ww geschoven en gedraaid op het draadeind van de filterkop. Aan het andere eind van de adapterhuls komt het brandstof filter welke handvast vast gedraaid wordt. Nu was mijn vraag hoe/waarmee ik die adapterhuls zo dicht vast kan zetten dat hij niet meer los gaat en ook geen lucht door laat. Op www.fmso.de heb ik menig verhaal gelezen dat het moeilijk is om de Eckes lucht dicht te krijgen. Er zit een rubberring op de ww en een ring op het filter.
    Douwe.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    [quote=Dappere Douwe]Hoe zet ik het nu vast. Met teflon, loctite 577 of hennep en kit.
    Kan allemaal, ik prefereer 577, andere hennep, weer anderen teflon.

    Ik denk dat alles voldoende werkt, wordt dus strootje trekken.

    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Aha,

    Nou ik zou gewoon de adapterhuls met Loctite vastzetten en goed aandraaien met een sleutel. Het filter zou ik zonder hulpmiddelen anders dan de ring vochtig te maken met wat Olie monteren, kijk ook eens even naar de tips van Eckes zelf: http://www.salatoel-kombi.tk/#
    Sorry het moest deze natuurlijk zijn http://www.rapsmobil.de/
    Gr. Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Heren,

    Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde ook alleen de adaptor huls :wink:

    Het filter zet je uiteraard niet (definitief) vast.

    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tim,

    Nee zo had ik het oook niet begrepen, Alhoewel soms de garage kan er ook wat van hoor, met veel moeite en een speciale sleutel heb ik onlangs maar eens mijn oliefilter vervangen, zat echt muur en muurvast. Heb er een speciale sleutel voor moeten kopen omdat de zeskant die er voorzit reeds af begon te slijtten.

    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Ik ramde vroeger gewoon een vette schroevendraaier door het filter heen als ie niet los wou. Nieuw filter wel even het rubber insmeren met vet dan gaat ie altijd gemakkelijk weer los.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Kan,

    Maar niet bij een Benz, die hebben een filter in een kunststof houder.
    image

    Weet niet precies wat de filosofie hierachter zit, maar zal ongetwijfeld ergens goed voor zijn. Dus die schroevendraaier....liggen laten.

    Gr. Ingmar
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    @ingmar,
    Het grappige van het artikel, wat ik al meerdere malen gelezen had en er iedere keer weer wat nieuws uit haal, is dat hij gewoon Teflon aanraadt. Dus Tim, ik denk dat het allemaal geen snars uitmaakt wat er gebruikt wordt.

    Deze heb ik overgehouden uit mijn vorige leven als ondernemer op een Biol. Dyn. akkerbouw bedrijf waar ik regelmatig (iedere 100 u.) de trekkers ververste. En dan nog zaten de filters soms op van die onmogelijke plaatsen b.v. achterbrug of i.d. dat de schroevendraaier methode, hier boven beschreven, gehanteerd werd :twisted: .
    image
    Het werd ook wel gedaan met een stukje oude fietsketting op een stukje (30 cm.) oude bezemsteel.
    Zo ver,
    Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Met dit verschil dat bij de Benz waarschijnlijk het oliefilter in een "doosje" zit en je alleen de bovenkant eraf hoeft te schroeven. Zo zit het bij suzuki, zo zit het bij mij en zo zal het vast ook wel bij de Benz(en) van Ingmar zitten :)
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Leuk artikel over het afdichten van koppelingen met Teflon, Hennep met kit of Loctite. Ik denk dat ik alle koppelingen maar weer los maak en, wat Tim en Nero zeiden, Loctite ga gebruiken. In het kort komt het er neer, volgens de man na tig duizend af dichtingen, dat Loctite het gemakkelijkst is en de rest gemakkelijk door ondeskundig aanbrengen kunnen gaan lekken. De Teflon en Hennep moeten diep in de gangen van de draad aangebracht worden waarbij de draad met een oude zaag of tang beschadigd moet worden zodat alles beter blijft zitten. Dan moet er precies de juiste dikte aangebracht worden want teveel is lekkage evenals te weinig.
    http://f23.parsimony.net/forum49387/messages/191163.htm
    Succes ermee,

    Update,
    image
    Nog een foto van de stand van zaken van dit moment.
    De op maat gemaakte bak met de onderdelen die er passend(?) in gezet worden. De Facet staat er trots vooraan alleen weet ik nog niet of ik hem wel ga gebruiken. Ben me aan het in lezen op fmso.de en dan 'facet' in tikken. Heel veel info over dat kleine dingetje maar erg interessant.
    Tot zover,
    Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Miglowie,

    In ieder geval bij de E-klasse van me wel, die zat ontzettend vast. Ik had er een sleutel van Conrad voor moeten kopen om hem los te kriijgen. Zo'n kettin of fietsband daar doe je niets mee, je hebt gewoonweg geen ruimte om te draaien aan de zijkant.

