Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

145791016

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    [quote=easy rider;36420]Dan denk ik toch dat je pomp te laat staat, 3 boutjes losdraaien, pomp tegen de klok in van distributie zijde gezien 2 of 3 MM (graden) draaien en weer proberen

    Was het maar zo eenvoudig... Bij dit type motor staat de pomp vast en is de timing niet in te stellen tenzij door het tandwiel te draa
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Mooie boel is dat, je kan dus niet de pomp draaien t.o.v. het blok. Je hebt dan geen spie op je pompas en zodoende moet je het tandwiel draaien t.o.v. de pompas, Hmm lastig klusje.

    Vroeger was alles anders.

    Groeten,

    Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    soapy, je distributieriem moet NIET los om je timing te veranderen!!
    Hoe moet ik het uitleggen?
    Je hebt je tandwiel dat door de riem aangedreven wordt. Dat tandwiel zit niet rechtstreeks op je pompas. ER zit een poelie op je pompas, dat met vijzen (MET sleufgaten) op je tandwiel gevezen zit . All
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Nero, inderdaad... je hebt gelijk. Ik had me er een gedacht van gemaakt dat de riem los moest...
    Maar hoe weet ik dan of de timing beter staat of niet? Hij nagelt stationair wat, maar ik las ergens dat dat niks met timing maar puut met PPO te maken heeft. En goed rijden doet hij ook... Is er een manier om te 'meten' of vast te stellen of de timing beter staat?
    Misschien iets voor de meeting??

    Grtz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    [quote=soapwater;36540].........Maar hoe weet ik dan of de timing beter staat of niet? .................Is er een manier om te 'meten' of vast te stellen of de timing beter staat?.......

    Je kan het meten met een klokje, dat schroef je achterin de pomp tussen de leidingen die naar de verstuivers gaan.

    Ik heb vroeger wel diesels afgesteld op die manier maar ook op het gehoor, dat ging veel beter maar is een lastig klusje, moet met draaiende motor, die dan stinkend heet is de pomp verdraaien. Je draaid de bouten waarmee de pomp vast zit aan het blok lichtjes los en kijk of je hem met een pijp er tussen kan verdraaien, dat op gehoor afstellen kan je alleen maar als je veel ervaring hebt met diesels zoals Nero bijvoorbeeld.

    Groeten,

    Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Van dat meetklokje (micrometer zeker) had ik ook al gehoord, maar wat meet je dan juist? En hoe verhoudt zich die gewenste meetwaarde zich dan t.o.v. PPO? Ik bedoel, als je wat op het gehoor kan bijregelen bij een op 100% PPO draa
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    meetwaarde met micrometer is enkel op diesel aangegeven.
    Waarde voor ppo bestaat (nog) niet.
    Moet dus MEER zijn (plunjer al verder ingedrukt bij dezelfde stand van pompwiel).
    Maar hoeveel? Tja, dat is een vraag van 1000 punten.:p
    Iets vervroegen (aftekenen waar hij nu staat) en dan gewoon proberen.

    GR
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Proberen dus... hmm, lekker subjectief dan :)
    Toen we de pomp hebben gemonteerd, zei de garagist die me hielp dat hij zichzelf juist zet door de riem aan te spannen en dan de drie boutjes pas vast te zetten. Klopt deze redenering? (voor diesel dan).

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ja, dat klopt.
    Maar met micrometer wordt hij preciezer gezet.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Daarnet heb ik snel het inline-filtertje dat vlak voor de pomp zit vervangen. Wat een geluk dat ik dit gemonteerd heb. Zo zag het er vanbinnen uit:

    image

    image

    image

    Ik heb geen idee waar deze kleine partikels en de slijmvorming afkomstig van kan zijn. Dit filtertje zit na twee hoofdfilters (dinotank en ppo-tank) en ik tank altijd dubbel 1mu gefilterde KZO. ?! Misschien restanten in de ombouw-onderdelen?

