Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

2456716

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Haha, een goeie :lol: :lol: :lol:

Ik denk dat het bakje voor de asbak komt met velcro... Ik rook toch niet. Ik dacht eerst inderdaad aan inbouwen en de display in het dashboard maar.... Je weet nooit dat de auto nog eens verkocht moet gaan worden en dan moet ik weer dashboardonderdelen gaan zoeken enz blablabla

Goed, vanmorgen voor het werk nog evend de handen vuil gemaakt. Ik heb de aanvoerleiding herlegd. De brandstof (diesel) loopt nu origineel tot aan het filter (vooraan op het blok). Vanaf het filter met een nieuwe leiding naar de aanvoer siraïklep, door de poelheizer en via een filtertje (tijdelijk) naar de pomp. Na een testritje geen lekken vast te stellen.

image

Ik heb ook mijn verlengstukje (2 thules voor koelwater) afgeveild zodat er een plat vlak aanzit. Deze komt op het filter zodat dat toch een beetje verwarmd wordt... Foto's en een verder verslag volgen...

Morgen ga ik verder met knutselen.

Grtz :lol:
    edited May 2007
    Het meeste (nog steeds voorbereidende :lol: ) werk zit erop...
    brandstofslangen aangesloten, koelwater aangesloten en dat allemaal zonder iets van de auto te molesteren. Ik kan alles dus in een spreekwoordelijke "handomdraaï" weer origineel aansluiten...

Ondertussen heb ik zo'n 30km gereden (jaja, nog steeds dieselend). Het koelwater lekt niet en de warmtewisselaar wordt lekker heet. T-stukken waren niet nodig want hij staat in serie met de kachel.
    De elektriciteit wordt vandaag afgewerkt, dan de tank erin en vullen maar. Nu nog een goeie manier vinden om brandstof in de leidingen te krijgen zonder diesel te moeten drinken.:roll:

image

De platenwisselaar

image

image

Het filter is geïsoleerd met glaswol en tape. Hier moet nog een mooiere oplossing voor komen, maar voorlopig zal het volstaan. De filterverwarming heb ik even zo gelaten. Als het nodig is kan ik nog altijd verder gaan knutselen. De KGR komt uit op het T-stukje voor het filter (bij de aanvoer dus)

image

De nieuwe slangen die gelijk lopen met de originele aanvoer en retourslang. Door de opstelling van het originele filter (vooraan het blok), de ww en poelheizer achter het blok, moet de brandstof wel wat omleiding maken maar ik heb vernomen dat het met KGR aan te bevelen is genoeg slang te gebruiken i.v.m. drukverschillen, dus op zich niet zo erg.

image

Twee siraï kleppen voor de retour. Deze bepalen waar de retour heengaat: Originele tank, PPO tank of KGR (bij PPO-rijden)

image

Nog een totaaloverzicht...

Ik ben op zich al wel tevreden, alleen is er wat weinig plaats onder de kap waardoor sommige onderdelen nogal moeilijk bereikbaar zijn met enkele kneuzingen, schrammen en ontwrichtingen (beetje overdreven) tot gevolg...

Wordt vervolgd...

Grtw 8) :lol:
  • edited May 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Soap, goed werk! Op je 3e foto zie ik een koelwaterslang bij de onderkant van je filter. Zo te zien komt ie van de ww. De slang ziet er wat platgedrukt uit, is daar niets aan te doen? En heb je nog plannen voor isolatie?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Soap,

Koop zo'n klein handpompje (ballonpompje). Altijd makkelijk en kost geen drol.

image

Tim
    edited May 2007
    Pffff... goed nieuws maar ook slecht nieuws.
    Ik had gehoopt alles af te kunnen ronden dit weekend maar niet dus.
    Het goede nieuws: Alles hangt onder de kap, de elektriciteit is aangesloten, de temperatuurmeter werkt perfect en de retour van de diesel (nog steeds ja :( ) wordt zonder enige vorm van KGR of verwarming 50°C bij een rit van 15km.
    Het slechte nieuws:

Ik had de tank gevult met diesel en door met een pomp luchtdruk op de tank te zetten, liep de diesel vanvoor uit de filter. Op het morsen na goed nieuws, maar toen bleek de leiding onder de auto te lekken (PE-slang). Ik moet dus iets verzinnen met snelkoppelingen ofzo... Of misschien toch maar gewoon Gates 8mm onder de auto, maar wat met autokeuring dan...? Hoe doet Elsbett dat eigenlijk?
    De uitschakelvertraging werkt ook niet meer :shock: Die moet dus weer uitgebouwd en getest worden (rotklus). De poelheizer werkt goed, hoewel ik na enkele km niet veel temperatuurverschil zag (met diesel). Ik rook echter wel een verbrande plastieklucht (misschien ben ik echt over over angstig om iets op te roken) of de clixon van 130°C moet vervangen worden door een lagere waarde.

