Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Boschpomp lekt (niet meer)

atjongatjong PPO Addict
edited April 2007 in Algemene Techniek
Ik heb ontdekt dat mijn brandstofpomp (Bosch) is gaan lekken terwijl ik er nu juist zo een lekkere mix van 80% slaolie en 20% diesel in had zitten (zonder ombouw), oepss...
image

Mix meteen aangelengd naar 50-50%, helaas zonder merkbare verschillen. Een druppel iedere 10 sec lekt ie als de motor warm is. Berichten over lekkende brandstofpompen op dit forum zijn nog redelijk bemoedigend (afdichtring vervangen of deksel vervangen). Mijn kennis die het onderhoud op de auto uitvoert heeft al gewaarschuwd dat een nieuwe brandstofpomp verschrikkelijk duur is, maar ik heb goede hoop dat er nog wat gerepareerd kan worden. Voor de rest rijdt de auto prima, zoals altijd. Hoe groot is de kans dat de complete pomp vervangen zal moeten worden?

Wie kan me vertellen waar de brandstofpomp zit bij de Omega 2.5 TD (1996).
image

Is het deze? Foto gemaakt door de driehoekige opening rechts naast de kap met "turbo diesel" erop. De motorruimte is zo ontzettend volgebouwd dat ik de verschillende onderdelen niet goed kan onderscheiden.
image

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Auch... 80% is véél te veel, zelfs als het 30° is buiten in de zomer...
    Zo goed als alle schadegevallen zijn te wijten aan ondoordacht handelen en als het te laat is zijn de ongelukkigen zo afgeschrikt dat PPO-en er verder niet meer inzit. Als je wat had gelezen voor je onbezonnen aan het mixen ging, had je vermoedelijk geen problemen.
    Maar goed, dan het goede nieuws. De auto rijdt nog prima dus de kans dat er iets écht mis is is klein. Waarschijnlijk dichtingen vervangen om het lekken te stoppen. Ga eens langs bij een garage of diesel center want ik vermoed dat het niet zo eenvoudig is.
    De volgende stap is een goede warmtewisselaar met 1 of 2T-systeem en lekker verder PPO-en.

Grtz
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Atjong, ik durf niet te zeggen dat dat je brandstofpomp is.
    Je moet de de dunne metalen leidingen volgen vanaf de verstuivers, dan kom je bij de brandstofpomp.

Succes met (laten) lekdicht maken van je pomp.

gr Ton
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    Wat is dat trouwens voor vreemde soep in dat linkse reservoir? :shock:
    Lekke koppakking misschien?
    image

Mvg, Leo.:D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Leo,

Leg eens uit hoe jij die soep vindt? Ik zie alleen (de buitenkant van) een bakje met 10 jaar koelvloeistof en roestwater veroudering??

Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Heren,

Ik heb er helaas geen fotoos van, In de laguna was ie minimaal net zo goor.
    Ook zat er al 3jaar schuim op, toch was de kop niet lek.
    Zoals Tim al stelt dus, kwestie van nooit verversen dus.

gr Ton
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    Geeeeeen paniek!!! :shock:

Heb ik door dat jullie gewoon met roestige troep ipv koelvloeistof in je motorblok rijden?
    Maar dat zal wel komen omdat ik iets aan onderhoud doe denk..:P

Mvg, Leo.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Dat is inderdaad je brandstofpomp!

Maar hoe kom je erbij dat die lekt? Alks je nog niet weet waar ie zit of hoe hij eruit ziet?
    Kan ook je filter of leidingen zijn die lekken!!!

Voorts: Die pomp is een VP-pomp van bosch. Zeer bekend om z'n gevoeligheid en gaat zo al vaak stuk .
    Zoveel mengen met deze pomp is ZEKER met dood (van pomp) tot gevolg.
    Die pompen maken zeer groter drukken aan. En enkel op diesel lekken ze al behoorlijk vaak en laat de elektronica ja vaak in de steek.