    Voorlopig merk ik geen verschil in het gestotter... nog steeds hetzelfde.
    Ik heb ook eens wat met de gashandle gespeeld op de pomp. Stationair (op PPO) begint de motor wat te schudden bij
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Okeej, plan gewijzigd... Ik ga niet naar de specialist, ik wil het graag aan de specialisten hier overlaten. Ik zou graag zelf de pomp gaan vervroegen (als de problemen blijven na mijn werkzaamheden morgen) en dat graag met hulp van
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    wanneer kom je naar de meeting?
    Want zondag zal de brug al redelijk wat bezet zijn denk ik.
    Raaf wil z'n Mitsu doen, jij je citroen, fury een astra motor,...er zullen er nog wel zijn.
    Maar volk genoeg denk ik om te helpen.

    GR
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik dacht zondag te komen, maar zaterdag kan ik eventueel ook hoor... Het is maar dat ik er niet zomaar aan durf te beginnen (een echte broekschijter) maar met een vakman in de buurt die ik af en toe wat advies kan vragen... Moet dat goed komen, niet? En anders moet ik met de bus naar huis. Maar morgen ga ik eerst proberen zeker te zijn dat er niets fout gaat in het aanvoer-circuit.
    Nero, als echte kenner... De problemen die ik nu heb, komt dat je bekend voor bij bepaalde omstandigheden? Of moet het gewoon de pomptiming zijn?

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Vandaag heb ik het PPO-hoofdfilter vervangen en opengezaagd.
    Het zag er nog redelijk schoon uit vanbinnen, er dreef wel wat donkerkleurige smurrie op de bodem.

    image

    image

    image

    Na een korte testrit geen enkel verschil te merken. Ik heb nog eens alle leidingen nagekeken en nergens iets gekneld of lekkend gezien.

    Nu bedacht ik me ineens een theorie. Zou het kunnen dat de aanzuigweerstand gewoon te hoog is waardoor de pomp bij lage toeren niet genoeg aanzuigt en zou een opvoerpompje misschien toch nodig zijn? Ik herinner me zoiets van bij Tim's Combo-ombouw.
    Ik ga even wat lezen...

    Grtz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soap.

    Het zou kunnen, dat je te weinig aanzuigt, de oorzaak ervan kan in de volgenden zaken zitten:

    De dunne leidingen icm. dikke PPO/APO.
    Vervuilde tankzeef
    gebrekkige onluchting van de tank (sist ie als je hem opendoet).

    Killing is natuurlijk de combinatie van alle 3. Denk zelf dat ik nog wel een gebrekkige ontluchting heb, maar met de KGR en relatief korte ritjes is daar praktisch weinig van te merken. Jij gebruikt toch alleen denk dat het alleen punt 1 of 2 zou kunnen zijn dan.

    Opvoerpompje kan het probleem oplossen...althans de symptonen maar niet de oorzaak...k' zou toch maar eens even de tankzeef lichten en desnoods verwijderen.


    Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Ziet er wel redelijk uit hoor,

    Wel jammer dat je hem open moet zagen om de vervuiling te bekijken.

    wat kost zo een filter nou?

    Groeten,

    Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Filters kosten +/-9€ bij de webshops. Na 12.000km dacht ik dat het wel eens de moeite zou kunnen zijn om hem te wisselen...

    Ingmar, ik heb geen tankzeef in de 2de tank, de ontluchting is een open slangetje van 8mm dus die is ook goed en de aanvoer is 8mm inwendig onder de auto door maar wel met permanente KGR dus het aanvoerdebiet zou zo +/- 7l/h moeten zijn (het verbruik) dus dat lijkt me ook geen probleem...
    Ik ga straks eens wat diesel in de PPO-tank doen (5%) en eens zien of de problemen dan weg zijn...

    Grtz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=soapwater;37209]de ontluchting is een open slangetje van 8mm dus die is ook goed
    Grtz

    Assumption is the mother of.....dacht ik dus ook, bij de brandweer bus is dit dus ook een 8mm slangetje, maar volgens mij moet ie wel verstopt zitten anders kan die niet sissen(vacuum) als ik de tank open doe. Het zou dus zo maar kunnen dat er ook daar een verstopping in zit.

    Groet,
    Ingmar
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    En....zat het nu in de aanvoer ???


    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=ingmar;37422]En....zat het nu in de aanvoer ???

