Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

1235716

Comments

  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    1 stekker is voor de schakelaar bovenop de pomp. Op het gashendel.
    Die schakelaar wordt veel gesuplimeerd.
    De andere stekker is voor de stopklep. Met meestal een antidiefstaltransponder erop.
    Deze kan je ook verwijderen en rechtstreeks met 12V werken, ofwel de stekker gewoon erin steken zoals je schreef.
    Moet ook werken , lucas en bosch , maakt niet uit.

    Gr
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    de antidiefstal-transponder is die goudkleurige blok die je achteraan ziet, net boven de kop van de pomp.
    Om deze eraf te halen heb je wel wat werk (en geduld nodig).
    Boutjes moeten uitgeboord worden ook.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    nero said:

    de antidiefstal-transponder is die goudkleurige blok die je achteraan ziet, net boven de kop van de pomp.
    Om deze eraf te halen heb je wel wat werk (en geduld nodig).
    Boutjes moeten uitgeboord worden ook.

    Gr
    Nero

    Hey Nero,

    Bedankt; die transponder, welke signalen moet die dan krijgen? Als ik het goed begrijp is het niet zo dat voor elke pomp andere signalen nodig zijn? Dus gewoon stekker insteken en dat werkt?
    Ik had begrepen dat de transponder een speciale unieke code kreeg van de computer en als je van pomp wisselt, je deze moet aanpassen? Maar ik kan het helemaal mis hebben, Ik weet niet waar ik dat haal...

    Grtz Jan
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    bij sommige is het inderdaad zo dat je de pomp terug moet "programeren" in de stuurdoos.
    Das natuurlijk niet zelf te doen.
    maar die transponder erafhalen, dan ben je je garantie kwijt.

    Pomp monteren zoals hij is, en als het niet lukt, citroen raadplegen om uit te lezen en pomp te laten herkennen door stuurdoos.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Update: De auto heeft weer een nachtje in de garage geslapen. Gisteren hebben we de transponder van de Bosch-pomp gesloopt, de pomp gemonteerd en het meeste aangesloten. Maar toen bleek dat de aanvoer van de lucas niet helemaal past (buisje moeten plooien en buigen), de inlaat-banjo heeft een andere diameter en de verstuiverleidingen passen niet. De Garageman ging vandaag uitkijken naar verstuiverleidingen van een oude Bosch-pomp die hij nog had liggen (Xantia turboD) en naar twee klassieke banjo's.
    De diameter van de inlaat-banjo, maakt dat eigenlijk iets uit? (ik bedoel dan het gaatje erin)...
    Hopelijk start hij straks gewoon want weer alles uitbouwen en de Lucas erin, zie ik niet echt zitten... Op den deur blijf je bezig hé...


    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    inlaatbanjo maakt niks uit. moet zelfs geen banjo zijn. Mag ook gewoon slangpilaar zijn die je erin draait.
    Verstuiverleidingen zijn wel belangrijk. Ze moeten alle 4 even lang zijn. Dus altijd per 4 verwisselen indien nodig.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Whoohoow!! :D :D :D
    De aanhouder wint, dat is dus bewezen. Gisterenavond nog drie uur bezig geweest.
    De verstuiverleidingen kwamen anders dan bij de Lucas-pomp (andere hoek en hoger) waardoor het inlaatspruitstuk niet meer paste. Met twee moeren van 10mm hebben we het spruitstuk hoger gezet waardoor het niet meer tegen de leidingen komt. Toen startte hij maar de motor schokte en raakte niet in toeren. Blijkbaar zitten de aanvoer en retour omgekeerd t.o.v. de andere pomp. De diesel spoot uit het filter, de hele garage onder de diesel. Wat een verspilling.
    Alles goed aangesloten.
    En toen... Broem muahahahah. Hij rijdt perfect. Nu hopen dat hij straks bij (ijs)koude start nog goed start en dan ga ik verder. Eerst EGR-klep, dan WW schoonmaken en dan mengen en voorlopig Eéntank experimenteren.

    Er is alleen nog één klein minpuntje. Doordat we de transponder verwijderd hebben, denkt de auto dat hij gestolen is, waardoor het waarschuwingslampje constant knippert tijdens het rijden. Is hier iets aan te doen? Lampje verwijderen is geen optie aangezien het halve dashboard eruit moet dan. Lucas transponder slopen en aan de connector hangen??