Kortom, het is dus bijlange niet klaar. De tank is er weer uit (vanwege het lekken) en de auto stinkt al naar diesel binnenin (hatelijk)...

Ik rij dus nog altijd gewoon al dieselend rond. Ben het ff kotsbeu nu en ik hoop dat die geur morgen verdwenen is... :shock:

Het is zondag, dus nog even chillen... Volgend weekend probeer ik het af te ronden...

(sorry, even een dipje :( )

Grtw
    edited May 2007
    Soapy,

Ik heb ook altijd een aangebrande rubberlucht na het inbouwen van iets nieuws. Het nieuwe rubber ruikt altijd even als het heet wordt.

Je lekkende PE-slang, heb je daar van die hulsjes ingedaan voor je naar rubber slang ging? Of op een andere manier?

Hulsje in de PE-slang zien er zo uit:
    image

Cheers,
    Tim
  • edited May 2007
    DELETED
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2007
    soapwater

kop op soapie volgens mij hebben we dat alle maal weleens gehad zo`n tegeslag 8)
    het hoort er gewoon bij

je ombouw ziet er straak uit en je voor bereiding was ook uitgebreid dus hier kom je ook wel over heen :D

dyssie :D
    edited May 2007
    Big big troubles...

Gisteren reed de auto prima (15km testritje). De aanvoer loopt via de aanvoerklep, door de poelheizer en dan door een filtertje. De retour gaat via de twee klepjes weer naar de originele retourslang.
    Vanmorgen moest ik naar het werk. Starten ging moeilijk en hij sloeg moeilijk aan. Elke keer als ik het gas losliet sloeg de motor bijna af en uiteindelijk ben ik op de rit van 20km meermaals stilgevallen. Na zo'n 10km ging het al wat beter en tegen dat ik de bestemming had bereikt was het min of meer in orde maar het toerental schommelt rond stationair en wanneer het gas wordt losgelaten, valt hij eerst terug tot 500rpm om dan weer naar z'n stationair te klimmen... KUT KUT KUT....
    Ik denk dat ik snel alles origineel ga leggen en dan in mijn vrije week verder ga knutselen. Maar die auto moet gewoon rijden. Ik heb em dagelijks nodig. Had ik dit geweten... Aaaghrr....

Grtz :( :(
    edited May 2007
    soapwater said:

Had ik dit geweten... Aaaghrr.... Grtz :( :(

Lucht, lucht en soap soapy!

Tenminste, dat denk ik!

Tim
    edited May 2007
    Lucht, ik kan ook niks anders bedenken. Maar waarom nu ineens terwijl er in het aanvoercircuit niks veranderd is? Kan een retour hier het probleem zijn?? Ik zie ook nergens een lek. Ik heb de retourleiding hier snel (in de garage op het werk) weer origineel aangesloten en dat ga ik straks ook met de aanvoer doen. De rest zal even moeten wachten tot ik weer veel tijd heb want ik kan het me niet permiteren van stil te staan om 5h30 's morgens... :(
    Het inline-filtertje krijg ik ook nooit 100% luchtledig, misschien is dat een boosdoener? Het ligt horizontaal (ter hoogte van de IP) en er blijft maar 20% brandstof inzitten, de rest is lucht. Misschien kan ik daar gaan zoeken? Ik weet het niet... Wordt vervolgd (motivatie is plots een beetje verdwenen. Had ik de benz maar gekocht :? )

Grtz
    edited May 2007
    Ok, ik ben er weer wat bovenop (op maandagmorgen kan ik soms wat (te) emo zijn :lol: )
    De leidingen gaan straks weer origineel tot ik weer tijd heb om verder te werken. Van origineel filter naar de pomp en origineel retour dus.

Tim, die PE-slang... Die busjes, is het de bedoeling dat je dan rubberslang over de PE-slang gaat schuiven? Ik had vanaf het begin gewoon rubber moeten gebruiken, maar kan dat i.v.m. keuring onder de auto?

Ik begin een beetje af te wijken van het idee KGR... Als ik zie dat de combo warm genoeg wordt zonder verwarmd filter en zonder KGR... Minder moeilijkheden en geen elektro-prullen want dat werkt me nu al op de zenuwen.

Atjong, wat die slang betreft. Ze hebben me een stuk meegegeven met een fabrikagefout. Ziet er niet uit, is ovaal maar werkt wel. Ik had het pas door als ik thuiskwam...

Grtz
    edited May 2007
    Soap,

Je hebt bv PA slang 10x12. Hier druk je zo'n messing busje IN. Dan de 12mm inwendig rubber slang erover en slangklep erop (ter hoogte van het busje). Als die klem goed zit, is het gegarendeerd dicht.

Leg je leidingen ook vooral niet onder spanning, dat is een garantie voor lucht. En idd, KGR hoeft niet heilig te zijn, bij mij scheelt het ongeveer 5-7 graden op de aanvoer.