    Douwe,

    Ik heb voor het afdichten gebruik gemaakt van Steam-Sealant van Loctite, is bijna in elke bouwmarkt te koop. Ook een wondermiddel voor het afdichten van CV koppelingen.

    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Zoals ik eerder aanhaalde, in mijn vorige ombouw heb ik elke verbinding met schroefdraad afgedicht met teflon tape en één verbinding met Hennep (Kemp) omdat deze nog verdraaid moest kunnen worden. Geen enkel lek. Ik denk dat het een beetje overroepen is. Gewoon enkele keren omwinden met teflon tape over de hele lengte van de draad en dan indraaïen en niet meer aankomen.
    Met kemp kan je best ook vet gebruiken, maar ik denk dat voor brandstofleiding dit niet zo'n goeie keuze is.
    Ik heb nu Loctite gebruikt omdat ik las dat teflon oplost met diesel maar dat blijkt dus niet waar te zijn. Voor CV-mazoutleidingen wordt immers ook teflon gebruikt...

    Grtz
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Dank voor de reacties.
    Ondertussen ALLE verbindingen losgemaakt (tank-, pww- en sirai verbindingen), gereinigd en ontdaan van kit, hennep en teflon tape en opnieuw in elkaar gezet met een likje Loctite 577. Wij zullen zien :D . Nu het spul weer allemaal op zijn plek monteren in de doos en dan maar eens aansluiten op de auto systemen.
    Douwe.
  • edited June 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Bar :D
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Wat ben je ook een mooie kerel pjotter.
    Onder tussen met tig andere dingen bezig. Het spul zit vastgedraaid :D en bijna geheel gemonteerd in de doos. Het eerste slangetje (van pww naar electr. naverw.) zit er op. Moet alleen het T-stuk voor de temp. sensor er nog tussen doen. Omdat ik met deze doos wat meer vertikale ruimte heb, heb ik de uitgangen van de 2 sirai kleppen boven elkaar zitten. Alle 6 mooi onder elkaar. De slangklemmen zet ik vast met een M7 dopje gemonteerd op een soort schroevendraaier. Nu moet ik nog iets verzinnen dat min. 25 cm. lang is want anders kom ik niet bij de onderste om na montage alle klemmen na te trekken. Verder wacht ik nog steeds op mijn temp. sensortjes uit Italië maar kan zolang de T-stukken afdoppen. Heb maandag een nieuwe afdichtings ring gehaald bij de VW garage dus de Eckes kan ook definitief (?) in elkaar. Heb bij de Brezan 1 meter brandstof slang gehaald met een binnen diameter van 6 mm. Nu zitten de brandstof aan- en afvoer met een banjo en koperen buisje op de pomp vast. Hierop zitten de slangetjes met een slangklem vast. Van Franz aus Polen (heeft ook een Xantia op PPO) via fmso.de kreeg ik de tip om de slangen niet door te zagen/snijden maar ze gewoon van de koperen leidingen (waar ik een nieuw stukje 6 mm. slang aan doe), die aan de banjo's zitten, af te schuiven en daar de, nog te kopen, verloopjes van 6 naar 10 mm. op zet. Zo blijft het hele spul origineel. Hé Pjotter begrijp je het nog? nou ik niet meer :wink:. Enfin eer dat ik alles helemaal begrepen heb ben ik weer een paar dagen verder. En zo rommelen we rustig door.
    Douwe.
  • edited June 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    :lol:
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    HELLUP
    Bij het verder monteren van het electr. gedeelte van 'de doos' hield ik een draadje over. Eerst dacht ik dat er bij mij een draadje los zat (ik zal je voor wezen pjotter :D ) maar het bleek een pootje van een clixon te zijn. Nu zat er bij mijn all-in-one alles op en aan :?: en ben ik niet zo'n electrotechnieker dus heb ik geen idee hoe het ding te repareren/aansluiten of vervangen. Aan de pootjes kant staat bij 1 pootje '24'. Verder 'ELMWOOD' of zo en '2455R' en 'pat D'. Aan de andere kant staat 'F60C' en '82713' en 'Z4805'.
    Kan ik dit repareren of een nieuwe kopen en zo ja waar en met welke waarde want die cijfertjes zeggen mij niets.
    Dank,
    Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

