Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filteren

henk de vito PPO Newbie
edited April 2007 in Olieen
Beste mensen, vanwege mijn werk kom ik in de horeca waar veel gebruik gemaakt wordt van de frituur.
sinds kort verkopen wij aan de cafetaria een filter voor de frituur olie.
Als mensen dit gebruiken moeten zij na enige dagen bakken toch hun olie verversen, de zuurgraad komt dan boven de 25 %.
Echter door onze filter haal je 95% val alle partikels uit de olie, dus moet er goed op gereden kunnen worden.
Ik weet inmiddels dat er meng olie soorten zijn waar bij stilstand zware delen uitzakken door de temperatuur.
maar er zijn veel palmolie soorten die dat niet hebben.

Zijn er mensen die op gebruikte plantaardige frituur olie uit een snackbar rijden, hoe zit dat met de vervuiling in die olie. Wij kunnen dat filteren tussen 170-175 graden bij de snackbar.
Ik hoor graag reacties.

Comments

• mennomenno Webmaster
    edited March 2007
    Ik heb het bericht even naar een andere categorie verplaatst waar het beter tussen past.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Henk,

Ik heb maar twee vragen:

- Foto?
    - Wat kost dat? (incl. evt. verbruiksmateriaal)

Tim
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    werkt het ook bij kamertemperaturen?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2007
    Beste Henk,
    [quote=henk de vito] sinds kort verkopen wij aan de cafetaria een filter voor de frituur olie.
    Als mensen dit gebruiken moeten zij na enige dagen bakken toch hun olie verversen, de zuurgraad komt dan boven de 25 %.
    Welke zuurgraad bedoel je nu? Er is een behoorlijk verschil tussen vrije zuren in de olie, en vrije vetzuren (FFA’s).

[quote=henk de vito]Echter door onze filter haal je 95% val alle partikels uit de olie, dus moet er goed op gereden kunnen worden.
    Partikels zijn alleen de vaste deeltjes die aan elkaar zijn gebrand of geklonterd. Die kan je met een geschikt filter er inderdaad uithalen. Maar dan ben je er nog niet, alle vervuiling die opgelost is in de olie krijg je er alleen uit door ze te wassen. Zuren krijg je zeker niet weg met een mechanisch filter, en dat levert geen verantwoorde brandstof voor een motor op.

[quote=henk de vito]Ik weet inmiddels dat er meng olie soorten zijn waar bij stilstand zware delen uitzakken door de temperatuur. maar er zijn veel palmolie soorten die dat niet hebben.
    Zwaardere delen zakken altijd uit naar beneden, een van de beste scheidingstechnieken. De temperatuur is bepalend voor de snelheid. Maar ook weer niet hoger dan een graad of 30, anders blijft de olie teveel in beweging door de warmtestroming.

Waar je spreekt over palmolie bedoel je waarschijnlijk palmvet? Dit is in de snackwereld (nog) het meest gebruikte vet. Het is een bij kamertemperatuur vaste stof. Het gaat dan ook als blokken in de frituur. Het dankt zijn populariteit aan het feit dat het lang meegaat bij hoge temperaturen. Dat komt weer omdat het een verzadigd vet is. Die zijn thermisch veel stabieler dan onverzadigde vetten. De overheid propageert wegens de gezondheidseffecten het gebruik van vloeibare frituurvetten waar o.a. wel palmolie in kan zitten. Dat is echter wel duurder dan de gekende vaste vetten.

[quote=henk de vito]Zijn er mensen die op gebruikte plantaardige frituur olie uit een snackbar rijden, hoe zit dat met de vervuiling in die olie. Wij kunnen dat filteren tussen 170-175 graden bij de snackbar.

Ja, ik onder andere. Gebruik het als bijmenging met andere oliën en vetten. De vervuiling van snackbar vet is meestal niet onaanzienlijk. Paneermeel, kruiden, eiwitten, harde dierlijke vetten, zout en de vrije zuren. Alleen filteren is absoluut ontoereikend om een acceptabele motorbrandstof te maken. Zeker niet bij die hoge temperaturen.

Ik ben ook wel benieuwd wat voor filter dit is. gebruik zelf de filtercones van ‘The Royal Line’ als voorfilter.

Groet, Cp
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Bij ons in de fabriek staat altijd een IBC1000L Palmolie die het proces verbruikt. Dit spul verzakt idd. Onderin issie stukken dikker.

Gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=henk de vito]
    Zijn er mensen die op gebruikte plantaardige frituur olie uit een snackbar rijden, hoe zit dat met de vervuiling in die olie. Wij kunnen dat filteren tussen 170-175 graden bij de snackbar.
    Ik hoor graag reacties.
    Wat wil je nou eigenlijk?
    Wil je er zelf op rijden?
    Wil je dat vet verkopen?
    Wil je ons vet filteren?
    Wil je dat filter verkopen?
    Wil je weten hoe wij filteren?

Het antwoord op het eerste gedeelte van je vraag is ja.

sinds kort hebbenwij een frutuur olie filter, hiermee kunnen snackbars hun plantaardige olie filteren tot wel 95 %. hierna kun je dit goed gebruiken in je auto.

Doe je dat zelf dan?
  • henk de vito PPO Newbie
    edited March 2007
    Martijn said:

werkt het ook bij kamertemperaturen?

nee het moet bij temperaturen tussen 170-175 graden
    edited March 2007
    Tim said:

Henk,

Ik heb maar twee vragen:

- Foto?
    - Wat kost dat? (incl. evt. verbruiksmateriaal)

Tim

kijk maar eens op www.systemfiltration.com

gr.henk
    edited March 2007
    @Chicken Power

De overheid kent een verzamelnaam de dtpg, dat zijn alle stoffen bij elkaar.
    Wij meten met een fom meter de zuurgraad in de olie onder een temperatuur van 175 graden. ik weet het verschil in zuren niet welke belangrijk zijn voor het goed lopen van een diesel motor.

Ik wil proberen olie te krijgen welke alleen voor het bakken van friet is gebruikt, dat moet eenvoediger te reinigen zijn.

voor het filter kun je kijken op www.systemfiltration.com

gr.
    henk.
    edited March 2007
    Carlo said:

[quote=henk de vito]
    Ik hoor graag reacties.

Wat wil je nou eigenlijk?
    Wil je er zelf op rijden?
    Wil je dat vet verkopen?
    Wil je ons vet filteren?
    Wil je dat filter verkopen?
    Wil je weten hoe wij filteren?

Het antwoord op het eerste gedeelte van je vraag is ja.

sinds kort hebbenwij een frutuur olie filter, hiermee kunnen snackbars hun plantaardige olie filteren tot wel 95 %. hierna kun je dit goed gebruiken in je auto.

Doe je dat zelf dan?

Ik wil proberen om er zelf op te rijden, heb een volvo 740 diesel 6 cil. uit 1986, hoe veel olie kun je bijmengen bij de diesel.

het filter verkopen wij aan de snackbar, maar mogelijk is er een link tussen diegene die filteren en die het gebruiken, ik weet niet of het afdoende gefilterd is om het te gebruiken in je tank vandaar mijn vragen,

Graag wil ik weten hoe mensen tewerk gaan en waar je op moet letten om geen problemen te krijgen.
    gr.
    henk
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Voor zover ik weet moet je koud filteren tot op 1 mu (éénduizendste milimeter). Koud filteren heeft als voordeel dat dierlijke vetten weggefilterd worden of na een tijdje bezinken verzamelen op de bodem en je ze kunt weglaten in de volgende filterstap. Dierlijke vetten daar wil je vanaf omdat hun smeltpunt hoger ligt. Anders moet je later met een verwarmde tank gaan rondrijden om de zaak vloeibaar te houden. Jouw apparaat kun je natuurlijk gebruiken om vaste deeltjes uit de olie te halen. Je moet dan weten hoe fijn dat apparaat filtert. Later dan nog koud filteren om op 1 mu te komen.
    Meestal word gefilterd in meerdere stappen, bv 100 mu, 20 mu, 10 mu, 5 mu, 1 mu. Als je gelijk begint op 1 mu raakt je filter binnen een miljardste seconde verstopt :!: :wink:
    Je moet de "olien" -sectie van dit forum maar eens doorspitten.
    letten op APO, Visboer, Filteren etc.
    De allerbovenste "filteren van gebruikte olie" moet je maar eens doorlezen.
    Suc6 Carlo

ik weet niet of het afdoende gefilterd is om het te gebruiken in je tank vandaar mijn vragen

Ik zou het niet doen...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2007
    Henk,
    Je moet wel heel erg zeker van je zaak zijn, als je de tekst onder je naam vast mee laat lopen. Aan je vraagstelling is te lezen, dat je niet (of nog niet) zeker van je zaak bent. Advies: verander je vaste tekst. Het is voor newbies en andere beginnes te verwarrend en je zou ze op een fout spoor kunnen zetten. Mijn ervaring met filteren: als je op 175 graden filtert en je gebruikt het daarna, dan stolt (sorry), kristalliseert het bij afkoelen en heb een een verstopping in je leidingen in de auto. Lees eerst het forum goed door op het onderwerp olie.
    Niek
    edited March 2007
    Wat bedoel je Niek, met de tekst onder je naam? naam weglaten, ik zal proberen de tekst aan te passen.