Had ik de benz maar gekocht

JA :twisted:

Succes,
    Tim
    edited May 2007
    Daarnet de originele leiding weer aangesloten. 25cm van de originele filter naar de pomp. Rijdt goed, na een uur stilstaan weer hetzelfde. Toerental heel sterk schommelend 500rpm - 1500rpm. Na een dikke km rijden, is het verdwenen. Deze auto heeft nog geen druppel PPO geproefd en het is al om zeep.
    Project cancelled. Dit is het me niet waard. Dat ik eventueel nog een lucas pomp vernield zou hebben tot daar aan toe maar elk weekend sleutelen en een onbetrouwbare auto, dat heb ik er niet voor over denk ik.
    Binnenkort is er het één en 't ander te koop.
    Ik ga minder autorijden en een goede fiets kopen om zo het milieu wat minder te belasten. Maar ik heb het voorlopig wel gehad. Zonde van al het werk, van al het geld en van al de moeite maar zo is het maar. Had ik de C15 gehouden, reed ik nu nog oliestokend door het landschap... Citroën is shit.

Grtz :evil:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Misschien is het iets om naar de meeting te komen en daar alle deskundigen en amateurs eens een blik op het probleem te laten werpen. Ik heb ook wel eens met de moed in mijn schoenen gestaan. Maar als je eenmaal die goedwerkende PPO-kit hebt, rij je rond als een prins.
  • apktje PPO Burner
    edited May 2007
    Heb dit probleem eerder gepost, misschien heb je er wat aan. Het originele brandstoffiltereksel sluit soms niet 100 %. Probeer eens een heel klein dun laagje vloeibare pakking stussen het filterdeksel en de rubber o-ring. Ook kun je met een stukje doorzichtig leiding in de retourleiding controleren of er sprake is van lucht.

Heb zelf ook bijna een ombouw afgeblazen terwijl het een niet aan ppo gerelateerd probleem was.
    Ook deze auto met lucaspomp rijdt nu op ppo.

Groet APKtje
    edited May 2007
    Soapy,

Wacht wacht, laat alles in ieder geval even zitten tot de meeting. Ik heb vanalles bij me om dingen te testen. Doorzichtige slang, elektrisch pompje, tig andere slang, handafsluiters etc.

Citroen is niet shit, althans even shit als alle andere auto's met problemen.

Wat betreft de elektronica ben ik het met je eens. Als nu weer mocht kiezen, kocht ik een elsbett 1-tank set en no worries.

Ga nu eerst maar even lekker slapen en dromen van de ultime kit...:wink:

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hee Soapy,

Kom op nou toekomstige oliestoker er is niets aan de hand.
    Citroen of Iveco maakt tch niet uit, compressiemotor is het zelfde.

Als je hulp nodig hebt dan post je even duidelijk je probleem hier en dan wordt het waarschijnlijk nog opgelost ook.
    Puur omdat we je willen zien stoken en je willen horen brullen dat je een tevreden stoker bent.

Opgeven mag ... maar alleen als je Lucaspomp op het kerkhof ligt.
    Dus hergroep jezelf, haal diep adem en snij de slangetjes maar door.

