Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Schema ombouw in orde?

atjongatjong PPO Addict
edited April 2007 in Algemene Techniek
Ten behoeve van iemand die voor mij mogelijk de ombouw gaat uitvoeren heb ik een totaalplaatje gemaakt voor een 2-tanksysteem. Willen jullie controleren of dit plaatje klopt? Met name over de volgorde van brandstoffilter en brandstofpomp en van de waterpomp en radiateur ben ik niet zo zeker. Het gaat overigens om een Opel Omega 2.5 TD uit 1996.
image

Comments

• SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited March 2007
    Lijkt goed maar toch een paar opmerkingen:

Laat je filter na je driewegklep vervallen en zet je driewegklep zo dicht mogelijk op je pomp

Zet een voorverwarmd sla-oliefilter (bijvoorbeeld renault express, zie advertentie van Tim) voor je ww die je verwarmd met de retour koelwater.
    Gebruik je standaard dieselfilter (ik neem aan dat je dit in je motorruimte hebt) voor je dieseltankje.

Zet direcht achter de pomp een tweede driewegklep zodat je de retour ook kan sturen: slaolie naar je slaolietank en diesel naar je diesel tank.

Wil je plug-and-play? koop een "all-in-one" setje via ebay.de. Tik zoekwoord pöl in, en er gaat een wereld voor je open. ....
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    AT Jong,

Over je koelwater zou ik me niet druk maken. Je ziet als het goed is 2 slangen door het schutbord gaan, naar de interieur verwarming. Hier zet je de T-stukken. De slang die het eerst, na de koude start, warm wordt is de aanvoer. Je hebt ook de stroming in de WW van koelwater en ppo gelijk lopen. Deze kan beter tegenstrooms.

Mbt tot je schema: Ik zie maar één 3-weg klep? Dus op diesel gaat je retour ook naar de ppo tank? Dit lijkt me ongunstig.

Ik zou de kleppen, om spoeltijd zo kort mogelijk te houden, ook vlak voor en na de IP (Inspuit pomp) te doen. In jou schema moet je bij het omschakelen altijd je filter leegrijden. Duurt veel langer.

Verder mooi schema!

Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited March 2007
    AtJong,
    Met wat voor programma heb je dat mooie schema gemaakt.
    Dank, Douwe
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ik raad toch 2 brandstoffilters aan!
    1 voor diesel, 1 voor PPo.
    De 3-wegklep zet je NA de Brandstoffilters. Net voor de pomp.
    En inderdaad een 2de klep voor je retour, anders kan je ppo tank overlopen!

Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited March 2007
    [quote=Dappere Douwe]AtJong,
    Met wat voor programma heb je dat mooie schema gemaakt.
    Dank, Douwe

@Douwe, het enige dat ik ter beschikking heb: een hele oude versie van Paint Shop Pro. Een bitmaptekenprogramma dus, niks bijzonders. En een emmertje vrije tijd.

Dank voor jullie info. Ik ga z.s.m. een nieuwe tekening maken met 2 magneetkleppen, een filter voor de PPO en de kleppen vlak voor en na de brandstofpomp.

(edit 29-03-2007) Info over lekkende pomp verplaatst naar apart onderwerp.

En wat is dit deze grote zwarte trommel rechtsachter op de overzichtfoto:
    image
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    die laatste is het vacuum membraam, dat dient voor de rembekrachtiging, dacht ik :lol:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    met je remmen moet je niet spelen.
    Laten zijn zou ik zeggen.

Groeten,
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    nero said:

met je remmen moet je niet spelen.
    Laten zijn zou ik zeggen.

Groeten,
    Nero

héhé idd, leuk voor de foto, maar verder handjes af :)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Joh..remmen heb je op een auto niet nodig toch ;)
    edited March 2007
    AtJong,
    Ik moet/mag ook nog een schema inleveren en ga het met Paint shop proberen. Heb gister Visio aangeboden gekregen maar ja........ hele uitzoekerij. Wat je zei:"Een emmertje vol" mag wel een badkuip worden :)
    Douwe
    edited March 2007
    [quote=Dappere Douwe]AtJong,
    Ik moet/mag ook nog een schema inleveren en ga het met Paint shop proberen. Heb gister Visio aangeboden gekregen maar ja........ hele uitzoekerij. Wat je zei:"Een emmertje vol" mag wel een badkuip worden :)
    Douwe

