Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

RDW typegoedkeuring

SinnefjildSinnefjild PPO Addict
edited November 2009 in Wetgeving Nederland
In mijn woonplaats Leeuwarden is momenteel een regeling voor particulieren die hun auto laten ombouwen op alternatieve brandstoffen als aardgas of PPO. Je krijgt € 1000,00 en een jaar lang gratis parkeren in de binnenstad. Klinkt aantrekkelijk....

Wat moet je daar voor doen?

- Om laten bouwen
- Zorgen voor een typegoedkeuring van de RDW.

Het bijzondere is dat tot op heden heeft nog geen enkele particulier tot officiele ombouw heeft besloten ivm de kosten.
Ombouw € 3.000,00 + RDW typegoedkeuring €3.000,00
= € 6.000,00 minus € 1.000,00 subsidie is toch nog € 5.000,00)

Ombouwen kan i.d.d. € 3000,00 kosten maar is aan de hoge kant.
Maar een typegoedkeuring vind ik wel weer een heel raar verhaal!!!
Dus RDW gebeld. Kreeg hetzelfde verhaal te horen als van de gemeente. Je moet een typegoedkeuring hebben voor alternatieve brandstoffen, ook voor PPO
Ik ben niet zo adrem geweest om de lijst met reeds typegoedgekeurde auto's op te vragen..

@ Ruud: Hoe zit dit, want jullie hebben het nooit over typegoedkeuring.

(En hoe zit dat dan met Duitsland waar PPO toegestaan is en de typegoedkeuring van auto's ook geldig is in Nederland.)
«1

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Een jaar geleden is iemand achter die typegoedkeuring aan geweest. Resultaat: dat is niet mogelijk mijnheer, PPO is niet geregistreerd als motorbrandstof.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Sinnefjild: Heel toevallig hebben de mensen van de gemeente en de provincie Friesland mij heel kort geleden zelf benaderd. Enerzijds om problemen voor hen zelf op te lossen. Een bepaalde afdeling had technische ondersteuning nodig. Dat gaat lukken. En anderzijds om mij te wijzen op de 1000 euro retour en het gratis parkeren. Er is nog geen professioneel ombouw station in de provincie (zover ik weet). Dat moet ook lukken op korte termijn inclusief certificering.
    Wij hebben al eerder wagens aangeboden bij de RDW. Die kunnen daar niets mee. We werden weggestuurd. De wagen blijft gewoon goedgekeurd. Daar verandert niets aan na ombouw.
    Ombouw voor 3000 euro lijkt mij wel erg duur. Ligt eerder tussen de 1250 en 2250 euro. En als je daar op 1000 euro retour krijgt... :lol:
    Zodra de Friese overheid zijn door mij gevraagde huiswerk gedaan heeft, ga ik er naar toe. En dat moet om bepaalde omstandigheden op heel korte (!) termijn. Zal ik ook dit onderwerp bespreken. Ik kan me niet voorstellen dat Friesland andere regels hanteert als de rest van Nederland. Wil zelf wel graag met de ambtenaar spreken die het over die typegoedkeuring voor 3000 euro gehad heeft. Heb jij zijn nummer nog? Graag via PB. Bel ik hem morgen wel even.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited March 2007
    Ruud, check je PB
    edited March 2007
    Ik heb uitvoerig met hem gesproken. Dat RDW verhaal klopt niet. Men dacht oorspronkelijk dat ombouw naar PPO hetzelfde was als bij gas vwb de RDW. Ze zijn er nu achter dat dat niet zo is. Maar dit muisje krijgt waarschijnlijk wel een positief PPO staartje. Ik zal de komende dagen even wat vrijwillige werkzaamheden voor de gemeente verrichten.
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    in het kader van wet gelijke behandeling gaat dit voor heel nederland gelden? anders moet ik ook maar een fries paspoort aanvragen! of mag dat niet i.v.m. dubbelle nationaliteit?

morgen verkiezingen... heel jammer dat ik deze onderwerpen alweer nergens in programma's heb gezien...
    edited March 2007
    Als er voor Friesland een goede oplossing komt, kan je die natuurlijk makkelijk kopiëren voor heel Nederland.
    Sinnefjild: Na ons "persoonlijk" contact heb ik pas door dat je een mooie gebruikers naam hebt hier :lol:
    edited March 2007
    Niet iedereen realiseert het zich daar. Als je in Leeuwarden als particulier woont of werkt kan je met een heel lage investering rijden op PPO. Maakt niet uit op welk systeem, als het maar goed gemonteerd is. Of je krijgt de ombouwset cadeau, of de ombouw kosten.
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]Niet iedereen realiseert het zich daar. Als je in Leeuwarden als particulier woont of werkt kan je met een heel lage investering rijden op PPO. Maakt niet uit op welk systeem, als het maar goed gemonteerd is. Of je krijgt de ombouwset cadeau, of de ombouw kosten.