Drappie
    edited May 2007
    OK Ok, ik ben even tot rust gekomen pfwiee.... Ik moet er eens goed over nadenken. Ik wil een betrouwbaar systeem (even betrouwbaar als origineel) want ik heb de auto echt nodig.
    Ik ga dus eerst maar troubleshooten voor ik eventueel verderga met ombouwen.
    Er ligt dus een leiding van het origineel filter naar de pomp (darmpje van max 25cm) De retour is ook weerl origineel. De auto rijdt goed en start goed, maar bij loslaten van het gaspedaal en ontkoppelen, zakt het toerental veel te laag (500rpm, bijna stilvallen) en dan schommelt het even rond stationair.
    Wat APKtje zegt over dat filter ga ik straks checken. Als het dat niet is, hoop ik dat het geen softwareprobleem of iets dergelijks is... (vermoedelijk niet) Maar ik vind het vreemd dat hij stationair vies doet en voor de rest goed rijdt... Wat dat fietsen betreft, Mijn vriendin en ik hebben nogal onregelmatige uren en we moeten beiden op de auto kunnen rekenen dus... Echt wel kut nu. Gelukkig doet hij het nog...
    Bedankt voor de hulp!! Grtz
    edited May 2007
    Update: Ik heb, zoals gesugereerd, een doorschijnend slangetje aan de retour gebruikt en de slangenklemmetjes nog eens aangetrokken. Het dieselfilter heb ik ook eens opengehaald en weer goed afgesloten. Ik zag af en toe een hééél klein beetje lucht en ik vermoed dat het van het manueel opvoerpompje dat aan het origineel filter zit afkomstig is. Bij het pompen wordt het een beetje nat. Maar, ik ben er ook bijna zeker van dat dit niet de problemen kan veroorzaken die ik heb. Ondertussen gaat het wel wat beter (met mij en met de auto). Ik moet wel zeggen dat het stationair toerental al wat schommelde van in het begin toen we de auto pas hadden en ik er nog niet aan had zitten prutsen. (minuscuul, nauwelijks waarneembaar) maar als je het gaspedaal echt indrukt en dan plots lost en ontkoppelt, zakt hij toch tot zo'n 750rpm alvorens weer tot 1000 te klimmen. Maar voorlopig doet hij het dus. Als ik eens wat tijd heb, gaat de auto naar de garage voor een nazicht. Ik heb trouwens gehoord dat schommelend stationair toerental te maken zou hebben met slijtage van een dieselmotor... (122.000km?? :shock: )
    Over de ombouw moet ik me toch nog bezinnen. ik zie hoe fragiel alles is bij moderne auto's en hoe weinig plaats er is. Ik denk dat ik voor een ander concept moet gaan. De dieselstank trekt stilaan weg, maar hoe gaat het niet naar dino 'meuren' als er een 75% mix in de koffer staat? Koolzaadolie ruikt lekker, maar dino... neen oh neen, niet mijn geliefd parfum. Hoe doet Elsbett dat, met een dino-tankje in de koffer?
    Ik denk dat mijn eerste idee (reservewielrek) misschien toch een betere optie kan zijn... Liever een reservewiel in de kofferbak.
    KGR ga ik ook laten vallen denk ik. Teveel problemen en ik zag bij Tim's combo-ombouw dat het niet veel uitmaakt en dat het zo ook kan. 100% rijden wordt toch niks met de lucas dus ik ga maar eens voor een mix aan de buitenkant van de auto en ditmaal ga ik alles beter plannen.
    Aanvoer en retourleidingen in PE vindt ik toch wat te gammel dus ik denk dat ik rubberslang (10mm) ga gebruiken voor aanvoer:retour. Wat met APK:Keuring? Een tank en zachte leidingen onder de auto... een probleem??
    Ook over de elektra ben ik absoluut ontevreden. Misschien is manueel da toch het beste? Ik heb dan wel elektronica gestudeerd, maar in auto's is dat wat anders. Er is nergens plaats voor en je zit met extreme temperatuurschommelingen / trillingen. Gewoon aan:uitknoppen denk ik dus. Eventueel een alarm...
    "An inconvenient truth" zat gratis bij de HUMO (Belgisch weekblad). Ik zal maar eens gaan kijken om me te motiveren...

edited May 2007
    Nog een update (is het nog boeiend?)
    Ik ben gisteren wanhopig naar de garage gereden. De garagist heeft een testrit gedaan en wat dingen gecontroleerd. Er is geen elektronisch probleem gaf de diagnosecomputer aan. Hij is er een kwartiertje mee de baan op geweest heeft hem eens lekker laten janken (had ik ook al geprobeerd) maar hij vond niet echt iets abnormaals. De motor was wel warm. Hij gaf me wat tips waar ik op moest letten bij koude start. Hij dacht aan een kapotte thermoklep die het verhoogde stationair regelt bij koude start.
    Rarara, vanmorgen gestart (na een nacht stilstand). Niks meer aan de hand. Stationair super stabiel. Auto reed perfect. Niks op aan te merken. Maar ik ben wantrouwig en ik wacht nog even af... Hoe kan dit?? Vuil in de pomp :oops: ? Nochthans heb ik een filtertje voor de pomp gebruikt...

Iets anders dan. De garageman heeft heel misschien een Bosh-pomp voor mij. Hij had weet van een kapotte motor die uitgebouwd werd en hij ging kijken of hij de pomp kon hebben en of het een Bosh was. Hij had het ook over een klusje van een uur of drie om ze weer in te bouwen. Verstuivers moeten meegedaan worden dan zeker? Maar ik loop niet te hard van stapel. Waarschijnlijk wordt het niks of is het een lucas... (misschien wel handig om reserve te hebben?)

Grtz
    edited May 2007
    soapwater said:

Nog een update (is het nog boeiend?)

Jaja.

Ik ben benieuwd. Is het echt een klusje van drie uur (laat hem het aannemen en werkingsgarantie geven), dan zou ik niks op reserve nemen, gewoon inbouwen die pomp.

Voor de rest veel succes met hans kazitroen.