Zelf O-ring vervangen bij deze pompen is enkel doenbaar met bovenste deksel. Haal je per vergissing ook het deksel eronder los, dan heb je pech. Dan mag pomp eraf en moet hij op de testbank.
    Dit is niet een pomp waar je als doe-het-zelver kunt aan werken. Zelfs ik werk er niet graag aan!

Groeten,
    Nero

Ps. Je koeltroep (vloeistof kan je het niet meer noemen) moet je dringend toch eens verversen!
    Hoe kan het toch zover komen :shock: :?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Bokkum said:

Heb ik door dat jullie gewoon met roestige troep ipv koelvloeistof in je motorblok rijden? Mvg, Leo.

Dat is wel erg kort door de bocht. Mijn koelwater is als gazeuse op een mooie zomerdag. Gewoon water (of veroudert koelwater) is vragen om corrosie, verstopping en slechte warmteoverdracht (of bevriezing) van het systeem. Voor die 2 tientjes koelwater kun je jezelf flink te pakken hebben (weet ik uit ervaring).

Back on topic. Ik denk ook dat je snel terug moet met je mengverhouding, een goede dieselboer naar je lekkage laat kijken. Dus niet naar de garage, die hebben de ervaring niet.

En dan kun je safe aan je ombouw beginnen, en er nog lang van genieten :wink:

Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited March 2007
    soapwater said:

Zo goed als alle schadegevallen zijn te wijten aan ondoordacht handelen en als het te laat is zijn de ongelukkigen zo afgeschrikt dat PPO-en er verder niet meer inzit. Als je wat had gelezen voor je onbezonnen aan het mixen ging, had je vermoedelijk geen problemen.

Dank je, dank je, het is altijd goed om complimentjes te krijgen van je medemens :) Je mag weten dat ik al enige tijd dit forum lees en geen overhaaste beslissingen neem. Daarentegen ben ik zo koppig als maar kan en moest en zou ik testen tot hoe ver deze auto zonder ombouw zou rijden. Tot 80% slaolie nog geen echte nadelen ontdekt, motor draait als een zonnetje, tot het ging lekken. Oeps, grens bereikt en kijken hoe ik van hieruit verder kan gaan. Een warmtewisselaar is de volgende stap, maar dat had ik elders op dit forum al verteld, nog voordat ik me van enig lek bewust was. En zo snel laat ik mij niet uit het veld slaan hoor soapwater.
    suzuki said:

Atjong, ik durf niet te zeggen dat dat je brandstofpomp is.
    Je moet de de dunne metalen leidingen volgen vanaf de verstuivers, dan kom je bij de brandstofpomp.

Eergisteren knapte mijn multiriem, die volgende week toch al vervangen zou worden. Gelukkig stond ik op 300 m van een Opelgarage die tot mijn eigen verbazing voor 59 euro nogwat een nieuwe multiriem hebben gemonteerd. Toen de auto de brug op ging stond de monteur verbaasd omhoog te kijken dat er gele vloeistof lekte. Hij heeft de leidingen nagelopen en de lekkage kwam uit de brandstofpomp, niet uit verbindingen.
    Bokkum said:

Wat is dat trouwens voor vreemde soep in dat linkse reservoir? :shock:
    Lekke koppakking misschien?

Nee hoor. Het koelwaterreservoir is van buiten inderdaad lekker smerig, net zoals de rest van het motorcompartiment, maar de inhoud is zo schoon als maar kan zijn. Geen roest of andere verontreinigingen in het koelsysteem. Waaruit trek je de conclusie dat die er wel zijn? Ik wil ook wel een foto'tje maken van de inhoud van het reservoir als je daar zin in hebt?
    nero said:

Maar hoe kom je erbij dat die lekt? Alks je nog niet weet waar ie zit of hoe hij eruit ziet?
    Kan ook je filter of leidingen zijn die lekken!!!

