Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Warmtewisselaar dmv uitlaat

duke PPO Newbie
edited May 2007 in Algemene Techniek
Hallo :?:

zijn er al ideen om de uitlaat als warmte wisselaar te gebruiken?
bv 10mm koperleiding rondom de voorste uitlaatpijp te draaien en te isoleren[speciaal isolatie materiaal is hiervoor verkrijgbaar]
de uitlaat warmt zeer snel op, en wordt mischien wel te heet?

Comments

• edited March 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Mijn idee was om de uitlaatgassen af te takken naar een stukje parallel-uitlaat waar de PPO ook doorheengaat in een koperspiraal. In de aftakking zit een PPO-temperatuur-gestuurde klep. Die dus meer of minder uitlaatgassen door de aftakking laat gaan.
    Suc6 met bouwen :wink:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Heren,

Topic even verplaatst naar algemene techniek.

Ik denk wel dat het kan, maar je moet de ww zo dimensioneren, dar er altijd voldoende flow is om de ppo niet te heet te krijgen, en dus de lengte van de ww daar ook op aanpassen.

Tijdens een lange ritten, zal de tank wellicht zo heet worden, dat je weer moet koelen.

Tim
  • edited March 2007
    DELETED
  • duke PPO Newbie
    edited March 2007
    Na twee avonden gekluisterd achter het beeldscherm te hebben gezeten, en informatie te hebben opgezogen.

mag ik dan concluderen dat als ik op een tanksystheem wil blijven, een warmte wisselaar monteer [water/electrisch] en die zo kort mogelijk voor het brandstoffilter plaats, ik op ppo kan rijden??

Maar dan in welke mengverhouding?

graag jullie mening

duke
  • edited March 2007
    DELETED
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited April 2007
    Uitlaatgassen worden aanzienlijk kouder naar achteren toe. Je kan zelfs je hand aan de achterkant houden zonder je aan de gassen te verbranden. Misschien een plaats zoeken die niet overdreven warm wordt en daar de warmtewisselaar monteren??

Verder denk ik dat een tank van een liter of 100 wel veel tijd vraagt om op te warmen, dus is er misschien geen probleem.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Hallo allen,

Misschien wel eens de moeite om te bekijken hoe zo'n ww eruit ziet. Op EBAY staan er verschillende voor een BHKW (Block Heiz Kraft Werk) of te wel een warmte kracht centrale.

Zoals bv deze: http://cgi.ebay.de/Abgas-Waermetauscher-fuer-BHKW-mit-Gas-Diesel-POL_W0QQitemZ170100399757QQihZ007QQcategoryZ124532QQrdZ1QQcmdZViewItem

De prijs is fors echter, kan niet verklaren waarom.

De doorvoer kun je natuurlijk regelen door er bijvoorbeeld een shunt aan parallel te zetten, die je dan weer met een temperatuur gestuurde magneetklep bedient. Wellicht zijn dit soort warmtewisselaars op basis van hun vermogen beter geschikt om de tank op te warmen.

Groetjes,
    ingmar
    edited April 2007
    Stokers,

Ik heb vandaag een tekening gezien van een "echte" rookgas=uitlaat warmtewisselaar. Het is een warmtewisselaar van het type "shell and tube". Dat is hetzelfde principe als die pjotter gemaakt heeft, maar dan met meerdere inwendige pijpjes. Op verzoek kan ik wel een foto plaatsen.

De warmte wordt beheerst door een by-pass. Dit principe komt uit een WKK, maar werkt denk ik ook wel voor ppo.

Cheers,
    Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    waarom niet gewoon meteen ppo vergassen met de uitlaat fikt goed ppo gas
    heb plannen om zoiets te bouwen zit alleen een beetje met de kool afzetting waardoor het zaakje kan verstoppen moet het heet genoeg zien te krijgen
    heb het met een gloei bougie geprobeert komt aardig wat gas af
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Pjotter,

Even geduld tot na bouwvak, dan wordt de boel geplaatst. Heb nu wel een tekening, maar hoe dat eruit ziet weet je wel.

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.