Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

waterstof

ttinus PPO Burner
edited April 2007 in Algemene Techniek
in amerika kun je dit bestellen
http://www.hydrogen-boost.com/Diesel.html
maar dat kunnen we ook zelf bouwen

heb er al wat mee geexperimenteert
en al zo'n ding gebouwt ontbreekt me nog wat aan tijd
maar ga er zeker verder mee zal nog wel wat fotos plaatsen van mijn experiment
het is het zelfde idee als lpg erbij dat je de diesel helpt beter te verbranden

Comments

  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    als ik het goed begrijp doen deze jongens niets anders dan waterstof + zuurstof (knalgas) maken om dan bij in de luchtinlaat te spuiten...

    kan heel erg leuk zijn, maar 'k heb er een beetje m'n twijfels bij...
    ofwel onsteekt dat knalgas te vroeg : slecht
    ofwel onsteekt dat knalgas NA de diesel onsteking maar heel heel heel hard KNAL: is dat goed?

    en voor de rest :) moet je wel 20 a 30A aan stroom inleveren :)
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Tjorque said:

    als ik het goed begrijp doen deze jongens niets anders dan waterstof + zuurstof (knalgas) maken om dan bij in de luchtinlaat te spuiten...

    kan heel erg leuk zijn, maar 'k heb er een beetje m'n twijfels bij...
    ofwel onsteekt dat knalgas te vroeg : slecht
    ofwel onsteekt dat knalgas NA de diesel onsteking maar heel heel heel hard KNAL: is dat goed?

    en voor de rest :) moet je wel 20 a 30A aan stroom inleveren :)

    Ik weet niet of het knalgas alleen door de compressie al gaat onsteken of dat het net als LPG het vuur van de brandende diesel nodig hebben. Ik heb een vermoeden dat het laatste het geval is.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    frenkck said:

    Tjorque said:

    als ik het goed begrijp doen deze jongens niets anders dan waterstof + zuurstof (knalgas) maken om dan bij in de luchtinlaat te spuiten...

    kan heel erg leuk zijn, maar 'k heb er een beetje m'n twijfels bij...
    ofwel onsteekt dat knalgas te vroeg : slecht
    ofwel onsteekt dat knalgas NA de diesel onsteking maar heel heel heel hard KNAL: is dat goed?

    en voor de rest :) moet je wel 20 a 30A aan stroom inleveren :)

    Ik weet niet of het knalgas alleen door de compressie al gaat onsteken of dat het net als LPG het vuur van de brandende diesel nodig hebben. Ik heb een vermoeden dat het laatste het geval is.
    zou goed kunnen, maar 't feit dat er zuivere zuurstof aan te pas komt, daar zit ik een beetje mee verveeld ;)
    alhoewel natuurlijk in de luchtinlaat een grote overdaad andere gassen toegevoegd worden...
    dus wie weet doet het echt wel wat... :)

    misschien wel een leuk experimentje mee te doen... Heb toen ik een jaar of 13 was eens een elektrolyse cel gemaakt in die aard... :)

    De resultaten op de site van die mannen verbazen mij natuurlijk niet heel erg... Waarschijnlijk zijn die motoren in die wagens dikke lamme koeien met totaal geen prestatie, dan is het gemakkelijk om er een dikke schep vermogen bij te doen...
    Bij een hightech motortje is opvoeren zo evident niet denk ik...
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    nou het gaat niet met een hele harde knal hoor
    heb het al op men motor aangesloten gehad gaat prima
    eerst door een waterslot dat het vuur niet terug kan slaan had alleen nog wat problemen met dat de cel te heet werd en teveel stroom trok heb denk ik ook een iets te grote gemaakt
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=VOJ64POG
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=L8DYZTCA
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    goed nog een paar fotos nou heb ik de smaak te pakken snap alleen nog niet hoe ik ze op de site krijg
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=474QDVUA
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=RH7WMLW3
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=WGPRNLJX
    dit oude bakkie was de klos
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z7ULCFQG
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    VET!

    Die cilinders (anode kathode), welk materiaal heb je die gemaakt?
    'k zie wel wat vieze slurrie onderdaan?

    Dit idee begint me meer aan te spreken dan LPG injectie :) omdat het in essentie ook PPO energie kan zijn...

