Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

1246716

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Gevonden... Deze is het toch hé?

    http://shop.vwcaddyforum.nl/product_info.php?products_id=28

    Weet iemand welke diameter de slangaansluitingen hebben op zo'n oliekoeler?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ha die Soapy,

    Ken je monopoel?

    Je bedoelt deze filter kop right? Die heeft 15mm koelwateraansluitingen.

    image

    Hier kost de adaptorhuls €12,99

    image

    Vergeet de afdichting niet....

    image

    Succes,
    Tim

    ps: nope, ik heb geen aandelen daaro...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Nog enkele issues
    Verwarmd filter. Als ik een BOSH-pomp had, zou ik em niet verwarmen maar achter de platenwisselaar zetten zonder verwarming. Maar zo'n halve liter koude olie naar de pomp sturen alvorens er iets warm wordt, kan dat? (LUCAS)
    Voor de platenwisselaar zou ik ook kunnen doen, maar dan ga ik weer last krijgen van verstoppingen aangezien ik geen KGR zou gebruiken of niet? Ik ben wel van plan 80% te gaan mixen in de 2de tank. Is dat voldoende om alles door het filter te krijgen?

    Een ander twijfelgeval is de dieselgeur in de auto. Ik heb een tankje van bootschappen.nl. Deze is helemaal afgesloten, maar er is altijd een ontluchtingsopening nodig. Hoe erg zal de dieselgeur zijn die daardoor komt? Ik weet dat mijn C15 wel wat geurde, maar daar heb ik natuurlijk wel wat in gemorst. Hoe doet Elsbett dat? Zij zetten toch ook dieseltanks in de koffer?

    Verder, geen KGR en geen opvoerpomp met 8mm leidingen met 80% mix. Zal dat gaan lukken? De vakantie komt eraan en dan wil ik eindelijk eens milieubewuster gaan rijden en mijn reserve KZO staat hier al bijna een jaar te wachten.

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Soapy,

    Ik denk je filterverstopping wel meevalt. Zeker met 80%.

    Echter je dieselgeur in de auto gaat tegenvallen, althans, dat is mijn ervaring. Ik zou een extra aansluiting maken voor een klein slangetje, en deze naar buiten brengen.

    Cheers,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Hier is ie dan weer... De (bijna) Udo-ist :lol: die nog steeds zijn ombouw niet rond heeft. Op welke auto het komt is nog niet zeker. Ik rij volgende week weer bijna 3000km met de Xsara (Zuid-Frankrijk) als hij zich goed houdt blijft hij, als hij het weer verknalt, komt er een andere... Ik kijk rustig uit naar iets anders... VW transporter, Caddy, Inca, ... (wel met achterbanken dan). Maar misschien dus gewoon een nieuwe LUCAS-er erbij op het forum.

    Ik heb nog even zitten nadenken en ik kwam tot het volgende:

    image

    Ja, dat zien jullie goed... Een toc. Ik wil al langer KGR mede omdat de aanvoer en retourleidingen (die al lang klaar liggen) eigenlijk maar tot 60° bestand zouden zijn (hoewel mijn test anders bewijzen). En ook omdat de Opvoerpomp minder belast wordt. Uiteindelijk is het toch wat zwaarder pompen en ik las toch dat Niek's opvoerpomp er niet al te best aan toe was. Het zekere voor het onzekere en ik heb goede resultaten gehad met KGR en de C15.
    Derde Siraï is om sneller te kunnen spoelen.

    Nu vroeg ik me nog af, kan zo'n TOC ook in de andere richting werken? Dus als ik maar één slang van de tank naar voren gebruik en bij spoelen, dino openzet en retour naar PPO-systeem zodat de diesel in de omgekeerde richting naar de TOC loopt. Zal de dino dan via de TOC naar de tank lopen of gaat het fout?

