Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Overpeinzingen bij ombouw

atjongatjong PPO Addict
edited April 2007 in Algemene Techniek
Hoi,

Ik wil een warmtewisselaar gaan inbouwen en op termijn een 2-tanksysteem en heb hier een paar vragen over. Kunnen jullie me hiermee helpen:

(1) Hoe kan ik bepalen wat de inwendige diameter is van de brandstofleidingen en koelwaterleidingen van de auto? Ik kan wel een schatting maken, maar wil niet pas bij montage er achter komen dat ik de verkeerde diameters besteld heb.

(2) Als ik het de info op Peus'website goed heb beoordeeld dan hebben de aansluitpunten voor het koelwater op de platenwarmtewisselaar een ander diameter dan de buizen die naar mijn kachel toe lopen. Hoe kan ik dit oplossen? Bestaan er bv. ook T-stukjes waarbij de vertakking naar de warmtewisselaar een kleinere diameter heeft dan de andere 2 vertakkingen? Of moet ik met verloopstukken gaan werken en heeft de warmtewisselaar daar geen last van? De vloeistof zoekt immers de weg van de minste weerstand.

(3) Hoe hang je een platenwarmtewisselaar op? Op afbeeldingen zie ik alleen maar aansluitpunten voor buizen en geen schroefgaten of andere bevestigingspunten.

(4) Kunnen de standaard brandstofleidingen van de auto wel temperaturen van 80 graden aan? Of moet de leiding tussen de warmtewisselaar en de brandstofpomp vervangen worden door een betere kwaliteit en wat voor kwaliteit heb ik dan nodig? En de aanvoerleiding naar de warmtewisslaar, die zal toch ook wel heet worden bij de aansluiting op de warmtewisselaar? Moet daar ook een kort stukje leiding tussen van betere kwaliteit?

(5) Door het plaatsen van een warmtewisselaar zal de waterpomp meer moeite moeten doen om het koelwater rond te pompen. Kan dit geen problemen opleveren?

(6) Ik wil op termijn de originele brandstoftank (die al beschikt over een opvoerpomp) gaan gebruiken voor PPO en een tweede tankje plaatsen voor de diesel. Heeft het zin om de leiding van de originele tank naar de motorruimte te vergroten? De inwendige diameter kan namelijk wel groter worden, maar de diameter van de opening in de tank verandert niet. Of moet die ook vergroot worden en hoe doe je dat op een veilige en APK-bestendige manier?

(7) Het lijkt me verstandig om bij de 2e tank ook een opvoerpomp te plaatsen. Slechts 1 van de 2 tanks zal tegelijkertijd gebruikt worden. Moet de opvoerpomp van de ongebruikte tank uit worden gezet en hoe doe je dat? Of mag de pomp gewoon aan blijven staan omdat ie vanzelf wel uit slaat als er niks te pompen valt?

(8 ) Kan het geen kwaad voor de opvoerpomp bij de PPO-tank dat ie koude PPO naar voren moet pompen en die ook nog eens door een brandstoffilter en een warmtewisselaar heen moet?

(9) Er wordt aangeraden om in de PPO-leiding een eigen brandstoffilter te monteren. Moet dit eenzelfde filter zijn als voor diesel of kan er eentje met een groffere filtering worden gebruikt i.v.m. de dikte van de koude PPO? Of mag het filter ook na de warmtewisselaar worden gemonteerd zodat het dunne warme PPO kan filteren? Een elektrisch verwarmd filter vóór de warmtewisselaar is ook een mogelijkheid, maar het permanent aan hebben hiervan lijkt me slecht voor het brandstofverbruik.

(10) Een algemenere vraag: Om bij de brandstofpomp te komen moet het inlaatspruitstuk verwijderd worden. Kan dit ongestraft, of moet er na iedere verwijdering een nieuwe pakking of iets dergelijk geplaatst worden?