Laat je niet gek maken door de mooie kleurtjes in het schema. Ik had liever ook Visio of iets dergelijk gebruikt, want daar kun je dingen nog in verplaatsen. Met Paint Shop Pro gaat dat moeizaam. Succes!
    edited March 2007
    atjong,
    Lukt inderdaad met paint shop. Ga nu eerst weekendje weg zonder zoon van 7,5 en dan weer verder. Dank voor de tip. He is leuk werk. Alleen moet ik nog uitvogelen hoe ik er tekst bij zet want de tekst wist de onderdelen :cry: Dan moet de tekening nog op het forum en moet ik mijn eigen verhaal/lijntje gaan opzetten.
    Douwe.
    edited April 2007
    Back on topic.
    Ik heb geprobeerd een compleet plaatje te maken voor mijn ombouw, inclusief elektra. Willen jullie kijken of ik geen rare fouten maak? Het doel is om via een bimetaalschakelaar automatisch over te schakelen als de temperatuur van de ppo hoog genoeg is en aan het eind van de rit te kunnen spoelen.

image

Ik hem me nog niet georienteerd op een KGR. Dat volgt na de ombouw.
    Ik ben niet zo ervaren op het gebied van voertuig-elektra. Heb ik de relais goed geplaatst? :?

PS: Ik zie dat ik vergeten ben de brandstoffilter van de dinotank te tekenen :roll:.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    AT Jong,

Je inline filter bij de pomp moet vóór de pomp. Ik zou je ppo "aan" bimetaal op 75 of 70 zetten. 85 graden duurt lang en is niet nodig.

Ook je elektrische verwarming zou ik, of tussen de 3-weg klep en pomp zetten (maar dan spoel je iets langer) of vlak voor de drieweg klep. Dat is een keus. Niet voor het filter, anders verwarm je die, en niet de eerste koude ppo voor de IP.

Ik ben van mening dat je met een 2-tank systeem geen elektrische verwarming nodig hebt, maar daar verschillen de meningen nogal over.

Je elektrisch klopt volgens mij wel, je moet er wel rekening mee houden dat je, bij korte ritten, als je hem op ppo laat staan, hij steeds weer spoelt totdat ie weer 85 graden is.

Edit: Die bimetaal bij de elektrische verwarming gaat uit bij 75 graden. Dan staat ie nog niet op ppo. Die wil je schakelen bij 85 graden. Dus in deze situatie gaat de ppo nooit aan. Zet die 85 graden bimetaal op je koelwater :arrow: klaar.

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    Tim said:

Ik zou je ppo "aan" bimetaal op 75 of 70 zetten. 85 graden duurt lang en is niet nodig.

Handige praktijktip, thanks!
    Is er overigens wel iets in te stellen aan een bi-metaalschakelaar?

Ook je elektrische verwarming zou ik, of tussen de 3-weg klep en pomp zetten (maar dan spoel je iets langer) of vlak voor de drieweg klep. Dat is een keus. Niet voor het filter, anders verwarm je die, en niet de eerste koude ppo voor de IP.

Je hebt helemaal gelijk :oops:. Ik zet het brandstoffilter voor de ww.

Je elektrisch klopt volgens mij wel, je moet er wel rekening mee houden dat je, bij korte ritten, als je hem op ppo laat staan, hij steeds weer spoelt totdat ie weer 85 graden is.

Ja, ook dat is een keuze. Ik gok erop dat ie bij een warme motor snel weer op die 70 (ipv 85) staat.

Edit: Die bimetaal bij de elektrische verwarming gaat uit bij 75 graden. Dan staat ie nog niet op ppo. Die wil je schakelen bij 85 graden. Dus in deze situatie gaat de ppo nooit aan. Zet die 85 graden bimetaal op je koelwater :arrow: klaar.

Als die bi-metaal schakelaar op 70 graden zou werken en op de elektrische verwarming blijft staan, zou het probleem opgelost zijn. Als ik hem op de ww zet, gaan de kleppen pas open als de ww warm genoeg is en dat is later dan de elektrische verwarming.
Sign In or Register to comment.