    Waarschijnlijk wel ja. Op aanraden van Nero, die vaststelde dat het motortoerental niet erg constant, wat dus door lucht veroorzaakt zou worden, heb ik de KGR losgemaakt en op de gewone tankretour aangesloten. Toen bleek het balpompje helemaal dichtgezogen te worden. Dan hebben we eens geprobeerd met de aanvoerslang in een bokaaltje WVO en het balpompje bleef mooi rond. De conclusie is dus dat er ergens een vernauwing/verstopping moet zitten in het traject van de tank tot het motorcompartiment. Daarvoor heb ik 8mm LDPE gebruikt dus waarschijnlijk (maar "assumption is...") zit die halverwege ergens geknikt.
    Mijn plan is het opsporen van de knik en de tweede slang gebruiken als aanvoer. Of, gewoon een nieuwe rubber 10mm-slang leggen onder de auto.

    Voorlopig (tot ik weer even wat tijd heb), rij ik dus op een PPO/DINO mix van 30% in de originele tank. Leuk is dat ik zo ontdekt heb dat mijn DIY BIB warmtewisselaartje dat in het dieselcircuit zit toch in staat is om de temperatuur op te drijven tot +/-55°C zonder KGR wat naar mijn mening helemaal niet zo slecht is.
    Woensdag hoop ik wat de kunnen klussen, dus dan weet ik meer.

    Verder wou ik Nero en easy Rider nog een keer bedanken voor de tips en de hulp. Zonder deze input was ik er nooit opgekomen dat de slang wel eens dicht zou kunnen zitten want ik ging er van uit dat de aanvoer in orde was. Ik zit al sinds Januari met dit probleem opgescheept...

    Grtz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soap,

    Dat soort slangen is mooi, ik gebruik zelf ook PA in de brandweerbus, maar ik heb er geen krappe bochtjes in hoeven te leggen. Het enige krappe 90 graden bochtje moest ik zelf maken. Dat heb ik gedaan door er eerst een 2x2,5 buitenkabel in te doen in gesmeerd met PPO en daarna het bochtje met een schildersfohn te maken, goed af laten koelen en de kabel eruit getrokken. De mooiste oplossing is door gebruik te maken van anti-knik veren. Voor mijn koelwaterslangen heb ik ze in de automaterialen gescoord, voor deze soort slangen kun je ook terrecht bij zaakjes die allerhande artikelen voor computer-case-modders gebruiken. Zoals Anti Knikveren. Voor de ombouw van de E-klasse ga ik dit wel gebruiken, omdat er "bocht-technisch" wat meer uitdagingen te overwinnen zijn en ik voornemens ben ze onder het tapijt door de cabine heen te werken.

    image

    Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Stokers,

    Je kan ook de PA bochtjes van bv Wildkamp of de webshops gebruiken. Gewoon erop drukken en dicht is het. De koppeling moet uiteraard niet onder spanning staan, maar dat zou bij elke koppeling zo moeten zijn. Je kan er altijd nog een stukje rubberslang omheen doen en aandraaien met een slangklem.

    image

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik had dit type slang gekocht omdat het goedkoper was en omdat ik dacht dat je geen rubber onder de auto mag hebben. Maar het stukje van tank naar metalen leiding bij de mercedes is ook rubber, dus het zal wel mogen denk ik. Ik ga eerst kijken wat er mis is met de huidige slang, wie weet zit er gewoon iets verstopt en ik heb nog een tweede (nooit gebruikte retour) die ik kan proberen als aanvoer. Dat plooien met een kabel, daar had ik nog niet aan gedacht...

    Grtz
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Hoi Soap,

    Bij onze Sterretjes :p zit er van achter naar voren een tankzeef, een wartel en de slang naar voren. Als de slang 8mm is dan is de wartel binnendiameter waarschijnlijk maar 6mm, en dat is dan de bottleneck. Misschien is dit uit te boren naar bv. 7mm.
    Het heeft daarom ook weinig zin om een slang te vergroten naar 10mm omdat de zwakste schakel gelijk blijft.

    Natuurlijk moeten er in de slang geen knikken zitten, maar dat lijkt me duidelijk.

    succes

    Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soap,

    Die tip had ik ook niet van mezelf maar ik geloof Tim toch ????