Tim
    edited May 2007
    Ik ben nog eens op bezoek geweest bij de loodgieterij-boer... (ik maak die man rijk, weer 22€)
    Ik heb de busjes gekocht om de PE-slang dicht te krijgen. Ik denk zelfs dat ik er een 8mm gates slang overheen gefriemeld krijg... Nu zal het wel dicht zijn. Ik ga wel nog een manier moeten vinden om onder de auto te werken zonde de put te moeten gebruiken. (opkrikken misschien).

image

De filterverwarming moet er zo gaan uitzien. Iets minder gelikt als die van Dieselumbau maar ik hoop dat het evengoed zal werken. Het alu blokje is net even groot als de filterkop. Het is iets te hoog, maar dan heb ik wat ruimte voor de brandstofslang. Ik heb 3/4 thules genomen dan blijft alles hetzelfde (3/4 en 1/2 voor koelwater) en dan zit ik niet met verloopstukken en verschillende slangen te knoeien. Eén van de dagen probeer ik de gaten te boren en de draad te tappen.

image

De tank komt ook in een soort houten harnas zodat deze niet beschadigd raakt en ik ga voor de veiligheid toch maar kraantjes gebruiken om een eventueel lek te stoppen. Je weet maar nooit.

image

Ik ben donderdag en vrijdag twee dagen thuis dus dan kan ik weer aan de slag :) Wie weet is hij zaterdag klaar maar ik vrees er wat voor... En hopelijk krijgt hij weer geen kuren zoals de vorige keer.
    Ik ben nog bij de garagist langsgeweest, hij had nog geen nieuws over de pomp... En hij had helemaal geen idee aan wat mijn problemen te wijten zouden kunnen geweest zijn :shock: Hopelijk valt het niet meer voor.
    En binnenkort kan ik nog meer gaan knutselen want de mercedes komt eraan :D

Grtzzz
    edited May 2007
    Leuk leuk, weer helemaal vol goeie moed van de meeting teruggekomen. Nog steeds met geen vinger aan de auto geweest (behalve om ermee te rijden). Vanmiddag kwam ik van het werk. 130 op de snelweg en plots sputter sputter... Langs de kant. Enkele keren starten, alles eens bekeken onder de kap. Niks los, geen leidingen gekneld... Naar huis gesputterd tegen 90. Het is zondag, dus vandaag niet sleutelen. No worries, ik was van plan morgen naar de garage te rijden. Daarnet (na 3 uur stilstaan) de auto gestart, nog steeds sputteren, kletteren als een oude diesel. Een kilometer verder geef ik in neutraal veel gas, schakel, en... Probleem weg. :shock: Niks meer, reed weer geheel normaal.
    DIE AUTO IS BEHEKST. Ik ben al blij dat er nog geen PPO is ingeweest, dan kan ik het toch mezelf niet verwijten. :)
    Morgen naar de garage, het moet in orde zijn want ik moet binnenkort 1000km naar Oostenrijk rijden en pech, daar heb ik geen zin in. Hopelijk heeft hij dan ook nieuws van de Boshpomp (duimen maar).
    Misschien iemand een ingeving wat dit kan zijn??
    (de meeting was super)

Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    een verstopping in je dieseltoevoer.
    Filter verstopt? Voorfilterjte verstopt?
    Water in de tank?
    Verstuiver die blijft hangen? (dan hoor je ook een duidelijke tikken van de verstuiver)

Heeft de auto voorheen langere tijd stilgestaan?

Rookte hij meer toen hij zo sputterde?

Groeten,
    Nero
    edited May 2007
    Nero, Ik ben na de meeting nog met de auto naar famillie gereden en daarna terug naar huis. De ochtend erna naar het werk (tegen 150 :? maar ik vermoed dat dat wel moet kunnen, niet?)
    De auto heeft dan 8 uur stilgestaan op het werk. Ik ben naar huis vertrokken via de E40. Na zo'n 20km (motor moet dan al warm geweest zijn) is het begonnen. Eerst leek het echt op een verstopte filter of lucht. Als je even gas inhield, was het weer ok voor 5 seconden en dan weer sputteren. Ik heb even een rookpluim gezien en dan was het weer weg.
    Ik heb dit probleem eerder gehad maar toen was er een constant geratel en het blok draaide niet lekker. Alsof er iets heel hard tegen de zuigers tikt ofzo... Toen was het opgelost met stilleggen, wachten en terug starten. Op het citroën-forum hebben ze me gezegd dat het een software-fout is die de verstuivers aanstuurt :shock: . Die moet een update krijgen. Maar nu bleef het probleem, na 10 keer herstarten nog, na 3 uur stilstaan nog en dan ineens... niks meer. Problem solved.
    Een verstopte filter kan bijna niet want deze is 3000km geleden vervangen en er is nog altijd geen druppel PPO ingeweest. Voorfiltertje is er tussenuit. Alles is dus 100% origineel aangesloten wat brandstof betreft.
    Ik ga straks naar de citroën-garage eens naar die update vragen en hopelijk heeft hij een boshpompje liggen ook... Wat is er dan elektronisch aan die verstuivers? Ik had toch liever dat antiek injectiesysteem. Lekker simpel en geen problemen.
    Ik wil PPO rijden maar hoe kan ik nu verder gaan ombouwen als de auto op dino al kuren heeft... Andere DW8 rijders hebben geen enkel probleem met de motor. Ik heb waarschijnlijk gewoon pech

edited May 2007
    ik denk niet dat die verstuivers commonrails zijn!
    Dus elektronisch aangestuurd? Neen.
    Er zit enkel 1 sensor op 1 verstuiver. Dat is alles.