    Heeft het resultaat gehad op de prestaties?

    dat waterslot was dat nodig voor aansluiting op de motor?
    in je inlaat is er toch geen vuur... ;)
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    heb het van rvs buis gemaakt en dat is epoxy gegoten om vast te houden gebruik gedemineraliseert water met een beetje accuzuur voor de geleiding
    als je teveel accuzuur gebruikt gaat de boel smelten
    met gewoon tapwater krijg je in no time bergen roest en andere mineralen die uit het water komen
    dat witte is vloeibare pakking

    dat waterslot leek me wel veilig omdat er een brandbaar mengsel is de reactor zit zuurstof en waterstof en het zou zonde zijn om dat ding opteblazen
    is erg sipel gewoon een jampot net als een waterpijp
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    zit verder nog in de test fase nog niet kunne meten of ie er ziuniger van werd moter liep wel erg mooi
  • edited March 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ttinus said:

    heb het van rvs buis gemaakt en dat is epoxy gegoten om vast te houden gebruik gedemineraliseert water met een beetje accuzuur voor de geleiding
    als je teveel accuzuur gebruikt gaat de boel smelten
    met gewoon tapwater krijg je in no time bergen roest en andere mineralen die uit het water komen
    dat witte is vloeibare pakking

    dat waterslot leek me wel veilig omdat er een brandbaar mengsel is de reactor zit zuurstof en waterstof en het zou zonde zijn om dat ding opteblazen
    is erg sipel gewoon een jampot net als een waterpijp

    accuzuur :) lol :)
    ik hou het wel op een beetje azijn of iets degelijks :)

    'k ga eens zoeken welke geleiders de beste resultaten geven (naast het onbetaalbare platina :)

    Een RVS tankje kan natuurlijk zelf als kathode dienen. Dan hoef je enkel maar een kabel aan te sluiten :)
    Ik hou dit systeem zeker in m'n achterhoofd om eens uit te proberen, m'n eerste knalgas generator die ik ooit gebouwd heb, had ik in een eenvoudige petfles gemaakt... veel hoeft het dus zker niet te kosten :lol:
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    schijnt dat koolstof het beste werkt
    die accu zuur gaat om 1 of 2 druppels op een liter
    de cathode en anode moeten tussen de 1 en 3mm van elkaar zitten voor het beste resultaat
    het schijnt zo te zijn dat bij twee volt wisselspanning met een regelbare freqetie je het meeste kan produceren

    nou ben ik opzoek naar iets wat van 13,8v 240w twee volt kan maken en dat je de freqetie kan regelen want dat zou nogal verschil maken

    ga proberen om een splitsing te maken in de dynamo voor de gelijk richter want dan heb je al wisselspanning
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    pjotter said:

    ttinus said:

    goed nog een paar fotos nou heb ik de smaak te pakken snap alleen nog niet hoe ik ze op de site krijg
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=474QDVUA
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=RH7WMLW3
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=WGPRNLJX
    dit oude bakkie was de klos
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z7ULCFQG

    .

    doe is http://photobucket.com/.
    heb het geprobeert met photobucket maar werd er niet wijzer van hoe dat moet
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ttinus said:

    schijnt dat koolstof het beste werkt
    die accu zuur gaat om 1 of 2 druppels op een liter
    de cathode en anode moeten tussen de 1 en 3mm van elkaar zitten voor het beste resultaat
    het schijnt zo te zijn dat bij twee volt wisselspanning met een regelbare freqetie je het meeste kan produceren

    nou ben ik opzoek naar iets wat van 13,8v 240w twee volt kan maken en dat je de freqetie kan regelen want dat zou nogal verschil maken

    ga proberen om een splitsing te maken in de dynamo voor de gelijk richter want dan heb je al wisselspanning

    als je dynamo inderdaad wisselstroom geeft, dan is het heel erg eenvoudig...

    gewoon een transfo zoeken die een wikkelingsverhouding heeft van 13,8 - 2, dan zit je in no time op 2V

    waarom is die verschillende frequentie nodig? (die heb je ook hoor gezien het motortoerental de frequentie van je wisselstroom bepaalt...)

