Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

13468916

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    De beloofde foto's (na twee drukke ombouw-dagen)

De ingepakte en ingekorte BIB-WW
    image

Hier moet hij komen...
    image

Platenwisselaar met nieuwe koppelstukken
    image

Montageplaat voor WW en filter
    image

image

Gemonteerd...
    image

Siraï-kleppen en leidingen aangesloten...
    image

Een overzicht...
    image

Nu twee dagen werken en vanaf maandag heb ik weer een week vrij. Dan ga ik de elektriciteit aansluiten en testen...
    Voorlopig rij ik weer mix met de BIB na het originele filter.

Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Kwijl,

Eindelijk weer iemand aan het ombouwen en foto's plaatsen :!:

Way to go Soapy, ziet er goed uit image

Tim
    edited December 2007
    Ik zit wel een beetje verveeld met die tank in de koffer... Oorspronkelijk wou ik em onder de auto bevestigen (reservewielrek). Een wiel in de koffer vind ik minder erg en kan je er even uitnemen en terugplaatsen achteraf...
    APKtje wou een gat in de auto zagen om zo te kunnen tanken langs de kofferruimte... APKtje, hoever sta je ermee? Nog iemand ideeën die praktisch zijn? Het tanken is het grootste probleem.
    En mag dat?? Een tank onderin hangen en het reservewiel in de koffer??

Grtz
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    Vandaag de (voorlopig) laatste hand gelegd aan de ombouw...

De elektriciteit is aangesloten. PPO aan/uit met de bovenste schakelaar. De onderste heeft nog geen functie, die wil ik nog gebruiken om tussen temp. sensoren te schakelen of voor de eventuele tankverlichting of...
    De drukknop dient voor ontluchten. Op PPO heb ik KGR, op dino gewoon retour. Bij het drukken op de knop, gaat de retour naar de dino-tank. Het ledje licht op bij PPO-gebruik. Super eenvoudig dus, de filosofie is dat er zo een mix ontstaat in de dino tank (spoelen) voor korte stukken en warmrijden om zo weinig mogelijk dino te verstoken. Voordeel is ook dat er geen drup diesel in de koffer komt...

image

Tank-aansluiting
    image

Tank
    image

Ik heb nog wat problemen gehad met goedkope brandstofslang. Die knikte in de bochten aan de tank waardoor er véél lucht werd getrokken. Met een doorzichtig buisje in de aanvoer kon ik de oorzaak lokaliseren en na 20km testrit had ik geen last van lucht in de KGR.
    Gates brandstofslang blijft toch een aanrader. Die goedkope rotzooi heb ik verticaal geklasseerd...

Ombouw te evalueren dus. Hopelijk laat hij me niet in de steek vannacht :roll:

De volgende stappen zijn
    -tankmetertje want je ziet niet veel in die donkere tank.
    -lamp bij (of in) de tank zodat er genoeg licht is bij het tanken aangezien het pistool niet vanzelf afslaat.
    -Temperatuur metertje (besteld bij Conrad).
    -Tank onder de auto (eerst informeren en meten).

Grtz
    edited January 2008
    Zo, tijd voor een eerste evaluatie.
    Ondetussen meer dan de eerste tank leeggereden. 's Morgens start de auto zonder probleem. Eens de kw temperatuur boven de 70° uitkomt, schakel ik om naar PPO. Ik weinig tot geen verschil alleen, en dat werd hier reeds bevestigd door anderen, heeft hij wat meer power in lage toeren. Ik kan hem nu in 5e versnelling rustig tot 50km/h laten zakken en dan weer rustig accelereren zonder te hoeven terugschakelen. Op diesel was dat wel nodig omdat de motor toch wat meer moeite had. Het roken bij plankgas is niet echt verminderd met PPO maar dat komt alleen voor als ik het uitlok (plankgas bij 3000 rpm) dus ik denk dat ik het zo laat. Nieuwe Audi's roken harder als je plankgas geeft :lol:
    Ik hoor ook wel dat de pomp wat te laat staat denk ik. Bij doortrekken hoor ik in het blok (ver weg, zo lijkt het) het ronkerige geluid dat ik héél erg hoorde wanneer de elektronische Lucas-timing in het honderd liep. Ik denk dus dat de pomp toch wat vervroegd kan worden. Maar, ik merk geen prestatieverlies. Is dat dank schadelijk voor de motor? Of kan ik het gewoon zo laten?
    Ik heb een tankmeter besteld en gekregen voor de tank. De elektronica om de niveau-ledjes aan te sturen ligt klaar voor montage. Dat moet er ZO gaan uitzien. Ik post foto's als het klaar en operatief is...
    Verder ben ik vorige week nog 360 koudgeperste KZO liter gaan halen bij een nieuwe leverancier/ijverige en geïnteresseerde landbouwer. Met 600 liter 'in stock' kom ik dus wel even toe.
    De Lucas-pomp staat te koop... Iemand interesse?? :lol: :lol:
    Jammer dat de meeting zo ver is voor mij, anders kwam ik zeker langs.