't Is een flinke lijst met vragen geworden :)

Comments

  • edited April 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007


    (1) Hoe kan ik bepalen wat de inwendige diameter is van de brandstofleidingen en koelwaterleidingen van de auto? Ik kan wel een schatting maken, maar wil niet pas bij montage er achter komen dat ik de verkeerde diameters besteld heb.

    Je kan proberen te meten of de buis waar de slang opzit kan gemeten worden en met een schuifmaat meten. Of de slang afknellen en deze los maken en dan meten. Of je kan de buitendiameter nemen en daar ca. 6mm van aftrekken, dat zal bij benadering correct zijn. Een veel voorkomende maat is wel 19mm.

    (2) Als ik het de info op Peus'website goed heb beoordeeld dan hebben de aansluitpunten voor het koelwater op de platenwarmtewisselaar een ander diameter dan de buizen die naar mijn kachel toe lopen. Hoe kan ik dit oplossen? Bestaan er bv. ook T-stukjes waarbij de vertakking naar de warmtewisselaar een kleinere diameter heeft dan de andere 2 vertakkingen? Of moet ik met verloopstukken gaan werken en heeft de warmtewisselaar daar geen last van? De vloeistof zoekt immers de weg van de minste weerstand.

    Ga eens langs bij en loodgieter. Je kan alles kopen, ook slangthules van verschillende diameters met verschillende schroefdraad-maten (3/8, 1/2, 3/4, ...)

    (3) Hoe hang je een platenwarmtewisselaar op? Op afbeeldingen zie ik alleen maar aansluitpunten voor buizen en geen schroefgaten of andere bevestigingspunten.

    Een gat boren of bestaande ophangpunten/bouten gebruiken. Ik heb zelf een montagepaat gemaakt die past in bestaande ophangpunten, maar bij m'n vorige auto hing hij gewoon vast met kabelstrips en tape. Je kan em ook gewoon isoleren en ergens "leggen". Let wel op dat hij niet tegen bewegende onderdelen kan komen. (gezond verstand gebruiken)

    (4) Kunnen de standaard brandstofleidingen van de auto wel temperaturen van 80 graden aan? Of moet de leiding tussen de warmtewisselaar en de brandstofpomp vervangen worden door een betere kwaliteit en wat voor kwaliteit heb ik dan nodig? En de aanvoerleiding naar de warmtewisslaar, die zal toch ook wel heet worden bij de aansluiting op de warmtewisselaar? Moet daar ook een kort stukje leiding tussen van betere kwaliteit?

    Onder de kap kan het in de zomer ook 100 graden worden, deze filter kan er dus tegen. De auto die je hebt moet kunnen rijden in Scandinavië bij -20 en in Saoudi Arabië bij +50 dus is daar wel op voorzien.

    (5) Door het plaatsen van een warmtewisselaar zal de waterpomp meer moeite moeten doen om het koelwater rond te pompen. Kan dit geen problemen opleveren?

    Neen, ik heb nog nooit gehoord van waterpompen die hieraan stuk zouden gaan. Als je de verwarming dichtzet (bij de meeste auto's) sluit je ook het water af dus...

    (6) Ik wil op termijn de originele brandstoftank (die al beschikt over een opvoerpomp) gaan gebruiken voor PPO en een tweede tankje plaatsen voor de diesel. Heeft het zin om de leiding van de originele tank naar de motorruimte te vergroten? De inwendige diameter kan namelijk wel groter worden, maar de diameter van de opening in de tank verandert niet. Of moet die ook vergroot worden en hoe doe je dat op een veilige en APK-bestendige manier?

    Standaard brandstofopening is ok (6-8mm) en zeker als je KGR hebt. De diameter van de brandstofleiding speelt niet zo héél veel rol.

    (7) Het lijkt me verstandig om bij de 2e tank ook een opvoerpomp te plaatsen. Slechts 1 van de 2 tanks zal tegelijkertijd gebruikt worden. Moet de opvoerpomp van de ongebruikte tank uit worden gezet en hoe doe je dat? Of mag de pomp gewoon aan blijven staan omdat ie vanzelf wel uit slaat als er niks te pompen valt?

