Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

C5 hdi op ppo

Bett PPO Newbie
edited September 2007 in Citroën/Peugeot
geachte lezers,

Gisteren mijn C5 opgehaald, er is een Elsbettset ingebouwd. De motor loopt goed zowel op ppo als op diesel. Echter onder de auto zit een pompje voor de diesel en die tikt als een gek (je hoort hem dus behoorlijk). Als de auto op ppo rijdt hoor je hem niet maar zodra er is omgeschakeld op diesel (om de koude start mogelijk te maken) hoor je hem weer. De eigenaar van het ombouwbedrijf wist mij vandaag te vertellen dat dit een pompje is (blauw blokje van ong 5 cm vierkant) echter de monteur is er maandag weer. Ik moet binnenkort dus even terug, maar weet iemand van jullie hier iets over te zeggen? Ik wil dit weekend graag even zorgeloos cruisen. Ik hoor het graag.

Groeten Erik (forumnaam Bett van Elsbett :lol: )
«1

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Bett,

Als je een mooie reportage maakt van je ombouw, heb ik wel een antwoord voor je :wink:

Tim
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ik ben geen techneut, maar is er gebruik gemaakt van een trillingsrubber bij de bevestiging?
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Een reportage zit er niet meer in. Ik heb wel gevraagd of ze digitale foto's wilden maken maar waarschijnlijk is de monteur te zeer opgeslokt geweest door de ombouw zelf. Het was nl de eerste keer dat hij een 2 tank systeem inbouwde en het duurde langer dan gepland. Ook ik ben geen techneut, ik kan alles aanwijzen en zeggen wat het is en wat het doet maar ik zie mezelf het niet "maken" in deze tak van sport. Ik ben dus een zgn passieve inbouwer. Dwz auto inleveren, monteur sleutelt, ik betaal en rijd weg. Wat betreft een trillingsrubber (Ruud), ik denk dat je net zoiets bedoelt als een ophangrubber van de uitlaat? Dat is m.i. niet aan de hand het is echt een mechanische tik (repeterend) en komt uit het blauwe blokje onder de auto (ik heb met m'n oor ernaast gelegen!). Ik klaag nu niet hoor en geef de monteur natuurlijk een kans maar als iemand iets weet dan graag. Net weer effe gereden en op PPO echt een naaimachientje :D en een zeer milde frituurlucht vanuit de uitlaat :shock:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Bei www.poelheizer.de schrijft de schrijver: (aus dem BMW habe ich sie wegen ihres Geknatters verbannt). Dat duidt dus op een knetterende/tikkende pomp.
    mss is het normaal.
    edited March 2007
    Jammer,

Het is ongetwijfelt je dino opvoerpomp. Het klopt ook als je omschakelt dat je hem niet meer hoort, hij is dan immers uit. Sommige pompen tikken inderdaad, die van mij ook. Met de motor aan hoor je hem niet. Diesel is dunner, dus zal hij harder/sneller tikken.

Ik denk dat ie wellicht aan een stuk blik oid bevestigd is, die het "tikken" versterkt. Monteer je hem op een hard stuk van de auto, dan zal ie vanzelf al minder hoorbaar zijn. Even de eventuele trillingsdemper buiten beschouwing gelaten. Wat ook nog kan, is dat er nog wat lucht in de pomp zit, altijd mogelijk na een ombouw :wink: waardoor de tik harder is dan ie zou moeten zijn.

Hoor je hem ook in de auto tijdens het rijden (op dino)?

Tim
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Tim,

Ik denk dat je de vinger op de zere plek legt, een lichte tik zou ik geen probleem vinden maar dit is hard (men kijkt op! terwijl ik langsrijd)Met de motor aan hoor ik hem wel, niet te missen dat geluid. Ik hoor het in de auto. Ik denk dat de pomp aan een hard stuk in de auto is bevestigd nl langs de kokerbalk. Lucht in het systeem lijkt me een optie, daar heb ik ze (monteur en collega's) ook over horen praten. Zo klinkt het volgens mij ook. Is dat lastig te verwijderen? en is doorrijden met lucht in het dinosysteem schadelijk voor de motor? Ik hou de posts in de smiezen alvast bedankt!

Groeten,

Erik (alias Bett........maar die naam zorgde geloof ik voor wat verwarring :wink: )
    edited March 2007
    Erik,

Ik ken de basis van motoren een beetje, bij een gewone diesel is een paar belletjes lucht geen probleem. Sommige diesels stotteren even, mijn Saxo blijft rustig lopen als er wat lucht bij zit. Je ziet het mooi retour tank gaan, bij bv een filterwissel.

