Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

reactie pomp op temperatuur

BacchusBacchus PPO Burner
edited June 2005 in Algemene Techniek
Hoe reageert een pomp eigenlijk als ze bvb 80 - 90°C te verduren krijgt van de voorverwarmde PPO?

Ik stel me voor dat de plunjer(s) door de warmte uitzetten en minder speling krijgen. Bij een Lucas (mijn probleem) zou dat betekenen minder smering = voor de vuilbak...

Comments

• Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Nee, de spelingen worden bij hogere pomp temeperatuur alleen maar grote, want het gietijzer van de behuizing zet meer uit dan in bewegende inwendige delen.

In principe kan een warme HD-pomp dus iets hogere viscositeit brandstof verwerken dan een koude HD-pomp.

Denk even aan dat natuurkunde proefje van bol en ring van 's-Gravenzande. De grap is als de ijzeen bol net niet door de ijzeren ring gat bij kamertemepratuur, zal bij verhitting van de bol (staal is uitgezet) er ook niet doorheen zakken. Maar als de warme bol er een tijdje op heeft gestaan, zak de bol er toch wel door. :lol:

Daar komt bovendien bij dat een mengsel PPO-diesel de pomp beter smeert dan schrale zwavelarme diesel :!:
    En HD-pomp met wat PPO zal in de regel langer meegaan, het grote gevaar zit in de winter (kleine spelingen + zeer hoge viscositeit brandstof !)
    Mvg.
    Peus
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    :? dat zat ver weg... je hebt denk ik volkomen gelijk!

Hoe het zit met de dichtingsringen zal ik wel in de praktijk merken...
    Bedankt voor je snelle antwoord!

Groet
    Dieter
  • jeroen PPO Wannabe
    edited June 2005
    Erg grappig is het als je merkt dat je dichtingsringen beginnen te lekken als je van een hoog percentage ppo ineens overgaat op diesel. Uitgelopen afdichtingen houden wel ppo tegen, maar de dunnere diesel lekt er doorheen.
    Maar ik zie dat je een vrij jonge C15D hebt. Ik weet dat er op C15D's verschillende brandstofsystemen werden gebruikt. Mijn vader had een C15D met hetzelfde brandstoffilter als Xantia en latere BX, dwz op het thermostaathuis aan cylinderkop. Dit is wel zo'n geweldige brandstofverwarming!
    Als je het andere systeem hebt kan je het filter van een Renault ExpressD pakken. Dat is hetzelfde filterhuis, maar met aansluitingen voor koelvloeistof. Die kan je met T-stukjes op je kachelslangen knopen.

Ik heb zelf een BX18TurboDieselIntercooler met een 66kW Lucaspomp en standaard brandstofverwarming en die gaat al 10 000 km prima op mixjes. Heel belangrijk is het om voorzichtig te doen als het koud is.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    ...ik heb het goede type... :P lekker warm...
Sign In or Register to comment.