    Ik zou de pomp uitschakelen als je overschakelt naar een andere tank. Het hangt van het type pomp af, maar misschien toch maar veilig spelen? De spanning naar de pomp kan je met een relais onderbreken.

    (8 ) Kan het geen kwaad voor de opvoerpomp bij de PPO-tank dat ie koude PPO naar voren moet pompen en die ook nog eens door een brandstoffilter en een warmtewisselaar heen moet?

    Ik denk dat een originele diesel-povoerpomp geen PPO lust. Beetje te dik he... Maar ik ben geen opvoerpoompenman ik heb zo'n ding nog niet van dichtbij gezien.

    (9) Er wordt aangeraden om in de PPO-leiding een eigen brandstoffilter te monteren. Moet dit eenzelfde filter zijn als voor diesel of kan er eentje met een groffere filtering worden gebruikt i.v.m. de dikte van de koude PPO? Of mag het filter ook na de warmtewisselaar worden gemonteerd zodat het dunne warme PPO kan filteren? Een elektrisch verwarmd filter vóór de warmtewisselaar is ook een mogelijkheid, maar het permanent aan hebben hiervan lijkt me slecht voor het brandstofverbruik.

    Standaard filter heeft een bepaalde fijnheid met als doel de moter te beschermen tegen te grote vuildeeltjes. Grover filteren is dus geen optie, je gaat trouwens zo geen filter vinden. Elektrisch verwarmd bij 2T-systeem is niet nodig. Je kan beter koelwaterverwarmd of niet verwarmd gebruiken. Ik heb nooit een verwarmd filter gehad en dat was nooit een probleem, zelfs niet in de winter (wel KGR).

    (10) Een algemenere vraag: Om bij de brandstofpomp te komen moet het inlaatspruitstuk verwijderd worden. Kan dit ongestraft, of moet er na iedere verwijdering een nieuwe pakking of iets dergelijk geplaatst worden?

    Je moet alleen twee darmpjes lostrekken en weer vastmaken, kan dat niet zo? Zoals ik het op je foto's zie, kan je er zo bij.

    't Is een flinke lijst met vragen geworden :)

    Ik heb één keer de moeite gedaan je vragen wat te beantwoorden, ik was ook zo onzeker als newbie (nu nog een beetje) maar eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Als je je verstand gebruikt en naar de auto luistert, kan er weinig misgaan. Dit forum kan (zal) hierbij een geweldige hulp zijn, maar je moet wel de moeite doen om wat te lezen...

    Zozo, hopelijk heb je er wat aan. Ik ben zelf ook geen expert, maar ik denk wel dat het meeste correct is.
    Het is dat ik toch niks anders te doen heb op het werk :D

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    soapwater said:

    Ik heb zelf een montagepaat gemaakt die past in bestaande ophangpunten, maar bij m'n vorige auto hing hij gewoon vast met kabelstrips en tape.

    De warmtewisselaar wordt toch ook wel 80 a 90 graden? Kunnen kabelstrips (tie wraps?) daar wel tegen dan? Het lijkt me voor op de lange termijn wel prettig als de warmtewisselaar, die gevuld toch wel in de buurt van de 2 kg zal wegen, wel goed stevig vastzit. Vandaar misschien de zelf gelaste bakken die ik hier en daar op internet voorbij zie komen?
    soapwater said:

    Neen, ik heb nog nooit gehoord van waterpompen die hieraan stuk zouden gaan. Als je de verwarming dichtzet (bij de meeste auto's) sluit je ook het water af dus...

    In dat geval krijgt de waterpomp het alleen maar makkelijker, omdat het koelwater minder ver gepompt hoeft te worden. Met een ww vergroot je de afstand die de vloeistof moet afleggen, dus de weerstand voor de pomp. Maar ik geloof je graag; ik heb ook niemand met een ww horen klagen over een versleten waterpomp.
    soapwater said:

    Standaard brandstofopening is ok (6-8mm) en zeker als je KGR hebt. De diameter van de brandstofleiding speelt niet zo héél veel rol.