Goed opgelet Nero! De verklaring staat boven.
    Overigens ga ik volgende week dus voor een onderhoudsbeurt naar een bevriende Opelmonteur en ik hoop dat hij wel zijn handen vies durft te maken aan de brandstofpomp. Maar als ik zo hoor dat zelfs jij, onze PPOmpengoeroe liever niet aan deze pompen werkt, dan vrees ik het ergste.
    nero said:

Ps. Je koeltroep (vloeistof kan je het niet meer noemen) moet je dringend toch eens verversen!
    Hoe kan het toch zover komen :shock: :?

Nogmaals veel dank voor al die lieve complimentjes :)
    Ter info: de auto wordt netjes iedere 15.000 km onderhouden door een pro (niet mijzelf dus).

Terug op het onderwerp; vandaag heb ik de verhouding teruggebracht tot ongeveer 5% slaolie en 95% diesel en daarmee lekt hij nog maar een heel klein beetje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat de pomp altijd al een beetje heeft gelekt. De koude start ging immers altijd al moeizaam: aanslaan en meteen weer afslaan, 10 sec extra voorgloeien om hem toch aan de praat te krijgen, 10 sec onregelmatig stationair draaien. De warme start ging nog veel beroerder: 10 sec doorstarten voor hij met een zwarte wolk aansloeg. Misschien dat door een langzaam lekkende brandstofpomp bij een warme motor de pomp droog kwam te staan en deze problemen veroorzaakte? Want met 50/50% verhouding startte hij warm als een zonnetje, met 1 omwenteling van de motor. Of slaat deze theorie nergens op? :?
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    heeft die monteur ook goed gecontroleerd of er geen schade aan de motor was? kleppen en zo kunnen er een aardige tik van krijgen! op zich redelijk zeldzaam dat die riem breekt als je steeds op tijd je beurten doet.
    de auto was van '96, hoeveel km staat er op het blok? gezien de problemen die je beschrijft is het tijd om het blok eens goed te bekijken. compressie test en verstuivers, eventueel je gloeikaarsen. als hij de gemiddelde diesel-km's heeft gemaakt zal je nu toch tegen de 400- a 500-dkm zitten, beetje normale slijtage is dan wel te verwachten.
    edited March 2007
    Martijn said:

heeft die monteur ook goed gecontroleerd of er geen schade aan de motor was? kleppen en zo kunnen er een aardige tik van krijgen! op zich redelijk zeldzaam dat die riem breekt als je steeds op tijd je beurten doet.
    de auto was van '96, hoeveel km staat er op het blok? gezien de problemen die je beschrijft is het tijd om het blok eens goed te bekijken. compressie test en verstuivers, eventueel je gloeikaarsen. als hij de gemiddelde diesel-km's heeft gemaakt zal je nu toch tegen de 400- a 500-dkm zitten, beetje normale slijtage is dan wel te verwachten.

De auto heeft inmiddels 375.000 km gereden en de riem brak tijdens het starten (vermoed ik), want bij het wegrijden werkte de stuurbekrachtiging niet meer en ben ik gaan kijken wat er aan de hand was. De kleppen worden toch niet aangestuurd via de multiriem? Zover ik heb kunnen zien worden de dynamo, de brandstofpomp en de waterpomp aangedreven erdoor. Dat de riem vervangen moest worden was al 2 beurten geleden (= 8 maanden) bekend, alleen niet gebeurd door samenloop van omstandigheden (eerste keer riem niet op voorraad, tweede keer verkeerde riem besteld).

De verstuivers en gloeikaarsen zijn 2 jaar geleden vervangen in een poging om het starten te verbeteren, helaas zonder resultaat. Compressieverlies is natuurlijk een mogelijkheid, maar hij draait als een zonnetje en start bij een 50/50-mix warm ook uitstekend.
    edited March 2007
    Misschien heeft de pomp er toch iets mee te maken? Als ze het lek gedicht hebben, vraag dan ook eens of ze de afstelling controleren? (zou ik toch doen)... Na zoveel km's zou het wel eens kunnen dat er 't één en 't ander moet bijgeregeld worden, niet?

