Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Bestelcode retour banjo Outlet banjo

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited July 2007 in Algemene Techniek
Beste PPO-ers, De zoektocht naar de 70 retourbanjo/outletbanjo via onze eigen specialisten en de bosch service verloopt niet gemakkelijk. Daarom de oproep, kijk allen eens naar de outletbanjo op uw boschpomp en vermeldt de maat, code en type auto hier. Info staat op de kop van de bout in meeste gevallen.

Bout = Nr = Bestelcode Bosch
OUT 55 = 303G 1 463 456 303 aanname
OUT 65 = 370G 1 463 456 370 aanname
OUT 75 = 344G 1 463 456 344 zekers te weten


Bovenstaand geldt zeker voor de Boschpompen op de XUD7 blokken [edit"Tim"]Ook TUD5 Bosch VE[edit]
Onderwerp in de snelspoeloplossing http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1725&postdays=0&postorder=asc&start=45 en toepassing in de Elsbettkit.
Bewonder ff dit weekend weer eens uw PPO kunstwerk onder de motorkap en neem ff de moeite om de code van uw retour/outletbanjo hier te vermelden.
image
Kleine moeite, Thanks
«1

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ik zal is goed gaan zoeken !!!

    Drappie
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    huiswerk voor het weekend, zie boven
    kleine moeite mannen.
    thanks!
  • edited March 2007
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007

    en uh, wat is dr zo bijzonder aan dat ding

    schaamt u pjotter
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1725&postdays=0&postorder=asc&start=15
    Ps. groter gaatje zorgt ervoor dat de pomp makkelijker zijn druk kwijt kan. Ook gebruikt in de elsbett kit's
  • edited March 2007
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Is het een boschpomp?? Op de kopse kant van de bout staat OUT, diameterteken 55 (bijv) en een nummer. Als er niets op staat hebben we pech :cry:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    dat is nu net het probleem.
    Op 3/4 van de retourbanjo's staat niks geschreven.
    En ik heb geen voelerlemmets ofzo om gaatjes te meten (ronde dan) van 0,10 tot 1mm!!

    Iemand enig idee waar hieraan te raken is?
    Voelermaatjes voor heel kleine ronde gaatjes!
    Ik zoek er !!

    Groeten,
    Nero
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    http://shop.claerbout.be/product.php?catno=51&articleno=780&lang=NL
    image
    diameter: 0.45-1.5mm - aantal pinnen: 20 € 13,66(€ 11.29 excl.)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    goed, het was klote weer afgelopen weekend, maar heeft er niemand de moeite genomen om ff naar die bout te kijken :evil: hij is fijn :cry:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Jawel, alleen die pomp van mij zit zover weggestopt achter mijn motor, dat ik het onmogelijk kan zien. Mocht het zo zijn, dat Nero die pomp eruit gaat halen, zal ik het zeker posten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ik heb deze laatst uit een auto gesloopt:
    image
    Weet niet meer welke auto. Is een General Motors onderdeel.

    GM 90336459
    5 / -3 (schakeltemp)
    267060
    09-96 (productiedatum?)

    Het lijkt M14 maar kan ook duimse maat zijn.
    Gat lijkt 6,5 mm, maar kan ook 1/4 duim zijn.
  • frenkck PPO Burner
    edited March 2007
    Je kan toch gewoon een schuifmaat in dat gat stoppen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Carlo said:

    Ik heb deze laatst uit een auto gesloopt:
    image
    Weet niet meer welke auto. Is een General Motors onderdeel.

    Is dat met een verwarmings elementje? Of een afsluiter? Tempmeter?

    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    waarschijnlijk is het een brandstoftemp-sensor of een brandstofdruksensor.
    Beide bestaan.

    Maar hier zijn we op zoek (allé, Eric toch :wink: ) naar outletbanjo met kleine gaatje. Mag van 0,50 tot 1mm gaan :o

    Groeten,
    Nero
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Geval op bovenstaande foto is inderdaad tempsensor.

    Bewonder ff dit weekend weer eens uw PPO kunstwerk onder de motorkap en neem ff de moeite om de code van uw retour/outletbanjo hier te vermelden.