    Conclusie: vergroten van de brandstofleiding van de originele tank is niet nodig?
    soapwater said:

    Ik zou de pomp uitschakelen als je overschakelt naar een andere tank. Het hangt van het type pomp af, maar misschien toch maar veilig spelen? De spanning naar de pomp kan je met een relais onderbreken.

    Hebben andere forumleden dit ook gedaan? Het klinkt logisch. Alleen moet die ene schakelaar die al de 2 magneetkleppen en het verwarmde brandstoffilter 'aanzet', dan ook de PPO-opvoerpomp aanzetten en de dieselopvoerpomp uit. Da's een stevige klus! :-)
    soapwater said:

    Standaard filter heeft een bepaalde fijnheid met als doel de moter te beschermen tegen te grote vuildeeltjes. Grover filteren is dus geen optie, je gaat trouwens zo geen filter vinden. Elektrisch verwarmd bij 2T-systeem is niet nodig. Je kan beter koelwaterverwarmd of niet verwarmd gebruiken. Ik heb nooit een verwarmd filter gehad en dat was nooit een probleem, zelfs niet in de winter (wel KGR).

    Is het ook mogelijk om het PPO-filter na de platenwarmtewisselaar te plaatsen, of verbrand je daarmee je filter? Het lijkt me dubbelop om de PPO eerst door een koelwaterverwarmd brandstoffilter te laten lopen (bestaat zoiets wel eigenlijk?) en daarna ook nog door een platenwarmtewisselaar.
    soapwater said:

    Je moet alleen twee darmpjes lostrekken en weer vastmaken, kan dat niet zo? Zoals ik het op je foto's zie, kan je er zo bij.

    Voor de koelwaterslangen waarschijnlijk wel. Voor de brandstofslang ben ik daar niet zo zeker van. Die zit vrij goed ingebouwd in de motorruimte :(
    soapwater said:

    Ik heb één keer de moeite gedaan je vragen wat te beantwoorden,

    Waarvoor mijn dank! :)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    pffff!!!!!!! dit topic leest niet goed. Te lange zinnen.
    Te veel vragen in 1 keer.
    Ben geneigd er snel over te scrollen!

    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Jah, Ik ga maar niet quoten, wordt het nog langer.

    Mr Atjong,

    Lees en zoek beter op het forum, al je vragen zijn op te zoeken. Om je niet te ontmoedigen, zal ik net als soapy een voorzetje geven.

    1) Schatten gaat best goed, voor koelwater is de wanddikte vaak 3mm (dus uitwendig 24mm = inwendig 18mm) en brandstofslang zou ik er gewoon ergens af trekken, opmeten en terugzetten.

    2) Kijk ook even op het Subforum "Links" en dan het topic groeilijst voor vershillende webshop en andere info. Zoek je spullen , (verloop) t-stukken ed zo bij elkaar dat het zo goed mogelijk past. Een 19mm thule, daar gaat een (warm maken) 18mm slang ook goed overheen. Andersom is niet aan te raden, ivm lekken. Maak je niet druk over dat je ww te weinig warmte krijgt, de auto heeft een enorm overschot aan warmte, een 12mm aftakking kan al genoeg warmte verplaatsen om je ppo op te warmen. Verloopstukken is ook een optie, al zou ik dan eerder kiezen een thule die op je ww en op de slang past. Bv een 1/2" thule kun je krijgen met 8, 10, 13, 20mm. En dat is van één leverancier. Er zijn vast nog vele andere opties.

    3) Met een beugel, klem, niets. Als ie maar vast ligt. Voor de APK moeten de onderdelen onder de motorkap ook vast zitten.