Grtz
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    De riem was echt in beroerde staat. Gebarsten tot en met en rafelig. De zware plantaardige olie in de pomp is waarschijnlijk de druppel geweest. Ik vind 375.000 km overigens wel een heel autoleven. Als ik met deze nieuwe riem weer 375.000 km kan rijden ben ik blij. Ik ga voor de 1.000.000 km :-)

Ik weet eerlijk gezegd niet of de apparaten e.d. nog gecontroleerd zijn. De rollers zijn 3 jaar geleden vervangen. De waterpomp vorige zomer.
    edited March 2007
    atjong said:

De zware plantaardige olie in de pomp is waarschijnlijk de druppel geweest.

De pomp wordt door de distributieriem aangedreven, heeft dus niks met deze riem te maken lijkt me.
    Maar dat zo'n riem versleten is na 370.000km is niet meer dan normaal. Hoeveel auto's heb ik al niet piepend en krijsend voorbij horen rijden...
    Grtz
    edited March 2007
    Ik heb hem sinds 180.000, dus heb in ieder geval al bijna 2 ton erbij gezet op deze zelfde riem. Of hij daarvoor ooit vernieuwd is weet ik niet.

Hier nog 2 foto's van het lekkende deel van de pomp, helaas niet zo heel duidelijk.
    image

image
    nero said:

Voorts: Die pomp is een VP-pomp van bosch. Zeer bekend om z'n gevoeligheid en gaat zo al vaak stuk .
    En enkel op diesel lekken ze al behoorlijk vaak en laat de elektronica ja vaak in de steek.

Nero, heb ik nu de 'Lucas' onder de Boschpompen te pakken? Ik dacht dat Boschpompen zo goed waren, maar aan jouw verhaal te horen zijn er veel problemen met de VP-pomp.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Hallo Arne,

Hmmm....ik wilde zeker niet TE kort door de bocht klinken hoor. Maar goede verzorging van de motor blijft bij mij een stokpaardje :wink: :wink:

Nu, wat je pomp betreft.
    De vp pomp is een goede pomp qua mechanisch gedeelte. Enkel het bovenstuk (elektrisch gedeelte in 2 dekselniveau's) is gevoelig aan storing en lekkages.
    Op de foto's is het niet duidelijk genoeg. Ik zou de pomp een afstomen met een hogedrukreiniger (leifst met warm water) en dan goed kijken waar ie net lekt. Het lijkt me zeker dat het de deksels zijn, maar welk deksel is van groot belang, vooral voor de portemonnéé !!!
    Is het enkel het bovenste deksel, dan is dit maar een klein kunstje om te openen en nieuwe O-ring te steken.
    Gashendel kan niet, want die is er niet! :wink:
    Drukken in deze pomp lopen echt zeer hoog op, daarom oppassen met te hoge hoeveelheid ppo, tenzij die zeer goed voorverwarmd is.
    Drukken gaan makkelijk over de 800 BAR !!!!!!!!!!!!!!!!!

Groeten,
    Nero
    edited March 2007
    Nu na 2 dagen vrijwel 100 diesel rijden merk ik dat de pomp nauwelijks meer lekt. Ik heb mijn best gedaan om de pomp af te spuiten met warm water, maar op de foto's zie ik dat dat niet zo grondig gebeurd is. Het is lastig om met het spuitpistool ver de motorruimte in te komen en vooral ook erg donker :-) Voor de foto's heb ik de accu verwijderd om wat meer ruimte te hebben.

Hier 3 foto's van de linkervoorkant van de pomp (gezien vanuit de bestuurder), steeds een stukje verder omlaag:
    image

image

image

Hier een foto van de linkerachterkant van de pomp. Aan de viezigheid onder het bovenste deksel te zien lijkt dit me de veroorzaker:
    image