Of het bij een commonrial (HDI) ook gevolgen kan hebben, weet ik niet. Ik denk dat de elektronica er dan wel voor meldt, zodat er in ieder geval een lampje gaat branden. Er hij loopt verder goed begrijp ik.

Langs de koker zou goed moeten zijn, dat zijn toch de harde plekken onder de auto. Lucht uit en opvoerpomp halen is makkelijk, losschroeven (leidingen laten zitten) en de pomp ondersteboven, langszij, opnieuw ondersteboeven etc houden, terwijl de motor loopt (en de pomp dus ook).

Maar goed, ik zou niets doen, en rustig wachten wat de ombouwen te melden heeft, zal vast goedkomen.

Tim
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Bedankt voor je antwoord. Ik maak me nog geen zorgen, 't is alleen een rotgeluid. Er brandt nog nix in de displays gelukkig, de C5 's houden wel van een beetje paniek zaaien :wink: Maandag even contacten met de monteur.... maar nu weet ik dankzij de reacties wel waar ik over praat :D
    Bedankt voor de reacties en goed weekend verder.

Erik
    edited March 2007
    Hahah,

Niet alleen de C5..... M"n maatje is al bijna 15 jaar citroen monteur. Kerstbomen zijn het volgens hem :lol:

Tim
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Niet overdrijven.............................. :roll: Hiervoor een Xantia, je leert ze wel negeren of om/af te leiden. Maar 't rijdt super (ppo in dit geval).

Groeten,

Erik
    edited March 2007

Ook ik ben geen techneut, ik kan alles aanwijzen en zeggen wat het is

Dat is ook het enige wat nodig is voor een leuke foto reportage 8)

Tim
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    blokje van 5x5.....kan maar 1 ding wezen, nl. een relais....en dan klopt het tikken ook wel....

Ed :idea:
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Ik heb tel.contact gehad met de monteur. Het tikken wordt veroorzaakt door een magneetklep en het is normaal dat ie tikt. Zoals Ruud S al aangaf hangt het geheel bewust in de rubbers omdat dit geluid vooraf bekend is. Het kan geen kwaad maar de monteur gaat erover denken hoe hij het geluid kan indammen (inkapselen?). Hij moet er nog even over na denken. Wat voor mij belangrijk is om te weten is dat het zo "hoort".
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Carlo said:

Bei www.poelheizer.de schrijft de schrijver: (aus dem BMW habe ich sie wegen ihres Geknatters verbannt). Dat duidt dus op een knetterende/tikkende pomp.
    mss is het normaal.

Wat ik uit het verhaal begreep is dat de BMW eigenaar het geluid bmw onwaardig vond en hem daarom niet meer gebruikt. hij ging ook over op een 1 tanksysteem en dan heb je hem niet meer nodig??..dus hij was snel van het getik af. Een 1 tanksysteem zit er voor mij niet in ...maar zouden er geen betere pompjes bestaan :?: Iemand van jullie een :idea:

Alvast bedankt voor een evt antwoord.