    EDIT(2):

    Zoiets bedoel(de) ik:
    (maar ondertussen heb ik een technisch datablad gevonden van de Toc Uno en blijkbaar zit er een terugslagklepje in dus dat gaat niet werken...
    Toch maar drie kleppen dan...

    image

    Wie heeft er ervaringen met de TOC UNO?
    Ik zie ook dat de max temp niet zo hoog is. Iemand problemen ondervonden met te hoge PPO-temperaturen en TOC uno?

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het staat vast, er is iets mis met het injectiesysteem en in de garage denken ze zelfs met de pomp zelf.
    Ik heb vandaag een gesprek gehad met de garagist en hij heeft me verzekerd dat er een BOSH-pomp op past van de oudere XUD9-motoren.
    Het elektronische gedeelte zou verwijderd worden dus geen elektronische vervroeger meer die nog steeds voor problemen zorgt.
    De zoektocht naar een geschikte tweedehandspomp start vandaag. Het plan is uiteraard om dan op 100% ppo/wvo in de 2e tank te gaan rijden of om te gaan mixen in de originele tank.
    Zo blijven jullie ook op de hoogte...

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    goede zet!

    Ik kon je helaas niet beantwoorden met PB'tjes.
    Werkt niet meer bij mij. Lezen wel.

    Andere pomp inbouwen kunnen vele goede garagisten.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    De garagist zei dat het geen probleem kon zijn. Hij had zelfs verschillende pompen liggen maar allemaal voor turbo-D's met hydraulische prullen errond. Hij zei me dat er aan die pompen niet veel miskomt, dat ik op de speling op de as moet letten (as waar de gaskabel op toekomt, hoe heet die). Dat zou een indicatie zijn voor slijtage.
    Hij heeft ook de verstuivers bekeken en hij zei dat de Lucas verstuivers behouden kunnen worden. Nero, kan je dat bevestigen?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soapy,

    Gisteren bij het (proberen) afstellen van de Saxo zag ik wel in het leaflet staan dat Bosch 120bar +/-5 gebruikte en Lucas 130bar +/-5.

    Dus er kan wel verschil zitten in de verstuivers bosch en Lucas. Mijn leaflet kwam uit het Saxo boek bij de dealer.

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Yep Tim, klopt helemaal. Ik heb in mijn DW8-motorboek ook de twee systemen staan en inderdaad een verschil in druk. Daarom heb ik ook de BOSCH-verstuivers mee. Ze worden nu in de garage gechecked en morgen gaan ze er samen met de pomp in...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    De pomp zit er nog niet in, maar ik durf erop gokken dat dat allemaal goed gaat en ik maak al nieuwe ombouw-plannen.
    Het wordt een 2T-systeem, dat staat vast. Maar de afstanden die ik rij zijn niet altijd lang of niet altijd kort.
    Naar het werk is bv maar 30km, soms rijden we eens naar de winkel, 2km en soms ga ik surfen in NL, op vakantie, enz... (150 - 1500km).
    Dus de mogelijkheid moet er zijn om met beide tanks PPO te kunnen rijden.
    Twee WW's of één voor beide circuits dus.
    Maar, weet iemand of die originele Citroën-filters Geschikt zijn voor hoge temperaturen en dikke olie?

    Hier zie je het originele filter:
    image

    Grtz
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden :)
    Maar 4000km is natuurlijk geen immense referentie...
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Met de 205 heb ik er ook nooit problemen mee ondervonden... Normale zomertemperaturen waren dan 65° met een enkele uitschieter naar 70+
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    belangrijk punt is wel dat mijn filter VOOR de WW staat...

    was ik ff vergeten :oops: :oops:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Tjorque said:

    belangrijk punt is wel dat mijn filter VOOR de WW staat...

    was ik ff vergeten :oops: :oops:

    En geen problemen met dicht komen te zitten van filter enz?
    Jij hebt ook geen KGR of dikkere leidingen zeker?

    Ik was me aan het bedenken dat ik liever geen diesel in de koffer wil, alleen eetbaar spul want daar is niks mis mee, het stinkt niet zo en het is veilig en ik heb een feestje en moet veel frituurolie vervoeren in die bak in de koffer. Maar spoelen naar hoofdtank is dan het probleem in de winter...

    Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    En met diesel: je rijdt veel en wil een extra tank hebben, zodat je minder vaak hoeft te tanken... Nadeel is dan wel, als ze een monster trekken uit je hoofdtank, hebben ze ppo. Voordeel is dat je in België woont en je daar accijnsvrije ppo kan kopen, dus dan kan je an sich weinig problemen krijgen in Nederland dunkt me.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    soapwater said:


    En geen problemen met dicht komen te zitten van filter enz?
    Jij hebt ook geen KGR of dikkere leidingen zeker?

    Ik was me aan het bedenken dat ik liever geen diesel in de koffer wil, alleen eetbaar spul want daar is niks mis mee, het stinkt niet zo en het is veilig en ik heb een feestje en moet veel frituurolie vervoeren in die bak in de koffer. Maar spoelen naar hoofdtank is dan het probleem in de winter...

    Grtz

    Ik heb eigenlijk niet eens een volwaardige ombouw :oops:
    Gewoon een WW tussen IP en originele filter... meer niet.

    't enige filter dat al verstropt geweest is, is dat van m'n trechter waarmee ik tank. 't gaasje daarvan was aangekoekt door filter niet te reinigen...
    15min om 20L in de tank te doen :shock: :shock:

    in de (kunsstof)brandstof tank heeft altijd een mix gezeten van 50% of minder, dus aanslibben is ook niet zo'n risico...

    Voorlopig ben ik dus nog steeds een wannabee realdeal PPo'er met een schandelijk onvolledige ombouw :oops:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    wil je een beetje uitkijken met je opmerkingen in je laatste posting. nix mis met 1 tankers en mixers en je leidt niet aan udoisme dus kraak jezelf es niet zo af wil je.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Idd, ik heb ook alleen een WW voor het filter met een klein stukje van de warme kant geisoleerd, dus het kan altijd erger :P
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Sorry :)

    'k zou graag zo'n elsbett filter met verwarmingsring hebben... die'k dan lekker voor de Pomp kan pleuren.
    Spijtig dat je die niet los kan krijgen :(

    Voor de rest een beetje opgewaardeerde injectoren en een KGR (el cheapo type van 70cm en verder nix ;) )

    ah ja en nog een tweeweg handkraan waarmee'k manueel tussen de 50% en de 100% PPO tank kan schakelen :)
    Zodat op koudere dagen 't niet teveel werk is op te switchen :)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Dat klinkt als een echte foolproof el-cheapo 2-tank ombouw. Dan nog ff net als Pjotter een paar gaten in de bodem en je kan tijdens het rijden omschakelen :D :twisted:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Hey nieuwe mod,

    Wel even on topic blijven image

    Zo'n filterverwarming kun je zelf maken, http://www.fattywagons.com/

    Alles is te krijgen bij conrad, ik plan nog steeds een lijstje te maken.

    Nu weer naar Soapy!
    Tim :P
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Qua ombouw zit ik nog met teveel overpeinzingen.
    Ik wil maar één WW wegens te weinig plaats en 'nu al genoeg geld uitgegeven aan onderdelen die ik nog steeds in de schuur heb liggen'.
    Eén van de bedenkingen is dat het spoelen aanzienlijk langer wordt als de ww na de inlaatklep komt. Dat betekent ook elke keer maar PPO in de dinotank en bij enkele korte ritten, zit je snel aan 50% mix in de tank en dan gaat hij weer slecht starten enz... (ervaring bij C15).

    Maar goed... eerst moet die pomp erin. Vanavond is het zover (hopelijk) Met een weekje uitstel gaan we eraan beginnen en ik hoop dat ik dus niet naar huis ga fietsen :?

    Eerst de pomp erin, dan de WW aansluiten en dan een paar weken mix gaan rijden en dan volledige 2tank ombouw...

    Grtz
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Sorry Soapy :oops: :oops: :lol:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik ga dan maar hier verder over de pomphistorie.