Van deze ben ik niet zeker wat ik nu precies zie :-)
    image

Edit: Ik moet erbij vermelden dat ik na het afspuiten van de pomp 10 minuten met 100 km/h in de 2e versnelling heb gereden op de snelweg om alles goed warm te krijgen en de pomp flink te belasten in de hoop dat het duidelijk zou worden waar die lekt, maar op de foto's is daar niks van te zien. Wat is jullie advies? Als ie toch niet lekt op diesel, kan ik er dan vanuit gaan dat ie ook niet lekt op PPO van 70 graden? Uit de sticky van Peus blijkt dat de viscositeit daarvan alsnog 3 keer zo hoog is als van diesel, wat ongeveer overeenkomt met een mix van 50% ZBO en 50% diesel wat bij deze pomp waarschijnlijk tot lekken heeft geleid. Ik kwam er overigens pas achter toen ik de verhouding opvoerde tot 80/20. Of is het misschien goed om de test opnieuw uit te voeren, maar dan de pomp beter schoon te maken (misschien met de hand) en hem wel een 50% mix te voeren omdat dan duidelijker wordt waar het probleem optreedt?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ik zou toch nog eens goed schoonmaken en dan nog eens kijken waar de viezigheid vandaan komt. Alles wat echt zwart is zit er al een hele tijd, dus daar kun je weinig mee.
    edited April 2007
    atjong said:

...van de pomp 10 minuten met 100 km/h in de 2e versnelling heb gereden op de snelweg...

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    pjotter said:

dat kan toch met een 6 cilinder.dacht ik, of niet,

Het is een automaat met slechts 4 versnellingen. Bij 100 in z'n 2e maakt ie ongeveer 4600 toeren. Het rode gebied begint bij 5000 toeren. Ik wist geen andere manier om de pomp zwaar te belasten. Nog andere suggesties?
    pjotter said:

dat zal t wel niet worden

Dat verwacht ik ook niet, maar doe wel mijn best om de auto zo lang mogelijk te blijven onderhouden. Hij rijdt nu na 11 jaar voor mij nog als nieuw :-)
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Wie kan me vertellen hoe ik de plantaardige olie van mijn autolak af krijg? Dat wat er gelekt heeft is kennelijk tegen de snelweg aangeslagen en heeft de onderkant en achterkant van de auto geraakt. Nu zit er achter een waas op de auto die niet weg te boenen valt. Op de achterruit krijg ik het nog wel weg, maar op de lak niet :?
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited April 2007
    goeiemorgen,

hier http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1791&highlight=schoonmaken kun je lezen hoe je die aangekoekte olie verwijderd.
    edited April 2007
    Marijn, bedankt :-)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Gewoon een willekeurige ontvetter halen. Zelfs die van de action doet het prima :P
    edited April 2007
    Waar maak je de frietketel mee schoon? :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    soapwater said:

Waar maak je de frietketel mee schoon? :wink:

die steken wij in de afwasmachine :), véél succes :lol: :lol:

ik zou goed uitkijken waarmee je de boel kuist, want een beschadigde lak is even lullig als een hoop olie tegen de flank...

ik heb het destijds gewoon met wat dreft en het gele kantje van de afwasspons geduldig afgekuist :) :wink:
  • edited April 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    pjotter said:

Tjorque said:

[ik heb het destijds gewoon met wat dreft en het gele kantje van de afwasspons geduldig afgekuist :) :wink:

.

ik destijds jif en de groene kant van de schuurspons :shock: :lol:
    zo heeft mijn zusje de hele motorkap een beetje verneukt :)
    De vliegen gingen er wat moeilijk af :lol:

Gelukkig heeft onze auto hier en daar een schram en een deuk, zoals het elke échte franse auto betaamd :lol: :lol:
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Ik ben net terug van de onderhoudsbeurt. De monteur heeft geen lekken kunnen constateren! Er zat nog wel wat motorolie onderop de motor, maar niet genoeg om er zorgen over te maken. Hij heeft de onderkant van de auto schoongemaakt, want die zat flink onder de plantenolie. Ik had na de lekkage het percentage PPO teruggebracht van 80 tot vrijwel 0 en daarmee was het lekken gestopt. Tank halfleeg gereden en weer aangelengd tot een 33:67-mix van slaolie:diesel en ook daarmee geen echte lekkage meer kunnen ontdekken. Blij dat de monteur hetzelfde oordeel had.