Grtz
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    soapy, waar is die leverancier? :) (of is dat classified? :) )
    edited January 2008
    Tjorque said:

soapy, waar is die leverancier? :) (of is dat classified? :) )

Tjorque, check PB...
    edited January 2008
    De Xsara rijdt lekker door en nu het temp-metertje (eindelijk, fucking conrad) er is, kan ik temperaturen gaan meten.
    Maar, de motor schokt soms nog wat, zowel op PPO als op Diesel en zowel met koude als met warme motor...
    En als echt alle dino uit de KGR is; vandaag nog 100km gereden, dan zit er echt pure KZO in de leidingen; hoor je'm stationair toch lichtjes nagelen. Eens vertrokken merk ik niet veel, misschien een klein beetje vermogenverlies. Ik zou graag de pomptiming laten nakijken. Maar, hoe gebeurt dat eigenlijk? Met zo'n micrometer stel je'm af voor diesel, maar hoe doe je het voor PPO? Moet hij een aantal graden vervroegd worden en wat zijn de gevolgen voor de motor als ik zo blijf doorrijden?? Hij draait wel mooi stationair, alleen hoor je een licht onregelmatig getik...

Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Hé,

Timing van pomp voor ppo. Daar bestaat geen handleiding of algemene richtijnen voor.
    GEwoon pomp loszetten, en op gehoor en gevoel afstellen.
    Dit lukt meestal aardig.
    Komt er bijna altijd op neer dat de timing t.o.v. diesel ietsje vroeger staat.

Groeten,
    Nero
    edited January 2008
    Maar, mijn pomp zit vast op de steun en kan niet verdraaid worden. De enige optie is het tandwiel loszetten en dat verdraaïen, dus niet mogelijk met draaïende motor. Althans, dat heeft de garagemeneer me verteld. Zijn daar tips & tricks voor?

Grtz
    edited January 2008
    dat kan inderdaad niet met draaiende motor.
    Dan gewoon goed aftekenen op de positie nu.
    Daarna iets verdaaien (vroeger zetten) en vastzetten.
    Nu motor starten en proberen maar.
    Zo verder doen tot gewenste resultaat.
    vervroegen op tandwiel = tandwiel (met distributieriem dus) loszetten en verdaaien tegen de normale draairichting van het tandwiel (en pomp) in.
    Dus als pomp naar rechts draait (kun je bekijken als je start) verdraai je het tandwiel t.o.v. de pompas naar links.

Gr
    Nero
    edited January 2008
    Nero,

Ik merk verder geen verschil in vermogen (5% van 70PK is niet veel hé :lol: ) Maar kan het kwaad voor de motor als ik zo zou blijf rijden?? Omdat het behoorlijk wat werk is om de distributiekappen eraf te halen overweeg ik om het nog 60.000km uit te stellen, dan moet er een nieuwe riem op.
    Wat denk je?
    edited January 2008
    luiaard!! :lol:

Kwaad? Als de timing goed is op diesel,zal het op ppo niet al te veel schelen.
    Dus kan geen kwaad.
    Maar als ie teveel scheelt, dan is het toch minder goed voor motor.
    Vervuiling, verstopte uitlaat,... meer brandstofverbruik.

Gr Nero
    edited January 2008
    nero said:

Zinloze quote

Hij rijdt stukken beter op zowel dino als PPO dan met de Originele (Lucas) pomp. Ik vermoed dat de timing dus niet zo fout zal zijn... Ik contacteer mijn garage-vriendje. Eens kijken of hij het ziet zitten.