Ruud,

Klinkt goed, heel erg goed zelfs....Mijn vrouw werkt in deze stad, en nu wordt het wel heel interessant om de Corsa om te bouwen. Heb jij ergens een contactadres/persoon, of weet jij meer details over waar het precies aan moet voldoen?

Zie je reactie met belangstelling tegemoet,

Ed :idea:
    edited March 2007
    Zoals ik het gelezen en begrepen heb gaat het heel simpel. Briefje naar de gemeente (ik heb de naam en het e-mail adres van de persoon/ambtenaar wel). Je komt op de lijst met een maximum van veertig deelnemers. Je bouwt om, of laat dat doen. En je krijgt daarna maximaal 1000 euro terug van de gemeente....;) En zoals het er nu uitziet bij eigen ombouw een onafhankelijke keuring. Bij het laten doen door een gecertificeerde ombouwer geen keuring. Als ik de huidige situatie goed inschat.
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Altijd een uitdaging om met een ambtenaar te contacten :wink: , PB mij anders de gegevens van die persoon. Ga ik wat radertjes in werking zetten...

Bedankt,

edited March 2007
    Ik probeer voor de desbetreffende ambtenaar alles te stroomlijnen. Hij weet nu ook niet wat hij er mee aan moet. De bestaande regeling klopt van geen kant. Ik denk dat alles wel snel geregeld kan worden. Ik zit vandaag bij hem in de buurt (Heerenveen), dus misschien ga ik even langs :lol: Eén ding is wel duidelijk: hier ligt een "gouden" kans voor mensen die in Leeuwarden wonen of werken.
    edited March 2007
    Advies aan Ed en anderen:

Laat Ruud eerst z'n werk doen voordat de ambtenaar "gek" wordt. Er is tijd (en geld) genoeg om gebruik te maken van de regeling.
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Och,

Het staat niet in de fik, zolang het maar niet op dezelfde manier gaat als de zonnecollectoren. We wachten verder rustig af.....

edited March 2007
    De afgelopen dagen is er voor de gemeente een keuring ontwikkeld. Speciaal voor auto's die op pure plantaardige olie kunnen rijden. Ligt morgen ter goedkeuring in Leeuwarden. Ik ga ervan uit dat alles in dit geval dus wel snel geregeld is. Dan kan er vanaf volgende week gekeurd worden.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]De afgelopen dagen is er voor de gemeente een keuring ontwikkeld. Speciaal voor auto's die op pure plantaardige olie kunnen rijden. Ligt morgen ter goedkeuring in Leeuwarden. Ik ga ervan uit dat alles in dit geval dus wel snel geregeld is. Dan kan er vanaf volgende week gekeurd worden.

Kan ik dan, als Zuid-Hollander, mijn autootje RDW laten keuren in Leeuwarden? Kosten?
    edited March 2007
    Deze keuring is speciaal ontwikkeld voor de gemeente Leeuwarden. Zoals je weet kan men daar 1000 euro subsidie krijgen. RDW wil en kan niet meewerken. Dus is dit een oplossing voor de gemeente. Men heeft van de materie geen verstand. De keuring lijkt op een keuring van een ombouw naar gas. Maar nu zitten er speciale PPO criteria in verwerkt. En met deze keuring kan de gemeente zien of de wagen idd op PPO kan rijden. Je moet van hen zelfs verplicht met een sticker rijden dat je op PPO rijdt. Twee jaar lang :lol:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Jammer dat het alleen in Leeuwarden is. Voor 1000 E rijd ik ook graag naar Leeuwarden :P
    edited March 2007
    Je kunt ze in Venlo wijzen op wat er in Leeuwarden gebeurd. Venlo is ook een PPO vriendelijke stad. Die gaan binnenkort waarschijnlijk ook weer extra ombouwen voor de gemeente.
    edited March 2007
    De eerste wagen is gisteren (goed) gekeurd. Van een bekend forumlid :lol:
    edited March 2007
    Vandaag het keuringsdocument van Jacquel via Ruud ontvangen.
    Bedankt heren!