    4) Normale brandstofslang (NBR) is goed te gebruiken tot 80-90 graden, pieken van 120 graden. Die stugge PTFE slang kan tot 260 graden.

    5) Nee.

    6) Ik denk dat het wellicht de ondergang van je originele opvoerpomp is. Deze is gemaakt voor diesel en zal met de dikkere ppo te hard moeten werken. Hij is ook vast veel duurder dan een standaard ppo opvoerpomp. Leidingen vergroten is altijd zinvol. De APK keurder kijkt niet naar je brandstofaansluitingen. De auto mag gewoon geen brandstof lekken, thats it.

    7) Ik zou je aanraden hem af te schakelen indien je hem niet gebruikt.

    8 ) Net als bij 6, de ppo pomp moet daar geschikt voor zijn, ander gaat ie kapot.

    9) Dat is gewoon een diesel filter. Profi ombouwers doen hem na de ww. Je kan hem ook elektrisch of met koelwater verwarmen. Mijn ervaring is dat een koelwater verwarmd filter, echt wel iets toevoegd aan je ppo temp, of je moet zoals pjotter een 40kW :lol: WW inbouwen.

    10) Alleen als je de pakking vernield of scheurt. Ennu, bij mij scheurt ie meestal...... :oops:

    Alstu!
    Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    Mr Tim, hartelijk dank. Ik heb al veel lopen zoeken op het forum, maar lang niet alles dat ik hier gevraag heb kon daarmee beantwoord worden. Jullie hebben me al een stuk verder geholpen. Ik ben bang dat ik voor het stevig vastmaken van die WW een creatieve oplossing moet gaan zoeken :|
  • edited April 2007
    DELETED
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2007
    Je bent inderdaad volgens de APK verplicht dat alle zaken welke standaard in het motorvoertiug aanwezig zijn als zodanig vast moeten liggen. Het is misschien anders met zaken die men later inbouwd.

    Waar het denk ik om gaat is dat je er voor moet zorgen dat je ombouw veilig gebeurd, stel je voor dat er iets weg schiet tijdens plotseling remmen en het losgeraakte deel komt b.v. tussen je V-snaar of multi riem te zitten. Als je een beetje verstand hebt van auto's dan weet je wel wat de gevolgen kunnen zijn.

    Ik heb om mijn 12 platen WW een aluminium beugel gemaakt en die in de motor ruimte vast gezet met 2 kleine rubberen blokjes welke aan beide kanten voorzien zijn van een M6 draadeind.

    Groeten,

    Easy rider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    tim said:

    3) Met een beugel, klem, niets. Als ie maar vast ligt. Voor de APK moeten de onderdelen onder de motorkap ook vast zitten.

    Precies. Dus als je hem met een stuk ijzerdraad ergens aan vastmaakt is het goed.
    Maar je mag het natuurlijk zo mooi maken als je zelf wil :wink:
    Mijn WW ligt los in de auto. Maar door de 4 slangen die eraan zitten kan hij niet weg :!:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    [quote=easy rider]Ik heb om mijn 12 platen WW een aluminium beugel gemaakt en die in de motor ruimte vast gezet met 2 kleine rubberen blokjes welke aan beide kanten voorzien zijn van een M6 draadeind.

    Kijk, dat klikt solide. Ik heb ook de foto's gezien van de gelaste RVS-bak waar de ww in ligt, maar daar heb je dan weer lasapparatuur en ervaring voor nodig.
    Carlo said:

    Mijn WW ligt los in de auto. Maar door de 4 slangen die eraan zitten kan hij niet weg :!:

    Ik was van plan een 30 platen ww te nemen. Als je zoiets aan alleen maar de slangen laat bungelen, dan slaat toch overal op zijn minst een deuk in bij het remmen? Ik vind de oplossing van easy rider wel wat. Er zit wel wat ruimte onder mijn brandstoffilter en zelfs een randje van 6 cm breed waar ik mooi een beugel aan vast zou kunnen maken.
Sign In or Register to comment.