Ondertussen stook ik er lustig op los. De testopstelling voor de tankmeter is ook klaar, nu nog tijd vinden om het definitief in elkaar te knutselen...

Grtz
    edited January 2008
    Vandaag het conrad-thermometertje geïnstalleerd...
    Ritje van 15km, buitentemp 8°C. De temperatuur bleef stijgen, en na 15km (tijd om te spoelen), was de temp 64°C. Maar hij bleef wel stijgen. Ik denk wel dat het een tijdje duurt voor alles heet is omdat het filter na de WW staat. Maar warm wordt het dus wel :lol: Ombouw geslaagd.
    De sensor zit in een gaatje in de retour- Siraï-klep (schroefdraad) met koelpasta en een stukje isolatie erover.
    Tijdens het plaatsen nog een scheur in de dino-leiding gevonden. Wat een geluk dat ik dat op tijd ontdekte...

Foto's volgen ...
    Grtzzz
    edited February 2008
    Vandaag wat gesmost in de keuken.
    Ultra kleinschalige APO-filtering. Geen gedoe met vaten, filtertorens enz... Gewoon eigen afvalolie filteren. Alle beetjes helpen. En het is toch zo fijn, lekker warm binnen.
    Ziet er mooi goudgeel uit. Zo de KZO-tank in en dan bij het tanken eers nog door het 1µm filter.

image
    edited February 2008
    Alles gaat goed hier. Momenteel verbruik ik zo'n (naar schatting) 75% KZO en 25% dino op korte en middellange afstand-ritjes (5-30km).
    Ik heb zeer tevreden over het systeem en alles loopt lekker. Ik merk nauwelijks verschil tussen PPO en Dino.
    Maar, de auto blijft stotteren wanneer ik veel schakel, ontkoppel, in de stad rij. De enige manier om hem eruit te krijgen is véél gas geven of ontkoppelen en terug langzaam laten opkomen. Ik heb het getest en het is te wijten aan PPO. Als ik echt een lange tijd op dino rijd, geen problemen meer. Maar als ik op PPO gereden heb, stottert de motor.
    De problemen doen zich voor als er veel PPO (ca. 100%, na een langere rit) in de pomp zit. Of ik dan op het dino of PPO -circuit rij maakt niks uit. Het heeft dus niks met de loop, aanvoer o.i.d. te maken want dan zou hij het niet doen tijdens het spoelen en dat is dus wel het geval.
    Ik kan me natuurlijk vergissen. Op autosnelwegen, of bij vollast (flink doortrekken, bergop, veel gewicht) geen probleem...
    Kan het wat met timing te maken hebben?

Verder startte hij de laatste tijd ook wat moeilijker. Ik dacht dat de kleppen gesteld moesten worden of dat de batterij aan het sterven was, maar bij de anti- stotter-test op dino startte hij de dag erop als een nieuwe. Iets langer spoelen dus...

Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Sja, Soapy, als de temperaturen wisselen wordt het effect van koude ppo snel zichtbaar! Enne, wanneer voor het laatst ppo-filter gewisseld?
    edited February 2008
    Miglowie said:

Sja, Soapy, als de temperaturen wisselen wordt het effect van koude ppo snel zichtbaar! Enne, wanneer voor het laatst ppo-filter gewisseld?

Dat is het punt nu net...

-Ik heb in het dieselcircuit ook een WW. De temperatuur blijft na spoelen ca. gelijk aan PPO-temp (+/- 70°C)
    -PPO-Filter zit er zo'n 4000km in, dieselfilter véél langer. Maar ik heb het met beide systemen en verder rijdt de auto perfect. Trekt beter op dan vroeger met Dino-Lucas combinatie
    -Ik gebruik 1mu gefilterde KZO
    -Alle leidingen zijn min. 8mm
    -Siraï L340 kleppen gebruikt
    -PPO wordt zo'n 70°C dus te lage temp kan het ook niet zijn
    -Lucht ook niet want ik rij met gemak 300km met KGR zonder één probleem (zonder ontluchting)

Ik weet het dus niet... Timing, dat kan ik nog proberen. Maar bij de C15 stond de timing een pak minder gunstig (volgens mij) want die reed véél minder goed op 100% KZO en APO en daar heb ik dit probleem nooit gehad.
    Het is geen groot probleem, alleen een beetje vervelend als je van de snelweg de stad inrijdt.