Volgens mij ben ik hiermee de eerste "gecertificeerde" zelfbouwer in Nederland :!:
    edited March 2007
    De gemeente heeft ook de informatie binnen. Dus ze kunnen eindelijk het eerste PPO voertuig op hun lijstje zetten. Als het goed is volgt volgende week de tweede.
    edited August 2009
    En dan, meer dan twee jaar later: de gemeente Leeuwarden geeft aan ingezetenen nog steeds 1000 euro subsidie per aangepast voertuig. Geldt ook voor personen die alleen in die stad werken.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Heb ik iets gemist?
    Hoe zit het qua keuring en de Fox van ondergetekende?
    En subsidie?Ik woon niet in Leeuwarden, maar toch...
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi Ruud,

Goed om te horen, maar ik woon in Delft.
    Wat moet ik doen om dit hier ook voor elkaar te krijgen?

Het gaat mij niet zo zeer om het geld, al is het meegenomen (kan ik hem toch noch 'laten' ombouwen), maar om de geldige papierwinkel.

Herman
    300SD
    edited August 2009
    Herman: stap op de gemeente af en wijs ze op Leeuwarden:) Ook zelf omgebouwde auto's komen, na een keuring, in aanmerking. De gemeente Leeuwarden huurt daar een ppo expert voor in. En ik doe het papierwerk.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    ff googlen, blijkbaar was het potje in Leeuwarden onlangs op, maar B&W heeft weer besloten, zij het voor 30 auto's :
    In Leeuwarden unieke subsidie voor elektrisch vervoer

In Leeuwarden unieke subsidie voor elektrisch vervoer

(tekst: Vergadering College van Burgemeesters en Wethouders 25-8-2009)

Onderwerp: Vervolgaanpak stimulering duurzame mobiliteit in de gemeente Leeuwarden

Besluit B&W

1. De regeling subsidie duurzame mobiliteit is vastgesteld;
    2. De kosten voor de subsidieregeling ad ? 60.000,- dekken uit de middelen Full sustainable city jaarschijf 2009;
    3. Een subsidieplafond is vastgesteld van ? 30.000,- voor auto's op duurzame brandstoffen, t.w. aardgas/biogas, ppo, bio-ethanol van ? 1.000,- per voertuig;
    4. Een subsidieplafond is vastgesteld van ? 10.000,- voor volledige elektrisch aangedreven auto's van ? 1.000,- per voertuig;
    5. Een subsidieplafond is vastgesteld van ? 20.000,- voor elektrische scooters met een bedrag van ? 250,- per voertuig;
    6. De kosten voor het verstrekken van gratis parkeervergunningen voor maximaal 40 auto's ad ? 10.000,- dekken uit de reguliere begrotingsmiddelen van het beleidsproduct parkeren;
    7. Een bedrag van ? 10.000,- voor communicatieactiviteiten ten behoeve van het aardgasvriendennetwerk beschikbaar stellen uit de middelen Full sustainable city jaarschijf 2009.

Toelichting

De gemeente Leeuwarden stelt een vervolgsubsidieregeling open voor auto's die rijden op aardgas/biogas, ppo of bio-ethanol. Voor de aanschaf of ombouw van een dergelijke auto ontvangt het bedrijf of de particulier een bonus van ? 1.000,- en men mag een jaar gratis parkeren in de binnenstad. Nieuw bij deze vervolgregeling en uniek in Nederland is, dat de gemeente de regeling ook openstelt voor 100% elektrisch aangedreven auto's en voor elektrische scooters. Het subsidiebedrag voor scooters is vastgesteld op ? 250,-.

Datum: Woensdag, 26 Augustus 2009

Volgens mij is het zo dat als een gemeente er geen budget voor ter beschikking heeft je ook nergens gebruik van kan maken. Je zou het natuurlijk wel eens kunnen aankaarten in je gemeente.
    edited August 2009
    @Ruud,

Heb de gemeente gebeld, maar de beleidsmedewerker lucht en geluid is nog op vakantie. Maandag meer.

@Ingmar,

Dank voor de link.
    We zullen eens zien of we in Delft ook een subsidie potje hebben.
    Met de TU in de achtertuin (denk bv. aan Luna 5) moet dat toch lukken, 'fingers crossed'.

Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=pena;50693]..... de beleidsmedewerker lucht en geluid....