    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Pena,

    Het is de leiding van de 2de tank. Die heb ik zelf gelegd van tank tot motor. Van de tank ga ik met rubber via rvs-pijpjes (10mm inwendig) naar buiten, dan terug naar rubber en dan naar die LDPE-slang. Tot aan die LDPE slang is alles OK. Nergens zit er een zeef ofzo. Ik denk gewoon dat ik die slang wat te kort geplooid heb en dat ze geknkikt is. Of... er zat nog een dode kikker in de KZO die mee de tank ingesukkeld is :D

    Morgen weet ik meer...

    Grtz
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    OK Soap,

    En de 'rubbers'?
    Wat is hun ID?
    Ergens moet toch de weerstand zitten :confused:?
    Ben benieuwd.

    Herman
    300SD
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Kleinste diameter is 8mm. De rubber stukken zijn 10mm slangen die over de LDPE slang zitten.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Met natuurlijk een huls er tussen ??..of zou dat de boosdoener kunnen zijn ??. Ik bedoel deze soort M.A.T.TECH. - 30260400

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=ingmar;37492]Met natuurlijk een huls er tussen ??..of zou dat de boosdoener kunnen zijn ??. Ik bedoel deze soort M.A.T.TECH. - 30260400

    Groet,
    Ingmar

    Yup, maar ik kan me niet inbeelden dat daar iets mis mee gaat? Ze klappen niet dicht en de binnendiameter is toch niet kleiner dan 6mm wat met mijn KGR geen enkel probleem zou mogen zijn. Maar ik ben weer aan het veronderstellen, morgen zal ik het weten als ik onder de auto gelegen heb :D

    Grtz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Nee ik bedoel niet dat dit een probleem zou kunnen zijn, zeker niet met de KGR, maar ik kan mij voorstellen als je een slangklem flink aandraait dan wel. Maar genoeg gespeculeerd inderdaad..... success morgen, we horen het wel.

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Gisteren de twee LDPE-slangen losgemaakt en uitgeblazen (oraal). Eerst ging dat wat moeilijk maar toen alle olie eruit was, bleek de leiding gewoon open te zijn. Tank opengemaakt, niks te zien aan de aanvoerbuis. Alles aangesloten zonder KGR en hoeraa, het balpompje kwam mooi terug en werd niet meer dichtgezogen. Daarna de KGR weer aangesloten en enkele testritjes gemaakt met de nodige luchtproblemen. (KGR ontluchten)
    Nu blijkt alles in orde te zijn. De auto rijdt even goed als op dino (heerlijk is dat). Me happy en ik hoop dat het probleem definitief van de baan is.
    Wat de oorzaak was?! Geen idee. Ik heb nergens een propje vuil of een slechte aansluiting o.i.d. gezien. het blijft een misterie. Wat wel vast staat is dat er ergens een verstopping/vernauwing moet gezeten hebben.

    Nu overweeg ik nog een ontluchter te installeren omdat ik dan
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soap,

    Je zou ook gewoon een handmatige ontluchter met een 2 tal kogelkraantjes kunnen maken, en een slangetje eraan wat je tijdens het ontluchten in een yerrycan laat luchten. Als alles goed dicht is zal de KGR ook zonder lucht blijven. Ook aan "automatische onluchters" kan wat mankeren zodat ze ook beluchters worden, ze zijn vaak niet ontworpen voor de hogere temp en de onderdruk. Kijk maar eens hier op de site van Sam Hotte (fmpo.de)TigerLoop, staan ook wat specifieke nadelen per merk.