    Excuses dat ik nog niet gekeken heb maar wat willen jullie met de waarde van mijn outletbanjo :?:
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited March 2007
    Heb al even een stevige kinkhoest dus beetje weinig buiten en daarom nog niet gekeken. Bij mij staat er niets op. Gister even naar buiten in het zonnetje. Heb hem met een staalborstel schoongemaakt maar zelfs met vergroot glas niets te zien.
    Douwe.
    Citroën Xantia, TD, 1996, +302.000 km., +30.000 op 33% met Bosch- pomp en XUD 9 blok.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2007
    Is er niet zoiets als een banjo waar een veerbekrachtigde klep inzit?
    Heb je altijd een gelijke druk.
    Ik kan me heugen dat ik ooit zoiets gezien heb.
    Ziet er uit als een banjo waar in de kop nog een bout geschroefd zit.

    Mvg, Leo.:D
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    @bokkum : neen, het is een andere die we zoeken.
    Deze die jij bedoelt, zit op een pes-pomp (lijnpomp) en gaat bij een bepaalde tegendruk open. Als deze klepveer versleten is, merk je dit direct aan het gedrag van de motor bij starten.

    Wij zoeken een banjo met een piepklein gaatje erin.

    Groeten,
    Nero
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    back from germany, als het goed is kan ik vanaf deze week aan banjo's van 0,75mm komen voor mijn VE pomp schroefmaat M12. Tim nog 1ntje nodig?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ericzwiep said:

    back from germany, als het goed is kan ik vanaf deze week aan banjo's van 0,75mm komen voor mijn VE pomp schroefmaat M12. Tim nog 1ntje nodig?

    Ja, ja!!

    Waar scoor je ze nu?

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    geheim van de smit euh kok maar sommigen onder jullie zouden zich moeten schamen :wink: Nicht von der Bosch selbst aber eigentlich ganz einfach fur die meiste von uns. Helaas voor mij wel duurder grrrr kan er geen korting krijgen. maar als we order of bestelnummers hebben dan :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    intussen hebben we het bosch-bestelnummer ook!!!

    :wink: :wink:

    Nero
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    hahahaha echt wel! was PPO telepathie gisteren met Nero. allebei tegelijkertijd dezelfde info naar elkaar PB'n via het forum. Dat zijn de hogere krachten van PPO voor de stugge volhouders :wink:
    Info wordt binnenkort geplaatst.

    Bout = Nr = Bestelcode Bosch
    OUT 55 = 303G 1 463 456 303 aanname
    OUT 65 = 370G 1 463 456 370 aanname
    OUT 75 = 344G 1 463 456 344 zekers te weten
    reken op zo'n 7 euro.

    kunt ze bestellen bij die lausulac . In drachten en in weert zit hun diesel service center.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    tadaaaa.

    Of het echt scheelt in de pompdruk kunnen Nero en ik nog niet 100% zeker zeggen. Dit willen we bekijken op de meeting. Dus als er een 2-Tanker is die zich daarvoor als proefkonijn wilt aanmelden, roep!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ericzwiep said:

    roep!

    Roep!!

    Bij deze,
    Tim
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=Lord Drappo]Elsbett heeft overigens een retourbanjo met dubbeleaansluiting, de onderste is de kleine om de druk te behouden en de bovenste is een grote voor een KGR denk ik.
    Zal er is een piccie van schieten ....Drappie

    Toestel kapot? :mrgreen:

    Ik krijg steeds meer het idee dat het wel degelijk van belang is om je retour banjo aan te passen. Lees hier steeds vaker meldingen van lekke pompen, oa van atjong, smul, etc. Ik denk dat er wel degelijk een drukverhoging in de pomp plaatsvindt door het gebruik van ppo. We zullen gaan me(e)ten op de meeting :idea:


    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    ja, daar ben ik wel benieuwd naar wat daarvan de resultaten zijn. Daar doen we het toch ook voor :wink: Ik merk in iedergeval niets aan het (gebrek aan) vermogen of de motor zelf nu ik van 55 naar 75 ben gegaan. Springt nog altijd meteen aan en loopt regelmatig.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Eric,

    Ik rij dus ook met een eric's .75 magnum rond. Geen verschil merkbaar.