Kenners??
    edited March 2008
    Aanschouw de foto's van de temperatuurmeter...
    Ik zoek nog een elegantere oplossing voor de verlichting en er moet nog ergens een tankmeter bijkomen ook...

image

De aansluitkabel was wat kort, maar ik gebruik nu twee aders van de multikabel die ook voor de kleppen gebruikt wordt.

Daarnet de vriendin even naar het werk gebracht (+/- 30km) met dit resultaat (buitentemp +/-4°C)

image

Verder gaat alles lekker, hoewel ik toch teveel dino oprijd. Na elke spoelbeurt zit er toch weer 0.5l Dino in de pomp die dan een tijdje in de KGR blijft circuleren. Spijtig, maar ik rij nu eenmaal veel korte stukken (woon-werk = 30km). Ik zit nu aan ca. 30% Dino en 70% PPO.
    Verder staat de pomp toch niet optimaal hoewel de auto héél goed rijdt en meer vermogen lijkt te hebben dan met de Lucas-pomp op dino. Als ik echt doortrap tot 4000rpm, rookt hij als een oude vrachtwagen, verder bij normaal rijden geen rook te zien. En, ik hoor em lichtjes tikken bij stationair. Als de experts het zien zitten, misschien iets voor de meeting?

Grtz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=soapwater;30140]Maar, de auto blijft stotteren wanneer ik veel schakel, ontkoppel, in de stad rij. De enige manier om hem eruit te krijgen is véél gas geven of ontkoppelen en terug langzaam laten opkomen. Ik heb het getest en het is te wijten aan PPO. Als ik echt een lange tijd op dino rijd, geen problemen meer. Maar als ik op PPO gereden heb, stottert de motor.

Ik gok dat het met de timing te maken heeft, pomp te laat op PPO, gooi eens 20% Petroleum in je PPO en kijk dan wat het resultaat is. De boel zou door de Petroleum eerder moeten ontsteken.

Wel erg mooi die 76,3 graden trouwens.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2008
    De versnellingsbak lekt langs de aandrijfas.
    Zie: [url=http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=188422]Citro
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Tja van dat stotteren dat lijkt me wel balen.
    Ik heb al vanalles gehad maar gestotterd heeft'ie nog n
    edited March 2008
    Soapy,

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van je blok op de timing. Ik heb sinds de d-riem ook last van een iets schokkende motor. Van 1300-2000 rpm wil ie niet egaal doortrekken, maar doet dit schokkend (dus de motor schokt in de motor steunen). 2000+ is het weer goed. Ook op dino!

Hij rijdt wel goed, maar dan moet ik erg voorzichtig gas geven vanaf 1000rpm, dat is ook beter voor het blok ;)

Tim
    edited March 2008
    Het is heel erg druk in de garage en de man heeft vrijdag pas tijd voor de dichting. Pomptiming kan hij waarschijnlijk niet meer doen en maandag vertrek ik op vakantie... Het zal dus nog even duren.
    Maar Tim, wat jij omschrijft is exact hoe het bij mij is. Onder 2000rpm en schokken in de blokken.
    edited March 2008
    [quote=soapwater;30772]Onder 2000rpm en schokken in de blokken.

Doet die van mij ook maar dan onder de 1800 rpm. Je merkt het pas als het verbruik heel laag is dus in zijn 5e en 6e versnelling met een verbruik van 4 liter op 100KM en minder.

Ik denk dat het komt doordat de pomp niet helemaal goed afgesteld staat of dat het verstuiverbeeld niet helemaal lekker is.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2008
    Ik had nog twee jerrycans met KZO met een onbekende kleine hoeveelheid (schatting +/- 5%) Petroleum staan die ik gebruikt had om het tankstationnetje te spoelen. Dat mengsel heb ik bij in het KZO-vat gedaan en dat getankt. Dus naar schatting 3% petroleum 98% PPO in de tank en het schokken is zo goed als weg. Ik heb net twee dagen verschillende ritjes gemaakt zonder spoelen (hele dag op PPO laten staan) en geen gebonk meer, ook niet bij koudere temperaturen... Zou dat zoveel invloed kunnen hebben of was het omdat het regende :-)

Grtzzz
    edited May 2008
    Ondertussen 9000km gereden met het tweetanksysteem, gaat goed, nog steeds eerste filter, geen verstoppingen, temperatuur redelijk snel op +70°C.