    Iemand interesse in een DWLP11 Lucas pomp :lol:

    Grtz
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2007
    he gefeliciteerd

    soapie met de nieuwe pomp. :D

    dyssie 8)
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2007
    Ik vind het KNAP :D :D :D

    succes ermee,

    Douwe
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Proficiat, je bent volgens mij de eerste die een Lucas uitwisselt tegen een Bosch pomp hier op het forum!

    gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Dit vind ik ook een goeie! :mozilla_cool: :mozilla_cool: :mozilla_cool:
    Proficiat :!:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Leuk, zo een "denkende" auto... :)
    Knap van je, de aanhouder / doorzetter wint he!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Soapy,

    Met zo'n mooie duitse pomp wordt Citroën ook weer betrouwbaar :wink: Way to go :arrow:

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Me happy en vandaag weer een beetje geklust...
    Foto's:

    De geamputeerde Lucas:
    image

    En de donor Bosch:
    image

    Een totaalplaatje:
    image

    Ik heb de warmtewisselaar wat ingepakt met schuim en daarbij wat lekken veroorzaakt maar alles is weer dicht denk ik...

    De Egr heb ik ook afgedopt.
    Situatie:
    image

    Metalen plaatje uitgezaagd en met dichtingspasta toegemaakt:
    image

    Ik merk geen verschil, meer het zal wel properder zijn. Inlaatspruitstuk was redelijk smerig.

    Morgen ga ik verder. Misschien naar Eéntanksysteem...

    Grtz
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    soapie, deze soap bijna ten einde! Dat is met een gerust hart starten deze winter :P
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2007

    Met zo'n mooie duitse pomp wordt Citroën ook weer betrouwbaar

    PARDON?????? :?:

    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Vandaag de warmtewisselaar in het dieselcircuit opgenomen na het origineel filter.
    Testritje, alles ok.
    Ongeveer 25% KZO (die al een jaar in de garage staat) toegevoegd (5l op ca 15l in de tank).
    Testritje, nog steeds alles OK en de heerlijke geur is er ook weer :lol: :lol:
    Nu hopen dat ik morgenvroeg wegraak.
    Voorlopig blijf ik nog even mixen in de originele tank en dan zie ik hoe het verder moet. Eéntank of tweetank...
    Zijn de Elsbett verstuivers apart te koop? Verwarmd filter kan ik zelf maken en opvoerpompje koop ik wel ergens...

    Grtz
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hey muzikant, let op; goedkoop is duurkoop. Als je wil ombouwen doe het dan in één keer goed!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Carlo said:

    Hey muzikant, let op; goedkoop is duurkoop. Als je wil ombouwen doe het dan in één keer goed!

    Geen paniek, ik doe het met verstand! Voorlopig lage mix percentages en als ik weer eens tijd en zin heb de tweede tank erin...
    Of, een goed ééntanksysteem want zoveel ruimte heb ik niet in de koffer...
    Hoewel, de tank ligt klaar, de Siraï-klepjes liggen te blinken en de KZO rijpt in de tanks... Tijd is nu het enige wat me tegenhoudt...
    Voorlopig is 25 á 30% toch beter dan 100% dino hé.

    Ik merk toch een licht vermogenverlies t.o.v. de Lucas-pomp. En de auto klinkt en rijdt iets maar als een vrachtwagen. Iets bruuter. Ook de 'choke' (hoger stationair bij koude motor) moet nog in orde gebracht worden.

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    [quote=Dappere Douwe]PARDON?????? :?: Bosch = Duits

    Soapy,

    Misschien heb je hier wat aan. Zal ongeveer hetzelfde werken op jouw IP.

    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2007

    Bosch = Duits

    OK :D

    Spraakverwarring.

    Sorry,

    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ik rij nu al zo'n 400km op een mix van ongeveer 30% KZO in de originele tank. De auto start 's morgens even goed als op dino en rijdt ook goed.
    Alleen merk ik toch wat vermogenverlies, vooral bij hogere snelheden waar ik normaal altijd plankgas geef (optrekken van 90 naar 120 bijvoorbeeld).
    De garageman wilt proberen om hem wat meer diesel te geven. Iemand hier ervaringen mee? De pomp is nog niet afgesteld. Hij is in de auto beland zoals hij is toegekomen, verder nergens iets aan veranderd.
    Ook qua vervroeging is het niet simpel want de pomp kan je zelf niet kantelen. Het tandwiel staat los, dan moet je de distributieriem aanspannen en dan het tandwiel vastzetten. Timing staat zogezegd altijd juist (vast punt). Maar wat als ik 100% wil PPO-en. Kan ik toch nog vervroegen op één of andere manier?
    Ondertussen geniet ik weer van de geur in de file. Alleen had de C15 meer gaten in rubbers enz... dus kon ik het wat beter ruiken :lol:

    Grtz Jan
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    soapwater said:

    Het tandwiel staat los, ............... en dan het tandwiel vastzetten.

    Zo doe ik het ook.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    soapwater said:

    De garageman wilt proberen om hem wat meer diesel te geven. Iemand hier ervaringen mee?