Hij heeft nog het brandstoffilter gecontroleerd (na 3000 km op 50% ppo) en dat zag er normaal uit, dus die is niet vervangen. De motorolie was volgens heb wel 'drabberig', waarschijnlijk door de slaolie. De geur van (minder goed) verbrande PPO onder de auto was duidelijk aanwezig. Verder ben ik nog wat wijzer geworden over wat nu precies waar zit in de motorruimte, een nuttige avond. De brandstofopvoerpomp zit in de brandstoftank; apart.

Nu ben ik erg blij en kan ik verder gaan met de plannen voor ombouw :P :P :P. 100% PPO is het doel. In 2 stappen; eerst een warmtewisselaar (1-tank oplossing) en later een volledig 2-tank oplossing als stap 1 naar behoren werkt.

Allen: bedankt voor het meedenken in dit topic!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2007
    Atjong,

Je schrijft, dat de motorolie nogal drabberig was. door de plantenolie. Als dat echt zo is, is dat een slecht teken: plantaardige olie komt dan langs de cilinderwand in je carter. Dat kan alleen als je zuiger- of schraapveren versleten zijn. Controlemogelijkheid: meet het oliepeil, rijdt 1000 km en kijk daarna of het oliepeil is gestegen. Als dat zo is, komt er inderdaar PPO in je carter. Remedie: motorrevisie, andere motor, andere auto.
    Bij uitsluitend rijden op diesel zul je de lekkage langs de cilinderwant niet goed opmerken: de diesel in het carter verdamtpt en wordt weer verbrand.

Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    De olie is "drabberig". Maar heb jij dat zelf gezien? Mss wil die monteur je een oor aannaaien omdat jij iets doet wat hij niet durft: rijden op PPO!
    Van de andere kant: ik had 1,5 jaar geleden een stijgend oliepijl. Daarom ben ik zo snel mogelijk overgestapt op 2-tank, zodoende kan ik op PPO overschakelen bij HETE motor. Ik denk dat vooral bij koude motor (dus ook bij het starten) De PPO in het mengsel zo slecht verbrand dat hij doorsijpelt naar het carter.
    E.e.a. ligt aan de zuigerveren; die zullen bij mij wel flut zijn.
    iig: hou ZELF je oliepeil in de gaten.
    edited April 2007
    Niek said:

Je schrijft, dat de motorolie nogal drabberig was. door de plantenolie. Als dat echt zo is, is dat een slecht teken: plantaardige olie komt dan langs de cilinderwand in je carter. Dat kan alleen als je zuiger- of schraapveren versleten zijn. Controlemogelijkheid: meet het oliepeil, rijdt 1000 km en kijk daarna of het oliepeil is gestegen. Als dat zo is, komt er inderdaar PPO in je carter. Remedie: motorrevisie, andere motor, andere auto.

Ik hou al rekening met de mogelijkheid van toenemend compressieverlies. Toch draait de motor vanaf 10 sec na het starten als een zonnetje en is er voor mij weinig dat verraad dat ie al 11 jaar oud is.
    Carlo said:

De olie is "drabberig". Maar heb jij dat zelf gezien? Mss wil die monteur je een oor aannaaien omdat jij iets doet wat hij niet durft: rijden op PPO!
    Van de andere kant: ik had 1,5 jaar geleden een stijgend oliepijl. Daarom ben ik zo snel mogelijk overgestapt op 2-tank, zodoende kan ik op PPO overschakelen bij HETE motor. Ik denk dat vooral bij koude motor (dus ook bij het starten) De PPO in het mengsel zo slecht verbrand dat hij doorsijpelt naar het carter.
    E.e.a. ligt aan de zuigerveren; die zullen bij mij wel flut zijn.
    iig: hou ZELF je oliepeil in de gaten.

Ik heb het zelf niet gezien, maar de monteur is familie dus ik vertrouw hem blind 8). Ik denk dat mijn 80%-experimenten ook wel bijgedragen hebben aan de vuile motorolie. Ik zal wat vaker gaan peilen; ik heb 2 weken geleden nog een liter 10w40 bij moeten gooien.
Sign In or Register to comment.