Groeten,

Erik
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2007
    Misschien de verwarring even groter maken ??
    Ik denk, dat het blauwe blokje wat zo knettert een facet blue tussenpompje is. Ik heb dat ding ook, om de dieselpomp te ondersteunen als de APO wat aan de dikke kant is. Voordat ik een verwarmde tank had, had ik hem echt nodig: scheelt zo 10 km/uur in de topsnelheid.
    Echter bij het starten op diesel heb je hem dus niet nodig. Vreemd is, dat het pomje in de aanvoerleiding voor diesel is gezet. Daar zou je hem juist niet nodig hebben.
    Verder ervaring: zodra je het pompje niet meer hoort tikken en hij staat wel aan, dan moet hij er zwaar aan trekken. Voor mij was dat het signaal om het brandstoffilter te vervangen.
    Niek
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Niek bedankt voor je antwoord. Nu ben ik niet de grootste techneut die hier rondloopt maar voor mezelf had ik beredeneerd dat dat pompje in de dieselaanvoer zit. Het zit nl tussen de tank en de motor in het midden onder de auto. Mij is verteld dat ik voor thuiskomst de schakelaar op diesel moet zetten zodat als ik de volgende dag vetrek de auto op diesel start. Meteen na het starten de schakelaar op ppo zetten en dan bepaalt het systeem zelf wanneer de tijd rijp is om over te schakelen. Wanneer welk pompje aangaat.....ik heb er denk ik geen invloed op. Als ik het niet goed begrepen heb zeg het aub. Zojuist heb ik even een proefritje gemaakt, de auto startte niet lekker (niet lang genoeg op diesel gereden?), na een beetje doorstarten liep de motor(met de bijbehorende tik uit het pompje)Binnen 10 minuten liep ie mooi op PPO(tik weg). Op een P. plaats even uitgestapt om van de rustige dieselbrom te genieten even het schakelaartje omgezet en ja hoor hij tikt weer. Het viel me nu op dat het dieseltankje vrij leeg was :shock: Ik heb hem vrijdag nog volgegooid en nadien 250 km gereden, meestal op PPO. Waar blijft al die diesel? Even in de gaten houden (geen vlekken op P.plaats) Nu met tjokvolle dieseltank en 3/4 volle ppo tank zet ik de schakelaar 8 minuten voor thuiskomen op standje diesel. GEEN tik te horen, thuis heb ik de motor nog even stationair laten draaien en ben even gaan luisteren. Een heel lichte tik waarneembaar. Ik begrijp het nog niet temeer daar de dieseltank evenals de ppo tank door mij direct afgevuld zijn bij ingebruikname van het 2 tanksysteem. En toen tikte hij nog wel en nu niet meer. Hoe kan dat :?:
    edited March 2007
    Bett,
    Ik kan wel wat vermoedens opschrijven, maar ik ben niet bekend met een Elsbett systeem. en jouw type auto. Beste advies: stel je vragen aan de monteur, die het zaakje heeft ingebouwd. Als hij een beetje deskundig is, kan hij op alle vragen antwoord geven. Ter ondersteuning van je vraagstelling:
    1. Je hebt een tweetanksysteem met de PPO in de originele dieseltank. Zo lees ik tenminste. Het kan zijn, dat je originele pompsysteem een opvoerpomp voor diesel heeft. In dat geval moet er dus een nieuw pompje bij je hulptank gezet worden, anders komt de diesel niet uit zijn tankje. Dit zou consistent zijn met het (automatisch) omschakelen op PPO. Dan is de pomptik ook weg.
    2. Waar blijft al die diesel ?? Mogelijk heeft de monteur een systeem met een retour naar de originele dieseltank gemonteerd. Dat betekent, dat de overtollige diesel (wel door de pomp aangevoerd, maar niet gebruikt voor verbranding) wordt teruggevoerd naar de originele dieseltank en dus in de PPO terecht komt. Op zich niet zo erg, wordt je ppo lekker dun van. Behalve als je de originele tank hellemaal vol hebt zitten en lang op diesel rijd. Je ppo komt dan door de tankontluchting naar buiten.
    Vraag dus waar de retour heengaat. Het kan ook zijn, dat de retour is kortgesloten: hij blijft in een kort circuitje rondlopen.
    3. 8 minuten voor stilstand is wel heel lang. Voor mij is dat drie km, dan is het zaakje leegespoeld.
    4. Slecht starten op diesel. Vindt ik ook vreemd. Zou niet moeten.

Als je er met deze vragen niet uitkomt met je monteur, vraag dan een forumlid bij jou in de buurt om even naar je systeem te kijken of kom naar de bijeenkomst in Bierbeek.

Niek
    edited March 2007
    Niek said:

Vreemd is, dat het pomje in de aanvoerleiding voor diesel is gezet. Daar zou je hem juist niet nodig hebben.

Niek, dit is een common rail motor. Die hebben een grotere en constante flow nodig. Ze vervangen bij ombouw vaak de originele pomp door een ppo variant, en gebruiken het tweede tankje als dino tank. Daar moet dan natuurlijk ook weer een pomp op, waarbij ze dus schijnbaar zo'n facet achtig pompje gebruiken.

Dat het knetteren minder is, is dan misschien toch wat lucht geweest. Ik heb m'n pomp vandaag weer aangesloten, en die ratelde ook flink, totdat ie weer lekker vol vwo zat.

Tim
    edited March 2007
    OK Tim,

Ik moet me eigenlijk beperken tot APO. Wist niet dat het een common rail was. Ik sprong erop in, omdat ik zelf ook een tik heb. En beslist zonder lucht.

Niek
    edited March 2007
    Niek said:

Ik moet me eigenlijk beperken tot APO.

Nee, natuurlijk niet! Je vraagstelling voor Erik's monteur is goed! Mijn pomp blijft ook tikken, maar wel een erg gedempte tik.