    Ik heb zitten draaien aan de roetstop, ofwel het schroefje waarmee je de hoeveelheid input afsteld.

    ROKEN dat kreng :lol: :lol:

    Dus weer terug gedraaid, in stapjes (45graden), tot er geen roet meer was. Dat was dus de originele stand :oops:

    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    vervroegen kan natuurlijk wel.
    Het zwarte stuk, waar je het tandwiel op vastzet, deze staat zonder spie op de as gemonteerd. Door deze te verzetten, kan je alles verregelen.
    MAAR blijf eraf! dit is echt specialistenwerk. Zelf in de meeste garges kunnen ze hier geen weg mee. ECHT!

    Kun je de pomp zelf, in de gleuven niet verdraaien? Lijkt me sterk dat dit niet gaat bij dit type.

    Debiet verhogen? Tja, waarom niet proberen.
    Indraaien = vermeerderen.
    Draai hem in kleine stapjes uit (zoiets als per 30°) ofzo, totdat de motor teveel rookt. Dan draai je hem een ietsje weer uit.

    Gr
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Soapy,

    Vooral onder last, dus flink optrekken, zal hij flink gaan roken, als hij te rijk staat.

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ik zal het eens proberen, aan dat schroefje draaien. Verder kan ik niet veel mis doen veronderstel ik?

    Ik zit weer na te denken over de 2tank ombouw die erin moet komen.
    Ik denk dat het dit toch moet gaan worden:

    image

    Ik ga uit van volgende redenering:

    -eenvoud
    -geen KGR voor dino: veiligheid
    -spoelen naar dino-tank: mix rijden voor korte stukken uit dino-tank
    -kleppen vlak tegen de pomp om spoeltijd te verkorten
    -geen retour naar tank in koffer om smosboel te voorkomen (slechte ervaring in het verleden: halve dino-tank naar de koffer gepompt met alle geurhinder vandien)

    De nadelen waar ik dan weer over twijfel:

    -Geen WW voor dino-mix (te lange spoeltijd)
    -Na 10 keer spoelen (1liter?): 10liter ppo in dino-tank

    Filter zou bij de tank in de koffer moeten komen.
    Wat denken jullie, deskundigen ervan?

    Grtz
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    pjotter said:

    waarom de KGR niet opnieuw door WW?

    Dom dat ik ben. Dat was de bedoeling natuurlijk, anders heeft het niet veel
    nut...
    Maar... als ik nu per ongeluk de retourklep op PPO (KGR) zet, en de dieselkraan open... Dan komt dat niet goed.

    image
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    pjotter said:

    ik doe dat om de paar duizend kilometer expres.
    en spoel ik mn ppo systeem een half uurtje rijdend met hete dino.
    /quote]

    Ik bedoel dat de retour niet weg kan dan. Want door de KGR moet de retour door de aanvoerklep langs de PPO-kant maar de diesel staat open, dus PPO staat dicht... Overdruk in pomp of slangen die losspringen is het gevolg...

    pjotter said:


    en wbt filter bij de tank: niet doen, word daar niet warm en zal eerder dichtslibben.

    Met KGR en schone KZO, zou dat dan niet moeten lukken?

    Enfin, ik denk er verder over na...

    Grtz
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Gisteren nog wat KZO toegevoegd. Schatting mix: 45%. Vanmorgen koude start: zonder één probleem. Start beter dan met de Lucas op dino.
    Op het werk aangekomen heb ik met een infrarood thermometer wat gaan meten.
    Pomphuis: 67°C
    Inline filter (kunststof): 63°C
    Brandstoffilter (origineel voor ww): 43°C

    Mooi dus... straks ga ik de mix nog wat verhogen denk ik.

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Gisterenavond naar de garageman geweest.
    Om twee lampjes (standlicht) te vervangen moest de hele voorbumper eraf en de koplampen eruit. Leuk, nieuwe auto's :roll:

    We hebben de roetstop een kwartslag ingedraaid en het verhoogd stationair afgesteld. De auto rijdt echt een pak beter. Trekt véél beter op wat vooral op de autostrade te merken is en klinkt zachter, minder trekker-geluid.
    Koude start ging vanmorgen trouwens weer super vlot. Misschien is het wat te warm voor de tijd van het jaar...

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Daarnet naar de autokeuring geweest. Auto prima in orde, roetmeting (40%PPO): 1.5

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ok, tijd voor het 2-tanksysteem...

    image

    Omdat ik alleen naar de dino-tank ga spoelen, moet er nog een warmtewisselaar voor de originele tank komen. Ik denk aan een slang in slang van dieselumbau omdat deze eenvoudig te plaatsen zijn.
    Maar, ik heb nu 19mm KW-slang, wat is het effect op mijn verwarming als alles nu door 12mm moet? Alles komt namelijk in serie.
    Tim, jij had zo'n slang in slang als ik me niet vergis. Was je daar tevreden over?
    Een andere optie is mijn bib bovenhalen, maar dan moet ik hem wel inkorten want nu heb ik er geen plaats voor...