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ondertussen weer een tank leeggereden en dat gaat weer super... Probleem is dus definitief van de baan...
    Nogmaals many thanks aan nero, easy rider en brownie!
    Volgende uitdaging is APO filteren en bijmengen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Zo net terug van vakantie. +/- 3000km gereden, 125l ppo en 80l dino opgestookt en geen enkel probleem. Ik heb nu de indruk dat de auto nog iets soepeler rijdt dan voorheen. Misschien alles eens goed schoongebrand?
    De auto heeft in de bergen enorm hard moeten werken. Volgeladen en met aanhanger het centraal massief over. Sommige stukken plankgas in 3e versnelling tegen 70km/h. Koelwater erg heet, de ideale vermogenstest dus. En ik merkte zowaar geen enkel verschil tussen diesel en PPO. Ik durf nu dus te stellen dat er praktisch geen merkbaar verschil is bij deze auto.
    Wel heb ik vanmorgen weer vlokken/brokken gevonden in het kleine fijnfiltertje vlak voor de pomp (en dus na de hoofdfilters). Gelukkig zit dat er dus nog tussen. Ik moet toch maar eens gaan opsporen waar dat vandaan kan komen.
    Ik ben ook op zoek naar een goed werkplaatshandboek voor de Xsara 2 met 1.9D DW8-motor in het Nederlands of Engels. Man@work had me een mooie tip gegeven maar ik ken em voor mijn auto alleen in het Frans krijgen en daar ben ik
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited September 2008
    [QUOTE=soapwater;40274]
    Ik ben ook op zoek naar een goed werkplaatshandboek voor de Xsara 2 met 1.9D DW8-motor in het Nederlands of Engels. Man@work had me een mooie tip gegeven maar ik ken em voor mijn auto alleen in het Frans krijgen en daar ben ik
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Bedankt voor de tip Douwe, maar dat vind ik er wat over... :)
    Van de motor heb ik het volledige Citro
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Gisteren wat klusjes gedaan aan de auto.
    Koelwater vervangen "koelwater flushen".
    Nieuwe motorolie en oliefilter erin. Die zag er mooi zwart uit, geen brokjes, gewoon mooie dun vloeibaar. Dus ik denk dat ik maar eens contact opneem met ER voor zo'n peilstok-ding.
    Inline-filtertje heb ik ook vervangen want daar zaten weer brokjes in. Het is moeilijk te zien waar ze afkomstig van zouden kunnen zijn. Voorlopig is het geen probleem, ik vervang om de twee maand het filtertje, maar ik zou graag weten waar dit vuil vandaan komt. Iemand ervaringen met brokken in het inline-filtertje? (zit na het grote PPO- en dieselfilter).
    De tank moet ook eens goed vastkomen. Binnenkort moet de auto naar de keuring en ik wil geen gezever over losse tanks enz. Het probleem is dat ik niet genoeg bevestigingsbeugeltjes heb om de tank vast te maken. Weet iemand een adresje waar die te vinden zijn? Ik heb drie ijzerwaren winkels afgezocht maar daar konden ze me niet helpen. Ik bedoel die uitklapbare oogjes die je in de koffer van stationwagons aantreft om je lading aan vast te maken. Ik zou die dan gewoon met een boutje of rivet aan de bodemplaat van de koffer vastmaken en dan twee spanriemen erdoor om de tank vast te leggen. Het plan was eerst om een mooie tank-bak te maken maar dat wordt niet zo leuk bij smossen enz.

    Grtz
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Soap,
    wil je het mooi doen, ga naar een kampeerwinkel waar ze watertanks verkopen. Daar kun je een setje kopen van bevestigingsmateriaal met stalen bandjes.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=soapwater;41192]geen gezever over losse tanks enz.

    valt niet onder de keuringeisen.
    hij kijkt dr helemaal niet na.
    tis een levensmiddelvoorraad.

    maar voor je eigen veiligheid zou ik m wel vastzetten.
    en met wat Niek ook voorsteld.

    grtn
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=pjotter;41200]valt niet onder de keuringeisen.
    hij kijkt dr helemaal niet na.
    tis een levensmiddelvoorraad.

    maar voor je eigen veiligheid zou ik m wel vastzetten.
    en met wat Niek ook voorsteld.

    grtn

    Noop....wel dus, alles wat gekoppeld is met het brandstofsysteem valt dus onder dezelfde keuringseisen. Of ie er wel of niet naar kijkt das een tweede, meestal veroorzaakt door onbekendheid met de materie, maar als je hem door de RDW APK laat keuren dan zullen ze er wel het een en ander op aan te merken hebben. Mijn keuringsmeester let er vooral op dat alles goed en degelijk vast zit, waarom er een ww in zit zal hem een worst zijn.