Effe de mod modden:
    Niek said:

Wist niet dat ik zelf ook een tik heb.

:roll:

:wink:
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Bedankt voor de antwoorden/tips. Ik ga zeker naar de monteur met m'n opmerkingen maar ik moet natuurlijk wel een beetje weten waarover ik praat. Ik leer nog steeds :)

Groeten,

Erik
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    De tikkende klep is nu nog heel subtiel hoorbaar als de schakelaar op de dieselstand staat. Dus het lijkt wel of het systeem zichzelf ontlucht heeft? Ik heb echter geen kraantje/ventieltje opengezet of zou dit automatisch kunnen. Ik heb net weer even een proefritje gemaakt en het werkte zoals het zou moeten. Motor starten, loopt meteen; schakelaar op ppo en binnen 5 min op PPO. Daarna 2 km voor huis de schakelaar op diesel gezet (ik moet deze timing nog even "leren", ik wil het liefste zo laat mogelijk schakelen maar ook een soepele start) nadat de schakelaar op diesel is gezet hoor ik bij langzaam rijden/raam open een heel subtiele tik. Zo is het acceptabel :D . Ik blijf het apart vinden, wat ik nog niet gezegd heb is dat het goed ging nadat ik het dieseltankje ramvol heb getankt. Misschien heeft dat ermee te maken. So far so good........
    edited March 2007
    Erik,

Fotootje als dank? :wink:

Tim
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Ja is goed, ik ga er wel es onder liggen en een foto van onder de kap is ook wel leuk, ff kijken wanneer ik dit doe. komt goed.

Erik
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Gisteren ben ik de hele middag bij de inbouwer op bezoek geweest. Er was een blokje verkeerd om gemonteerd. Dit blokje bevat een magneetklep en heeft een onder en bovenkant en was verkeerd om gemonteerd. Dit ging niet goed, de dieseltank werd leeggetrokken en de ppo tank wilde niet leger worden :o . Nu is het blokje omgedraaid, er zijn grotere ophangrubbers bij het tikkende pompje geplaatst. De tik is veel minder geworden. Zal ook wel door de nu goed gemonteerde klep komen en de dieseltank wordt niet meer leegetrokken. In ieder geval nog niet :roll: . Volgens mij is het nu zoals het hoort.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Serieuze flater als je't mij vraagt. Dat zijn dingen die beginners voorhebben, maar je zou toch verwachten dat ze degelijke testen uitvoeren alvorens de auto weer naar de klant gaat?
    Heb je korting gevraagd? :lol:

Grtz
  • Bett PPO Newbie
    edited March 2007
    Eigenlijk zou je de auto eerst uitgebreid moeten testen...daar wordt vaak niet de tijd voor genomen. Ik heb het blokje ook gezien en je kon niet goed zien hoe dat gemonteerd moest worden. Ik neem niemand iets kwalijk, hiervan leert men weer :wink: Wel een beetje zonde van de diesel, parkeerplaats is toch wel nat :cry: en de tijd. Neemt niet weg dat ik lekker mee heb kunnen denken en lekker rond heb kunnen hangen. Terwijl de auto op de brug stond kon je mooi alles bekijken. Geen digitale camera bij me!! :oops: Jammer.
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    Nog steeds niet goed :cry: PPO tank barstensvol zonder te tanken :D . De inhoud van het dieseltankje neemt snel af :shock: . 's nie goed, denk ik. Ik heb net een mailtje gestuurd naar de inbouwer, morgen even telefonisch communiceren. Het wordt wel tijd dat het goed komt vind ik.

Een prettige zondagavond aan alle lezers...................
    edited April 2007
    Erik,

Dit is idd vragen om een goede test sessie. Gebeurt dit tijden het rijden op Dino?

Als dat zo is, dan is je aanvoer van diesel naar de IP :arrow: de retour naar de PPO tank.

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    Erik,

Dit is idd vragen om een goede test sessie. Gebeurt dit tijdens het rijden op Dino?

Als dat zo is, dan is je aanvoer van diesel naar de IP :arrow: de retour naar de PPO tank.

Cheers,
    Tim
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    Tim,

Ik neem alle adviezen maar mee naar de inbouwer. Van mij mag de Elsbett set binnenkort werken zoals bedoeld.

Je hoort het wel.

