Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DELETED

edited March 2007 in Algemene Techniek
DELETED

Comments

• frenkck PPO Burner
    edited March 2007
    Er staan een paar zaken in die niet helemaal juist zijn.

Voor de veiligheid is het verstandig om een druk ventiel te hebben, hierdoor kan een tank nooit knappen door teveel druk en wordt een LPG tank zelfs veiliger dan een benzine tank. Als je nu een tank in het vuur gooit, ontsnapt al het gas geleidelijk via het drukventiel. Hierdoor kan er nooit een explosie ontstaan.

In de leiding van een LPG autosysteem zit altijd vloeibaar gas, dit wordt pas gasvormig in de verdamper.
  • edited March 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ik zou me toch niet zo veilig voelen met die doe het zelf spullen. Waarom denk je dat het verboden is een gasfles te vervoeren zonder afschermdop?
    Neen, een hoop diesel of olie in de koffer geen probleem, maar liever geen gastoestanden.
    Maar ik steun de durvers (drappo) enorm met hun gasplannen!!
  • audi 80 PPO Wannabe
    edited March 2007
    beetje lassen aan een niet met water gevulde brandstoftank of gasfles zullen we ook beter niet doen he!
    vrgr
  • edited March 2007
    DELETED
  • frenkck PPO Burner
    edited March 2007
    pjotter said:

mijn zaken zijn wel juist.
    en de rest van jou inbreng snap ik wel.

maar ik heb t niet over een lpg tank maar een gasfles.

Bij een reguliere gasfles, zijn er wel meer gevaren. Ik zou sowieso zo snel mogelijk voor een LPG tank gaan, aangezien dit een stuk veiliger is. Bovendien is het ook een heel stuk goedkoper.
  • edited March 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Luister eens, blijkbaar weten jullie er alles van. Dus vertel maar eens, waar krijg ik nu een LPGtank, wat kost zoiets, wat zit daar of behoort daar voor aansluiting op te zitten, zit daar van zichzelf al een regulator op of moet je die kopen, En kun je zo'n knommel dan gewoon vullen bij een tankstation??????
    Graag antwoord op alle vragen want ik heb geen zin om de verkeerde spullen te kopen en niet nieuw voor 3 keer de prijs.
    Vriendelijke groeten Der Carlo

P.S. wat is een verdamper, wat kost dat, is het verstandig om die van de sloop te halen en ook: Hoe ziet dat er uit??
    Misschien kun je ook fotoos plaatsen.

O ja; wat is een solenoide? Hoe ziet die er uit? Zitten er elektrische aansluitingen op?
    edited March 2007
    Hahaha, ik zal jullie krijgen :twisted: :twisted:
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    lpg tank kijk maar op marktplaats of bij de sloop
    als je de vulslang erbij hebt kun je tanken bij het tankstation
    kijk op de tank wat erin kan hoeveel liter en kijk wat daar 80% van is dan kan je zien of de beveiliging nog werkt tank moet stoppen bij 80%
    bij de betere camping winkel kun je kranen kopen die je in de tank kan draaien je moet dan wel een gat boren in de stijgbuis anders komt het er vloeibaar uit
    als je het vloeibaar wilt hebben en dan met een verdamper gaat werken wat denk ik beter is moet je na de verdamper een druk regelaar hebben

kun je het beste een gas auto op de sloop strippen en alles wat met de gas instalatie te maken heeft er af halen heb je ook de kleppen en de relais
    ik denk dat je dan na de verdamper de drukregelaars moet maken
    kan nog wel even uitvinden zijn want de verdamper werkt op vacuum

als je dat zo doet kan er wijnig fout gaan met butagas tanks zou ik niet doen en zeker niet met lpg vullen kan allemaal prima maar fouten kunnen
    ernstig bestraft worden
    vloeibaar gas op je handen geeft lelijke wonden

je kunt beter een lpg tank in de zon hebben staan dan een benzine tank

een jonge die ik ken heeft uitgevonden wat er gebeurt als je in een gastank gaat slijpen zonder water erin twee maanden handen in het verband
    vloeibaar gas netzo
    zijn toffe experimenten zolang veiligheid bovenaan staat
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Carlo said:

Hahaha, ik zal jullie krijgen :twisted: :twisted:

Op de sloop Carlitos,

Of je zoekt een complete LPG kit op de marktplaats, vaak zijn ze overjarig maar dat maakt voor ons niet uit.
    Vermijdt in ieder geval de rode dampgastanks.