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Soapy,

    Dat eenvoudig plaatsen leek mij ook. Viel me erg tegen. Heb rendement viel me ook tegen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik hem ingekort had tot 60cm of zo. En m'n koelwater ging eerst al door de ww en het verwarmde filter ging, voordat het bij de sis kwam.

    Ik zou eerder een Eckes in je dino zetten, en als dat niet past, dan een WT8 (zo'n audi ww-tje).

    Succes,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Tim said:

    Zinloze quote

    Hmm... De eckes, daar had ik ook aan gedacht maar ik wil het originele filter voor dino houden want ik wil er geen 100% PPO doorsturen. En, drie filters is misschien wat veel. Ik heb al moeite om de tweede ergens kwijt te raken. Die wt8, was die niet héél erg duur? Waar te koop?
    Ik ga straks een bekijken of ik de oude buis in buis kan inkorten.

    Grtz J
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited December 2007
    Zoon 10platen WW, heb je voor nog geen 30euro...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ik heb de oude Buis in Buis ww (ex C15) ingekort zodat hij boven de radiator past. Het koelwater gaat eerst door de platenwisselaar, dan naar de buis in buis en dan naar de kachel. De rest van de ombouwonderdelen zijn besteld dus volgende week ga ik er helemaal tegenaan.

    Grtz
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited December 2007
    zo hoort het, succes!!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    De onderdelen zijn binnen en met de feestdagen die eraan komen heb ik tijd zat om alles in te bouwen.
    Maar, daanet reed ik met een mix van 50%KZO en 50% dino op de snelweg tegen 120 (3000rpm). Ik trapte het gas helemaal in om een auto in te halen en ik zag bij de achterligger een dikke grijze wolk verschijnen voor zijn lichten. Later heb ik nog eens getest en rond 3000rpm met volgas, rookt hij toch wel hard. Kan dit iets met de mix te maken hebben, of de regelschroef die we een tikkeltje verdraaid hebben?
    Onlangs naar de keuring geweest en dat was in orde, 2.65 (40% mix) hoewel ik het ook niet echt laag vond. Voor we aan de regelschroef geweest waren, reed hij véél minder goed en haalde ik met moeite 120.
    Kunnen er nog andere oorzaken zijn? Km-stand is 140.000, olieverbruik is nihil (zo goed als)...

    Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Als het donker is, lijkt het altijd erger. 2,65 mag hier nog voor een Turbo-diesel, maar het is best hoog. Is je nieuwe pomp al afgesteld?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Soapy,

    Ik denk dat je regel schroef iets te ver ingedraaid is. Probeer een heel klein stukje terug en kijk dan weer eens. Beste werk in donker bij stoplichten, flink optrekken en dan in de spiegel kijken of je rookt.....

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Sorry, ik was mis... Roetmeting was 1.5. Is het misschien normaal dat een auto een klein beetje rookt bij volgas en 3000rpm (of hoger)? Of zou je het echt niet mogen zien? Want we hebben de roetstop maar 1/4 ingeschroefd. De vermogenwinst was spectaculair, voor zover dat kan bij 70PK...

    Grtz
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    pjotter said:

    ...mn golf rookt minimaal.roetmeting was ook maar 0.3

    En ik dacht dat die VW's zo rookten. Of waren dat alleen de TDI's? :roll:

    Vandaag weer een halve dag geklust. De platenwisselaar en filter staan klaar op de montageplaat. Voorlopig wat dino bijgetankt (zonder WW). Buis in buis is ingekort, geïsoleerd en voorzien van de nodige thules.
    Morgen probeer ik alles erin te krijgen en de ombouw (voorlopig) af te ronden. Foto's komen eraan...

    Grtz
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    pjotter said:

    soapwater said:

    [En ik dacht dat die VW's zo rookten. Of waren dat alleen de TDI's? :roll:
    Grtz

    alles wat afgetrapt is rookt.
    Onlangs zag ik een splinternieuwe Octavia TDI de straat oversteken. Een walm dat daaruit kwam... Mijn Citroën is trouwens goed behandeld en rookt alleen bij volgas en tussen 2800 en 3500 rpm. Eronder of erboven niet... Is dat vreemd :?
    De Lucas had een elektronische vervroeger, heeft dat er iets mee te maken?
  • edited December 2007
    DELETED
This discussion has been closed.