    Bij Conrad in ieder geval http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTI5MzA5NDE0MzY=
    Maar ze zijn niet zo duur, en het min. bestelbedrag is geloof ik 25 Euro.
    Ik denk dat F60C een schakeltemp van 60 graden betekent.

    Je kunt het ook proberen bij Handyman, of bij een goede elektronica componentenzaak. Of hier bij jou in de buurt :lol: http://www.eijlander.nl/store.php?group=629
    Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Dappere Douwe,

    Of het draadje er op solderen.

    Groeten,
    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Ingmar,
    Op de andere staat aan de pootjes kant 'SM' of 'WS'. Daar onder staat 'B1002'. Op de andere kant staan wat onleesbare tekens. Ik ben al eens in dat winkeltje geweest voor dingetjes die ze niet hadden. Morgen ga ik weer eens op zoek daar naar dingetjes die ze misschien wel hebben.

    Tim,
    Solderen is niet mijn sterkste kant en om dan te gaan rommelen met onderdelen in een auto lijkt me alsnog geen goed idee, dus als het kan nieuw.

    Pjotter,
    Eens komt het licht :idea: .
    Dank,
    Douwe
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

    Volgens de web-site hebben ze ze wel zie de link maar, en anders bel je even op.

    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

    Wat was de schakelt temp van je clixon?

    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    Tim,
    De schakel temp. weet ik niet (er zat geen schema bij) maar zie mijn verslag van vandaag. Hij raadde me wel af om niet te solderen maar een nieuwe te kopen (€ 5,- bleek later).

    Ingmar,
    Vanmorgen nadat ik mijn zoon naar school had gebracht door gereden naar Ede. Een vriendelijke jonge man hielp mij maar wist ook niet precies wat hij ervan denken moest omdat bij mijn all-in-one geen electr. schema zat. Omdat er 60 op staat gaan hij en ik ervan uit dat hij 'iets' doet bij 60 graden. Nu leerde ik vandaag dat er 2 soorten clixon zijn en wel een 'schakel' die dus iets schakelt bij een bepaalde temp. en een 'breek' die een verbinding verbreekt bij een bepaalde temp. Hij heeft mijn kapotte clixon doorgemeten en kwam tot de conclusie dat het een 'schakel' is en misschien wel van 60 graden. De nieuwe clixon ziet er precies zo uit als de tweede clixon op mijn electr. na verwarmer, dus vanmiddag weer met het hele spul terug en laten doormeten. De tweede clixon is een 'breek' alleen bij welke temp. weten we niet omdat er niets op staat. Ik ben maar zo vrij om aan te nemen dat hij breekt bij 80 graden celsius (de gebruiks aanwijzing praat over opwarmen tot 80 graden).
    In de handleiding staat dat zodra de auto is gestart ik de blauwe knop uit moet trekken en dat zodra de juiste temp. daar is om om te schakelen hij dat automatisch via een bimetaal schakelaar doet en dat dan de blauwe knop gaat oplichten als teken dat de beide sirai ventielen omgeschakeld zijn. Dus..............???????????. IK start, trek de knop uit en wacht :( . Het koelwater verwarmt de stilstaande olie in de Eckes, de pww en dan ???? Want als de gloeispiraal pas gaat werken bij 60 graden dan moet de rest ppo in het alu. blokje door geleiding warm worden want er is immers nog geen 'flow' het staat toch nog stil. Dat duurt toch een eeuwigheid voor het warm is en de 60 graden bereikt waarop de clixon aan de gloeispiraal doorgeeft dat hij 'geschakeld' wordt. Wanneer geeft wie dan een seintje naar de 2 sirai ventielen dat er omgeschakeld moet worden en beperkt de 2e clixon de temp. tot 80 (?) graden. Zou het niet handiger zijn om die gloeispiraal te laten werken zodra ik de blauwe knop heb uit getrokken zodat ik dan alvast de gloeispiraal opdracht geef de olie in het blokje te verwarmen en ik al op ppo kan rijden???. Misschien moet ik eens een mailtje sturen naar de leverancier in Duitsland met de vraag of hij een schema wil struren.
    Enfin een gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden (ik zal je voor wezen pjotter :D :D :D ).
    Morgen naar een begrafenis in de kop van N-H en dan maar weer eens verder zien.
    Douwe.
  • edited June 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