Erik
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    De auto was afgelopen maandag weer naar de inbouwer gebracht, zojuist is ie opgehaald. Ik kan het niet precies zeggen maar er was een klepje vuil waardoor het klepje niet goed bewoog. Daardoor ging er geen ppo uit m'n tank en de diesel naar de motor en naar de ppo tank. Lijkt mij een geval van pure pech. Dit is heel duidelijk uitgelegd vind ik :wink: . In ieder geval moet ie nu goed zijn en volgens mij is dat ook zo. Tevens is er olie ververst, er zit nu een olie in die door Elsbett wordt aangeraden bij PPO common railmotoren. Ik weet zo niet wat voor olie dat is maar dat hoor ik nog. Tevens hoor ik nog wat bij welke interval vervangen dient te worden. De olie hoogstwaarschijnlijk elke 10.000 km. In mijn geval elke 7 tot 8 maanden. Net als vroeger. :roll: Welnu, ik hoop dat ik hier voorlopig geen ingewikkelde vragen hoef te posten en ik zal eens kijken of ik wat plaatjes kan schieten.

Vr. gr.

Erik
    edited April 2007
    Erik,

Dat verhaal klopt wel denk ik. Elsbett gebruikt drukbelaste terugslagkleppen en dikke pompen ipv 3-weg kleppen.

En die piccies, yes yes...

Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    image
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    M'n ppo tank zit weer vol zonder dat ik getankt heb en de diesel gaat hard. Ik vermoed dat het nog niet goed is :roll: . Hopelijk kan ik bij een volgend bericht weer :lol:
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    Nu is het goed! Ik kan weer :lol: . Een "beroemde" Elsbettmonteur uit Wezep is vandaag aan het analyseren geslagen. Met succes gelukkig. Mijn eigenlijke inbouwer staarde zich blind op een evt oplossing waarna we ons afvroegen of Jaquel ëven wilde kijken. Dat even was iets langer dan even maar we zijn eruit. In de dieseltank bevond zich ijzerslijpel dat is ontstaan door het gatenboren in de tank. Dit slijpsel is in het pompje terechtgekomen en dan doet ie het niet meer. Nu is het zo dat in de werktekening wordt aangegeven dat het groffilter na het pompje wordt gemonteerd, dus als je via de tekening werkt kun je dit oplopen. Nu is er een groffilter gemonteerd voor het pompje en hoef ik niet meer bang te zijn voor vervuiling van de pomp.

Dat wou ik effe kwijt.

Groeten,

Erik
    edited April 2007
    ze boren dus gaten in je auto :shock: Dat is wat ik ten alle koste wil vermijden bij mijn ombouw...
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited April 2007
    De gaten zijn door de fabrikant van de tank erin geboord bij de productie , om de montage plaat vast te zetten waar de aansluitingen inzitten.
    Het gaat om de RVS-tank die voor de diesel gebruikt word.

Een paar kleine boorkrullen waren tussen de kleppen gekomen.

Voorheen zette Elsbett het fijn filter voor de pomp, maar daar een pomp makkelijker kan duwen dan zuigen hebben ze er voor gekozen om het filter na de pomp te zetten.

Voortaan word er een grof filter meegeleverd om ook de pomp te beschermen.

het probleem was moelijkt te vinden: hij pomte wel , maar pompte niet.

gaten boren in auto? liever niet , maar soms ontkom je er niet aan.

goed behandelen en beschermen nadien.
  • Bett PPO Newbie
    edited April 2007
    Ik bedoelde natuurlijk het gaten boren in de rvs dieseltank met als doel een ingang en uitgang voor de diesel te creëren. De monteur legt het natuurlijk beter uit dan ik.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited April 2007
    Ik boor met plezier en zonder wroeging gaten in mijn bak. Waarom ook niet?? 8)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Bacchus said:

Ik boor met plezier en zonder wroeging gaten in mijn bak. Waarom ook niet?? 8)

Natuurlijk :) Waarom ook niet, elke gram minder is er een :)
    edited April 2007
    [quote=PPO-Systems]De gaten zijn door de fabrikant van de tank erin geboord bij de productieIk zou toch deze heren eens bij het oor pakken. IJzerslijpsel hoort niet in een tank, zeker niet in een brandstoftank. Je bewerkt het plaatwerk, maakt het schoon, pikt het vast. Dan backing gas en aflassen. Dan heb geen slijpsel, geen koolvorming!

Ik zou dus een paar vragen gaan stellen bij de tankbouwer, dit lijkt me niet de kwaliteit die jullie nastreven.

@Bett: Fijn dat het opgelost is. Heb al eerder goeie verhalen gehoord over de after sales van deze heren.