Maar... de laatste dagen hoor ik af en toe een getik in de motor, vooral bij het gasgeven. Bij deceleratie is het niet meer te horen, en na flink doorduwen tot 4000 tr/min is het meestal weer weg. Ik verdenk één van de verstuivers, zouden die symptomen kunnen kloppen? Bij 150.000km is het misschien wel mogelijk dat er sleet op komt.
    Ook heb ik nog altijd veel rookproductie bij hoge toerentallen en veel gas, of soms ook bij koude motor en PPO-bedrijf.
    Maar de auto rijdt verder prima, start goed op 40% mix in dino-tank en start prima op 100% in de pomp bij 30°C (garage werk).
    Misschien toch eens tijd om alles te optimaliseren en die verstuivers en pomp eens aan te pakken.
    Het verbruik is ook een halve liter hoger t.o.v. de Lucas pomp op dino... Normaal, of een te groot verschil?

Grtz
    edited May 2008
    [quote=soapwater;33912]........Maar... de laatste dagen hoor ik af en toe een getik in de motor, vooral bij het gasgeven. Bij deceleratie is het niet meer te horen, en na flink doorduwen tot 4000 tr/min is het meestal weer weg. Ik verdenk
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=soapwater;34102]Ik heb ook interesse in biodiesel, met name om het te gebruiken in de dino-tank i.p.v. vuile diesel. Een speciaal forumdeel voor beide onderwerpen houdt alles inderdaad duidelijker en overzichtelijker want nu kom je topics over beide onderwerpen tegen in veschillende afdelingen...
    Grootschalig biodiesel maken en doorverkopen (net als nu gebeurt met APO) via het forum lijkt me ook wel wat... Of werkt het zo niet?

Grtz

Om topicvervuiling te voorkomen in het Forum-topic, zal ik hier even reageren.

Als je pure biodiesel gaat tanken in je dino-tank, check dan wel eerst even of je auto daarvoor geschikt is!
    edited June 2008
    Wel, ik vrees dat hij daar niet voor geschikt is... Het wordt nergens vermeld in het instructieboekje en in de tankdop staat alleen 'diesel' vermeld. Maar, wat zijn de gevolgen als ik toch zelf aan het brouwen ga?
    Is een Caddy (die naar schatting +/- even oud is als m'n Xsara) daar dan wel geschikt voor bijvoorbeeld? (puur ter info)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik heb een Caddy II, die is er voor geschikt. Het staat bij de tankklep en in de handleiding van de Caddy. Hij is van eind 2003.
    Een Caddy III is weer niet geschikt, dat zag ik bij een Caddy III die PPO'er bij zich had, bij de oliebollen meting.
    edited June 2008
    Het bonken van de motor is er weer en het wordt met momenten erger en erger. Als ik bijvoorbeeld 70 rij in 5e (+/- 1800rpm), begint hij soms echt te schokken. Bij veel gas wordt het minder. Vroeger had hij dit af en toe in lage versnellingen, nu bijna heel de tijd op PPO.
    Als test schakelde ik om op diesel, en na enkele seconden was dit gedrag volledig verdwenen. Hij reed perfect, niks op aan te merken.
    Nu vraag ik me af waaraan dit kan liggen. Misschien het inline-filtertje dat vlak voor de pomp zit, maar daar gaat ook de diesel door. Of misschien het hoofdfilter dat dicht begint te zitten, maar ik ken dat van bij de C15, en dat voelt echt anders. Dan zou hij meer moeten inhouden en nu gaat het juist beter met veel gas. Zouden timing en verstuivers hier toch iets mee te maken kunnen hebben? Dan vind ik het wel vreemd dat hij het niet altijd doet. Temperatuur was gemiddeld 60°C gisteren toen het gebeurde.
    Iemand een idee??

image
    edited June 2008
    [quote=soapwater;35048]Zucht
    Ik zou zeggen je filter of lucht. Hij krijgt te weinig brandstof denk ik. Dino is veel dunner, dus dan duurt het langer voor je filter dicht zit. PPO is bij 60° nog steeds dikker dan dino.
    edited June 2008
    Hi Soap,

Dus als je gas geeft is het inhouden weg, dan is je filter niet verstopt.