    Same here dus.

    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Ok. We meten dus op Tim z'n wagen.
    Het is wel een gewone manometer zonder vloeistof.
    Trilt een beetje, maar is wel redelijk correct.

    Groeten,
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Heren,

    De boel is gemeten:

    image

    Nu de conclusies :!:

    Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Conclusies: op .55 is de druk van warme kzo lager dan diesel bij verhoogd stationair (900) terwijl die bij 2000 iets hoger is. Waar het verschil tussen koude en warme KZO stationair nog 0,3 bar is, is dat bij 2000 toeren nog maar 0,1 bar.

    op .75 zijn alle drukverschillen practisch verdwenen of niet groter dan 0,1 bar.

    Tevens scheelt het op 4500 toeren 0,5 bar of je een .55 of .75 outletbanjo heb.

    Zoiets Tim??
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    verschillen vielen inderdaad tegen . daarmee bedoel ik dat we dachten dat de verschillen onderling veel groter zou zijn.

    Wat wel opvalt is dat met de outletbaznjo van o.75 de drukverschillen bij diesel of ppo wegvallen. Dus ondervindt de pomp bij ppo niet meer moeilijkheden met die banjo als op diesel.
    Dit is toch positief te noemen!!

    Het verschil voor de pompdruk tussen warme en koude ppo is dan wel bijna nihil te noemen. Het kleine verschil dat er is, is echt verwaarloosbaar.
    Dus lekkages door te hoge druk in de pomp (te wijten aan ppo)?? Niet dus!!!!!!!!!!

    Groeten,
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Die 0.75 doorlaat betekend dan toch een gaatje van 0.75 mm?, dan kan ik dus een boortje van 0.75 mm kopen en mijn standaard doorlaat van 0.55 opboren, of zie ik het verkeerd.

    Groeten,

    Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    alleen opletten voor vuil in je banjo bij het boren.
    Er zit namelijk bij de meeste een zeefje in, dat je er niet uit kan krijgen.

    Groeten,
    Nero

    Ps. Die banjo kost ook niet zoveel.....
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    ja, euh :cry: en had die Smul de .65 bout ook meegenomen??
    Had ook meer verschil verwacht. Volgende meeting druk/torsie sensoren op het inwendige dan maar :-)
    Rest de vraag, wat is de reden van Elsbett om ze te vervangen, gezien het marginale verschil?
    Thanks voor het meten mannen!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Eric,

    Slaan die smul, hij had het vergeten. Ik denk niet dat het iets had toegevoegd. Minimaal verschil.

    Waarom ze ze vervangen? Ik denk combinatie van de kleine verschillen. 25 jaar ervaring = een finegetuned ppo systeem.

    Ik laat de .75 in ieder geval zitten.

    Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007

    Rest de vraag, wat is de reden van Elsbett om ze te vervangen, gezien het marginale verschil?

    Op zich lijkt het me duidelijk eric, je druk-verschillen tussen diesel, koude of warme ppo vallen zo goed als weg...


    Over m'n haar, ik dacht even onderweg naar Bierbeek wakker te worden door met m'n kop uit het raam te gaan hangen
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Miglowie said:

    Op zich lijkt het me duidelijk eric, je druk-verschillen tussen diesel, koude of warme ppo vallen zo goed als weg...

    euh, wat lijkt je duidelijk...KALE! hahahaha waar is je haar gebleven man?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Nero, ik zit hier nog eens naar die testresultaten te kijken.
    De outlet bij 55 of 75 behoudt nagenoeg dezelfde druk kunnen we zien. Die druk wordt opgebouwd vanuit de pomp.
    Euhm, het gat van de outlet 75 is wel zeg 35% groter dan die van de 55. Het debiet (de doorstroom) moet dan wel een stuk groter zijn omdat de druk nagenoeg gelijk blijft.

    euh is dat stof tot nadenken? zit er ergens dan een druksensor? maakt de pomp nu dan meer omwentelingen??
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Eric,

    Als de (tegen)druk gelijk blijft, blijft ook het debiet gelijk. Alleen als de tegendruk zou afnemen, zou de flow groter kunnen worden.