Een leuke topic maar jullie moeten wel goed opletten wat jullie beweren.

Over LPG en ontploffingen gaan de stoerste verhalen.

Gas is echt heel erg veilig, de tank is het veiligste deel.

Dat ik nu met een campinggas fles experimenteer zegt niet dat dat de uitgangssituatie moet zijn.

Onderschat me niet, ik ben graag bezig maar altijd veilig.

Drappie
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    geloof meteen dat je weet waar je mee bezig ben
    maar dat geld niet voor iedereen
    en als een leek dit leest en lekker gaat proberen met een butagas tank in de auto iets te scherpe bocht fles gaat om en je krijgt het gas vloeibaar naar je motor dat word mooi vuurwerk
    edited March 2007
    TTinus,

Vanwege die ouwe camper veel gas getankt.
    En nu begrijp ik nog niet alles, dus de leek die moet helemaal niets doen das veels te gevaarlijk.

Ik maak me meer zorgen om de motor eigenlijk.

Julie niet ?

:wink:

Eerst die losse enkel en een losse pols .. :wink:

Drappie
  • edited March 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    Ik maak me meer zorgen om de motor eigenlijk.

Julie niet ?

ja heb nog een cx trd2 die is met intercooler die blokken hebben al last van koppakking problemen en kapotte koppen
    zou niet durven om daarbij te proberen nog wat vermogen meer uit te halen
    zijn al zo uitgemolken
    gewoon ongeblazen diesel lijkt me geen probleem als je niet te ver gaat

maar de turbo diesels zijn al wat verder opgefokt met meestal het zelfde basis blok met een paar verstevigingen
    denk dat je als eerst je koppakking eruit blaast de rest van de motor ben ik nog niet zo bang voor
    als je ver gaat zal de levensduur er niet langer op worden maar goed veel diesels kunnen zo 4a5 ton lopen dus waar maak je je druk om

denk als je voorzichtig bent dat de levensduur langer wordt door de betere verbranding en mischien word je motor er ook wel een graadje koeler van maar dat weet ik niet
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2007

zijn toffe experimenten zolang veiligheid bovenaan staat

Ik zie een paar dingetjes die aardig fout kunnen gaan:

bij de betere camping winkel kun je kranen kopen die je in de tank kan draaien je moet dan wel een gat boren in de stijgbuis anders komt het er vloeibaar uit

Vooral niet doen, levensgevaarlijk, zeker niet als er al een hoog ‘knutselgehalte’ aanwezig is.

als je het vloeibaar wilt hebben en dan met een verdamper gaat werken wat denk ik beter is moet je na de verdamper een druk regelaar hebben

Het is niet alleen beter maar vooral veiliger. Je moet LPG vloeibaar uit de fles of tank ontrekkenen en aan een gepaste verdamper aanbieden. LPG is een mengsel van propaan en butaan. Als je het alleen gasvormig ontrekt krijg je ontmenging met mogelijk plotsklapse drukverlagingen die wel eens buiten de regelcapaciteit van de experimentele gasstraat valt.

als je dat zo doet kan er wijnig fout gaan met butagas tanks zou ik niet doen en zeker niet met lpg vullen kan allemaal prima maar fouten kunnen ernstig bestraft worden vloeibaar gas op je handen geeft lelijke wonden

Het gebruik van hoofdletters, punten en zo nu en dan een komma is niet alleen prettiger lezen, maar kan de betekenis ook aardig doen veranderen…

“Als je dat zo doet kan er weinig fout gaan met butagas tanks. Zou ik niet doen en zeker niet met lpg vullen kan allemaal prima. Maar fouten kunnen ernstig bestraft worden. Vloeibaar gas op je handen geeft lelijke wonden.”

Dit lijkt me veiliger:

“Als je dat zo doet kan er weinig fout gaan. Met butagas tanks zou ik niet doen. En zeker niet met lpg vullen. Kan allemaal prima maar fouten kunnen ernstig bestraft worden. Vloeibaar gas op je handen geeft lelijke wonden.

Of je zoekt een complete LPG kit op de marktplaats, vaak zijn ze overjarig maar dat maakt voor ons niet uit.

Ik denk voor de APK keurmeester toch echt wel, ff uitzoeken.

Vermijdt in ieder geval de rode dampgastanks.