    De garageman is niet erg betrouwbaar blijkt nu. Ik had mijn hele dag (twee dagen verlof genomen) gepland naar de ombouw van de pomp, een afspraak gemaakt, was hij weer niet thuis op het afgesproken uur. Gelukkig heb ik hem ergens in een garage kunnen vinden waar hij aan een andere auto bezig was.
    Zodadelijk gaan we eens kijken (als ik hem nog mag geloven). Maar nu krabbelde hij terug. Hij zei plots dat de riemschijf anders zou kunnen zijn en de injecteurs ook.
    Nero, weet jij daar iets van? Kan het dat de pomp op een ander toerental draaiten dat de draad in de kop anders is voor de verstuivers?

    We zullen het straks weten en als hij me nog eens in de steek laat, ga ik op zoek naar een goeie garagist waar ik op kan rekenen...

    Grtz
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    hoi soapwater

    Eén van de bedenkingen is dat het spoelen aanzienlijk langer wordt als de ww na de inlaatklep komt. Dat betekent ook elke keer maar PPO in de dinotank en bij enkele korte ritten, zit je snel aan 50% mix in de tank en dan gaat hij weer slecht starten enz... (ervaring bij C15).

    ik heb de ww voor de klep
    en de klep zo dicht mogelijk bij de pomp.
    bij mij is dat dus tussen pomp en klep 10cm .
    van de ww naar de klep 5cm.

    ik bedien de kleppen tegelijk en daar door komt er altijd wat gpo in de dino tank.
    maar ik tank deze dus steets weer vol zo dat de verhouding laag blijft :wink:

    succes met je garagist.

    dyssie :D
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    verstuivers met andere draad?
    Tja , dat kan.
    Maar als ht uit eenzelfde motor komt zal het wel hetzelfde zijn.
    Tandwiel anpomp kan schelen, ma dan verzet je gewoon die van je lucas op de boshpomp.
    He tadwiel is toch met en spie, dus je kannet missen. Tenzij de as va de pomp een andere diameter heeft.

    Succes,

    Gr
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soap,

    Waarom WW na de klep? Dat is echt niet nodig. Naar mijn mening was je laatste schema the way to go (met bosch)!

    image

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Aah, en dan KGR rijden op diesel. Dat ik daar niet eerder aan dacht :lol:
    Inderdaad, lijkt me wel een goed idee. Misschien die ontluchter toch maar laten vallen...

    Nero, wat de diameter betreft, dan draait de pomp toch op een ander toerental? Kan dat dan?
    Het was niet van dezelfde motor hé. De pomp en verstuivers komen van XUD9, motor is DW8. Maar de garagist die me nu al drie keer voor niks heeft laten opdraven zei me dat dat geen probleem was, en nu krabbelt hij terug. Ik ga mijn verstuivers terugvragen denk ik en een andere specialist zoeken. Nero, waar werk jij ergens? Voor een goeie vakman ben ik bereid een eindje te rijden hoor...

    Grtz Jan
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    hoe komt het dat hij terugkrabelt?

    Ik?
    Hmm..in 2 uur zoals jouw garagist, dat zal niet gaan.
    Probeerliever je mannetje te bepraten! Waarom hij ineens niet meer wil!

    Zelf heb ik geen tekort aan werk.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Owkeej,

    Ik ben terug thuis (gebracht) en ik stink lekker naar dino.
    De pomp zit erin, morgen verder aansluiten en afstellen.
    We zijn wel op enkele problemen gestoten. De beugel voor de pomp past niet op de nieuwe motor. Typisch, deze lijkt exact hetzelfde maar is een beetje verschillend, de gaten verschillen een halve cm. Smerige Fransmannen...
    Maar, de Boschpomp past (mits enige aanpassing) op de Lucas (originele) beugel. De leidingen heb ik een beetje moeten plooien, maar ze passen wel.
    Een ander punt is dat de verstuivers verschillend zijn. Iets met een voorkamer. We gaan dus proberen de Lucas-verstuivers te houden en later de druk aan te passen voor de Bosch-pomp. Ik hoop dat dat lukt.
    Ook de inspuitvolgorde is verschillend voor de Bosch maar met de bijhorende leidingen mag dat geen probleem zijn.
    Morgenvroeg gaan we verderwerken dus dan weet ik meer...
    Het mannetje heeft het gewoon héél erg druk (pakt teveel werk aan denk ik) maar nu heb ik em toch te pakken gekregen.