    Ik denk douwe, wanneer je de blauwe knop uit trekt, de elektrisch verwarming aan gaat tot ie 80 graden bereikt, dan "breek" de clixon de stroom.

    Vervolgens als koelwater eenmaal 60 graden bereikt, "schakel"t ie beide sirai's. Als ik die all in one begrijp, zit er een vertraging in het opkomen van de 2e (retour) klep, maar dit staat los van de 60 graden clixon, die zal ze beiden aansturen. Hij zal voor de 2e een vertraagd relais aansturen, ipv de klep direct.

    BTW:
    Breek = NC ofwel normally closed
    Schakel = NO ofwel normally open
    Dan is er nog de Hysteresis = Het temperatuurverschil wanneer ie weer terug valt. BV na het bereiken van 80 graden "breek" de clixon. "Schakel"t ie dan weer in (mocht ie afkoelen) bij 70 graden, dan is de hysteresis 10 graden.

    Kappies?
    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2007
    T'is wel hogeschool Tim :? . Stel ik heb de blauwe knop uitgetrokken, de electr. ww zit op 80 graden en 'breek' dan gebeurt er dus nog niets tot dat het koelwater op 60 graden zit?????. Maar hoe weet hij dat want de clixons zitten op het alu blokje waar alleen maar de olie doorheen gaat?. Er zitten ook 2 relais bij, hoe die aangesloten zitten weet ik niet, maar zit daar dan een vertraging in zoals jij denkt. Er zit geen schroefje op om de vertraging in te stellen :?:
    Dank voor je reactie. Toen ik mijn relaas door las was het zo uitgebreid :oops: dat ik dacht dat geen mens het ooit zou lezen. Ik denk Tim dat de 'hysteresis' (weer wat geleerd) 20 graden is gezien de 60 op de kapotte clixon en de beschrijving die het over opwarmen tot 80 graden had. IK wil eerst (2012?)er zo een tijdje mee rijden en zien of het bevalt. Dan kan ik zien of het misschien handmatig kan zodat hij alleen bij het starten werkt zodat ik sneller over kan schakelen. We zullen zien.
    Pjotter HELP,
    Heb al jaren een eenvoudig ALDI foto toestelletje, sla de gemaakte foto's op in mijn documenten en transporteer (uploaden?) ze naar photobucket.com en vandaar plak ik ze in het forum. Hoe moet ik ze dan kleiner maken. Mijn foto's zijn 5,5 bij 7,5 cm. klein. Als ik er met de muis op ga staan worden ze automatisch 19 bij 26 cm. Als anderen foto's sturen die ik niet in het 'groot' wil zien dan zet ik mijn cursor of helemaal naar rechts of helemaal naar links. Ik werk op een Acer Aspire 5000 met een scherm van 33 cm. gedeeld door 2,54 cm. is 13" (inch).
    Ik hoor het wel,
    Douwe.
  • edited June 2007
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    19inch is prima voor mij.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Douwe,

    Ik begrijp ook niet echt waarom er elek-verwarming op zit. Je hebt al een WT-eckes en een platen ww, dat is ruim voldoende.

    Als je mij zou vragen, haal die elektrische verwarming er maar tussen uit en plak de 60 graden clixon op je ww. Veel minder complex en niet nodig (volgens mij).

    Als je wat foto's kan mailen van de bedrading en relais, kan ik wel eens kijken hoe het zit. De routing van de draden moet wel zichtbaar zijn. Je mag natuurlijk ook langskomen :mrgreen:

    Succes,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Eckes, Platen-Wisselaar, elektrische verwarming....mis ik alleen de SIS nog en je kunt naar de Noordpool op expeditie, vergeet dan niet 3 hoofdfilters parallel te zetten.....en natuurlijk een standkachel. :lol:
This discussion has been closed.