Die moet je juist wel hebben bij LPG, zijn ook de enige die je aan de pomp mag vullen!
    Of de wisseltanks van vorkheftrucs.

Een leuke topic maar jullie moeten wel goed opletten wat jullie beweren.

Vandaar mijn opmerkingen. Doe wat je wilt, maar op minstens 600 meter afstand van andere levende wezens.

Over LPG en ontploffingen gaan de stoerste verhalen.

Als men het natuurkundige systeem van het mengsel LPG snapt zal ‘stoer’ snel veranderen in zielig.

Gas is echt heel erg veilig, de tank is het veiligste deel.

Zeker, en de gebruiker het onveiligste element.

Dat ik nu met een campinggas fles experimenteer zegt niet dat dat de uitgangssituatie moet zijn.

In het slechtse geval de eindsituatie. Niet ondenkbeeldig als de fles al in het ijs zit.

Onderschat me niet, ik ben graag bezig maar altijd veilig.

En die losse fles in de wagen? Bij 30 km frontaal toch goed voor een behoorlijke irreversibele neuscorrectie of een wel heel uitgerekt matje.

Groet, Cp
    edited March 2007
    De rode tanks mag je niet zelf vullen nergens .... en zijn niet voor het rijden op LPG, alleen voor huishoudelijk gebruik.

De losse fles staat geklemt dus die gaat nergens heen. :roll:

Drappie
  • edited March 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007

In het slechtse geval de eindsituatie. Niet ondenkbeeldig als de fles al in het ijs zit.

als de fles in het ijs zit, dan wil dat in veel gevallen zeggen dat ze niet erg veel gas zal geven... is dat dan niet veiliger ;)

druk die wegvalt... kan toch ook niet zo'n kwaad of wel?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2007
    Zeveneens said:

als de fles in het ijs zit, dan wil dat in veel gevallen zeggen dat ze niet erg veel gas zal geven... is dat dan niet veiliger ;)

Dat is het hem nu juist! Buiten ‘back- fire’ effecten, kookt het propaan in LPG er het eerst uit en het butaan blijft bij 0 graden en lager gewoon vloeistof. Zonder druk.

Stel je alle eerder beschreven olieballetten als gevolg van technische onvolkomenheden en experimenteergedrag met PPO nu eens voor met gas.

In aanvang niets aan de hand, tot dat de fles weer boven de 0 graden gaat komen. Waar men eerst geen druk constateerde zal die wel gaan ontstaan. Dan is het maar te hopen dat alle afsluiters dicht staan.

Groet, Cp
    edited March 2007
    [quote=Chicken Power]
    Zeveneens said:

Dat is het hem nu juist! Buiten ‘back- fire’ effecten, kookt het propaan in LPG er het eerst uit en het butaan blijft bij 0 graden en lager gewoon vloeistof. Zonder druk.

Stel je alle eerder beschreven olieballetten als gevolg van technische onvolkomenheden en experimenteergedrag met PPO nu eens voor met gas.

In aanvang niets aan de hand, tot dat de fles weer boven de 0 graden gaat komen. Waar men eerst geen druk constateerde zal die wel gaan ontstaan. Dan is het maar te hopen dat alle afsluiters dicht staan.

Groet, Cp

maar als je het een beetje goed doet, dan werk je toch met een onstpanner die een vaste gasdruk geeft.

propaan is het hoogst energetische gas... dus wanneer dit op is komt er bij het ondooien een lager energetisch gas vrij...

dus als je niet aan je instellingen begint te klooien wanneer de boel bevrozen is, dan kan er alleen minder energie toegevoegd worden dan vooreerst.

of zie ik dat verkeerd?

een fles waar niets uitkomt, moet je natuurlijk niet open laten staan :lol:
  • edited March 2007
    DELETED
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    Jeeeezus wat een dicsussie, sorry duscissie discussie,
    maar een voorzichtige conclusie??

Je wil een gasinstallatie van de sloop, met verdamper, een solenoide (als ik het goed heb is dat een elektrische afsluiter?) en een drukregelaar.
    De aansluiting op de luchtaanzuigbuis (na! het luchtfilter) middels een nozzle van 0,5 - 1 mm.
    Ik heb me hier een jaar geleden (theoretisch) mee bezig gehouden en toen kwam ik uit op een regeldruk van +- 1 tot 6 bar, eventueel geregeld door de turbo-overdruk in het inlaatspruitstuk.