Het zal maar op je visitekaartje staan :p, maar wie doet het beleid van het licht dan ????
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Misschien kan ik ergens een voorbeeldbrief vinden zodat ik die richting de burgemeester kan bezorgen? (ik loop garag richting het gemeentehuis voor zoiets).
  • sauspasta PPO Burner
    edited September 2009
    Even een tijdje niet op het forum geweeste en wat een onwikkelingen.
    Goed werk Ruud!
    Heb je eventueel ook schriftelijke of via mail, de regeling beschreven?
    Ik ga daar dan mee eens langs de Gemeente Amersfoort.

vrgr Niels
    edited September 2009
    edited September 2009
    Heb vanmiddag gebeld met de beleidsmedewerker lucht en geluid hier in Delft.

Delft valt onder de gemeente Haaglanden en die hebben alleen een subsidie voor aardgas (alleen nieuw, geen ombouw). Hij wist uit zijn hoofd niet het totaal bedrag en de bijbehorende verdeelsleutel voor Delft. Dat krijg ik nog (ben nl. benieuwd hoe zich dat verhoud met Leeuwarden = even groot als Delft).

Er wordt wel gesproken over een tankstation waar je meerdere brandstoffen kunt krijgen (van de firma Cleanfuel?). Maar wanneer?
    In ieder geval niet dit jaar (2009/2010), volgend jaar maart (voor 2011/2012 ?), nieuwe ronde, nieuwe kansen, verkiezingen.

Verder gaf hij nog de sites van VROM (infomil.nl) en Haaglanden.nl om te zien wat ze nu wel subsidieren.
    Maar het ging mij meer om de beschikbaarheid (ook al tank ik daar niet, GPO :p), dan de subsidie.

Herman
    300SD
    edited September 2009
    Het initiatief in Leeuwarden kwam voort uit een voorstel van Groen Links. Vanmiddag moest ik toch alle gemeentes een mailtje sturen, dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele Groen Links bestuurders de volgende persoonlijke mail te sturen:

Beste xxxxx

Dankzij een voorstel van GroenLinks in Leeuwarden krijgt iedereen in die stad 1000 euro (!) subsidie en gratis parkeren als men de auto ombouwt zodat deze op pure plantaardige olie kan rijden. Daarvoor kan men traceerbare olie gebruiken die niet concurreert met de voedselketen. Of zelfs gebruikte olie. Wetenschappelijk onderzoek in Engeland en Belgi
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited September 2009
    Ruud voor President!

Ruud als de gemeente Den Helder een positieve reactie geeft hoor ik het graag van je.
    Ik heb al contact met zo'n millieuboer i.v.m. de vergunningen, maar weet niet of dit ook in zijn porfuille valt. Denk het zo maar niet. Ik wacht nog even resutaten af, voor ik hier verder aan allemaal touwtjes ga lopen trekken. Maar is wel spannend hoor!
    Ik wil ook zo'n sticker!
    ~ Drivertje ~
    edited September 2009
    Drivertje: ik heb vandaag mail vanuit Den Helder ontvangen:) Ze willen meer informatie.
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    [QUOTE=Ruud S;50911]. Of zelfs gebruikte olie.
    Ruud

o jee: de rest van de heldernaren gaat APO ontdekken.:(

tied veur een andere werklocatie.
    en voorlopig maar lpg blijven stoken.

;)
  • RogerRoger PPO Addict
    edited September 2009
    Kijk dit zijn nog eens berichten.

Goed bezig Ruud S ;-)
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    G links in Gorinchem doet nog niet reageren op email.
    Ook niet op een eerdere email over een ander onderwerp.
    edited September 2009
    En in Amsterdam wordt het verzoek tot subsidie en gratis parkeren voor ppo auto's officieel in behandeling genomen. Ik krijg net de bevestiging.
    edited September 2009
    Ruud het zou mooi zijn als er dan een soort sticker gemaakt zou kunnen worden, met alleen de stad of gemeentenaam als verschil, zodat je in alle PPO vriendelijke steden het zelfde parkeervoordeel hebt als PPO rijder.
    Wij wilen natuurlijk niet het onderste uit de kan haha, maar als er nu al iets van uniformiteit in dit verhaal zou kunnnen komen, dan wie weet kan het dan landelijk opgepikt worden.
    Vadaag moet ik naar Amsterdam, ik zal voor deze keer de parkeermeter nog een keer voor ze vullen :-(

Ruud heb je ook een idee welke wethouder in Den Helder jou gevraagd heeft om meer info?
    Ik moet naar een meneer toe voor vergunningen bedrijven, ik zal zijn naam hier niet noemen.
    Ik moet hem toch gaan vragen om nog eens langs te komen, ons jasje gaat namelijk een beetje krap zitten, en we willen hem er graag bij onze goede bedoelingen blijven betrekken.