    @Tim, dat schema klopt toch niet helemaal. Zo staat er geen WW in het dino-circuit. Dus bij een aanzienlijke verhouding PPO in de tank, heb ik geen verwarming...

    Maar eerst... De motor weer aan de praat krijgen.

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan?
    Vandaag lag de halve motor uit elkaar, tenminste zo zag het eruit. Motorsteun helemaal los, distributie eraf, pomp eraf, pomp erop. Het één en ander aangepast om alles te laten passen en dan starten maar...
    Noppes...
    Distributie herlegd en wat met de timing gespeeld.
    Nog steeds niks... Niet starten.
    Distributie een halve toer veranderd (misschien foute timing)
    Nog minder dan niks.
    Leidingen van de pomp losgemaakt, starten en ... Sputtersputter enkele druppeltjes maar geen druk en zeker geen 120 bar. Dus een slechte pomp die ik van de sloop heb.
    Maandag eens naar de 'sloopmongool' (bedankt Drappie, voor dit leuke woord) bellen en hopelijk kan ik ze omruilen of mijn geld terugkrijgen.
    Opties zijn nu: andere oude pomp (XUD9) of heel motorblok voor €1000, Lucas daarop en blok verkopen, Bosch in de Xsara.
    Even afwachten wat de garagist ervan denkt. Hij gaat eens wat rondkijken.
    Wat denken jullie? Ik vermoed dat een oude Bosch van XUD9 het gemakkelijkst zal zijn want ik vermoed ook dat die originele Bosch voor de DW8 een elektronische variant is en dat de computer aangepast moet worden maar ik ben niet zeker...
    Wordt vervolgd...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    misschien hangt de regelaar in de pomp wat vast door lange stilstand.
    Omdat hij nu gevuld is met diesel, kan die loskomen.
    Dus ik zou nog enkele malen proberen.
    Haal de stopklep er eens uit. (magneetventiel op de achterkant)
    Het kan zijn dat die ook blijft hangen.
    Alles spoelen in wat diesel en terug monteren.

    Gr
    Nero
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    soapwater said:

    Op verzoek van Carlo geknipt.

    Leidingen van de pomp losgemaakt, starten en ... Sputtersputter enkele druppeltjes maar geen druk en zeker geen 120 bar. Dus een slechte pomp die ik van de sloop heb.

    Zo goed??

    Druk krijg je pas door tegendruk lijkt me. Als ik kijk naar de hoeveelheden brandstof die eruitkwamen toen suzuki z'n Benz ging starten na reviseren van de verstuivers, is dat ook maar enkele druppels. De druk onstaat pas als het veertje in de verstuiver de brandstof tegenhoudt (of heb ik dat mis Nero?)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het verschil met de Lucas was aanzienlijk. Daar spoot de diesel echt uit. Bij de Bosch zag je hoogstens een luchtbelletje/drupje.
    Ik zal die stopklep eens gaan bekijken want daar had ik ook al aan gedacht. Spanning hadden we in elk geval, ook tijdens het starten. Probleem is dat het elke keer héél erg veel werk is om alles te demonteren en terug te monteren.
    Dan zit ik ook met de verstuivers. Kan ik voor die Lucas-verstuivers gewoon aanpassen zodat ze goed werken op de Bosch-pomp en hoeveel kwaad kan het als ik dat niet doe (voorlopig). Het was iets met een voorkamer die nu niet meer gebruikt wordt omdat die in de motorblok kon vallen en dan was de motor kaputt... :shock:
    Ik leer elke dag bij. Kan ik de pomp ook testen zonder ze op de auto te monteren? Manueel draaïen?
    Iets wat me ook opviel is dat de Bosch-pomp echt fixe slagen gaf wanneer je ze roteerde. Bij de Lucas draait het wieltje alsof het niks is, bijna geen weerstand. Is dat normaal?