Laat je verstuivers toch maar eens checken!
    De naalden kunnen wel eens versleten zijn of blijven haperen.

Groeten,
    Nero
    edited May 2007
    op het Citroën-forum hebben ze het over een software-probleem bij de DW8
    KLIK

In de garage zeiden ze dat er één verstuiver met sensor in zit. Ik begrijp er eigenlijk niet veel van hoor...
    Kan het dat als de verstuivers versleten zijn, deze af en toe héél vies doen en dan plots niet meer? Morgenvroeg gaat de auto naar de garage. Ze gaan het allemaal eens nakijken... Hij heeft er ook daarstraks eens bovengehangen met draaïende motor en alles leek normaal... Verstuivers versleten op 123.000km? Kan dat?
    Ik hoop dat het snel in orde is, dan kan ik verder gaan ombouwen. De PPO-installatie zou toch deze week klaar moeten zijn zodat ik alles goed kan testen voor ik binnen twee weken op vakantie vertrek... 2000km heen en terug, dat doe ik liefst C0² neutraal. Bedankt voor de info!

Grtz
    edited May 2007
    kan zeker dat ze maar af en toe raar doen!
    Bij 123.000km?
    Dan zijn ze zeker aan vervanging toe denk ik.
    Vraag maar aan Drappie : bij 70.000km en het waren echt pissers!!

Groeten,
    Nero
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2007
    Kunnen we bij Elsbett niet alleen de verstuivers + -houders en de gloeispiralen bestellen i.p.v. de hele set? Mijn verstuivers zijn misschien ook aan vervangen toe ( +300.000 km.) en dan heb ik gelijk de goede. Ik zal ze anders eens een mailtje sturen en het vragen.
    Succes,
    Douwe.
    edited May 2007
    Ik ga afwachten wat de garagist me straks te vertellen heeft. De auto is binnen maar hij is er nog aan bezig...
    Ik moet ook eerst weten wat ik nu van plan ben met een eventuele bosh-pomp (als hij er al ééntje zou hebben).
    Omdat de auto er dus niet is, ben ik maar met andere materie aan de slag gegaan.

image

image

Een houder voor de tank zodat ik deze goed kan vastmaken en zodat hij niet beschadigd raakt bij het volladen van de koffer...

Grtz
    edited May 2007
    Er is ergens een formulier waarin staat hoeveel kracht er bij een kalamiteit op 'losse' voorwerpen in een auto komt te staan. Ik rilde er van. Je hebt zomaar een paar ton in je nek, dus zet alles heeeeeeel goed vast.
    Succes,
    Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Men gaat van botsproven uit van 30 G bij sterkte-berekeningen, dus reken maar uit !, volgens mij kun je beter wat sterke spanbanden gebruiken.

Gr. Ingmar
    edited May 2007
    Hij moet vastkomen met spanbanden in de originele haken die in de koffer voorzien zijn. Maar de tank staat ook achter de achterbank hé. Als ik allerlei zooi in de auto vervoer, ligt dat toch ook los in de koffer...

Grtz
    edited May 2007
    Soapwater,

Nou prima dan, maar ik zie wel eens spullen in auto's liggen waardoor het regelrechte lanceerinrichtingen zijn geworden.

Grts,
    Ingmar
    edited May 2007
    ingmar said:

Soapwater,

Nou prima dan, maar ik zie wel eens spullen in auto's liggen waardoor het regelrechte lanceerinrichtingen zijn geworden.

Grts,
    Ingmar

Inderdaad, zulke dingen ben ik ook al tegengekomen. Een fototoestel op de hoedenplank wordt een kanonskogel bij een aanrijding. Dingen waar je niet bij stilstaat, maar het kan dodelijk zijn...
    Wees gerust, de tank komt goed vast!!

Ik ben trouwens ook net terug van de garage. Diagnose met de computer gaf geen problemen aan. Het enige wat hij te melden had was iets met de ABS-sensor van één wiel maar dat had iets te maken met de kilometerteller en dat blijkt geen kwaad te kunnen.
    Er moeten dringend nieuwe bandjes en remschijven op, dat gebeurt donderdag.
    Over de motorproblemen konden ze niet veel zeggen. Ze hebben me geadviseerd een busje verstuiver-reiniger in de dino te mengen omdat het vermoedelijk toch vuil en slechte smering van een verstuiver zou zijn. Verstuivers versleten, dat betwijfelden ze bij deze km-stand en dit type motor maar ik wil natuurlijk het advies van Nero niet in de wind slaan. Ik probeer de reiniger en als het dan nog gebeurt, gaan de verstuivers eruit denk ik.
    Ze hebben dit probleem ook al een paar keer bij andere auto's gehad met dezelfde motor en toen was het 'droge brandstof' die aan de oorzaak lag. Ik vermoed dat dat hetzelfde is als 'schrale diesel' waarover ik hier al wat gelezen heb. Misschien toch wat KZO toevoegen :lol: ?? Lekker mengen zoals bij mijn 2T-brommertje vroeger. Of heeft dat er niets mee te maken?