Ik heb geen idee of het in het stadhuis aan de koffietafel besproken wat er met PPO allemaal staat te gebeuren, deze meneer kan nog wat spreekwoordelijke ppo-olie op het vuur gooien hier :-)

Is er al een sticker voor het parkeer-plezier in Leeuwrden te scannen en te plaatsen op het forum?

Mocht Menno mee lezen of een moderator ; ik stel voor om een banner ter beschiiking te stellen voor de goede actie van de gemeente Leeuwarden, staat leuk op de site en misschien willen andere gemeentes wel eens een kijkje nemen op PPO.NU

En voor weekendjes uit gaan we straks natuurlijk allemaal wel boeken bij de PPO vriendelijke steden en gemeentes, gaan we daar natuurlijk de lokale restaurantjes verblijden met de BBQ geurende auto's.

~ Drivertje ~
    edited September 2009
    Drivertje: Degene die over het wagenpark gaat en die over het milieu gaat hebben gereageerd. Ik heb 400 gemeentes (=alle) aangeschreven. Daarvan hebben er 250 (=absurd veel, maar wel goed) gereageerd. Die hebben allen een persoonlijke mail retour gehad.
    En binnenkort (bijna 100% zeker, alleen de uitwerking moet nog besproken worden):image
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Ruud, zat Gorinchem bij de gemeenten die reageerden?
    edited September 2009
    Udo: die zat er niet bij. Heb jij een persoonlijk email adres?
    edited September 2009
    Ruud ik moet nog even een gaatje prikken in de agenda, maar moet toch op bezoek bij de mannen van de gemeente. Ik zal eens polsen hoe ze er over denken.
    Kan ze nu even niet ontvangen, het is een te grote troep in de werkplaats. En er moet nodig geschrobt worden. Ik zal Hautesse nog een uitnodigen hahaha. Het wordt tijd dat je eens komt kijken.
    Drivertje.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Ruud S;51089]Udo: die zat er niet bij. Heb jij een persoonlijk email adres?
    Niet echt, anders dan voor het bestemmingsplan Gorinchem-Noord.
    Op Gemeente Gorinchem - Contact staat een algemeen adres.
    Daar heb ik destijds heen gemaild en de dag erna er achteraan gebeld om te vragen of het was aangekomen en naar wie het was doorgestuurd.
    Je zou je dan met de betreffende persoon kunnen laten doorverbinden en het e.e.a. bespreken.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=Drivertje;51090]
    Kan ze nu even niet ontvangen, het is een te grote troep in de werkplaats. En er moet nodig geschrobt worden. Ik zal Hautesse nog een uitnodigen hahaha. Het wordt tijd dat je eens komt kijken.
    Drivertje.

Kee! Prima hoor. Ik kijk of ik vd week of volgende week es even tijd heb om weer ff langs te komen om te schrobben. Bakkie, colaatje ach dan ist zo gepiept!

Hautessa

ps Ik heb toch niks te doen...
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51093]
    ps Ik heb toch niks te doen...

mmmm:idea:

wat dach ie van ffn een klein ommetje Z/O Drenthe.
    genoeg te doen hier (in ruil voor ruwe APO).
    edited September 2009
    Zojuist twee reacties ontvangen: de tweede kamer fractie van GroenLinks gaat de brief, zoals ik hem hier heb neergezet, officieel bespreken.
    Afdeling Rotterdam reageerde eerst negatief. Maar dat waren de bekende antwoorden van een onwetende. Mail eroverheen gestuurd. Reactie? Bedankt, we gaan er nu toch verder over spreken.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=pjotter;51104]mmmm:idea:

wat dach ie van ffn een klein ommetje Z/O Drenthe.
    genoeg te doen hier (in ruil voor ruwe APO).

Ik dacht eerder andersom. Ik kan wel een vloer schrobben met koudontvetter maar helaas heb ik 2 linkerhanden met sleutelen. Dacht eerder andersom, bouw ff die cv ww voor me in! (in ruil voor ruwe APO haha geintje)
    :D:D:D
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
Sign In or Register to comment.