    Groet,
    Ingmar
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Soapwater is een Belg, maw hij spreek over de jaarlijk Belgische Technische Controle... In Nederland is men op dat vlak een heel stuk practischer en realistischer dan in Belgie...

    @Soapwater: Als je brokjes hebt NA je hoofdfilter, vrees ik dat er slang aan het oplossen is, of delen van je filterhuis.
    Ikzelf heb grove voorfilters zitten voor mijn klepjes welke de tanken selecteren, daarna enkel de hoofdfilter (extra fijn) en daarna de IP.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41203]... In Nederland is men op dat vlak een heel stuk practischer en realistischer dan in Belgie...


    Mwoaaaah....in ieder geval zijn in Belgie de belangen gescheiden, daarentegen kunnen in NL defecten ter plekke opgelost worden....maar die wachttijden dikwijls he in belgie.

    Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    hij wordt gekeurt op dino, want dat staat opt kentekenbewijs
    en de keuring van de dino brandstof leiding gaat tot aan t punt waar de PPO-kleppen of kranen zitten.
    in mijn geval kranen, en tijdens de APK zitten mn PPO kranen dicht,en t dino systeem open.
    de 2e tank is bagagem,en dr zit levensmiddel in.

    ffn niet bij nagedacht: t gaat om Belgische APK.
    die regels ken ik niet.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    @Pjotter,

    Klopt jouw auto wordt gekeurd alsof het een diesel is, maar dat neemt niet weg dat jouw PPO installatie deel uitmaakt van je brandstofsysteem of de kranen nu open of dicht staan. Dat jou garagist een oogje dichtdoet, doet niets af aan de keuringseisen en daar ging het toch om. En die "levensmiddelen-tank" van je wordt door de koppeling gewoon een brandstof tank..of er nu diesel, APO of water in zit maakt dan niet meer uit. De RDW die volgens de letter ipv. de geest keurt zou er wel wat op aan te merken hebben.

    @Soap,

    Die tank die zou ik inderdaad gewoon vastzetten met riempjes die Niek aangeeft. In Turnhout heb je een zaak die gespecialiseerd is in artikelen voor de camperombouw, je zou daar even kunnen kijken als je in de buurt bent. Campercenter Turnhout zoiets als op het plaatje vond ik op hun site.


    Groet,
    Ingmar
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Campercenter Turnhout: perfecte winkel en zeer behulpzaam personeel.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;41269]Campercenter Turnhout: perfecte winkel en zeer behulpzaam personeel.


    Precies...alleen jammer dat je er niet kunt pinnen als Ollander....

    Groet,
    Ingmar
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Awel Ingmar,

    Bende gij zo'nen zuinigen Ollander dien ginne kredietkaart heeft?

    (Ge wit wel die lui uit die lange rij gele kentekens bij muntenkassa van de p
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Man@work,

    Kredietkaart zekers...maar daar heb je daar niets aan....want die accepteren ze niet, dus handje kontantje voor de Ollanders daar. Ze hebben ooit geprobeerd, maar de Belgische fiscus heeft ze op de vingers getikt toen ze een pin-apparaat van de Rabobank hadden aangeschaft.

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Ik heb weer wat probleempjes met de auto. Sinds enkele dagen, en vandaag had hij het erg, zijn de schok-problemen terug. Ik weet nu wat waarschijnlijk de oorzaak is (verstopte leiding) maar ik snap niet hoe die verstopping er telkens weer komt... Ik denk dat ik alles eens opnieuw moet gaan leggen, alleen is het moeilijk om in het interieur slang te gaan leggen omdat de bekleding daarvoor los moet...
    Aan het stoplicht hoorde ik de motor ook soms een cilinder overslaan, soms wel, dan weer niet. Ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft en dat het een ander probleem is.
    Ook merk ik dat er behoorlijk veel lucht in het inline filtertje blijft hangen. Ik heb een ander (groter) type gebruikt dan normaal en er staat maar 1/3 olie in. Ook op diesel, als de retour dus helemaal naar de tank gaat, blijft dezelfde hoeveelheid lucht in het filtertje zitten. Hoe kan dat eigenlijk??

    Grtz
This discussion has been closed.