Ik hoop verder te kunnen gaan met de ombouw deze week en dan te testen. Binnen twee weken ga ik op vakantie en ik heb geen zin om 2000km op dino te rijden. Ik voel me daar echt schuldig bij.

Grtz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    [quote=Dappere Douwe]Kunnen we bij Elsbett niet alleen de verstuivers + -houders en de gloeispiralen bestellen i.p.v. de hele set? Mijn verstuivers zijn misschien ook aan vervangen toe ( +300.000 km.) en dan heb ik gelijk de goede. Ik zal ze anders eens een mailtje sturen en het vragen.
    Succes,
    Douwe.

Die gloeispirelen zijn gewoon nagloeibougies (vraag er naar bij de betere automaterialen zaak) ik heb ze ook in de Beemer (BOSCH Duratherm 0 250 201 039 in mijn geval of BERU GN908). Die verstuivers zijn volgens mij standaard met een ringetje onder de veer om de openingsdruk te verhogen naar 150 bar.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Net een mailtje terug van Ruud Schuijt van Elsbett. T.w.

Geachte heer oooooooooo,

Elsbett verkoopt momenteel helaas alleen complete sets. Misschien dat
    zoiets in de toekomst anders wordt.

Met vriendelijke groet,

Ruud Schuijt
    Elsbett

Ik heb hem terug gemaild dat ik wel al een donkerbruin vermoeden had maar evenzogoed het jammer vond etc. etc.
    Succes,
    Douwe.
    edited May 2007
    soapwater said:

Ik hoop verder te kunnen gaan met de ombouw deze week en dan te testen. Binnen twee weken ga ik op vakantie en ik heb geen zin om 2000km op dino te rijden. Ik voel me daar echt schuldig bij.

Let op dat dit wel ambitieus is. Zeker in de beginperiode valt aan een ombouw nog veel te tweaken danwel te corrigeren. Ik zou dan in ieder geval mijn hele gereedschapset meenemen op vakantie om verrassingen onderweg nog op te kunnen lossen.

[quote=Dappere Douwe]Ik heb hem terug gemaild dat ik wel al een donkerbruin vermoeden had maar evenzogoed het jammer vond etc. etc.
    Douwe, er zijn toch ook goede alternatieven hier op het forum voor je huidige verstuivers? Op de meeting liep hij nog in een blauw shirt :).
    edited May 2007
    Die man in dat blauwe shirt fluisterde mij dingen in het oor die niet openbaar gemaakt moeten worden. Als je dat wilt weten moet je het hem maar persoonlijk vragen in een PB-tje of i.d. Er is nog veel onduidelijk.
    Succes,
    Douwe.
    edited May 2007
    Straks ga ik verder met knutselen. Ik heb op de meeting genoeg gezien. Als je ziet hoe eenvoudig een ombouw kan zijn en hoe goed dat werkt.
    Ik ga voor de super basic opstelling. Uiteindelijk heeft dat bij mijn vorige auto ook altijd goed gewerkt.
    De Poelheizer gaat eruit, de derde siraï met elektronica ook.
    Dit ga ik proberen:

--------------------------------------------------------------------------------------
    Tank-->verwarmd filter-->platenwisselaar-->sirai--->mr. Lucas--->Siraï
    Dino ------------------------------------------------^
    --------------------------------------------------------------------------------------

Basic dus. Als ik zie dat Tim z'n maatje met de combo alles mooi warm krijgt zonder KGR en zonder verwarmd filter. De onderdelen die ik over heb gaan de verkoop in... Op de meeting was er ook een man met een VW passat die al 40.000km probleemloos rijdt met 1T-systeem en alleen een olieverwarmer met oliefilter. Moet te doen zijn.
    Korte stukken (-30km) dino en lange stukken ppo. Als ik dan ooit aan een bosh geraak, kan ik nog altijd 1T gaan of puur gaan rijden in 2T-systeem.

Grtz
    edited May 2007
    Soap,

Idd, gaat erg mooi. Alleen een 20plt warmtewisselaar voor het filter. Je zou nog een bypass met veerbelast terugslagklepje tussen ppo aan/afvoer kunnen monteren. Dan pomp aanhouden. Wordt de ppo al rondgepomp terwijl je nog dino rijdt. Wordt alles al lekker heet voordat je omschakeld.

Had je even moeten zeggen op de meeting, ik had wel pomp, t-stukje en zo'n klepje bij me :cry:

Tim
    edited May 2007
    Tim,

Interessant

veerbelast terugslagklepje

heb je daar een piccie van of een link? Zit er ook aan te denken om zoiets toe te passen.