Mij Beemer schokt ook in de 6e versnelling met 1200 toeren, beetje gas er bij en het is weg, wel lastig met een automaat die bepaald zelf in welke versnelling hij rijdt.

Hoe oud zijn je verstuivers (km)? mijn motor draaide veel beter nadat ik de verstuivers vervangen had, zaten er 295.000 in. Nu rijdt ik alweer 50.000 op PPO en onlangs is 1 van de verstuivers gaan tikken maar dat doet ie niet altijd, heel vreemd.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Verstuivers zijn 155.000km oud. E
    edited June 2008
    Onverklaarbaar... ik snap het niet meer.
    Vandaag de vriendin naar het werk gebracht, na 500m omgeschakeld (temperatuur brandstof op dat moment 20°C) ritje van +/-25km, daarna enkele korte tussenstops gemaakt zonder spoelen en geen enkel probleem. Geen ene keer gestotter, rijdt perfect, startte vanmorgen (koud) ook normaal, zonder sputteren.
    Iemand een uitleg? Het enige waar ik nog aan kan denken is de luchtvochtigheid :confused:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Soap,

Luchtvochtigheid kan ik me geen voorstelling bij maken wat voor een invloed dat zou hebben, het enige waar ik aan denk is toch wat lucht gezien de kortgesloten retour. Retourslangetjes op de verstuiver die wat lekken of lucht trekken. Je gaf al aan dat je soms de indruk hebt dat ie op drie pootjes loopt. Of wellicht dat er wat lucht via het dino circuit naar binnen komt (wat er niet uitgaat door de retour naar de slang ?).

Grts,
    Ingmar
    edited June 2008
    Heb klein lekje ontdekt aan warmtewisselaar. Ik plan ook om de verstuiverleidingen eens te vervangen, wie weet is dat het probleem.
    Wat het starten op drie poten betreft, heb ik eens 20 liter diesel getankt (dat deed weer pijn) en als ik lang genoeg gespoeld heb, start hij perfect de dag erna. Heeft dus puur en alleen met het te hoge KZO-gehalte in de pomp te maken bij koude start. Wat kan ik hieruit opmaken?
    Wat me ook opvalt is dat hij nu weer perfect rijdt op PPO, zonder extreem stotteren enz... Ik schakel nu wel weer om naar diesel als ik em wegzet op't werk. Daarna geen gepruttel meer.
    Vreemd...
    Ook het koelwater moet eens vervangen worden, werk aan de winkel dus.
    Om het inlaatspruitstuk los te krijgen, heb ik een speciale tang nodig om de klem van de egr los en weer vast te maken. Heeft iemand een idee hoe dit systeel heet en waar ik zo'n tang en zo'n klemmetje kan vinden?

image

Grtz
    edited June 2008
    Maak eens een foto van iets dichterbij?? Je kan hem natuurlijk doorknippen en een gewone slangenklem eraan.
    edited June 2008
    jup, opendoen met schroevendraaien (ertussen priemen) en daarna een gewone spanklem erop. (zoals Micheil zei dus)

Huh? Vreemd: ik zie een lucaspomp op de foto???

Verstuiver die lekt? Dat zorgt voor de start op 3 poten!
    Herstellen die boel.
    Gr
    Nero

Waarom je verstuiverleidingen vervangen?
    edited June 2008
    Kan daar zomaar een slangklem rond? Het is een soort conische aansluiting die over zowel de slangkant (stug metaal, geen rubber ofzo) komt en aan de andere kant over het EGR-deel (sorry voor de vage omschrijving).
    Ik rij straks even langs de garage, eens vragen of ik die van hen kan lenen.

Lekke verstuiver, bedoel je dan het lek-slangetje of de verstuiver zelf (waar hij in het blok zit)? Ik ga alles eens inspuiten met remreiniger en eens kijken waar het lekt want er ligt toch wel een klein plasje naast nu.
    Revisie is misschien toch niet nodig dan want hij rijdt op diesel perfect.

Lucas pomp is omdat dit nog een oude foto is, van voor het ombouw-tijdperk :)

Probleem met het stotteren heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Ik omschrijf even in detail hoe het gisteren ging:

[vaag verhaal modus][i]
    Koude start thuis op diesel, ging vlot. Na 500m omgeschakeld op PPO, 20km tot autosnelweg zonder
    edited June 2008
    Soapy,

Volgens mij is het een soort klemkoppeling, die gebruikt slopel ook wel eens. Je kan, net wat Nero zegt, met een schroevendraaier de klem loswippen. Dan aan het werk, waarna je de klem terugzet met een waterpomptang.