Weet jij een betere mannier om de gebruikte frituur olie te benutten.
    edited March 2007
    Henk,
    Er staat in je vaste tekst: "hierna kun je het in je auto gebruiken" Als dit zinnetje de waarheid is, dan natuurlijk geen bezwaar. Ik heb daar nl grote twijfels over. Heb je het zelf al eens geprobeerd ?? en hoe lang en in welke auto ??. Volgens de theorie zou het nl niet kunnen. Frietolie gefilterd op 170 graden stolt bij lagere temperaturen.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2007
    Wat Niek hier post is juist, het onderschrift geeft een vals positief beeld.
    ALLE vet is te verstoken in een Dieselmotor, maar niet in de standaardmotor.
    Met volledig verwarmde tank en de verdere nodige aanpassingen
    wil dat echter wel lukken denk ik.

Om je een gedacht te geven: Op dit forum zitten er maar een paar met een verwarmde tank.
    edited March 2007
    Niek said:

Henk,
    Er staat in je vaste tekst: "hierna kun je het in je auto gebruiken" Als dit zinnetje de waarheid is, dan natuurlijk geen bezwaar. Ik heb daar nl grote twijfels over. Heb je het zelf al eens geprobeerd ?? en hoe lang en in welke auto ??. Volgens de theorie zou het nl niet kunnen. Frietolie gefilterd op 170 graden stolt bij lagere temperaturen.
    Niek

Ik geef je gelijk, heb te simpel gedacht, heb geprobeerd de tekst weg te halen, maar dat gaat niet, of ik doe iets fout.
    edited March 2007
    Henk,
    Het vaste zinnetje dat altijd meeloopt staat in je profiel. Klik aan profiel in het hoofdscherm. Als je ingelogd ben kom je vanzelf bij je eigen profiel terecht. Daar kun je de tekst wijzigen.
    Niek
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2007
    Beste Henk,

Nog even voor de anderen (en wellicht ook voor jezelf) nog wat verduidelijken.
    [quote=henk de vito]De overheid kent een verzamelnaam de dtpg, dat zijn alle stoffen bij elkaar.
    DTPG staat voor di-en polymere triglyceriden en onstaan tijdens het veelvuldig en / of langdurig verhitten van olie. Bij vetten verloopt dit proces veel langzamer. Jullie meten dus het gehalte aan vrije vetzuren (FFA’s) als referentie voor de totale oliekwaliteit. In tegenstelling tot de door jouw genoemde waarde van 25%, mag dit gehalte volgens de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit, vroeger Keuringsdienst van Waren) echter niet meer dan 16% zijn :!: .

[quote=henk de vito]Wij meten met een fom meter de zuurgraad in de olie onder een temperatuur van 175 graden. ik weet het verschil in zuren niet welke belangrijk zijn voor het goed lopen van een diesel motor.
    In dit geval staat FOM voor Food Oil Meter (Ebro van Gullimex?). Het is wijs om de door jou gemeten FFA’s eerst om te vormen tot een ester. Dat is een stuk beter voor de motor.

[quote=henk de vito]Ik wil proberen olie te krijgen welke alleen voor het bakken van friet is gebruikt, dat moet eenvoediger te reinigen zijn.
    Hier kan het nadeel zijn dat te lang gebruikte gebruikte frietolie vergeven kan zijn met het stofje acroleine. En dat krijg je er met een mechanisch filter ook niet uit. Veel hangt af van de versheid en de temperatuur waar de olie bij gebruikt is.

[quote=henk de vito]voor het filter kun je kijken op www.systemfiltration.com
    Dat is jammer genoeg een nietszeggende verkoopsite, buiten de plaatjes wordt je er inhoudelijk niets wijzer van. Een specificatie van de fijnheid van filtering kan ik niet vinden. Zelfs niet eens de prijs.

Ik denk wel dat het toestelletje voor horecaondernemingen met een grote doorzet in hun frituur er wel iets aan kunnen hebben. De claim van jouw dat het 95% van de vaste deeltjes af kan vangen is best wel positief voor de standtijd van de gebruikte olie. Die verbrande deeltjes werken de vorming van schadelijke stoffen weldegelijk in de hand. Dus alles wat er uitgehaald kan worden is meegenomen. Voordeel kan ook zijn dat het handmatig filteren van hete olie, ARBO technisch gezien, geen hoge punten scoort.

Groet, Cp
    edited April 2007
    @Henk,
    Al ervaringen te melden ??
    Niek
Sign In or Register to comment.