    Grtz Jan
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    dat van dat soepel draaien bij een cav bij manueel draaien, is normaal.
    Bij een bosch mot je hem telkens over een nok op de nokkenschijf draaien.

    Staat de pomp nog op de motor?
    Magneetklep, daar kun je zo bij.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Neen, ik heb maar één auto en ik heb em zowat dagelijks nodig (maakt het extra uitdagend om een dag ervoor te gaan rotzooien). De Lucas staat er dus weer op.
    Kan ik de pomp zo testen? Los, zonder motor errond? Dieselleiding aansluiten en manueel ronddraaïen lukt niet zeker?

    Een andere denkpiste is dat ik misschien die ruilmotor moet gaan halen, de pompen omwisselen en dan de motor met de Lucas terug verkopen want ik zit nog met verstuivers die niet passen. De vraag is, is die Bosch ook zo elektonische aangestuurd en moet de software en bekabeling aangepast worden, of is dat puur mechanisch?
    Wat zouden jullie doen in dit geval? Motor kost €1000 + BTW en heeft alles origineel Bosch.

    EDIT:
    Wat ik nog vergat. Toen de Boschpomp erop zat, liep de distributieriem wel tegen het einde van de schijf aan op de pomp en soms kwam deze er een milimeter over. Dat is niet goed zeker? Of kan het niet zoveel kwaad. De as van de Bosch is een paar mm korter dan de Lucas. Ik weet niet of dat eenvoudig aan te passen is.

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    die riem moet perfekt over je tandwiel lopen, zeker er iks over.
    Hij zal anders binnen de kortste keren een stukje afsnijden, en dan knapt de riem.
    Normaal moet je een ander bevestigingsflens zoeken voor je boschpomp. Deze komt wat dieper in de distributiekast.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero said:

    die riem moet perfekt over je tandwiel lopen, zeker er iks over.
    Hij zal anders binnen de kortste keren een stukje afsnijden, en dan knapt de riem.
    Normaal moet je een ander bevestigingsflens zoeken voor je boschpomp. Deze komt wat dieper in de distributiekast.

    Gr
    Nero

    Wat bedoel je juist met 'flens'? Ik heb de hele beugel van de originele pomp maar die past niet op de motor. De Bosch past ook niet mooi op die Lucas-beugel (gat is te groot maar dat lukt wel).

    Verder zit ik nog met wat twijfels voor de expert.

    -Die Bosch doet het momenteel niet, kan ik ze 'manueel' testen?
    -De verstuivers passen niet (voorkamer), kan ik de Lucas verstuivers (voorlopig) gebruiken zonder de druk aan te passen en kan ik de druk later juist laten zetten?
    -Ik weet een hele motor te koop waar ik de pomp en verstuivers van af kan slopen, Lucas erop en motor verkopen. Vraag is of die Boschpompen voor DW8 (VE4/9F2425R804-1 = 0 460 494 467 vervanging = 0 986 440 164 ) ook zo elektronisch gestuurd worden en of de auto-elektronica dan moet aangepast worden, of is het puur mechanisch (I like...) en kan ik alles laten zoals het is.

    En dan nog:
    Zou ik al ééntank wat gaan bijmengen met de Lucas of niet? Voorlopig blijf ik aan die vuile diesel geketend en dat zint me niet. Maar het risico van kapüttmachen is er natuurlijk altijd. Alle beetjes helpen het milieu natuurlijk.