    mooi om weten :)

    koolstof elektrodes zijn ook niet erg moeilijk te vinden.
    platina zou ook heel goed moeten zijn, maar redelijk onbetaalbaar :)
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    schijnd dat bij een bepaalde freqentie je de meeste opbrengst heb om er achter te komen welke is het fijn als je kunt uitproberen
    en inderdaat zal je freqentie veranderen met je toeren tal
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ttinus said:

    schijnd dat bij een bepaalde freqentie je de meeste opbrengst heb om er achter te komen welke is het fijn als je kunt uitproberen
    en inderdaat zal je freqentie veranderen met je toeren tal

    ik denk dat je door een ampere meter te installeren, je zal kunnen zien welke frequentie dat is... de stroom zal dan ook het hoogst zijn.
    Bij het toerental dat de hoogste stroom geeft, zal je de hoogste productie hebben :)

    als je dat dan hebt rond de 2000 a 3000 rpm, dan zit het zeer goed ;)
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    he dat is een goed idee daar had ik niet aan gedacht ben ook niet echt thuis in elektra
    de gewone huis instalatie en basis auto lukt wel
    door meer of minder geleider vloeistof ( bij mij accuzuur) kun je de stroom die getrokken word bepalen
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ttinus said:

    he dat is een goed idee daar had ik niet aan gedacht ben ook niet echt thuis in elektra
    de gewone huis instalatie en basis auto lukt wel
    door meer of minder geleider vloeistof ( bij mij accuzuur) kun je de stroom die getrokken word bepalen

    die zuren daar werk ik dan weer niet zo graag mee :lol:

    wat elektriciteit betreft heb ik een redelijk goede basiskennis :) (al zeg ik het zelf :lol: )
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    hoi heb nog op een elekta forum een discusie opgang gebracht is wel leuk om te lezen
    http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/579491#579491
    zet wel weer even aan het denken maar gaat wel ergens heen heb ik het idee
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    ttinus said:

    hoi heb nog op een elekta forum een discusie opgang gebracht is wel leuk om te lezen
    http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/579491#579491
    zet wel weer even aan het denken maar gaat wel ergens heen heb ik het idee

    Er wordt daar idd een ferm stukje offtopic tussendoorgeluld :)

    Ik bedenk me net dat de waterstofplant in BSAF duitsland wel op gelijkstroom loopt...

    132V en 100 000A ongeveer dacht ik.

    Met 66 onafhankelijke cellen in serie :lol:
    Gelijkstroom ben ik zekervan want het immense magnetische veld herinner ik me ook nog perfect... (je kon een nagel laten vallen en die viel met een boog naar beneden)

    Dus ik denk dat het mss toch gelijkstroom mag zijn...?

    Je zou dus eventueel ook gewoon 6 kleinere cellen kunnen maken in serie... Het niveau van deze cellen kan je trouwens ook zien aan de stroom die er dan doorloopt... Te laag niveau: NADA :)

    ik blijf meedenken :)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    ik bedacht me net dat aan de hand van de stroom en spanning, het ook mogelijk moet zijn te berekenen hoeveel knalgas er geproduceerd wordt.

    dit kan interessant zijn om een goed idee te vormen over de mengverhouding en gasproductie 8)
  • ttinus PPO Burner
    edited April 2007
    ja ben een keer een calculator op het net tegen gekomen waar je waardes in kan vullen en je de hoeveel heid gas die geproduceert word krijgt kan em alleen niet meer vinden
    denk dat hoe meer hoe beter wat betreft de meng verhouding
    je zal niet snel teveel maken je kan natuurlijk nooit zoveel maken dat je er op kan rijden en de motor past zig wel aan aan de hoeveelheid die bij gemengt word
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2007
    Tjorque said:


    Gelijkstroom ben ik zekervan want het immense magnetische veld herinner ik me ook nog perfect... (je kon een nagel laten vallen en die viel met een boog naar beneden)

    Dus ik denk dat het mss toch gelijkstroom mag zijn...?

    wisselstroom is leuk voor knalgas, maar om waterstof en zuurstof gescheiden te krijgen moet je wel gelijkstroom gebruiken. de ene trekt namelijk naar de plus, de ander naar de min.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Martijn said:

    Tjorque said:


    Gelijkstroom ben ik zekervan want het immense magnetische veld herinner ik me ook nog perfect... (je kon een nagel laten vallen en die viel met een boog naar beneden)

    Dus ik denk dat het mss toch gelijkstroom mag zijn...?

    wisselstroom is leuk voor knalgas, maar om waterstof en zuurstof gescheiden te krijgen moet je wel gelijkstroom gebruiken. de ene trekt namelijk naar de plus, de ander naar de min.
    klopt, die redenering was me later ook binnengevallen...
    Voor het waterstof verhaaltje hier is knalgas perfect. Dat vereenvoudigt de bouw van het toestelletje aanzienlijk :)
Sign In or Register to comment.