Hoe zit het :?: Zit ik een beetje goed :?:
    edited March 2007
    Je haalt nu dingen door elkaar ..

De verdamper is alleen nodig om bevriezing te voorkomen van de fles.

De nozzle is alleen nodig als je een on off systeem hebt met 1 gasstand/toevoer.

Solenoids zijn electrischeafsluiters volgens mij...

En dan de drukregelaar komt ook in meerdere smaken:

Op druk die moet je vinden of kopen

Op electrischesignalen ... die zit in een G3 installatie op de verdamper als ik het goed heb.

Drappie
    edited March 2007
    Nachtbraker? Wie is hier een nachtbraker :!: :?:
    Bokkum doet het wel met een nozzle
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    maar gas is wel een leuk goedje
    heb al meerdere malen de tankafsluiter van een lpg tank vervangen terwijl hij vol zat met gas
    daar is dat plaatje met 4 inbus boutjes voor die draai je een klein stukje los en je laat de tank sissen tot ie bevroren is
    dan kun je gewoon de kranen eraf draaie en zie je in de tank het vloeibaar gas klotsen
    dit moet je niet in huis proberen
    laatst in de regen gedaan dan word het een mooie ijsklomp

zou toch zeggen pak een lpg tank 100x veiliger dan butagas tank en ik denk dat meneer de agent ook niet zo blij is met een buta gas tank in de auto
    edited March 2007
    Carlo said:

Nachtbraker? Wie is hier een nachtbraker :!: :?:
    Bokkum doet het wel met een nozzle

Bokkum heeft geen nozzle meer daar begon ie mee, in samenwerking met de tabellen van Mr Sharkey.

Maar hij wou iets dat variabel gas losliet.

Ik ga nog een keertje zijn verhaal doornemen.

Groet

Drappie
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited March 2007
    woonde vroeger op een boot....... telkens flessen halen werd mij een beetje te duur ( geiser en koken) heb toen op de sloop een 80 liter lpg tank gehaald, en die aan de walkant gelegd ( verborgen een beetje natuurlijk, met een normale drukregelaar en 10 meter slang, werkte het perfect veel goedkoper , en om de drie maande vullen. Je moet alleen uitkijken waar je de drukregelaar opzet want er zitten verschillende tuutjes aan zon tank . Als je de verkeerde pakt krijg je vloeibaar gas in je slang , .... niet zo slim.
  • edited March 2007
    DELETED
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited March 2007
    ja...... zoiets had ik eerst ook met die gele 25 liter flessen... maar moet je toch iedere maand vullen ..... beter 1x per 3 maanden dan minder kans op gezeur bij pomp over het vullen van flessen.
    pjotter said:

woonde vroeger op een boot....... telkens flessen halen werd mij een beetje te duur ( geiser en koken) heb toen op de sloop een 80 liter lpg tank gehaald, en die aan de walkant gelegd ( verborgen een beetje natuurlijk, met een normale drukregelaar en 10 meter slang, werkte het perfect veel goedkoper , en om de drie maande vullen. Je moet alleen uitkijken waar je de drukregelaar opzet want er zitten verschillende tuutjes aan zon tank . Als je de verkeerde pakt krijg je vloeibaar gas in je slang , .... niet zo slim.

.

kan ook zo Pieterbell: in plaats van zeulen met een 80 liter lpg tank.
    had in t begin ook80 lpg tank achter de caravan.
    maar bevroor om de haverklap.( altijd in de winter natuurlijk) brrrrr.kltn caravan :lol:

image.

k heb nu 4 flessen achter mn sleurhut.
    en vul ze altijd per 2 met lpg..

s winters nokvol, ivm met grote afname( gaskachel).
    zomers 80% ivm met zeer weinig afname( alleen koken).

nu alweer 6 jaar, en nooit bevriezing van reducer meer gehad.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    Onderstaand een stukje wat ik geschreven heb voor Dubbellucht.
    Het is wel erg op campers & koken toegespitst, maar er staan wel wat wetenswaardigheden in.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""Knip/plak""""""""""""""""""""""""

Omdat er nogal wat fabeltjes, indianenverhalen en rampscenario's de revu passeren zodra het over LPG gaat, heb ik maar ff het 1 en ander uitgezocht.