Gewoon eraf trekken, dan moet je wel een oplossing bedenken :mrgreen:

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Werkte bij mij Saxo ook prima. ;)

Als je niet onbenullig doet kun je ze meermaals losnemen en weer vastzetten.8-)
    edited June 2008
    Hij heeft vandaag zijn eerste WVO geproefd en dat ging goed binnen... ben benieuwd hoe hij straks (morgenvroeg, na de nachtshift) zal starten want ik spoel niet meer dankzij de warme garage hier (+32°C winter en zomer, een droom-parking dus).

Ik heb het stotter-probleem verder geanaliseerd:
    Op diesel weinig tot geen problemen. Af en toe beperkt bokken, identiek als bij onze berlingo destijds met DW8. Oplossing: leren rijden :)
    Op PPO doet hij het dus altijd, warm/koud, maakt niet veel uit en dat alleen onder 2000rpm. En het lijkt gekoppeld te zijn aan de stand van het gaspedaal. Als je dus in hoge versnelling het gas iets terugneemt of een beetje verder induwt tot op één bepaalde positie (gevoelsmatig) dan begint het, en het blijft doorgaan tot je wat gas bijgeeft of loslaat.
    De voorlopig oplossing is in hogere toeren rijden, dus vanaf 60km/h in 4 i.p.v. 5 en koppeling lichtjes laten slippen bij schakelen in de stad.
    Vraag aan de expert(s): Zou het kunnen dat er iets mis is met de pomp? En kan het dat zo'n probleem alleen met PPO-gebruik aan het licht komt?

Een andere denkpiste is dat de rubber motorsteunen versleten zijn waardoor de auto begint te schudden en zo in oscillatie raakt?! Uiteindelijk is het een mechanisch meet- en regelsysteem en als je een trilling toevoegd (putten in het wegdek) dan kan hij beginnen schudden... Bij de W124 zijn deze pas vervangen en het verschil was enorm. Je hoort de motor nog amper starten of stoppen. Klopt mijn bedenking? En iemand een idee van de prijs van deze dingen?

Verder nog steeds geen tijd gehad om filters te wisselen maar de auto rijdt verder echt super goed, dus ik denk dat ik dat kan uitsluiten.

Grtz
    edited June 2008
    [quote=soapwater;36383]................Zou het kunnen dat er iets mis is met de pomp? En kan het dat zo'n probleem alleen met PPO-gebruik aan het licht komt?

Een andere denkpiste is dat de rubber motorsteunen versleten zijn waardoor de auto begint te schudden en zo in oscillatie raakt?! .........Grtz

Het moet gewoon aan het rijden op PPO liggen, dat verstuift anders en de ontbranding begind later, probeer eens 10% olie van boer piet bij te mengen en kijk of het stotteren minder word.

Motorsteunen versleten? zou hij het op Dino toch ook moeten doen.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Ligt het niet aan je Lucas-verstuivers in combinatie met je Bosch pomp? Staat me iets van bij dat je die niet mee vervangen had.
    edited June 2008
    [quote=Miglowie;36410]Ligt het niet aan je Lucas-verstuivers in combinatie met je Bosch pomp? Staat me iets van bij dat je die niet mee vervangen had.
    Klopt, maar Nero en de hulp-bierdende garagist verzekerden me dat dat geen enkel probleem zou mogen zijn en nero zei dat ze juist geschikt waren voor PPO wegens de iets hogere openingsdruk?!:confused:

Olie van boer Peter heb ik geprobeerd, en dat helpt. Slechts een paar % dino of Petersap zijn voldoende om het te laten stoppen. Daarom is het ook een pak minder tijdens de eerste tientallen km's omdat er nog dino in de KGR zit...

Maar, ik wil dat niet... Hij moet 100% kunnen rijden en het feit dat het alleen bij
    edited June 2008
    Dan denk ik toch dat je pomp te laat staat, 3 boutjes losdraaien, pomp tegen de klok in van distributie zijde gezien 2 of 3 MM (graden) draaien en weer proberen.

Groeten,

Easy rider.
This discussion has been closed.