    Grtzz

    ... En zo blijft een mens bezig

    :lol: :lol:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    manueel testen?
    Ja, zet hem in een bankschroef vast (de pomp).
    Sluit er diesel toevoer op aan (vaatje iets hoger hangen dan pomp) en ook retour aansluiten.
    Bekrachtig het stopventiel (12V).
    Draai met ratelsleutel of ringsleutel in de richting van inspuiting.(meestal rechts dus = clockwise)
    Als de pomp goed ontlucht is (vul hem op langs retourgat VOOR je de retourbanjo erin steekt), moet je snel goede straaltjes diesel eruit zien spuiten. Als je wil kan je dan met een verstuiverleiding en een verstuiver (je hebt er nu toch los liggen) kijken of de pomp je verstuivers wel nog openkrijgt! Maar ik denk het wel. Veel kan er niet mis zijn met je pomp. Dus nieuwe motor kopen, zou ik zeker nog niet doen.


    De lucasverstuivers houden met je boschpomp?
    Ja, geen probleem. Die druk moet je zelfs niet aanpassen. Wat is een druk van bv. 125 bar als je weet dat elke VE-pomp minimaal 400 bar drukt maakt. Laten zijn zou ik zeggen.

    Enkel je tandwiel en positie vanje distributieriem moet anders. Deze moet perfekt lopen op je tandwiel.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik heb me vergist...

    De Lucas-verstuivers: 142-149 Bar
    De Bosch-verstuivers 130 Bar (+8)

    De verstuivers die erinzitten hebben dus een hogere openingsdruk dan die voor de Bosch-pomp die op de DW8 gezet werd.

    Nero, wat zou jij voorstellen om die distributie goed te krijgen? De garageman zei iets van een draaibank en iets maken maar ik snap niet zo goed wat hij bedoelt...
    Ik ga straks eens naar de pomp kijken...

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    tja, das moeilijk te bepalen van hier hé.

    De juiste bevestiging zoeken voor op je motor (van boschpomp)
    En anders eens goed kijken wat je KAN doen.
    As langer maken kan niet. Breder tandwiel zal moelijk zijn.
    De bestaande flens (bevestigingsplaat) zul je moeten aanpassen denk ik, zodat de pomp dieper in de distributiekast komt.

    Je verstuivers zullen dus perfekt staan voor ppo!

    GR
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Nero,

    Heb jij soms toegang tot meer info over deze pompen?
    Dit zijn de nummers die jij me gaf voor de originele Bosch pompen die op de DW8 gebruikt zijn...
    VE4/9F2425R804-1 = 0 460 494 467
    vervanging = 0 986 440 164
    Zijn deze VE's even 'elektronisch' als de Lucas?
    Misschien moet ik er toch zo ééntje zoeken want die beugel aanpassen is niet zo eenvoudig. Als het mislukt, heb ik niks meer om de Lucas op te schroeven :lol:

    Grtz J
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    die andere boschpompen zullen waarschijnlijk dezelfde as hebben denk ik.
    Meestal standaard maat.
    Het is de bevestiging die verandert als je een ander mek pomp monteert.

    mechanische pompen.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero said:

    die andere boschpompen zullen waarschijnlijk dezelfde as hebben denk ik.
    Meestal standaard maat.
    Het is de bevestiging die verandert als je een ander mek pomp monteert.

    mechanische pompen.

    Gr
    Nero

    Dus de opties zijn
    -de "Bosch beugel" aanpassen voor een XUD9-motor (moeilijk want de gaten
    verschillen maar een paar mm.)
    -Een Bosch voor DW8 zoeken met beugel.

    Als de pomp puur mechanisch is, zal er niet veel verschil zijn tussen de DW8 en de XUD9-modellen. Of wel?
    Wikken en wegen wat de voor- en nadelen zijn en wat er te vinden is...

    Bedankt alvast Nero!!