Ff een kleine uitleg over LPG:
    LPG is een mengsel van Propaan en Butaan; gassen die ontstaan bij het verwerkingsproces van aardolie.
    De drukken die deze gassen bij normale temperaturen kunnen genereren zijn vrij laag.
    Iets van 8,5kg/cm2 voor Propaan en 1,2kg/cm2 voor butaan bij 20 Graden Celcius.
    Dat stijgt voor propaan naar 14kg/cm2 bij 40 graden Celcius.
    Deze drukken noemen we gasdamp-drukken of -spanning. ( is eigenlijk de druk die onstaat omdat de vloeistof kookt en daarom verdampt. Bij iedere kooktemperatuur van het vloeibare gas hoort een bepaalde druk.)
    Dát zijn nu niet bepaald drukken om onder de indruk van te raken , want wat is nou 2 tot 3X bandenspanning?
    image

Propaan "bevriest" bij ca -42 gradenC, Butaan echter al bij -0,5gradenC.
    In werkelijkheid bevriest het spul niet echt, maar het verdampt niet meer zodat het ook geen druk meer genereerd.
    FF simpel gezegd: het gas komt de tank niet meer uit.

Waarom nu een LPG-tank/fles niet verder vullen dan 80%?
    Daar is een logische en simpele verklaring voor:
    Een vloeistof die je verwarmd zet uit.
    1 liter vloeistof wordt dus groter dan 1 liter naarmate de temperatuur stijgt.
    Stel dat je de fles helemaal vol getankt hebt, dan kan die uitgezette vloeistof helemaal nergens meer heen.
    Het staal van de tank of fles zal nog een beetje meerekken en vervolgens scheuren.
    Niet ontploffen zoals sommige nitwits beweren!!
    Er valt namelijk niks te ontploffen in die fles; voor ontploffen heb je een mengsel van gas én zuurstof nodig. In een tank zit alleen puur gas.
    Zodra er een klein scheurtje in de tank zit zakt de druk onmiddelijk weer naar de gasdampdruk, maar de fles gaat zichzelf natuurlijk wel fraai leeg staan te blazen waarbij je een ongezonde omgeving kan creëren als je nét toevallig in de buurt staat met een Zware Van Nelle in het hoofd.. 8)

Als je nu de tank maar voor 80% vult heeft de vloeistof alle ruimte om uit te zetten en zal de druk nooit hoger oplopen dan de dampgasspanning.
    Dát was reden nummer 1.

Een tweede reden komt om de hoek kijken als we gaan koken of verwarmen met LPG.
    Op dat moment hebben we gasdamp nodig, en geen vloeibaar gas.
    Een tank die gemaakt is om op LPG te rijden is een tikkie anders dan een tank om op te koken.
    Het verschil is echter niet zo enorm groot.
    Een benzineauto die op LPG rijd haalt onder uit de tank vloeibaar gas.
    Dat transporteert hij door een dunne leiding naar het machinekamertje, alwaar een apparaat zit wat verwarmd wordt door het koelwater van de motor.
    Op dié plek wordt het pas gasdamp. (hele moderne motoren krijgen zelfs vloeibaar gas in de cilinder gespoten, maar dit ff ter zijde)

Als wij willen koken of verwarmen dan hebben we dus gas(damp) nodig, en dat halen we boven uit de tank.
    Wat is dus het hele verschil tussen de twee tanken?
    Het al dan niet aanwezig zijn van een stukkie pijp ín de tank.
    Dat pijpje zit vastgelast aan de uitgang van de tank.
    Óf in het geval waarin de buiten-aansluitingen dwars/halverwege op de tank zitten:
    Moet je er op rijden dan is dat stukkie pijp naar beneden gebogen zodat ie ín de vloeistof hangt, wil je er op koken/verwarmen dan is dat pijpje naar boven gebogen zodat ie in het gas uitkomt.
    Je snapt dus wel dat ook om die reden de tank niet voller mag zijn dan 80%...
    Anders zou je in plaats van gas tóch nog vloeistof in je omhoog gebogen pijpje krijgen, en dat is niet de bedoeling.

Wat doen we verder nog met dat gas zodat we er mee kunnen koken/verwarmen
    Het moet natuurlijk naar een veel lagere druk gebracht worden.
    Dat doen we door middel van een reduceerventiel.
    image
    Zo'n reduceerventiel verminderd de druk naar slechts 30 Millibar (Mb).
    (Oudere apparaten soms nog 50Mb.)
    Als je bedenkt dat 1kg/cm2 = 1000Mb, kun je wel indenken hoe weinig druk dat is.
    Ongeveer de druk die een niet-roker kan blazen met zijn longen.
    Er zijn speciale tweetraps-reduceerventielen te koop die voorkomen dat er per ongeluk tóch nog vloeibaar gas in je leidingen komt.
    Voor de prijs hoef je het niet te laten, da's zo'n 30 euri voor een stukje meer veiligheid/zorgeloosheid.