    Maar zoals we meten, is er geen verschil in tegendruk bij .75 of .55, dus zal er ook geen noemenswaardig verschil in flow zijn.

    Tenminste, zo werken de meeste pompen.

    Cheers,
    Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    De inspuitpomp wordt aangedreven via de distributieriem, dus hij kan niet meer slagen gaan maken als er aan de retourkant iets verandert.

    Wat is nu eigenlijk de eindconclusie van de test? Is een grotere retourbanjo-opening niet nodig?
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    atjong said:

    De inspuitpomp wordt aangedreven via de distributieriem, dus hij kan niet meer slagen gaan maken als er aan de retourkant iets verandert.

    Wat is nu eigenlijk de eindconclusie van de test? Is een grotere retourbanjo-opening niet nodig?

    Maar het helpt wel zo te zien?
    Waar zit die bout/banjo op mijn pomp?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Tim, dat klinkt me niet logisch in een open systeem wat je zegt:

    Als de (tegen)druk gelijk blijft, blijft ook het debiet gelijk. Alleen als de tegendruk zou afnemen, zou de flow groter kunnen worden.

    kijk maar eens naar je snelspoelsysteem hoe het daar werkt.

    @udo: bout zit daar waar je retourleiding de brandstofpomp verlaat. Dit gaat om finetune, daar ben je nog niet :wink:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    udo said:

    Waar zit die bout/banjo op mijn pomp?

    Udo, kruip eens met een camera onder je motorkap en probeer de inspuitpomp te vinden. Als je foto's plaatst dan wijzen wij de banjobout wel aan.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    dat zal voor udo moeilijk worden als het hetzelfde blok is als bij die van smul. Laat hem eerst maar es de boel inbouwen :wink: en rijden
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    ericzwiep said:

    kijk maar eens naar je snelspoelsysteem hoe het daar werkt.

    Dan klopt het toch? Alleen door het teopassen van een (klein beetje) grotere outlet banjo zou de druk iets afnemen met als gevolg een iets hogere flow.

    Bij praktisch elke pomp zal de druk oplopen en de flow afnemen als je de tegendruk vergroot. Ik zie niet hoe dat hier anders is.

    Dit is een grafiek van een normale pomp.
    image

    Cheers,
    Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    atjong said:

    udo said:

    Waar zit die bout/banjo op mijn pomp?

    Udo, kruip eens met een camera onder je motorkap en probeer de inspuitpomp te vinden. Als je foto's plaatst dan wijzen wij de banjobout wel aan.
    Helaas geen cam bij de hand, of ik moet er op het werk 1 lenen en aldaar op de parkeerplek ff onder duiken.
    Er staan al wel foto's van de bovenzijde in het draadje over mijn ombouwgedoe onder Opel.
    De pomp zit achter de motor, dus tussen blok en voorruit. Ik zal nog eens een blik werpen.
  • Frans W115Frans W115 PPO Newbie
    edited July 2007
    Op mijn W115 zit in de uitlaatbanjo een veertje. De druk wordt dus constant gehouden. Misschien is dat voor sommigen ook een interessante oplossing. Wat de openingsdruk is weet ik niet, iemand anders misschien wel?
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    ericzwiep said:

    dat zal voor udo moeilijk worden als het hetzelfde blok is als bij die van smul. Laat hem eerst maar es de boel inbouwen :wink: en rijden

    Smul had geen Corsa C maar een A. Net weer gekeken. Bij deze motor (Y17DTL) zit de pomp aardig weggewerkt, van bovenaf is er weinig aan aan- en afvoer te ontdekken voor mijn ongeoefende oog. Mischien dat er vanaf de onderzijde (de brug op dus..) meer te zien valt?

    Wel zag ik dat roestvorming in het motorokompartiment voortschrijdt, hoe zou ik dat kunnen afremmen danwel een halt toeroepen?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Udo,


    Fertan, kijk eens op de site van www.rustbuster.nl, bedrijf gespecialiseerd in roestauratieprojecten.

    Groet,
    Ingmar
Sign In or Register to comment.