Ingmar
    edited May 2007
    Zou dit de reden kunnen zijn van de eerder omschreven problemen?

image

Dit was een nieuw filtertje waar 'alleen diesel' is doorgegaan.

Klein detail is dat de brandstof ook eerst door de poelheizer en een sirai ging... Misschien toch een beetje vuil vanbinnen? Tim, waar heb je die poelheizer voor gebruikt? Toch voor PPO/WVO hoop ik??

De Poelheizer is uitgebouwd. Mijn verwarmd filter is ook klaar maar dat lekt nog dus dat heb ik er ook weer uitgehaald en ik vind voorlopig geen goeie manier om hem op te hangen. Ik twijfel nogal. Alles uitbouwen zou zonde zijn maar langs de andere kant compenseert mijn pa dan weer als hij met de benz gaat PPO-en... Ik wacht nog even af. Voor de vakantie alles klaar krijgen zit er niet in denk ik (elk vrij moment ben ik er mee bezig). Dus ik denk dat het veilig is het project even in de koelkast te zetten, smerig naar Oostenijk te bollen en later, als ik eens vakantie heb, verder aan de slag te gaan. De platenwisselaar laat ik voorlopig zitten, dus er is nog niks definitiefs beslist...

Grtzzz
    edited May 2007
    Mannuh,

@Soap: Het lijkt wel olie die erin drijft? Ik heb de poelheizer alleen met dino/wvo gebruikt. Anders niet. Filtertje na de ph geinspecteerd en de laatste zelfs opengesneden. Foto niet gemaakt omdat er niets te zien was.

Ik heb wel eens iets dergelijks gezien in het inline filtertje voor de opvoerpomp bij de tank, bij mij was het gewoon divers vuil van het tanken ed.

Succes,
    Tim
    edited May 2007
    Het was dikke zwarte drap die onderaan het filtertje lag (dikke koek). Het had een strontkleur en het filtertje zat echt dicht. Wat er volgens mij gebeurd is is dat er opgedroogde PPO/WVO die nog in de poelheizer en de Sirai zat opgelost is door de dino. Na een nachtje goed trekken is het zootje in et filtertje gekomen, tot daar geen probleem. Door het verder oplossen met de dino is de substantie in de pomp terecht gekomen en daar is het blijven ronddwalen. De dag erna startte de auto slecht, viel hij bijna stil blablabla (dit heb ik eerder verkondigd). Na een paar dagen zo rond te rijden (leiding lag ondertussen al weer origineel) is het vuil in de pomp verdwenen en ging alles weer normaal. Het is maar een veronderstelling... Maar een andere verklaring heb ik er niet voor. Als het filtertje echt helemaal dichtzat, zou de auto niet na een tijdje beter gaan rijden zijn...
    Jaja, je komt wat tegen... Iemand een Poelheizer kopen? :lol:
    Toen ik vandaag de slangen doorsneed aan de platenwisselaar, liep ook daar een smerige smurrie uit. Nochthans heb ik hier nog geen brandstof in gehad. Het is een tweedehands ww dus ik vermoed dat de vorige eigenaar er nog wat WVO in had zitten. Deze is dan door de warmte (ww is wel al op koelwater aangesloten) lopend geworden en serieus beginnen rotten. Wat een stank :? Die moet in elk geval nog goed gespoeld worden voor gebruik. Van de ww ging het dan naar de aanvoerklep en daar ging ook de dino door. De klep heeft wel even open gestaan bij het testen van het elektrisch systeem. Misschien dat er wat van deze troep in de brandstof is geraakt.
    Ik ga me even bezinnen en dan ga ik verder aan de slag. (binnen enkele weken na de vakantie) Ondertussen moet ik die benz ook nog eens gaan voederen...
    Tim, waar had je die thuistap besteld? Mijn pa ziet het direct groots...

Grtz
    edited May 2007
    Tim said:

Je zou nog een bypass met veerbelast terugslagklepje tussen ppo aan/afvoer kunnen monteren. Dan pomp aanhouden. Wordt de ppo al rondgepomp terwijl je nog dino rijdt. Wordt alles al lekker heet voordat je omschakeld.

Tim, dit zorgt er toch alleen maar voor dat je PPO kouder is? Want normaal blijft het stil staan in je WW terwijl die aan het opwarmen is. Jij zorgt ervoor dat het gaat stromen en dus met halfwarme WW steeds koude PPO aangevoerd krijgt.
    edited May 2007
    De siraï kleppen waren er ook erg aan toe. Eéntje sloot zelfs niet meer af. Er moet dus echt wel een hele hoop drap vrijgekomen zijn.

Nadat ze uit hun petroleum-badje kwamen, was alles weer in orde.

image

Gelukkig heeft deze zooi mijn pomp niet geveld :? Maar nu kan ik met een schone lei beginnen. Ik ben blij dat ik de boosdoener gevonden heb.

Grtz
This discussion has been closed.