Indien de tank bestemd is om op te koken/verwarmen/koelen noemen we het een dampgastank en wordt ie rood geschilderd.
    Een goeie tank kún je niet eens verder vullen dan 80%; dan wordt in de tank automatisch de vulopening afgesloten.
    Zit die automaat er niet, dan moet je met je duffe kop ff op de aanwezige meter kijken én even berekenen hoeveel je kunt toevoegen.
    Of gewoon op de tankmeter kijken en stoppen wanneer hij op 80% staat natuurlijk.
    Gebruik je gezonde verstand, want bedenk dat voor een imbiciel zelfs water gevaarlijk is; hij kan jóu er in laten verzuipen. :wink:
    Een LPG-tank wordt gekeurd door het stoomwezen.
    Deze keuring is 10 jaar geldig.
    Niet dat de tank dan opeens een bom geworden is, maar de verzekering zou nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen .

En hoe zit dat nou als je campertje in de fik staat, ontploft zo'n tank dan niet?
    Wederom NEE.
    In geval van brand is een normale gasfles zelfs gevaarlijker dan een LPG-tank.
    Daar waar de normale gasfles op een gegeven moment scheurt (wederom: niet ontploft!!) en ongecontroleerd zijn gas naar buiten blaast, zit er op de LPG-tank een speciaal veiligheids-ventiel.
    Als de LPG-tank te heet wordt, en daarmee de druk te hoog, dan gaat dat veiligheidsventiel open en blaast de overdruk gecontroleerd af.
    Een uitzondering op de "scheurende-flessen" regel zijn CampingGaz-flessen.
    Deze hebben als veiligheid een messing dop die er van af schiet, zodat de fles niet scheurt, maar óók min of meer gecontroleerd leeg loopt.

FF samenvattend:
    Is LPG in een camper gevaarlijk?
    Nee dus, met een dampgastank en een goed aangelegde installatie is het net zo ongevaarlijk als het aardgas in je huis én veiliger dan een "normale" gasfles.
    De mensen die schreeuwen over gevaar zijn meestal dezelfde die dunwandige plastic flesjes met spiritus, terpetine, lampolie en wasbenzine los in het keukenkastje van hun camper hebben staan én soms ook nog een oud jerrycannetje met benzine voor de generator ergens achterin hebben slingeren...

Mvg, Leo.:D
    edited March 2007
    Beste Bokkum,

Ik wil een duo tank zwart met vloeibaargas, mag je dan ook illegaal een 2de aanzuigbuis maken die alleen gas kan opzuigen met een goede afsluiter.

Dus als ik stilsta en wil koken dan sluit ik vloeibaar af ( staat dan al dicht) en ik open de damp aansluiting voor het koken.

Het aanbrengen van de korte dampaanzuigbuis laat ik doen door een waaghalz zoals ED ..

:lol:

:arrow:
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    Dat kan gemakkelijker Drappie. :)

Gewoon een verdampingsvaatje maken.
    Want wat moet er helemaal gebeuren om te kunnen koken op LPG?
    Het spul moet verdampt zijn en heeft dus ergens een oppervlakte nodig waar hij die verdampingswarmte kan halen.

Daar je met alleen koken niet zo veel gebruikt is een dikwandige tweeduims pijp van 40 cm lengte meer dan genoeg.
    Je last 'm op vakkundige wijze aan beide kanten dicht en maakt op die dichtgelaste uiteinden een aansluiting.
    Je monteert hem ergens rechtop, waarbij de toevoer aan de onderkant komt.
    Aan de bovenkant monteer je de reduceer, en klaar is Drappie.
    Op de tank monteer je een officieel T-stuk waar je twee solenoids op aansluit: 1 om te rijden en 1 om te koken.

Ivm verzekeringskwesties en douanecontrole is dit een betere optie dan aan je tank te gaan lassen, zeker als je die verdamper ergens verdekt opstelt. (niet geisoleerd natuurlijk he?)
    Je mag namelijk wel rijden op LPG, maar niet koken of verwarmen uit diezelfde tank.
    Dom wetje, maar het is niet anders.:wink:

edited March 2007
    Hoi Bokkum,

Gouden tip weer ....