    Grtz Jan
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik denk dat ik de Bosch-pomp die bij de motor hoort ga kopen. Daar zit de beugel ook bij en dan zou alles zonder al te veel problemen moeten passen.
    De Bosch is volgens Nero volledig mechanisch, dus de kabels kan ik gewoon los laten hangen.
    Maar hoe zit het met die transponder? Ik vermoed dat die ook op de Bosch-variant zal zitten.
    Bij de Lucas hebben we drie draden doorgeknipt. Eén ervan was 12V na het contact, de andere dat weet ik niet. Als de volgorde van de draden niet goed aangesloten is, werkt er niks.
    Wordt er een specifieke code ofzo doorgestuurd en hoe zit dat als je een andere pomp monteert? Of maakt dat niks uit en past de connector van de pomp er gewoon op?
    Verder lijkt het zo dat de bevestiging van de Bosch en de Lucas volgens citroën (DW8-manual) hetzelfde zijn...

    Bosch VE4/9F2425R804-1
    image

    Lucas DWLP11

    image

    Bij de Pomp die ik van de sloop heb van de XUD9-motor ziet dat er anders uit. Het gat waar de as doorkomt is kleiner en het huis is driehoekig.

    image



    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    de pomp op de tekening (juiste pomp die het moet zijn), is inderdaad niet om te wisselen met die andere.
    De correcte pomp heeft een zwarte flens op de as , waarop het tandwiel bevestigd wordt. De andere heeft het tandwiel rechtstreeks op de as.

    Transponder?
    Als je daarmee een echte transponder bedoelt (anti-diefstal), smijt die er gewoon af.
    Transponder weg, en rechtstreeks 12V na contact op stopklep.
    Weg zul je de antidiefstalbouten die rond de stopklep zitten, moeten uitboren of afslijpen. Een leuk klusje :lol: :lol:
    Moet dat regelmatig doen. Str*ntwerkje!
    Maar ja, erna is alles veel beter.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ok, ik ga dus proberen die andere pomp terug te brengen naar het autokerkhof (werkt niet)
    Ik heb al een paar 'juiste pompen' gevonden voor €300. Verstuivers en leidingen hou ik dan van Lucas, hopelijk is de inspuitvolgorde hetzelfde...
    Wat de transponder betreft, die drie draden, duidt dat op een transponder?
    Je kan die dus gewoon verwijderen... Mooi zo.
    Dan ga ik volgende week eens verder aan de slag maar eerst... Een weekendje ardennen :lol:

    Merçi nero!!

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hier ben ik weer...
    De niet werkende (en niet passende) pomp is weer waar hij vandaan kwam (en het geld dat ik ervoor betaalde ook) :lol:
    De VE4/9F2425R804-1 met 110.000km op de virtuele teller zou volgende week per rembourspakket moeten aankomen. Weliswaar zonder beugel dus ik hoop dat deze idem is als de Lucas-beugel.
    Totaal €200 (incl. 50€ verzending vanuit NL).
    In België heb ik niks gevonden onder €300.

    Ik ben benieuwd... Binnen twee weken heb ik een weekje vakantie, dus dan kan de auto weer eens half-gesloopt worden en hopelijk rij ik tegen dan weer op het vloeibare goud uit Bierbeek...

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hier zijn we er weer mee...
    Vandaag netjes (bijna) op tijd aan de deur geleverd door een vriendelijke Noorderbuur...

    image

    image

    image

    image

    Een VE4/9F2425R804-1 met 110.000km op de teller en drie maand garantie. Hopelijk gaat dit wat vlotter dan het vorige avontuur. Maar... Ik geef niet snel op (de meesten verklaren me ondertussen al gek)...

    Een vraagske voor de expert(s): Die twee connectors, die zijn ongeveer hetzelfde als op de lucas. Eén is voor het microcontact, aan de andere komen drie draadjes die naar de pomp lopen. Deze hadden we bij de Lucas doorgeknipt om 12V te hebben naar de stopklep (na contact) maar wat zijn die andere twee en is dat hetzelfde bij elke pomp? M.a.w., kan ik d-het stekkertje gewoon instekken en werkt dat dan?
    Volgende week maandag heb een afspraak met de garageman dus hopelijk is alles dan in orde voor PPO-ing.

    Grtz
This discussion has been closed.