Cheers,
    Tim
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited April 2007
    @Tim, Je hebt gelijk, er is ook al een mail onderweg naar Italie waar de tank bouwer :wink:

maar het risiko dat tijdens het tanken iets in de tank verdwijnd wat er niet in hoord , zand b.v., is nog veel groter.

daarom wil ik een oplossing die altijd zekerheid bied, een groffilter voor de pomp dus.
    edited May 2007
    WAAR BLIJVEN DIE FOTOOOOSSSS?? :o :x :x :x

:roll: Grtz
  • groene i PPO Wannabe
    edited August 2007
    Maar niet wat jullie willen zien.
    Mijn Transporter werd ingeleverd toen Erik's C5 bijna klaar was.
    Anyway, ik denk dat Erik geen problemen meer heeft en dus niet meer op het forum kijkt. Maar ik wil graag horen dat hij geen problemen heeft want mijn volgende bussie mag een HDI worden. De VW rijdt lekker maar hij rookt en stinkt. En dat doen alle TDI's zie ik, ook de allernieuwste, althans roken dan. Zal misschien met roetfilters minder worden maar PSA diesels zijn al jaren de veel nettere heren in het verkeer wat roken betreft. En dat verplichte 2 tank systeem (Elsbett) heeft ook een voordeel: in de bebouwde kom valt niemand flauw als je met een koude motor tussen de fietsers rijdt.
    Overigens moet de Transporter T5 van Elsbett ook een 2 tank systeem maar volgens de Duitse monteur zijn ze bezig met 1 tank. Wolf heeft dat al (Solar Oil) maar dat is erg duur.
    Enfin, ik wilde vooral kwijt dat ik teleurgesteld ben in de rook en stank van mijn TDI, na 15000 km. op PPO (155000 op diesel) zal hij toch wel eens schoongebrand zijn?

image
  • Bett PPO Newbie
    edited September 2007
    Toch nog een foto van mijn auto gepost. Bedankt groene i. Vervelend voor je dat je T4 niet lekker op ppo loopt. Mijn Hdi heeft nu ongeveer 12000 na de ombouw gereden. De laatste tijd ook veel op diesel ivm vakantie enzo. Net (voor de prijsverhoging :shock: )weer een tank kzo gehaald en de auto rijdt er goed op. Inmiddels ben ik al een olie (die specials van biomot) en filterwissel verder (bij 10000) wel merkte ik dat de auto na deze beurt beter reed. Dus die onderhoudsintervalvervroeging (3x woordwaarde) is niet voor niets blijkbaar. Misschien is het voor jou een idee om altijd wat diesel bij de ppo te mengen. Wie weet gaat dat beter. Roken doet mijn auto niet en als de motor op kzo dtaait ruikt ie echt heerlijk.

Groeten,

Erik
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Ha die Erik, leuk van je te horen.
    Elders op dit forum valt te lezen dat de Transporter spontaan genezen is, na enige tijd volgas op de Autobahn.
    Roken doet ie vooral bij het starten (ook warm) nog steeds en stinken kan ie als de beste. Tuurlijk ruikt het veel beter dan dieseldampen (mijn collega roept altijd dat hij honger krijgt als ik achteruit steek en hij staat te kijken of alles heel blijft) maar dit zal voor veel mensen een belemmering zijn. Ik ben erg benieuwd naar jouw HDI, volgens Victor ruikt je 'm niet of nauwelijks. Jij zegt dat ie lekker ruikt dus dat zal toch iets meer zijn.
    Van die oliewissels word ik niet vrolijk, ik heb gemaild met een monteur van Elsbett maar krijg niet duidelijk waarom ook met Biomot dat zo moet. Als jouw auto beter rijdt door de verse olie dan wordt deze kennelijk dikker naar verloop van tijd. Maar misschien is er nog iets gebeurd tijdens deze beurt?
    Over de prijsverhoging heb ik ook gepost op dit forum.
    Vrgr, Daniël.
    edited September 2007
    Olie en filterwissel.
    Bedoel je brandstoffilter of oliefilter?
    Na een brandstoffffilterwissel kan hij ook een stuk beter lopen.
  • Bett PPO Newbie
    edited September 2007
    brandstof en oliefilter idd
    edited September 2007
    Bett said:

Inmiddels ben ik al een filterwissel verder (bij 10000) wel merkte ik dat de auto na deze beurt beter reed.

OK dat is dan duidelijk. Dat had dus wss met je brandstoffilter te maken dat was dicht geslibdbd..
Sign In or Register to comment.