Dus ik mag van de harde leiding een aftakking maken voor mijn RVS verdampbuis en meteen eentje voor mijn LPG generatortje ?

Die loopt op beide goed en heeft een verdamper opzich zitten.

OK genoeg campertalk ...

Er zijn belangrijke vragen in de LPG topic.

Drappie
  • edited March 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    nog even terug komen op het punt dat bokkum beweert dat een gas tank niet ontploft in een brand voor een lpg tank klopt dat
    maar de gewone grijze gasflessen ontploffen wel heb bij een brand een dak van een huis zeker tien cm omhoog zien gaan toen de gasfles klapte
    edited March 2007
    ttinus said:

nog even terug komen op het punt dat bokkum beweert dat een gas tank niet ontploft in een brand voor een lpg tank klopt dat
    maar de gewone grijze gasflessen ontploffen wel heb bij een brand een dak van een huis zeker tien cm omhoog zien gaan toen de gasfles klapte

ik denk dat er een beetje verwarring is betreffende het fenomeen ontploffen...

een gastank zal niet ontploffen door ontsteking van het gas dat erin zit wegens geen zuurstof (of veel te weinig) in de gastank.
    Dit is zoals bokkum het bedoelt vermoed ik.

ontploffen door overdruk kan waarschijnlijk wel gebeuren wanneer de tanks geen overdruk veiligheid hebben. Wanneer de tank dan plots scheurt en er vele liters vloeibaar gas plotsklaps kunnen uitzetten krijg je een leuke knal... Natuurlijk moet het in de fles aanwezige gas dan wel snel genoeg verdampen.
    In een brandend huis, zal de zwaarste explosie waarschijnlijk volgen uit de plotsklapse overvloed aan brandbare stof in de gesloten ruimte, eerder dan het uitzetten van het vloeibare naar gas.

Heb ooit bij BASF een gexplodeerde zuurstof fles gezien... een stalen fles van +-10mm wanddikte opengerukt als een wrapper van een candybar.
    Indrukwekkend, maar niet om zelf uit te proberen :lol: :lol:
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    ja dat is wel zo maar als zo'n fles in het vuur staat en bijvoorbeeld boven de 200 graden komt dan is het verdampen niet zo'n probleem en de tank zal vast scheuren en niet in 1000 stukjes uiteen klappen maar er zal tog zeker een explosie plaats vinden
    maar ik ben het er zeker mee eens dat de ontploffing niet in de fles plaats vind dat kan niet omdat er geen zuurstof bij is
    denk wel dat er niet zoveel van een camper overblijft als er een gasfles midden in het vuur staat

we hebben laatst controle gehad van de mileu dienst en bouw en woningbla en die benadrukte ook nog eens dat als er een brand is en er zijn drukhouders (flessen) in het pand dan gaat de branweer niet naar binnen
  • edited March 2007
    DELETED
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2007
    Drappie,
    vroeger kon je een verdampertje kopen om toch op je zwarte LPG tank te kunnen koken. Ik moet het ding nog ergens hebben. Belanstelling ??
    Niek
    edited March 2007
    Niek,

Neem maar mee als je hem kan vinden ...

Daar heb ik wel een bestemming voor.

Groet

Drappie
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    die verdampers zijn nog steeds te koop of in ider geval speciale rv die tegen vloeibaar gas kan 80e per stuk bij de betere camping winkel
  • frenkck PPO Burner
    edited March 2007
    Beetje offtopic, maar ideaal voor mijn dubbellucht camper. Heb ik 2 lpg tanken onder liggen voor het rijden, maar wil mijn 2 koelkasten ook op dezelfde gastank laten branden. Goed om te weten dat het mogelijk is.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    ttinus said:

die verdampers zijn nog steeds te koop of in ider geval speciale rv die tegen vloeibaar gas kan 80e per stuk bij de betere camping winkel

Klopt, dat zijn tweetraps RV's.
    Zit alleen 1 nadeeltje aan die dingen: Indien je een beetje pittig gas gebruikt bevriest ie gewoon en stopt de werking.
    Dit vanwege de geringe buitenoppervalkte die dat apparaat heeft.
    Maar voor een ijskast en een potje koken gaat het prima.

Sign In or Register to comment.